Yeterlilik Kodu

TR0030012746

Yeterlilik Adı
Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Diploması
Sorumlu KurumYozgat Bozok Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiYozgat Bozok Üniversitesi
Sorumlu Kurum URLhttp://bozok.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Okul öncesi öğretmenleri için eğitim
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Okulöncesi eğitim alanıyla birlikte Türk eğitim sisteminin yapısını bilme Okulöncesi eğitiminde temel alan bilgisine sahip olma.
  • Okulöncesi öğretim yöntem ve tekniklerini eğitim ortamlarında uygulayabilme.
  • Okulöncesi dönem çocuğunun gelişim düzeylerine uygun biçimde eğitim programını uygulayabilme.
  • Okulöncesi eğitim kurumlarında yönetim bilgi ve becerisine sahip olabilme.
  • Problem çözebilme, insiyatif alabilme ve yaratıcılık becerisi Kendi öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme.
  • Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve uygulayabilme.
  • Okulöncesi eğitimi alanı ile ilgili verileri toplayabilme, yorumlayabilme, ve sonuçlarını alana aktarabilme.
  • Okulöncesi eğitimi alanında uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
  • Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
  • Toplumu, kültürü, sosyal ve kültürel değerleri, aile içinde ve dışında sosyalleşmeyi, sosyalleşme üzerine sosyal sınıf ve kültürel perspektifleri anlayabilme, toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olabilme.
  • Disipliniçi ve disiplinlerarası takım çalışması yapabilme Felsefeyi, eğitimin felsefi temellerini, çağdaş eğitim teorilerini, bilgi, bilim, değerler felsefesini anlayabilme, edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
  • Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.
  • Okulöncesi eğitimi alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeydeki güncel gelişmeleri takip edebilme.
  • En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilme
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Okul öncesi Öğretmenliği bölümüne kabul kayıt hakkı, ÖSYM tarafından yapılan YGS sınavı sonucunda YGS-5 puan türüne göre yerleştirilir. Öğrenciler, sınav sonucunda aldıkları puanlar doğrultusunda girebilecekleri bölüm tercihlerini sıralayarak tercih formlarını Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi’ne (ÖSYM) gönderirler. ÖSYM ise tüm başvuruları aldıktan sonra, başvuruları puan türüne göre gruplar, puanları en yüksekten en düşüğe doğru sıralar, tercih edilen puan türüne göre bütün mevcut programları listeler ve öğrencileri tercih ettikleri programlardan birine yerleştirir. Kayıt için gerekli belgeler: 1-Nüfus cüzdanı veya pasaport fotokopisi 2-Lise ve dengi okul diploması 3-ÖSYM'ce yapılan yerleştirme sonuç belgesi 4-Altı (6) adet vesikalık fotoğraf

Başarma ŞartlarıProgramda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu program mezunları, KPSS'den gereken puanı almaları durumunda MEB tarafından Okulöncesi Öğretmeni olarak atanmaktadır. Ayrıca kişi ve kurumlara bağlı özel okullarda sorumlu müdürlük ve öğretmenliğin yanı sıra, özel gereksinimi olan çocuklara yönelik özel eğitim kurumlarında da öğretmen olarak görev yapabilirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Belge sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030012746


Yeterlilik Adı
Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Yozgat Bozok Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Yozgat Bozok Üniversitesi

