Yeterlilik Kodu | TR0030031945 | |
Yeterlilik Adı | Organik Tarım (Safiye Çıkrıkçıoğlu MYO) Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Kayseri Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Mevlâna Mahallesi 15 Temmuz Yerleşkesi Küme evler No:5 38280 Talas / KAYSERİ | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.kayseri.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Bitki ve hayvancılık ürünleri | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 3142.32 Organik Tarım Teknikeri | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Organik Tarım; üretimde kimyasal girdi kullanmadan, üretimden tüketime kadar her aşaması kontrollü ve sertifikalı tarımsal üretim biçimidir. Organik tarımın amacı; toprak ve su kaynakları ile havayı kirletmeden, çevre, bitki, hayvan ve insan sağlığını korumaktır. Programımızın amacı; teorik ve uygulamalı öğretimle, organik tarım alanında çevre koruma bilinci gelişmiş, çevreye ve insan sağlığına zarar vermeyen Organik Tarım mevzuatına uygun üretim tekniklerini kullanmayı bilen "Organik Tarım Teknikeri" yetiştirmektir. Programda organik üretim temel ilkeleri ve üretim süreçlerinin teorik ve uygulamalı gösterimine imkân sağlayan teknik alt yapı mevcuttur. YGS-6 puan türü ile öğrenci alan Organik Tarım Programı 1995-1996 Eğitim-Öğretim yılında ilk öğrencileriyle buluşarak eğitim-öğretim faaliyetlerine başlamıştır. Program temel alan dersleri, mesleki alan uzmanlık dersleri ve arazi uygulamaları şeklinde yapılandırılmıştır. Organik Tarım programında Tarım alanı ile ilgili Mesleki ve Teknik Liselerinden mezun olanlar; Mesleki ve yükseköğretim ön lisans programlarına yerleştirilirken, yerleştirme puanları OBP’nin 0,12 ile çarpılması ve puanlarına eklenmesi suretiyle elde edilecek; ayrıca, yerleştirme puanlarına OBP’nin 0,06 ile çarpılmasıyla elde edilecek ek puanlar katılacaktır. Diğer liselerden mezun olan adaylar Organik Tarım programına TYT puanıyla yerleşebilecektir. Program Eğitim Amaçları; Kamu kurumlarında çalışabilecek alanında kendini yetiştirmiş Organik Tarım Teknikerleri yetiştirmek, Kendi tarım işletmesini kurabilecek ve özel sektör kuruluşlarında çalışabilecek nitelikte Organik Tarım Teknikerleri yetiştirmek, Organik Tarım üretim mevzuatları çerçevesinde kimyasalların insan, hayvan ve çevre sağlığına verdiği zararı bilen ve sağlıklı gıdalar konusunda bilinçli bireyler/üreticiler yetiştirmektir. | |
Öğrenme Ortamları | Derslikler, laboratuvarlar, uygulama alanları, sera, kamu kurum kuruluşları, özel sektör kuruluşları. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir:
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için derslerin en az %70`ine, uygulamaların en az %80`ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, laboratuvar sınavı, quiz vb gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı %40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise %60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 50 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler, o dersi başarmış sayılırlar. DC ve DD notları şartlı başarılı notlardır. Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel ağırlıklı not ortalamasının en az 2.0 olması gerekir. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu’nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK) Akreditasyon Başlangıç / Bitiş Tarihi: 01.01.2025 / 31.12.2028 | |
