Yeterlilik Kodu

TR0030034643

Yeterlilik Adı
Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisiİstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Halkalı Merkez, Halkalı, 34303 Küçükçekmece/İstanbul
Sorumlu Kurum URLhttps://izu.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 14/10/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Konu uzmanlığı olmaksızın öğretmen yetiştirme
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Bu programın amacı, öğrencilere alan ile ilgili temel bilgi, beceri ve yetenekleri kazandırmak; alan deneyimleri ile teorik eğitimi birleştirebilen, çağdaş ve demokratik değerlere sahip, insan hakları/çocuk haklarının savunucusu, farklılıklara değer veren, esnek ve bilimsel düşünebilen, duygu ve düşüncelerini özgürce ifade edebilen, yaratıcı, araştırmacı, yaşam boyu öğrenmeye istekli, disiplinlerarası ve uluslararası işbirliğine açık, bilgi teknolojilerini etkin kullanabilen, yaşadığı sosyal ortama ve doğaya karşı toplumsal sorumluluk bilinciyle davranan öğretmenler yetiştirmektir. Tam burslu eğitim sağlamaktadır.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da spor salonlarında, MEB’e bağlı resmi ve özel kurumlar ile diğer mesleki ve kültürel okul dışı öğrenme ortamlarında uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Erken çocukluk dönemi temel alan bilgisine sahip olur ve uygular
  • Gelişim ve öğrenmeyi desteklemeye yönelik eğitim sürecini planlar
  • Sağlıklı, destekleyici ve uyarıcı eğitim ortamları düzenler
  • Materyal seçebilir, kullanabilir ve hazırlar
  • Erken çocukluk döneminde etkin ve alternatif öğrenme öğretme yöntemlerini kullanır
  • Bireysel farklılıkları dikkate alarak eğitim faaliyetlerini yürütür
  • Ailelerle sağlıklı iletişim kurabilir ve aile katılımını sağlar
  • Aile, okul ve toplumla iş birliği içerisinde çalışır
  • Eğitim programını değerlendirir
  • Çocukları farklı yollarla izler ve değerlendirir
  • Etkili iletişim becerileri geliştirir ve uygular
  • Bilgiye hızlı ve doğru ulaşmayı sağlayan teknolojik gelişmeleri takip eder ve öğrenir
  • Araştırma, keşfetme ve alternatif çözüm yolları üretme becerisini geliştirir
  • Estetik anlayışını ve seçicilik becerilerini geliştirir
  • Bilimsel ve mesleki etik değerlere sahip olur
  • Bir araştırma planlayabilir, yorumlayabilir ve sonuçlarını aktarır
  • Erken çocukluk alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder
  • Türkçeyi etkili, doğru ve yerinde kullanır
  • Öğretmenlikte kendini yenileyebilir ve geliştirir
  • Mesleki etkinlik ve organizasyonlara katılır
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi'ndeki programlarda en çok kullanılan ölçme yöntemleri aşağıda verilmiştir.

  • Sınav (Yazılı Sınav / Test: Doğru-Yanlış Testi, Çoktan Seçmeli Testi, Kısa Cevaplı Test, Eşleştirmeli Test)
  • Sözlü Sınav
  • Ödev
  • Proje / Tasarım
  • Portfolyo
  • Performans Görevi (Uygulama / Laboratuvar / Atölye / Arazi Çalışması / Seminer / Sunum / Bitirme Çalışması / Tez)
     

Üniversite Harf Notu Karşılığı

AKTS Harf Notu
Karşılığı

Harf Notunun
4’lü Sistemdeki
Ağırlık
Katsayıları

Harf Notunun
100’lü
Sistemindeki
Not Aralıkları

Başarı Durumu

AA

A

4,00

90-100

Başarılı

BA

B

3,50

85-89

Başarılı

BB

C

3,00

80-84

Başarılı

CB

D

2,50

75-79

Başarılı

CC

E

2,00

70-74

Başarılı

DC

-

1,50

60-69

Şartlı Başarılı

DD

-

1,00

50-59

Şartlı Başarılı

FD

FX

0,50

40-49

Başarısız

FF

F

0,00

00-39

Başarısız

DZ

F

0,00

00-00

Devamsız-Başarısız

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Akreditasyon Kuruluşu Adı ; Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD)

Başlangıç/Bitiş Tarihi: 28.03.2021/28.03.2026

Giriş Şartı

Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak / sınavları başarmış olmak zorundadır. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversiteye giriş hakkında daha etraflı bilgi Kurum Tanıtım Kataloğunda mevcuttur.

