Yeterlilik Kodu | TR0030034858 | |
Yeterlilik Adı | Psikoloji Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | İstanbul Kültür Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Ataköy 7-8-9-10, E5 Karayolu Üzeri Ataköy Yerleşkesi, 34158 Bakırköy | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.iku.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Psikoloji | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | TC. İstanbul Kültür Üniversitesi Psikoloji Lisans Programı’nın amacı, psikolojinin genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri problem çözme sürecinde kullanma becerisi olan, araştırma tasarlama, uygulama, analiz etme ve yorumlayabilme becerisine sahip, mesleki etik bilinci gelişmiş, toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci kazanmış, özyönetim becerilerine sahip öğrenciler yetiştirmektir. | |
Öğrenme Ortamları | Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır. Tam burs imkânı mevcuttur. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir: 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | TC. İstanbul Kültür Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü öğrencilerinin başarı durumları “İstanbul Kültür Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği” hükümlerine göre belirlenmektedir.
Başarı notları
a) Notlar Katsayı A 4,0 A- 3,7 B+ 3,3 B 3,0 B- 2,7 C+ 2,3 C 2,0 C- 1,7 D+ 1,3 D 1,0 D- 0,7 F 0,0 b) Ayrıca, aşağıdaki harf notlarından; 1) P: Ders devam ediyor, 2) E: Yarıyıl içi çalışmaları eksik, 3) V: Dersten çekilmiş, 4) Y: Başarılı, 5) Z: Başarısız olarak tanımlanır.
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği ( FEDEK) Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 02.05.2024 / 30.09.2027 | |
Giriş Şartı | 1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak. 2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak. | |
Başarma Şartları | Psikoloji Bölümü’nün tüm gereklerini yerine getiren, GNO’su 2.00 veya daha yüksek olmak koşulu ile en az 242 AKTS kredisine sahip olan öğrenciler, mezuniyet koşullarını sağlamış sayılırlar. Öğrenciler 178 kredilik zorunlu derslerinin yanı sıra Seçimlik Alan Dersi ders havuzundan en az 60 kredilik SA dersi, Seçimlik Alan Dışı ders havuzundan en az 4 kredilik SAD dersi almak ve başarmak zorundadır. Ek olarak; 40 iş günü zorunlu stajı tamamlamış olmak gereklidir. Zorunlu staj her biri 4 AKTS olmak üzere 20'şer günlük iki kademeden oluşur. Öğrenci 5. yarıyıldan itibaren staj yapabilir. Staj toplam 8 AKTS'dir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Psikoloji Bölümü'nden mezun olanlar, pek çok farklı sektörde ve psikolojinin farklı uzmanlık alanlarıyla ilgili sektörlerde çalışabilmektedirler. Bu alanlardan bazıları;
| |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030034858
ISCO 08
ISCO 08
TC. İstanbul Kültür Üniversitesi Psikoloji Lisans Programı’nın amacı, psikolojinin genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri problem çözme sürecinde kullanma becerisi olan, araştırma tasarlama, uygulama, analiz etme ve yorumlayabilme becerisine sahip, mesleki etik bilinci gelişmiş, toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci kazanmış, özyönetim becerilerine sahip öğrenciler yetiştirmektir.
Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır. Tam burs imkânı mevcuttur.
- Psikolojinin genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisine sahip olur.
- Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanır.
- Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine paralel olarak kavrar.
- İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinler arası bilgi sahibi olur.
- Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
- Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinler arası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi elde eder.
- Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi kazanır.
- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi kazanır.
- Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme yetisi kazanır.
- Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri kazanır.
- Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanır.
- Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği elde eder.
- Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği geliştirir.
- İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği kazanır.
- Mesleki etik bilinci kazanır.
- Başkalarıyla verimli çalışma becerisi kazanır.
- Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi elde eder.
- En az bir yabancı dil bilgisine sahip olur.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir:
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
TC. İstanbul Kültür Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü öğrencilerinin başarı durumları “İstanbul Kültür Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği” hükümlerine göre belirlenmektedir.
