Yeterlilik Kodu | TR0030010643 | |
Yeterlilik Adı | Peyzaj Mimarlığı Tezli Yüksek Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Atatürk Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Atatürk Üniversitesi Rektörlüğü Üniversite Mahallesi Prof. Dr. Hikmet Koçak Sokak No : 8 P.K : 25050 Yakutiye / Erzurum | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.atauni.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 7 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 7 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Mimarlık ve şehir planlama | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Sayısal puan türünde en az 55 ALES (Akademik Lisansüstü Eğitim Sınavı) puanına sahip olması, Sayısal ALES puanının % 60`ı ile lisans AGNO’sunun (Ağırlıklı genel not ortalamasının) % 40`ının toplamının en az 55 olması, En yüksek puan alan adaydan başlamak üzere yapılacak sıralamada, açılan kontenjan içinde yer alması gerekmektedir. | |
Başarma Şartları | En az 90-120 arasında AKTS biriminde akademik faaliyeti başarmış olmak. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Çevre planlama ve tasarım, çevresel etki değerlendirmesi, peyzaj yönetimi, uygulama (aplikasyon, bakım ve onarım), süs bitkileri yetiştiriciliği ve pazarlaması kapsamında mesleki ya da meslekler arası işbirliğine dayalı organizasyonlar, özel sektördeki çalışma ortamlarını oluşturur. Yerel ve Merkezi yönetimler, Çevre ve Orman Bakanlığı, İller Bankası, Turizm Bakanlığı, Kültür Bakanlığı, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı, DPT, Karayolları Genel Müdürlüğü, DSİ gibi kurumlar ise kamu sektöründeki çalışma ortamlarını oluşturmaktadır. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030010643
- Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
- Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
- Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme,
- Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme.
- Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme.
- Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.
- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
- Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi’nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.
- Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.
- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
- Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme.
- Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
Sayısal puan türünde en az 55 ALES (Akademik Lisansüstü Eğitim Sınavı) puanına sahip olması, Sayısal ALES puanının % 60`ı ile lisans AGNO’sunun (Ağırlıklı genel not ortalamasının) % 40`ının toplamının en az 55 olması, En yüksek puan alan adaydan başlamak üzere yapılacak sıralamada, açılan kontenjan içinde yer alması gerekmektedir.
Çevre planlama ve tasarım, çevresel etki değerlendirmesi, peyzaj yönetimi, uygulama (aplikasyon, bakım ve onarım), süs bitkileri yetiştiriciliği ve pazarlaması kapsamında mesleki ya da meslekler arası işbirliğine dayalı organizasyonlar, özel sektördeki çalışma ortamlarını oluşturur. Yerel ve Merkezi yönetimler, Çevre ve Orman Bakanlığı, İller Bankası, Turizm Bakanlığı, Kültür Bakanlığı, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı, DPT, Karayolları Genel Müdürlüğü, DSİ gibi kurumlar ise kamu sektöründeki çalışma ortamlarını oluşturmaktadır.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030010643 | |
Qualification Title | Landscape Architecture Master Degree | |
Awarding Body | Atatürk University | |
Awarding Body Contact | Atatürk University | |
Awarding Body Url | http://www.atauni.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 7 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 7 | |
Thematic Areas | Architecture and town planning | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | It is compulsory to have at least 70% attendance for each graduate course in a semester . Achievement is measured through in term assessment (assignments, midterm exams) and with final exams. Examinations are applied in various ways as written, oral, or both written and oral, and/or practictise. At least one midterm exam is to be given for each course. Detailed explanations regarding the assessment and evaluation in the courses take place in the course information page. Examinations are assessed through grades out of 100. Passing grade is calculated by adding the 30% of the average of midterm exam grades to the 70% of the Final or make up exam. In Ms.D. Programs passing grade is at least 65 out of 100 and 2,5 BC out of 4. Success in elective courses, special field courses, seminars and dissertation studies is indicated by using G (passed) or B (succeeded). While calculating average passing grade the courses defined as passed (G), succeeded (B) exempted (M) are not taken in to consideration. Detailed explanations regarding the equivalents of passing grades out of 100 in full mark 4 points system and letter representation system are given in the regulation announced in the website (www.fbe.atauni.edu.tr ) of Graduate School of Natural and Applied Sciences. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements |
| |
Conditions for Success | To have taken and passed at least 24 credit hours (8 courses) achieving with minimum CC 65 points (out of 100). To have succeeded in the seminar course and seminar presentation To have prepared a Master’s Thesis in the field of Animal Sciences and to have succeeded in dissertation defense. To have done achieved academic activities at least in the range of 90-120 ECTS units | |
Progression Paths (Relationship Type) | Environmental planning and design, environmental impact assessment, landscape management, application (application, maintenance and repair), ornamental plants under cultivation and marketing professional or inter-professional collaborative organizations, the private sector creates work environments. Local and central governments, the Ministry of Environment and Forestry, Provincial Bank, Ministry of Tourism, Ministry of Culture, the Ministry of Energy and Natural Resources, Ministry of Agriculture and Rural Affairs, State Planning Organization, General Directorate of Highways of the public sector institutions such as the DSI is working environments. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | - | |
Url | Open Address |
TR0030010643
- Ability to develop and deepen knowledge of the same or a different area of knowledge on the basis of competence at the bachelor level.Understand the interdisciplinary interaction that the field is related to.
