Yeterlilik Kodu

TR0030011919

Yeterlilik Adı
Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Diploması
Sorumlu KurumNevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi2000 Evler, Zübeyde Hanım Cd., 50300 Merkez/Nevşehir Merkez/Nevşehir
Sorumlu Kurum URLhttps://nevsehir.edu.tr
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Okul öncesi öğretmenleri için eğitim
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO: 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Okul öncesi öğretim yöntem ve tekniklerini eğitim ortamlarında uygulayabilir.
  • Okul öncesi dönem çocuğunun gelişim düzeylerine uygun biçimde eğitim programını uygulayabilir.
  • Okul öncesi eğitim alanıyla birlikte Türk eğitim sisteminin yapısını bilir.
  • Kendi öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir.
  • Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilir.
  • Problem çözebilme, insiyatif alabilme ve yaratıcılık becerisini geliştirir.
  • Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
  • Toplumu, kültürü, sosyal ve kültürel değerleri, aile içinde ve dışında sosyalleşmeyi, sosyalleşme üzerine sosyal sınıf ve kültürel perspektifleri anlayabilir, toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olabilir.
  • Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir.
  • En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
  • Felsefeyi, eğitimin felsefi temellerini, çağdaş eğitim teorilerini, bilgi, bilim, değerler felsefesini anlayabilir, edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
  • Okul öncesi eğitimi alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeydeki güncel gelişmeleri takip eder.
  • Okul öncesi eğitimi alanında uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Okul öncesi eğitimi alanı ile ilgili verileri toplayabilir, yorumlayabilir ve sonuçlarını alana aktarabilir.
  • Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilir.
  • Okul öncesi eğitim kurumlarında yönetim bilgi ve becerisine sahip olur.
  • Okul öncesi eğitiminde temel alan bilgisine sahip olur.
  • Okul öncesi eğitimi alanında çıkan bilimsel yayınları okumaktan zevk alır.
  • Anadilini doğru, güzel ve etkili kullanma becerisine sahip olur.
  • Formel ve informal eğitimi, eğitimin sosyal işlevlerini, sosyal yapı, kültür, sosyal sınıf, ekonomi, politika ile ilişkilerini, eğitimin sosyal gelişme ve değişme yönündeki rolünü açıklayabilir.
  • Sanatsal ve sportif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir.
  • Aile, okul ve toplumla işbirliği içerisinde çalışır.
  • Çocukları farklı yollarla izler ve değerlendirir.
  • Gelişim ve öğrenmeyi desteklemeye yönelik eğitim sürecini planlar.
  • Materyal seçer, kullanır ve hazırlar.
  • Etkili iletişim becerileri geliştirir. 
  • Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
  • Müzik, sanat, oyun ve drama gibi alan eğitimi derslerinde uygulama bilgi ve becerisine sahiptir.
  • Okul öncesi eğitimin gerektirdiği yabancı dil, bilgisayar, Atatürk ilkeleri ve İnkılap Tarihi, Turizm gibi genel kültür konularında yeterli bilgi ve beceriye sahip olmak.
  • Estetik anlayışı ve seçicilik becerilerini geliştirir.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı, Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü içerisinde yer alan 4 yıllık bir lisans programıdır. Bu programın amacı, erken çocukluk dönemindeki çocukların bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden sağlıklı bir şekilde gelişmelerinde önemli rol oynayan, Okul Öncesi öğretmen adaylarına mesleki ve alanla ilgili bilgi, beceri, davranış ve alışkanlıkların kazandırılmasının yanında okul öncesi eğitim alanında bilimsel çalışmalar yaparak alana katkıda bulunmaktır.

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Türkiye Cumhuriyeti üniversitelerinde eğitim ve öğretim görmek isteyen lise mezunu öğrencilerin YGS (Yüksek Öğretime Geçiş Sınavı) ve LYS (Lisans Yerleştirme Sınavı) sınavlarından yeterli puanı almaları gerekmektedir. Öğrencilerin tercih işlemelerine göre yerleştirmeler ÖSYM (Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi) tarafından yapılmaktadır. Bu işlemlerden sonra Nevşehir Üniversitesi Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Öğretmenliği Programına kayıt hakkı kazanan öğrencilerin üniversite ana sayfasında ilan edilen evrakları temin ederek belirlenen tarihler arasında kayıtlarını yaptırmaları gerekmektedir. Yurt dışından öğrenci kabulünde, ÖSYM’nin belirlediği kriterler ve üniversitenin ayırdığı kontenjan dikkate alınmaktadır

