Yeterlilik Kodu

TR0030014477

Yeterlilik Adı
Psikoloji Lisans Diploması
Sorumlu KurumOndokuzMayıs Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiKörfez, 19 Mayıs Ünv., 55270 Atakum/Samsun
Sorumlu Kurum URLhttps://www.omu.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Psikoloji
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.

Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir.
  • Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
     
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Psikoloji alanına özgü güncel kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgilere sahip olma
  • İnsanlar ve toplumlar arası ilişkilerin işleyiş kurallarını benimseyebilme; kişiler arası ve kültürler arası farklılıkları kavrayabilme
  • Mesleki etik ilke ve sorumluluklar çerçevesinde farklılıklara karşı ön yargılı olmama; evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olma
  • Psikoloji alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamaya yönelik sorunları belirleyebilme, bağımsız olarak araştırma planlayabilme, nicel ve nitel teknikleri kullanabilme, araştırma bulgularını yorumlayabilme ve bilimsel yazım formatına uygun raporlayabilme
  • Psikolojinin alt dalları ve farklı disiplinler ile iş birliği içinde çalışabilme ve alanı ile ilgili bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme
  • Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme, uygulayabilme ve bu konudaki görüşlerini ilgili kurum ve uzmanlar ile paylaşabilme
  • Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseme
  • Kişisel ve mesleki etkinlik alanlarında bilimsel, analitik, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme
  • İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini açıklayabilecek temel gözlem, görüşme, psikolojik danışma becerisine sahip olma
  • Psikolojinin alt alanlarında kullanılan ölçme ve değerlendirme araçlarına ilişkin temel bilgi ve becerilere sahip olma, bunları geliştirebilme ve uygulayabilme
  • Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası bilgiye ulaşabilecek ve problemleri çözebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi öğrenebilme ve güncel bilimsel çalışmaları takip edebilme
  • Psikoloji ve uygulama alanlarında bilişim, analiz tekniklerini ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanabilme
Anahtar Yetkinlikler

Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

1. Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme

2. Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme

3. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme

Öğrenme Yetkinliği

1. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme

2. Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme

3. Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.

İletişim ve Sosyal Yetkinlik

1. Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme

2. Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.

3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.

4. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.

5. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.

Alana Özgü Yetkinlik

1. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme

2. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(1) Başarı notu, öğrencilerin dönem/yıl içi değerlendirme notu ile dönem/yıl sonu veya bütünleme sınavından aldıkları notların öngörülen ağırlıklara göre hesaba katılmasıyla belirlenen ham başarı notlarının 4’lük not sistemindeki karşılığını ifade eder. Öğrencilerin başarı notlarının hesaplanmasında bağıl veya mutlak değerlendirme sistemi kullanılır. Birimlerde mutlak ve bağıl değerlendirme sistemlerinden hangisinin kullanılacağı, birim kurulunun önerisi ve Senato onayı ile belirlenir.

(2) Bağıl ve mutlak değerlendirme sistemlerine ilişkin ölçme ve değerlendirme esasları, bağıl değerlendirme sisteminde başarı notu hesaplamasına katılma koşulları ve sınırları ile başarı dereceleri hakkındaki esaslar, Senato tarafından belirlenir.

(3) Her iki değerlendirme sisteminde de herhangi bir dersten dönem/yıl sonu veya bütünleme sınavına girmeyen ve bu sınavda 100 puan üzerinden en az 50 puan alamayan öğrenciler başarısız sayılır. Bu sınır, ilgili birim kurulunun önerisi ve Senato kararı ile değiştirilebilir. Bütünleme sınavı yapılmayan ve dönem içi değerlendirmenin ağırlıklı olduğu birimlerde derslerden başarılı sayılmak için dönem/yıl sonu sınavından asgari bir not alma koşulu aranmaz.

(4) Öğrencinin KM ve G notu aldığı dersler, GANO hesabında dikkate alınmaz.

(5) Harfle ilan edilen başarı notları ile bunların ağırlık katsayıları/anlamları aşağıdaki şekildedir:

 

4.00 AA

3.50 BA

3.00 BB

2.50 CB

2.00 CC

1.50 DC

1.00 DD

0.00 FF

0.00 FD

0.00 FG

KM

G

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği ( FEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 24.01.2024 / 30.09.2029

Giriş Şartı

1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.

2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.

