Yeterlilik Kodu | TR0030023230 | |||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Pazarlama Tezli Yüksek Lisans Diploması | |||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | İstanbul Bilgi Üniversitesi | |||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Eski Silahtarağa Elektrik Santralı Kazım Karabekir Cad. No: 2/13 34060 Eyüpsultan İstanbul | |||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | https://www.bilgi.edu.tr/tr/ | |||||||||||||||||
Yönelim | - | |||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 7 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. | ||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 7 | |||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Pazarlama ve reklamcılık | |||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |||||||||||||||||
Kategori | - | |||||||||||||||||
Kredi Değeri | - | |||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | - | |||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) | - | |||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | - | |||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler | - | |||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | - | |||||||||||||||||
Giriş Şartı |
| |||||||||||||||||
Başarma Şartları | Öğrencinin 120 AKTS kredisini tamamlamış olması ve Ağırlıklı Genel Not Ortalaması (CGPA)’nın -hiçbir dersten kalmamak koşuluyla- 4.00 üzerinden en az 2.80 olması şartı aranmaktadır. | |||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |||||||||||||||||
Yasal Dayanağı | - | |||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) |
| |||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030023230
-
Anahtar Öğrenme Çıktıları;
- Programdan mezun olanlar;
- Belli başlı pazarlama kavram ve kuramları tanımak ve tanımlayabilmek.
- Pazarlama kavram ve kuramlarının zaman içerisinde geçirdikleri değişimi anlayabilmek ve farklı fikirleri meslektaşları ile paylaşabilmek.
- İşletmenin pazarlama kararlarını etkileyen çevresel faktörleri bilimsel yöntemlerle incelemek, verileri yorumlamak.
- Pazarlama yönetim anlayışındaki değişen ve farklılaşan kavramları ve kuramları eleştirel bir bakış açısıyla kullanabilme, işletmelerin diğer fonksiyonları ile karar almada bütünleştirici rolü oynamak.
- Pazarlama araştırmalarında gerek araştırma süresi, tanımı, uygulaması ve veri analizinde gerekse araştırma sonuçlarının paylaşımında etik değerlere bağlı kalmak.
- Pazarlama araştırmalarında gerek sözel gerekse sayısal alanlarda geliştirilmiş tüm araştırma yaklaşım ve metotlarına hakim olmak ve bu araştırma yöntemlerini sahada uygulayabilmek.
- Pazarlama araştırmalarında toplanan verileri bilgisayar ortamında işleyebilmek, yorumlayabilmek ve raporlayabilmek.
-
Tamamlayıcı Öğrenme Çıktıları;
- Programdan mezun olanlar;
- Pazarlama alanında saha çalışmasını bireysel ve grup çalışması ve tüm aşamalarını içerecek şekilde planlayabilmek, sahada uygulayabilmek ve çalışmaların etik kriterlere uygunluğunu kontrol edebilmek.
- İşletmelerin pazarlama stratejilerinin hedef kitleler üzerindeki etkisini eleştirel olarak inceleyebilmek.
- Öğrencilerin, dünyada pazarlama alanındaki gelişmeleri teorik bazda öğrenmelerini ve işletmelerin rekabet üstünlüğü sağlayıcı stratejilerini takip ederek sürekli etkileşim içinde olmalarını sağlamak.
- Ulusal, bölgesel ve küresel pazarlarda araştırmalara dayalı analizleri geliştirebilmek ve bu pazarlarda tüketici bağlılığını sağlamlaştırmak.
- Pazarlama alanındaki tüm gelişmelerin takibinde işletmelerin rakiplerine karşı üstünlük sağlayıcı stratejik pazarlama planı uyarınca vizyon, misyon ve hedefleri belirlemek, kaliteyi arttırabilmek.
- Sosyal pazarlama anlayışı çerçevesinde işletmelerin sadece kendi karlılıklarını değil, toplum çıkarlarını da göz önünde bulundurarak, tüm paydaşlara sağlanan faydayı artırmaya çalışmak.
- Küresel pazarlarda ve çok uluslu firmalarda çalışabilmek için en az bir yabancı dilde pazarlama metodolojisini iyi kullanabilmek.
- Pazarlama disiplininin temelini oluşturan ekonomi, psikoloji, sosyoloji, antropoloji ve diğer alanlardaki teorileri ve bilgileri pazarlama bilgileri ile bütünleştirmek.
BAŞARI NOTU | KATSAYI |
A | 4,00 |
A- | 3,70 |
B+ | 3,30 |
B | 3,00 |
B- | 2,70 |
C+ | 2,30 |
F | 0,00 |
- (1) Lisans diploması
- (2) Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı
- (3) İstanbul Bilgi Üniversitesi İngilizce Dil Sınavı (BİLET) veya TOEFL ya da benzeri uluslararası seviyede tanınmış olan bir dil sınavından geçerli not almış olmak
- (4) Giriş mülakatından geçerli not almış olmak
- Bu programdan mezın olan öğrenciler şirketlerin Pazarlama Kurul başkanlığı gibi yüksek noktalarına geleceklerdir.Stratejik pazarlama becerisi ve geniş bakış açısına bağlı karar verme yetisi ile donanmış mezunlarımızın çalıştıkları şirketler için rekabetçi üstünlük sağlayacaklardır. Küreselleşen şirket yapısı, derin uluslararası işletme bilgi, beceri ve çok uluslu bakış açısına sahip yöneticilere her zamankinden daha fazla ihtiyaç duymaktadır. Mezunlarımız dünyanın değişik bölgelerinde yönetici olabilaceklerdir.
