Yeterlilik Kodu | TR0030034848 | |
Yeterlilik Adı | Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | İstanbul Kültür Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Ataköy 7-8-9-10, E5 Karayolu Üzeri Ataköy Yerleşkesi, 34158 Bakırköy | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.iku.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 18/07/2023 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Okul öncesi öğretmenleri için eğitim | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Okul Öncesi Eğitimi Programının amacı, kuramsal ve uygulamalı dört yıllık eğitimin ardından sürekli değişen dünya ve ülke koşulları altında, içinde bulundukları eğitim sistemine yararlı olabilecek ve mesleki gelişime açık nitelikli okul öncesi öğretmenleri yetiştirmektir. Bilgi toplumunun değerlerini özümsemiş, alanında bilgi üreten ve uygulayan, kendini sürekli geliştiren; eğitim, öğretimle ilgili sorunlara bilimsel yöntemlerle çözüm üretebilen; yetiştirdiği öğrencilere rol model olabilecek öğretmenler yetiştirmek programın asli amaçları arasında yer alır. Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenliği Programında öğrencilere; Okul öncesi dönem çocuklarının bedensel, psikomotor, bilişsel, dil, sosyal, duygusal, kişilik ve özbakım becerilerinin gelişimi ve desteklenmesi, Okul öncesi dönem çocuklarını tanıma ve değerlendirme, 0-6 yaş çocuklarının gereksinimlerinin ve gelişim özelliklerinin belirlenmesi, Belirlenen gereksinim ve gelişimsel özelliklere uygun eğitim programları hazırlama, uygulama ve değerlendirme, Okul öncesi çocuklarının eğitiminde farklı yaklaşım ve uygulamalar, Çocuklar ve aileleriyle yakın ilişkiler kurma, Okul öncesi eğitiminde ailelerle işbirliği ve aile eğitimi, Okul öncesi dönem çocukları ve eğitimle ilgili sorunların çözümünde aileler, kurumlar ve diğer profesyonellerle işbirliği yapabilme konularında bilgi, beceri, olumlu tutum ve yeterlikler kazandırılması amaçlanmaktadır. | |
Öğrenme Ortamları | Okul Öncesi Öğretmenliği Programı’nda kayıtlı öğrenciler, dersler özgü tasarlanmış sınıflarda (Erken Çocuklukta Drama, Erken Çocuklukta Oyun, Erken Çocuklukta Ritm ve Orff, Erken Çocuklukta Yaratıcılık gibi derslere uygun dersliklerde) teorik ve uygulamaya yönelik eğitim alırlar. Buna ek olarak öğrencilerimiz lisans müfredatında yer alan Okullarda Gözlem ve Öğretmenlik Uygulaması dersleri kapsamında Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi okul öncesi eğitim kurumlarında uygulama deneyimi edinirler. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) | Okul öncesi eğitimi pedagojisinin kazandırdığı bilgi ve becerileri, çocuk gelişimi bilgisi, akademik konu içerikleri, disiplinlerarası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Okul öncesi öğrenme ortamlarını, çocukların gelişimine ve kültür özelliklerine uygun, bireysel ve işbirlikli öğrenmeyi destekleyen bir çerçevede kurgular. Çocukların gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, aileler, toplum, diğer kişi ve kurumlar ile ortaklaşa çalışmalar yapar. Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini izleme, kaydetme ve öğretimi planlama hedefi doğrultusunda okulöncesi eğitime uygun olan çeşitli değerlendirme yöntemleri ve araçlarını tespit eder ve bunları uygular. Eğitimi boyunca kazandığı pedagoji ve meslek bilgisi ve becerisini, okul öncesi eğitimi programı ve hizmetlerini planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarında hayata geçirir. Sergilediği davranışlar, okul öncesi öğretmenliği mesleğine, profesyonelliğe, yaşam boyu öğrenmeye, kişisel ve mesleki gelişime saygısını ve bağlılığını yansıtacak çerçevede gerçekleşir. Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği meslek etik değerlerini yansıtan çerçevede gerçekleşir. Farklı düşüncelere, inanç sistemlerine, kültürlere ve başkalarının katkılarına değer verir. Eleştirel düşünme, sorgulama ve araştırma, yaratıcılık, girişimcilik ve yenilikçi çözümler geliştirebilme becerilerini hem mesleki, hem de günlük yaşamda karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Kişisel ve profesyonel amaçlarına ulaşmak için bilişim ve iletişim teknolojilerini de içeren farklı kaynaklar kullanarak bilgi edinir ve analiz eder. Eğitimin kendisine kazandırdığı bireysel ve takım olarak çalışma becerilerini, disiplinlerarası projelerde zaman, bilgi yönetimi ve özdisiplin çerçevesinde sergiler. | |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Öğrencilere, kayıtlı oldukları her ders için aşağıdaki harf notlarından biri, dersin öğretim elemanı tarafından verilir: a) Notlar Katsayı
