Yeterlilik Kodu | TR0030023095 | |||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Pazarlama Lisans Diploması | |||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | İstanbul Bilgi Üniversitesi | |||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Eski Silahtarağa Elektrik Santralı Kazım Karabekir Cad. No: 2/13 34060 Eyüpsultan İstanbul | |||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | https://www.bilgi.edu.tr/tr/ | |||||||||||||||||||||||||
Yönelim | - | |||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. | ||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 6 | |||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Pazarlama ve reklamcılık | |||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |||||||||||||||||||||||||
Kategori | - | |||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | - | |||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | - | |||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) | - | |||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | - | |||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler | - | |||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | - | |||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı |
| |||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Öğrencinin 240 AKTS kredisini tamamlamış olması ve Ağırlıklı Genel Not Ortalaması (CGPA)’nın -hiçbir dersten kalmamak koşuluyla- 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şartı aranmaktadır. | |||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı | - | |||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) |
| |||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030023095
-
Anahtar Öğrenme Çıktıları;
- Programdan mezun olanlar;
- İşletmenin farklı alanlarıyla ilgili kavram ve teorileri kurumlarla ilintili problemleri çözmek için kullanmak.
- İşletmenin yöneticileri olarak uygun analitik ve nicel teknikleri kullanarak kararlar almak.
- İşletme ve pazarlama ile ilgili problemlerle uğraşırken etik ve çevresel meseleler konusunda farkındalık göstermek.
- Alanlarıyla ilgili kurumsal, sosyal ve kültürler arası bağlamlarda bilgi akışını kolaylaştırmak amacıyla etkili iletişimde bulunmak.
- İşletme ve pazarlama uygulamalarında yaratıcılığı ve yeniliği geliştirecek stratejiler üretmek ve analiz etmek.
- İş çevresinde gerekli olan takım çalışması ve liderlik becerilerini göstermek.
- Yerel, bölgesel ve uluslararası pazarların nasıl faaliyet gösterdiğini ve ekonomik, sosyal ve kültürel konuların pazarlama ile ilgili kararları nasıl etkilediğini analiz etmek
-
Tamamlayıcı Öğrenme Çıktıları;
- Programdan mezun olanlar;
- Mevcut ve çeşitli çevrelere yenilikçi ve yaratıcı biçimde çözümler uygulamak.
- İşletme ve yönetim alanındaki yeni gelişmeleri takip etmek için yabancı bir dil kullanmak ve dünyanın her yanından meslektaşlarla iletişim kurmak.
- Bilgi ve iletişim teknolojilerini yönetim alanında ileri bilgisayar programları ile birlikte kullanmak.
- İşletme ile ilgili problemleri değerlendirmeye ve çözmeye yarayacak gerekli kaynakların nasıl elde edileceğine dair araştırma becerilerine sahip olmak.
BAŞARI NOTU | KATSAYI |
A | 4,00 |
A- | 3,70 |
B+ | 3,30 |
B | 3,00 |
B- | 2,70 |
C+ | 2,30 |
C | 2,00 |
C- | 1,70 |
D+ | 1,30 |
D | 1,00 |
F | 0,00 |
- (1) Lise diploması
- (2) Ulusal Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavları yoluyla yerleştirilmiş olmak
- (3) İstanbul Bilgi Üniversitesi İngilizce Dil Sınavı (BİLET) veya TOEFL ya da benzeri uluslararası seviyede tanınmış olan bir dil sınavından geçerli not almış olmak
- (4) Meslek Yüksekokullarının aynı ya da benzeri bölümlerinden mezun olmuş olan ön lisans öğrencileri için, Dikey Geçiş sınavı yoluyla yerleştirilmiş olmak
- (5) Yabancı öğrenciler için, üniversiteye doğrudan başvurmuş ve yerleştirilmiş olmak; üniversitenin internet sitesinde belirtilmiş olan kamuya açık ulusal ve kurumsal yönetmelikler çerçevesinde Üniversite tarafından değerlendirilmiş olmak
- Genel işletme ve yönetim bilgileri üzerine pazarlamanın temel ilkelerini ele alarak, Türkiye’den ve dünyadan örnek uygulamaları öğrencilerine sunan Pazarlama Lisans programı mezunu olan öğrenciler; pazarlama alanında gerekli bilgi ve beceriler ile donatılmış olarak, stratejik pazarlama kararları alabilecek, en az bir yabancı dil bilen, ulusal veya uluslararası işletmelerde yönetici olarak çalışabilecek bireyler olacaklardır. Pazarlama Lisans Programı mezunları pazarlama konusunda uzmanlaşmış, Türkiye’de veya dünyada ulusal veya çokuluslu firmalarda görev yapacak aranılan elemanlar olacaklardır. Program mezunları marka yönetimi, hizmet pazarlaması, perakendecilik, reklam, satış, pazarlama iletişimi, uluslararası pazarlama gibi alanlarda veya pazar araştırma firmalarında çalışma imkanları elde edebilecekleri gibi kendi iş girişimlerini de gerçekleştirebilirler. Programdan mezun olan öğrencilerin bir kısmı da eğitimlerine lisansüstü düzeyde devam ederek bilimsel çalışmalara katkı sağlayacak nitelikte olacaklardır
- Yeterlilik süresiz olarak geçerlidir.
