Yeterlilik Kodu | TR0030218570 | |
Yeterlilik Adı | Ortez ve Protez Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | İstanbul Medipol Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Kavacık Mah. Ekinciler Cad. No: 19, Kavacık Kavşağı, 34810 Beykoz, İstanbul | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.medipol.edu.tr | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Tıbbi teşhis ve tedavi teknolojisi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08:2269.15 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | Temel bilimleri kullanarak, hastaya özel ortez-protez tasarımı yapan, yeni malzeme ve teknolojileri kullanan ve bunların geliştirilmesinde etkin rol oynayan yetkin insan gücü yetiştirmektir. | |
Öğrenme Ortamları | Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Bir dersteki başarı durumu, ders başarı notu ile belirlenir. Ders başarı notu, öğrencinin ara sınavlar ve ara sınav yerine geçen ödevler, uygulamalı çalışmalar, grup çalışmaları ve benzeri çalışmalarda yarıyıl içinde gösterdiği başarı ve genel sınavın birlikte değerlendirilmesiyle elde edilir. Tüm dersler için geçerli olmak üzere, genel sınavdan en az 50 puan alamayan öğrenci o dersten başarısız sayılır. Dersten başarılı olmak için dönem sonunda en az 60 puan veya 2,27 başarı kat sayısına sahip olmak gerekir. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Akreditasyon Kurumu: Sağlık Bilimleri Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (SABAK) Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 08.03.2022/ 30.09.2024 | |
Giriş Şartı | Öğrenciler, liselerden (veya dengi) başarıyla mezun olmuş olmalıdır. Yerleştirmeler, Türkiye genelinde yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı'ndan (YKS) alınan puanlara göre Türkiye Yükseköğretim Kurulu (YÖK) kurallarına göre yapılır. Rektörlükçe ilan edilen günlerde programlara öğrenci kayıtları yapılır. Öğrenciler, lise veya dengi bir diploma ve ülke çapında Yükseköğretim Kurumları Sınavı'ndan (YKS) yeterli puan almış olmalıdır. Kabul, Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen kurallara göre puan esasına göre yapılır. Ulusal veya Uluslararası Sınavlara göre kabul edilecek uluslararası öğrenciler için kontenjan ve koşullar üniversitemiz web sitesinde ilan edilir. | |
Başarma Şartları | Programda öngörülen tüm dersleri, uygulamaları ve stajları başarı ile tamamlayan ve toplam en az 240 AKTS kredisi almış olan öğrenciler diploma almaya hak kazanır. Mezuniyet başarı derecesi genel ağırlıklı puan ortalaması ile belirlenir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlar, kamu kuruluşları, özel sektör, araştırma enstitüleri veya üniversitelerde görev yapabilirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik süresi geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030218570
ISCO 08:2269.15
ISCO 08:2269.15
Temel bilimleri kullanarak, hastaya özel ortez-protez tasarımı yapan, yeni malzeme ve teknolojileri kullanan ve bunların geliştirilmesinde etkin rol oynayan yetkin insan gücü yetiştirmektir.
Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır.
- Ortez Protez alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
- Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylere doğru değerlendirme yöntemlerini kullanıp uygun cihazı tasarlama, üretme ve uygulama bilgisine sahiptir.
- Ortez Protez alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak, mesleki ve etik değerleri gözeterek sorunları analiz eder ve disiplinler arası sağlıkla ilgili çalışmalara katılır.
- Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için uygulanacak cihazları ileri teknoloji ve gerekli malzemeleri kullanarak yapar.
- Ortez Protez alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
- Mesleki uygulamalarında ortez protez hizmetlerinin organize edilmesi, sunulması, proje tasarlayabilme ve yürütebilme, problem çözebilme çerçevesinde yürütülmesini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
- Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
- Mesleki bilgi kaynaklarını alana özgü araştırma yaparak değerlendirir.
- Olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler.
- Çok kültürlülüğü anlama ve takdir etme ile ortez protez hizmeti alan birey, ilgili diğer kişiler ve meslektaşları ile etkin iletişim kurarak, hizmet alan bireyi bilgilendirir, bilgileri gizlilik ilkesine uyarak sistematik kaydeder.