YÖK yürütme kurulunun aldığı karar doğrultusunda okul öncesi öğretmenliği programına yerleşmek isteyen adayların ilgili puan türünde ilk 300.000 içerisinde olma şartı aranmaktadır.

Başarma ŞartlarıÖğrencilerin bu programdan mezun olabilmeleri için en az 240 AKTS ders almaları ve 4.00 üzerinden en az 2.00 genel not ortalamasına sahip olmaları gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Öğrencilere Sunulan İmkanlar:

  • Yabancı dil öğrenme imkanı (Ücretsiz),
  • Yandal yapma imkanı (Anadal programının normal öğrenim süresince burslu),
  • Çift anadal yapma imkanı (Çift Anadal programının normal öğrenim süresince burslu),
  • Uluslararası değişim programları ile yurt dışında eğitim imkanı (1 veya 2 yarıyıl),
  • Mezuniyet sonrası yüksek lisans programlarına burslu olarak devam imkanı.
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030034643


Yeterlilik Adı
Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Halkalı Merkez, Halkalı, 34303 Küçükçekmece/İstanbul

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 14/10/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Bu programın amacı, öğrencilere alan ile ilgili temel bilgi, beceri ve yetenekleri kazandırmak; alan deneyimleri ile teorik eğitimi birleştirebilen, çağdaş ve demokratik değerlere sahip, insan hakları/çocuk haklarının savunucusu, farklılıklara değer veren, esnek ve bilimsel düşünebilen, duygu ve düşüncelerini özgürce ifade edebilen, yaratıcı, araştırmacı, yaşam boyu öğrenmeye istekli, disiplinlerarası ve uluslararası işbirliğine açık, bilgi teknolojilerini etkin kullanabilen, yaşadığı sosyal ortama ve doğaya karşı toplumsal sorumluluk bilinciyle davranan öğretmenler yetiştirmektir. Tam burslu eğitim sağlamaktadır.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da spor salonlarında, MEB’e bağlı resmi ve özel kurumlar ile diğer mesleki ve kültürel okul dışı öğrenme ortamlarında uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Erken çocukluk dönemi temel alan bilgisine sahip olur ve uygular
  • Gelişim ve öğrenmeyi desteklemeye yönelik eğitim sürecini planlar
  • Sağlıklı, destekleyici ve uyarıcı eğitim ortamları düzenler
  • Materyal seçebilir, kullanabilir ve hazırlar
  • Erken çocukluk döneminde etkin ve alternatif öğrenme öğretme yöntemlerini kullanır
  • Bireysel farklılıkları dikkate alarak eğitim faaliyetlerini yürütür
  • Ailelerle sağlıklı iletişim kurabilir ve aile katılımını sağlar
  • Aile, okul ve toplumla iş birliği içerisinde çalışır
  • Eğitim programını değerlendirir
  • Çocukları farklı yollarla izler ve değerlendirir
  • Etkili iletişim becerileri geliştirir ve uygular
  • Bilgiye hızlı ve doğru ulaşmayı sağlayan teknolojik gelişmeleri takip eder ve öğrenir
  • Araştırma, keşfetme ve alternatif çözüm yolları üretme becerisini geliştirir
  • Estetik anlayışını ve seçicilik becerilerini geliştirir
  • Bilimsel ve mesleki etik değerlere sahip olur
  • Bir araştırma planlayabilir, yorumlayabilir ve sonuçlarını aktarır
  • Erken çocukluk alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder
  • Türkçeyi etkili, doğru ve yerinde kullanır
  • Öğretmenlikte kendini yenileyebilir ve geliştirir
  • Mesleki etkinlik ve organizasyonlara katılır

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi'ndeki programlarda en çok kullanılan ölçme yöntemleri aşağıda verilmiştir.

