Yeterlilik Kodu

TR0030008786

Yeterlilik Adı
Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Diploması
Sorumlu KurumTokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiGaziosmanpaşa Üniversitesi, Taşlıçiftlik Yerleşkesi
Sorumlu Kurum URLhttp://www.gop.edu.tr
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Okul öncesi öğretmenleri için eğitim
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Okulöncesi öğretim yöntem ve tekniklerini eğitim ortamlarında uygulayabilme.
  • Okulöncesi dönem çocuğunun gelişim düzeylerine uygun biçimde eğitim programını uygulayabilme.
  • Okulöncesi eğitim alanıyla birlikte Türk eğitim sisteminin yapısını bilmeKendi öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme.
  • Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
  • Problem çözebilme, insiyatif alabilme ve yaratıcılık becerisi.
  • Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve uygulayabilme.
  • Toplumu, kültürü, sosyal ve kültürel değerleri, aile içinde ve dışında sosyalleşmeyi, sosyalleşme üzerine sosyal sınıf ve kültürel perspektifleri anlayabilme, toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olabilme.
  • Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.
  • En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.
  • Felsefeyi, eğitimin felsefi temellerini, çağdaş eğitim teorilerini, bilgi, bilim, değerler felsefesini anlayabilme, edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
  • Okulöncesi eğitimi alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeydeki güncel gelişmeleri takip edebilme.
  • Okulöncesi eğitimi alanında uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
  • Okulöncesi eğitimi alanı ile ilgili verileri toplayabilme, yorumlayabilme, ve sonuçlarını alana aktarabilme.
  • Disipliniçi ve disiplinlerarası takım çalışması yapabilme.
  • Okulöncesi eğitim kurumlarında yönetim bilgi ve becerisine sahip olabilme.
  • Okulöncesi eğitiminde temel alan bilgisine sahip olma.
  • Okulöncesi eğitimi alanında çıkan bilimsel yayınları okumaktan zevk alma.
  • Anadilini doğru, güzel ve etkili kullanma becerisine sahip olabilme.
  • Formel ve enformel eğitimi, eğitimin sosyal işlevlerini, sosyal yapı, kültür, sosyal sınıf, ekonomi, politika ile ilişkilerini, eğitimin sosyal gelişme ve değişme yönündeki rolünü açıklayabilme.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı-
Başarma ŞartlarıÖğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 142 Kredi veya 240 AKTS kredisini sağlaması ve ağırlıklı genel not ortalamalarının en az 60.00 olması gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Anabilim Dalımızdan mezun olan öğrencilerimiz (KPSSden gerekli puanı almaları durumunda) Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bağımsız anaokullarında, ilköğretime bağlı anasınıflarında, kurumlara bağlı kreşler ve anaokullarında ve özel kreş ve anaokullarında öğretmen olarak çalışabilmektedir. Mezunlarımız arasında akademik kariyer yapmak isteyenler Okul Öncesi Eğitimi Yüksek Lisans Programı ile lisansüstü eğitimlerine devam edebilirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030008786


Yeterlilik Adı
Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Taşlıçiftlik Yerleşkesi

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Okulöncesi öğretim yöntem ve tekniklerini eğitim ortamlarında uygulayabilme.
  • Okulöncesi dönem çocuğunun gelişim düzeylerine uygun biçimde eğitim programını uygulayabilme.
  • Okulöncesi eğitim alanıyla birlikte Türk eğitim sisteminin yapısını bilmeKendi öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme.
  • Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
  • Problem çözebilme, insiyatif alabilme ve yaratıcılık becerisi.
  • Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve uygulayabilme.
  • Toplumu, kültürü, sosyal ve kültürel değerleri, aile içinde ve dışında sosyalleşmeyi, sosyalleşme üzerine sosyal sınıf ve kültürel perspektifleri anlayabilme, toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olabilme.
  • Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.
  • En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.
  • Felsefeyi, eğitimin felsefi temellerini, çağdaş eğitim teorilerini, bilgi, bilim, değerler felsefesini anlayabilme, edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
  • Okulöncesi eğitimi alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeydeki güncel gelişmeleri takip edebilme.
  • Okulöncesi eğitimi alanında uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
  • Okulöncesi eğitimi alanı ile ilgili verileri toplayabilme, yorumlayabilme, ve sonuçlarını alana aktarabilme.
  • Disipliniçi ve disiplinlerarası takım çalışması yapabilme.
  • Okulöncesi eğitim kurumlarında yönetim bilgi ve becerisine sahip olabilme.
  • Okulöncesi eğitiminde temel alan bilgisine sahip olma.
  • Okulöncesi eğitimi alanında çıkan bilimsel yayınları okumaktan zevk alma.
  • Anadilini doğru, güzel ve etkili kullanma becerisine sahip olabilme.
  • Formel ve enformel eğitimi, eğitimin sosyal işlevlerini, sosyal yapı, kültür, sosyal sınıf, ekonomi, politika ile ilişkilerini, eğitimin sosyal gelişme ve değişme yönündeki rolünü açıklayabilme.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı
-

