Yeterlilik Kodu | TR0010001076 | |
Yeterlilik Adı | Pastacı Seviye 4 MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi | |
Sorumlu Kurum | Mesleki Yeterlilik Kurumu | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Balgat Mahallesi, 1420. Sk. No:12, 06520 Çankaya/Ankara | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.myk.gov.tr/ | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 4 | 4 Yeterlilik TYÇ’ye 29/03/2022 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 4 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Gıda işleme | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08: 7512 | |
Kategori | Özel Amaçlı | |
Kredi Değeri | - | |
Programın Normal Süresi | - | |
Program Profili (Amaç) | Bu ulusal yeterliliğin amacı; çalışanların ve adayların Pastacı (Seviye 4) mesleğinde başarılı olmak için gereken niteliklere sahip ve yeterli olup olmadığını belirlemek ve meslekte yeterliliğini, geçerli ve güvenilir bir belge ile kanıtlamasına olanak vermektir. Bu çalışma; aynı zamanda eğitim ile sınav ve belgelendirme kuruluşları için referans niteliğindedir | |
Öğrenme Ortamları | Bu yeterliliğe ait öğrenme kazanımları, örgün ve yaygın öğrenme ortamlarında edinilebildiği gibi işbaşında ve serbest öğrenme ortamlarında bağımsız olarak da edinilebilmektedir. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) | Bu yeterliliğe sahip kişi;
| |
Anahtar Yetkinlikler | Bu yeterlilik, mesleki öğrenme kazanımlarının belgelendirilmesini amaçlamakta olup anahtar yetkinlik içermemektedir. | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Bu yeterliliği elde etmek isteyen adaylar birimlerde tanımlanan teorik ve performansa dayalı sınavlara tabi tutulur. Yeterlilik birimlerindeki teorik ve performansa dayalı sınavlar, her bir birim için ayrı ayrı yapılabileceği gibi birlikte de yapılabilir. Ancak her birimin değerlendirmesi bağımsız yapılır. Teorik sınavda adaylara, A1, B1 ve B3 birimleri için en az beş (5); A2 ve A3 birimleri için en az on beş (15) soruluk çoktan seçmeli yazılı sınav uygulanır. Sınavda adaylara her soru için asgari 2 dakika zaman verilir. Beceri ve yetkinliklerin tamamı performansa dayalı sınav ile ölçülür. Performansa dayalı sınavın süresi gerçek uygulama şartlarındaki süreye karşılık gelmelidir. | |
Kalite Güvencesi | Kalite güvence süreçleri, Mesleki Yeterlilik Kurumu sorumluluğunda, ilgili mevzuat doğrultusunda yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşları aracılığıyla sağlanmaktadır. Ulusal Yeterliliklerin Oluşturulması ve Onaylanması: Sektörünü ve meslek alanını temsil gücüne sahip kurum ve kuruluşlar tarafından geliştirilen ulusal yeterlilikler, Sektör Komiteleri tarafından doğrulanır ve MYK Yönetim Kurulu tarafından onaylanır. Ölçme-Değerlendirme: TÜRKAK tarafından ISO/EN 17024 standardına göre akredite edilen ve Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından yetkilendirilen belgelendirme kuruluşlarınca MYK mevzuatına ve ulusal yeterliliklerde tanımlanan koşul ve yöntemlere uygun gerçekleştirilir. Tüm ölçme-değerlendirme işlemleri kamera kaydına alınır ve saklanır. Belgelendirme: Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları tarafından başarılı olduğuna karar verilen bireylere MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi düzenlenir. Öz Değerlendirme: Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları MYK tarafından belirlenen usul ve esaslara uygun olarak her yıl