  • Sınav (Yazılı Sınav / Test: Doğru-Yanlış Testi, Çoktan Seçmeli Testi, Kısa Cevaplı Test, Eşleştirmeli Test)
  • Sözlü Sınav
  • Ödev
  • Proje / Tasarım
  • Portfolyo
  • Performans Görevi (Uygulama / Laboratuvar / Atölye / Arazi Çalışması / Seminer / Sunum / Bitirme Çalışması / Tez)
     

Üniversite Harf Notu Karşılığı

AKTS Harf Notu
Karşılığı

Harf Notunun
4’lü Sistemdeki
Ağırlık
Katsayıları

Harf Notunun
100’lü
Sistemindeki
Not Aralıkları

Başarı Durumu

AA

A

4,00

90-100

Başarılı

BA

B

3,50

85-89

Başarılı

BB

C

3,00

80-84

Başarılı

CB

D

2,50

75-79

Başarılı

CC

E

2,00

70-74

Başarılı

DC

-

1,50

60-69

Şartlı Başarılı

DD

-

1,00

50-59

Şartlı Başarılı

FD

FX

0,50

40-49

Başarısız

FF

F

0,00

00-39

Başarısız

DZ

F

0,00

00-00

Devamsız-Başarısız


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Akreditasyon Kuruluşu Adı ; Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD)

Başlangıç/Bitiş Tarihi: 28.03.2021/28.03.2026


Giriş Şartı

Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak / sınavları başarmış olmak zorundadır. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversiteye giriş hakkında daha etraflı bilgi Kurum Tanıtım Kataloğunda mevcuttur.

YÖK yürütme kurulunun aldığı karar doğrultusunda okul öncesi öğretmenliği programına yerleşmek isteyen adayların ilgili puan türünde ilk 300.000 içerisinde olma şartı aranmaktadır.


Başarma Şartları
Öğrencilerin bu programdan mezun olabilmeleri için en az 240 AKTS ders almaları ve 4.00 üzerinden en az 2.00 genel not ortalamasına sahip olmaları gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Öğrencilere Sunulan İmkanlar:

  • Yabancı dil öğrenme imkanı (Ücretsiz),
  • Yandal yapma imkanı (Anadal programının normal öğrenim süresince burslu),
  • Çift anadal yapma imkanı (Çift Anadal programının normal öğrenim süresince burslu),
  • Uluslararası değişim programları ile yurt dışında eğitim imkanı (1 veya 2 yarıyıl),
  • Mezuniyet sonrası yüksek lisans programlarına burslu olarak devam imkanı.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030034643

Qualification Title
Bachelor’s Degree in Preschool Teaching
Awarding BodyIstanbul Sabahattin Zaim University
Awarding Body ContactIstanbul Sabahattin Zaim University, Halkalı Merkez Halkalı 34303 Küçükçekmece/Istanbul
Awarding Body Urlhttps://izu.edu.tr/en/home-page
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 14/10/2024
TQF Level 6
Thematic AreasTeacher training without subject specialization
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile
  • The aim of this program is to educate classroom teachers who will be aware of the impact of individual and professional developments on society and nature, possess authority in their field and ethical values, perceive continuous development as a philosophy of life, adopt scientific thinking, consider public policy, use information technology effectively, think creatively and critically, and instill aesthetic sensitivity.
  • Skills include proper, effective use of Turkish and the ability to communicate effectively with students; understanding of concepts and inter-conceptual relations based on the competencies acquired related to the field of preschool teaching; possession of pedagogical knowledge related to the profession and field, and knowledge and application of contemporary teaching methods and assessment and evaluation methods.
Learning Environments

Education and training are carried out in the form of formal, open, or online education. In addition, practical training is carried out in laboratories and workshops or sports halls within higher education institutions, in public and private institutions affiliated to the Ministry of National Education.

