Yeterlilik Kodu | TR0030015758 | |
Yeterlilik Adı | Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Ordu Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Cumhuriyet Yerleşkesi Cumhuriyet Mahallesi, 52200 Altınordu/Ordu | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.odu.edu.tr/ | |
Yönelim | - | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Okul öncesi öğretmenleri için eğitim | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | - | |
Kredi Değeri | - | |
Programın Normal Süresi | - | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınavları katkısı %40, yarıyıl sonu sınavının katkısı % 60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Başarı notunun hesaplanmasında kullanılacak olan ara sınav ve dönem sonu sınav notlarının ağırlıkları, derslerin özellikleri de dikkate alınarak ilgili kurullarca Rektörlüğe önerilir. Ayrıca, dersin öğretim elemanı, dönem başında, dersin içeriğini, başarı notunun hesaplanmasına esas olacak her türlü hususu, ilgili kaynakları ve öğrencilere ders saatleri dışında ayıracağı zamanı kapsayan duyuruyu yapar. Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. (DD) notu şartlı başarılı nottur. Öğrencinin DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel not ortalamasının en az 2.0 olması gerekir. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. | |
Başarma Şartları | Öğrencinin, alması gereken dersleri başarı ile tamamlamış ve böylece 4,00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı genel not ortalamasını sağlamış olması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 ECTS kredisini sağlaması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlar, okul öncesi dönemdeki çocukların eğitimi ile ilgili alanlarda öğretmen-yönetici-denetimci olarak görev yapmaktadırlar. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Belge sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030015758
- Okulöncesi öğretim yöntem ve tekniklerini eğtim ortamlarında uygulayabilme, okulöncesi dönem çocuğunun gelişim düzeylerine uygun biçimde eğitim programını uygulayabilme ve okulöncesi eğitim alanıyla birlikte Türk eğitim sisteminin yapısı ile ilgili bilgilere sahip olabilmek.
- Bu programdan mezun olan öğrenciler, okul öncesi dönem çocuklarının gelişim özelliklerini tanır, gelişimi destekleyici eğitsel ortam düzenler.
- Eğitim-öğretim sürecini öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeylerini dikkate alarak tasarlar.
- Öğretim programındaki amaç ve kazanımlara uygun sınıf içi/dışı farklı etkinlikler tasarlar.
- Öğrencilerin bireysel farklılıklarını, aktif katılım, sosyal etkileşim, okulun ve çevrenin şartları gibi faktörleri dikkate alarak kazanımlara en uygun öğretim yöntem ve tekniğini seçer, kazanımların öğrenilmesini kolaylaştıracak öğretim materyallerini belirler.
- Bağımsız çalışabilme ile ilgili becerileri kazanabilme, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleme ve uygulayabilmek.
- Kendi öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilmek.
- Toplumu, kültürü, sosyal ve kültürel değerleri, aile içinde ve dışında sosyalleşmeyi, sosyalleşme üzerine sosyal sınıf ve kültürel perspektifleri anlayabilme, toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olabilmek.
- Okulöncesi eğitiminde temel alan bilgisine sahip olma, okulöncesi eğitim kurumlarında yönetim bilgi ve becerisine sahip olabilme, okulöncesi eğitimi alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeydeki güncel gelişmeleri takip edebilme, okulöncesi eğitimi alanı ile ilgili verileri toplayabilme, yorumlayabilme, ve sonuçlarını alana aktarabilme, disipliniçi ve disiplinlerarası takım çalışması yapabilme, okulöncesi eğitimi alanında uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilmek.
- Problem çözebilme, insiyatif alabilme ve yaratıcılık becerisini geliştirebilmek.
Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınavları katkısı %40, yarıyıl sonu sınavının katkısı % 60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Başarı notunun hesaplanmasında kullanılacak olan ara sınav ve dönem sonu sınav notlarının ağırlıkları, derslerin özellikleri de dikkate alınarak ilgili kurullarca Rektörlüğe önerilir. Ayrıca, dersin öğretim elemanı, dönem başında, dersin içeriğini, başarı notunun hesaplanmasına esas olacak her türlü hususu, ilgili kaynakları ve öğrencilere ders saatleri dışında ayıracağı zamanı kapsayan duyuruyu yapar. Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. (DD) notu şartlı başarılı nottur. Öğrencinin DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel not ortalamasının en az 2.0 olması gerekir.
Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.
Mezunlar, okul öncesi dönemdeki çocukların eğitimi ile ilgili alanlarda öğretmen-yönetici-denetimci olarak görev yapmaktadırlar.