Başarma Şartları
Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 142 Kredi veya 240 AKTS kredisini sağlaması ve ağırlıklı genel not ortalamalarının en az 60.00 olması gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Anabilim Dalımızdan mezun olan öğrencilerimiz (KPSSden gerekli puanı almaları durumunda) Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bağımsız anaokullarında, ilköğretime bağlı anasınıflarında, kurumlara bağlı kreşler ve anaokullarında ve özel kreş ve anaokullarında öğretmen olarak çalışabilmektedir. Mezunlarımız arasında akademik kariyer yapmak isteyenler Okul Öncesi Eğitimi Yüksek Lisans Programı ile lisansüstü eğitimlerine devam edebilirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030008786

Qualification Title
Awarding BodyTokat Gaziosmanpaşa University
Awarding Body ContactResponsible Institution Contact Information Tokat Gaziosmanpaşa University, Taşlıçiftlik Campus, 60250 Tokat
Awarding Body Urlhttp://www.gop.edu.tr
OrientationAcademic
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasTraining for pre-school teachers
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • To be able to apply preschool teaching techniques and methods in educational environment
  • To be able to implement educational program in terms of preschool children’s developmental levels appropriately
  • To be able to know the structure of Turkish Educational System and preschool education field
  • To be able to determine self learning requirements
  • To be able to develop positive attitude regarding to lifelong learning
  • To be able to gain problem solving skill, initiative and creativity skills
  • To be able to organize and apply the projects and activities for social environment which they live with the conscious of social responsibility
  • To be able to understand society, culture, social and cultural values, socializing in family and out of family, social class and cultural perspectives upon socializing, to be able to own social, scientific, and ethics values
  • To be able to use advanced information and communication technologies with the computer software needed by the field
  • To be able to communicate with at least one foreign language as written and verbal
  • To be able to understand philosophy, philosophical foundations of education, contemporary education theories, information, science, philosophy of values, to be able to assess the knowledge and skills gained in education with a critical perspective
  • To be able to follow current national and international development about preschool education field
  • To be able to take responsibility individually and as a member of group to solve the problems faced in practice of preschool education field
  • To be able to gather data related to preschool education field, interpret them, and transfer the results into the field
  • To be able to do team work in disciplines and interdisciplinary
  • To be able to have knowledge and information about the management in preschool education institutions
  • To be able to have basic field knowledge about preschool education
  • To be able to take pleasure for reading scientific publication about preschool education field
  • To be able to have skills of using mother tongue appropriately, nicely and effectively
  • To be able to explain formal and informal education, social functions of education, social structure, culture, social class, economy, politics and their relationships, the role of education related to social development and change
Key Competencies-
Further Info
  • Assessment and evaluation methods for each course is prepared by the responsible faculty member.
  • Detailed information about the assessment and grading requirements for a specific course can be found in that courses syllabus under the section titled “Evaluation and Grading”.
  • Detailed information regarding University assessment, grading and evaluation regulations can be found in: http://www.ogr.gop.edu.trThe Department of Early Childgood Education a candidate for graduation Degree Program successfully completed all courses offered him programs credits to graduate with the candidate, Early Childgood Education Teacher determines the adequacy to be.
Quality Assurance-
Access Requirements

Candidates who want to be admitted to the Early Childhood Education program must have a valid secondary education degree (or equivalent approved by the Council of Higher Education) and attain a certain score on the Student Selection Test Type-5 (The passing score may change every year and determined by many factors such as the number of candidates applying the program).

