Yeterlilik Kodu | TR0030018484 | |
Yeterlilik Adı | Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Dicle Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Dicle Üniversitesi Rektörlüğü Kıtılbıl Mah. Kampüs 21280 Sur/ DİYARBAKIR | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.dicle.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Okul öncesi öğretmenleri için eğitim | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | - | |
Başarma Şartları | Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (240 AKTS karşılığı) geçmek ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bağımsız anaokullarında, ilköğretime bağlı anasınıflarında, kurumlara bağlı kreşler ve anaokullarında ve özel kreş ve anaokullarında öğretmen olarak çalışabilmektedir. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030018484
- Okul öncesi eğitim alanında lisans düzeyinde öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri tanımlar, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
- Okul öncesi eğitim alanında ulusal ve uluslararası eğitim problemlerini tanımlar ve çözümler.
- Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojileri alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurmak.
- Okul öncesi eğitim alanında eğitim uygulamalarında alanı ile ilgili olay ve olguları kavramlaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler.
- Okul öncesi eğitim alanında öğretim teknolojilerini ve araç-gereçleri etkili bir biçimde kullanır.
- Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
- Konu alanına ve öğrencinin ihtiyaçlarına uygun materyal geliştirir, uygulama etkinliklerinde kayıt tutar, belge ve raporları düzenler.
- Okul öncesi eğitim alanında bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır.Alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
- Okul öncesi eğitim alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
- Mesleki hizmet içi eğitim ve etkinliklere katılmak, kalite çalışmaları ve teknolojik gelişmeleri takip etmek konusunda hayat boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
- Okul öncesi eğitim alanında toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevredeki çocuklar ve aileler için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
- Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleri ile tanımak.
- Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğrenme yaklaşımlarını bilmek.
- Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile belirli bir dersi planlamak, işlemek ve değerlendirmek.
- Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavramak.
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bağımsız anaokullarında, ilköğretime bağlı anasınıflarında, kurumlara bağlı kreşler ve anaokullarında ve özel kreş ve anaokullarında öğretmen olarak çalışabilmektedir.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030018484 | |
Qualification Title | OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ License | |
Awarding Body | Dicle University | |
Awarding Body Contact | Dicle University Rectorate Kıtılbıl Mah. Campus 21280 Sur/ DIYARBAKIR | |
Awarding Body Url | http://www.dicle.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Training for pre-school teachers | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Identifies the concepts related to teaching profession at bachelor degree in preschool education field, general knowledge, basic science and relations between the concepts and has theoretical and practical knowledge.Diagnoses the national and international education problems in the field of preschool education and solves themCommunicates well verbally and in writing, speaks at least one foreign language, follows the international literature, and communicates with foreign colleagues.Conceptualizes the events in the field of preschool education and analyses them with scientific methods and techniquesUses the appropriate educational technologies and equipment effectively in preschool education field.Implements the proper strategy, method and techniques by considering the developmental features and individual differences of students and characteristics .Develops materials appropriate to the subject area and the needs of the student, takes notes during applications and prepares documents and reports.Takes responsibility in individual and group studies in preschool education field.Conducts independent reserch in preschool education field.Evaluates the knowledge and skilsl gained from the preschool education field with a critical approach.Develops a positive manner toward participating in vocational trainings and activities and learning about following the quality studies and technological developments.Plans vocational projects and activities for children and families from social surroundings with the awareness of social responsibility and carries them out.To identify all aspects of teaching profession and educational sciences and Turkish national education system and school managementTo grasp the characteristics of students development and to grasp the use of different approaches to learning in the classroom.To have knowledge and skills to do lesson planning, to use different measuring techniquesTo grasp the tasks of the teachers guidance and the ways of how to recognize students | |
Key Competencies | - | |
Further Info | For each course, the format of assessment and evaluation is defined in detail in “Course Teaching Plan”.To succesfully complete all courses available in program (total of 240 ECTS), students should obtain at least 2.0 weighed GPA out of 4.00. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Candidates who want to be admitted to the Early Childhood Education program must have a valid secondary education degree (or equivalent approved by the Council of Higher Education) and attain a certain score on the Student Selection Test Type-1 (The passing score may change every year and determined by many factors such as the number of candidates applying the program). | |
Conditions for Success | To succesfully complete all courses available in program (total of 240 ECTS), students should obtain at least 2.0 weighed GPA out of 4.00.Completing all required courses in the program (equivalent of 240 ECTS) | |
Progression Paths (Relationship Type) | Program graduates may be employed as a teacher at public and private child care facilities, public school kindergarten classrooms (all supervised by the Turkish Ministry of National Education) and other child care facilities (Crèches and Preschools) governed by public and private organizations. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030018484
Identifies the concepts related to teaching profession at bachelor degree in preschool education field, general knowledge, basic science and relations between the concepts and has theoretical and practical knowledge.Diagnoses the national and international education problems in the field of preschool education and solves themCommunicates well verbally and in writing, speaks at least one foreign language, follows the international literature, and communicates with foreign colleagues.Conceptualizes the events in the field of preschool education and analyses them with scientific methods and techniquesUses the appropriate educational technologies and equipment effectively in preschool education field.Implements the proper strategy, method and techniques by considering the developmental features and individual differences of students and characteristics .Develops materials appropriate to the subject area and the needs of the student, takes notes during applications and prepares documents and reports.Takes responsibility in individual and group studies in preschool education field.Conducts independent reserch in preschool education field.Evaluates the knowledge and skilsl gained from the preschool education field with a critical approach.Develops a positive manner toward participating in vocational trainings and activities and learning about following the quality studies and technological developments.Plans vocational projects and activities for children and families from social surroundings with the awareness of social responsibility and carries them out.To identify all aspects of teaching profession and educational sciences and Turkish national education system and school managementTo grasp the characteristics of students development and to grasp the use of different approaches to learning in the classroom.To have knowledge and skills to do lesson planning, to use different measuring techniquesTo grasp the tasks of the teachers guidance and the ways of how to recognize students
For each course, the format of assessment and evaluation is defined in detail in “Course Teaching Plan”.To succesfully complete all courses available in program (total of 240 ECTS), students should obtain at least 2.0 weighed GPA out of 4.00.
Candidates who want to be admitted to the Early Childhood Education program must have a valid secondary education degree (or equivalent approved by the Council of Higher Education) and attain a certain score on the Student Selection Test Type-1 (The passing score may change every year and determined by many factors such as the number of candidates applying the program).
Program graduates may be employed as a teacher at public and private child care facilities, public school kindergarten classrooms (all supervised by the Turkish Ministry of National Education) and other child care facilities (Crèches and Preschools) governed by public and private organizations.
Qualification is continuous