Yeterlilik Kodu | TR0030007601 | |
Yeterlilik Adı | Özel Eğitim Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Necmettin Erbakan Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Yaka Mah. Yeni Meram Cad. Kasım Halife Sok. No: 11/1 (A Blok) No: 11 (B Blok) Posta Kodu: 42090 Meram / KONYA | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.erbakan.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 06/12/2023 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) |
| |
Öğrenme Ortamları |
| |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD) Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 01.05.2023/01.05.2026 | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Ders geçme ve sınav yönetmeliğinde belirtilen yeterlikte sınavlarda başarılı olmak, uygulama çalışmalarında yeterli olmak.Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde eden öğrencilere ZİHİN ENGELLİLER ÖĞRETMENLİĞİ alanında lisans diploması verilir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Devlet ve özel okullarda, Rehabilitasyon merkezlerinde, Sosyal Hizmet Kurumlarında, Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde, Hastanelerde ve Okul Öncesi Eğitim kurumlarında istihtam edilir. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode |
TR0030007601
ISCO 08
ISCO 08
- Zihin Engelliler Öğretmenliği ABD nın öncelikli amacı alanı ile ilgili profesyonel tututum ve davranışlara sahip öğretmenler yetiştirmektir. Aynı zamanda kültürel anlamda gelişime açık, eğitim ve dünyadaki yenilikleri takip edebilecek öğretmenler yetiştirmektir. Bu program özel eğitim gerektiren öğrencilerin davranışsal ve zihinsel problemlerini tanımlayıp onlarla ilişki kurabilen, etik kuralları takip eden, teknolojiyi kullanabilen öğretmenler yetiştirmeyi hedeflemektedir. Bireysel farklılıklara duyarlı, saygılı ve etkin iletişim becerileri geliştirmeye yönelik yeterlikleri geliştirmekte önemsenmektedir.
- Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Özel eğitimde yetersizliği olan çocuklara ve eğitimlerine ilişkin temel kavramları ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrar.
- Özel gereksinimi olan çocuklara akademik ve sosyal becerileri kazandırma sürecinde özel eğitim uygulamalarını genel eğitim uygulamalarından farklılaştıran etmenleri açıklar.
- Özel eğitim uygulamalarında etkili ve verimli yöntem-teknikleri karşılaştırarak seçer.
- Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur.
- Özel gereksinimli öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, başarı düzeylerini değerlendirerek geliştireceği programa bunları yansıtır.
- Özel eğitim alanı ile ilgili eğitim öğretim uygulamaları sırasında karşılaşılabileceği sorunları tanımlar ve çözüm üretir.
- Özel gereksinimli öğrenciler için bireyselleştirilmiş program geliştirme, materyal tasarlama, uygulama ve öğrenci gelişimleri ile ilgili çok yönlü değerlendirme yapma becerisi kazanır.
- Özel eğitim alanıyla ilgili kaynak taraması yapar, güncel bilgilere ulaşır ve bunları alan uygulamalarına yansıtır.
- Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahip olur, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilir ve eğitim uygulamalarında kullanır.
- Özel eğitimle ilgili birey aile ve toplumu bilgilendirici, beceri kazandırıcı çalışmalarda sorumluluk alır ve katkı sağlar.
- Özel gereksinimi olan çocuklarla normal bireyler arasındaki iletişim ve etkileşimi sağlamak için eğitsel çözümler üretir, uygular ve kontrol eder.
- Diğer meslek alanları ile özel eğitim alanı arasında iletişimi sağlar, alan dışındakilere özel gereksinimli çocuklar hakkında rehberlik yapar ve bilgilendirir.
- Öğretmenlik alan bilgisini, kişisel ve sosyal özelliklerini temsil edecek yeterlikleri kazanır.