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Okulöncesi eğitim alanıyla birlikte Türk eğitim sisteminin yapısını bilme Okulöncesi eğitiminde temel alan bilgisine sahip olma.
  • Okulöncesi öğretim yöntem ve tekniklerini eğitim ortamlarında uygulayabilme.
  • Okulöncesi dönem çocuğunun gelişim düzeylerine uygun biçimde eğitim programını uygulayabilme.
  • Okulöncesi eğitim kurumlarında yönetim bilgi ve becerisine sahip olabilme.
  • Problem çözebilme, insiyatif alabilme ve yaratıcılık becerisi Kendi öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme.
  • Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve uygulayabilme.
  • Okulöncesi eğitimi alanı ile ilgili verileri toplayabilme, yorumlayabilme, ve sonuçlarını alana aktarabilme.
  • Okulöncesi eğitimi alanında uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
  • Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
  • Toplumu, kültürü, sosyal ve kültürel değerleri, aile içinde ve dışında sosyalleşmeyi, sosyalleşme üzerine sosyal sınıf ve kültürel perspektifleri anlayabilme, toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olabilme.
  • Disipliniçi ve disiplinlerarası takım çalışması yapabilme Felsefeyi, eğitimin felsefi temellerini, çağdaş eğitim teorilerini, bilgi, bilim, değerler felsefesini anlayabilme, edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
  • Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.
  • Okulöncesi eğitimi alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeydeki güncel gelişmeleri takip edebilme.
  • En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilme

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Okul öncesi Öğretmenliği bölümüne kabul kayıt hakkı, ÖSYM tarafından yapılan YGS sınavı sonucunda YGS-5 puan türüne göre yerleştirilir. Öğrenciler, sınav sonucunda aldıkları puanlar doğrultusunda girebilecekleri bölüm tercihlerini sıralayarak tercih formlarını Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi’ne (ÖSYM) gönderirler. ÖSYM ise tüm başvuruları aldıktan sonra, başvuruları puan türüne göre gruplar, puanları en yüksekten en düşüğe doğru sıralar, tercih edilen puan türüne göre bütün mevcut programları listeler ve öğrencileri tercih ettikleri programlardan birine yerleştirir. Kayıt için gerekli belgeler: 1-Nüfus cüzdanı veya pasaport fotokopisi 2-Lise ve dengi okul diploması 3-ÖSYM'ce yapılan yerleştirme sonuç belgesi 4-Altı (6) adet vesikalık fotoğraf


Başarma Şartları
Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu program mezunları, KPSS'den gereken puanı almaları durumunda MEB tarafından Okulöncesi Öğretmeni olarak atanmaktadır. Ayrıca kişi ve kurumlara bağlı özel okullarda sorumlu müdürlük ve öğretmenliğin yanı sıra, özel gereksinimi olan çocuklara yönelik özel eğitim kurumlarında da öğretmen olarak görev yapabilirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Belge sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030012746

Qualification Title
PRESCHOOL TEACHING Lisans
Awarding BodyYozgat Bozok University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://bozok.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasTraining for pre-school teachers
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • To be able to know the structure of Turkish Educational System and preschool education field .
  • To be able to have basic field knowledge about preschool education.
  • To be able to apply preschool teaching techniques and methods in educational environment.
  • To be able to implement educational program in terms of preschool children’s developmental levels appropriately.
  • To be able to have knowledge and information about the management in preschool education institutions.
  • To be able to gain problem solving skill, initiative and creativity skills To be able to determine self learning requirements.
  • To be able to organize and apply the projects and activities for social environment which they live with the conscious of social responsibility.
  • To be able to gather data related to preschool education field, interpret them, and transfer the results into the field.
  • To be able to take responsibility individually and as a member of group to solve the problems faced in practice of preschool education field.
  • To be able to develop positive attitude regarding to lifelong learning.
  • To be able to understand society, culture, social and cultural values, socializing in family and out of family, social class and cultural perspectives upon socializing, to be able to own social, scientific, and ethics values.
  • To be able to do team work in disciplines and interdisciplinary.
  • To be able to understand philosophy, philosophical foundations of education, contemporary education theories, information, science, philosophy of values, to be able to assess the knowledge and skills gained in education with a critical perspective.
  • To be able to use advanced information and communication technologies with the computer software needed by the field.
  • To be able to follow current national and international development about preschool education field.
  • To be able to communicate with at least one foreign language as written and verbal.
Key Competencies-
Further Info
  • Measurement and Evaluation of each course defined in "Course Education Plan" in details.
Quality Assurance-
Access Requirements