b) Ayrıca, aşağıdaki harf notlarından; 1) P: Ders devam ediyor, 2) E: Yarıyıl içi çalışmaları eksik, 3) V: Dersten çekilmiş, 4) Y: Başarılı, 5) Z: Başarısız olarak tanımlanır. (2) Herhangi bir dersten F ve Z notunu alan öğrenci, o dersten başarısız sayılır. (3) Bir dersin yarıyıl sonu sınavına giremeyen öğrenciye F notu verilir. (4) Yarıyıl sonu sınavlarına girdiği halde, yarıyıl içi çalışmalarında eksiklikleri olan öğrenciye E notu verilir. Öğrenci, o dersin yarıyıl sonu sınavı tarihinden itibaren on gün içinde eksiklikleri tamamlamak zorundadır. Bu sürenin uzatılmasına, öğrencinin başvurusu ve ilgili öğretim elemanının onayı ile ilgili bölüm/program başkanı karar verir ve durumu ÖİDB’ye bildirir. Bu süre içinde gerekli çalışmaları tamamlayan öğrenciye başarı notu verilir, tamamlayamayan öğrencinin notu ise F’ye dönüşür. (5) V notu, dersten çekilen öğrenciye verilir. (6) Başka yükseköğretim kurumlarından geçiş yapmış, ayrılmış ya da mezun olmuş olan öğrencilerin Üniversiteye kayıt yaptırmaları ve muafiyet talebinde bulunmaları halinde daha önce almış oldukları derslerden, ilgili mevzuat hükümleri uyarınca eşdeğerliği kabul edilen derslere Senato tarafından kabul edilen not dönüşümlerine göre başarı notu verilir. (7) Diğer sistemlerdeki notların Üniversite not sistemine dönüşüm esasları Senato tarafından belirlenir. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Akreditasyon Kuruluşu Adı ; Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD) | |
Giriş Şartı | Lisans programlarına ÖSYM tarafından yapılan Merkezî Yerleştirme Sınavı ile 70 öğrenci alınır. Merkezî Yerleştirmede adaylar Okul Öncesi Öğretmenliği Programı’na SÖZ puanları, yükseköğretim programları ile ilgili tercihleri ve bu programların kontenjan ve koşulları göz önünde tutularak ÖSYM’ce yerleştirilir. Okul Öncesi Öğretmenliği Programı’na yerleştirilen öğrencilerin kayıtları ÖSYM’nin belirlediği takvim çerçevesinde Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından yapılır. | |
Başarma Şartları | 4 yıllık eğitim planında yer alan bütün dersleri başarıyla tamamlayan, en az 240 AKTS’ye sahip öğrencilere Okul Öncesi Öğretmenliği alanında Lisans derecesi verilir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Okul Öncesi Eğitimi Programı’na kayıtlı öğrenciler lisans eğitimleri sırasında yan dal ve çift anadal programları; Erasmus Değişim Programı gibi programlardan yararlanabilmektedir. Ayrıca lisans programından mezun olan öğrenciler Yüksek Lisans yaparak akademik olarak eğitim hayatlarını devam ettirebilmektedir. Okul Öncesi Eğitimi Programı’ndan mezun olan öğrenciler kazandıkları yeterlikler doğrultusunda; Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilköğretim okulları ile resmî ve özel kurumların kreş, yuva, anaokulu, ana sınıfı, gibi Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında, Rehabilitasyon Merkezleri, çocuk kulüpleri, özel eğitim kurumları ve kaynaştırma eğitimi yapılan sınıflarda hem okul öncesi öğretmeni hem de uzman olarak istihdam edilirler. Aynı zamanda mezunlarımız okul öncesi eğitim kurumu kurucusu ve sahibi de olabilmektedir. Bununla birlikte bölüm mezunlarımız akademik çalışmalarla uzmanlaştıkları alanlara göre çeşitli kamu kurum kuruluşlarda görev almaktadırlar. Oyuncak sektöründe, çocuk yayıncılığı alanlarında, özel eğitim merkezlerinde ve çocuk hakları konusunda çalışan kurumlarda mezunlarımız akademik niteliklerle birlikte görev alabilmektedirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode |
TR0030034848
ISCO 08
ISCO 08
Okul Öncesi Eğitimi Programının amacı, kuramsal ve uygulamalı dört yıllık eğitimin ardından sürekli değişen dünya ve ülke koşulları altında, içinde bulundukları eğitim sistemine yararlı olabilecek ve mesleki gelişime açık nitelikli okul öncesi öğretmenleri yetiştirmektir. Bilgi toplumunun değerlerini özümsemiş, alanında bilgi üreten ve uygulayan, kendini sürekli geliştiren; eğitim, öğretimle ilgili sorunlara bilimsel yöntemlerle çözüm üretebilen; yetiştirdiği öğrencilere rol model olabilecek öğretmenler yetiştirmek programın asli amaçları arasında yer alır.