Başarma ŞartlarıYeterlilik Koşulları ve Kuralları  Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

1. Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.

2. Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Belge sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030014477


Yeterlilik Adı
Psikoloji Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
OndokuzMayıs Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Körfez, 19 Mayıs Ünv., 55270 Atakum/Samsun

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.


Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir.
  • Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
     

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Psikoloji alanına özgü güncel kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgilere sahip olma
  • İnsanlar ve toplumlar arası ilişkilerin işleyiş kurallarını benimseyebilme; kişiler arası ve kültürler arası farklılıkları kavrayabilme
  • Mesleki etik ilke ve sorumluluklar çerçevesinde farklılıklara karşı ön yargılı olmama; evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olma
  • Psikoloji alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamaya yönelik sorunları belirleyebilme, bağımsız olarak araştırma planlayabilme, nicel ve nitel teknikleri kullanabilme, araştırma bulgularını yorumlayabilme ve bilimsel yazım formatına uygun raporlayabilme
  • Psikolojinin alt dalları ve farklı disiplinler ile iş birliği içinde çalışabilme ve alanı ile ilgili bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme
  • Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme, uygulayabilme ve bu konudaki görüşlerini ilgili kurum ve uzmanlar ile paylaşabilme
  • Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseme
  • Kişisel ve mesleki etkinlik alanlarında bilimsel, analitik, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme
  • İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini açıklayabilecek temel gözlem, görüşme, psikolojik danışma becerisine sahip olma
  • Psikolojinin alt alanlarında kullanılan ölçme ve değerlendirme araçlarına ilişkin temel bilgi ve becerilere sahip olma, bunları geliştirebilme ve uygulayabilme
  • Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası bilgiye ulaşabilecek ve problemleri çözebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi öğrenebilme ve güncel bilimsel çalışmaları takip edebilme
  • Psikoloji ve uygulama alanlarında bilişim, analiz tekniklerini ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanabilme

Anahtar Yetkinlikler

Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

1. Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme

2. Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme

3. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme

Öğrenme Yetkinliği

1. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme

2. Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme

3. Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.

İletişim ve Sosyal Yetkinlik

1. Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme

2. Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.

3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.

4. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.

5. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.

Alana Özgü Yetkinlik

1. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme

2. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(1) Başarı notu, öğrencilerin dönem/yıl içi değerlendirme notu ile dönem/yıl sonu veya bütünleme sınavından aldıkları notların öngörülen ağırlıklara göre hesaba katılmasıyla belirlenen ham başarı notlarının 4’lük not sistemindeki karşılığını ifade eder. Öğrencilerin başarı notlarının hesaplanmasında bağıl veya mutlak değerlendirme sistemi kullanılır. Birimlerde mutlak ve bağıl değerlendirme sistemlerinden hangisinin kullanılacağı, birim kurulunun önerisi ve Senato onayı ile belirlenir.

(2) Bağıl ve mutlak değerlendirme sistemlerine ilişkin ölçme ve değerlendirme esasları, bağıl değerlendirme sisteminde başarı notu hesaplamasına katılma koşulları ve sınırları ile başarı dereceleri hakkındaki esaslar, Senato tarafından belirlenir.

(3) Her iki değerlendirme sisteminde de herhangi bir dersten dönem/yıl sonu veya bütünleme sınavına girmeyen ve bu sınavda 100 puan üzerinden en az 50 puan alamayan öğrenciler başarısız sayılır. Bu sınır, ilgili birim kurulunun önerisi ve Senato kararı ile değiştirilebilir. Bütünleme sınavı yapılmayan ve dönem içi değerlendirmenin ağırlıklı olduğu birimlerde derslerden başarılı sayılmak için dönem/yıl sonu sınavından asgari bir not alma koşulu aranmaz.

(4) Öğrencinin KM ve G notu aldığı dersler, GANO hesabında dikkate alınmaz.

(5) Harfle ilan edilen başarı notları ile bunların ağırlık katsayıları/anlamları aşağıdaki şekildedir:

 

4.00 AA

3.50 BA

3.00 BB

2.50 CB

2.00 CC

1.50 DC

1.00 DD

0.00 FF

0.00 FD

0.00 FG

KM

G


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği ( FEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 24.01.2024 / 30.09.2029


Giriş Şartı

1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.

2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.


Başarma Şartları
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları  Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

1. Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.

2. Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Belge sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030014477

Qualification Title
Psychology Bachelor's Degree
Awarding BodyOndokuz Mayıs University
Awarding Body ContactOndokuz Mayıs University Kurupelit Campus, 55139 Atakum/Samsun
Awarding Body Urlhttps://www.omu.edu.tr
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024
TQF Level 6
Thematic AreasPsychology
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

It is a higher education programme that covers an eight-semester programme based on secondary education qualifications and provides education for a specific learning area or profession.

Learning Environments
  • Education and training is carried out in the form of formal, open or distance education.
  • In addition, practical training is carried out as internship or workplace training in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, health institutions and workplaces.
Description
  • Having up-to-date theoretical and practical knowledge specific to the field of psychology
  • To have basic observation, interview and psychological counseling skills that can explain the cognitive, emotional and behavioral processes of human beings
  • To be able to adopt the rules of operation of relations between people and societies; to be able to understand interpersonal and intercultural differences
  • To have basic knowledge and skills about assessment and evaluation tools used in sub-fields of psychology, to be able to develop and apply them
  • To be able to identify theoretical and practical problems related to the field of psychology, being able to plan research independently, to use quantitative and qualitative techniques, being able to interpret research findings and report them in accordance with scientific writing format
  • Adopting a lifelong learning approach in personal and professional development
  • Able to think scientifically, analytically, creatively and critically in personal and professional fields of activity
  • Able to work in collaboration with sub-branches of psychology and different disciplines and to take responsibility as an individual and as a team member in the field
  • Being able to organize and implement projects and events for the social environment in which they live with the awareness of social responsibility and to share their opinions on this subject with relevant institutions and experts.
  • To be able to learn a foreign language adequately that can reach national and international information about the field and solve problems and to follow current scientific studies
  • To be able to use informatics, analysis techniques and communication technologies effectively in the fields of psychology and practice.
  • Not being prejudiced against differences within the framework of professional ethical principles and responsibilities; being respectful for universal values and human rights
Key Competencies

Ability to work independently and take responsibility

1. To be able to carry out an advanced level study related to the field independently

2. To be able to take responsibility individually and as a team member to solve complex and unforeseen problems encountered in applications related to the field

3. To be able to plan and manage activities for the development of employees under his/her responsibility within the framework of a project

Learning Competence

1. To be able to evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field with a critical approach

2. To be able to identify learning needs and to be able to direct his/her learning

3. To be able to develop a positive attitude towards lifelong learning.

Communication and Social Competence

1. To be able to inform the relevant people and institutions about the issues related to the field; to be able to convey his/her thoughts and suggestions for solutions to problems in written and orally

2. To be able to share his/her ideas and suggestions for solutions to problems in his/her field with experts and non-experts by supporting them with quantitative and qualitative data.

3. To be able to organise and implement projects and activities for the social environment with a sense of social responsibility.

4. To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level. 5. To be able to use information and communication technologies together with computer software at least at the European Computer Driving Licence Advanced Level required by the field.

Further Info

(1) The grade point represents the 4-point scale equivalent of the raw grade point average calculated by taking into account the midterm and final exam scores of the students according to the prescribed weights. Relative or absolute evaluation system is used in the calculation of students' grade points. Whether the relative or absolute evaluation system will be used in the units is determined by the proposal of the unit council and the approval of the Senate.

(2) The principles of measurement and evaluation for relative and absolute evaluation systems, the conditions and limits for participation in the grade point calculation in the relative evaluation system, and the principles regarding the success levels are determined by the Senate.

(3) In both evaluation systems, students who do not take the final exam or makeup exam for a course and who cannot score at least 50 points out of 100 in this exam are considered unsuccessful. This limit may be changed by the proposal of the relevant unit council and the Senate decision. In units where makeup exams are not held and where midterm evaluations are weighted, there is no minimum grade requirement for passing the course from the final exam.

(4) The courses for which the student receives KM and G grades are not taken into account in the calculation of the CGPA.

(5) The letter grades and their weight coefficients/meanings announced are as follows for the academic units of the university.

4.00 AA

3.50 BA

3.00 BB

2.50 CB

2.00 CC

1.50 DC

1.00 DD

0.00 FF

0.00 FD

0.00 FG

KM

G

Quality Assurance

To monitor the quality of higher education programmes;

- YÖK is responsible for the planning, organisation, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.