Right of admission and registration to the Department of Preschool Teaching can be obtained with YGS-5 score of YGS an examination made by ÖSYM (Center for Student Selection and Placement). Students’ admission to any department is subject to scores obtained in these examination. Students make their choices according to their scores and submit the form of choice to ÖSYM. Then ÖSYM places students according to their scores and quotas of departments by ranking students from highest to lowest scores. The students who are admitted to the Department should also submit following document: 1-Photocopy of ID card or passport. 2-Diploma of high school or equivalent. 3-Document received from ÖSYM proving placement. 4-Six photographs.

Conditions for SuccessStudents must obtain a grade point average of at least 2.00 out of 4.00 and successfully pass all courses on the programme (equivalent to a total of 240 ECTS).
Progression Paths (Relationship Type)

The graduates of this program can be assigned as preschool teacher by Ministry of National Education if they take required grades from Civil Servants Selection Exam (known as KPSS in Turkey). Furthermore, the graduates can become director or teacher in private schools. Besides this, they can work as teachers in private education institutions giving education for children with special needs.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030012746


Qualification Title
PRESCHOOL TEACHING Lisans

Awarding Body
Yozgat Bozok University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • To be able to know the structure of Turkish Educational System and preschool education field .
  • To be able to have basic field knowledge about preschool education.
  • To be able to apply preschool teaching techniques and methods in educational environment.
  • To be able to implement educational program in terms of preschool children’s developmental levels appropriately.
  • To be able to have knowledge and information about the management in preschool education institutions.
  • To be able to gain problem solving skill, initiative and creativity skills To be able to determine self learning requirements.
  • To be able to organize and apply the projects and activities for social environment which they live with the conscious of social responsibility.
  • To be able to gather data related to preschool education field, interpret them, and transfer the results into the field.
  • To be able to take responsibility individually and as a member of group to solve the problems faced in practice of preschool education field.
  • To be able to develop positive attitude regarding to lifelong learning.
  • To be able to understand society, culture, social and cultural values, socializing in family and out of family, social class and cultural perspectives upon socializing, to be able to own social, scientific, and ethics values.
  • To be able to do team work in disciplines and interdisciplinary.
  • To be able to understand philosophy, philosophical foundations of education, contemporary education theories, information, science, philosophy of values, to be able to assess the knowledge and skills gained in education with a critical perspective.
  • To be able to use advanced information and communication technologies with the computer software needed by the field.
  • To be able to follow current national and international development about preschool education field.
  • To be able to communicate with at least one foreign language as written and verbal.

Key Competencies
-

Further Info
  • Measurement and Evaluation of each course defined in "Course Education Plan" in details.

Quality Assurance
-

Access Requirements

Right of admission and registration to the Department of Preschool Teaching can be obtained with YGS-5 score of YGS an examination made by ÖSYM (Center for Student Selection and Placement). Students’ admission to any department is subject to scores obtained in these examination. Students make their choices according to their scores and submit the form of choice to ÖSYM. Then ÖSYM places students according to their scores and quotas of departments by ranking students from highest to lowest scores. The students who are admitted to the Department should also submit following document: 1-Photocopy of ID card or passport. 2-Diploma of high school or equivalent. 3-Document received from ÖSYM proving placement. 4-Six photographs.


Conditions for Success
Students must obtain a grade point average of at least 2.00 out of 4.00 and successfully pass all courses on the programme (equivalent to a total of 240 ECTS).

Progression Paths (Relationship Type)

The graduates of this program can be assigned as preschool teacher by Ministry of National Education if they take required grades from Civil Servants Selection Exam (known as KPSS in Turkey). Furthermore, the graduates can become director or teacher in private schools. Besides this, they can work as teachers in private education institutions giving education for children with special needs.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.


Url
Open Address