Bununla birlikte 0-6 yaş çocuklarına bilişsel, dil, hareket, sosyal, duygusal, kişilik ve özbakım becerilerini desteklemek ve mümkün olan en üst düzeye çıkarmak üzere aktif öğrenme deneyimleri ve oyun yoluyla eğitsel yaşantılar sunan, eğlenerek öğrenmeleri ve gelişmelerini sağlayan bir öğretmenlik programıdır. Görevleri geleceğin yaratıcı, bağımsız, girişimci, özgüven sahibi, yenilikçi ve değişime inanan, sosyal, ekip çalışması yapabilen, gelişmiş problem çözme becerilerine sahip bireylerini yetiştirmektir.Uygulanan program, T.C. Yüksek Öğretim Kurulu’nca belirlenmiş olan, 0-6 yaş çocuklarının gelişimleri, psikolojisi ve eğitimlerine ilişkin kuramsal ve uygulamalı derslerden oluşmaktadır.
Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenliği Programında öğrencilere;
Okul öncesi dönem çocuklarının bedensel, psikomotor, bilişsel, dil, sosyal, duygusal, kişilik ve özbakım becerilerinin gelişimi ve desteklenmesi,
Okul öncesi dönem çocuklarını tanıma ve değerlendirme,
0-6 yaş çocuklarının gereksinimlerinin ve gelişim özelliklerinin belirlenmesi,
Belirlenen gereksinim ve gelişimsel özelliklere uygun eğitim programları hazırlama, uygulama ve değerlendirme,
Okul öncesi çocuklarının eğitiminde farklı yaklaşım ve uygulamalar,
Çocuklar ve aileleriyle yakın ilişkiler kurma,
Okul öncesi eğitiminde ailelerle işbirliği ve aile eğitimi,
Okul öncesi dönem çocukları ve eğitimle ilgili sorunların çözümünde aileler, kurumlar ve diğer profesyonellerle işbirliği yapabilme konularında bilgi, beceri, olumlu tutum ve yeterlikler kazandırılması amaçlanmaktadır.
Okul Öncesi Öğretmenliği Programı’nda kayıtlı öğrenciler, dersler özgü tasarlanmış sınıflarda (Erken Çocuklukta Drama, Erken Çocuklukta Oyun, Erken Çocuklukta Ritm ve Orff, Erken Çocuklukta Yaratıcılık gibi derslere uygun dersliklerde) teorik ve uygulamaya yönelik eğitim alırlar. Buna ek olarak öğrencilerimiz lisans müfredatında yer alan Okullarda Gözlem ve Öğretmenlik Uygulaması dersleri kapsamında Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi okul öncesi eğitim kurumlarında uygulama deneyimi edinirler.
Okul öncesi eğitimi pedagojisinin kazandırdığı bilgi ve becerileri, çocuk gelişimi bilgisi, akademik konu içerikleri, disiplinlerarası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler.
Okul öncesi öğrenme ortamlarını, çocukların gelişimine ve kültür özelliklerine uygun, bireysel ve işbirlikli öğrenmeyi destekleyen bir çerçevede kurgular.
Çocukların gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, aileler, toplum, diğer kişi ve kurumlar ile ortaklaşa çalışmalar yapar.
Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini izleme, kaydetme ve öğretimi planlama hedefi doğrultusunda okulöncesi eğitime uygun olan çeşitli değerlendirme yöntemleri ve araçlarını tespit eder ve bunları uygular.
Eğitimi boyunca kazandığı pedagoji ve meslek bilgisi ve becerisini, okul öncesi eğitimi programı ve hizmetlerini planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarında hayata geçirir.
Sergilediği davranışlar, okul öncesi öğretmenliği mesleğine, profesyonelliğe, yaşam boyu öğrenmeye, kişisel ve mesleki gelişime saygısını ve bağlılığını yansıtacak çerçevede gerçekleşir.
Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği meslek etik değerlerini yansıtan çerçevede gerçekleşir.
Farklı düşüncelere, inanç sistemlerine, kültürlere ve başkalarının katkılarına değer verir.
Eleştirel düşünme, sorgulama ve araştırma, yaratıcılık, girişimcilik ve yenilikçi çözümler geliştirebilme becerilerini hem mesleki, hem de günlük yaşamda karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır.
Kişisel ve profesyonel amaçlarına ulaşmak için bilişim ve iletişim teknolojilerini de içeren farklı kaynaklar kullanarak bilgi edinir ve analiz eder.
Eğitimin kendisine kazandırdığı bireysel ve takım olarak çalışma becerilerini, disiplinlerarası projelerde zaman, bilgi yönetimi ve özdisiplin çerçevesinde sergiler.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Türkçeyi doğru kullanma yetkinliği
- Dijital yetkinlik
- Alanı ile ilgili güncel literatürü takip etme yetkinliği
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Teknolojiyi sınıf içi öğrenme ve çocuğu değerlendirme alanlarına entegre etme yetkinliği
- Dünya vatandaşlığı yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Öğrencilere, kayıtlı oldukları her ders için aşağıdaki harf notlarından biri, dersin öğretim elemanı tarafından verilir:
a) Notlar Katsayı
- A 4,0
- A- 3,7
- B+ 3,3
- B 3,0
- B- 2,7
- C+ 2,3
- C 2,0
- C- 1,7
- D+ 1,3
- D 1,0
- D- 0,7
- F 0,0
b) Ayrıca, aşağıdaki harf notlarından;
1) P: Ders devam ediyor,
2) E: Yarıyıl içi çalışmaları eksik,
3) V: Dersten çekilmiş,
4) Y: Başarılı,
5) Z: Başarısız olarak tanımlanır.
(2) Herhangi bir dersten F ve Z notunu alan öğrenci, o dersten başarısız sayılır.
(3) Bir dersin yarıyıl sonu sınavına giremeyen öğrenciye F notu verilir.
(4) Yarıyıl sonu sınavlarına girdiği halde, yarıyıl içi çalışmalarında eksiklikleri olan öğrenciye E notu verilir. Öğrenci, o dersin yarıyıl sonu sınavı tarihinden itibaren on gün içinde eksiklikleri tamamlamak zorundadır. Bu sürenin uzatılmasına, öğrencinin başvurusu ve ilgili öğretim elemanının onayı ile ilgili bölüm/program başkanı karar verir ve durumu ÖİDB’ye bildirir. Bu süre içinde gerekli çalışmaları tamamlayan öğrenciye başarı notu verilir, tamamlayamayan öğrencinin notu ise F’ye dönüşür.
(5) V notu, dersten çekilen öğrenciye verilir.
(6) Başka yükseköğretim kurumlarından geçiş yapmış, ayrılmış ya da mezun olmuş olan öğrencilerin Üniversiteye kayıt yaptırmaları ve muafiyet talebinde bulunmaları halinde daha önce almış oldukları derslerden, ilgili mevzuat hükümleri uyarınca eşdeğerliği kabul edilen derslere Senato tarafından kabul edilen not dönüşümlerine göre başarı notu verilir.
(7) Diğer sistemlerdeki notların Üniversite not sistemine dönüşüm esasları Senato tarafından belirlenir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Akreditasyon Kuruluşu Adı ; Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD)
Lisans programlarına ÖSYM tarafından yapılan Merkezî Yerleştirme Sınavı ile 70 öğrenci alınır. Merkezî Yerleştirmede adaylar Okul Öncesi Öğretmenliği Programı’na SÖZ puanları, yükseköğretim programları ile ilgili tercihleri ve bu programların kontenjan ve koşulları göz önünde tutularak ÖSYM’ce yerleştirilir. Okul Öncesi Öğretmenliği Programı’na yerleştirilen öğrencilerin kayıtları ÖSYM’nin belirlediği takvim çerçevesinde Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından yapılır.
