Yeterlilik Kodu

TR0030031794

Yeterlilik Adı
Psikoloji (İngilizce) Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİbn Haldun Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiBaşak Mah. Ordu Cad. F-05 Blok No:3 P.K. 34480 Başakşehir/İST.
Sorumlu Kurum URLhttps://www.ihu.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Psikoloji
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

Psikoloji (2634)

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Programın açık amacı, tüm öğrencilerimize kaliteli bir lisans ve lisansüstü eğitim sunmak ve beynin işleyişini, insan davranışını ve ruh sağlığını daha iyi anlamak için temel ve uygulamalı alanlarda bilgiyi geliştiren araştırmalar yapmaktır.İ

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün veya çevrimiçi öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, program ve üniversite bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. Buna ek olarak, Canvas gibi çevrimiçi platformlardan yararlanılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Davranışın fizyolojik, biyolojik, genetik, öğrenilmiş ve çevresel temellerini tanımlar; bu konularla ilgili temel kavram ve kuramları özetleyebilir ve yorumlayabilir.
  • Psikolojinin –bilişsel, deneysel, gelişimsel, sosyal, sinirbilim, klinik psikoloji gibi- farklı alt dallarını tanır ve bu alanların temel kavram ve kuramlarını birbiriyle bağlantılı ve mukayeseli biçimde başkalarına açıklayabilir.
  • Bilimsel araştırmanın temel kavramlarını anlar ve kavrar, basit düzeyde bir araştırma projesi taslağını anlayabilir ve hazırlayabilir, bilimsel araştırma projelerine katkıda bulunabilir.
  • Psikoloji konularında ölçmeyi, ölçme araçlarını ayırdedebilir, temel düzeyde ölçümler yapabilir, Excel ve SPSS gibi yazılımları kullanarak ölçümlerin basit istatistiksel analizlerini yapabilir ve sonuçları raporlayabilir.
  • Yaşamı boyunca öğrenme, psikoloji ve diğer disiplinler konusundaki bilgilerini sürekli güncelleme ve gerektiğinde bu amaca yönelik ulusal ve uluslararası diğer meslektaşlarla iş birliği yapabilme becerisine sahip olur.
  • Psikolojinin uluslararası etik kurallarını, kültürel değerleri de dikkate alarak özümser ve bu değerleri araştırma ve mesleki uygulamada tavizsiz uygular.
  • Toplumsal ve bireysel sorunlara çözüm odaklı duyarlılık gösterir ve gerektiğinde bireysel ya da ekip üyesi olarak gönüllük esasına göre topluma hizmet etme bilincine sahip olur.
  • Açık fikirli olur, analitik ve eleştirel düşünme ve belirli düzeyde sentez yapma becerisine sahip olur.
  • Yaşamında demokratik düşünceyi ve insan haklarını gözetir, içinde yaşadığı toplumun erdemleriyle kültürlenir ve koruyucu bir çevre bilincine sahip olur.
  • En az bir yabancı dilde (örn. İngilizce ve Arapça) psikoloji alanına ait tarihsel ve modern, yerel ve uluslararası kültürlerdeki kaynaklardan yararlanabilir.
  • Uluslararası psikoloji literatürüne kendi kültürel bilgi birikiminden yola çıkarak katkıda bulunabilir.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

        1. Okuma yazma yetkinliği
        2. Çoklu dil yetkinliği
        3. Analitik ve bilimsel yetkinlik
        4. Dijital yetkinlik
        5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
        6. Vatandaşlık yetkinliği 
        7. Girişimcilik yetkinliği
        8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
        9.  Eleştirel düşünme yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların  ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim  Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak  yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 

Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve  dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. 

Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

FIBAA tarafından akredite edilmiştir.

Başlangıç tarihi 06.03.2024, bitiş tarihi 05.03.2029’dur.

Giriş Şartı

MADDE 5 –
(1) Üniversiteye bağlı fakültelere öğrenci kabulü ÖSYM tarafından düzenlenen merkezi sınav sonucuna göre yine ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme işlemi ile gerçekleşir.
MADDE 6 –
(1) Üniversiteye yeni kayıtlar, ilgili mevzuat hükümleri uyarınca, ÖSYM tarafından belirlenen ve ilan edilen tarihlerde elektronik ortamda (e-devlet üzerinden) veya şahsen yapılabilir. Şahsen yapılacak kayıt işlemleri için adayın Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına başvurması gerekir.

(2) Üniversitenin lisans programlarına kesin kayıt yaptırabilmek için, ÖSYM tarafından ilgili programa yerleştirilmiş olmak ve kontenjan dâhilinde öğrenci kabul eden başka bir yükseköğretim kurumunun örgün öğretim programlarında kayıtlı olmamak gerekir.

(3) Kesin kayıtlarda istenilecek belgeler ve uygulanacak esaslar, ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda Üniversitenin ilgili kurulları tarafından belirlenerek internet sayfasında ilan edilir. Öğrenci kayıt işlemlerine ilişkin diğer esaslar İbn Haldun Üniversitesi Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin 6. maddesinde düzenlenmiştir.

Özel Kabul Şartları

Uluslararası öğrencilerin kabulü ilgili mevzuat hükümlerine göre gerçekleştirilir. Uluslararası öğrenci kontenjanları, başvuru ve kayıt tarihleri ile ücretleri Senato kararı ve Mütevelli Heyeti onayı ile belirlenir.

Üniversite içinden veya dışından yatay ve dikey geçiş yoluyla öğrenci kabulü ile ÇAP ve YAP’a ilişkin esas ve usuller; 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu, 24/4/2010 tarihli ve 27561 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik ve ilgili diğer mevzuat hükümleri çerçevesinde Senato tarafından belirlenir.

Uluslararası ve ulusal öğrenci değişimi İbn Haldun Üniversitesi ile yurt içi veya yurt dışındaki diğer üniversiteler arasında yapılan anlaşmalar uyarınca, üniversitelerarası öğrenci değişim programları, ikili anlaşmalar ve YÖK tarafından belirlenen esaslar doğrultusunda, uygulanabilir. Öğrenci değişimine ilişkin hususlarda İbn Haldun Üniversitesi Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin 9. maddesi uygulanacaktır

Başarma Şartları 240 krediyi tamamlamak ve zorunlu dersleri başarı ile tamamlamak Üç dil eğitimi ile ilgili alınan 16.06.2017 tarihli Senato kararı uyarınca, Üniversitemizin bütün bölümlerinde mezuniyet şartı olarak Türkçe, İngilizce ve Arapça dillerinin her birinden en az B2 düzeyinde dil yeterliliğine sahip olmak gerekmektedir. Psikoloji Lisans Programı Ders Planı, öğrencilerin bu şartları sağlayabilmeleri için 4 yarıyıl Arapça, uluslararası öğrencilerin ise ek olarak 4 yarıyıl Türkçe dil dersi alabilecekleri şekilde düzenlenmiştir. Öğrencilerin sadece kendi seviyelerine uygun olan dil dersine kayıt yaptırmaları, Diller Okulu tarafından düzenlenecek seviye belirleme sınavları ile sağlanacaktır. Öğrencilerin sadece kendi seviyelerine uygun olan dil dersine kayıt yaptırmaları, Diller Okulu tarafından düzenlenecek seviye belirleme sınavları ile sağlanacaktır. İstenen düzeyde dil yeterliliğine sahip olan ya da bu yeterlilikleri 4 yarıyıldan önce sağlayabilen öğrenciler ARA 301, ARA 302, ARA 303, ARA 304 kodlu Arapça dersleri ile TUR 301, TUR 302, TUR 303, TUR 304 kodlu Türkçe derslerinin yerine, ders planında belirtilen genel seçmeli dersleri alacaklardır. Uluslararası öğrenciler TLL101-102 dersleri yerine geçmek üzere kendi seviyelerine uygun en az iki adet Türkçe dersi almaları zorunludur. Psikoloji lisans programından mezuniyet için Alan 1, Alan 2 ve Alan 3’ten ayrı ayrı en az bir (1) adet bölüm seçmeli dersin alınması ve başarılması zorunludur.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  1. Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.
  2. Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.
  3. İstihdam olanakları: Psikoloji lisans programı mezunları hastanelerde, aile sağlığı ve rehabilitasyon merkezlerinde ruh sağlığı uzmanı olarak; mahkemelerde bilirkişi olarak, okullarda ve eğitim merkezlerinde psikolog olarak; şirketlerde endüstriyel psikolog olarak, üniversitelerde akademisyen olarak; araştırma merkezlerinde araştırmacı olarak çalışabilirler.
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

     1.1.Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

     1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)          

     2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030031794


Yeterlilik Adı
Psikoloji (İngilizce) Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İbn Haldun Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Başak Mah. Ordu Cad. F-05 Blok No:3 P.K. 34480 Başakşehir/İST.

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

Psikoloji (2634)


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

Psikoloji (2634)


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Programın açık amacı, tüm öğrencilerimize kaliteli bir lisans ve lisansüstü eğitim sunmak ve beynin işleyişini, insan davranışını ve ruh sağlığını daha iyi anlamak için temel ve uygulamalı alanlarda bilgiyi geliştiren araştırmalar yapmaktır.İ


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün veya çevrimiçi öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, program ve üniversite bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. Buna ek olarak, Canvas gibi çevrimiçi platformlardan yararlanılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Davranışın fizyolojik, biyolojik, genetik, öğrenilmiş ve çevresel temellerini tanımlar; bu konularla ilgili temel kavram ve kuramları özetleyebilir ve yorumlayabilir.
  • Psikolojinin –bilişsel, deneysel, gelişimsel, sosyal, sinirbilim, klinik psikoloji gibi- farklı alt dallarını tanır ve bu alanların temel kavram ve kuramlarını birbiriyle bağlantılı ve mukayeseli biçimde başkalarına açıklayabilir.
  • Bilimsel araştırmanın temel kavramlarını anlar ve kavrar, basit düzeyde bir araştırma projesi taslağını anlayabilir ve hazırlayabilir, bilimsel araştırma projelerine katkıda bulunabilir.
  • Psikoloji konularında ölçmeyi, ölçme araçlarını ayırdedebilir, temel düzeyde ölçümler yapabilir, Excel ve SPSS gibi yazılımları kullanarak ölçümlerin basit istatistiksel analizlerini yapabilir ve sonuçları raporlayabilir.
  • Yaşamı boyunca öğrenme, psikoloji ve diğer disiplinler konusundaki bilgilerini sürekli güncelleme ve gerektiğinde bu amaca yönelik ulusal ve uluslararası diğer meslektaşlarla iş birliği yapabilme becerisine sahip olur.
  • Psikolojinin uluslararası etik kurallarını, kültürel değerleri de dikkate alarak özümser ve bu değerleri araştırma ve mesleki uygulamada tavizsiz uygular.
  • Toplumsal ve bireysel sorunlara çözüm odaklı duyarlılık gösterir ve gerektiğinde bireysel ya da ekip üyesi olarak gönüllük esasına göre topluma hizmet etme bilincine sahip olur.
  • Açık fikirli olur, analitik ve eleştirel düşünme ve belirli düzeyde sentez yapma becerisine sahip olur.
  • Yaşamında demokratik düşünceyi ve insan haklarını gözetir, içinde yaşadığı toplumun erdemleriyle kültürlenir ve koruyucu bir çevre bilincine sahip olur.
  • En az bir yabancı dilde (örn. İngilizce ve Arapça) psikoloji alanına ait tarihsel ve modern, yerel ve uluslararası kültürlerdeki kaynaklardan yararlanabilir.
  • Uluslararası psikoloji literatürüne kendi kültürel bilgi birikiminden yola çıkarak katkıda bulunabilir.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

        1. Okuma yazma yetkinliği
        2. Çoklu dil yetkinliği
        3. Analitik ve bilimsel yetkinlik
        4. Dijital yetkinlik
        5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
        6. Vatandaşlık yetkinliği 
        7. Girişimcilik yetkinliği
        8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
        9.  Eleştirel düşünme yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların  ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim  Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak  yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 

Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve  dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. 

Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

FIBAA tarafından akredite edilmiştir.

Başlangıç tarihi 06.03.2024, bitiş tarihi 05.03.2029’dur.


Giriş Şartı

MADDE 5 –
(1) Üniversiteye bağlı fakültelere öğrenci kabulü ÖSYM tarafından düzenlenen merkezi sınav sonucuna göre yine ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme işlemi ile gerçekleşir.
MADDE 6 –
(1) Üniversiteye yeni kayıtlar, ilgili mevzuat hükümleri uyarınca, ÖSYM tarafından belirlenen ve ilan edilen tarihlerde elektronik ortamda (e-devlet üzerinden) veya şahsen yapılabilir. Şahsen yapılacak kayıt işlemleri için adayın Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına başvurması gerekir.