- Öğrencilere, bir yarıyılda, bitirme projesi, proje, staj ve benzeri dersler dışında her dersten en az bir ara sınav, bir yarıyıl sonu sınavı ve yarıyıl sonu bütünleme sınavı uygulanır. Öğretim elemanı, uygun gördüğü takdirde ödev, laboratuvar ve benzeri çalışmaları ara sınav olarak değerlendirebilir ve sonuçlar akademik takvimde belirtilen süre içinde öğrencilere ÖBYS üzerinden ilan edilir. Her yarıyıl sonunda öğrencilere başarı notu verilirken, ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ya da yarıyıl sonu bütünleme sınavı sonuçları, yarıyıl içi çalışmaları ve derse devamları göz önünde tutulur. Ağırlıkların belirlenmesinde ilgili öğretim elemanı yetkilidir. Öğretim elemanı, yarıyıl başında değerlendirme ölçütlerini öğrencilere duyurur ve ilgili bölüm/program başkanlığına bilgi verir.
- İş yeri uygulamaları veya stajlar, Senato tarafından belirlenen esaslara göre uygulanır. Eğitim-öğretim programında yer alan bütün derslerini başaran öğrenciler dâhil tüm öğrencilerden staj çalışmasını her yarıyıl başına kadar tamamlamayan ya da başarısız olan öğrenciler, akademik takvimde belirtilen tarihlerde kayıt yenileme işlemini yapmak ve iş yeri uygulamaları veya stajlar için kayıt yaptırmak zorundadır.
- Yarıyıl sonu bütünleme sınavına, mezuniyet koşulunu yerine getirmiş olanlar hariç, ilgili yarıyıl sonunda kayıtlı olduğu derslerden C’nin altında notu olan öğrenciler katılabilir. İlgili yarıyıl sonunda oluşan en yüksek not başarı notudur.
Başarı notları
- Öğrencilere, kayıtlı oldukları her ders için aşağıdaki harf notlarından biri, dersin öğretim elemanı tarafından verilir:
a) Notlar Katsayı
A 4,0
A- 3,7
B+ 3,3
B 3,0
B- 2,7
C+ 2,3
C 2,0
C- 1,7
D+ 1,3
D 1,0
D- 0,7
F 0,0
b) Ayrıca, aşağıdaki harf notlarından;
1) P: Ders devam ediyor,
2) E: Yarıyıl içi çalışmaları eksik,
3) V: Dersten çekilmiş,
4) Y: Başarılı,
5) Z: Başarısız
olarak tanımlanır.
- Herhangi bir dersten F ve Z notunu alan öğrenci, o dersten başarısız sayılır.
- Bir dersin yarıyıl sonu sınavına giremeyen öğrenciye F notu verilir.
- Yarıyıl sonu sınavlarına girdiği halde, yarıyıl içi çalışmalarında eksiklikleri olan öğrenciye E notu verilir. Öğrenci, o dersin yarıyıl sonu sınavı tarihinden itibaren on gün içinde eksiklikleri tamamlamak zorundadır. Bu sürenin uzatılmasına, öğrencinin başvurusu ve ilgili öğretim elemanının onayı ile ilgili bölüm/program başkanı karar verir ve durumu ÖİDB’ye bildirir. Bu süre içinde gerekli çalışmaları tamamlayan öğrenciye başarı notu verilir, tamamlayamayan öğrencinin notu ise F’ye dönüşür.
- V notu, dersten çekilen öğrenciye verilir.
- Başka yükseköğretim kurumlarından geçiş yapmış, ayrılmış ya da mezun olmuş olan öğrencilerin Üniversiteye kayıt yaptırmaları ve muafiyet talebinde bulunmaları halinde daha önce almış oldukları derslerden, ilgili mevzuat hükümleri uyarınca eşdeğerliği kabul edilen derslere Senato tarafından kabul edilen not dönüşümlerine göre başarı notu verilir.
- Diğer sistemlerdeki notların Üniversite not sistemine dönüşüm esasları Senato tarafından belirlenir.
- Öğrencilerin başarı notları, GNO’ları ve toplam kredi güncellemeleri akademik takvimde belirtilen tarihte ÖBYS’de ilan edilir.
