Yeterlilik Kodu

TR0030020880

Yeterlilik Adı
Özel Eğitim Öğretmenliği Lisans Diploması
Sorumlu KurumAydın Adnan Menderes Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAdnan Menderes Üniversitesi Merkez Kampüsü, Kepez Mevkii Efeler / AYDIN
Sorumlu Kurum URLhttp://www.adu.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Özel eğitimin temel ilkelerini tanımlama, savunma ve uygulamak.
  • Özel eğitim gereksinimi olan bireylerin gelişimsel özellikleri ile ilgili bilgiye sahip olmak.
  • Öğretim strateji, yöntem, teknikler ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olmak.
  • Öğrenci gereksinimlerine uygun bilimsel yöntem ve teknikleri uygulamak.
  • Öğrenci gereksinimlerine uygun materyal geliştirmek.
  • Öğrenmenin her aşaması için öğretim tekniklerini uygulama ve değerlendirmek.
  • Problem davranışlara yönelik önleyici ve sonlandırıcı çözümler geliştirmek.
  • Öğrencinin gereksinimlerini ve kazanımlarını değerlendirmek için formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanma ve sonuçlarını yorumlamak.
  • Geliştirdiği çözümleri destekleyecek bilimsel veriler elde etmeye çalışmak.
  • Öğrencilerin gereksinimlerini karşılayabilmek için ailelerle, diğer öğretmenlerle ve farklı disiplinlerden uzmanlarla işbirliği yapmak.
  • Özel eğitim gereksinimi olan öğrenciler için geçiş planlarını geliştirme ve uygulamak.
  • Özel eğitim gereksinimi olan çocuklar ve aileler için uygun aile ve eğitim programları geliştirmek.
  • Özel eğitim uygulamalarında teknolojiyi kullanmak.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı-
Başarma Şartları-
İlerleme Yolları (İlişki Türü)-
Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)-
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030020880


Yeterlilik Adı
Özel Eğitim Öğretmenliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Adnan Menderes Üniversitesi Merkez Kampüsü, Kepez Mevkii Efeler / AYDIN

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Özel eğitimin temel ilkelerini tanımlama, savunma ve uygulamak.
  • Özel eğitim gereksinimi olan bireylerin gelişimsel özellikleri ile ilgili bilgiye sahip olmak.
  • Öğretim strateji, yöntem, teknikler ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olmak.
  • Öğrenci gereksinimlerine uygun bilimsel yöntem ve teknikleri uygulamak.
  • Öğrenci gereksinimlerine uygun materyal geliştirmek.
  • Öğrenmenin her aşaması için öğretim tekniklerini uygulama ve değerlendirmek.
  • Problem davranışlara yönelik önleyici ve sonlandırıcı çözümler geliştirmek.
  • Öğrencinin gereksinimlerini ve kazanımlarını değerlendirmek için formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanma ve sonuçlarını yorumlamak.
  • Geliştirdiği çözümleri destekleyecek bilimsel veriler elde etmeye çalışmak.
  • Öğrencilerin gereksinimlerini karşılayabilmek için ailelerle, diğer öğretmenlerle ve farklı disiplinlerden uzmanlarla işbirliği yapmak.
  • Özel eğitim gereksinimi olan öğrenciler için geçiş planlarını geliştirme ve uygulamak.
  • Özel eğitim gereksinimi olan çocuklar ve aileler için uygun aile ve eğitim programları geliştirmek.
  • Özel eğitim uygulamalarında teknolojiyi kullanmak.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı
-

Başarma Şartları
-

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
-

Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)
-

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030020880

Qualification Title
Special Education Teaching Bachelor's Degree Diploma
Awarding BodyAydın Adnan Menderes University
Awarding Body ContactAydın Adnan Menderes University was established in 1992 on acceptance of the amendment of Law No. 41 of Decision No: 3837 dated 03.07.1992 concerning the Governance of Higher Education Institutions along with the amendment of Decisions 78 and 190 of Law No. 2809. Our University was founded with 5 faculties (the Faculty of Arts and Science, Nazilli Faculty of Economics and Administrative Sciences, Faculty of Medicine, Faculty of Veterinary Medicine and the Faculty of Agriculture), 3 Graduate Schools; the School of Tourism and Hotel Management and Söke Vocational School. Our University has become a Higher Education Institute which gives education in a total of 71 different academic units: in 18 Faculties, 3 Graduate Schools, 1 State Conservatory, 5 Schools, 18 Vocational Schools and 26 Research and Application Centres.
Awarding Body Urlhttp://www.adu.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasTeacher training with subject specialization
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • Defines, defends and implements the basic principles of special education.
  • Have knowledge about the developmental characteristics of individuals who need special education.
  • Teaching has knowledge of strategy, method, techniques and measurement and evaluation.
  • Applies scientific methods and techniques appropriate to student needs.
  • Develops materials appropriate to student needs.
  • Applies and evaluates teaching techniques for each stage of learning.
  • Develop preventive and terminating solutions for problem behaviors.
  • Use formal and informal assessment tools to assess the needs and achievements of the learners and interpret their results.
  • Tries to obtain scientific data to support the solutions it develops.
  • Collaborate with families, other teachers and experts from different disciplines to meet the needs of the pupils.
  • Develop and implement transition plans for students with special education needs.
  • Develops appropriate family and educational programs for children and families with special educational needs.
  • Uses technology in special education applications.
Key Competencies-
Further Info-
Quality Assurance-
Access Requirements-
Conditions for Success-
Progression Paths (Relationship Type)-
Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Lifelong

Url Open Address
Qualification Code

TR0030020880


Qualification Title
Special Education Teaching Bachelor's Degree Diploma

Awarding Body
Aydın Adnan Menderes University

Awarding Body Contact
Aydın Adnan Menderes University was established in 1992 on acceptance of the amendment of Law No. 41 of Decision No: 3837 dated 03.07.1992 concerning the Governance of Higher Education Institutions along with the amendment of Decisions 78 and 190 of Law No. 2809. Our University was founded with 5 faculties (the Faculty of Arts and Science, Nazilli Faculty of Economics and Administrative Sciences, Faculty of Medicine, Faculty of Veterinary Medicine and the Faculty of Agriculture), 3 Graduate Schools; the School of Tourism and Hotel Management and Söke Vocational School. Our University has become a Higher Education Institute which gives education in a total of 71 different academic units: in 18 Faculties, 3 Graduate Schools, 1 State Conservatory, 5 Schools, 18 Vocational Schools and 26 Research and Application Centres.

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • Defines, defends and implements the basic principles of special education.
  • Have knowledge about the developmental characteristics of individuals who need special education.
  • Teaching has knowledge of strategy, method, techniques and measurement and evaluation.
  • Applies scientific methods and techniques appropriate to student needs.
  • Develops materials appropriate to student needs.
  • Applies and evaluates teaching techniques for each stage of learning.
  • Develop preventive and terminating solutions for problem behaviors.
  • Use formal and informal assessment tools to assess the needs and achievements of the learners and interpret their results.
  • Tries to obtain scientific data to support the solutions it develops.
  • Collaborate with families, other teachers and experts from different disciplines to meet the needs of the pupils.
  • Develop and implement transition plans for students with special education needs.
  • Develops appropriate family and educational programs for children and families with special educational needs.
  • Uses technology in special education applications.

Key Competencies
-

Further Info
-

Quality Assurance
-

Access Requirements
-

Conditions for Success
-

Progression Paths (Relationship Type)
-

Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Lifelong


Url
Open Address