(2) Üniversitenin lisans programlarına kesin kayıt yaptırabilmek için, ÖSYM tarafından ilgili programa yerleştirilmiş olmak ve kontenjan dâhilinde öğrenci kabul eden başka bir yükseköğretim kurumunun örgün öğretim programlarında kayıtlı olmamak gerekir.

(3) Kesin kayıtlarda istenilecek belgeler ve uygulanacak esaslar, ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda Üniversitenin ilgili kurulları tarafından belirlenerek internet sayfasında ilan edilir. Öğrenci kayıt işlemlerine ilişkin diğer esaslar İbn Haldun Üniversitesi Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin 6. maddesinde düzenlenmiştir.

Özel Kabul Şartları

Uluslararası öğrencilerin kabulü ilgili mevzuat hükümlerine göre gerçekleştirilir. Uluslararası öğrenci kontenjanları, başvuru ve kayıt tarihleri ile ücretleri Senato kararı ve Mütevelli Heyeti onayı ile belirlenir.

Üniversite içinden veya dışından yatay ve dikey geçiş yoluyla öğrenci kabulü ile ÇAP ve YAP’a ilişkin esas ve usuller; 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu, 24/4/2010 tarihli ve 27561 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik ve ilgili diğer mevzuat hükümleri çerçevesinde Senato tarafından belirlenir.

Uluslararası ve ulusal öğrenci değişimi İbn Haldun Üniversitesi ile yurt içi veya yurt dışındaki diğer üniversiteler arasında yapılan anlaşmalar uyarınca, üniversitelerarası öğrenci değişim programları, ikili anlaşmalar ve YÖK tarafından belirlenen esaslar doğrultusunda, uygulanabilir. Öğrenci değişimine ilişkin hususlarda İbn Haldun Üniversitesi Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin 9. maddesi uygulanacaktır


Başarma Şartları
240 krediyi tamamlamak ve zorunlu dersleri başarı ile tamamlamak Üç dil eğitimi ile ilgili alınan 16.06.2017 tarihli Senato kararı uyarınca, Üniversitemizin bütün bölümlerinde mezuniyet şartı olarak Türkçe, İngilizce ve Arapça dillerinin her birinden en az B2 düzeyinde dil yeterliliğine sahip olmak gerekmektedir. Psikoloji Lisans Programı Ders Planı, öğrencilerin bu şartları sağlayabilmeleri için 4 yarıyıl Arapça, uluslararası öğrencilerin ise ek olarak 4 yarıyıl Türkçe dil dersi alabilecekleri şekilde düzenlenmiştir. Öğrencilerin sadece kendi seviyelerine uygun olan dil dersine kayıt yaptırmaları, Diller Okulu tarafından düzenlenecek seviye belirleme sınavları ile sağlanacaktır. Öğrencilerin sadece kendi seviyelerine uygun olan dil dersine kayıt yaptırmaları, Diller Okulu tarafından düzenlenecek seviye belirleme sınavları ile sağlanacaktır. İstenen düzeyde dil yeterliliğine sahip olan ya da bu yeterlilikleri 4 yarıyıldan önce sağlayabilen öğrenciler ARA 301, ARA 302, ARA 303, ARA 304 kodlu Arapça dersleri ile TUR 301, TUR 302, TUR 303, TUR 304 kodlu Türkçe derslerinin yerine, ders planında belirtilen genel seçmeli dersleri alacaklardır. Uluslararası öğrenciler TLL101-102 dersleri yerine geçmek üzere kendi seviyelerine uygun en az iki adet Türkçe dersi almaları zorunludur. Psikoloji lisans programından mezuniyet için Alan 1, Alan 2 ve Alan 3’ten ayrı ayrı en az bir (1) adet bölüm seçmeli dersin alınması ve başarılması zorunludur.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  1. Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.
  2. Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.
  3. İstihdam olanakları: Psikoloji lisans programı mezunları hastanelerde, aile sağlığı ve rehabilitasyon merkezlerinde ruh sağlığı uzmanı olarak; mahkemelerde bilirkişi olarak, okullarda ve eğitim merkezlerinde psikolog olarak; şirketlerde endüstriyel psikolog olarak, üniversitelerde akademisyen olarak; araştırma merkezlerinde araştırmacı olarak çalışabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

     1.1.Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

     1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)          

     2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030031794

Qualification Title
Bachelor's Degree in Psychology (English)
Awarding BodyIbn Haldun University
Awarding Body ContactBaşak Mah. Ordu Cad. No:3 P.K. 34480 Başakşehir/İstanbul
Awarding Body Urlhttps://www.ihu.edu.tr
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024
TQF Level 6
Thematic AreasPsychology
National Occupation Classification

ISCO 08

Psychology (2634)

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The explicit aim of the program is to provide a quality undergraduate and graduate education to all our students and to conduct research that advances knowledge in basic and applied areas to better understand the functioning of the brain, human behavior and mental health.

Learning Environments

Education and training are carried out in the form of face-to-face or online teaching. In addition, practical training is carried out in laboratories and workshops within the program and university, or as internships or workplace training in industry, health institutions and workplaces. In addition, online platforms such as Canvas are utilized.

Description
  • Education and training are carried out in the form of face-to-face or online teaching. In addition, practical training is carried out in laboratories and workshops within the program and university, or as internships or workplace training in industry, health institutions and workplaces. In addition, online platforms such as Canvas are utilized.
  • Defines the physiological, biological, genetic, learned and environmental foundations of behavior; summarize and interpret the basic concepts and theories related to these issues.
  • Recognizes different sub-branches of psychology such as cognitive, experimental, developmental, social, neuroscience, clinical psychology and can explain the basic concepts and theories of these fields to others in a related and comparative way.
  • Understands and comprehends the basic concepts of scientific research, can understand and prepare a research project draft at a basic level, and contribute to scientific research projects.
  • Distinguish measurement tools in psychology subjects, make basic measurements, perform simple statistical analysis of measurements using software such as Excel and SPSS, and report the results.
  • Has the ability to continuously learn, update their knowledge of psychology and other disciplines throughout their life and to cooperate with other national and international colleagues for this purpose when necessary.
  • Assimilates the international ethical rules of psychology, taking into account cultural values, and applies these values uncompromisingly in research and professional practice.
  • Shows solution-oriented sensitivity to social and individual problems and has the awareness of serving the society on a voluntary basis as an individual or team member when necessary.
  • Be open-minded, has the ability to think analytically and critically, and to synthesize at a certain level.
  • They observe democratic thought and human rights in their lives, are cultured with the virtues of the society they live in and have a protective environmental awareness.
  • Can benefit from resources in at least one foreign language (e.g. English and Arabic) in the field of psychology in historical and modern, local and international cultures.
  • Contribute to the international psychology literature based on their own cultural knowledge.
Key Competencies

It has the following key competencies at an advanced level.

        1. Literacy competence
        2. Multi-language proficiency
        3. Analytical and scientific competence
        4. Digital competence
        5. Competence in personal, social and learning to learn
        6. Citizenship competence 
        7. Entrepreneurial competence
        8. Cultural awareness and expressive competence
        9. Critical Thinking competence
Further Info
            1.  

Measurement and evaluation methods; The types of exams and their contribution to the course success grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK) on these issues.

Different methods such as homework, project, applied homework, midterm exam and final exam are used in assessment and evaluation.

Letter and/or number-based grading systems are used to evaluate student achievement.

Quality Assurance

To ensure the quality of higher education programs:

The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for the planning, organization, management, and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.

The "University Monitoring and Evaluation Reports" prepared annually for higher education institutions are published according to the criteria set by The Council of Higher Education (YÖK). Quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions prepared based on these reports are shared with the public by The Council of Higher Education (YÖK).

The "Foundation Higher Education Institutions Report," which includes academic, administrative, and financial data of foundation higher education institutions, is published annually by The Council of Higher Education (YÖK). The quantitative and qualitative evaluations regarding foundation higher education institutions included in these reports are shared with the public by The Council of Higher Education (YÖK).

Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles Regarding the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Formation and Approval of Teaching Programs:

1.1. The Council of Higher Education (YÖK)  determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curricula of undergraduate programs and the learning outcomes each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions, in accordance with the fundamental principles set by  The Council of Higher Education (YÖK) in these matters.

1.3. The curricula of the National Core Education Programs are implemented by higher education institutions after being approved by  The Council of Higher Education (YÖK) following their acceptance by the relevant Deans' Council.