Giriş Şartı | Yükseköğretim Kurulu'nun (YÖK) ilgili mevzuatı doğrultusunda Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından belirlenir. Organik Tarım Programı'na Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezinin (ÖSYM) yaptığı Yüksek Öğretim Kurumları Sınavı (YKS)’ndan TYT puan türünde 150 ve üstü puan alanların tercih sıralamasına göre yerleştirmesi yapılır. | |
Başarma Şartları | Programdan mezun olabilmek için öğretim planında tanımlanmış olan, 96 AKTS karşılığı mesleki, zorunlu ders ve staj, 24 AKTS karşılığında seçmeli ders almış olmalı ve en az 4 yarı yılda 120 AKTS’yi tamamlamalıdır. Ders geçme sistemi uygulanmakta olup, öğrencilerin her bir dersten başarılı olabilmeleri için not ortalamasının 100 üzerinden en az 50 başarı notunu sağlaması gerekir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Organik Tarım Programından mezun olan öğrencilerin, lisans öğrenimine devam edebilmeleri için Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavına (DGS) girmeleri gerekmektedir. Bu programdan mezun olan öğrenciler, dikey geçiş kapsamında başvurabilecekleri lisans programlarını, bu programların koşullarını ve bu programlara alınacak öğrenci sayılarını gösteren Meslek Yüksekokulları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı (DGS) Kılavuzu’ndan detaylı bilgiye ulaşabilirler. Ön lisans eğitimini başarı ile tamamlayan mezunlar, ÖSYM’nin düzenlediği DGS'den yeterli puan almaları koşuluyla, üniversitelerin Ziraat Fakültelerinin “Bahçe Bitkileri”, “Tarla Bitkileri”, “Toprak ve Bitki Besleme”, “Bitki Koruma”, “Organik Tarım İşletmeciliği”, Tarım Ekonomisi” Bölümleri gibi 4 yıllık lisans programlarına dikey geçiş yapabilmektedirler. | |
Yasal Dayanağı | Bitkisel ve Hayvansal Üretim Bölümü, 26/04/1995 tarih ve 8774 yüksek Öğretim Kurul kararı ile Safiye Çıkrıkçıoğlu Meslek Yüksekokulu bünyesinde kurulmuş 1995-1996 Eğitim-Öğretim yılında ilk öğrencilerini kabul ederek eğitime başlamıştır. Daha sonra 2018 yılında Erciyes Üniversitesinden ayrılarak, 2020 yılından beri 15 Temmuz yerleşkesinde Kayseri Üniversitesinde eğitim faaliyetine devam etmektedir. | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030031945
ISCO 08
3142.32 Organik Tarım Teknikeri
ISCO 08
3142.32 Organik Tarım Teknikeri
Organik Tarım; üretimde kimyasal girdi kullanmadan, üretimden tüketime kadar her aşaması kontrollü ve sertifikalı tarımsal üretim biçimidir. Organik tarımın amacı; toprak ve su kaynakları ile havayı kirletmeden, çevre, bitki, hayvan ve insan sağlığını korumaktır. Programımızın amacı; teorik ve uygulamalı öğretimle, organik tarım alanında çevre koruma bilinci gelişmiş, çevreye ve insan sağlığına zarar vermeyen Organik Tarım mevzuatına uygun üretim tekniklerini kullanmayı bilen "Organik Tarım Teknikeri" yetiştirmektir. Programda organik üretim temel ilkeleri ve üretim süreçlerinin teorik ve uygulamalı gösterimine imkân sağlayan teknik alt yapı mevcuttur. YGS-6 puan türü ile öğrenci alan Organik Tarım Programı 1995-1996 Eğitim-Öğretim yılında ilk öğrencileriyle buluşarak eğitim-öğretim faaliyetlerine başlamıştır. Program temel alan dersleri, mesleki alan uzmanlık dersleri ve arazi uygulamaları şeklinde yapılandırılmıştır. Organik Tarım programında Tarım alanı ile ilgili Mesleki ve Teknik Liselerinden mezun olanlar; Mesleki ve yükseköğretim ön lisans programlarına yerleştirilirken, yerleştirme puanları OBP’nin 0,12 ile çarpılması ve puanlarına eklenmesi suretiyle elde edilecek; ayrıca, yerleştirme puanlarına OBP’nin 0,06 ile çarpılmasıyla elde edilecek ek puanlar katılacaktır. Diğer liselerden mezun olan adaylar Organik Tarım programına TYT puanıyla yerleşebilecektir.
Program Eğitim Amaçları; Kamu kurumlarında çalışabilecek alanında kendini yetiştirmiş Organik Tarım Teknikerleri yetiştirmek, Kendi tarım işletmesini kurabilecek ve özel sektör kuruluşlarında çalışabilecek nitelikte Organik Tarım Teknikerleri yetiştirmek, Organik Tarım üretim mevzuatları çerçevesinde kimyasalların insan, hayvan ve çevre sağlığına verdiği zararı bilen ve sağlıklı gıdalar konusunda bilinçli bireyler/üreticiler yetiştirmektir.
Derslikler, laboratuvarlar, uygulama alanları, sera, kamu kurum kuruluşları, özel sektör kuruluşları.
- Mevzuata uygun şekilde organik tarım uygulamalarını, işletmenin kurulum ve üretim süreçlerinin açıklar.
- Organik tarım prensipleri ile hastalık, zararlılar ve yabancı otlar ile mücadele yöntemlerini açıklar ve uygular.
- Organik Tarım ile ilgili gelişmeleri takip ederek organik tarımın temel prensiplerini öğrenerek Organik tarım ürünlerinin sertifikasyon süreçleri açıklar bunları sahada uygular.
- Organik tarım programında kullanılabilecek gerekli alet ve ekipmanı kullanma yeteneğine sahip olur ve bu alandaki yeni gelişmeleri değerlendirerek bunları pratik uygulamalara aktarır.
- Organik ürünlerin üretim, depolama ve pazarlanmasında bilgi sahibi olur ve bu konularda oluşabilecek sorunlar ve çözüm önerileri hakkında stratejiler geliştirir.
- Organik tarım programını ilgilendiren konularda doğa, biyoçeşitlilik, sürdürülebilir tarıma yönelik gelişmeleri ve kimyasalların insan hayatındaki etkilerini anlayarak organik tarım özelinde sosyal sorumluluk ve yasal dayanaklar hakkında bilgi sahibi olur.
- Bilgi ve becerileri düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim kurarak konusundan uzak kimselere de anlatabilir.
- Uluslararası meslektaşları ile iletişim kurma becerisine kendini geliştirebildiği İngilizce bilgisi ölçüsünde sahip olur.
- Temel Matematik ve Fen Bilimleri genel bilgileri ile Organik Tarım alanının gerektirdiği düzeyde teknik konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak kendi alandaki bilgileri meslek alanındaki problemlerin çözümünde beraber kullanabilir.
- İş hayatında, nitelikli eleman olma mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak öğrenme felsefesinin gereğini yerine getirir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir:
- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için derslerin en az %70`ine, uygulamaların en az %80`ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, laboratuvar sınavı, quiz vb gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı %40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise %60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 50 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler, o dersi başarmış sayılırlar. DC ve DD notları şartlı başarılı notlardır. Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel ağırlıklı not ortalamasının en az 2.0 olması gerekir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu’nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK)
Akreditasyon Başlangıç / Bitiş Tarihi: 01.01.2025 / 31.12.2028
Yükseköğretim Kurulu'nun (YÖK) ilgili mevzuatı doğrultusunda Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından belirlenir. Organik Tarım Programı'na Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezinin (ÖSYM) yaptığı Yüksek Öğretim Kurumları Sınavı (YKS)’ndan TYT puan türünde 150 ve üstü puan alanların tercih sıralamasına göre yerleştirmesi yapılır.
Organik Tarım Programından mezun olan öğrencilerin, lisans öğrenimine devam edebilmeleri için Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavına (DGS) girmeleri gerekmektedir. Bu programdan mezun olan öğrenciler, dikey geçiş kapsamında başvurabilecekleri lisans programlarını, bu programların koşullarını ve bu programlara alınacak öğrenci sayılarını gösteren Meslek Yüksekokulları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı (DGS) Kılavuzu’ndan detaylı bilgiye ulaşabilirler. Ön lisans eğitimini başarı ile tamamlayan mezunlar, ÖSYM’nin düzenlediği DGS'den yeterli puan almaları koşuluyla, üniversitelerin Ziraat Fakültelerinin “Bahçe Bitkileri”, “Tarla Bitkileri”, “Toprak ve Bitki Besleme”, “Bitki Koruma”, “Organik Tarım İşletmeciliği”, Tarım Ekonomisi” Bölümleri gibi 4 yıllık lisans programlarına dikey geçiş yapabilmektedirler.
Bitkisel ve Hayvansal Üretim Bölümü, 26/04/1995 tarih ve 8774 yüksek Öğretim Kurul kararı ile Safiye Çıkrıkçıoğlu Meslek Yüksekokulu bünyesinde kurulmuş 1995-1996 Eğitim-Öğretim yılında ilk öğrencilerini kabul ederek eğitime başlamıştır. Daha sonra 2018 yılında Erciyes Üniversitesinden ayrılarak, 2020 yılından beri 15 Temmuz yerleşkesinde Kayseri Üniversitesinde eğitim faaliyetine devam etmektedir.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030031945 | |
Qualification Title | Organic Agriculture Associate Degree Diploma | |
Awarding Body | Kayseri University | |
Awarding Body Contact | Kayseri University Rectorate, Mevlana Neighborhood 15 Temmuz Campus Kümeevler No:5 38280 Talas / KAYSERI | |
Awarding Body Url | https://www.kayseri.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Crop and livestock production | |
National Occupation Classification |
3142.32 Organic Agriculture Technician ISCO:08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 Yıl | |
Program Profile | Organic Agriculture is a form of controlled and certified agricultural production from production to consumption without using chemical inputs in production. The aim of organic agriculture is to protect the environment, plant, animal and human health without polluting soil and water resources and air. The aim of our programme is to train ‘Organic Agriculture Technician’ who has developed environmental protection awareness in the field of organic agriculture with theoretical and practical teaching and knows how to use production techniques in accordance with the Organic Agriculture legislation that does not harm the environment and human health. In the programme, there is a technical infrastructure that allows the theoretical and practical demonstration of the basic principles of organic production and production processes. Organic Agriculture Programme, which takes students with YGS-6 score type, started its education and training activities by meeting its first students in 1995-1996 academic year. The programme is structured in the form of basic field courses, vocational field specialisation courses and field applications. Graduates of Vocational and Technical High Schools related to the field of Agriculture in the Organic Agriculture programme; While being placed in vocational and higher education associate degree programmes, placement points will be obtained by multiplying the OBP by 0.12 and adding it to their scores; In addition, additional points to be obtained by multiplying the OBP by 0.06 will be added to the placement points. Candidates who graduated from other high schools will be able to place in the Organic Agriculture programme with TYT score. Programme Educational Objectives; To train self-educated Organic Agriculture Technicians who can work in public institutions, to train Organic Agriculture Technicians who can establish their own agricultural enterprises and work in private sector organisations, to train individuals / producers who know the harm of chemicals to human, animal and environmental health and are conscious about healthy foods within the framework of Organic Agriculture production legislation. | |
Learning Environments | Classrooms, laboratories, application areas, greenhouse, public institutions, private sector institutions. | |
Description |
| |
Key Competencies | Advanced level of the following key competencies:
| |
Further Info | Each student must register for the courses at the beginning of the semester and must attend at least 70% of the courses and at least 80% of the practices in order to take the final exam. Students are subjected to at least 1 midterm and final exam for each course. The contribution of the midterm exam (scores obtained from measurement tools such as homework, laboratory exams, quizzes, etc. can also be evaluated as midterm grades) to the success grade is 40% and the contribution of the final exam is 60%. All exams are evaluated out of 100 points. It is obligatory to get at least 50 points from the final exam. Students who receive one of the letter grades AA, BA, BB, CB and CC from a course are considered to have succeeded in that course. DC and DD grades are conditionally successful grades. In order for a student to be successful in a course with a DC or DD grade, the overall weighted grade point average must be at least 2.0. | |