- Notlarda bir değerlendirme hatası olup olmadığının belirlenmesini isteyen öğrenci, akademik takvimde ilan edilen tarihlerde iki iş günü içinde ÖİDB’ye başvuruda bulunur. Başvurular, ilgili bölüm/program başkanlığı tarafından kurulan ve en az üç öğretim üyesinden/öğretim görevlisinden/okutmandan oluşan bir komisyonca, başvuruların bitiş süresinden itibaren üç iş günü içinde değerlendirilir. Sonuç, dekanlık, meslek yüksekokulu müdürlüğü veya Rektörlük kanalıyla ÖİDB’ye bildirilir.
- Başarı notlarında herhangi bir hata olması halinde, ilgili öğretim elemanının hatayı gerekçeli bir yazıyla öğrencinin kayıtlı olduğu dekanlık ya da müdürlüğe en geç ilgili yarıyılın yarıyıl sonu bütünleme sınav tarihlerine kadar bildirmesi gerekir. Sonuç, ilgili dekanlık ya da müdürlük tarafından ÖİDB’ye bildirilir.
- Öğrencilerin başarı durumları, tamamladıkları yarıyılda almış oldukları derslere ait başarı notları kullanılarak hesap edilen YNO ve kayıtlı oldukları eğitim-öğretim programında almış oldukları tüm derslere ait başarı notları kullanılarak hesap edilen GNO ile izlenir.
- YNO, öğrencinin o yarıyıl izlediği derslerin her birinden aldığı başarı notlarına karşılık gelen katsayılar ile derslerin AKTS kredi değerlerinin çarpılmasıyla bulunan sayıların toplamının, aynı derslerin AKTS kredi değerleri toplamına bölünmesi ile elde edilir. GNO ise, öğrencinin kayıtlı olduğu eğitim-öğretim programına başlamasından itibaren aldığı ve muaf sayıldığı derslerin tümü göz önüne alınarak aynı yöntemle hesaplanır. YNO ve GNO noktadan sonra iki hane olarak ifade edilir.
- GNO’ları 2,00 ve daha yüksek olan öğrenciler başarılı öğrenci sayılır. Başarılı öğrenciler, içinde bulundukları yarıyılın normal ders yüküne ek olarak en fazla 16 AKTS kredilik ders alabilir. Ancak, zorunlu stajlar fazla ders yüklerine dâhil değildir.
- GNO’ları 2,00’dan düşük olan öğrenciler, başarabilir öğrenci sayılırlar. Başarabilir öğrenciler, staj hariç olmak üzere içinde bulundukları yarıyılın normal ders yükünden fazla ders alamaz.
- Üniversitede ön lisans eğitim-öğretim programlarının normal süresi dört, lisans eğitim-öğretim programlarının normal süresi sekiz yarıyıldır. Yabancı dil hazırlık sınıfları bu sürelere dâhil değildir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği ( FEDEK)
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 02.05.2024 / 30.09.2027
1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.
Psikoloji Bölümü'nden mezun olanlar, pek çok farklı sektörde ve psikolojinin farklı uzmanlık alanlarıyla ilgili sektörlerde çalışabilmektedirler. Bu alanlardan bazıları;
- Sağlık Merkezleri
- Klinikler
- Rehabilitasyon ve Özel Eğitim Merkezleri
- Eğitim Kurumları
- Anaokulları
- Sosyal Hizmetler Alanı
- Adli Kurumlar
- İnsan Kaynakları ve Danışmanlık Firmaları
- Araştırma Merkezleri
- Diyaliz Merkezleri
- İş psikoloğu olarak fabrikalarda
- Huzurevleri
- Reklamcılık Sektörü
- Kitle İletişim (Medya) Sektörü
- Kamu Sektöründe Faaliyet Gösteren Alanlardır.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030034858 | |
Qualification Title | Bachelor's Degree in Psychology | |
Awarding Body | Istanbul Kultur University | |
Awarding Body Contact | Ataköy 7-8-9-10, E5 Highway, Ataköy Campus, 34158 Bakırköy Email: kultur@iku.edu.tr Phone: (0212) 498 41 41 Fax: (0212) 498 43 06 | |
Awarding Body Url | www.iku.edu.tr | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Psychology | |
National Occupation Classification |
ISCO:08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | The aim of Istanbul Kültür University Psychology Undergraduate Program is to educate students who have the ability to use theoretical and practical knowledge in general and specialized areas of psychology in the problem solving process, who have the ability to design, apply, analyze and interpret research, who have developed professional ethics awareness, who have gained social sensitivity and responsibility awareness, and who have self-management skills. | |
Learning Environments | Learning takes place in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is carried out in laboratories and ateliers within higher education institutions or as internships or workplace training in industry, health institutions and workplaces. Full scholarship is available.. | |
Description |
| |
Key Competencies | Has advanced level of the key competencies listed below: 1. Literacy competence 2. Multilingual competence 3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering 4. Digital competence 5. Personal, social and learning to learn competence 6. Citizenship competence 7. Entrepreneurial competence 8. Cultural awareness and expressive competence | |