2. Assessment-Evaluation: The methods for measuring and evaluating the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students are carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions, in accordance with the fundamental principles determined by  The Council of Higher Education (YÖK) in these matters.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Assessment: Higher education institutions enter the "Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by The Council of Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year within the context of continuous monitoring. The "Institutional Feedback Report" prepared by The Council of Higher Education Quality Council (YÖKAK) regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. Accreditation decisions made by accreditation organizations authorized or recognized by The Council of Higher Education Quality Council (YÖKAK) also demonstrate that the quality assurance of the qualifications of the programs has been ensured. Regular review activities are carried out regarding the determined qualifications as required by the The Council of Higher Education Quality Council (YÖKAK) legislation.

Accredited by FIBAA.

Start date is 06.03.2024, end date is 05.03.2029.

Access Requirements

ARTICLE 5 –
(1) Admission of students to the faculties affiliated to the university is carried out by the placement process made by ÖSYM according to the results of the central exam organized by ÖSYM.

ARTICLE 6 –

(1) New registrations to the university can be made electronically (via e-devlet) or in person on the dates determined and announced by ÖSYM in accordance with the provisions of the relevant legislation. For in-person registration, the candidate must apply to the Registrar's Office.

(2) In order to be able to enroll in the undergraduate programs of the university, it is necessary to be placed in the relevant program by ÖSYM and not to be registered in the formal education programs of another higher education institution that accepts students within the quota.

(3) The documents to be requested and the principles to be applied in the final registrations are determined by the relevant boards of the University in line with the provisions of the relevant legislation and announced on the website. Other principles regarding student registration procedures are regulated in Article 6 of Ibn Haldun University Undergraduate Education and Examination Regulations.

Special Admission Requirements

Admission of international students is carried out in accordance with the provisions of the relevant legislation. International student quotas, application and registration dates and fees are determined by the decision of the Senate and the approval of the Board of Trustees.

Principles and procedures regarding the admission of students through within- and cross-institutional transfer from within or outside the university, and double major and minor; It is determined by the Senate within the framework of the Higher Education Law No. 2547, the Regulation on the Principles of Transition Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer published in the Official Gazette dated 24/4/2010 and numbered 27561 and other relevant legislation.

International and national student exchange can be implemented in accordance with the agreements made between Ibn Haldun University and other universities in Turkey or abroad, in line with inter-university student exchange programs, bilateral agreements and the principles determined by the Council of Higher Education. Article 9 of the Ibn Haldun University Undergraduate Education and Examination Regulations will be applied in matters related to student exchange

Conditions for Success Completing 240 credits and successfully completing required courses In accordance with the Senate decision dated 16.06.2017 regarding tri-language education, it is necessary to have at least B2 level language proficiency in each of Turkish, English and Arabic languages as a graduation requirement in all departments of our university. The Psychology Undergraduate Program Curriculum is designed in such a way that students can take 4 semesters of Arabic language courses and international students can take an additional 4 semesters of Turkish language courses in order to meet these conditions. Students will only be able to enroll in the language course that is suitable for their level through placement exams to be organized by the School of Languages. Students will only be able to enroll in the language course that is suitable for their level through placement exams to be organized by the School of Languages. Students who have the desired level of language proficiency or who can provide these proficiencies before 4 semesters will take the general elective courses specified in the curriculum instead of the Arabic courses coded ARA 301, ARA 302, ARA 303, ARA 304 and the Turkish courses coded TUR 301, TUR 302, TUR 303, TUR 304. International students are required to take at least two Turkish courses appropriate to their level in order to replace TLL101-102 courses. In order to graduate from the psychology undergraduate program, it is obligatory to take and pass at least one (1) departmental elective course from Area 1, Area 2 and Area 3 separately.
Progression Paths (Relationship Type)
  1. Those who have a bachelor's degree can continue to master's programs and doctorate and proficiency in arts programs accepted with a bachelor's degree if they meet the relevant conditions.
  2. Undergraduate students have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions they are studying. Students enrolled in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and receive two separate undergraduate diplomas if they are successful.
  3. Employment opportunities: Graduates of the psychology undergraduate program can work as mental health specialists in hospitals, family health and rehabilitation centers; as expert witnesses in courts; as psychologists in schools and training centers; as industrial psychologists in companies; as academics in universities; and as researchers in research centers.
Legal Basis
      1. 1.Higher Education Law No. 2547
  1. 2. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Degree Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
  2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

       2.1. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)          

         3.   Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Council Regulation

Validity Period (If Any)

Qualification is valid continuously.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030031794


Qualification Title
Bachelor's Degree in Psychology (English)

Awarding Body
Ibn Haldun University

Awarding Body Contact
Başak Mah. Ordu Cad. No:3 P.K. 34480 Başakşehir/İstanbul

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08

Psychology (2634)


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024

National Occupation Classification

ISCO 08

Psychology (2634)


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The explicit aim of the program is to provide a quality undergraduate and graduate education to all our students and to conduct research that advances knowledge in basic and applied areas to better understand the functioning of the brain, human behavior and mental health.