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs; • YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions. • “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. • YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”: 1. Creation and Approval of Curriculum: 1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being approved by the relevant Deans' Council. 2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students will be carried out is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions. 4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. | |
Access Requirements | It is determined by the Measurement, Selection and Placement Centre (ÖSYM) in line with the relevant legislation of the Council of Higher Education (YÖK). The Organic Agriculture Programme is placed according to the preference ranking of those who score 150 and above in the TYT score type from the Higher Education Institutions Examination (YKS) conducted by the Measurement, Selection and Placement Centre (ÖSYM). | |
Conditions for Success | In order to graduate from the programme, students must take vocational, compulsory courses and internships for 96 ECTS, elective courses for 24 ECTS and complete 120 ECTS in at least 4 semesters. Course passing system is applied and in order for students to be successful in each course, the grade point average must be at least 50 out of 100. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Students who graduate from the Organic Agriculture Programme are required to take the Vertical Transfer Examination (DGS) conducted by the Measurement, Selection and Placement Centre (ÖSYM) in order to continue their undergraduate education. Students who graduated from this programme can find detailed information from the Vocational Schools Graduates' Vertical Transfer Examination to Undergraduate Education (DGS) Guide, which shows the undergraduate programmes to which they can apply within the scope of vertical transfer, the conditions of these programmes and the number of students to be admitted to these programmes. Graduates who have successfully completed their associate degree education can make vertical transfer to 4-year undergraduate programmes such as ‘Horticulture’, ‘Field Crops’, ‘Soil and Plant Nutrition’, ‘Plant Protection’, ‘Organic Agriculture Management’, Agricultural Economics’ Departments of the Faculties of Agriculture of universities, provided that they get enough points from the DGS organised by ÖSYM. | |
Legal Basis | The Department of Crop and Animal Production was established within the Safiye Çıkrıkçıoğlu Vocational School with the decision of the Board of Higher Education dated 26/04/1995 and 8774 and started education by accepting its first students in 1995-1996 academic year. Later, it was separated from Erciyes University in 2018 and has been continuing its educational activities at Kayseri University on the 15 July campus since 2020. | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address |
TR0030031945
3142.32 Organic Agriculture Technician
ISCO:08
3142.32 Organic Agriculture Technician
ISCO:08
Organic Agriculture is a form of controlled and certified agricultural production from production to consumption without using chemical inputs in production. The aim of organic agriculture is to protect the environment, plant, animal and human health without polluting soil and water resources and air. The aim of our programme is to train ‘Organic Agriculture Technician’ who has developed environmental protection awareness in the field of organic agriculture with theoretical and practical teaching and knows how to use production techniques in accordance with the Organic Agriculture legislation that does not harm the environment and human health. In the programme, there is a technical infrastructure that allows the theoretical and practical demonstration of the basic principles of organic production and production processes. Organic Agriculture Programme, which takes students with YGS-6 score type, started its education and training activities by meeting its first students in 1995-1996 academic year. The programme is structured in the form of basic field courses, vocational field specialisation courses and field applications. Graduates of Vocational and Technical High Schools related to the field of Agriculture in the Organic Agriculture programme; While being placed in vocational and higher education associate degree programmes, placement points will be obtained by multiplying the OBP by 0.12 and adding it to their scores; In addition, additional points to be obtained by multiplying the OBP by 0.06 will be added to the placement points. Candidates who graduated from other high schools will be able to place in the Organic Agriculture programme with TYT score.
Programme Educational Objectives; To train self-educated Organic Agriculture Technicians who can work in public institutions, to train Organic Agriculture Technicians who can establish their own agricultural enterprises and work in private sector organisations, to train individuals / producers who know the harm of chemicals to human, animal and environmental health and are conscious about healthy foods within the framework of Organic Agriculture production legislation.