- Yeterlilik süresiz olarak geçerlidir.
Qualification Code | TR0030023230 | |||||||||||||||||
Qualification Title | ||||||||||||||||||
Awarding Body | Istanbul Bilgi University | |||||||||||||||||
Awarding Body Contact | https://www.bilgi.edu.tr/en/university/about/ | |||||||||||||||||
Awarding Body Url | https://www.bilgi.edu.tr/en/ | |||||||||||||||||
Orientation | - | |||||||||||||||||
EQF Level | 7 | The Qualification hasn't been included in TQF. | ||||||||||||||||
TQF Level | 7 | |||||||||||||||||
Thematic Areas | Marketing and advertising | |||||||||||||||||
National Occupation Classification | - | |||||||||||||||||
Category | - | |||||||||||||||||
Credit Value | - | |||||||||||||||||
Program Duration | - | |||||||||||||||||
Program Profile | - | |||||||||||||||||
Learning Environments | - | |||||||||||||||||
Description | Key Learning Outcomes;Graduates of the programs will be able to;
Supplementary Learning Outcomes;Graduates of the programs will be able to;
| |||||||||||||||||
Key Competencies | - | |||||||||||||||||
Further Info |
| |||||||||||||||||
Quality Assurance | - | |||||||||||||||||
Access Requirements | (1) First cycle (Bachelor's degree) (2) National centralized Graduate Education Entrance Examination (3) Certificate of Istanbul Bilgi University English Language Exam (BILET) or acceptable score of TOEFL or similar internationally recognised exams (4) Satisfactory score on the admission interview | |||||||||||||||||
Conditions for Success | A student is required to complete 120 ECTS credits and achieve a minimum CGPA of 2.80/4.00 with no failing grades. | |||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | The graduates of these program will be on the road to having higher positions in the companies such as CMO .The main aim is to equip the graduates with strategic marketing skills and enlarge their perspective in decision making to create competitive advantage for their companies. The globalization of companies have created the need for those managers who have a deep knowledge about the international business skills, with multicultural perspectives .So, the graduates will have the chance to become expatriate managers in different parts of the world. | |||||||||||||||||
Legal Basis | - | |||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | Qualification is valid indefinitely. | |||||||||||||||||
Url | Open Address |
TR0030023230
Key Learning Outcomes;
Graduates of the programs will be able to;
- To be able to define and become familiar with main Marketing Terms and Methodology.
- To be able to comprehend the major changes that Marketing terms and methodology have gone through and share this with the academics in the same field.
- To analyze the macro environmental factors that influence the marketing decisions of the companies and interpret the results with scientific methods.
- To equip the students with the analytical perspective to analyze and use the changing Marketing Management perspectives. To play the integrator role with other functions in the organization.
- To be in accordance with the ethical standards in marketing research with respect to duration, definition, implementation, analysis of data and sharing of research results.
- To grasp and comprehend all research methodologies in the qualitative and quantitative areas and to apply the research methods in the field.
- To gain the knowledge and the ability to upload, analyze and report the research data with suitable computer software.
Supplementary Learning Outcomes;
Graduates of the programs will be able to;
- To be able to organize the field research in Marketing individually or as a team, to implement the methodological model effectively and to control the appropriateness according to ethical standards.
- To gain the ability to evaluate analytically the effectiveness of Marketing Strategies on the chosen target markets.
- To make students understand theoretically the marketing developments on a global scale, to follow up the competitive strategies used to create distinctive competences and to have constant interaction.
- To extend the analysis related to the researches at the local, regional and global level and thus to strengthen the loyalty of the customers in these markets.
- To determine marketing vision, mission and objectives in line with companies strategic marketing plans to gain distinctive competencies against the rivals, to increase quality in the value chain.
- In order to increase the value to the stakeholders, to be able to teach the students not just to follow the profitability of their companies but also to regard the societal interests.
- To be able to use at least one foreign language with the appropriate marketing terminology which would enable the students to find a position in global and multinational companies.
- To be able to integrate theories and knowledge in economics, psychology, sociology, anthropology and areas that form the foundation of marketing with the concepts related to the marketing field.
LETTER GRADE | POINTS |
A | 4.00 |
A- | 3.70 |
B+ | 3.30 |
B | 3.00 |
B- | 2.70 |
C+ | 2.30 |
F | 0.00 |
(1) First cycle (Bachelor's degree) (2) National centralized Graduate Education Entrance Examination (3) Certificate of Istanbul Bilgi University English Language Exam (BILET) or acceptable score of TOEFL or similar internationally recognised exams (4) Satisfactory score on the admission interview
The graduates of these program will be on the road to having higher positions in the companies such as CMO .The main aim is to equip the graduates with strategic marketing skills and enlarge their perspective in decision making to create competitive advantage for their companies. The globalization of companies have created the need for those managers who have a deep knowledge about the international business skills, with multicultural perspectives .So, the graduates will have the chance to become expatriate managers in different parts of the world.
Qualification is valid indefinitely.