Başarma ŞartlarıOkul Öncesi Öğretmenliği alanında lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 240 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlaması ve genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasını elde etmesi gerekir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programı mezunları “Okul Öncesi Öğretmeni” unvanı ile Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmi ve özel (kreş, yuva, anaokulu, ana sınıfı, çocuk kulübü gibi) kurumlarda okul öncesi öğretmeni olarak görev yapmaktadırlar. Mezunlarımız lisansüstü eğitimlerine devam ederek yüksek öğretim kurumlarında öğretim elemanı olarak çalışabilmektedirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Tam zamanlı

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030011919


Yeterlilik Adı
Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
2000 Evler, Zübeyde Hanım Cd., 50300 Merkez/Nevşehir Merkez/Nevşehir

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO: 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO: 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Okul öncesi öğretim yöntem ve tekniklerini eğitim ortamlarında uygulayabilir.
  • Okul öncesi dönem çocuğunun gelişim düzeylerine uygun biçimde eğitim programını uygulayabilir.
  • Okul öncesi eğitim alanıyla birlikte Türk eğitim sisteminin yapısını bilir.
  • Kendi öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir.
  • Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilir.
  • Problem çözebilme, insiyatif alabilme ve yaratıcılık becerisini geliştirir.
  • Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
  • Toplumu, kültürü, sosyal ve kültürel değerleri, aile içinde ve dışında sosyalleşmeyi, sosyalleşme üzerine sosyal sınıf ve kültürel perspektifleri anlayabilir, toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olabilir.
  • Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir.
  • En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
  • Felsefeyi, eğitimin felsefi temellerini, çağdaş eğitim teorilerini, bilgi, bilim, değerler felsefesini anlayabilir, edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
  • Okul öncesi eğitimi alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeydeki güncel gelişmeleri takip eder.
  • Okul öncesi eğitimi alanında uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Okul öncesi eğitimi alanı ile ilgili verileri toplayabilir, yorumlayabilir ve sonuçlarını alana aktarabilir.
  • Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilir.
  • Okul öncesi eğitim kurumlarında yönetim bilgi ve becerisine sahip olur.
  • Okul öncesi eğitiminde temel alan bilgisine sahip olur.
  • Okul öncesi eğitimi alanında çıkan bilimsel yayınları okumaktan zevk alır.
  • Anadilini doğru, güzel ve etkili kullanma becerisine sahip olur.
  • Formel ve informal eğitimi, eğitimin sosyal işlevlerini, sosyal yapı, kültür, sosyal sınıf, ekonomi, politika ile ilişkilerini, eğitimin sosyal gelişme ve değişme yönündeki rolünü açıklayabilir.
  • Sanatsal ve sportif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir.
  • Aile, okul ve toplumla işbirliği içerisinde çalışır.
  • Çocukları farklı yollarla izler ve değerlendirir.
  • Gelişim ve öğrenmeyi desteklemeye yönelik eğitim sürecini planlar.
  • Materyal seçer, kullanır ve hazırlar.
  • Etkili iletişim becerileri geliştirir. 
  • Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
  • Müzik, sanat, oyun ve drama gibi alan eğitimi derslerinde uygulama bilgi ve becerisine sahiptir.
  • Okul öncesi eğitimin gerektirdiği yabancı dil, bilgisayar, Atatürk ilkeleri ve İnkılap Tarihi, Turizm gibi genel kültür konularında yeterli bilgi ve beceriye sahip olmak.
  • Estetik anlayışı ve seçicilik becerilerini geliştirir.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı, Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü içerisinde yer alan 4 yıllık bir lisans programıdır. Bu programın amacı, erken çocukluk dönemindeki çocukların bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden sağlıklı bir şekilde gelişmelerinde önemli rol oynayan, Okul Öncesi öğretmen adaylarına mesleki ve alanla ilgili bilgi, beceri, davranış ve alışkanlıkların kazandırılmasının yanında okul öncesi eğitim alanında bilimsel çalışmalar yaparak alana katkıda bulunmaktır.