Learning Environments

Education and training are carried out in the form of face-to-face or online teaching. In addition, practical training is carried out in laboratories and workshops within the program and university, or as internships or workplace training in industry, health institutions and workplaces. In addition, online platforms such as Canvas are utilized.


Description
  • Education and training are carried out in the form of face-to-face or online teaching. In addition, practical training is carried out in laboratories and workshops within the program and university, or as internships or workplace training in industry, health institutions and workplaces. In addition, online platforms such as Canvas are utilized.
  • Defines the physiological, biological, genetic, learned and environmental foundations of behavior; summarize and interpret the basic concepts and theories related to these issues.
  • Recognizes different sub-branches of psychology such as cognitive, experimental, developmental, social, neuroscience, clinical psychology and can explain the basic concepts and theories of these fields to others in a related and comparative way.
  • Understands and comprehends the basic concepts of scientific research, can understand and prepare a research project draft at a basic level, and contribute to scientific research projects.
  • Distinguish measurement tools in psychology subjects, make basic measurements, perform simple statistical analysis of measurements using software such as Excel and SPSS, and report the results.
  • Has the ability to continuously learn, update their knowledge of psychology and other disciplines throughout their life and to cooperate with other national and international colleagues for this purpose when necessary.
  • Assimilates the international ethical rules of psychology, taking into account cultural values, and applies these values uncompromisingly in research and professional practice.
  • Shows solution-oriented sensitivity to social and individual problems and has the awareness of serving the society on a voluntary basis as an individual or team member when necessary.
  • Be open-minded, has the ability to think analytically and critically, and to synthesize at a certain level.
  • They observe democratic thought and human rights in their lives, are cultured with the virtues of the society they live in and have a protective environmental awareness.
  • Can benefit from resources in at least one foreign language (e.g. English and Arabic) in the field of psychology in historical and modern, local and international cultures.
  • Contribute to the international psychology literature based on their own cultural knowledge.

Key Competencies

It has the following key competencies at an advanced level.

        1. Literacy competence
        2. Multi-language proficiency
        3. Analytical and scientific competence
        4. Digital competence
        5. Competence in personal, social and learning to learn
        6. Citizenship competence 
        7. Entrepreneurial competence
        8. Cultural awareness and expressive competence
        9. Critical Thinking competence

Further Info
            1.  

Measurement and evaluation methods; The types of exams and their contribution to the course success grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK) on these issues.

Different methods such as homework, project, applied homework, midterm exam and final exam are used in assessment and evaluation.

Letter and/or number-based grading systems are used to evaluate student achievement.


Quality Assurance

To ensure the quality of higher education programs:

The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for the planning, organization, management, and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.

The "University Monitoring and Evaluation Reports" prepared annually for higher education institutions are published according to the criteria set by The Council of Higher Education (YÖK). Quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions prepared based on these reports are shared with the public by The Council of Higher Education (YÖK).

The "Foundation Higher Education Institutions Report," which includes academic, administrative, and financial data of foundation higher education institutions, is published annually by The Council of Higher Education (YÖK). The quantitative and qualitative evaluations regarding foundation higher education institutions included in these reports are shared with the public by The Council of Higher Education (YÖK).

Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles Regarding the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Formation and Approval of Teaching Programs:

1.1. The Council of Higher Education (YÖK)  determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curricula of undergraduate programs and the learning outcomes each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions, in accordance with the fundamental principles set by  The Council of Higher Education (YÖK) in these matters.

1.3. The curricula of the National Core Education Programs are implemented by higher education institutions after being approved by  The Council of Higher Education (YÖK) following their acceptance by the relevant Deans' Council.

2. Assessment-Evaluation: The methods for measuring and evaluating the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students are carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions, in accordance with the fundamental principles determined by  The Council of Higher Education (YÖK) in these matters.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Assessment: Higher education institutions enter the "Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by The Council of Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year within the context of continuous monitoring. The "Institutional Feedback Report" prepared by The Council of Higher Education Quality Council (YÖKAK) regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. Accreditation decisions made by accreditation organizations authorized or recognized by The Council of Higher Education Quality Council (YÖKAK) also demonstrate that the quality assurance of the qualifications of the programs has been ensured. Regular review activities are carried out regarding the determined qualifications as required by the The Council of Higher Education Quality Council (YÖKAK) legislation.

Accredited by FIBAA.

Start date is 06.03.2024, end date is 05.03.2029.


Access Requirements

ARTICLE 5 –
(1) Admission of students to the faculties affiliated to the university is carried out by the placement process made by ÖSYM according to the results of the central exam organized by ÖSYM.

ARTICLE 6 –

(1) New registrations to the university can be made electronically (via e-devlet) or in person on the dates determined and announced by ÖSYM in accordance with the provisions of the relevant legislation. For in-person registration, the candidate must apply to the Registrar's Office.

(2) In order to be able to enroll in the undergraduate programs of the university, it is necessary to be placed in the relevant program by ÖSYM and not to be registered in the formal education programs of another higher education institution that accepts students within the quota.

(3) The documents to be requested and the principles to be applied in the final registrations are determined by the relevant boards of the University in line with the provisions of the relevant legislation and announced on the website. Other principles regarding student registration procedures are regulated in Article 6 of Ibn Haldun University Undergraduate Education and Examination Regulations.

Special Admission Requirements

Admission of international students is carried out in accordance with the provisions of the relevant legislation. International student quotas, application and registration dates and fees are determined by the decision of the Senate and the approval of the Board of Trustees.

Principles and procedures regarding the admission of students through within- and cross-institutional transfer from within or outside the university, and double major and minor; It is determined by the Senate within the framework of the Higher Education Law No. 2547, the Regulation on the Principles of Transition Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer published in the Official Gazette dated 24/4/2010 and numbered 27561 and other relevant legislation.

International and national student exchange can be implemented in accordance with the agreements made between Ibn Haldun University and other universities in Turkey or abroad, in line with inter-university student exchange programs, bilateral agreements and the principles determined by the Council of Higher Education. Article 9 of the Ibn Haldun University Undergraduate Education and Examination Regulations will be applied in matters related to student exchange


Conditions for Success
Completing 240 credits and successfully completing required courses In accordance with the Senate decision dated 16.06.2017 regarding tri-language education, it is necessary to have at least B2 level language proficiency in each of Turkish, English and Arabic languages as a graduation requirement in all departments of our university. The Psychology Undergraduate Program Curriculum is designed in such a way that students can take 4 semesters of Arabic language courses and international students can take an additional 4 semesters of Turkish language courses in order to meet these conditions. Students will only be able to enroll in the language course that is suitable for their level through placement exams to be organized by the School of Languages. Students will only be able to enroll in the language course that is suitable for their level through placement exams to be organized by the School of Languages. Students who have the desired level of language proficiency or who can provide these proficiencies before 4 semesters will take the general elective courses specified in the curriculum instead of the Arabic courses coded ARA 301, ARA 302, ARA 303, ARA 304 and the Turkish courses coded TUR 301, TUR 302, TUR 303, TUR 304. International students are required to take at least two Turkish courses appropriate to their level in order to replace TLL101-102 courses. In order to graduate from the psychology undergraduate program, it is obligatory to take and pass at least one (1) departmental elective course from Area 1, Area 2 and Area 3 separately.

Progression Paths (Relationship Type)
  1. Those who have a bachelor's degree can continue to master's programs and doctorate and proficiency in arts programs accepted with a bachelor's degree if they meet the relevant conditions.
  2. Undergraduate students have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions they are studying. Students enrolled in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and receive two separate undergraduate diplomas if they are successful.
  3. Employment opportunities: Graduates of the psychology undergraduate program can work as mental health specialists in hospitals, family health and rehabilitation centers; as expert witnesses in courts; as psychologists in schools and training centers; as industrial psychologists in companies; as academics in universities; and as researchers in research centers.

Legal Basis
      1. 1.Higher Education Law No. 2547
  1. 2. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Degree Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
  2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

       2.1. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)          

         3.   Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Council Regulation


Validity Period (If Any)

Qualification is valid continuously.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode