Yeterlilik Kodu

TR0030033208

Yeterlilik Adı
Peyzaj ve Süs Bitkileri Yetiştiriciliği (Ormancılık MYO) Ön Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiÜniversite, İstanbul Ünv. Cerrahpaşa Avcılar Kampüsü, 34320 Avcılar/İstanbul
Sorumlu Kurum URLhttps://iuc.edu.tr
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi5
5 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Ormancılık
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCED (2013) 005.0812.003

KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2 Yıl
Program Profili (Amaç)

Estetik fonksiyonlu her türlü odunsu ve otsu bitki materyalinin, klasik ve modern teknikleri kullanarak, doğayla uyumlu ve ekonomik bir biçimde üretimi, yetiştirilmesi, bakımı ve korunmasını gerçekleştirebilecek, bu alanda gerekli bilgi ve beceri ile donanımlı, estetik açıdan duyarlı ara elemanlar yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride ve iş yerlerinde staj olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
  • İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
  • Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
  • Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
  • Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
  • Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. 
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
  • Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
  • Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
  • Peyzaj ve Süs bitkilerinin üretimi, bakımı, şekillendirilmesi ve hasat işlemlerini gerçekleştirir.
  • Peyzaj ve Süs bitkilerinin fizyolojik ve bitki koruma sorunlarını tanımlar ve çözer.
  • Peyzaj ve süs bitkileri uygulamalarında kullanılan yapısal ve bitkisel materyalleri sürdürülebilir şekilde uygular.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  1. Okuma yazma yetkinliği
  2. Çoklu dil yetkinliği
  3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  4. Dijital yetkinlik
  5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  6. Vatandaşlık yetkinliği
  7. Girişimcilik yetkinliği
  8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  1. Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Senatoları tarafından belirlenir.
  2. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır ve bunlar ders izlence formlarında duyurulur.
  3. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harfli ve rakama (4 üzerinden) dayalı bağıl not verme sistemleri kullanılır.

Başarı notu derecelerinin puan ve harf karşılıkları ile mutlak değerlendirme sistemindeki not aralıkları aşağıda verilmiştir:

AA (4,00): Mükemmel (88 – 100); BA (3,50): Çok İyi (80 – 87); BB (3,00): İyi (73 – 79); CB (2,50): Orta (66 – 72); CC (2,00): Yeterli (60 – 65); DC (1,50): Koşullu Başarılı (55 – 59); DD (1,00): Koşullu Başarılı (50 – 54) FF (0,00): Başarısız (0 – 49); FD (0,00): Devamsız Başarısız; G: Geçer (Derecelendirme dışı); M: Muaf (Derecelendirme dışı)

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

· YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

· YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

· YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Peyzaj ve Süs Bitkileri Yetiştiriciliği Önlisans Programı (Türkçe), MEDEK (Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği) tarafından akredite edilmiştir.

Akreditasyon başlangıç/bitiş tarihi: 01.01.2025 / 31.12.2026  

 

Giriş Şartı

YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili önlisans programına yerleştirilmiş olmak.

Başarma Şartlarıİstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Önlisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği hükümlerine göre mezuniyet koşulları belirlenmektedir. Öğrencinin AGNO’sunun 4 üzerinden 2 olması ve 120 AKTS iş yükünü tamamlaması gerekmektedir. Ayrıca öğrencilerin mezun olabilmeleri için 1. ve 2.sınıfta 20’şer gün olmak üzere toplam 40 gün süre ile stajlarını yapmaları gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

1. Mesleki önlisans programlarından mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler. Dikey geçiş kontenjanları ilişkili lisans programlarında belirlenmiş kontenjanın yüzde onunu geçmeyecek şekilde YÖK kararı ile belirlenir.