Description
  • Obtains and applies basic knowledge of the preterm birth period.
  • Plans the educational process to support development and learning
  • Uses effective and alternative learning methods in early childhood
  • Conducts educational activities considering individual differences
  • Works in unity with family, school, and society
  • Analyzes and implements effective communication
  • Follows and learns technological developments that enable fast and accurate access to information.
  • Have scientific and professional ethical values
  • Can plan a research, interpret it and convey the results.
  • Follows the field of early childhood at national and international levels
  • Uses Turkish effectively, correctly, accurately, and appropriately
  • Possess subject area knowledge related to courses in the elementary school teaching program.
  • Identify and solve problems related to the field of preschool teaching.
  • Keep up with developments in the field and reflect changes in the learning process.
  • Relate knowledge in the field of Preschool Teaching to other disciplines.
  • Use a foreign language to acquire up-to-date information related to the field and communicate with colleagues.
  • Effectively use technological tools.
  • Share thoughts and solution proposals related to issues in the field of Preschool Teaching with experts and non-experts through written or oral communication supported by quantitative and qualitative data.
  • Develop activities with students to enhance awareness of environmental protection.
  • Understand the teacher's guidance roles and ways to understand students.
  • Use different assessment and evaluation methods and techniques.
  • Respect the customs and traditions of the society, embracing national culture, unity, and solidarity.
  • Possess universal and cultural values. Conduct works that increase awareness of the impact of art on society.
Key Competencies

Advanced proficiency in the following key competencies:

  1. Literacy competence
  2. Multilingual competence
  3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering
  4. Digital competence
  5. Personal, social, and learning to learn competence
  6.  Citizenship competence
  7. Entrepreneurship competence
  8. Cultural awareness and expression competence
Further Info

The most commonly used Assessment Methods at İstanbul Sabahattin Zaim University are

  • Exams (Written Exam / Test: True-False Test, Multiple Choice Test, Short Answer Test, Matching Test),
  • Oral Exam,
  • Assignment,
  • Project / Design,
  • Portfolio,
  • Performance Task (Application / Laboratory / Workshop / Field Work / Seminar / Presentation / Graduation Project / Thesis)

 

University Letter Grade Equivalent

ECTS Letter Grade

Letter Grade
in the 4-Way System Grade Ranges

 

Letter Grade
in the 100s
System
Grade Ranges

Success Status

AA

A

4,00

90-100

Successful

BA

B

3,50

85-89

Successful

BB

C

3,00

80-84

Successful

CB

D

2,50

75-79

Successful

CC

E

2,00

70-74

Successful

DC

-

1,50

60-69

Conditionally Successful

DD

-

1,00

50-59

Conditionally Successful

FD

FX

0,50

40-49

Failed

FF

F

0,00

00-39

Failed

DZ

F

0,00

00-00

Absentee-Failed

Quality Assurance

To ensure the quality of higher education programs;

The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for the planning, organization, management, and supervision of education and other activities in higher education institutions.

“University Monitoring and Evaluation Reports” prepared within the criteria set by YÖK for higher education institutions are published annually. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

“Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative, and financial data of foundation higher education institutions, is published annually by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative assessments for foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

Establishment and Approval of Teaching Programs: YÖK determines the minimum standards and criteria necessary for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of the higher education institutions in accordance with the fundamental principles set by YÖK on these issues.

 

1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions upon approval by YÖK after acceptance by the relevant Council of Deans.

Assessment and Evaluation: How the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student will be assessed and evaluated is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by the higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive their bachelor’s degree upon successfully completing the course credits and other obligations determined by the higher education institutions.

Internal and External Evaluation: Higher education institutions enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year at the beginning of each year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) within the context of continuous monitoring. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” it prepares on the external evaluation of higher education institutions with the public. Moreover, accreditation decisions granted by accreditation organizations authorized or recognized by YÖKAK also demonstrate that the programs meet the quality assurance of qualifications. YÖKAK conducts regular review activities related to the qualifications determined as required by YÖKAK regulations.