Okul Öncesi Öğretmenliği Programı (Ücretli), Okul Öncesi Öğretmenliği Programı (Tam Burslu) ve Okul Öncesi Öğretmenliği Programı (%50 Burslu) için kontenjanlar, yerleşenlerin puan ortalamaları, taban ve tavan puanlar, öğrenci sayısı ve akademik kadro sayısı gibi bilgilere yokatlas.yok.gov.tr/lisans-univ.php üzerinden ulaşılabilmektedir.
Okul Öncesi Eğitimi Programı’na kayıtlı öğrenciler lisans eğitimleri sırasında yan dal ve çift anadal programları; Erasmus Değişim Programı gibi programlardan yararlanabilmektedir.
Ayrıca lisans programından mezun olan öğrenciler Yüksek Lisans yaparak akademik olarak eğitim hayatlarını devam ettirebilmektedir.
Okul Öncesi Eğitimi Programı’ndan mezun olan öğrenciler kazandıkları yeterlikler doğrultusunda; Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilköğretim okulları ile resmî ve özel kurumların kreş, yuva, anaokulu, ana sınıfı, gibi Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında, Rehabilitasyon Merkezleri, çocuk kulüpleri, özel eğitim kurumları ve kaynaştırma eğitimi yapılan sınıflarda hem okul öncesi öğretmeni hem de uzman olarak istihdam edilirler. Aynı zamanda mezunlarımız okul öncesi eğitim kurumu kurucusu ve sahibi de olabilmektedir. Bununla birlikte bölüm mezunlarımız akademik çalışmalarla uzmanlaştıkları alanlara göre çeşitli kamu kurum kuruluşlarda görev almaktadırlar. Oyuncak sektöründe, çocuk yayıncılığı alanlarında, özel eğitim merkezlerinde ve çocuk hakları konusunda çalışan kurumlarda mezunlarımız akademik niteliklerle birlikte görev alabilmektedirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030034848 | |
Qualification Title | Preschool Teaching Undergraduate Diploma | |
Awarding Body | Istanbul Kultur University | |
Awarding Body Contact | Ataköy 7-8-9-10, E5 Highway, Ataköy Campus, 34158 Bakırköy Email: kultur@iku.edu.tr Phone: (0212) 498 41 41 Fax: (0212) 498 43 06 | |
Awarding Body Url | www.iku.edu.tr | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 18/07/2023 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Training for pre-school teachers | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | The aim of the Preschool Education Program is to train qualified pre-school teachers who can be useful to the education system they are in and who are open to professional development, under the constantly changing world and country conditions, after four years of theoretical and practical education. Having internalized the values of the information society, producing and applying knowledge in its field, and constantly improving itself; Able to produce solutions to problems related to education and training with scientific methods; One of the primary aims of the program is to train teachers who can be role models for their students. In addition, it is a teaching program that provides children aged 0-6 with active learning experiences and educational experiences through play in order to support their cognitive, language, movement, social, emotional, personality and self-care skills and enable them to learn and develop while having fun. Their mission is to raise individuals of the future who are creative, independent, entrepreneurial, self-confident, innovative and believe in change, social, able to work in a team, and have advanced problem-solving skills. It consists of theoretical and applied courses on the development, psychology and education of 0-6 year old children, determined by the Council of Higher Education. In the Pre-School Education Teaching Program, students; Development and support of preschool children's physical, psychomotor, cognitive, language, social, emotional, personality and self-care skills, Recognizing and evaluating preschool children, Determining the needs and developmental characteristics of 0-6 year old children, Preparing, implementing and evaluating training programs in accordance with the determined needs and developmental characteristics, Different approaches and practices in the education of preschool children, Establishing close relationships with children and their families, Cooperation with families and family education in pre-school education, It is aimed to provide knowledge, skills, positive attitudes and competencies in cooperation with families, institutions and other professionals in solving problems related to preschool children and education. | |
Learning Environments | Students registered in the Preschool Teaching Program receive theoretical and practical training in classes specifically designed for courses (classrooms suitable for courses such as Drama in Early Childhood, Play in Early Childhood, Rhythm and Orff in Early Childhood, Creativity in Early Childhood). In addition, our students gain practical experience in official pre-school education institutions affiliated with the Ministry of National Education within the scope of the Observation and Teaching Practice in Schools courses included in the undergraduate curriculum. | |