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Türkiye Cumhuriyeti üniversitelerinde eğitim ve öğretim görmek isteyen lise mezunu öğrencilerin YGS (Yüksek Öğretime Geçiş Sınavı) ve LYS (Lisans Yerleştirme Sınavı) sınavlarından yeterli puanı almaları gerekmektedir. Öğrencilerin tercih işlemelerine göre yerleştirmeler ÖSYM (Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi) tarafından yapılmaktadır. Bu işlemlerden sonra Nevşehir Üniversitesi Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Öğretmenliği Programına kayıt hakkı kazanan öğrencilerin üniversite ana sayfasında ilan edilen evrakları temin ederek belirlenen tarihler arasında kayıtlarını yaptırmaları gerekmektedir. Yurt dışından öğrenci kabulünde, ÖSYM’nin belirlediği kriterler ve üniversitenin ayırdığı kontenjan dikkate alınmaktadır


Başarma Şartları
Okul Öncesi Öğretmenliği alanında lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 240 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlaması ve genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasını elde etmesi gerekir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programı mezunları “Okul Öncesi Öğretmeni” unvanı ile Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmi ve özel (kreş, yuva, anaokulu, ana sınıfı, çocuk kulübü gibi) kurumlarda okul öncesi öğretmeni olarak görev yapmaktadırlar. Mezunlarımız lisansüstü eğitimlerine devam ederek yüksek öğretim kurumlarında öğretim elemanı olarak çalışabilmektedirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Tam zamanlı


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030011919

Qualification Title
Pre-School Eduacation Bachelor's Degree Diploma
Awarding BodyNevşehir Hacı Bektaş Veli University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttps://nevsehir.edu.tr
OrientationAcademic
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasTraining for pre-school teachers
National Occupation Classification

ISCO: 08

CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • To be able to apply preschool teaching techniques and methods in educational environment.
  • To be able to implement educational program in terms of preschool children’s developmental levels appropriately.
  • To be able to know the structure of Turkish Educational System and preschool education field.
  • To be able to determine self learning requirements.
  • To be able to develop positive attitude regarding to lifelong learning.
  • To be able to gain problem solving skill, initiative and creativity skills.
  • To be able to organize and apply the projects and activities for social environment which they live with the conscious of social responsibility.
  • To be able to understand society, culture, social and cultural values, socializing in family and out of family, social class and cultural perspectives upon socializing, to be able to own social, scientific, and ethics values.
  • To be able to use advanced information and communication technologies with the computer software needed by the field.
  • To be able to communicate with at least one foreign language as written and verbal.
  • To be able to understand philosophy, philosophical foundations of education, contemporary education theories, information, science, philosophy of values, to be able to assess the knowledge and skills gained in education with a critical perspective.
  • To be able to follow current national and international development about preschool education field.
  • To be able to take responsibility individually and as a member of group to solve the problems faced in practice of preschool education field.
  • To be able to gather data related to preschool education field, interpret them, and transfer the results into the field.
  • To be able to do team work in disciplines and interdisciplinary.
  • To be able to have knowledge and information about the management in preschool education institutions.
  • To be able to have basic field knowledge about preschool education.
  • To be able to take pleasure for reading scientific publication about preschool education field.
  • To be able to have skills of using mother tongue appropriately, nicely and effectively.
  • To be able to explain formal and informal education, social functions of education, social structure, culture, social class, economy, politics and their relationships, the role of education related to social development and change.
  • To be able to develop individual skills related to artistic and sportive subjects.
  • To be able to work in cooperation with family, school and community.
  • To be able to follow and evaluate children in different ways.
  • To be able to plan the education process to support development and learning.
  • Selects, uses and prepares materials.
  • Develops effective communication skills.
  • To have knowledge of children's development, learning characteristics and difficulties.
  • Has the knowledge and skills in field education courses such as music, art, games and drama.
  • To have sufficient knowledge and skills about general culture subjects such as foreign language, computer, Ataturk's principles, History of Turkish Revolution, Tourism as required by preschool education.
  • To develop aesthetics and selectivity skills
Key Competencies-
Further Info

Pre-School Education is a 4-year undergraduate program that is part of the Department of Basic Education of the Faculty of Education. The aim of this program is to contribute to the field by providing pre-school prospective teachers with information, skills, behaviors and habits related to the vocational and field related to early childhood education which plays an important role in healthy development of the children in physical, mental, emotional and social aspects.

Quality Assurance-
Access Requirements

In Turkey it is necessary that students to pass the YGS (Transition to Higher Education Examination) and LYS (Undergraduate Placement Examination). The only way to enter a program in University is through these tests’ scores. The students make choices in order of preference to be admitted to the programs they want to attend and send their preference form to ÖSYM (Student Selection and Placement Center). Then the students have to provide the necessary documents and register on the mentioned dates. For the foreign students, the criteria of ÖSYM and of the quota that the university determined are taken into consideration.