Classrooms, laboratories, application areas, greenhouse, public institutions, private sector institutions.
- Explains organic farming practices, installation and production processes of the enterprise in accordance with the legislation.
- Explains and applies the principles of organic farming and methods of combating diseases, pests and weeds.
- By following the developments related to organic agriculture and learning the basic principles of organic agriculture, explains the certification processes of organic agricultural products and applies them in the field.
- Has the ability to use the necessary tools and equipment that can be used in organic farming programme and transfers them to practical applications by evaluating new developments in this field.
- Gains knowledge in the production, storage and marketing of organic products and develops strategies about the problems and solutions that may occur in these issues.
- Understands the nature, biodiversity, sustainable agriculture developments and the effects of chemicals on human life and has knowledge about social responsibility and legal bases in organic agriculture.
- At the level of knowledge and skills, he/she can explain his/her thoughts to people who are far from his/her subject by establishing written and oral communication.
- To have the ability to communicate with international colleagues to the extent that he/she can improve his/her knowledge of English.
- To be able to use the general knowledge of Basic Mathematics and Science and information and communication technologies on technical issues at the level required by the field of Organic Agriculture to solve problems in the field of the profession.
- In business life, being a qualified employee fulfils the requirements of the philosophy of learning with the awareness of professional and ethical responsibility.
Advanced level of the following key competencies:
- To have social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, applying and announcing the results of the data related to the field.
- To have sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
Each student must register for the courses at the beginning of the semester and must attend at least 70% of the courses and at least 80% of the practices in order to take the final exam. Students are subjected to at least 1 midterm and final exam for each course. The contribution of the midterm exam (scores obtained from measurement tools such as homework, laboratory exams, quizzes, etc. can also be evaluated as midterm grades) to the success grade is 40% and the contribution of the final exam is 60%. All exams are evaluated out of 100 points. It is obligatory to get at least 50 points from the final exam. Students who receive one of the letter grades AA, BA, BB, CB and CC from a course are considered to have succeeded in that course. DC and DD grades are conditionally successful grades. In order for a student to be successful in a course with a DC or DD grade, the overall weighted grade point average must be at least 2.0.
In order to monitor the quality of higher education programs;
• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions.
• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
• YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
1. Creation and Approval of Curriculum:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being approved by the relevant Deans' Council.
2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students will be carried out is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.
4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
It is determined by the Measurement, Selection and Placement Centre (ÖSYM) in line with the relevant legislation of the Council of Higher Education (YÖK). The Organic Agriculture Programme is placed according to the preference ranking of those who score 150 and above in the TYT score type from the Higher Education Institutions Examination (YKS) conducted by the Measurement, Selection and Placement Centre (ÖSYM).
Students who graduate from the Organic Agriculture Programme are required to take the Vertical Transfer Examination (DGS) conducted by the Measurement, Selection and Placement Centre (ÖSYM) in order to continue their undergraduate education. Students who graduated from this programme can find detailed information from the Vocational Schools Graduates' Vertical Transfer Examination to Undergraduate Education (DGS) Guide, which shows the undergraduate programmes to which they can apply within the scope of vertical transfer, the conditions of these programmes and the number of students to be admitted to these programmes. Graduates who have successfully completed their associate degree education can make vertical transfer to 4-year undergraduate programmes such as ‘Horticulture’, ‘Field Crops’, ‘Soil and Plant Nutrition’, ‘Plant Protection’, ‘Organic Agriculture Management’, Agricultural Economics’ Departments of the Faculties of Agriculture of universities, provided that they get enough points from the DGS organised by ÖSYM.
The Department of Crop and Animal Production was established within the Safiye Çıkrıkçıoğlu Vocational School with the decision of the Board of Higher Education dated 26/04/1995 and 8774 and started education by accepting its first students in 1995-1996 academic year. Later, it was separated from Erciyes University in 2018 and has been continuing its educational activities at Kayseri University on the 15 July campus since 2020.
The qualification is valid at all times.