Yeterlilik Kodu | TR0030011920 | |
Yeterlilik Adı | Özel Eğitim Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | 2000 Evler, Zübeyde Hanım Cd., 50300 Merkez/Nevşehir Merkez/Nevşehir | |
Sorumlu Kurum URL | https://nevsehir.edu.tr | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO: 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Tam zamanlı programdır. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak / sınavları başarmış olmak zorundadır. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversiteye giriş hakkında daha etraflı bilgi Kurum Tanıtım Kataloğunda mevcuttur. | |
Başarma Şartları | 1 -Özel eğitimin gelişimini etkilemiş önemli kişileri, olay ve olguları eğitim uygulamalarına etkileri açısından tanımlar. 2 -Özel eğitimde kullanılan bilimsel yöntem ve tekniklerdeki gelişmeleri tanımlar. 3 -Öğrencilerin özel gereksinimli olarak tanılanabilmeleri için gerekli ölçütleri ve değerlendirme araçlarını tanımlar. 4 -Özel gereksinimli bireyler ile kullanılacak değerlendirme ve öğretim yöntemlerinin uygulanmasını etkileyebilecek bireysel, dilsel ve kültürel değişkenleri tanımlar. 5 -Özel Eğitim ile ilgili yasa ve yönetmeliklerdeki değişmeleri ve gelişmeleri izler. 6 -Normal gelişimi ve farklı yetersizliklerin özelliklerini tanımlar. 7 -Türk milli eğitimi ve özel eğitimin amaç ve ilkelerini öğretim uygulamalarında ve değerlendirmelerde kullanır. 8 -Özel gereksinimli bireylerin motor, duygusal, sosyal, bilişsel ve akademik gelişimlerini değerlendirir. 9 -Değerlendirme araçlarını ve öğretim yöntemlerini özel gereksinimli bireylerin bireyse!, dilsel ve kültürel özelliklerini ve gereksinimlerini dikkate alarak kullanır. 10-Öğrenciyi farklı kaynaklardan (değerlendirme araçları, aile, tıp uzmanları, okul personeli ve gözlemler vb.) yararlanarak değerlendirir. 11-Değerlendirme sonuçlarını kullanarak öğretimi düzenler. 12-Öğretimin etkililiğini artırmak için özel gereksinimli bireylerin gereksinimlerine uygun Öğretim ve değerlendirme materyalleri geliştirir. 13-Özel gereksinimli bireylerin motor, sosyal, bilişsel ve akademik gelişimlerini destekleyecek etkili öğretim yöntemlerini kullanır. 14-Özel gereksinimli bireylerin bağımsız yaşam ve öz kararlılık becerilerini destekleyecek etkili öğretim yöntemlerini kullanır. 15-Etkili davranış değiştirme ve sınıf yönetimi stratejilerini kullanır. 16-Özel gereksinimli bireylerin alternatif iletişim becerilerini destekleyici etkili stratejileri kullanır. 17-Öğretimi planlama ve uygulama sürecinde bilgi teknolojilerini etkili olarak kullanır. 18-Öğretimin etkililiğini ve sürekliliğini artırmak amacıyla aile ve diğer meslek elemanlarıyla işbirliği yapar. 19-Öğretimin evde sürekliliğini sağlamak amacıyla aile eğitimi yapar. 20-Özel gereksinimli bireyleri ve ailelerini toplumsal kaynaklara ulaşmaları için yönlendirir. 21-Kişisel ve mesleki gelişimi için bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. 22-Mesleki etik ilkelerine ve mesleki mevzuata uygun davranır. 23-Farklılıklara değer verilen güvenli, eşitlikçi, olumlu ve destekleyici öğrenme ortamları oluşturur. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Ana bilim dalımızda, lisans derecesi alan mezunlarımız, Milli Eğitim Bakanlığı bünyesindeki özel ve devlet ilköğretim ve ortaöğretim özel eğitim okulları, rehabilitasyon merkezleri ile rehberlik ve araştırma merkezlerinde "özel eğitim öğretmeni" olarak istihdam edilmektedir. Ayrıca, SHÇEK'e bağlı özel eğitim rehabilitasyon merkezlerinde de çalışma olanakları bulunmaktadır. Bunların yanı sıra mezunlarımız lisansüstü eğitimlerini tamamlayarak çeşitli üniversitelerde ilgili alanda uzman ve akademisyen olarak çalışabilmektedirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | MEB'e bağlı özel ve devlet okullarında özel eğitim öğretmeni olarak çalışma imkanı bulunmaktadır. Ayrıca Rehberlik Araştırma Merkezlerinde de istihdam olanağı bulunmaktadır. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030011920
ISCO: 08
ISCO: 08
- Ortaöğretimde kazandığı yeterliklere dayalı olarak alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavramak.
- Alanındaki bilimsel dayanaklı kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olmak.
- Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olmak.
- Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavramak.
- Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere sahip olmak.
- Öğretim strateji, yöntem, teknikler ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olmak.
- Öğrencilerin gelişim ve öğrenme özellikleriyle ilgili bilgiye sahip olmak.
- Alanıyla ilgili özgün bilgi kaynaklarını kullanmak.
- Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olma; bilimsel yöntem ve tekniklerle inceleme; verileri yorumlama, değerlendirme, sorunları tanımlama, analiz etme, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirmek.
- Öğrenci gereksinimlerine uygun bilimsel strateji, yöntem ve teknikleri uygulamak.
- Öğrenmenin her bir aşaması için öğretim etkinliklerini planlama ve uygulamak.
- İlgili paydaşlarla iş birliği yaparak öğrenci için geçiş planları geliştirme ve uygulamak.
- Güvenli, bütünleştirici, destekleyici ve kültüre duyarlı öğrenme ortamı geliştirmek.
- Öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirmek.
- Öğrencinin gereksinimlerini ve kazanımlarını çok yönlü değerlendirmek için formal ve informal ölçme-değerlendirme araçlarını ve yöntemlerini kullanma ve sonuçlarını yorumlamak.
- Öğrencinin performansına ve kazanımlarına ilişkin anında dönüt sunmak.
- Öğrencinin gereksinimini karşılamak üzere ailelerle, meslektaşlarla, farklı disiplinlerden uzmanlarla ve toplum temsilcileriyle işbirliği ve eş güdüm içinde çalışmak.
- Genel ve özel eğitim uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk almak.
- Genel ve özel eğitimde uygulanan öğretim programlarında öğrencinin gereksinimlerine ve gösterdiği performansa göre uyarlamalar yapmak.
- Bireysel kararları bilimsel dayanaklara göre almak.
- Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek.
- Kendi öğrenme gereksinimlerini belirleme ve öğrenmesini yönlendirmek.
- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirmek.
- Bilgiye ulaşma yollarını bilme ve etkin bir şekilde kullanmak.
- Çalışmalarında demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranmak.
- Sanatsal ve kültürel etkinliklere etkin olarak katılmak.
- Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlı olma ve izleme. Alanıyla ilgili konularda bilimsel toplantı ve etkinliklere katılarak mesleki gelişimini sürdürmek.
- Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlama ve uygulamak.
- Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarmak.
- Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşmak.
- Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile iletişim kurma (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1).
- Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini hem özel gereksinimli öğrencileriyle hem de kendi kişisel ve mesleki gelişiminde kullanmak (“European Computer Driving License”, Advanced Level).
- Dış görünüm, tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olmak.
- Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranma ve katılmak.
- Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurmak.
- Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak.
- Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde olmak.
- Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranmak.
- Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alma ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirmek.
- Kendini bir birey olarak tanıma; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanmak.
- Özel eğitim ile ilgili temel kavramları kavramak.
Tam zamanlı programdır.
Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak / sınavları başarmış olmak zorundadır. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversiteye giriş hakkında daha etraflı bilgi Kurum Tanıtım Kataloğunda mevcuttur.
Ana bilim dalımızda, lisans derecesi alan mezunlarımız, Milli Eğitim Bakanlığı bünyesindeki özel ve devlet ilköğretim ve ortaöğretim özel eğitim okulları, rehabilitasyon merkezleri ile rehberlik ve araştırma merkezlerinde "özel eğitim öğretmeni" olarak istihdam edilmektedir. Ayrıca, SHÇEK'e bağlı özel eğitim rehabilitasyon merkezlerinde de çalışma olanakları bulunmaktadır. Bunların yanı sıra mezunlarımız lisansüstü eğitimlerini tamamlayarak çeşitli üniversitelerde ilgili alanda uzman ve akademisyen olarak çalışabilmektedirler.
MEB'e bağlı özel ve devlet okullarında özel eğitim öğretmeni olarak çalışma imkanı bulunmaktadır. Ayrıca Rehberlik Araştırma Merkezlerinde de istihdam olanağı bulunmaktadır.
Qualification Code | TR0030011920 | |
Qualification Title | Special Abilities Education Undergraduate Degree Diploma | |
Awarding Body | Nevşehir Hacı Bektaş Veli University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | https://nevsehir.edu.tr | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification |
ISCO: 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | This is a full time program. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | The student who want to enroll in this department, have to complete processes which determined by university's academic and judicial statute and have to achieve exams. The student who started his/her education in domestic or abroad, can make application for lateral transfer. Acceptance of students are examine considering each student's conditions and application's degree before season starting and evaluate peculiarly. Further introduction is present about entrance to university in Institute introduction's catalogue. | |
Conditions for Success | 1-Special education has influenced the development of important people, events and phenomena defined in terms of impact on educational practices. 2-Describes developments in scientific methods and techniques used in special education. 3-Defines the criteria and assessment tools in order to be recognized as special needs students. 4-Special needs of the individual that may affect the implementation of individual assessment and teaching methods will be used to define linguistic and cultural variables. 5-Pursues changes in laws and regulations related to special education and development. 6-Defines the characteristics of normal development and different disabilities. 7-Uses the Turkish National Education and special education purposes and principles of teaching practices and in their assessment. 8-Assess individuals with special needs of motor, emotional, social, cognitive and academic development. 9-Uses taking into account the linguistic and cultural characteristics and needs in assessment tools and teaching methods for individuals with special needs. 10-Evaluates students from different sources (assessment tools, their families, medical professionals, school staff and monitoring, etc.). 11-Organizes instruction using assessment results. 12-Improves teaching and assessment materials for special needs in accordance with the requirements of individual the effectiveness of teaching. 13-Uses effective teaching methods to support individuals with special needs of motor, social, cognitive and academic development. 14-Uses effective teaching methods for individuals with special needs to support their independent living and self-determination skills. 15-Uses effective behavior change and classroom management strategies. 16-Uses effective strategies for supporting alternative communication skills of individuals with special needs. 17-Uses information technology effectively in teaching planning and implementation process. 18-Collaborates with families and other professionals in order to improve the effectiveness of teaching and continuity. 19-Makes family education to ensure continuity of instruction at home. 20-Directs individuals with special needs and their families for accessing to community resources. 21-Uses ways to reach information effectively for personal and professional development. 22-Acts in accordance with professional regulations and the ethical principles. 23-Creates a positive, secure, value differences, egalitarian and supportive learning environment. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of this program are designated in public and private primary and secondary special education schools, rehabilitation centers and counceling and research centers which are affiliated with Ministry of National Education as "special education teacher." Moreover they can work in institutions which are affliated with Turkish Social Service and Children Protection Institution. In addition they can work as academicians in various universities if they complete their postgraduate studies. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | It is possible to work as a private education teacher in private and public schools affiliated to MEB. In addition, employment opportunities are available in Guidance Research Centers. | |
Url | Open Address |
TR0030011920
ISCO: 08
ISCO: 08
- Comprehend concepts and relationships between concepts in the field based on secondary education proficiency.