öz değerlendirme faaliyeti gerçekleştirir. Faaliyet sonuçları öz değerlendirme raporuyla MYK’ya sunulur. Dış Değerlendirme: Öz değerlendirme raporlarına dayalı olarak MYK Denetim Dairesi Başkanlığı tarafından yılda en az bir kez programlı veya programsız gözetim denetimleri gerçekleştirilir. Dış değerlendirme raporları Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları ve MYK Yönetim Kuruluna sunulur. Ayrıca ISO/EN 17024 kapsamında TÜRKAK tarafından en az iki yılda bir gözetim denetimleri gerçekleştirilir. Düzenli Gözden Geçirme: MYK Denetim Dairesi Başkanlığının dış değerlendirme faaliyetleri ve sonuçları MYK Yönetim Kurulunca düzenli olarak gözden geçirilir. Ayrıca TÜRKAK’ın dış değerlendirme faaliyet ve sonuçları ise Avrupa Akreditasyon Birliğinin düzenli gözden geçirmesine tabidir. Bilgi Yönetim Sistemleri: Yetkilendirme, ölçme-değerlendirme, öz değerlendirme ve dış değerlendirme süreçleri MYK Portal üzerinden gerçekleştirilir. Geri Bildirim Mekanizmaları: Yeterliliğe ilişkin tüm süreçlerde paydaş katılımı en üst düzeyde temin edilir ve görüş, öneri, itiraz ve şikâyetler mevzuata uygun olarak değerlendirilir. | |
Giriş Şartı | Giriş şartı bulunmamaktadır. | |
Başarma Şartları | Adayların mesleki yeterlilik belgesini alabilmeleri için aşağıdaki alternatiflerden en az birinde başarılı olmaları gerekmektedir: Alternatif-1: A1, A2, A3 ve B1, B2, B3, B4 Alternatif-2: : A1, A2, A3 ve B1 Alternatif-3: A1, A2, A3 ve B2 Alternatif-4: A1, A2, A3 ve B5 Alternatif-5: A1, A2, A3 ve B1, B2, B3, B4, B5 Teorik sınavda soruların en az % 70’ine doğru yanıt veren aday başarılı sayılır. Adayın, performans sınavından başarı sağlaması için kritik adımların tamamından başarılı performans göstermek koşuluyla sınavın genelinden asgari % 80 başarı göstermesi gerekir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Bu yeterliliğe sahip kişiler, aynı alanda sunulan ileri seviyelerdeki veya farklı alandaki mesleki yeterlilik belgelerine yönelik ölçme-değerlendirme süreçlerine başvurma imkânına sahip oldukları gibi pastacılık alanında istihdama da katılabilir. | |
Yasal Dayanağı | Mesleki Yeterlilik Kurumu Kanunu Ulusal Meslek Standartlarının ve Ulusal Yeterliliklerin Hazırlanması Hakkında Yönetmelik Mesleki Yeterlilik Kurumu Sınav, Ölçme, Değerlendirme ve Belgelendirme Yönetmeliği Mesleki Yeterlilik Kurumu Belgelendirme Kuruluşlarına Yönelik Denetim Usul ve Esasları | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik belgesinin geçerlilik süresi, belgenin düzenlendiği tarihten itibaren 5 yıldır. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode |
TR0010001076
ISCO 08: 7512
ISCO 08: 7512
Bu ulusal yeterliliğin amacı; çalışanların ve adayların Pastacı (Seviye 4) mesleğinde başarılı olmak için gereken niteliklere sahip ve yeterli olup olmadığını belirlemek ve meslekte yeterliliğini, geçerli ve güvenilir bir belge ile kanıtlamasına olanak vermektir. Bu çalışma; aynı zamanda eğitim ile sınav ve belgelendirme kuruluşları için referans niteliğindedir
Bu yeterliliğe ait öğrenme kazanımları, örgün ve yaygın öğrenme ortamlarında edinilebildiği gibi işbaşında ve serbest öğrenme ortamlarında bağımsız olarak da edinilebilmektedir.
Bu yeterliliğe sahip kişi;
- Çalışma sahasında ve görev sürecinde İSG önlemlerini alır.
- Çalışma sahasında ve görev sürecinde çevre koruma önlemlerini alır.
- İş süreçlerini ve ekibini organize eder.
- Araç gereç ve ekipmanların bakımını sağlar.
- Pasta, tatlı üretimi ve servisinde kullanılan malzemelerin tedarik ve stok uygulamalarını düzenler.
- Standart mönü ve reçete hazırlar
- Pasta ve tatlı üretim süreçleri ile ilgili maliyet verilerini oluşturur.
- Ürünlerin sunum ve servis işlemlerini düzenler.
- Mesleki gelişim ihtiyacını tanımlar.
- İş süreçlerinde kişisel hijyen ve sağlık uygulamalarını gerçekleştirir.
- Pasta, tatlı ve diğer hamur ürünleri hazırlama süreçlerinde gıda güvenliği kavramları, risk ve tehlikelerini tanımlar.
- Pasta, tatlı ve diğer hamur ürünleri üretim süreçlerinde ürün, gıda malzemeleri, araç-gereç, ekipman ve üretim alanları ile ilgili hijyen ve sanitasyon uygulamalarını yürütür.
- İş süreçlerinde verimliliğe ve kalitenin geliştirilmesine destek olur.
- Hamur ve hamur ürünleri yapımında kullanılan malzemeleri tanır.
- Hamur çeşitleri hazırlar.
- Hamur çeşitlerinden, tatlı/tuzlu hamur ürünleri hazırlama ve sunum işlemlerini gerçekleştirir.
- Sütlü ve çikolatalı tatlı çeşitlerini hazırlar.
- Dondurma hazırlar.
- Pasta ve tatlı yapımında kullanılan soslar ve şurupları açıklar.
- Tahıllı tatlı çeşitlerini hazırlar.
- Meyveli tatlı çeşitlerini hazırlar.
- Yaş pasta hazırlar.
- Yaş pastaları çeşidine ve tekniğine uygun şekilde süsleyerek sunuma hazırlar.
- Baklava yufkalarını hazırlar.
- Baklava tepsisini düzenler.
- Baklavayı pişirerek sunuma hazırlar.
- Diğer baklava çeşidi tatlıları yapar.
Bu yeterlilik, mesleki öğrenme kazanımlarının belgelendirilmesini amaçlamakta olup anahtar yetkinlik içermemektedir.
Bu yeterliliği elde etmek isteyen adaylar birimlerde tanımlanan teorik ve performansa dayalı sınavlara tabi tutulur.
Yeterlilik birimlerindeki teorik ve performansa dayalı sınavlar, her bir birim için ayrı ayrı yapılabileceği gibi birlikte de yapılabilir. Ancak her birimin değerlendirmesi bağımsız yapılır.
Teorik sınavda adaylara, A1, B1 ve B3 birimleri için en az beş (5); A2 ve A3 birimleri için en az on beş (15) soruluk çoktan seçmeli yazılı sınav uygulanır. Sınavda adaylara her soru için asgari 2 dakika zaman verilir.
Beceri ve yetkinliklerin tamamı performansa dayalı sınav ile ölçülür. Performansa dayalı sınavın süresi gerçek uygulama şartlarındaki süreye karşılık gelmelidir.
Kalite güvence süreçleri, Mesleki Yeterlilik Kurumu sorumluluğunda, ilgili mevzuat doğrultusunda yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşları aracılığıyla sağlanmaktadır.
Ulusal Yeterliliklerin Oluşturulması ve Onaylanması:
Sektörünü ve meslek alanını temsil gücüne sahip kurum ve kuruluşlar tarafından geliştirilen ulusal yeterlilikler, Sektör Komiteleri tarafından doğrulanır ve MYK Yönetim Kurulu tarafından onaylanır.
Ölçme-Değerlendirme:
TÜRKAK tarafından ISO/EN 17024 standardına göre akredite edilen ve Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından yetkilendirilen belgelendirme kuruluşlarınca MYK mevzuatına ve ulusal yeterliliklerde tanımlanan koşul ve yöntemlere uygun gerçekleştirilir. Tüm ölçme-değerlendirme işlemleri kamera kaydına alınır ve saklanır.
Belgelendirme:
Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları tarafından başarılı olduğuna karar verilen bireylere MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi düzenlenir.