Qualification Code | TR0030023095 | |||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | ||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Istanbul Bilgi University | |||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | https://www.bilgi.edu.tr/en/university/about/ | |||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | https://www.bilgi.edu.tr/en/ | |||||||||||||||||||||||||
Orientation | - | |||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. | ||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 6 | |||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Marketing and advertising | |||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification | - | |||||||||||||||||||||||||
Category | - | |||||||||||||||||||||||||
Credit Value | - | |||||||||||||||||||||||||
Program Duration | - | |||||||||||||||||||||||||
Program Profile | - | |||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | - | |||||||||||||||||||||||||
Description | Key Learning Outcomes;Graduates of the programs will be able to;
Supplementary Learning Outcomes;Graduates of the programs will be able to;
| |||||||||||||||||||||||||
Key Competencies | - | |||||||||||||||||||||||||
Further Info |
| |||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | - | |||||||||||||||||||||||||
Access Requirements | (1) High School Diploma (2) Placement through a nation-wide Student Selection and Placement Examinations (3) Certificate of Istanbul Bilgi University English Language Exam (BILET) or acceptable score of TOEFL or similar internationally recognised exams (4) For graduates of short-cycle degree programmes from the same or related fields of studies of vocational schools (MYOs), placement through a nation-wide Vertical Transfer Examination (Dikey Geçiş Sınavı) (5) For foreign students, placement by direct applications of candidates to the university and assessment by the university within the frameworks of the publicly available national and institutional regulations published on the university’s web site | |||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | A student is required to complete 240 ECTS credits and achieve a minimum CGPA of 2.00/4.00 with no failing grades. | |||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | The students graduating from the BA in Marketing Program ,will have the knowledge specifically related to the field of marketing as well as having the basic skills in Management, General Business , and finance and will have the experience of solving real cases from Turkey as well as from global companies.Thus, they will be able to make strategic decisions , will be equipped by a second foreign language and thus can be efficient and effective managers that will be functional in local as well as global companies. The graduates of this program will be able to work in the areas of brand management, services management, retailing, advertising , sales, marketing communications , global marketing and marketing research as well as building up their own ventures using their innovative and entrepreneurial skills. Some of the students will be able to get good references to prestigious universities for their post graduate degrees. | |||||||||||||||||||||||||
Legal Basis | - | |||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | Qualification is valid indefinitely. | |||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address |
TR0030023095
Key Learning Outcomes;
Graduates of the programs will be able to;
- Apply area concepts and theories in various disciplines of business to solve business-related problems.
- Make decisions using appropriate analytical and quantitative techniques as business leaders.
- Demonstrate awareness on ethical and environmental issues when dealing with business and marketing related problems.
- Communicate effectively to facilitate information flow in organizational, social, and intercultural contexts related to their fields.
- Articulate and analyze strategies for promoting creativity and innovation in business and marketing practices.
- Demonstrate teamwork and leadership skills required in a business environment.
- Analyze how local, regional, and international markets operate, and how economic, social and cultural issues affect marketing related business decisions.
Supplementary Learning Outcomes;
Graduates of the programs will be able to;
- Apply solutions to the current and various environments in an innovative and creative way.
- Use a foreign language to follow new developments in business and management area and to communicate colleagues from all around the world.
- Use information and communication technologies along with advanced computer programs used in management.
- Have research skills to find necessary resources that enable companies to evaluate and solve business-related problems.
LETTER GRADE | POINTS |
A | 4.00 |
A- | 3.70 |
B+ | 3.30 |
B | 3.00 |
B- | 2.70 |
C+ | 2.30 |
C | 2.00 |
C- | 1.70 |
D+ | 1.30 |
D | 1.00 |
F | 0.00 |
(1) High School Diploma (2) Placement through a nation-wide Student Selection and Placement Examinations (3) Certificate of Istanbul Bilgi University English Language Exam (BILET) or acceptable score of TOEFL or similar internationally recognised exams (4) For graduates of short-cycle degree programmes from the same or related fields of studies of vocational schools (MYOs), placement through a nation-wide Vertical Transfer Examination (Dikey Geçiş Sınavı) (5) For foreign students, placement by direct applications of candidates to the university and assessment by the university within the frameworks of the publicly available national and institutional regulations published on the university’s web site
The students graduating from the BA in Marketing Program ,will have the knowledge specifically related to the field of marketing as well as having the basic skills in Management, General Business , and finance and will have the experience of solving real cases from Turkey as well as from global companies.Thus, they will be able to make strategic decisions , will be equipped by a second foreign language and thus can be efficient and effective managers that will be functional in local as well as global companies. The graduates of this program will be able to work in the areas of brand management, services management, retailing, advertising , sales, marketing communications , global marketing and marketing research as well as building up their own ventures using their innovative and entrepreneurial skills. Some of the students will be able to get good references to prestigious universities for their post graduate degrees.
Qualification is valid indefinitely.