Further Info | The success status of the students of the Department of Psychology, Faculty of Arts and Sciences, Istanbul Kültür University is determined according to the provisions of the ‘Istanbul Kültür University Associate and Undergraduate Education and Training Regulations’. - In a semester, students are given at least one midterm exam, one final exam and a final make-up exam from each course except for graduation project, project, internship and similar courses. If the instructor deems appropriate, homework, laboratory and similar studies can be evaluated as midterm exams and the results are announced to the students via ÖBYS within the period specified in the academic calendar. At the end of each semester, the results of the mid-term and final exams or final make-up exams, mid-term studies and attendance are taken into consideration. The relevant instructor is authorised to determine the weights. The instructor announces the evaluation criteria to the students at the beginning of the semester and informs the relevant department / programme head. - Workplace practices or internships are applied according to the principles determined by the Senate. All students, including students who have succeeded in all courses in the education programme, who have not completed their internship work until the beginning of each semester or who have failed, must renew their registration on the dates specified in the academic calendar and register for workplace practices or internships. - Except for those who have fulfilled the graduation requirement, students who have a grade below C in the courses they are enrolled in at the end of the relevant semester can participate in the semester-end make-up exam. The highest grade at the end of the relevant semester is the success grade. Achievement grades - Students are given one of the following letter grades for each course they are enrolled in by the instructor of the course: a) Notes Coefficient A 4,0 A- 3,7 B+ 3,3 B 3,0 B- 2,7 C+ 2,3 C 2,0 C- 1,7 D+ 1,3 D 1,0 D- 0,7 F 0,0 b) Also, from the following letter grades; 1) P: Class is in progress, 2) E: Semester studies are missing, 3) V: Withdrew from class, 4) Y: Successful, 5) Z: Failed is defined as. - A student who receives a grade of F and Z in any course is considered unsuccessful in that course. - A grade of F is given to a student who cannot take the final exam of a course. - A grade of E is given to the student who has deficiencies in the semester studies even though he/she takes the final exams. The student must complete the deficiencies within ten days from the date of the final exam of that course. The extension of this period is decided by the head of the relevant department/programme upon the application of the student and the approval of the relevant instructor and notifies the Registrar's Office. The student who completes the necessary work within this period is given a success grade, and the grade of the student who fails to complete the work turns into F. - The grade V is given to the student who withdraws from the course. - If students who have transferred, left or graduated from other higher education institutions register to the University and request exemption from the courses they have previously taken, the courses accepted as equivalent in accordance with the provisions of the relevant legislation are given a success grade according to the grade conversions accepted by the Senate. - The principles of conversion of grades in other systems to the University grading system are determined by the Senate. - Students' achievement grades, CGPAs and total credit updates are announced on ÖBYS on the date specified in the academic calendar. - Students who want to determine whether there is an evaluation error in the grades apply to the Registrar's Office within two working days on the dates announced in the academic calendar. The applications are evaluated by a commission consisting of at least three faculty members / lecturers / instructors established by the relevant department / programme directorate within three working days from the deadline of the applications. The result is notified to the Office of the Registrar through the dean's office, vocational school directorate or the Rectorate. - In case of any error in the grades, the relevant instructor must notify the dean's office or directorate where the student is enrolled with a justified letter to the dean's office or directorate until the end-of-semester make-up exam dates of the relevant semester at the latest. The result is notified to the Registrar's Office by the relevant dean's office or directorate. - The success status of the students is monitored with the GPA calculated by using the success grades of the courses they have taken in the semester they have completed and the CGPA calculated by using the success grades of all the courses they have taken in the education programme they are enrolled in. - The GPA is calculated by dividing the sum of the numbers found by multiplying the coefficients corresponding to the success grades obtained by the student from each of the courses followed that semester and the ECTS credit values of the courses by the sum of the ECTS credit values of the same courses. CGPA, on the other hand, is calculated with the same method by taking into account all the courses that the student has taken and exempted since the beginning of the education programme in which the student is enrolled. GPA and CGPA are expressed as two digits after the dot. - Students with a CGPA of 2.00 and higher are considered successful students. Successful students can take a maximum of 16 ECTS credits in addition to the normal course load of the current semester. However, compulsory internships are not included in the extra course load. - Students with a CGPA lower than 2.00 are considered to be successful students. Successful students cannot take more than the normal course load of the current semester, excluding internships. - The normal duration of associate degree education programmes at the University is four semesters and the normal duration of undergraduate education programmes is eight semesters. Foreign language preparatory classes are not included in these periods. | |