Accreditation Organization Name: Teacher Training Programs Evaluation and Accreditation Association (EPDAD).

Access Requirements

Students who want to enroll in the department must complete the processes / exams determined by ÖSYM within the framework of the academic and legal legislation of the university. A student who has started his/her education in an equivalent program at home or abroad can apply for transfer. The admission of students is examined and evaluated individually before the start of the semester, considering the conditions of each student and the degree applied for. More detailed information about admission to the University is available in the Institution Catalog.

In line with the decision taken by the YÖK executive board, candidates who want to be placed in the preschool teaching program are required to be among the top 300,000 in the relevant score type.

Conditions for SuccessTo graduate from this program, students must take at least 240 ECTS credits and have a minimum GPA of 2.00 out of 4.00.
Progression Paths (Relationship Type)

Opportunities offered to students:

  • Opportunity to learn a foreign language (Free of charge)
  • Minor program opportunity (Scholarship within the normal duration of the undergraduate program)
  • Double major opportunity (Scholarship within the normal duration of the double major program)
  • Opportunity to study abroad through international exchange programs (1 or 2 semesters)
  • Opportunity to continue to master's programs after graduation.
Legal Basis
  1. Higher Education Law No. 2547
    1. 1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
    2. 2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation

Validity Period (If Any)

The qualification is valid indefinitely.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030034643


Qualification Title
Bachelor’s Degree in Preschool Teaching

Awarding Body
Istanbul Sabahattin Zaim University

Awarding Body Contact
Istanbul Sabahattin Zaim University, Halkalı Merkez Halkalı 34303 Küçükçekmece/Istanbul


Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 14/10/2024

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile
  • The aim of this program is to educate classroom teachers who will be aware of the impact of individual and professional developments on society and nature, possess authority in their field and ethical values, perceive continuous development as a philosophy of life, adopt scientific thinking, consider public policy, use information technology effectively, think creatively and critically, and instill aesthetic sensitivity.
  • Skills include proper, effective use of Turkish and the ability to communicate effectively with students; understanding of concepts and inter-conceptual relations based on the competencies acquired related to the field of preschool teaching; possession of pedagogical knowledge related to the profession and field, and knowledge and application of contemporary teaching methods and assessment and evaluation methods.

Learning Environments

Education and training are carried out in the form of formal, open, or online education. In addition, practical training is carried out in laboratories and workshops or sports halls within higher education institutions, in public and private institutions affiliated to the Ministry of National Education.


Description
  • Obtains and applies basic knowledge of the preterm birth period.
  • Plans the educational process to support development and learning
  • Uses effective and alternative learning methods in early childhood
  • Conducts educational activities considering individual differences
  • Works in unity with family, school, and society
  • Analyzes and implements effective communication
  • Follows and learns technological developments that enable fast and accurate access to information.
  • Have scientific and professional ethical values
  • Can plan a research, interpret it and convey the results.
  • Follows the field of early childhood at national and international levels
  • Uses Turkish effectively, correctly, accurately, and appropriately
  • Possess subject area knowledge related to courses in the elementary school teaching program.
  • Identify and solve problems related to the field of preschool teaching.
  • Keep up with developments in the field and reflect changes in the learning process.
  • Relate knowledge in the field of Preschool Teaching to other disciplines.
  • Use a foreign language to acquire up-to-date information related to the field and communicate with colleagues.
  • Effectively use technological tools.
  • Share thoughts and solution proposals related to issues in the field of Preschool Teaching with experts and non-experts through written or oral communication supported by quantitative and qualitative data.
  • Develop activities with students to enhance awareness of environmental protection.
  • Understand the teacher's guidance roles and ways to understand students.
  • Use different assessment and evaluation methods and techniques.
  • Respect the customs and traditions of the society, embracing national culture, unity, and solidarity.
  • Possess universal and cultural values. Conduct works that increase awareness of the impact of art on society.