Conditions for Successn order to obtain a bachelor's degree in the Division of Preschool Teacher Education Programme, students must accomplish all compulsory and elective courses, a total of 240 ECTS, and have a weighted grade point average of at least 2.0 out of 4.00.
Progression Paths (Relationship Type)

Pre-school Teacher Undergraduate Program graduates are working as pre-school teachers at the "Pre-School Teacher" title and official and private (kindergarten, child club) institutions affiliated to the Ministry of National Education. Graduates can continue to work as post-graduate educators and work as teaching staff at higher education institutions.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Full-Time

Url Open Address
Qualification Code

TR0030011919


Qualification Title
Pre-School Eduacation Bachelor's Degree Diploma

Awarding Body
Nevşehir Hacı Bektaş Veli University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification

ISCO: 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO: 08


Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • To be able to apply preschool teaching techniques and methods in educational environment.
  • To be able to implement educational program in terms of preschool children’s developmental levels appropriately.
  • To be able to know the structure of Turkish Educational System and preschool education field.
  • To be able to determine self learning requirements.
  • To be able to develop positive attitude regarding to lifelong learning.
  • To be able to gain problem solving skill, initiative and creativity skills.
  • To be able to organize and apply the projects and activities for social environment which they live with the conscious of social responsibility.
  • To be able to understand society, culture, social and cultural values, socializing in family and out of family, social class and cultural perspectives upon socializing, to be able to own social, scientific, and ethics values.
  • To be able to use advanced information and communication technologies with the computer software needed by the field.
  • To be able to communicate with at least one foreign language as written and verbal.
  • To be able to understand philosophy, philosophical foundations of education, contemporary education theories, information, science, philosophy of values, to be able to assess the knowledge and skills gained in education with a critical perspective.
  • To be able to follow current national and international development about preschool education field.
  • To be able to take responsibility individually and as a member of group to solve the problems faced in practice of preschool education field.
  • To be able to gather data related to preschool education field, interpret them, and transfer the results into the field.
  • To be able to do team work in disciplines and interdisciplinary.
  • To be able to have knowledge and information about the management in preschool education institutions.
  • To be able to have basic field knowledge about preschool education.
  • To be able to take pleasure for reading scientific publication about preschool education field.
  • To be able to have skills of using mother tongue appropriately, nicely and effectively.
  • To be able to explain formal and informal education, social functions of education, social structure, culture, social class, economy, politics and their relationships, the role of education related to social development and change.
  • To be able to develop individual skills related to artistic and sportive subjects.
  • To be able to work in cooperation with family, school and community.
  • To be able to follow and evaluate children in different ways.
  • To be able to plan the education process to support development and learning.
  • Selects, uses and prepares materials.
  • Develops effective communication skills.
  • To have knowledge of children's development, learning characteristics and difficulties.
  • Has the knowledge and skills in field education courses such as music, art, games and drama.
  • To have sufficient knowledge and skills about general culture subjects such as foreign language, computer, Ataturk's principles, History of Turkish Revolution, Tourism as required by preschool education.
  • To develop aesthetics and selectivity skills

Key Competencies
-

Further Info

Pre-School Education is a 4-year undergraduate program that is part of the Department of Basic Education of the Faculty of Education. The aim of this program is to contribute to the field by providing pre-school prospective teachers with information, skills, behaviors and habits related to the vocational and field related to early childhood education which plays an important role in healthy development of the children in physical, mental, emotional and social aspects.


Quality Assurance
-

Access Requirements

In Turkey it is necessary that students to pass the YGS (Transition to Higher Education Examination) and LYS (Undergraduate Placement Examination). The only way to enter a program in University is through these tests’ scores. The students make choices in order of preference to be admitted to the programs they want to attend and send their preference form to ÖSYM (Student Selection and Placement Center). Then the students have to provide the necessary documents and register on the mentioned dates. For the foreign students, the criteria of ÖSYM and of the quota that the university determined are taken into consideration.


Conditions for Success
n order to obtain a bachelor's degree in the Division of Preschool Teacher Education Programme, students must accomplish all compulsory and elective courses, a total of 240 ECTS, and have a weighted grade point average of at least 2.0 out of 4.00.

Progression Paths (Relationship Type)

Pre-school Teacher Undergraduate Program graduates are working as pre-school teachers at the "Pre-School Teacher" title and official and private (kindergarten, child club) institutions affiliated to the Ministry of National Education. Graduates can continue to work as post-graduate educators and work as teaching staff at higher education institutions.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Full-Time


Url
Open Address