- Türk eğitim sisteminin yapısı, işleyişi, amaçları ve tarihçesi hakkında bilgi kazanır.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
- Derslerle ilgili her dönem bir ara sınav, bir final, bir bütünleme sınavı yapılmaktadır. Ara sınavın %40ı, final sınavının %60ı alınarak öğrenci başarısı belirlenir. Başarı düzeyi ise 60.Ders geçme ve sınav yönetmeliğinde belirtilen yeterlikte sınavlarda başarılı olmak, uygulama çalışmalarında yeterli olmak.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD)
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi:
01.05.2023/01.05.2026
- Yapılan YGS sınavında başarılı olmak.
Devlet ve özel okullarda, Rehabilitasyon merkezlerinde, Sosyal Hizmet Kurumlarında, Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde, Hastanelerde ve Okul Öncesi Eğitim kurumlarında istihtam edilir.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030007601 | |
Qualification Title | Graduate Diploma in Special Education Education | |
Awarding Body | Necmettin Erbakan University | |
Awarding Body Contact | Yaka Mah. Yeni Meram Cad. Kasım Halife Sok. No: 11/1 (A Blok) No: 11 (B Blok) Posta Kodu: 42090 Meram / KONYA | |
Awarding Body Url | www.erbakan.edu.tr | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 06/12/2023 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification |
ISCO:08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | There is one midterm exam, one final exam and one makeup exam each semester. Students success is determined by taking 40% of the midterm exam and 60% of the final exam. The level of success is 60.To be successful in exams and to be competent in application studies as indicated in course passing and examination regulations. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | To be successful in the YGS exam. | |
Conditions for Success | To be successful in exams and to be competent in application studies as indicated in course passing and examination regulations.he graduation requirements for the Department of Special education are the same as the qualification requirements and regulations. There is no additional requirement to secure the Bachelors Degree provided that the students have passed all the courses in the curriculum with at least a DC grade, had a cumulative gross point average of at least 2.00 out of 4.00, After fulfilling all coursework requirements (Total 240 ECTS) with minimum 2.00 GPA (Grade Point Average) out of 4.00, students earn Bachelor s degree as Teachers of Mental Retarded Children | |
Progression Paths (Relationship Type) | The students who have successfully graduated from the They are placed to Public and private schools, Rehabilitation Centers, Social Service Institutes, Counseling and Guidance Research Centers, Hospitals, or Early Childhood Education Institutes. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address | |
QrCode |
TR0030007601
ISCO:08
ISCO:08
- Comprehend the main concepts that are related to children with disabilities and relations between them.
- Explain the factors that differentiate regular education practices from special education practices during teaching academic and social skills to children with special needs.
- Choose the effective and efficient methods-technics in special education practices by comparing them.
- Have sufficient level of foreign language knowledge in order to follow the related literature.
- Evaluate developmental characteristics, personal differences, and achievement levels of students with special needs and reflect them in the programs that he/she will developİdentify and solve the problems that he/she is likely encounter during educational practices regarding special education field.
- Gain sophisticated evaluation skills about developing individualized education programs, material design, and personal development of students with special needs.
- Conduct literature reviews in the field of special education, reach up-to-date information and reflect them into their practice.
- Possess scientific and analytic thinking skills; know scientific research methods and technics and use them for educational practices.
- Take responsibility and contribute to projects that inform families and society and teach them related skills on special education.
- Produce educational solutions in order to maintain the communication and interaction between children with disabilities and their nondisabled counterparts,apply these solutions and control them.
- Maintain the communication between other professional fields and special education, guide and inform them regarding children with disabilities out of the field.
- Gain the required skills that will represent teaching knowledge, personal and social characteristics.
- Gain knowledge about the structure, mechanism, and history of Turkish educational system.
There is one midterm exam, one final exam and one makeup exam each semester. Students success is determined by taking 40% of the midterm exam and 60% of the final exam. The level of success is 60.To be successful in exams and to be competent in application studies as indicated in course passing and examination regulations.
To be successful in the YGS exam.
The students who have successfully graduated from the They are placed to Public and private schools, Rehabilitation Centers, Social Service Institutes, Counseling and Guidance Research Centers, Hospitals, or Early Childhood Education Institutes.
Qualification is continuous