Key Competencies

Advanced proficiency in the following key competencies:

  1. Literacy competence
  2. Multilingual competence
  3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering
  4. Digital competence
  5. Personal, social, and learning to learn competence
  6.  Citizenship competence
  7. Entrepreneurship competence
  8. Cultural awareness and expression competence

Further Info

The most commonly used Assessment Methods at İstanbul Sabahattin Zaim University are

  • Exams (Written Exam / Test: True-False Test, Multiple Choice Test, Short Answer Test, Matching Test),
  • Oral Exam,
  • Assignment,
  • Project / Design,
  • Portfolio,
  • Performance Task (Application / Laboratory / Workshop / Field Work / Seminar / Presentation / Graduation Project / Thesis)

 

University Letter Grade Equivalent

ECTS Letter Grade

Letter Grade
in the 4-Way System Grade Ranges

 

Letter Grade
in the 100s
System
Grade Ranges

Success Status

AA

A

4,00

90-100

Successful

BA

B

3,50

85-89

Successful

BB

C

3,00

80-84

Successful

CB

D

2,50

75-79

Successful

CC

E

2,00

70-74

Successful

DC

-

1,50

60-69

Conditionally Successful

DD

-

1,00

50-59

Conditionally Successful

FD

FX

0,50

40-49

Failed

FF

F

0,00

00-39

Failed

DZ

F

0,00

00-00

Absentee-Failed


Quality Assurance

To ensure the quality of higher education programs;

The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for the planning, organization, management, and supervision of education and other activities in higher education institutions.

“University Monitoring and Evaluation Reports” prepared within the criteria set by YÖK for higher education institutions are published annually. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

“Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative, and financial data of foundation higher education institutions, is published annually by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative assessments for foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

Establishment and Approval of Teaching Programs: YÖK determines the minimum standards and criteria necessary for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of the higher education institutions in accordance with the fundamental principles set by YÖK on these issues.

 

1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions upon approval by YÖK after acceptance by the relevant Council of Deans.

Assessment and Evaluation: How the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student will be assessed and evaluated is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by the higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive their bachelor’s degree upon successfully completing the course credits and other obligations determined by the higher education institutions.

Internal and External Evaluation: Higher education institutions enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year at the beginning of each year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) within the context of continuous monitoring. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” it prepares on the external evaluation of higher education institutions with the public. Moreover, accreditation decisions granted by accreditation organizations authorized or recognized by YÖKAK also demonstrate that the programs meet the quality assurance of qualifications. YÖKAK conducts regular review activities related to the qualifications determined as required by YÖKAK regulations.

Accreditation Organization Name: Teacher Training Programs Evaluation and Accreditation Association (EPDAD).


Access Requirements

Students who want to enroll in the department must complete the processes / exams determined by ÖSYM within the framework of the academic and legal legislation of the university. A student who has started his/her education in an equivalent program at home or abroad can apply for transfer. The admission of students is examined and evaluated individually before the start of the semester, considering the conditions of each student and the degree applied for. More detailed information about admission to the University is available in the Institution Catalog.

In line with the decision taken by the YÖK executive board, candidates who want to be placed in the preschool teaching program are required to be among the top 300,000 in the relevant score type.


Conditions for Success
To graduate from this program, students must take at least 240 ECTS credits and have a minimum GPA of 2.00 out of 4.00.

Progression Paths (Relationship Type)

Opportunities offered to students:

  • Opportunity to learn a foreign language (Free of charge)
  • Minor program opportunity (Scholarship within the normal duration of the undergraduate program)
  • Double major opportunity (Scholarship within the normal duration of the double major program)
  • Opportunity to study abroad through international exchange programs (1 or 2 semesters)
  • Opportunity to continue to master's programs after graduation.

Legal Basis
  1. Higher Education Law No. 2547
    1. 1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
    2. 2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation


Validity Period (If Any)

The qualification is valid indefinitely.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode