Yeterlilik Kodu | TR0030045098 | |
Yeterlilik Adı | Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Uşak Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Ankara İzmir Yolu 8.Km Bir Eylül Kampüsü, Merkez / UŞAK | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.usak.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Okul öncesi öğretmenleri için eğitim | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Lisans programlarında öğrenim görebilmek için, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM)’nin yaptığı sınavı kazanmış olmak. | |
Başarma Şartları | Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur. Mezuniyet Şartları Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 100 üzerinden en az 70 ağırlıklı not ortalaması elde eden öğrencilere Okul Öncesi Eğitimialanında lisans diploması verilir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Programı tamamlayanlar Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Anadolu kız meslek ve kız meslek liseleri, ilköğretim okulları ile resmi ve özel kurumların kreş, yuva, anaokulu, anasınıfı, çocuk kulübü gibi okul öncesi eğitim kurumlarında öğretmen olarak, çocuk yayınlarının hazırlanmasında, oyuncak tasarımı gibi alanlarda uzman olarak çalışabilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030045098
- Okulöncesi öğretim yöntem ve tekniklerini eğitim ortamlarında uygulayabilme.
- Okulöncesi dönem çocuğunun gelişim düzeylerine uygun biçimde eğitim programını uygulayabilme.
- Okulöncesi eğitim alanıyla birlikte Türk eğitim sisteminin yapısını bilme.
- Kendi öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme.
- Problem çözebilme, insiyatif alabilme ve yaratıcılık becerisi.
- Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve uygulayabilme.
- Toplumu, kültürü, sosyal ve kültürel değerleri, aile içinde ve dışında sosyalleşmeyi, sosyalleşme üzerine sosyal sınıf ve kültürel perspektifleri anlayabilme, toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olabilme.
- Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.
- En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.
- Felsefeyi, eğitimin felsefi temellerini, çağdaş eğitim teorilerini, bilgi, bilim, değerler felsefesini anlayabilme, edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
- Okulöncesi eğitimi alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeydeki güncel gelişmeleri takip edebilme.
- Okulöncesi eğitimi alanında uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
- Okulöncesi eğitimi alanı ile ilgili verileri toplayabilme, yorumlayabilme, ve sonuçlarını alana aktarabilme.
- Disipliniçi ve disiplinlerarası takım çalışması yapabilme.
- Okulöncesi eğitim kurumlarında yönetim bilgi ve becerisine sahip olabilme.
- Okulöncesi eğitiminde temel alan bilgisine sahip olma.
- Okulöncesi eğitimi alanında çıkan bilimsel yayınları okumaktan zevk alma.
- Anadilini doğru, güzel ve etkili kullanma becerisine sahip olabilme.
- Formel ve enformel eğitimi, eğitimin sosyal işlevlerini, sosyal yapı, kültür, sosyal sınıf, ekonomi, politika ile ilişkilerini, eğitimin sosyal gelişme ve değişme yönündeki rolünü açıklayabilme.
- Öğrenciler her ders için ara sınav, yarıyıl içi çalışma (proje, seminer, kısa sınav, ödev, veya ikinci bir ara sınav) ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınavın katkısı %40 ve yarıyıl sonu sınavının katkısı % 60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 70 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten (AA),(BA),(BB),(CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar.
- Mezuniyet Şartları Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 100 üzerinden en az 70 ağırlıklı not ortalaması elde eden öğrencilere Okul Öncesi Eğitimialanında lisans diploması verilir. Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.
Lisans programlarında öğrenim görebilmek için, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM)’nin yaptığı sınavı kazanmış olmak.
Programı tamamlayanlar Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Anadolu kız meslek ve kız meslek liseleri, ilköğretim okulları ile resmi ve özel kurumların kreş, yuva, anaokulu, anasınıfı, çocuk kulübü gibi okul öncesi eğitim kurumlarında öğretmen olarak, çocuk yayınlarının hazırlanmasında, oyuncak tasarımı gibi alanlarda uzman olarak çalışabilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030045098 | |
Qualification Title | Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Awarding Body | Usak University | |
Awarding Body Contact | Ankara İzmir Yolu 8.Km Bir Eylül Kampüsü, Merkez / UŞAK | |
Awarding Body Url | https://www.usak.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Training for pre-school teachers | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | To be able to apply preschool teaching techniques and methods in educational environment To be able to implement educational program in terms of preschool children’s developmental levels appropriately To be able to know the structure of Turkish Educational System and preschool education field To be able to determine self learning requirements To be able to develop positive attitude regarding to lifelong learning To be able to gain problem solving skill, initiative and creativity skills To be able to organize and apply the projects and activities for social environment which they live with the conscious of social responsibility To be able to understand society, culture, social and cultural values, socializing in family and out of family, social class and cultural perspectives upon socializing, to be able to own social, scientific, and ethics values To be able to use advanced information and communication technologies with the computer software needed by the field To be able to communicate with at least one foreign language as written and verbal To be able to understand philosophy, philosophical foundations of education, contemporary education theories, information, science, philosophy of values, to be able to assess the knowledge and skills gained in education with a critical perspective To be able to follow current national and international development about preschool education field To be able to take responsibility individually and as a member of group to solve the problems faced in practice of preschool education field To be able to gather data related to preschool education field, interpret them, and transfer the results into the field To be able to do team work in disciplines and interdisciplinary To be able to have knowledge and information about the management in preschool education institutions To be able to have basic field knowledge about preschool education To be able to take pleasure for reading scientific publication about preschool education field To be able to have skills of using mother tongue appropriately, nicely and effectively To be able to explain formal and informal education, social functions of education, social structure, culture, social class, economy, politics and their relationships, the role of education related to social development and change | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Students are responsible for a mid-term, works in semester (projects, seminar, quiz, homework or second mid-term) and final exam. The contribution of midterm is %40 and the contribution of final exam %60 in final grade as percentage. All exams evaluated out of 100. There is an obligation to have 70 point in final grade. Students who have (AA),(BA),(BB),(CB) and (CC) letter grades pass the course. The students who completed all courses in the program (240 AKTS) successfully and get 70 grade point average out of 100 receive Early Childhood Education diploma. The students who completed all courses in the program (240 AKTS) successfully and get 70 grade point average out of 100 receive Early Childhood Education diploma. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Those who want to enroll in undergraduate degree programs must get the sufficient score required by Usak University from the exam administered by the Student Selection and Placement Center (OSYM). | |
Conditions for Success | The students who completed all courses in the program (240 AKTS) successfully and get 70 grade point average out of 100 receive Early Childhood Education diploma. The students who completed all courses in the program (240 AKTS) successfully and get 70 grade point average out of 100 receive Primary School Teaching diploma. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates can work as a teacher in Anatolian Vocational High School and Vocational high school, primary school, public and private schools such as nursery school, kindergarten, preschool and child club affiliated Ministry of Educational. They can rise up in the career steps after they begin working life and provide necessary requirements by taking title as “specialist teacher” or “head teacher”. Additionally, they can work as a specialist for preparing child literature and designing toys. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030045098
To be able to apply preschool teaching techniques and methods in educational environment To be able to implement educational program in terms of preschool children’s developmental levels appropriately To be able to know the structure of Turkish Educational System and preschool education field To be able to determine self learning requirements To be able to develop positive attitude regarding to lifelong learning To be able to gain problem solving skill, initiative and creativity skills To be able to organize and apply the projects and activities for social environment which they live with the conscious of social responsibility To be able to understand society, culture, social and cultural values, socializing in family and out of family, social class and cultural perspectives upon socializing, to be able to own social, scientific, and ethics values To be able to use advanced information and communication technologies with the computer software needed by the field To be able to communicate with at least one foreign language as written and verbal To be able to understand philosophy, philosophical foundations of education, contemporary education theories, information, science, philosophy of values, to be able to assess the knowledge and skills gained in education with a critical perspective To be able to follow current national and international development about preschool education field To be able to take responsibility individually and as a member of group to solve the problems faced in practice of preschool education field To be able to gather data related to preschool education field, interpret them, and transfer the results into the field To be able to do team work in disciplines and interdisciplinary To be able to have knowledge and information about the management in preschool education institutions To be able to have basic field knowledge about preschool education To be able to take pleasure for reading scientific publication about preschool education field To be able to have skills of using mother tongue appropriately, nicely and effectively To be able to explain formal and informal education, social functions of education, social structure, culture, social class, economy, politics and their relationships, the role of education related to social development and change
Students are responsible for a mid-term, works in semester (projects, seminar, quiz, homework or second mid-term) and final exam. The contribution of midterm is %40 and the contribution of final exam %60 in final grade as percentage. All exams evaluated out of 100. There is an obligation to have 70 point in final grade. Students who have (AA),(BA),(BB),(CB) and (CC) letter grades pass the course. The students who completed all courses in the program (240 AKTS) successfully and get 70 grade point average out of 100 receive Early Childhood Education diploma. The students who completed all courses in the program (240 AKTS) successfully and get 70 grade point average out of 100 receive Early Childhood Education diploma.
Those who want to enroll in undergraduate degree programs must get the sufficient score required by Usak University from the exam administered by the Student Selection and Placement Center (OSYM).
Graduates can work as a teacher in Anatolian Vocational High School and Vocational high school, primary school, public and private schools such as nursery school, kindergarten, preschool and child club affiliated Ministry of Educational. They can rise up in the career steps after they begin working life and provide necessary requirements by taking title as “specialist teacher” or “head teacher”. Additionally, they can work as a specialist for preparing child literature and designing toys.
Qualification is continuous