2. Mesleki önlisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından da eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı önlisans diploması alabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030033208


Yeterlilik Adı
Peyzaj ve Süs Bitkileri Yetiştiriciliği (Ormancılık MYO) Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Üniversite, İstanbul Ünv. Cerrahpaşa Avcılar Kampüsü, 34320 Avcılar/İstanbul

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCED (2013) 005.0812.003


AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCED (2013) 005.0812.003


Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2 Yıl

Program Profili (Amaç)

Estetik fonksiyonlu her türlü odunsu ve otsu bitki materyalinin, klasik ve modern teknikleri kullanarak, doğayla uyumlu ve ekonomik bir biçimde üretimi, yetiştirilmesi, bakımı ve korunmasını gerçekleştirebilecek, bu alanda gerekli bilgi ve beceri ile donanımlı, estetik açıdan duyarlı ara elemanlar yetiştirmektir.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride ve iş yerlerinde staj olarak uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
  • İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
  • Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
  • Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
  • Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
  • Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. 
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
  • Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
  • Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
  • Peyzaj ve Süs bitkilerinin üretimi, bakımı, şekillendirilmesi ve hasat işlemlerini gerçekleştirir.
  • Peyzaj ve Süs bitkilerinin fizyolojik ve bitki koruma sorunlarını tanımlar ve çözer.
  • Peyzaj ve süs bitkileri uygulamalarında kullanılan yapısal ve bitkisel materyalleri sürdürülebilir şekilde uygular.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  1. Okuma yazma yetkinliği
  2. Çoklu dil yetkinliği
  3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  4. Dijital yetkinlik
  5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  6. Vatandaşlık yetkinliği
  7. Girişimcilik yetkinliği
  8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  1. Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Senatoları tarafından belirlenir.
  2. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır ve bunlar ders izlence formlarında duyurulur.
  3. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harfli ve rakama (4 üzerinden) dayalı bağıl not verme sistemleri kullanılır.

Başarı notu derecelerinin puan ve harf karşılıkları ile mutlak değerlendirme sistemindeki not aralıkları aşağıda verilmiştir:

AA (4,00): Mükemmel (88 – 100); BA (3,50): Çok İyi (80 – 87); BB (3,00): İyi (73 – 79); CB (2,50): Orta (66 – 72); CC (2,00): Yeterli (60 – 65); DC (1,50): Koşullu Başarılı (55 – 59); DD (1,00): Koşullu Başarılı (50 – 54) FF (0,00): Başarısız (0 – 49); FD (0,00): Devamsız Başarısız; G: Geçer (Derecelendirme dışı); M: Muaf (Derecelendirme dışı)


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

· YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

· YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

· YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Peyzaj ve Süs Bitkileri Yetiştiriciliği Önlisans Programı (Türkçe), MEDEK (Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği) tarafından akredite edilmiştir.

Akreditasyon başlangıç/bitiş tarihi: 01.01.2025 / 31.12.2026  

 


Giriş Şartı

YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili önlisans programına yerleştirilmiş olmak.


Başarma Şartları
İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Önlisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği hükümlerine göre mezuniyet koşulları belirlenmektedir. Öğrencinin AGNO’sunun 4 üzerinden 2 olması ve 120 AKTS iş yükünü tamamlaması gerekmektedir. Ayrıca öğrencilerin mezun olabilmeleri için 1. ve 2.sınıfta 20’şer gün olmak üzere toplam 40 gün süre ile stajlarını yapmaları gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

1. Mesleki önlisans programlarından mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler. Dikey geçiş kontenjanları ilişkili lisans programlarında belirlenmiş kontenjanın yüzde onunu geçmeyecek şekilde YÖK kararı ile belirlenir.

2. Mesleki önlisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından da eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı önlisans diploması alabilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030033208

Qualification Title
Landscape Design and Cultivation of Ornamental Plants Associate Degree Diploma
Awarding BodyIstanbul University - Cerrahpaşa
Awarding Body ContactIstanbul University-Cerrahpaşa Avcılar Campus, Bağlariçi Street. No:7, 34320 Avcılar/İstanbul
Awarding Body Urlhttps://iuc.edu.tr/
OrientationOccupational
EQF Level5
5 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025
TQF Level 5
Thematic AreasForestry
National Occupation Classification

ISCED (2013) 005.0812.003

CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2 Yıl
Program Profile

It is to raise intermediate staff who are equipped with the necessary knowledge and skills in this field, who can produce, grow, maintain and protect any kind of woody and herbaceous plant material with aesthetic function, in a nature-friendly and economical way using both classic and modern techniques, and who are sensitive in terms of aesthetics.