Belge sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030015758 | |
Qualification Title | Preschool Teaching Bachelor's Degree Diploma | |
Awarding Body | Ordu University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.odu.edu.tr/ | |
Orientation | - | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Training for pre-school teachers | |
National Occupation Classification | - | |
Category | - | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | There are one midterm and one final exam in every term for each lesson. Each exam’s contribution of succeed point is the weighted average of midterm exam (%40) and final exam (%60). Top point for every exam is 100. The evaluation is implemented based on the principles set forth in Article 24 of Ordu University Statute of Instruction and Examination. Grading principles for courses with special evaluation are announced by faculty member(s) to the students and the department in the beginning of the semester. Article 24. 100 is the full point in the assessment of exams. The relative weights of midterm examinations and final examination are submitted to the Registrar's Office. Based on grades and associated weights, final points are determined by the course instructor. Students who have AA, BA, BB, CB, CC letter marks are counted as successful. DD letter marks is conditioned successful mark. Students who have the mark must have at least 2.00 grade point average to succeed the education process. As featured in the table below, considering the average and statistical distribution of the final points and general class performance, final grades are given. The criteria for degree classification are: AA 4.00 BA 3.50 BB 3.00 CB 2.50 CC 2.00 F3 1.50 F4 1.50 DD 1.00 FD 0.50 FF 0.00 F2 0.00 F1 0.00 A student who holds either of the grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) is considered successful in that course. Furthermore, a student with a Grade Point Average (GPA) of 2.00 or higher for a semester is also considered successful in a course in that semester. Grades below CC (i.e. F3, F4, DD, FD and FF) are considered to be unsuccessful. The grade M is granted for courses that a transfer student has taken earlier and the course's equivalency with the programme is approved by the Faculty Executive Board upon the request of the department. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme. | |
Conditions for Success | A student is required to successfully complete the designated program of courses meet a minimum of 240 ECTS credit requirement and have a minimum GPA of 2.00/4.00. | |
Progression Paths (Relationship Type) | The graduates of the programme can work as a teacher, administrator or supervisor in the area of preschool education. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | The document is valid continuously. | |
Url | Open Address |
TR0030015758
- To be able to apply preschool teaching techniques and methods in educational environment, to be able to implement educational program in terms of preschool children’s developmental levels appropriately, to be able to know the structure of Turkish Educational System and preschool education field.
- Graduates of this program, knows developmental specifications of preschool children, designs educational environment that supports child development.
- Create educational and training processes by taking account levels of students’ readiness into consideration.
- Plan different inside/outside classroom activities which are suitable for curriculum goals.
- Select the developmentally appropriate practices with the respect of individual differences, active participation, social interaction, conditions of the school and environment.
- Use teaching materials that make learning easier for children.
- To be able to work independently, to be able to organize and apply the projects and activities for social environment which they live with the conscious of social responsibility.
- To be able to determine self learning requirements, To be able to develop positive attitude regarding to lifelong learning.
- To be able to understand society, culture, social and cultural values, socializing in family and out of family, social class and cultural perspectives upon socializing, to be able to own social, scientific, and ethics values.
- To be able to have basic field knowledge about preschool education, to be able to have knowledge and information about the management in preschool education institutions, to be able to follow current national and international development about preschool education field, to be able to gather data related to preschool education field, interpret them, and transfer the results into the field, to be able to do team work in disciplines and interdisciplinary, Tt be able to take responsibility individually and as a member of group to solve the problems faced in practice of preschool education field.
- To be able to gain problem solving skill, initiative and creativity skills.
There are one midterm and one final exam in every term for each lesson. Each exam’s contribution of succeed point is the weighted average of midterm exam (%40) and final exam (%60). Top point for every exam is 100. The evaluation is implemented based on the principles set forth in Article 24 of Ordu University Statute of Instruction and Examination. Grading principles for courses with special evaluation are announced by faculty member(s) to the students and the department in the beginning of the semester. Article 24. 100 is the full point in the assessment of exams. The relative weights of midterm examinations and final examination are submitted to the Registrar's Office. Based on grades and associated weights, final points are determined by the course instructor. Students who have AA, BA, BB, CB, CC letter marks are counted as successful. DD letter marks is conditioned successful mark. Students who have the mark must have at least 2.00 grade point average to succeed the education process. As featured in the table below, considering the average and statistical distribution of the final points and general class performance, final grades are given. The criteria for degree classification are: AA 4.00 BA 3.50 BB 3.00 CB 2.50 CC 2.00 F3 1.50 F4 1.50 DD 1.00 FD 0.50 FF 0.00 F2 0.00 F1 0.00 A student who holds either of the grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) is considered successful in that course. Furthermore, a student with a Grade Point Average (GPA) of 2.00 or higher for a semester is also considered successful in a course in that semester. Grades below CC (i.e. F3, F4, DD, FD and FF) are considered to be unsuccessful. The grade M is granted for courses that a transfer student has taken earlier and the course's equivalency with the programme is approved by the Faculty Executive Board upon the request of the department.
General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.
The graduates of the programme can work as a teacher, administrator or supervisor in the area of preschool education.
The document is valid continuously.