Öz Değerlendirme:
Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları MYK tarafından belirlenen usul ve esaslara uygun olarak her yıl öz değerlendirme faaliyeti gerçekleştirir. Faaliyet sonuçları öz değerlendirme raporuyla MYK’ya sunulur.
Dış Değerlendirme:
Öz değerlendirme raporlarına dayalı olarak MYK Denetim Dairesi Başkanlığı tarafından yılda en az bir kez programlı veya programsız gözetim denetimleri gerçekleştirilir. Dış değerlendirme raporları Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları ve MYK Yönetim Kuruluna sunulur. Ayrıca ISO/EN 17024 kapsamında TÜRKAK tarafından en az iki yılda bir gözetim denetimleri gerçekleştirilir.
Düzenli Gözden Geçirme:
MYK Denetim Dairesi Başkanlığının dış değerlendirme faaliyetleri ve sonuçları MYK Yönetim Kurulunca düzenli olarak gözden geçirilir. Ayrıca TÜRKAK’ın dış değerlendirme faaliyet ve sonuçları ise Avrupa Akreditasyon Birliğinin düzenli gözden geçirmesine tabidir.
Bilgi Yönetim Sistemleri:
Yetkilendirme, ölçme-değerlendirme, öz değerlendirme ve dış değerlendirme süreçleri MYK Portal üzerinden gerçekleştirilir.
Geri Bildirim Mekanizmaları:
Yeterliliğe ilişkin tüm süreçlerde paydaş katılımı en üst düzeyde temin edilir ve görüş, öneri, itiraz ve şikâyetler mevzuata uygun olarak değerlendirilir.
Giriş şartı bulunmamaktadır.
Bu yeterliliğe sahip kişiler, aynı alanda sunulan ileri seviyelerdeki veya farklı alandaki mesleki yeterlilik belgelerine yönelik ölçme-değerlendirme süreçlerine başvurma imkânına sahip oldukları gibi pastacılık alanında istihdama da katılabilir.
Mesleki Yeterlilik Kurumu Kanunu
Ulusal Meslek Standartlarının ve Ulusal Yeterliliklerin Hazırlanması Hakkında Yönetmelik
Mesleki Yeterlilik Kurumu Sınav, Ölçme, Değerlendirme ve Belgelendirme Yönetmeliği
Mesleki Yeterlilik Kurumu Belgelendirme Kuruluşlarına Yönelik Denetim Usul ve Esasları
Yeterlilik belgesinin geçerlilik süresi, belgenin düzenlendiği tarihten itibaren 5 yıldır.
Qualification Code | TR0010001076 | |
Qualification Title | Pastry Cook Level 4 VQA Vocational Qualification Certificate | |
Awarding Body | Vocational Qualifications Authority | |
Awarding Body Contact | Balgat 1420. Street No:12 06520 Çankaya/Ankara | |
Awarding Body Url | https://www.myk.gov.tr/index.php/en | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 4 | 4 The Qualification has been included in TQF on 29/03/2022 |
TQF Level | 4 | |
Thematic Areas | Food processing | |
National Occupation Classification |
ISCO 08: 7512 | |
Category | Specific Purpose | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | The purpose of this national qualification; To determine whether the employees and candidates have the qualifications and qualifications required to be successful in the Pastry (Level 4) profession and to enable them to prove their competence in the profession with a valid and reliable document. This work; it is also a reference for training, examination and certification bodies. | |
Learning Environments | The learning outcomes of this qualification can be acquired in formal and non-formal learning environments, as well as independently in on-the-job and free learning environments. | |
Description | The person with this qualification;
| |
Key Competencies | This qualification aims to document professional learning outcomes and does not contain key competences. | |
Further Info | Candidates who want to achieve this qualification are subjected to theoretical and performance-based exams defined in the units. Theoretical and performance-based exams in the qualification units can be done separately for each unit or together. However, each unit is evaluated independently. At least five (5) for A1, B1 and B3 units in the theoretical exam; A multiple choice written exam with at least fifteen (15) questions is applied for A2 and A3 units. Candidates are given a minimum of 2 minutes for each question in the exam. All skills and competencies are measured by a performance-based exam. The duration of the performance-based examination should correspond to the time in actual practice conditions. | |
Quality Assurance | Quality assurance processes are provided through certification bodies authorized in line with the relevant legislation, under the responsibility of the Vocational Qualifications Authority. Establishment and Approval of National Qualifications: National qualifications developed by institutions and organizations that have the power to represent their sector and profession are verified by the Sector Committees and approved by the VQA Board of Directors. Assesment and evaluation: It is carried out by certification bodies accredited by TÜRKAK according to ISO/EN 17024 standard and authorized by the Vocational Qualifications Authority, in accordance with VQA legislation and conditions and methods defined in national qualifications. All measurement-evaluation processes are recorded and stored on camera. Certification: VQA Vocational Qualification Certificate is issued to individuals who are determined to be successful by the Authorized Certification Bodies. Self assessment: Authorized Certification Bodies carry out self-assessment activities every year in accordance with the procedures and principles determined by VQA. Activity results are submitted to VQA with a self-evaluation report. External Evaluation: Based on self-evaluation reports, scheduled or unscheduled surveillance audits are carried out at least once a year by the VQA Audit Department. External evaluation reports are submitted to Authorized Certification Bodies and VQA Board of Directors. In addition, surveillance audits are carried out by TÜRKAK at least every two years within the scope of ISO/EN 17024. Regular Review: The external evaluation activities and results of VQA Audit Department are regularly reviewed by VQA Executive Board. In addition, TÜRKAK's external evaluation activities and results are subject to regular review by the European Accreditation Union. Information Management Systems: Authorization, measurement-evaluation, self-evaluation and external evaluation processes are carried out through VQA Portal. Feedback Mechanisms: In all processes related to qualification, stakeholder participation is ensured at the highest level and opinions, suggestions, objections and complaints are evaluated in accordance with the legislation. | |
Access Requirements | Entry condition is not required. | |
Conditions for Success | Candidates must be successful in at least one of the following alternatives in order to receive the professional qualification certificate: Alternative-1: A1, A2, A3 and B1, B2, B3, B4 Alternative-2: : A1, A2, A3 and B1 Alternative-3: A1, A2, A3 and B2 Alternative-4: A1, A2, A3 and B5 Alternative-5: A1, A2, A3 and B1, B2, B3, B4, B5 The candidate who correctly answers at least 70% of the questions in the theoretical exam is considered successful. In order for the candidate to be successful in the performance exam, he/she must show a minimum of 80% success in the overall exam, provided that he/she performs successfully in all of the critical steps. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Persons with this qualification have the opportunity to apply for the measurement-evaluation processes for the professional qualification certificates at advanced levels or in different fields offered in the same field, and they can also participate in employment in the pastry field. | |
Legal Basis | Vocational Qualifications Authority Law Regulation on Preparation of National Occupational Standards and National Qualifications Vocational Qualifications Authority Examination, Measurement, Evaluation and Certification Regulation Audit Procedures and Principles for Vocational Qualifications Authority Certification Bodies | |
Validity Period (If Any) | Qualification certificate is valid for 5 years from the date of issue. | |
Url | Open Address | |
QrCode |
TR0010001076
ISCO 08: 7512
ISCO 08: 7512
The purpose of this national qualification; To determine whether the employees and candidates have the qualifications and qualifications required to be successful in the Pastry (Level 4) profession and to enable them to prove their competence in the profession with a valid and reliable document. This work; it is also a reference for training, examination and certification bodies.
The learning outcomes of this qualification can be acquired in formal and non-formal learning environments, as well as independently in on-the-job and free learning environments.
The person with this qualification;
- Takes OHS measures in the work area and during the task process.
- Takes environmental protection measures at the work site and during the task process.
- Organizes business processes and team.
- Provides maintenance of tools and equipment.
- It regulates the supply and stock practices of the materials used in the production and service of cakes and desserts.
- Prepares standard menu and recipe
- It creates cost data related to cake and dessert production processes.
- Organizes the presentation and service processes of the products.
- Defines professional development needs.
- Performs personal hygiene and health practices in business processes.
- Defines food safety concepts, risks and hazards in the process of preparing cakes, desserts and other dough products.
- It carries out hygiene and sanitation practices related to products, food materials, tools and equipment, equipment and production areas in the production processes of cake, dessert and other dough products.
- It supports efficiency and quality improvement in business processes.
- Recognizes the materials used in making dough and dough products.
- Prepares different kinds of dough.
- It performs the preparation and presentation of sweet/salty dough products from dough types.
- Prepares milk and chocolate desserts.
- Prepares ice cream.
- Explains sauces and syrups used in making cakes and desserts.
- Prepares cereal desserts.
- Prepares fruit desserts.
- Prepares a cake.
- Prepares cakes for presentation by decorating them in accordance with their type and technique.
- Prepares the baklava dough.
- Arranges the baklava tray.
- Baklava is ready for presentation by cooking.
- Other types of baklava make desserts.
This qualification aims to document professional learning outcomes and does not contain key competences.
Candidates who want to achieve this qualification are subjected to theoretical and performance-based exams defined in the units.
Theoretical and performance-based exams in the qualification units can be done separately for each unit or together. However, each unit is evaluated independently.
At least five (5) for A1, B1 and B3 units in the theoretical exam; A multiple choice written exam with at least fifteen (15) questions is applied for A2 and A3 units. Candidates are given a minimum of 2 minutes for each question in the exam.
All skills and competencies are measured by a performance-based exam. The duration of the performance-based examination should correspond to the time in actual practice conditions.
Quality assurance processes are provided through certification bodies authorized in line with the relevant legislation, under the responsibility of the Vocational Qualifications Authority.
Establishment and Approval of National Qualifications:
National qualifications developed by institutions and organizations that have the power to represent their sector and profession are verified by the Sector Committees and approved by the VQA Board of Directors.
Assesment and evaluation:
It is carried out by certification bodies accredited by TÜRKAK according to ISO/EN 17024 standard and authorized by the Vocational Qualifications Authority, in accordance with VQA legislation and conditions and methods defined in national qualifications. All measurement-evaluation processes are recorded and stored on camera.
Certification:
VQA Vocational Qualification Certificate is issued to individuals who are determined to be successful by the Authorized Certification Bodies.
Self assessment:
Authorized Certification Bodies carry out self-assessment activities every year in accordance with the procedures and principles determined by VQA. Activity results are submitted to VQA with a self-evaluation report.
External Evaluation:
Based on self-evaluation reports, scheduled or unscheduled surveillance audits are carried out at least once a year by the VQA Audit Department. External evaluation reports are submitted to Authorized Certification Bodies and VQA Board of Directors. In addition, surveillance audits are carried out by TÜRKAK at least every two years within the scope of ISO/EN 17024.
Regular Review:
The external evaluation activities and results of VQA Audit Department are regularly reviewed by VQA Executive Board. In addition, TÜRKAK's external evaluation activities and results are subject to regular review by the European Accreditation Union.
Information Management Systems:
Authorization, measurement-evaluation, self-evaluation and external evaluation processes are carried out through VQA Portal.
Feedback Mechanisms:
In all processes related to qualification, stakeholder participation is ensured at the highest level and opinions, suggestions, objections and complaints are evaluated in accordance with the legislation.
Entry condition is not required.
Persons with this qualification have the opportunity to apply for the measurement-evaluation processes for the professional qualification certificates at advanced levels or in different fields offered in the same field, and they can also participate in employment in the pastry field.
Vocational Qualifications Authority Law
Regulation on Preparation of National Occupational Standards and National Qualifications
Vocational Qualifications Authority Examination, Measurement, Evaluation and Certification Regulation
Audit Procedures and Principles for Vocational Qualifications Authority Certification Bodies
Qualification certificate is valid for 5 years from the date of issue.