Yeterlilik Kodu | TR0030032722 | |
Yeterlilik Adı | Otomotiv Teknolojisi (Teknik Bilimler MYO) Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Namık Kemal, Kampüs Cad No:1, 59030 Süleymanpaşa/Tekirdağ | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.nku.edu.tr/ | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | 5 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Motorlu taşıtlar, gemiler ve uçaklar | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO: 3115.14 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Programın amacı, satış sonrası hizmet sektöründe yönetici/mühendis ile işçi arasındaki nitelikli ara eleman ihtiyacını karşılayabilecek veya kendi adına işyeri açıp çalıştırabilecek niteliklere sahip otomotiv teknikeri yetiştirmektir. | |
Öğrenme Ortamları | Derslikler, Otomotiv Atölye ve Çevrimiçi. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesinde geçme notu 100 üzerinden 60’tır. Ancak Final ya da bütünleme sınav sonucunun en az 50 olması zorunludur. Sınavlar, tam not 100 üzerinden değerlendirilir. Bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile yarıyıl/yıl sonu sınavında veya bütünleme sınavında alınan notun %70’inin toplamıdır. Ancak, bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ilgili fakülte/yüksekokul kurulunca karar alınmak ve yarıyıl başında ilan edilmek şartıyla ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile %50’si arasında, yarıyıl/yıl sonu veya bütünleme sınavında alınan notun %70’i ile %50’si arasında değişebilen ve oranlar toplamı %100 olacak şekilde de hesaplanabilir. Hesaplama sonucunda, ondalık noktadan sonra gelen ilk sayı beşten küçük ise bir alt tam sayıya, beş veya beşten büyük ise bir üst tam sayıya yükseltilerek kesinleştirilir. Ayrıca eğitim görmekte olan öğrencilerin, Avrupa Birliği ülkelerinde uygulanmakta olan AKTS (Avrupa Kredi Transfer Sistemi) kredi sistemine geçilmiş olup öğrencilerin her bir ders için ders saati dışında da ilgili konuya ayırdıkları zaman ölçülmeye çalışılmaktadır. Tüm bunların sonunda dönem içi ve dönem sonu değerlendirme sistemleriyle (Vize ve Final sınavları ile kısa sınav, ödev, uygulama, sunum vb.) öğrencilerin başarı durumları sisteme öğretim üyeleri tarafından girilerek bilgisayar ortamında da internet aracılığıyla duyurulmaktadır. Son değerlendirme ise söz konusu dersi alan tüm öğrencilerin başarı düzeyleri bağıl değerlendirme sistemiyle gruplandırılarak aşağıdaki harf notlarına göre transkriptlerine yansımaktadır. Öğrencilerin derslerde almış oldukları notlar sisteme girilirken bağıl değerlendirme üzerinden gruplandırılarak aşağıdaki tabloda belirtilen harf karşılıklarına göre sistem tarafından yayınlanmaktadır.