- Have current evidence based theoretical and practical information field.
- Evaluate the source, accuracy, limits, validity and reliability of information.
- Comprehend strategies of and methodsingeneration of scientific knowledge.
- Have the ethical values about democracy, human rights etc.
- Have information teaching methods-techniques, measurement and evaluation. have information students’ development and learning characteristics.
- Use original resources related to the field.
- Conceptualize the events and cases in the field; examine these with scientific methods and techniques; interpret, evaluate the data, define problems,analyze; and develop solutionproposals based on evidence and research.
- Use scientific strategies, methods, and techniques in student’s needs.
- Plan and implement teaching activities for each stage of learning.
- Develop and implement transition plans for student by collaborating with relevant stakeholders.
- Develop safe, inclusive, supportive, and culture sensitive learning environment.
- Develop materials that are appropriate for students’ needs.
- Use formal and informal tests to evaluate multi-faceted the student’s needs and acquisitions and interpret the evaluation results.
- Provide feedback immediately for student’s performances and acquisitions.
- Work in cooperation and coordination with families, colleagues, professionals from different disciplines, and community advocators to meet the student’s needs.
- Take responsibility as an individual and as ateammate to solve complex problems that are faced but not foreseen during practice.
- Make adaptations in teaching programs used in general and special education based on the student’s needs and performance.
- Make individual decisions based on scientific evidence.
- Evaluate acquired knowledge and skills critically.
- Determine learning needs and direct their own learning.
- Develop a positive attitude towards lifelong learning.
- Accessinformation and use this information effectively.
- Act in line with democratic principles, human rights as well as social, scientific and professional ethics.
- Participate in artistic and cultural activities.
- Be sensitive to and monitor events on the agenda of community and world. pursue professional development by participating scientific meetings and activities about their field topics.
- Plan and implement projects and activities for the social environment with the consciousness of social responsibility.
- Inform individuals and institutions about subjects related to field of study and interest; and express thoughts and solutions aboutthese orally and in writing.
- Convey their ideas to specialists or non-specialists and offer solutions to problems with the support of quantitative and qualitative data.
- Follow the knowledge in their area and ommunicate with colleagues in a foreign language (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1).
- Use computer software as well as information and communication technologies required in the field (“European Computer Driving License”, Advanced Level).
- Be a role model with their appearance, attitudes, manners and behaviors.
- Comply with quality management procedures, and take part in quality management processes.
- Build individual and institutional interaction to create and maintain a safe school environment. have awareness of environmental protection and occupatrional safety.
- Be aware of national and universal values mentioned in the Basic Law on National Education.
- Comply with laws, regulations and legislation about duties, rights and responsibilities.
- Take responsibility in both individual and group studies and pursue these works effectively.
- Be self-conscious of themselves; and utilize their creative and strong aspects.
- To understand the basic concepts related to special education.
This is a full time program.
The student who want to enroll in this department, have to complete processes which determined by university's academic and judicial statute and have to achieve exams. The student who started his/her education in domestic or abroad, can make application for lateral transfer. Acceptance of students are examine considering each student's conditions and application's degree before season starting and evaluate peculiarly. Further introduction is present about entrance to university in Institute introduction's catalogue.
Graduates of this program are designated in public and private primary and secondary special education schools, rehabilitation centers and counceling and research centers which are affiliated with Ministry of National Education as "special education teacher." Moreover they can work in institutions which are affliated with Turkish Social Service and Children Protection Institution. In addition they can work as academicians in various universities if they complete their postgraduate studies.
It is possible to work as a private education teacher in private and public schools affiliated to MEB. In addition, employment opportunities are available in Guidance Research Centers.