Conditions for SuccessThe Department of Early Childgood Education a candidate for graduation Degree Program successfully completed all courses offered him programs credits to graduate with the candidate, Early Childgood Education Teacher determines the adequacy to be.In order to obtain the B.S. degree, students have to succeed in all their compulsory and elective courses shown in the program to complete at least 142 National Credits or 240 ECTS credits and have a cumulative grade point average of at least 60.00.
Progression Paths (Relationship Type)

Program graduates may be employed as a teacher at public and private child care facilities, public school kindergarten classrooms (all supervised by the Turkish Ministry of National Education) and other child care facilities (Crèches and Preschools) governed by public and private organizations. Graduates who want to further their education may apply to our graduate programs which offer masters and doctorate degrees.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030008786


Qualification Title

Awarding Body
Tokat Gaziosmanpaşa University

Awarding Body Contact
Responsible Institution Contact Information Tokat Gaziosmanpaşa University, Taşlıçiftlik Campus, 60250 Tokat

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • To be able to apply preschool teaching techniques and methods in educational environment
  • To be able to implement educational program in terms of preschool children’s developmental levels appropriately
  • To be able to know the structure of Turkish Educational System and preschool education field
  • To be able to determine self learning requirements
  • To be able to develop positive attitude regarding to lifelong learning
  • To be able to gain problem solving skill, initiative and creativity skills
  • To be able to organize and apply the projects and activities for social environment which they live with the conscious of social responsibility
  • To be able to understand society, culture, social and cultural values, socializing in family and out of family, social class and cultural perspectives upon socializing, to be able to own social, scientific, and ethics values
  • To be able to use advanced information and communication technologies with the computer software needed by the field
  • To be able to communicate with at least one foreign language as written and verbal
  • To be able to understand philosophy, philosophical foundations of education, contemporary education theories, information, science, philosophy of values, to be able to assess the knowledge and skills gained in education with a critical perspective
  • To be able to follow current national and international development about preschool education field
  • To be able to take responsibility individually and as a member of group to solve the problems faced in practice of preschool education field
  • To be able to gather data related to preschool education field, interpret them, and transfer the results into the field
  • To be able to do team work in disciplines and interdisciplinary
  • To be able to have knowledge and information about the management in preschool education institutions
  • To be able to have basic field knowledge about preschool education
  • To be able to take pleasure for reading scientific publication about preschool education field
  • To be able to have skills of using mother tongue appropriately, nicely and effectively
  • To be able to explain formal and informal education, social functions of education, social structure, culture, social class, economy, politics and their relationships, the role of education related to social development and change

Key Competencies
-

Further Info
  • Assessment and evaluation methods for each course is prepared by the responsible faculty member.
  • Detailed information about the assessment and grading requirements for a specific course can be found in that courses syllabus under the section titled “Evaluation and Grading”.
  • Detailed information regarding University assessment, grading and evaluation regulations can be found in: http://www.ogr.gop.edu.trThe Department of Early Childgood Education a candidate for graduation Degree Program successfully completed all courses offered him programs credits to graduate with the candidate, Early Childgood Education Teacher determines the adequacy to be.

Quality Assurance
-

Access Requirements

Candidates who want to be admitted to the Early Childhood Education program must have a valid secondary education degree (or equivalent approved by the Council of Higher Education) and attain a certain score on the Student Selection Test Type-5 (The passing score may change every year and determined by many factors such as the number of candidates applying the program).


Conditions for Success
The Department of Early Childgood Education a candidate for graduation Degree Program successfully completed all courses offered him programs credits to graduate with the candidate, Early Childgood Education Teacher determines the adequacy to be.In order to obtain the B.S. degree, students have to succeed in all their compulsory and elective courses shown in the program to complete at least 142 National Credits or 240 ECTS credits and have a cumulative grade point average of at least 60.00.

Progression Paths (Relationship Type)

Program graduates may be employed as a teacher at public and private child care facilities, public school kindergarten classrooms (all supervised by the Turkish Ministry of National Education) and other child care facilities (Crèches and Preschools) governed by public and private organizations. Graduates who want to further their education may apply to our graduate programs which offer masters and doctorate degrees.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address