Quality Assurance | To monitor the quality of higher education programmes; - YÖK is responsible for the planning, organisation, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions. - ‘University Monitoring and Evaluation Reports’ of higher education institutions prepared every year within the framework of the criteria determined by CoHE are published. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. - Every year, YÖK publishes the ‘Foundation Higher Education Institutions Report’ containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programmes in higher education is ensured according to the ‘Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes’: 1. Creation and Approval of Curricula: 1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programmes in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programmes in higher education institutions and the learning outcomes to be achieved by each programme are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles set by YÖK on these issues. 1.3. The curricula of the National Core Education Programmes are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of YÖK. 2. Assessment and Evaluation: How the learning outcomes of each undergraduate programme will be measured and evaluated is determined in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK). The programme is carried out according to the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programmes receive an undergraduate diploma upon successful completion of course credits and other obligations determined by higher education institutions. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the ‘Institutional Internal Evaluation Reports’ of the previous year at the beginning of each year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK). YÖKAK shares the ‘Institutional Feedback Report’ prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation bodies authorised or recognised by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programmes is ensured. YÖKAK carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. Accreditation Association of University Programs in Mathematical, Natural and Social Sciences (FEDEK) Accreditation Start/End Date: 02.05.2024 / 30.09.2027 | |
Access Requirements | 1. To graduate from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to meet the admission requirements for undergraduate programmes of higher education institutions. 2. To be placed in the relevant undergraduate programme of the higher education institution as a result of the central examination conducted by the Measurement, Selection and Placement Centre (ÖSYM), whose procedures and principles are determined by YÖK. | |
Conditions for Success | Students who fulfil all the requirements of the Department of Psychology, have a GPA of 2.00 or higher and have at least 242 ECTS credits are considered to have met the graduation requirements. In addition to 178 credits of required courses, students are required to take and pass at least 60 credits of SA courses from the Elective Field Course pool and at least 4 credits of SAD courses from the Non-Elective Field Course pool. In addition; 40 working days of compulsory internship must be completed. Compulsory internship consists of two stages of 20 days each with 4 ECTS. Students can do internship starting from the 5th semester. Internship is 8 ECTS in total. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the Department of Psychology can work in many different sectors and in sectors related to different specialisations of psychology. Some of these areas;
| |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Higher Education Institutions at Associate and Undergraduate Level Transfer Between Programmes, Double Major, Minor and Inter-Institutional Regulation on the Principles of Credit Transfer 1.2. Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programmes Regulation on the Continuation of Graduates to Undergraduate Education 2.Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Council Regulation | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030034858
ISCO:08
ISCO:08
The aim of Istanbul Kültür University Psychology Undergraduate Program is to educate students who have the ability to use theoretical and practical knowledge in general and specialized areas of psychology in the problem solving process, who have the ability to design, apply, analyze and interpret research, who have developed professional ethics awareness, who have gained social sensitivity and responsibility awareness, and who have self-management skills.
Learning takes place in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is carried out in laboratories and ateliers within higher education institutions or as internships or workplace training in industry, health institutions and workplaces. Full scholarship is available..
- Ability to integrate both theorical and practical knowledge in different domains of psychology.
- Apply major concepts, theoretical perspectives, empirical findings of psychology on both theory and implication.
- Understanding the difference between science, art, philosophy and common sense paralel to evolution of human life and cognition.
- Gain interdisciplinary perspectives about the evolution of human being and societies.
- Design, run experiment research; collect, analyze and interpret research data; write research reports effectively.
- Ability to access and use of information effectively; browse interdisciplinary literature, use databases and other information sources properly.
- Gain analytical and critical thinking and writing skills.
- Use appropriately the technical language of science of psychology in oral and written communication and presentation skills.
- Improve attitudes, abilities and motivation that bring out self efficiacy, talent and creativity.
- Develop skills and abilities for self critisicm and self growth.
- Achieve personal implements for team working.
- Increase sensitivity and awareness to reflect on communication and problem solving processes.
- Ability to develop social sensitivity and consciousness to conduct social responsibility projects.
- Develop leadership skills and management of human relations.
- Professional ethical consciousness.
- Interact effectively and work productively with others.
- Apply technical knowledge of psychology to problem solving processes in professional work settings.
- High comprehension of at least a foreign language.
Has advanced level of the key competencies listed below:
1. Literacy competence
2. Multilingual competence
3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
4. Digital competence
5. Personal, social and learning to learn competence
6. Citizenship competence
7. Entrepreneurial competence
8. Cultural awareness and expressive competence
The success status of the students of the Department of Psychology, Faculty of Arts and Sciences, Istanbul Kültür University is determined according to the provisions of the ‘Istanbul Kültür University Associate and Undergraduate Education and Training Regulations’.
- In a semester, students are given at least one midterm exam, one final exam and a final make-up exam from each course except for graduation project, project, internship and similar courses. If the instructor deems appropriate, homework, laboratory and similar studies can be evaluated as midterm exams and the results are announced to the students via ÖBYS within the period specified in the academic calendar. At the end of each semester, the results of the mid-term and final exams or final make-up exams, mid-term studies and attendance are taken into consideration. The relevant instructor is authorised to determine the weights. The instructor announces the evaluation criteria to the students at the beginning of the semester and informs the relevant department / programme head.
- Workplace practices or internships are applied according to the principles determined by the Senate. All students, including students who have succeeded in all courses in the education programme, who have not completed their internship work until the beginning of each semester or who have failed, must renew their registration on the dates specified in the academic calendar and register for workplace practices or internships.
- Except for those who have fulfilled the graduation requirement, students who have a grade below C in the courses they are enrolled in at the end of the relevant semester can participate in the semester-end make-up exam. The highest grade at the end of the relevant semester is the success grade.
Achievement grades
- Students are given one of the following letter grades for each course they are enrolled in by the instructor of the course:
a) Notes Coefficient
A 4,0
A- 3,7
B+ 3,3
B 3,0
B- 2,7
C+ 2,3
C 2,0
C- 1,7
D+ 1,3
D 1,0
D- 0,7
F 0,0
b) Also, from the following letter grades;
1) P: Class is in progress,
2) E: Semester studies are missing,
3) V: Withdrew from class,
4) Y: Successful,
5) Z: Failed
is defined as.
- A student who receives a grade of F and Z in any course is considered unsuccessful in that course.
- A grade of F is given to a student who cannot take the final exam of a course.
- A grade of E is given to the student who has deficiencies in the semester studies even though he/she takes the final exams. The student must complete the deficiencies within ten days from the date of the final exam of that course. The extension of this period is decided by the head of the relevant department/programme upon the application of the student and the approval of the relevant instructor and notifies the Registrar's Office. The student who completes the necessary work within this period is given a success grade, and the grade of the student who fails to complete the work turns into F.
- The grade V is given to the student who withdraws from the course.
- If students who have transferred, left or graduated from other higher education institutions register to the University and request exemption from the courses they have previously taken, the courses accepted as equivalent in accordance with the provisions of the relevant legislation are given a success grade according to the grade conversions accepted by the Senate.
- The principles of conversion of grades in other systems to the University grading system are determined by the Senate.
- Students' achievement grades, CGPAs and total credit updates are announced on ÖBYS on the date specified in the academic calendar.
- Students who want to determine whether there is an evaluation error in the grades apply to the Registrar's Office within two working days on the dates announced in the academic calendar. The applications are evaluated by a commission consisting of at least three faculty members / lecturers / instructors established by the relevant department / programme directorate within three working days from the deadline of the applications. The result is notified to the Office of the Registrar through the dean's office, vocational school directorate or the Rectorate.
- In case of any error in the grades, the relevant instructor must notify the dean's office or directorate where the student is enrolled with a justified letter to the dean's office or directorate until the end-of-semester make-up exam dates of the relevant semester at the latest. The result is notified to the Registrar's Office by the relevant dean's office or directorate.
- The success status of the students is monitored with the GPA calculated by using the success grades of the courses they have taken in the semester they have completed and the CGPA calculated by using the success grades of all the courses they have taken in the education programme they are enrolled in.
- The GPA is calculated by dividing the sum of the numbers found by multiplying the coefficients corresponding to the success grades obtained by the student from each of the courses followed that semester and the ECTS credit values of the courses by the sum of the ECTS credit values of the same courses. CGPA, on the other hand, is calculated with the same method by taking into account all the courses that the student has taken and exempted since the beginning of the education programme in which the student is enrolled. GPA and CGPA are expressed as two digits after the dot.
- Students with a CGPA of 2.00 and higher are considered successful students. Successful students can take a maximum of 16 ECTS credits in addition to the normal course load of the current semester. However, compulsory internships are not included in the extra course load.
- Students with a CGPA lower than 2.00 are considered to be successful students. Successful students cannot take more than the normal course load of the current semester, excluding internships.
- The normal duration of associate degree education programmes at the University is four semesters and the normal duration of undergraduate education programmes is eight semesters. Foreign language preparatory classes are not included in these periods.
To monitor the quality of higher education programmes;
- YÖK is responsible for the planning, organisation, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.
- ‘University Monitoring and Evaluation Reports’ of higher education institutions prepared every year within the framework of the criteria determined by CoHE are published. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- Every year, YÖK publishes the ‘Foundation Higher Education Institutions Report’ containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
Quality assurance of undergraduate programmes in higher education is ensured according to the ‘Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes’:
1. Creation and Approval of Curricula:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programmes in higher education institutions.
1.2. The curriculum of undergraduate programmes in higher education institutions and the learning outcomes to be achieved by each programme are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles set by YÖK on these issues.
1.3. The curricula of the National Core Education Programmes are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.
2. Assessment and Evaluation: How the learning outcomes of each undergraduate programme will be measured and evaluated is determined in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK).
The programme is carried out according to the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programmes receive an undergraduate diploma upon successful completion of course credits and other obligations determined by higher education institutions.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the ‘Institutional Internal Evaluation Reports’ of the previous year at the beginning of each year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK). YÖKAK shares the ‘Institutional Feedback Report’ prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation bodies authorised or recognised by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programmes is ensured. YÖKAK carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
Accreditation Association of University Programs in Mathematical, Natural and Social Sciences (FEDEK)
Accreditation Start/End Date: 02.05.2024 / 30.09.2027
1. To graduate from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to meet the admission requirements for undergraduate programmes of higher education institutions.
2. To be placed in the relevant undergraduate programme of the higher education institution as a result of the central examination conducted by the Measurement, Selection and Placement Centre (ÖSYM), whose procedures and principles are determined by YÖK.
Graduates of the Department of Psychology can work in many different sectors and in sectors related to different specialisations of psychology. Some of these areas;
- Health Centers
- Clinics
- Rehabilitation and Special Education Centres
- Education Instutions
- Kindergartens
- Social Services Area
- Judicial Institutions
- Human Resources and Consultancy Firms
- Research Centres
- Dialysis Centres
- As an occupational psychologist in factories
- Hospices
- Advertising Sector
- Mass Communication (Media) Sector
- Areas Operating in the Public Sector.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Higher Education Institutions at Associate and Undergraduate Level Transfer Between Programmes, Double Major, Minor and Inter-Institutional Regulation on the Principles of Credit Transfer
1.2. Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programmes Regulation on the Continuation of Graduates to Undergraduate Education
2.Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Council Regulation
Qualification is continuous.