Description | It exhibits the knowledge and skills gained by preschool education pedagogy by associating them with child development knowledge, academic subject contents, interdisciplinary subjects, research and inquiry methods. It constructs pre-school learning environments in a framework that is suitable for children's development and cultural characteristics and supports individual and collaborative learning. It works in partnership with colleagues, families, society, other people and institutions to contribute to the development and learning of children. It identifies and applies various evaluation methods and tools suitable for preschool education in line with the aim of monitoring and recording children's development and learning and planning their teaching. He/she implements the pedagogical and professional knowledge and skills he/she has acquired throughout his/her education in the planning, implementation and evaluation stages of the preschool education program and services. The behaviors s/he exhibits take place within a framework that reflects his respect and commitment to the profession of preschool teaching, professionalism, lifelong learning, and personal and professional development. The behaviors s/he exhibits take place within the framework that reflects the professional ethical values of preschool teaching. Values different ideas, belief systems, cultures and contributions of others. Uses critical thinking, questioning and research, creativity, entrepreneurship and innovative solutions skills to produce solutions to problems encountered both in professional and daily life. Obtains and analyzes information using different sources, including information and communication technologies, to achieve personal and professional goals. He/she exhibits the individual and team working skills gained through education within the framework of time, information management and self-discipline in interdisciplinary projects.
| |
Key Competencies | The following key competencies at an advanced level. Competence in using Turkish correctly | |
Further Info | Students are given one of the following letter grades for each course they are enrolled in by the course instructor: a) Notes Coefficient A 4.0 1) P: Lesson continues, 2) E: Mid-term studies are missing, 3) V: Withdrew from the course, 4) Y: Successful, 5) Z: Defined as unsuccessful. (2) A student who receives F or Z grades from any course is considered unsuccessful in that course. (3) A student who cannot take the final exam of a course is given a grade of F. (4) A grade of E is given to students who have deficiencies in their semester studies despite taking the final exams. The student must complete the deficiencies within ten days from the date of the final exam of that course. The relevant department/program head decides on the extension of this period, upon the student's application and the approval of the relevant faculty member, and reports the situation to the Registrar's Office. The student who completes the necessary studies within this period is given a grade of success, and the grade of the student who cannot complete it turns into F. (5) V grade is given to the student who withdraws from the course. (6) If students who have transferred, left or graduated from other higher education institutions enroll in the University and request exemption, they will be given success grades according to the grade conversions accepted by the Senate for the courses they have previously taken, whose equivalence is accepted in accordance with the relevant legislation provisions. (7) The principles of conversion of grades from other systems into the University grading system are determined by the Senate. | |
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs; • YÖK is responsible for the planning, regulation, management and supervision of education and training and other activities in higher education institutions. • “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK. • The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curriculums: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curriculum of the National Core Education Programs is applied by higher education institutions with the approval of YÖK, after being accepted by the relevant Deans Council. 2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree. 4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with YÖKAK legislation. Accreditation Body Name; Association for Evaluation and Accreditation of Teacher Education Programs (EPDAD) In order to monitor the quality of higher education programs; • YÖK is responsible for the planning, regulation, management and supervision of education and training and other activities in higher education institutions. • “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK. • The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curriculums: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curriculum of the National Core Education Programs is applied by higher education institutions with the approval of YÖK, after being accepted by the relevant Deans Council. 2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree. 4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with YÖKAK legislation. Accreditation Body Name; Association for Evaluation and Accreditation of Teacher Education Programs (EPDAD) | |
Access Requirements | 70 students are admitted to undergraduate programs through the Central Placement Exam conducted by ÖSYM. In Central Placement, candidates are placed in the Pre-School Teaching Program by OSYM, taking into account their SÖZ scores, their preferences regarding higher education programs, and the quota and conditions of these programs. Registration of students placed in the Pre-School Teaching Program is made by the Registrar's Office within the framework of the calendar determined by ÖSYM. Information such as quotas for Pre-School Teaching Program (Paid), Pre-School Teaching Program (Full Scholarship) and Pre-School Teaching Program (50% Scholarship), average scores of the applicants, base and ceiling scores, number of students and number of academic staff are available on yokatlas.yok.gov.tr/lisans-univ.php | |
Conditions for Success | Students who successfully complete all courses in the 4-year education plan and have at least 240 ECTS are awarded a Bachelor's degree in Preschool Teaching. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Students enrolled in the Preschool Education Program can pursue minor and double major programs during their undergraduate education; They can benefit from programs such as the Erasmus Exchange Program. In addition, students who graduate from the undergraduate program can continue their academic education by completing a Master's degree. Students who graduate from the Preschool Education Program, in line with the competencies they have gained; They are employed as both pre-school teachers and specialists in primary schools affiliated to the Ministry of National Education and in Pre-School Education Institutions such as nurseries, kindergartens, nursery classes of public and private institutions, Rehabilitation Centers, children's clubs, private education institutions and classes where inclusive education is provided. . At the same time, our graduates can also become founders and owners of pre-school education institutions. In addition, our department graduates work in various public institutions according to the fields they specialize in through academic studies. Our graduates can work in the toy industry, in the fields of children's publishing, in special education centers and in institutions working on children's rights, together with their academic qualifications. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs 2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35) 2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address | |
QrCode |
TR0030034848
ISCO 08
ISCO 08
The aim of the Preschool Education Program is to train qualified pre-school teachers who can be useful to the education system they are in and who are open to professional development, under the constantly changing world and country conditions, after four years of theoretical and practical education. Having internalized the values of the information society, producing and applying knowledge in its field, and constantly improving itself; Able to produce solutions to problems related to education and training with scientific methods; One of the primary aims of the program is to train teachers who can be role models for their students.
In addition, it is a teaching program that provides children aged 0-6 with active learning experiences and educational experiences through play in order to support their cognitive, language, movement, social, emotional, personality and self-care skills and enable them to learn and develop while having fun. Their mission is to raise individuals of the future who are creative, independent, entrepreneurial, self-confident, innovative and believe in change, social, able to work in a team, and have advanced problem-solving skills. It consists of theoretical and applied courses on the development, psychology and education of 0-6 year old children, determined by the Council of Higher Education.
In the Pre-School Education Teaching Program, students;
Development and support of preschool children's physical, psychomotor, cognitive, language, social, emotional, personality and self-care skills,
Recognizing and evaluating preschool children,
Determining the needs and developmental characteristics of 0-6 year old children,
Preparing, implementing and evaluating training programs in accordance with the determined needs and developmental characteristics,
Different approaches and practices in the education of preschool children,
Establishing close relationships with children and their families,
Cooperation with families and family education in pre-school education,
It is aimed to provide knowledge, skills, positive attitudes and competencies in cooperation with families, institutions and other professionals in solving problems related to preschool children and education.
Students registered in the Preschool Teaching Program receive theoretical and practical training in classes specifically designed for courses (classrooms suitable for courses such as Drama in Early Childhood, Play in Early Childhood, Rhythm and Orff in Early Childhood, Creativity in Early Childhood). In addition, our students gain practical experience in official pre-school education institutions affiliated with the Ministry of National Education within the scope of the Observation and Teaching Practice in Schools courses included in the undergraduate curriculum.
It exhibits the knowledge and skills gained by preschool education pedagogy by associating them with child development knowledge, academic subject contents, interdisciplinary subjects, research and inquiry methods.
It constructs pre-school learning environments in a framework that is suitable for children's development and cultural characteristics and supports individual and collaborative learning.
It works in partnership with colleagues, families, society, other people and institutions to contribute to the development and learning of children.
It identifies and applies various evaluation methods and tools suitable for preschool education in line with the aim of monitoring and recording children's development and learning and planning their teaching.
He/she implements the pedagogical and professional knowledge and skills he/she has acquired throughout his/her education in the planning, implementation and evaluation stages of the preschool education program and services.
The behaviors s/he exhibits take place within a framework that reflects his respect and commitment to the profession of preschool teaching, professionalism, lifelong learning, and personal and professional development.
The behaviors s/he exhibits take place within the framework that reflects the professional ethical values of preschool teaching.
Values different ideas, belief systems, cultures and contributions of others.
Uses critical thinking, questioning and research, creativity, entrepreneurship and innovative solutions skills to produce solutions to problems encountered both in professional and daily life.
Obtains and analyzes information using different sources, including information and communication technologies, to achieve personal and professional goals.