Bağıl değerlendirme ve mutlak değerlendirme yönteminde harfli notların katsayıları aşağıdaki tabloya göre belirlenir:
100 Puan üzerinden değeri Harfli notu Katsayı 90-100 AA 4.00 80-89 BA 3.50 70-79 BB 3.00 65-69 CB 2.50 60-64 CC 2.00 50-59 DD 1.50 30-49 FD 1.00 0-29 FF 0.00
Toplamda 2 yıl olan eğitim süresi sonunda, gerekli tüm dersleri başarıyla tamamlayarak toplam kredilerini tamamlamış olan öğrencilere ön lisans diploması verilmektedir. Otomotiv Teknolojisi Programı’ndaki her bir öğrencinin programı tamamlayabilmesi ve mezuniyet için gerekli koşulları sağlayabilmesi için en az 120 AKTS kredisi alması gerekmektedir. Alınması gereken toplam kredi miktarının en az %25’i seçmeli derslerden oluşur. Ayrıca öğrencinin genel not ortalamasının ise en az 2.00 ve üzeri olması (harf notu olarak CC ve üzeri) gereklidir. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde ön lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında ön lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. Yükseköğretim kurumlarında ön lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. Ölçme-Değerlendirme: Her bir ön lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. Belgelendirme: Ön Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; ön lisans diploması alır. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. MEDEK (Mesleki Eğitim ve Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği) tarafından akredite edilmiştir. Akreditasyon Süresi: 01.01.2025 / 31.12.2026 | |
Giriş Şartı | Ortaöğretimden Mezun Olmak ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan Üniversite Giriş Sınavından Kontenjan dahilinde yeterli puan almak. | |
Başarma Şartları | Bu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları, Ön lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliğinin şartlarını sağlamaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 120'dır. Öğrencilerin aynı zamanda varsa zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları zorunludur. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | “Otomotiv Teknolojisi” ön lisans programını başarı ile bitirenler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı’nda (DGS) başarılı oldukları takdirde, aşağıdaki lisans programlarına geçiş yapabilmektedirler:
Otomotiv teknikerleri ana ve yan sanayi otomotiv fabrikalarının hemen tüm kademelerinde tekniker karşılığı sayılabilecek unvan ve sorumluluklarla çalışabilmektedirler. Bu birimlerde grup liderliği, servis yöneticiliği, satış grup liderliği, yedek parça, servis atölyesi yöneticiliğinden, personel eğitimlerine kadar birçok alanda sorumluluk ve görev almaktadırlar. | |
Yasal Dayanağı |
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
| |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030032722
ISCO: 3115.14
ISCO: 3115.14
Programın amacı, satış sonrası hizmet sektöründe yönetici/mühendis ile işçi arasındaki nitelikli ara eleman ihtiyacını karşılayabilecek veya kendi adına işyeri açıp çalıştırabilecek niteliklere sahip otomotiv teknikeri yetiştirmektir.
Derslikler, Otomotiv Atölye ve Çevrimiçi.
Öğrenme örgün ve uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; zorunlu staj ilgili komu ve özel kuruluşlarda yapılmaktadır.
- Alanı ile ilgili konularda, ferdi veya ekip olarak araştırma, geliştirme ve yürütme konularının önemini bilir. Tekniker olarak endüstrideki yerini ve hukuki sorumluluğunu bilir.
- Bilgisayar kullanarak alanı ile ilgili yazışmalar yapabilir, bilgi depolayabilir, depolanmış bilgileri kullanabilir. Yönetim kademelerinde sorumluluk alabilir.
- Emrinde çalışan kişilerin gözetim ve denetimini üstlenir. Alanı ile ilgili haberleşme cihazlarını kullanabilir. Öğrendiklerini yazılı ve sözlü olarak sunabilir.
- Mesleği ile ilgili mevzuatı takip etmenin önemini bilir. Meslek hayatında bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip edebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.
- Mesleğiyle ilgili standartları bilir ve uygular. Satış sonrası kademelerde müşteri ile iletişim kurabilir. Analitik ve eleştirel yaklaşımla değerlendirmeler yapar
- Mühendis / yönetici ile genel ve teknik iletişim kurmanın gereğini bilir. Otomotiv teknikeri olarak, teknisyen ve işçilerin bilgi ve becerilerine sahip olmanın gereğini bilir.
- Otomotiv sektörünü oluşturan unsurları, ilgi alanlarını ve meslek alanının temel çalışma ilkelerini kavrar. Sektörün gerektirdiği çağdaş bilgi ve teknolojilerin önemini kavrar.
- Planlı ve sistemli çalışma alışkanlığı kazanır. Kendi eksikliklerini bilir ve bunları tamamlamanın yollarını araştırır. İş güvenliği, işçi sağlığı, çevre koruma bilgisi ve sürdürülebilirlik bilincine sahip olur.
- Teknik dil kullanır, çizim yapabilir, grafik, tablo, resim okuyabilir ve analiz edebilir. Bilgisayar kullanabilir ve alanı ile ilgili bilgisayar paket programlarını çalıştırabilir.
- Temel tamir araç gereçlerini kullanabilir, sökme takma ve teşhis koyma, tamir etme işlerini yapabilir. Özel cihaz ve aparatları kullanabilir.