- Ortez protez alanında İngilizce kaynakları izleyebilecek B1 genel düzeyinde İngilizce yeterliliğe sahiptir.
- Ortez protez alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
- Ortez protez uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
- Ortez protez uygulamalarını mesleki dürüstlük içinde sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayarak uygular.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Bir dersteki başarı durumu, ders başarı notu ile belirlenir. Ders başarı notu, öğrencinin ara sınavlar ve ara sınav yerine geçen ödevler, uygulamalı çalışmalar, grup çalışmaları ve benzeri çalışmalarda yarıyıl içinde gösterdiği başarı ve genel sınavın birlikte değerlendirilmesiyle elde edilir. Tüm dersler için geçerli olmak üzere, genel sınavdan en az 50 puan alamayan öğrenci o dersten başarısız sayılır. Dersten başarılı olmak için dönem sonunda en az 60 puan veya 2,27 başarı kat sayısına sahip olmak gerekir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.
Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Akreditasyon Kurumu: Sağlık Bilimleri Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (SABAK)
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 08.03.2022/ 30.09.2024
Öğrenciler, liselerden (veya dengi) başarıyla mezun olmuş olmalıdır. Yerleştirmeler, Türkiye genelinde yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı'ndan (YKS) alınan puanlara göre Türkiye Yükseköğretim Kurulu (YÖK) kurallarına göre yapılır. Rektörlükçe ilan edilen günlerde programlara öğrenci kayıtları yapılır. Öğrenciler, lise veya dengi bir diploma ve ülke çapında Yükseköğretim Kurumları Sınavı'ndan (YKS) yeterli puan almış olmalıdır. Kabul, Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen kurallara göre puan esasına göre yapılır. Ulusal veya Uluslararası Sınavlara göre kabul edilecek uluslararası öğrenciler için kontenjan ve koşullar üniversitemiz web sitesinde ilan edilir.
Mezunlar, kamu kuruluşları, özel sektör, araştırma enstitüleri veya üniversitelerde görev yapabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik süresi geçerlidir.

Qualification Code | TR0030218570 | |
Qualification Title | Orthesis and Prosthesis | |
Awarding Body | Istanbul Medipol University | |
Awarding Body Contact | Kavacik Mah. Ekinciler St. No: 19, Kavacik Junction, 34810 Beykoz, Istanbul | |
Awarding Body Url | https://www.medipol.edu.tr | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Medical diagnostic and treatment technology | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Has trustworthy, sufficient and up to date knowledge related with orthotics prosthetics. Equipped with the knowledge about design, production and intervention of suitable devices by using assessment methods to people who need artificial limb and/or assistive devices. Analyses the issues, using the knowledge and skills based on evidence in orthotics prosthetics considering professional and ethical values; takes part in inter-disciplinary health research. Performs interventions on people who need artificial limb and/or assistive devices by using advanced technology and necessary materials to regain function and independence in their daily activities Using the knowledge in the field of orthotics prosthetics, by making analysis and synthesis, works independently and within the cooperation of the other healthcare staff, as a member of the team takes responsibility. Execution, organizing, presenting the services of the orthotics prosthetics in daily practices and within the scope of planning project, solving problem, manages plans while watching the process and evaluating. By adopting such particulars as adaptation to new conditions lifelong learning, developing new ideas, considering importance to quality, evaluates the knowledge sources through a critical approach. Evaluates the vocational knowledge by researching on the field of orthotics prosthetics. Adopts positive manner and attitude model and describes learning targets. With the conscious of understanding and estimating the multiculturalism with the individuals who have taken orthotics prosthetics service, by making effective contact with other relevant people and colleagues, informs the individual who gets service, records the knowledge systematically by conforming the privacy policy. Possesses the competence of English in B1 general level so as to follow English sources in orthotics and prosthetics field. Uses the information and communication technologies related with the orthotics prosthetics field by communicating verbal and written ways, expresses himself effectively. In the orthotics prosthetics interventions, by looking after the duty, rights and responsibilities, within the cooperation of the related disciplines, acts appropriately to the professional ethical rules and legislation. Performs the orthotics and prosthetics interventions under the professional honesty by bearing responsibility and by providing safety in every step. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Success in a course is determined by the course success grade. The course grade is obtained by evaluating the student's success in mid-term exams and assignments that substitute for mid-term exams, applied studies, group work and similar studies during the semester and the general exam. Students who fail to get at least 50 points from the general exam are considered unsuccessful for all courses. In order to be successful in the course, it is required to have at least 60 points or 2.27 success coefficient at the end of the term. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Students must have successfully graduated from high schools (or equivalent). Placements are made according to the rules of the Turkish Higher Education Council (YÖK) according to the scores obtained from the Higher Education Institutions Exam (YKS) held throughout Turkey. Student registrations are made on the days announced by the Rectorate. Students must have a high school diploma or equivalent and a sufficient score from the nationwide Higher Education Institutions Examination (YKS). Admission is made on the basis of points according to the rules determined by the Council of Higher Education. The quota and conditions for international students to be accepted according to the National or International Examinations are announced on the website of our university. | |
Conditions for Success | Students must successfully finish all courses and internships set by the program taking at least 240 ECTS credits in total, to be granted with the Bachelor's degree. Graduation eligibility is determined by academic average score. For this purpose, the sum of the weighted scores of all courses taken throughout the education is divided by the sum of ECTS values. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates can work in public institutions, private sector, research institutes or universities. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | - | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030218570
ISCO 08
ISCO 08
Has trustworthy, sufficient and up to date knowledge related with orthotics prosthetics. Equipped with the knowledge about design, production and intervention of suitable devices by using assessment methods to people who need artificial limb and/or assistive devices. Analyses the issues, using the knowledge and skills based on evidence in orthotics prosthetics considering professional and ethical values; takes part in inter-disciplinary health research. Performs interventions on people who need artificial limb and/or assistive devices by using advanced technology and necessary materials to regain function and independence in their daily activities Using the knowledge in the field of orthotics prosthetics, by making analysis and synthesis, works independently and within the cooperation of the other healthcare staff, as a member of the team takes responsibility. Execution, organizing, presenting the services of the orthotics prosthetics in daily practices and within the scope of planning project, solving problem, manages plans while watching the process and evaluating. By adopting such particulars as adaptation to new conditions lifelong learning, developing new ideas, considering importance to quality, evaluates the knowledge sources through a critical approach. Evaluates the vocational knowledge by researching on the field of orthotics prosthetics. Adopts positive manner and attitude model and describes learning targets. With the conscious of understanding and estimating the multiculturalism with the individuals who have taken orthotics prosthetics service, by making effective contact with other relevant people and colleagues, informs the individual who gets service, records the knowledge systematically by conforming the privacy policy. Possesses the competence of English in B1 general level so as to follow English sources in orthotics and prosthetics field. Uses the information and communication technologies related with the orthotics prosthetics field by communicating verbal and written ways, expresses himself effectively. In the orthotics prosthetics interventions, by looking after the duty, rights and responsibilities, within the cooperation of the related disciplines, acts appropriately to the professional ethical rules and legislation. Performs the orthotics and prosthetics interventions under the professional honesty by bearing responsibility and by providing safety in every step.
Success in a course is determined by the course success grade. The course grade is obtained by evaluating the student's success in mid-term exams and assignments that substitute for mid-term exams, applied studies, group work and similar studies during the semester and the general exam. Students who fail to get at least 50 points from the general exam are considered unsuccessful for all courses. In order to be successful in the course, it is required to have at least 60 points or 2.27 success coefficient at the end of the term.
Students must have successfully graduated from high schools (or equivalent). Placements are made according to the rules of the Turkish Higher Education Council (YÖK) according to the scores obtained from the Higher Education Institutions Exam (YKS) held throughout Turkey. Student registrations are made on the days announced by the Rectorate. Students must have a high school diploma or equivalent and a sufficient score from the nationwide Higher Education Institutions Examination (YKS). Admission is made on the basis of points according to the rules determined by the Council of Higher Education. The quota and conditions for international students to be accepted according to the National or International Examinations are announced on the website of our university.
Graduates can work in public institutions, private sector, research institutes or universities.