- To be able to use theoretical and practical knowledge in the field of expertise
- To be able to interpret the information gained in the field by integrating it with the information coming from different disciplinary fields and to be able to create new information,
- To be able to analyze problems related to the field by using research methods.Ability to independently carry out an activity that requires expertise in the field
- To be able to develop new strategic approaches for solution of complex problems encountered and unpredictable in field related applications and to be able to produce solutions by taking responsibility
- To be able to lead in areas that need to solve the problems related to the field
- To be able to critically evaluate and direct the knowledge and skills at the level of expertise in the field.
- To be able to transfer current developments and own studies in the field with quantitative and qualitative data in a systematic, written, oral and visual way to the groups in the field and outside the field.Be able to critically review, develop and, if necessary, act on social relations and norms that guide these relationships
- To be able to communicate verbally and in writing using a foreign language at least at the European Language Portfolio B2 General Level.
- To be able to use advanced computer software and information and communication technologies at the level required by the field.
- To be able to supervise the collection, interpretation, implementation and announcement of data related to the field by considering social, scientific, cultural and ethical values and teaching these values.
- To be able to develop strategy, policy and implementation plans on issues related to the field and to be able to evaluate the obtained results within the framework of quality processes
- To be able to use knowledge, problem solving and / or application skills in their field in interdisciplinary studies.
It is compulsory to have at least 70% attendance for each graduate course in a semester . Achievement is measured through in term assessment (assignments, midterm exams) and with final exams. Examinations are applied in various ways as written, oral, or both written and oral, and/or practictise. At least one midterm exam is to be given for each course. Detailed explanations regarding the assessment and evaluation in the courses take place in the course information page. Examinations are assessed through grades out of 100. Passing grade is calculated by adding the 30% of the average of midterm exam grades to the 70% of the Final or make up exam. In Ms.D. Programs passing grade is at least 65 out of 100 and 2,5 BC out of 4. Success in elective courses, special field courses, seminars and dissertation studies is indicated by using G (passed) or B (succeeded). While calculating average passing grade the courses defined as passed (G), succeeded (B) exempted (M) are not taken in to consideration. Detailed explanations regarding the equivalents of passing grades out of 100 in full mark 4 points system and letter representation system are given in the regulation announced in the website (www.fbe.atauni.edu.tr ) of Graduate School of Natural and Applied Sciences.
- To be admitted to the master’s program, candidates are required:
- To have an undergraduate diploma in the field determined by the executive board of Graduate School of Natural and Applied Sciences.
- To have received at least 55 science points in the ALES (Academic graduate education examination).
- To have obtained at least 55 points upon summing up 60% of the ALES science points and 40% of AGNO (Undergraduate Nominal Grade Average).
- To take place among the candidates with the highest grades who are listed begining from the highest points, considering the number of the students to be addmitted.
- To have completed successfully the science preparatory class in 1 year if admitted with the requirement to attendant science preparatory class.
- Students from other nationalities are required to have knowledge of Turkish language at B2 level (or 70 out of 100 achievement) according to ELP (European Language Portfolio).
- Students from the Landscape Architecture Departments in other universities are also admitted providing that they meet the requirements of interuniversities students transfer. Requirements for application and admission to the program are announced in the website (www.fbe.atauni.edu.tr) of Graduate School of Natural and Applied Sciences before each academic term has began.
Environmental planning and design, environmental impact assessment, landscape management, application (application, maintenance and repair), ornamental plants under cultivation and marketing professional or inter-professional collaborative organizations, the private sector creates work environments. Local and central governments, the Ministry of Environment and Forestry, Provincial Bank, Ministry of Tourism, Ministry of Culture, the Ministry of Energy and Natural Resources, Ministry of Agriculture and Rural Affairs, State Planning Organization, General Directorate of Highways of the public sector institutions such as the DSI is working environments.