- Üretim kademelerinin montaj, kalite kontrol birimlerindeki cihaz ve gereçleri kullanabilir. Ölçme ve kontrol aletlerini kullanabilir.
- Üretim ve hizmet sektörü ile ilgili temel kavramları bilir. İş hayatında meslek etiğinin önemini bilir. Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalık geliştirir.
- Yönetici yardımcılığı veya orta kademe yöneticilik konusunda görev almanın sorumluluğunu bilir.
- Yönetim fonksiyonlarını bilir. Üretim veya satış sonrası hizmet sektörlerinde otomotiv teknikeri olarak sorumluluğunu bilir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesinde geçme notu 100 üzerinden 60’tır. Ancak Final ya da bütünleme sınav sonucunun en az 50 olması zorunludur. Sınavlar, tam not 100 üzerinden değerlendirilir. Bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile yarıyıl/yıl sonu sınavında veya bütünleme sınavında alınan notun %70’inin toplamıdır. Ancak, bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ilgili fakülte/yüksekokul kurulunca karar alınmak ve yarıyıl başında ilan edilmek şartıyla ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile %50’si arasında, yarıyıl/yıl sonu veya bütünleme sınavında alınan notun %70’i ile %50’si arasında değişebilen ve oranlar toplamı %100 olacak şekilde de hesaplanabilir. Hesaplama sonucunda, ondalık noktadan sonra gelen ilk sayı beşten küçük ise bir alt tam sayıya, beş veya beşten büyük ise bir üst tam sayıya yükseltilerek kesinleştirilir.
Ayrıca eğitim görmekte olan öğrencilerin, Avrupa Birliği ülkelerinde uygulanmakta olan AKTS (Avrupa Kredi Transfer Sistemi) kredi sistemine geçilmiş olup öğrencilerin her bir ders için ders saati dışında da ilgili konuya ayırdıkları zaman ölçülmeye çalışılmaktadır. Tüm bunların sonunda dönem içi ve dönem sonu değerlendirme sistemleriyle (Vize ve Final sınavları ile kısa sınav, ödev, uygulama, sunum vb.) öğrencilerin başarı durumları sisteme öğretim üyeleri tarafından girilerek bilgisayar ortamında da internet aracılığıyla duyurulmaktadır. Son değerlendirme ise söz konusu dersi alan tüm öğrencilerin başarı düzeyleri bağıl değerlendirme sistemiyle gruplandırılarak aşağıdaki harf notlarına göre transkriptlerine yansımaktadır. Öğrencilerin derslerde almış oldukları notlar sisteme girilirken bağıl değerlendirme üzerinden gruplandırılarak aşağıdaki tabloda belirtilen harf karşılıklarına göre sistem tarafından yayınlanmaktadır.
Bağıl değerlendirme ve mutlak değerlendirme yönteminde harfli notların katsayıları aşağıdaki tabloya göre belirlenir:
100 Puan üzerinden değeri Harfli notu Katsayı
90-100 AA 4.00
80-89 BA 3.50
70-79 BB 3.00
65-69 CB 2.50
60-64 CC 2.00
50-59 DD 1.50
30-49 FD 1.00
0-29 FF 0.00
Toplamda 2 yıl olan eğitim süresi sonunda, gerekli tüm dersleri başarıyla tamamlayarak toplam kredilerini tamamlamış olan öğrencilere ön lisans diploması verilmektedir. Otomotiv Teknolojisi Programı’ndaki her bir öğrencinin programı tamamlayabilmesi ve mezuniyet için gerekli koşulları sağlayabilmesi için en az 120 AKTS kredisi alması gerekmektedir. Alınması gereken toplam kredi miktarının en az %25’i seçmeli derslerden oluşur. Ayrıca öğrencinin genel not ortalamasının ise en az 2.00 ve üzeri olması (harf notu olarak CC ve üzeri) gereklidir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde ön lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında ön lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
Yükseköğretim kurumlarında ön lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
Ölçme-Değerlendirme: Her bir ön lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
Belgelendirme: Ön Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; ön lisans diploması alır.
Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.
Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
MEDEK (Mesleki Eğitim ve Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği) tarafından akredite edilmiştir. Akreditasyon Süresi: 01.01.2025 / 31.12.2026
Ortaöğretimden Mezun Olmak ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan Üniversite Giriş Sınavından Kontenjan dahilinde yeterli puan almak.
“Otomotiv Teknolojisi” ön lisans programını başarı ile bitirenler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı’nda (DGS) başarılı oldukları takdirde, aşağıdaki lisans programlarına geçiş yapabilmektedirler:
- Gemi İnşaatı ve Gemi Makineleri Mühendisliği
- Gemi Makineleri İşletme Mühendisliği
- Makine Mühendisliği
- Otomotiv Mühendisliği
- Uçak-Gövde-Motor
- Uçak-Gövde-Motor Bakım
Otomotiv teknikerleri ana ve yan sanayi otomotiv fabrikalarının hemen tüm kademelerinde tekniker karşılığı sayılabilecek unvan ve sorumluluklarla çalışabilmektedirler. Bu birimlerde grup liderliği, servis yöneticiliği, satış grup liderliği, yedek parça, servis atölyesi yöneticiliğinden, personel eğitimlerine kadar birçok alanda sorumluluk ve görev almaktadırlar.
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
- Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
- Meslek Yüksekokulları ve Açık Öğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
- Yükseköğretimde Uygulamalı Eğitimler Çerçeve Yönetmeliği (31514 Sayı No’lu Yönetmelik)
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030032722 | |
Qualification Title | Automotive Technology Associate Degree Diploma | |
Awarding Body | Tekirdağ Namık Kemal University | |
Awarding Body Contact | Namık Kemal, Campus Cad No:1, 59030 Süleymanpaşa/Tekirdağ | |
Awarding Body Url | http://www.nku.edu.tr/ | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | 5 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025 |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Motor vehicles, ships and aircraft | |
National Occupation Classification |
ISCO: 3115.14 | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 Yıl | |
Program Profile | The aim of the programme is to train automotive technicians who have the qualifications to meet the need for qualified intermediate staff between the manager / engineer and the worker in the after-sales service sector or to open and operate a workplace on their own behalf. | |
Learning Environments | Classrooms, Automotive Shops and Online. Learning takes place in the form of formal and distance education. Also; compulsory internship is carried out in related public and private organisations. | |
Description |
| |
Key Competencies | Possesses the key competencies listed below at an advanced level.
| |
Further Info | The passing grade at Tekirdag Namik Kemal University is 60 out of 100. However, the final or make-up exam result must be at least 50. Exams are evaluated on a full grade of 100. The semester / year-end grade of a course is the sum of 30% of the arithmetic average of the midterm or midterm exams and 70% of the grade taken in the semester / year-end exam or make-up exam. However, the semester / year-end grade of a course; Provided that it is decided by the relevant faculty / school board and announced at the beginning of the semester, it can be calculated between 30% and 50% of the arithmetic average of the midterm or midterm exams, between 70% and 50% of the grade taken in the semester / year-end or make-up exam, and the sum of the ratios can be calculated as 100%. As a result of the calculation, if the first number after the decimal point is less than five, it is increased to the lower integer, and if it is five or more than five, it is increased to the upper integer and finalised. In addition, in order to ensure that the students receiving education receive an education in accordance with the ECTS (European Credit Transfer System), which is applied in European Union countries, applications in this direction have been initiated in the department. In this way, the ECTS credit system has been adopted and the time allocated by the students to the relevant subject for each course outside of class time is tried to be measured. At the end of all these, the success status of the students through mid-term and final evaluation systems (mid-term and final exams, quizzes, homework, practice, presentation, etc.) are entered into the system by the faculty members and announced on the computer environment via the internet. In the final evaluation, the success levels of all students taking the course in question are grouped by the relative evaluation system and reflected in their transcripts according to the letter grades below. The grades that the students have received in the courses are grouped according to the relative evaluation while entering the system and published by the system according to the letter equivalents specified in the table below.