He/she exhibits the individual and team working skills gained through education within the framework of time, information management and self-discipline in interdisciplinary projects.
The following key competencies at an advanced level.
Competence in using Turkish correctly
Digital competence
Ability to follow current literature in the field
Personal, social and learning to learn competence
Multilingual proficiency
Competence in integrating technology into classroom learning and child assessment areas.
World citizenship competence
Entrepreneurial competence
Cultural awareness and expression competence
Students are given one of the following letter grades for each course they are enrolled in by the course instructor:
a) Notes Coefficient
A 4.0
A- 3.7
B+ 3.3
B 3.0
B- 2.7
C+ 2.3
C 2.0
C- 1.7
D+ 1.3
D 1.0
D- 0.7
F 0.0
b) Additionally, from the following letter grades;
1) P: Lesson continues,
2) E: Mid-term studies are missing,
3) V: Withdrew from the course,
4) Y: Successful,
5) Z: Defined as unsuccessful.
(2) A student who receives F or Z grades from any course is considered unsuccessful in that course.
(3) A student who cannot take the final exam of a course is given a grade of F.
(4) A grade of E is given to students who have deficiencies in their semester studies despite taking the final exams. The student must complete the deficiencies within ten days from the date of the final exam of that course. The relevant department/program head decides on the extension of this period, upon the student's application and the approval of the relevant faculty member, and reports the situation to the Registrar's Office. The student who completes the necessary studies within this period is given a grade of success, and the grade of the student who cannot complete it turns into F.
(5) V grade is given to the student who withdraws from the course.
(6) If students who have transferred, left or graduated from other higher education institutions enroll in the University and request exemption, they will be given success grades according to the grade conversions accepted by the Senate for the courses they have previously taken, whose equivalence is accepted in accordance with the relevant legislation provisions.
(7) The principles of conversion of grades from other systems into the University grading system are determined by the Senate.
In order to monitor the quality of higher education programs;
• YÖK is responsible for the planning, regulation, management and supervision of education and training and other activities in higher education institutions.
• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
• The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curriculums: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curriculum of the National Core Education Programs is applied by higher education institutions with the approval of YÖK, after being accepted by the relevant Deans Council.
2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.
4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with YÖKAK legislation.
Accreditation Body Name; Association for Evaluation and Accreditation of Teacher Education Programs (EPDAD)
In order to monitor the quality of higher education programs;
• YÖK is responsible for the planning, regulation, management and supervision of education and training and other activities in higher education institutions.
• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
• The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curriculums: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curriculum of the National Core Education Programs is applied by higher education institutions with the approval of YÖK, after being accepted by the relevant Deans Council.
2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.
4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with YÖKAK legislation.
Accreditation Body Name; Association for Evaluation and Accreditation of Teacher Education Programs (EPDAD)
70 students are admitted to undergraduate programs through the Central Placement Exam conducted by ÖSYM. In Central Placement, candidates are placed in the Pre-School Teaching Program by OSYM, taking into account their SÖZ scores, their preferences regarding higher education programs, and the quota and conditions of these programs. Registration of students placed in the Pre-School Teaching Program is made by the Registrar's Office within the framework of the calendar determined by ÖSYM.
Information such as quotas for Pre-School Teaching Program (Paid), Pre-School Teaching Program (Full Scholarship) and Pre-School Teaching Program (50% Scholarship), average scores of the applicants, base and ceiling scores, number of students and number of academic staff are available on yokatlas.yok.gov.tr/lisans-univ.php
Students enrolled in the Preschool Education Program can pursue minor and double major programs during their undergraduate education; They can benefit from programs such as the Erasmus Exchange Program.
In addition, students who graduate from the undergraduate program can continue their academic education by completing a Master's degree.
Students who graduate from the Preschool Education Program, in line with the competencies they have gained; They are employed as both pre-school teachers and specialists in primary schools affiliated to the Ministry of National Education and in Pre-School Education Institutions such as nurseries, kindergartens, nursery classes of public and private institutions, Rehabilitation Centers, children's clubs, private education institutions and classes where inclusive education is provided. . At the same time, our graduates can also become founders and owners of pre-school education institutions. In addition, our department graduates work in various public institutions according to the fields they specialize in through academic studies. Our graduates can work in the toy industry, in the fields of children's publishing, in special education centers and in institutions working on children's rights, together with their academic qualifications.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation
The qualification is valid at all times.