Yeterlilik Kodu | TR0030003832 | |
Yeterlilik Adı | Özel Eğitim Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Akdeniz Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Pınarbaşı Mah. Dumlupınar Bulvarı 07070 Kampüs Konyaaltı/Antalya/TÜRKİYE | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.akdeniz.edu.tr/ | |
Yönelim | - | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | - | |
Kredi Değeri | - | |
Programın Normal Süresi | - | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulanan ölçme ve değerlendirme şekli ders bilgi paketinde her ders için ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır.Özel Eğitim Öğretmenliği Lisans Programı 4 yıllık bir programdır. Program, özel eğitim alanında hizmet vermek üzere öğretmenlik becerilerini edinmek ve kariyer seçeneklerini arttırmak isteyen öğretmen adaylarının eğitim ihtiyaçlarına cevap vermek üzere tasarlanmıştır. Bu anlamda program öğrencilere, alana özgü bilgi, beceri ve deneyim edinmelerini ve alana araştırma bakımından katkı sağlamalarını amaçlayan teorik ve uygulamalı dersler sunmaktadır. Öğretmen adayları, YÖK’nca güncellenen programa göre, Meslek Bilgisi alanındaki derslerde 42 ulusal/71 AKTS; Genel Kültür alanındaki derslerde 19 ulusal/30 AKTS ve Alan Eğitimindeki derslerde 89 ulusal/ 139 AKTS kredisi olmak üzere toplamda 150 ulusal/240 AKTS kredisini tamamlamalıdır. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve YKS Türkçe-Sosyal 1 (TS 1) bölümünden yeterli puanı almış olması gereklidir. | |
Başarma Şartları | Özel Eğitim Öğretmenliği Lisans Programı 4 yıllık bir programdır. Program, özel eğitim alanında hizmet vermek üzere öğretmenlik becerilerini edinmek ve kariyer seçeneklerini arttırmak isteyen öğretmen adaylarının eğitim ihtiyaçlarına cevap vermek üzere tasarlanmıştır. Bu anlamda program öğrencilere, alana özgü bilgi, beceri ve deneyim edinmelerini ve alana araştırma bakımından katkı sağlamalarını amaçlayan teorik ve uygulamalı dersler sunmaktadır. Öğretmen adayları, YÖK’nca güncellenen programa göre, Meslek Bilgisi alanındaki derslerde 42 ulusal/71 AKTS; Genel Kültür alanındaki derslerde 19 ulusal/30 AKTS ve Alan Eğitimindeki derslerde 89 ulusal/ 139 AKTS kredisi olmak üzere toplamda 150 ulusal/240 AKTS kredisini tamamlamalıdır. Öğretmen adayları, YÖK’nca güncellenen programa göre, Meslek Bilgisi alanındaki derslerde 42 ulusal/71 AKTS; Genel Kültür alanındaki derslerde 19 ulusal/30 AKTS ve Alan Eğitimindeki derslerde 89 ulusal/ 139 AKTS kredisi olmak üzere toplamda 150 ulusal/240 AKTS kredisini tamamlamalıdır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Özel Eğitim Öğretmenliği Programı’ndan mezun olan öğrenciler, Özel Eğitim Öğretmeni olarak kamu ve özel sektörde çalışabilir. Kamu sektöründe; programı bitiren öğretmen adayları Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde yer alan birlikte ve ayrı eğitim ortamlarında, özel eğitim gereksinimi olan bireylere hizmet veren okul ve merkezlerde; özel sektörde ise Bakanlığa bağlı özel özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde görev alabilmektedir. Ayrıca üniversitelerin özel eğitim bölümlerinde yüksek lisans ve doktora yapabilmekte ve araştırma görevlisi olarak çalışabilmektedir. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030003832
- Özel eğitime ilişkin kavram, terim, yöntem, teknik, ilke ve kuramları tanımlar.
- Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim ve geçiş planları hazırlayıp kullanır.
- Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
- Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
- Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
- Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
- Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
- Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
- Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
- Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır.
- Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir.
- Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
- Aile eğitimi ve rehberliğini tanımlar.
- Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
- Özel gereksinimli bireylere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
- Öğrencilerin tüm özellikleri (ek engel, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar.
- Uygulamalı davranış analizine yönelik süreçleri kavrar.
- Özel gereksinimleri olan bireylerin bağımsız yaşama hazırlanma sürecini analiz eder.
- Öğrencilerin bireysel özelliklerine göre öğretim sürecini planlar ve yürütür.
- Sanat, oyun ve spor etkinliklerini öğretim sürecinde kullanır.
Uygulanan ölçme ve değerlendirme şekli ders bilgi paketinde her ders için ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır.Özel Eğitim Öğretmenliği Lisans Programı 4 yıllık bir programdır. Program, özel eğitim alanında hizmet vermek üzere öğretmenlik becerilerini edinmek ve kariyer seçeneklerini arttırmak isteyen öğretmen adaylarının eğitim ihtiyaçlarına cevap vermek üzere tasarlanmıştır. Bu anlamda program öğrencilere, alana özgü bilgi, beceri ve deneyim edinmelerini ve alana araştırma bakımından katkı sağlamalarını amaçlayan teorik ve uygulamalı dersler sunmaktadır. Öğretmen adayları, YÖK’nca güncellenen programa göre, Meslek Bilgisi alanındaki derslerde 42 ulusal/71 AKTS; Genel Kültür alanındaki derslerde 19 ulusal/30 AKTS ve Alan Eğitimindeki derslerde 89 ulusal/ 139 AKTS kredisi olmak üzere toplamda 150 ulusal/240 AKTS kredisini tamamlamalıdır.
Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve YKS Türkçe-Sosyal 1 (TS 1) bölümünden yeterli puanı almış olması gereklidir.
Özel Eğitim Öğretmenliği Programı’ndan mezun olan öğrenciler, Özel Eğitim Öğretmeni olarak kamu ve özel sektörde çalışabilir. Kamu sektöründe; programı bitiren öğretmen adayları Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde yer alan birlikte ve ayrı eğitim ortamlarında, özel eğitim gereksinimi olan bireylere hizmet veren okul ve merkezlerde; özel sektörde ise Bakanlığa bağlı özel özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde görev alabilmektedir. Ayrıca üniversitelerin özel eğitim bölümlerinde yüksek lisans ve doktora yapabilmekte ve araştırma görevlisi olarak çalışabilmektedir.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030003832 | |
Qualification Title | Bachelor’s Diploma in Special Education | |
Awarding Body | Akdeniz University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.akdeniz.edu.tr/ | |
Orientation | - | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification | - | |
Category | - | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | The Special Education Teacher Program is a 4-year program. The program is designed to meet the educational needs of prospective teachers who want to acquire teaching skills and increase their career options to serve in the field of special education. In this sense, the program provides students with theoretical and practical courses aiming to gain knowledge, skills and experience specific to the field and to contribute to research in the field. According to the program updated by YÖK, 42 national / 71 ECTS; Students must complete a total of 150 national / 240 ECTS credits including 19 national / 30 ECTS courses and 89 national / 139 ECTS credits in the courses in the field of General Culture. According to the program updated by YÖK, 42 national / 71 ECTS; Students must complete a total of 150 national / 240 ECTS credits including 19 national / 30 ECTS courses and 89 national / 139 ECTS credits in the courses in the field of General Culture. | |
Description | Defines concepts, terminology, methods, techniques, principles and theory related to special education. Evaluates student levels before starting instruction, and shares the results with parents and administrators; prepares and utilizes individualized education plan and transition plan. Uses knowledge and skills about the field within the legal and ethical rules in their professions and daily life. Provides support to individuals with special needs and their families by using basic level (European Computer Operating License Advance Level) information technologies for instruction and research. Develops solutions and recommendations in case of unexpected situations during practices in special education and teaching professions. Uses learning how to learn, self-regulation, critical thinking, and creative thinking skills. Examines scientific products about special education and teaching, creates new products. Manifests positive attitudes and behaviors towards lifelong learning and participates seminars, conferences, workshops etc. Follows new developments about special education and teaching profession, and works in cooperation with colleagues. Uses basic level (European Language Portfolio B1 General Level) foreign language to reach information regarding the field. Prepares, administers and leads plans and project developed during special education activities based on characteristics of students’ socio-cultural and economic environment. Shares the results with the respective individuals and institutions. Describes the family education and guidance. Uses effective communication skills for collaborative work with individuals with special needs, their families and other professionals. Uses obtained knowledge and skills in order to get students with special needs gained communication and social skills, and increase their social acceptance. Be conscious of issues regarding universality of social rights, social justice, quality culture, protection of cultural values, environment protection and work health and security; and utilizes those values in their professions and daily life. Provides necessary accommodations according to students’ all characteristics (additional disability, health problem etc.) and their needs. Understands the process for applied behavior analysis. Analyzes the preparation process for independent living of individuals with special needs. Plans and implements the teaching process for students with special needs according to individual characteristics. Uses art, play, and sport activities in the process of teaching. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | The method of measurement and evaluation is defined in detail in the course information package for each course.The Special Education Teacher Program is a 4-year program. The program is designed to meet the educational needs of prospective teachers who want to acquire teaching skills and increase their career options to serve in the field of special education. In this sense, the program provides students with theoretical and practical courses aiming to gain knowledge, skills and experience specific to the field and to contribute to research in the field. According to the program updated by YÖK, 42 national / 71 ECTS; Students must complete a total of 150 national / 240 ECTS credits including 19 national / 30 ECTS courses and 89 national / 139 ECTS credits in the courses in the field of General Culture. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Candidates must have a high school or equivalent school diploma and obtain the required score in YKS Turkish-Social 1 (TS 1). | |
Conditions for Success | - | |
Progression Paths (Relationship Type) | Students who graduate from the Special Education Teacher Program can work as a Special Education Teacher in the public and private sectors. In the public sector; The teacher candidates who completed the program can work in schools and centers serving individuals with special education needs in coeducational and separate educational environments under the Ministry of National Education; In the private sector, they can work in private special education and rehabilitation centers affiliated to the Ministry. In addition, they can do master's and doctorate degrees in special education departments of universities and work as a research assistant. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030003832
Qualification is continuous