The coefficients of letter grades in the relative and absolute evaluation method are determined according to the table below:
Value out of 100 points Letter grade Coefficient 90-100 AA 4.00 80-89 BA 3.50 70-79 BB 3.00 65-69 CB 2.50 60-64 CC 2.00 50-59 DD 1.50 30-49 FD 1.00 0-29 FF 0.00
At the end of the 2-year education period, students who successfully complete all the required courses and complete the total credits are awarded an associate degree. Each student in the Automotive Technology Programme is required to take at least 120 ECTS credits in order to complete the programme and meet the requirements for graduation. At least 25% of the total credits to be taken consists of elective courses. In addition, the overall grade point average of the student must be at least 2.00 and above (CC and above as a letter grade). | |
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs; • YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education, training and other activities in higher education institutions. • "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK. • The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of associate degree programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Council of Deans. 2.Measurement-Evaluation: How the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student will be measured and evaluated is carried out in line with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in line with the basic principles determined by YÖK. 3.Certification: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a associate degree. 4.Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation. It is accredited by MEDEK (Association for Evaluation and Accreditation of Vocational Education). Accreditation Period: 01 January 2025 / 31 December 2026 | |
Access Requirements | Graduating from Secondary Education and getting enough points from the University Entrance Examination conducted by the Measuring, Selection and Placement Center Selection and Placement Center within the quota. | |
Conditions for Success | In order to graduate, students studying in this programme must have a GPA of at least 2.00 out of 4.00 and must be successful in all courses in the curriculum with a grade of at least DD/S. The minimum ECTS required for graduation is 120. Students are also required to complete their compulsory internships in the specified time and characteristics. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Those who have successfully completed the “Automotive Technology” associate degree programme can transfer to the following undergraduate programmes if they are successful in the Vertical Transfer Examination conducted by OSYM:
Automotive technicians can work in almost all levels of main and sub-industry automotive factories with titles and responsibilities that can be considered equivalent to technicians. In these units, they take responsibility and duty in many areas from group leadership, service management, sales group leadership, spare parts, service workshop management to personnel training. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs 2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35) 2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation 3. Framework Regulation on Practical Training in Higher Education (Regulation No. 31514) | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030032722
ISCO: 3115.14
ISCO: 3115.14
The aim of the programme is to train automotive technicians who have the qualifications to meet the need for qualified intermediate staff between the manager / engineer and the worker in the after-sales service sector or to open and operate a workplace on their own behalf.
Classrooms, Automotive Shops and Online. Learning takes place in the form of formal and distance education. Also; compulsory internship is carried out in related public and private organisations.
- Knows the importance of research, development and execution of research, development and execution individually or as a team in matters related to the field. Knows the place and legal responsibility in the industry as a technician.
- Can make correspondence about the field by using computer, can store information, can use stored information. Can take responsibility at management levels.
- Takes the supervision and control of the people working under him/her. Can use communication devices related to the field. Can present what they have learnt in written and verbally.
- Knows the importance of following the legislation related to the profession. Can follow the information in the field by using a foreign language in professional life and communicate with colleagues.
- Knows and applies the standards related to the profession. Can communicate with the customer at after-sales levels. Makes analytical and critical evaluations.
- Knows the need for general and technical communication with engineer / manager. As an automotive technician, knows the need to have the knowledge and skills of technicians and workers.
- Comprehends the elements that make up the automotive sector, the areas of interest and the basic working principles of the professional field. Understands the importance of contemporary knowledge and technologies required by the sector.
- Gains the habit of planned and systematic work. Knows their own deficiencies and searches for ways to complete them. Have knowledge of occupational safety, occupational health, environmental protection and sustainability awareness.
- Uses technical language, can draw, read and analyse graphics, tables, pictures. Can use computer and run computer package programmes related to the field.
- To be able to use basic repair tools, dismantling, fixing and diagnosing, repairing. Can use special devices and apparatus.
- Can use devices and equipment in assembly, quality control units of production stages. Can use measurement and control instruments.
- Knows the basic concepts related to production and service sector. Knows the importance of professional ethics in business life. Develops awareness of career management and lifelong learning.
- Knows the responsibility of taking part in assistant management or middle management.