Learning Environments

Education and training are conducted through formal learning modalities. Additionally, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships in industry and workplaces

Description
  • Having basic, current, and applied knowledge about the profession
  • Having knowledge about occupational health and safety, environmental awareness, and quality processes
  • Following current developments and practices in the profession and to use them effectively
  • Effective use of information technologies (software, programs, animations, etc.) related to the profession.
  • Having the ability to independently evaluate professional problems and issues with an analytical and critical approach and propose solutions.
  • Presenting ideas effectively through written and verbal communication at the level of knowledge and skills and expressing them clearly.
  • Taking responsibility as a team member to solve unforeseen complex problems encountered in applications related to the field.
  • Having awareness about career management and lifelong learning
  • Having social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting data related to the field, applying it and announcing the results.
  • Following the information in the field and communicating with colleagues using a foreign language.
  • Performs the production, maintanence, pruning and harvesting of lansdscape and ornamental plants
  • Defining and solving the physiological and plant protection problems of landscape and ornamental plants
  • Applying structural and plant materials used in landscape and ornamental plant applications in a sustainable manner
Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

  1. Reading and writing competence.
  2. Multilingual competence.
  3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering.
  4. Digital competence.
  5. Personal, social and learning to learn competence.
  6. Civic competence.
  7. Entrepreneurial competence.
  8. Cultural awareness and expression competence.
Further Info
  1. Measurement and evaluation methods; Exam types and their contribution to the course success grade are determined by the senates of Istanbul University-Cerrahpaşa in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK) on these issues.
  2. In assessment, various methods such as assignments, projects, practical applications, interim exams, and end-of-term exams are employed, and these are announced in course outlines
  3. In evaluating student performance, relative grading systems based on letter grades and numeric scales (out of 4) are utilized.

The points and letter equivalents of grades and the grade ranges in the absolute evaluation system are given below:

AA (4,00): Excellent (88 – 100); BA (3,50): Very Good (80 – 87); BB (3,00): Good (73 – 79); CB (2,50): Average (66 – 72); CC (2,00): Satisfactory (60 – 65); DC (1,50): Conditional Pass (55 – 59); DD (1,00): Conditional Pass (50 – 54) FF (0,00): Failed (0 – 49); FD (0,00): Absentee; G: Pass (for uncredited courses); M: Exempt

Quality Assurance
  1. To oversee the quality of higher education programs;

    - YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

    - "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

    - "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

    Quality assurance of associate degree programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

    1. Creation and Approval of Curricula:

    1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions.

    1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

    1.3. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

    2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each associate degree programs is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

    3. Certification: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an associate degree diploma.

    4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

    Landscape Design and Cultivation of Ornamental Plants Associate Degree Program (Turkish) has been accredited by MEDEK (Association for Evaluation and Accreditation of Vocational Education (MEDEK).

    Accreditation start/end date: 01.01.2025 / 31.12.2026

Access Requirements

To be placed in the relevant associate degree program of the higher education institution as a result of the central examination conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.

Conditions for SuccessFor graduation, students must attain a minimum GPA of 2 out of 4 and fulfill a workload totaling 120 ECTS credits. Additionally, completion of professional internships totaling 40 days is required, with 20 days allocated for each internship, typically undertaken during the 1st and 2nd years of study.
Progression Paths (Relationship Type)

1. Students who graduate from vocational associate degree programs can transfer

vertically to undergraduate programs because of the Vertical Transfer Exam

(DGS) conducted by ÖSYM. Vertical transfer quotas are determined by the

decision of YÖK so that they do not exceed ten percent of the quota determined

in the related undergraduate programs.

2. Vocational associate degree students have the right to participate in double

major programs opened by the higher education institutions they are studying in.

Students registered in double major programs can take courses from both

diploma programs simultaneously and receive two separate associate degree

diplomas if they are successful.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and

Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit

Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and

Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education

Quality Board

Validity Period (If Any)

The qualification is valid continuously.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030033208


Qualification Title
Landscape Design and Cultivation of Ornamental Plants Associate Degree Diploma

Awarding Body
Istanbul University - Cerrahpaşa

Awarding Body Contact
Istanbul University-Cerrahpaşa Avcılar Campus, Bağlariçi Street. No:7, 34320 Avcılar/İstanbul

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification

ISCED (2013) 005.0812.003


EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025

National Occupation Classification

ISCED (2013) 005.0812.003


Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2 Yıl

Program Profile

It is to raise intermediate staff who are equipped with the necessary knowledge and skills in this field, who can produce, grow, maintain and protect any kind of woody and herbaceous plant material with aesthetic function, in a nature-friendly and economical way using both classic and modern techniques, and who are sensitive in terms of aesthetics.


