Yeterlilik Kodu | TR0030030485 | |
Yeterlilik Adı | Özel Eğitim Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Sakarya Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Kemalpaşa, Esentepe Kampüsü, Üniversite Cd., 54050 Serdivan/Sakarya | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.sakarya.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 14/10/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | Özel gereksinimli bireylerin eğitimi ve toplumsal yaşama katılımları için evrensel nitelikte bilgi üreten, araştırmacı, katılımcı, paylaşımcı, çağdaş bir öğretim kültürü oluşturmak ve mesleki açıdan yetkin, toplumsal ve mesleki ve etik değerlere saygılı öğretmenler yetiştirmeyi hedefleyen bir lisans programıdır. Özel gereksinimli öğrencilerin yaşam boyu kullanabilecekleri akademik bilgi, kavram ve becerileri kazanmalarını; bunları kullanarak kendilerini bireysel, sosyal, duygusal, kültürel, günlük yaşam, iş ve mesleki alanlarda geliştirebilmelerini sağlayan; bu bireylerin toplumda bilinçli üreten ve problem çözebilen bağımsız bireyler olabilmelerini hedefleyen; özel gereksinimli bireylerin ailelerini eğitimde güçlendiren bir yaklaşımla öğretmen adaylarına yetkinlik kazandıran bir programdır. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı genel eğitim okulları, özel eğitim okulları, rehberlik ve araştırma merkezleri ile özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir: 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Her bir ders için Yıl içi ve Yıl sonu olmak üzere 2 ana değerlendirme süreci bulunur. Yıl içi ölçme etkinliklerinin başarıya oranı en fazla %60, yıl sonunun ise en az %40 olması şartıyla uygun olan sayıda yıl içi ölçme sayısı, türü̈ ve her bir ölçme etkinliğinin başarıya oranı öğretim dönemi öncesinde belirlenir. Yıl içi ölçme ve değerlendirme süreçlerinde çeşitlendirme esastır. En az üç farklı ölçme ve değerlendirme gerçekleştirilmesi hedeflenir. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Öğretmenlik Eğitim Programları Eğitim ve Akreditasyon Derneği (EPDAD) tarafından 2022 yılında yapılan değerlendirilme sonucunda akredite olmaya hak kazanmıştır. Akreditasyon Başlangıç/ Bitiş Tarihi; 19.11.2022/ 30.09.2025 | |
Giriş Şartı | 1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak. 2. Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda programa yerleştirilmiş olmak. 3. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmiş olmak. | |
Başarma Şartları | Lisans programından mezun olma şartları: Lisans programında tanımlanan zorunlu dersleri ve belirlenen 12 Alan Seçmeli, 3 Meslek Bilgisi Seçmeli dersi başarılı şekilde tamamlamak Toplam 240 AKTS ders kredisini tamamlamış olmak En az 2.00/4.00 genel not ortalamasına sahip olmak. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Özel eğitim öğretmenliği programı mezunları ülkemizde özel gereksinimli bireylerin değerlendirilmesi, eğitimlerinin planlanması, uygulanması ve izlenmesi ile ilgili doğrudan ve dolaylı çalışmalar yapan çeşitli kamu kurumlarında ve özel kurumlarda çalışabilir. Mezunlar ayrıca ilgili alanlardaki çeşitli üniversitelerde lisansüstü eğitim, mesleki eğitim ve gelişim, Ar-Ge çalışmaları ve gönüllülük çalışmalarında görev alabilir. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode |
TR0030030485
ISCO 08
ISCO 08
Özel gereksinimli bireylerin eğitimi ve toplumsal yaşama katılımları için evrensel nitelikte bilgi üreten, araştırmacı, katılımcı, paylaşımcı, çağdaş bir öğretim kültürü oluşturmak ve mesleki açıdan yetkin, toplumsal ve mesleki ve etik değerlere saygılı öğretmenler yetiştirmeyi hedefleyen bir lisans programıdır.
Özel gereksinimli öğrencilerin yaşam boyu kullanabilecekleri akademik bilgi, kavram ve becerileri kazanmalarını; bunları kullanarak kendilerini bireysel, sosyal, duygusal, kültürel, günlük yaşam, iş ve mesleki alanlarda geliştirebilmelerini sağlayan; bu bireylerin toplumda bilinçli üreten ve problem çözebilen bağımsız bireyler olabilmelerini hedefleyen; özel gereksinimli bireylerin ailelerini eğitimde güçlendiren bir yaklaşımla öğretmen adaylarına yetkinlik kazandıran bir programdır.
Eğitim ve öğretim örgün veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı genel eğitim okulları, özel eğitim okulları, rehberlik ve araştırma merkezleri ile özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
- Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
- Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
- Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
- Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
- Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
- Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
- Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
- Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
- Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır.
- Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
- Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
- Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
- Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir:
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Her bir ders için Yıl içi ve Yıl sonu olmak üzere 2 ana değerlendirme süreci bulunur. Yıl içi ölçme etkinliklerinin başarıya oranı en fazla %60, yıl sonunun ise en az %40 olması şartıyla uygun olan sayıda yıl içi ölçme sayısı, türü̈ ve her bir ölçme etkinliğinin başarıya oranı öğretim dönemi öncesinde belirlenir. Yıl içi ölçme ve değerlendirme süreçlerinde çeşitlendirme esastır. En az üç farklı ölçme ve değerlendirme gerçekleştirilmesi hedeflenir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Öğretmenlik Eğitim Programları Eğitim ve Akreditasyon Derneği (EPDAD) tarafından 2022 yılında yapılan değerlendirilme sonucunda akredite olmaya hak kazanmıştır.
Akreditasyon Başlangıç/ Bitiş Tarihi; 19.11.2022/ 30.09.2025
1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
2. Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda programa yerleştirilmiş olmak.
3. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan
Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmiş olmak.
Özel eğitim öğretmenliği programı mezunları ülkemizde özel gereksinimli bireylerin değerlendirilmesi, eğitimlerinin planlanması, uygulanması ve izlenmesi ile ilgili doğrudan ve dolaylı çalışmalar yapan çeşitli kamu kurumlarında ve özel kurumlarda çalışabilir. Mezunlar ayrıca ilgili alanlardaki çeşitli üniversitelerde lisansüstü eğitim, mesleki eğitim ve gelişim, Ar-Ge çalışmaları ve gönüllülük çalışmalarında görev alabilir.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki
Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası
Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları
Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu
Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030030485 | |
Qualification Title | Bachelor's Degree in Special Education Teaching | |
Awarding Body | Sakarya University | |
Awarding Body Contact | Kemalpaşa, Esentepe Campus, Üniversitesi Cd., 54050 Serdivan/Sakarya | |
Awarding Body Url | https://www.sakarya.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 14/10/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | It is an undergraduate program that aims to create a researcher, participatory, sharing, contemporary teaching culture that produces universal knowledge for the education of individuals with special needs and their participation in social life, and to train teachers who are professionally competent and respectful of social, professional and ethical values. To enable students with special needs to acquire academic knowledge, concepts and skills that they can use throughout their lives; By using these, they can improve themselves in individual, social, emotional, cultural, daily life, business and professional areas; Aiming for these individuals to become independent individuals who produce consciously and solve problems in society; It is a program that provides competence to teacher candidates with an approach that strengthens the families of individuals with special needs in education. | |
Learning Environments | Education and training are carried out in the form of formal or distance education. In addition, practical training is provided as internship or workplace training in general education schools, special education schools, guidance and research centers and special education and rehabilitation centers affiliated to the Ministry of National Education. | |
Description |
| |
Key Competencies | Has advanced-level proficiency in the following key competencies: 1. Reading and writing competence 2. Multilingual competence 3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering 4. Digital competence 5. Personal, social and learning to learn competence 6. Civic competence 7. Entrepreneurial competence 8. Cultural awareness and expression competence | |
Further Info | There are two main evaluation processes for each course: mid-year and end-of-year. Provided that the success rate of in-year measurement activities is at most 60% and the end of the year is at least 40%, the appropriate number of in-year measurements, their type and the success rate of each measurement activity are determined before the academic year. Diversification is essential in annual measurement and evaluation processes. It is aimed to carry out at least three different measurements and evaluations. | |
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs; • YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education, training and other activities carried out in higher education institutions. • "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared every year within the framework of the criteria determined by YÖK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK. • Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curriculum: 1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Deans Council. 2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree. 4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation. It was entitled to be accredited as a result of the evaluation made by the Teacher Education Programs Education and Accreditation Association (EPDAD) in 2022. Accreditation Start/End Date; 19.11.2022/ 30.09.2025 | |
Access Requirements | 1. To have graduated from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to have met the conditions for admission to undergraduate programs of higher education institutions. 2. To be placed in the program as a result of the central exam conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by the Council of Higher Education (YÖK). 3. The procedures and principles are determined by YÖK and carried out by ÖSYM. As a result of the Vertical Transfer Exam (DGS), associate degree graduates are placed in undergraduate programs that are a continuation of the fields they have completed at higher education institutions. | |
Conditions for Success | Requirements for graduating from the undergraduate program: • Successfully complete the compulsory courses defined in the undergraduate program, 12 Field Electives and 3 Vocational Knowledge Elective courses. • Having completed a total of 240 ECTS course credits • Having a GPA of at least 2.00/4.00. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the special education teaching program can work in various public and private institutions in our country that carry out direct and indirect studies on the evaluation of individuals with special needs, planning, implementation and monitoring of their education. Graduates can also take part in postgraduate education, professional training and development, R&D studies and volunteering at various universities in relevant fields. | |
Legal Basis | Law No. 2547 on Higher Education 1.1. Regulation on Principles Regarding Transition Between Associate and Undergraduate Level Programs, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Vocational School and Distance Education Associate Degree Program Graduates to Bachelor's Education Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address | |
QrCode |
TR0030030485
ISCO 08
ISCO 08
It is an undergraduate program that aims to create a researcher, participatory, sharing, contemporary teaching culture that produces universal knowledge for the education of individuals with special needs and their participation in social life, and to train teachers who are professionally competent and respectful of social, professional and ethical values.
To enable students with special needs to acquire academic knowledge, concepts and skills that they can use throughout their lives; By using these, they can improve themselves in individual, social, emotional, cultural, daily life, business and professional areas; Aiming for these individuals to become independent individuals who produce consciously and solve problems in society; It is a program that provides competence to teacher candidates with an approach that strengthens the families of individuals with special needs in education.
Education and training are carried out in the form of formal or distance education. In addition, practical training is provided as internship or workplace training in general education schools, special education schools, guidance and research centers and special education and rehabilitation centers affiliated to the Ministry of National Education.
- Defines current information about special education, teaching profession, general culture and basic sciences.
- Evaluates the level of its students before starting education and shares the results with parents and administrators; Prepares and uses an individualized education plan based on these results.
- Uses the knowledge and skills he has in his field in his profession and daily life within the framework of legal and ethical rules.
- It provides support to individuals with special needs and their families by using information technologies at the basic level (European Computer User License Advanced Level) for teaching and research purposes.
- Develops solution suggestions when faced with unforeseen situations in practices related to special education and the teaching profession.
- Uses learning to learn, self-regulation, critical thinking and creative thinking skills for its purpose.
- Examines scientific products related to special education and the teaching profession and/or introduces new products.
- Participate in seminars, conferences, workshops, etc. related to the field by exhibiting positive attitudes and behaviors towards lifelong learning. participates in studies.
- Can follow new developments in special education and teaching profession and work in collaboration with colleagues.
- Uses foreign language knowledge at the basic level (European Language Portfolio B1 General Level) to access the information he needs about his field.
- In special education studies, it prepares, implements and manages plans and projects according to the socio-cultural and economic characteristics of the environment in which students live. Shares the results with relevant people and institutions.
- Uses effective communication skills in working with individuals with special needs, their families and other professionals.
- He uses his knowledge and skills efficiently to provide communication and social skills to students with special needs and to increase their social acceptance.
- Has sufficient awareness about the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety, and uses these values in his profession and daily life.
- Makes arrangements in line with all the characteristics and needs of the students (additional disabilities, health problems, etc.).
Has advanced-level proficiency in the following key competencies:
1. Reading and writing competence
2. Multilingual competence
3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
4. Digital competence
5. Personal, social and learning to learn competence
6. Civic competence
7. Entrepreneurial competence
8. Cultural awareness and expression competence
There are two main evaluation processes for each course: mid-year and end-of-year. Provided that the success rate of in-year measurement activities is at most 60% and the end of the year is at least 40%, the appropriate number of in-year measurements, their type and the success rate of each measurement activity are determined before the academic year. Diversification is essential in annual measurement and evaluation processes. It is aimed to carry out at least three different measurements and evaluations.
In order to monitor the quality of higher education programs;
• YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education, training and other activities carried out in higher education institutions.
• "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared every year within the framework of the criteria determined by YÖK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
• Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curriculum:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Deans Council.
2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.
4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.
It was entitled to be accredited as a result of the evaluation made by the Teacher Education Programs Education and Accreditation Association (EPDAD) in 2022.
Accreditation Start/End Date; 19.11.2022/ 30.09.2025
1. To have graduated from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to have met the conditions for admission to undergraduate programs of higher education institutions.
2. To be placed in the program as a result of the central exam conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by the Council of Higher Education (YÖK).
3. The procedures and principles are determined by YÖK and carried out by ÖSYM.
As a result of the Vertical Transfer Exam (DGS), associate degree graduates are placed in undergraduate programs that are a continuation of the fields they have completed at higher education institutions.
Graduates of the special education teaching program can work in various public and private institutions in our country that carry out direct and indirect studies on the evaluation of individuals with special needs, planning, implementation and monitoring of their education. Graduates can also take part in postgraduate education, professional training and development, R&D studies and volunteering at various universities in relevant fields.
Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on Principles Regarding Transition Between Associate and Undergraduate Level Programs, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Vocational School and Distance Education Associate Degree Program Graduates to Bachelor's Education
Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
The qualification is valid at all times.