- Knows the functions of management. Knows the responsibility as an automotive technician in the production or after-sales service sectors.
Possesses the key competencies listed below at an advanced level.
- Reading and writing competence
- Multi language competence
- Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
- Digital competence
- Personal, social and learning to learn competence
- Citizenship competence
- Entrepreneurial competence
- Cultural awareness and expression competence
The passing grade at Tekirdag Namik Kemal University is 60 out of 100. However, the final or make-up exam result must be at least 50. Exams are evaluated on a full grade of 100. The semester / year-end grade of a course is the sum of 30% of the arithmetic average of the midterm or midterm exams and 70% of the grade taken in the semester / year-end exam or make-up exam. However, the semester / year-end grade of a course; Provided that it is decided by the relevant faculty / school board and announced at the beginning of the semester, it can be calculated between 30% and 50% of the arithmetic average of the midterm or midterm exams, between 70% and 50% of the grade taken in the semester / year-end or make-up exam, and the sum of the ratios can be calculated as 100%. As a result of the calculation, if the first number after the decimal point is less than five, it is increased to the lower integer, and if it is five or more than five, it is increased to the upper integer and finalised.
In addition, in order to ensure that the students receiving education receive an education in accordance with the ECTS (European Credit Transfer System), which is applied in European Union countries, applications in this direction have been initiated in the department. In this way, the ECTS credit system has been adopted and the time allocated by the students to the relevant subject for each course outside of class time is tried to be measured. At the end of all these, the success status of the students through mid-term and final evaluation systems (mid-term and final exams, quizzes, homework, practice, presentation, etc.) are entered into the system by the faculty members and announced on the computer environment via the internet. In the final evaluation, the success levels of all students taking the course in question are grouped by the relative evaluation system and reflected in their transcripts according to the letter grades below. The grades that the students have received in the courses are grouped according to the relative evaluation while entering the system and published by the system according to the letter equivalents specified in the table below.
The coefficients of letter grades in the relative and absolute evaluation method are determined according to the table below:
Value out of 100 points Letter grade Coefficient
90-100 AA 4.00
80-89 BA 3.50
70-79 BB 3.00
65-69 CB 2.50
60-64 CC 2.00
50-59 DD 1.50
30-49 FD 1.00
0-29 FF 0.00
At the end of the 2-year education period, students who successfully complete all the required courses and complete the total credits are awarded an associate degree. Each student in the Automotive Technology Programme is required to take at least 120 ECTS credits in order to complete the programme and meet the requirements for graduation. At least 25% of the total credits to be taken consists of elective courses. In addition, the overall grade point average of the student must be at least 2.00 and above (CC and above as a letter grade).
In order to monitor the quality of higher education programs;
• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education, training and other activities in higher education institutions.
• "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
• The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of associate degree programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Council of Deans.
2.Measurement-Evaluation: How the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student will be measured and evaluated is carried out in line with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in line with the basic principles determined by YÖK.
3.Certification: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a associate degree.
4.Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.
It is accredited by MEDEK (Association for Evaluation and Accreditation of Vocational Education). Accreditation Period: 01 January 2025 / 31 December 2026
Graduating from Secondary Education and getting enough points from the University Entrance Examination conducted by the Measuring, Selection and Placement Center Selection and Placement Center within the quota.
Those who have successfully completed the “Automotive Technology” associate degree programme can transfer to the following undergraduate programmes if they are successful in the Vertical Transfer Examination conducted by OSYM:
- Naval Architecture and Marine Engineering
- Marine Machinery Management Engineering
- Manufacturing Engineering
- Mechanical Engineering
- Mechanical and Manufacturing Engineering
- Materials Science and Engineering
- Metallurgical and Materials Engineering
- Automotive Engineering
- Agricultural Machinery
Automotive technicians can work in almost all levels of main and sub-industry automotive factories with titles and responsibilities that can be considered equivalent to technicians. In these units, they take responsibility and duty in many areas from group leadership, service management, sales group leadership, spare parts, service workshop management to personnel training.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation
3. Framework Regulation on Practical Training in Higher Education (Regulation No. 31514)
The qualification is valid at all times.