- ‘University Monitoring and Evaluation Reports’ of higher education institutions prepared every year within the framework of the criteria determined by CoHE are published. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- Every year, YÖK publishes the ‘Foundation Higher Education Institutions Report’ containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Quality assurance of undergraduate programmes in higher education is ensured according to the ‘Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes’:

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programmes in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programmes in higher education institutions and the learning outcomes to be achieved by each programme are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles set by YÖK on these issues.

1.3. The curricula of the National Core Education Programmes are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Assessment and Evaluation: How the learning outcomes of each undergraduate programme will be measured and evaluated is determined in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK).

The programme is carried out according to the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programmes receive an undergraduate diploma upon successful completion of course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the ‘Institutional Internal Evaluation Reports’ of the previous year at the beginning of each year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK). YÖKAK shares the ‘Institutional Feedback Report’ prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation bodies authorised or recognised by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programmes is ensured. YÖKAK carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Access Requirements

1. To graduate from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to meet the admission requirements for undergraduate programmes of higher education institutions.

2. To be placed in the relevant undergraduate programme of the higher education institution as a result of the central examination conducted by the Measurement, Selection and Placement Centre (ÖSYM), whose procedures and principles are determined by YÖK.

Conditions for SuccessQualification Requirements and Rules  Successful completion of all the courses in the programme (equivalent to a total of 240 ECTS) and having a GPA of at least 2.00 out of 4.00 is the qualification requirement for graduation.
Progression Paths (Relationship Type)

1. Those who have a bachelor's degree can continue their studies in master's programmes and, if they meet the relevant requirements, in doctoral and proficiency in art programmes accepted with a bachelor's degree.

2. Undergraduate students have the right to participate in double major programmes offered by the higher education institutions where they are studying. Students enrolled in double major programmes can take courses from two diploma programmes simultaneously and if they are successful, they can receive two separate undergraduate diplomas.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Higher Education Institutions at Associate and Undergraduate Level Transfer Between Programmes, Double Major, Minor and Inter-Institutional Regulation on the Principles of Credit Transfer

1.2. Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programmes Regulation on the Continuation of Graduates to Undergraduate Education Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Council Regulation

 

Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030014477


Qualification Title
Psychology Bachelor's Degree

Awarding Body
Ondokuz Mayıs University

Awarding Body Contact
Ondokuz Mayıs University Kurupelit Campus, 55139 Atakum/Samsun

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

It is a higher education programme that covers an eight-semester programme based on secondary education qualifications and provides education for a specific learning area or profession.


Learning Environments
  • Education and training is carried out in the form of formal, open or distance education.
  • In addition, practical training is carried out as internship or workplace training in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, health institutions and workplaces.

Description
  • Having up-to-date theoretical and practical knowledge specific to the field of psychology
  • To have basic observation, interview and psychological counseling skills that can explain the cognitive, emotional and behavioral processes of human beings
  • To be able to adopt the rules of operation of relations between people and societies; to be able to understand interpersonal and intercultural differences
  • To have basic knowledge and skills about assessment and evaluation tools used in sub-fields of psychology, to be able to develop and apply them
  • To be able to identify theoretical and practical problems related to the field of psychology, being able to plan research independently, to use quantitative and qualitative techniques, being able to interpret research findings and report them in accordance with scientific writing format
  • Adopting a lifelong learning approach in personal and professional development
  • Able to think scientifically, analytically, creatively and critically in personal and professional fields of activity
  • Able to work in collaboration with sub-branches of psychology and different disciplines and to take responsibility as an individual and as a team member in the field
  • Being able to organize and implement projects and events for the social environment in which they live with the awareness of social responsibility and to share their opinions on this subject with relevant institutions and experts.
  • To be able to learn a foreign language adequately that can reach national and international information about the field and solve problems and to follow current scientific studies
  • To be able to use informatics, analysis techniques and communication technologies effectively in the fields of psychology and practice.
  • Not being prejudiced against differences within the framework of professional ethical principles and responsibilities; being respectful for universal values and human rights

Key Competencies

Ability to work independently and take responsibility

1. To be able to carry out an advanced level study related to the field independently

2. To be able to take responsibility individually and as a team member to solve complex and unforeseen problems encountered in applications related to the field

3. To be able to plan and manage activities for the development of employees under his/her responsibility within the framework of a project

Learning Competence

1. To be able to evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field with a critical approach

2. To be able to identify learning needs and to be able to direct his/her learning

3. To be able to develop a positive attitude towards lifelong learning.

Communication and Social Competence

1. To be able to inform the relevant people and institutions about the issues related to the field; to be able to convey his/her thoughts and suggestions for solutions to problems in written and orally

2. To be able to share his/her ideas and suggestions for solutions to problems in his/her field with experts and non-experts by supporting them with quantitative and qualitative data.

3. To be able to organise and implement projects and activities for the social environment with a sense of social responsibility.

4. To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level. 5. To be able to use information and communication technologies together with computer software at least at the European Computer Driving Licence Advanced Level required by the field.


Further Info

(1) The grade point represents the 4-point scale equivalent of the raw grade point average calculated by taking into account the midterm and final exam scores of the students according to the prescribed weights. Relative or absolute evaluation system is used in the calculation of students' grade points. Whether the relative or absolute evaluation system will be used in the units is determined by the proposal of the unit council and the approval of the Senate.

(2) The principles of measurement and evaluation for relative and absolute evaluation systems, the conditions and limits for participation in the grade point calculation in the relative evaluation system, and the principles regarding the success levels are determined by the Senate.

(3) In both evaluation systems, students who do not take the final exam or makeup exam for a course and who cannot score at least 50 points out of 100 in this exam are considered unsuccessful. This limit may be changed by the proposal of the relevant unit council and the Senate decision. In units where makeup exams are not held and where midterm evaluations are weighted, there is no minimum grade requirement for passing the course from the final exam.

(4) The courses for which the student receives KM and G grades are not taken into account in the calculation of the CGPA.

(5) The letter grades and their weight coefficients/meanings announced are as follows for the academic units of the university.

4.00 AA

3.50 BA

3.00 BB

2.50 CB

2.00 CC

1.50 DC

1.00 DD

0.00 FF

0.00 FD

0.00 FG

KM

G


Quality Assurance

To monitor the quality of higher education programmes;

- YÖK is responsible for the planning, organisation, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.

- ‘University Monitoring and Evaluation Reports’ of higher education institutions prepared every year within the framework of the criteria determined by CoHE are published. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- Every year, YÖK publishes the ‘Foundation Higher Education Institutions Report’ containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Quality assurance of undergraduate programmes in higher education is ensured according to the ‘Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes’:

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programmes in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programmes in higher education institutions and the learning outcomes to be achieved by each programme are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles set by YÖK on these issues.

1.3. The curricula of the National Core Education Programmes are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Assessment and Evaluation: How the learning outcomes of each undergraduate programme will be measured and evaluated is determined in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK).

The programme is carried out according to the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programmes receive an undergraduate diploma upon successful completion of course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the ‘Institutional Internal Evaluation Reports’ of the previous year at the beginning of each year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK). YÖKAK shares the ‘Institutional Feedback Report’ prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation bodies authorised or recognised by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programmes is ensured. YÖKAK carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.


Access Requirements

1. To graduate from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to meet the admission requirements for undergraduate programmes of higher education institutions.

2. To be placed in the relevant undergraduate programme of the higher education institution as a result of the central examination conducted by the Measurement, Selection and Placement Centre (ÖSYM), whose procedures and principles are determined by YÖK.


Conditions for Success
Qualification Requirements and Rules  Successful completion of all the courses in the programme (equivalent to a total of 240 ECTS) and having a GPA of at least 2.00 out of 4.00 is the qualification requirement for graduation.

Progression Paths (Relationship Type)

1. Those who have a bachelor's degree can continue their studies in master's programmes and, if they meet the relevant requirements, in doctoral and proficiency in art programmes accepted with a bachelor's degree.

2. Undergraduate students have the right to participate in double major programmes offered by the higher education institutions where they are studying. Students enrolled in double major programmes can take courses from two diploma programmes simultaneously and if they are successful, they can receive two separate undergraduate diplomas.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Higher Education Institutions at Associate and Undergraduate Level Transfer Between Programmes, Double Major, Minor and Inter-Institutional Regulation on the Principles of Credit Transfer

1.2. Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programmes Regulation on the Continuation of Graduates to Undergraduate Education Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Council Regulation

 


Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode