Yeterlilik Kodu | TR0030217077 | |
Yeterlilik Adı | Okul Öncesi Eğitimi Tezli Yüksek Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Gazi Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.gazi.edu.tr | |
Yönelim | - | |
AYÇ Seviyesi | 7 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 7 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Okul öncesi öğretmenleri için eğitim | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | - | |
Kredi Değeri | - | |
Programın Normal Süresi | - | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | (1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. 1.Okul öncesi eğitimi yüksek Lisans düzeyi yeterliliklerine bağlı olarak alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 2.Okul öncesi alanı ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. 3.Okul öncesi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 4.Okul öncesi alanında edinmiş olduğu bilgileri ilgili disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. 5.Okul öncesi alanındaki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. 6.Okul öncesi alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür 7.Okul öncesi alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlere yeni yaklaşımlar geliştirir. 8.Okul öncesi alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlerde sorumluluk alır ve çözüm üretir. 9.Okul öncesi alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda insiyatif alır 10.Okul öncesi alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. 11.Okul öncesi alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. 12.Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla geliştirebilir ve gerektiğinde dönüştürebilir. 13.Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar (Avrupa Dil Pörtföyü B2 düzeyi) 14.Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımlarını kullanır. 15.Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır 16.Okul öncesi alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, sonuçlandırır, etik değerleri gözeterek uygular ve paylaşır. 17.Okul öncesi alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, politikalar belirler, planlamalar yapar ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir. 18.Okul öncesi alanında kazandığı bilgileri içselleştirir, beceriye dönüştürür ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. | |
Başarma Şartları | Ağırlıklı genel not ortalaması en az 2.5/4.00 olan, zorunlu ve seçmeli derslerini tamamlayarak tezini seçilmiş bir jüri önünde başarıyla savunan öğrencilere okul öncesi eğitim alanında yüksek lisans diploması verilir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Bu programdan mezun olanlar okul öncesi eğitim ile ilgili alanlarda öğretmen, yönetici, danışman, denetimci ya da toplum hizmet çalışanı olarak çalışmaya yeterlilik kazanır. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030217077
- Lisans düzeyi yeterliliklerine bağlı olarak alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
- Alanı ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
- Alanında edinmiş olduğu bilgileri ilgili disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.
- Alanındaki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
- Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
- Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlere yeni yaklaşımlar geliştirir.
- Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlerde sorumluluk alır ve çözüm üretir.
- Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda insiyatif alır.
- Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.
- Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir.
- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla geliştirebilir ve gerektiğinde dönüştürebilir.
- Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar (Avrupa Dil Pörtföyü B2 düzeyi).
- Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımlarını kullanır.
- Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
- Alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, sonuçlandırır, etik değerleri gözeterek uygular ve paylaşır.
- Alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, politikalar belirler, planlamalar yapar ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir.
- Alanında kazandığı bilgileri içselleştirir, beceriye dönüştürür ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
(1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. 1.Okul öncesi eğitimi yüksek Lisans düzeyi yeterliliklerine bağlı olarak alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 2.Okul öncesi alanı ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. 3.Okul öncesi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 4.Okul öncesi alanında edinmiş olduğu bilgileri ilgili disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. 5.Okul öncesi alanındaki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. 6.Okul öncesi alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür 7.Okul öncesi alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlere yeni yaklaşımlar geliştirir. 8.Okul öncesi alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlerde sorumluluk alır ve çözüm üretir. 9.Okul öncesi alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda insiyatif alır 10.Okul öncesi alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. 11.Okul öncesi alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. 12.Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla geliştirebilir ve gerektiğinde dönüştürebilir. 13.Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar (Avrupa Dil Pörtföyü B2 düzeyi) 14.Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımlarını kullanır. 15.Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır 16.Okul öncesi alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, sonuçlandırır, etik değerleri gözeterek uygular ve paylaşır. 17.Okul öncesi alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, politikalar belirler, planlamalar yapar ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir. 18.Okul öncesi alanında kazandığı bilgileri içselleştirir, beceriye dönüştürür ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.
Bu programdan mezun olanlar okul öncesi eğitim ile ilgili alanlarda öğretmen, yönetici, danışman, denetimci ya da toplum hizmet çalışanı olarak çalışmaya yeterlilik kazanır.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030217077 | |
Qualification Title | Okul Öncesi Eğitimi(YL) Masters Degree | |
Awarding Body | Gazi University | |
Awarding Body Contact | Gazi University | |
Awarding Body Url | http://www.gazi.edu.tr | |
Orientation | - | |
EQF Level | 7 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 7 | |
Thematic Areas | Training for pre-school teachers | |
National Occupation Classification | - | |
Category | - | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Based on bachelor degree in early childhood education competencies, s/he improves and deepens high level of knowledge with original thinking and research Grasping the inter-disciplinary interaction related to field of early childhood. The ability to use the expert-level theoretical and practical knowledge acquired in the field of early childhood. Interpreting and forming new types of knowledge by combining the knowledge from the field of early childhood and the knowledge from various other disciplines Solves the issues of early childhood by using scientific methods The ability to carry out a specialist study related to the field of early childhood independently Developing new strategic approaches to solve the unforeseen and complex problems arising in the practical processes of early childhood Coming up with solutions while taking responsibility in the practice of early childhood Fulfilling the leader role in the environments where solutions are sought for the problems related to early childhood Evaluates issues of early childhood with a critical eye and encourages learning Transferring the current developments in the field of early childhood and his/her own work within the national and international environments orally, visually and in written forms Ability to see and develop social relationships and the norms directing these relationships with a critical look and the ability to take action to change these when necessary Having proficiency in a foreign language and establishing written and oral communication with that language(European Language Portfolio B2 level) Uses computer programs competent enough for her/his department Using communication technologies efficiently and according to the needs of the department Collects data related to the field of early childhood, reviews and makes conclusions; implements and shares them by considering ethical values Develops different perspectives related to the field of early childhood, determines policies, plans them and assesses them within the quality framework Internalizes the knowledge gained in the field of early childhood, transforms it into a skill and uses it with interdisciplinary studies | |
Key Competencies | - | |
Further Info | (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). 1.Based on bachelor degree in early childhood education competencies, s/he improves and deepens high level of knowledge with original thinking and research. 2.Grasping the inter-disciplinary interaction related to field of early childhood. 3.The ability to use the expert-level theoretical and practical knowledge acquired in the field of early childhood. 4.Interpreting and forming new types of knowledge by combining the knowledge from the field of early childhood and the knowledge from various other disciplines 5.Solves the issues of early childhood by using scientific methods 6.The ability to carry out a specialist study related to the field of early childhood independently 7.Developing new strategic approaches to solve the unforeseen and complex problems arising in the practical processes of early childhood 8.Coming up with solutions while taking responsibility in the practice of early childhood 9.Fulfilling the leader role in the environments where solutions are sought for the problems related to early childhood 10.Evaluates issues of early childhood with a critical eye and encourages learning 11.Transferring the current developments in the field of early childhood and his/her own work within the national and international environments orally, visually and in written forms 12.Ability to see and develop social relationships and the norms directing these relationships with a critical look and the ability to take action to change these when necessary 13.Having proficiency in a foreign language and establishing written and oral communication with that language (European Language Portfolio B2 level) 14.Uses computer programs competent enough for her/his department 15.Using communication technologies efficiently and according to the needs of the department. 16.Collects data related to the field of early childhood, reviews and makes conclusions; implements and shares them by considering ethical values 17.Develops different perspectives related to the field of early childhood, determines policies, plans them and assesses them within the quality framework 18.Internalizes the knowledge gained in the field of early childhood, transforms it into a skill and uses it with interdisciplinary studies | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme. | |
Conditions for Success | 1.Based on bachelor degree in early childhood education competencies, s/he improves and deepens high level of knowledge with original thinking and research. 2.Grasping the inter-disciplinary interaction related to field of early childhood. 3.The ability to use the expert-level theoretical and practical knowledge acquired in the field of early childhood. 4.Interpreting and forming new types of knowledge by combining the knowledge from the field of early childhood and the knowledge from various other disciplines 5.Solves the issues of early childhood by using scientific methods 6.The ability to carry out a specialist study related to the field of early childhood independently 7.Developing new strategic approaches to solve the unforeseen and complex problems arising in the practical processes of early childhood 8.Coming up with solutions while taking responsibility in the practice of early childhood 9.Fulfilling the leader role in the environments where solutions are sought for the problems related to early childhood 10.Evaluates issues of early childhood with a critical eye and encourages learning 11.Transferring the current developments in the field of early childhood and his/her own work within the national and international environments orally, visually and in written forms 12.Ability to see and develop social relationships and the norms directing these relationships with a critical look and the ability to take action to change these when necessary 13.Having proficiency in a foreign language and establishing written and oral communication with that language (European Language Portfolio B2 level) 14.Uses computer programs competent enough for her/his department 15.Using communication technologies efficiently and according to the needs of the department. 16.Collects data related to the field of early childhood, reviews and makes conclusions; implements and shares them by considering ethical values 17.Develops different perspectives related to the field of early childhood, determines policies, plans them and assesses them within the quality framework 18.Internalizes the knowledge gained in the field of early childhood, transforms it into a skill and uses it with interdisciplinary studies Students who successfully complete the compulsory and elective courses with a GPA of at least 2.5 / 4.00 and successfully defend their thesis in front of a selected jury are awarded a Masters Degree in the field of preschool education. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of this program can work as a preschool teacher, supervisor, administrator, counselor, or community service worker. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030217077
Based on bachelor degree in early childhood education competencies, s/he improves and deepens high level of knowledge with original thinking and research Grasping the inter-disciplinary interaction related to field of early childhood. The ability to use the expert-level theoretical and practical knowledge acquired in the field of early childhood. Interpreting and forming new types of knowledge by combining the knowledge from the field of early childhood and the knowledge from various other disciplines Solves the issues of early childhood by using scientific methods The ability to carry out a specialist study related to the field of early childhood independently Developing new strategic approaches to solve the unforeseen and complex problems arising in the practical processes of early childhood Coming up with solutions while taking responsibility in the practice of early childhood Fulfilling the leader role in the environments where solutions are sought for the problems related to early childhood Evaluates issues of early childhood with a critical eye and encourages learning Transferring the current developments in the field of early childhood and his/her own work within the national and international environments orally, visually and in written forms Ability to see and develop social relationships and the norms directing these relationships with a critical look and the ability to take action to change these when necessary Having proficiency in a foreign language and establishing written and oral communication with that language(European Language Portfolio B2 level) Uses computer programs competent enough for her/his department Using communication technologies efficiently and according to the needs of the department Collects data related to the field of early childhood, reviews and makes conclusions; implements and shares them by considering ethical values Develops different perspectives related to the field of early childhood, determines policies, plans them and assesses them within the quality framework Internalizes the knowledge gained in the field of early childhood, transforms it into a skill and uses it with interdisciplinary studies
(1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). 1.Based on bachelor degree in early childhood education competencies, s/he improves and deepens high level of knowledge with original thinking and research. 2.Grasping the inter-disciplinary interaction related to field of early childhood. 3.The ability to use the expert-level theoretical and practical knowledge acquired in the field of early childhood. 4.Interpreting and forming new types of knowledge by combining the knowledge from the field of early childhood and the knowledge from various other disciplines 5.Solves the issues of early childhood by using scientific methods 6.The ability to carry out a specialist study related to the field of early childhood independently 7.Developing new strategic approaches to solve the unforeseen and complex problems arising in the practical processes of early childhood 8.Coming up with solutions while taking responsibility in the practice of early childhood 9.Fulfilling the leader role in the environments where solutions are sought for the problems related to early childhood 10.Evaluates issues of early childhood with a critical eye and encourages learning 11.Transferring the current developments in the field of early childhood and his/her own work within the national and international environments orally, visually and in written forms 12.Ability to see and develop social relationships and the norms directing these relationships with a critical look and the ability to take action to change these when necessary 13.Having proficiency in a foreign language and establishing written and oral communication with that language (European Language Portfolio B2 level) 14.Uses computer programs competent enough for her/his department 15.Using communication technologies efficiently and according to the needs of the department. 16.Collects data related to the field of early childhood, reviews and makes conclusions; implements and shares them by considering ethical values 17.Develops different perspectives related to the field of early childhood, determines policies, plans them and assesses them within the quality framework 18.Internalizes the knowledge gained in the field of early childhood, transforms it into a skill and uses it with interdisciplinary studies
General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.
Graduates of this program can work as a preschool teacher, supervisor, administrator, counselor, or community service worker.
Qualification is continuous