Learning Environments

Education and training are conducted through formal learning modalities. Additionally, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships in industry and workplaces


Description
  • Having basic, current, and applied knowledge about the profession
  • Having knowledge about occupational health and safety, environmental awareness, and quality processes
  • Following current developments and practices in the profession and to use them effectively
  • Effective use of information technologies (software, programs, animations, etc.) related to the profession.
  • Having the ability to independently evaluate professional problems and issues with an analytical and critical approach and propose solutions.
  • Presenting ideas effectively through written and verbal communication at the level of knowledge and skills and expressing them clearly.
  • Taking responsibility as a team member to solve unforeseen complex problems encountered in applications related to the field.
  • Having awareness about career management and lifelong learning
  • Having social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting data related to the field, applying it and announcing the results.
  • Following the information in the field and communicating with colleagues using a foreign language.
  • Performs the production, maintanence, pruning and harvesting of lansdscape and ornamental plants
  • Defining and solving the physiological and plant protection problems of landscape and ornamental plants
  • Applying structural and plant materials used in landscape and ornamental plant applications in a sustainable manner

Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

  1. Reading and writing competence.
  2. Multilingual competence.
  3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering.
  4. Digital competence.
  5. Personal, social and learning to learn competence.
  6. Civic competence.
  7. Entrepreneurial competence.
  8. Cultural awareness and expression competence.

Further Info
  1. Measurement and evaluation methods; Exam types and their contribution to the course success grade are determined by the senates of Istanbul University-Cerrahpaşa in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK) on these issues.
  2. In assessment, various methods such as assignments, projects, practical applications, interim exams, and end-of-term exams are employed, and these are announced in course outlines
  3. In evaluating student performance, relative grading systems based on letter grades and numeric scales (out of 4) are utilized.

The points and letter equivalents of grades and the grade ranges in the absolute evaluation system are given below:

AA (4,00): Excellent (88 – 100); BA (3,50): Very Good (80 – 87); BB (3,00): Good (73 – 79); CB (2,50): Average (66 – 72); CC (2,00): Satisfactory (60 – 65); DC (1,50): Conditional Pass (55 – 59); DD (1,00): Conditional Pass (50 – 54) FF (0,00): Failed (0 – 49); FD (0,00): Absentee; G: Pass (for uncredited courses); M: Exempt


Quality Assurance
  1. To oversee the quality of higher education programs;

    - YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

    - "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

    - "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

    Quality assurance of associate degree programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

    1. Creation and Approval of Curricula:

    1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions.

    1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

    1.3. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

    2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each associate degree programs is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

    3. Certification: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an associate degree diploma.

    4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

    Landscape Design and Cultivation of Ornamental Plants Associate Degree Program (Turkish) has been accredited by MEDEK (Association for Evaluation and Accreditation of Vocational Education (MEDEK).

    Accreditation start/end date: 01.01.2025 / 31.12.2026


Access Requirements

To be placed in the relevant associate degree program of the higher education institution as a result of the central examination conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.


Conditions for Success
For graduation, students must attain a minimum GPA of 2 out of 4 and fulfill a workload totaling 120 ECTS credits. Additionally, completion of professional internships totaling 40 days is required, with 20 days allocated for each internship, typically undertaken during the 1st and 2nd years of study.

Progression Paths (Relationship Type)

1. Students who graduate from vocational associate degree programs can transfer

vertically to undergraduate programs because of the Vertical Transfer Exam

(DGS) conducted by ÖSYM. Vertical transfer quotas are determined by the

decision of YÖK so that they do not exceed ten percent of the quota determined

in the related undergraduate programs.

2. Vocational associate degree students have the right to participate in double

major programs opened by the higher education institutions they are studying in.

Students registered in double major programs can take courses from both

diploma programs simultaneously and receive two separate associate degree

diplomas if they are successful.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and

Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit

Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and

Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education

Quality Board


Validity Period (If Any)

The qualification is valid continuously.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode