Yeterlilik Kodu | TR0030222007 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Radyo ve Televizyon Programcılığı Ön Lisans Diploması | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | İstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Üniversite, İstanbul Ünv. Cerrahpaşa Avcılar Kampüsü, 34320 Avcılar/İstanbul | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | https://iuc.edu.tr | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yönelim | Mesleki | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Görsel-işitsel teknikler ve medya üretimi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 0211 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 120 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) | Radyo ve Televizyon Programcılığı Önlisans Programının amacı:
Programda başta radyo ve televizyon olmak üzere farklı kitle iletişim ortam ve araçlarının kulanım yerlerini ve biçimlerini bilen, radyo ve televizyon alanı ile ilgili karşılaştığı sorunları çözmeye yönelik doğru bilgi kaynaklarına ulaşabilen, radyo ve televizyon programları üreten ekiplerin içinde sorumluluklarını yerine getirebilen bireylerin yetiştirilmesi hedeflenmektedir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Kurum bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da medya sektöründe staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Yükseköğretimde ön lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı | Öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) - Temel Yeterlilik Testi (TYT) puan türüne göre tercihleri doğrultusunda yine ÖSYM tarafından bu programlara yerleştirilirler. Bununla birlikte "İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Ön lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Kurum İçi ve Kurumlar Arası Yatay Geçiş Esaslarına İlişkin Yönerge" kapsamında yatay geçiş yapabilirler. Uluslararası öğrenci kabulüne ilişkin esaslar “İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Ön lisans ve Lisans Düzeyinde Uluslararası Öğrenci Kabulü Yönergesi” kapsamında belirlenmiştir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulunun Eğitim Bilgi Sisteminde (EBS) gösterilen derslerin tümünden başarılı olmuş, mezuniyet için gerekli (En az 120 AKTS) krediyi tamamlamış, ağırlıklı genel not ortalamasını (AGNO) en az 2,00 düzeyine çıkarmış öğrenciye Elektronik Haberleşme Teknolojisi Programının ön lisans diploması verilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | · Kamu ve özel medya kuruluşlarında muhabirlik, programcılık ve film sektöründe çalışabilmektedirler. · Radyo, televizyon ve dijital yayın platformlarında yapım asistanı, reji asistanı veya kurgu operatörü olarak görev alabilirler. · Sosyal medya ajansları, dijital içerik üretim şirketleri ve kurumsal iletişim birimlerinde içerik üreticisi ya da medya sorumlusu olarak çalışabilirler. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Ön lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açık öğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030222007
ISCO 08 0211
ISCO 08 0211
Radyo ve Televizyon Programcılığı Önlisans Programının amacı:
- Öğrencilere, medya sektörünün etik kurallarını içselleştirmiş, eleştirel ve yaratıcı düşünebilen bireyler olarak sektörde sorumluluk alabilecek donanımı kazandırmak.
- Radyo ve televizyon yayıncılığına dair teknik ekipmanları etkin şekilde kullanabilen, çekim, kurgu ve seslendirme süreçlerinde temel bilgi ve becerilere sahip bireyler yetiştirmek.
- Medya üretim süreçlerinde ekip çalışmasına yatkın, zaman yönetimi konusunda yetkin ve çok disiplinli ortamlarda çalışabilen bireyler yetiştirmek.
- Dijital medya ortamlarının ve yeni iletişim teknolojilerinin radyo-televizyon alanına etkilerini analiz edebilen, bu alanlara uyum sağlayabilecek nitelikte mezunlar vermek.
- Ulusal ve yerel medya sektörlerinin dinamiklerini tanıyan, sektörel beklentileri karşılayacak şekilde içerik üretimi yapabilen bireyler yetiştirmeyi amaçlamak.
Programda başta radyo ve televizyon olmak üzere farklı kitle iletişim ortam ve araçlarının kulanım yerlerini ve biçimlerini bilen, radyo ve televizyon alanı ile ilgili karşılaştığı sorunları çözmeye yönelik doğru bilgi kaynaklarına ulaşabilen, radyo ve televizyon programları üreten ekiplerin içinde sorumluluklarını yerine getirebilen bireylerin yetiştirilmesi hedeflenmektedir.
Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Kurum bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da medya sektöründe staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Medya sektöründe gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisine sahip olur
- Radyo ve Televizyon Programcılığı ile ilgili temel, uygulamalı ve teorik bilgilere sahiptir.
- Radyo ve Televizyon Programcılığı ile ilgili problemleri tanımlayıp çözer.
- Radyo ve televizyon programı hazırlar, metin ve senaryo yazar.
- Medya problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisini kazanır.
- Fotoğraf, ses ve video dosyalarını işler, kurgu yapar.
- Bilgi ve iletişim teknolojisi araçları ile diğer mesleki araçları ve tekniklerini kullanır.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade
- Sınavlar ve başarı notları ile ilgili olarak İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Ön lisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinin ilgili maddeleri uygulanır.
- Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve bitirme sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
- Derslerde uygulanan ölçme değerlendirme yöntemleri “İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Eğitim Bilgi Sisteminde” tanımlanmıştır. Bakınız: https://ebs.iuc.edu.tr/
Başarı Notu |
Harf Notu |
AKTS |
Anlamı |
Not |
4,00 |
AA |
A |
Mükemmel |
88 - 100 |
3,50 |
BA |
B |
Çok İyi |
80 - 87 |
3,00 |
BB |
C |
İyi |
73 - 79 |
2,50 |
CB |
D |
Orta |
66 - 72 |
2,00 |
CC |
E |
Yeterli |
60 - 65 |
1,50 |
DC |
- |
Koşullu Başarılı |
55 - 59 |
1,00 |
DD |
- |
Koşullu Başarılı |
50 - 54 |
0,00 |
FF |
FX |
Başarısız |
0 - 49 |
0,00 |
FD |
F |
Devamsız Başarısız |
0 |
- |
G |
- |
Geçer |
|
- |
M |
- |
Muaf |
|
Yükseköğretimde ön lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
- Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında ön lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.
- Yükseköğretim kurumlarında ön lisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
- Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
- Ölçme-Değerlendirme: Her bir ön lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
- Belgelendirme: Ön lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; ön lisans diploması alır.
- Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) - Temel Yeterlilik Testi (TYT) puan türüne göre tercihleri doğrultusunda yine ÖSYM tarafından bu programlara yerleştirilirler. Bununla birlikte "İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Ön lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Kurum İçi ve Kurumlar Arası Yatay Geçiş Esaslarına İlişkin Yönerge" kapsamında yatay geçiş yapabilirler. Uluslararası öğrenci kabulüne ilişkin esaslar “İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Ön lisans ve Lisans Düzeyinde Uluslararası Öğrenci Kabulü Yönergesi” kapsamında belirlenmiştir.
· Kamu ve özel medya kuruluşlarında muhabirlik, programcılık ve film sektöründe çalışabilmektedirler.
· Radyo, televizyon ve dijital yayın platformlarında yapım asistanı, reji asistanı veya kurgu operatörü olarak görev alabilirler.
· Sosyal medya ajansları, dijital içerik üretim şirketleri ve kurumsal iletişim birimlerinde içerik üreticisi ya da medya sorumlusu olarak çalışabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Ön lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açık öğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030222007 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | Associate Degree in Radio and Television Programming | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Istanbul University - Cerrahpaşa | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | Istanbul University-Cerrahpaşa Avcılar Campus, Bağlariçi Street. No:7, 34320 Avcılar/İstanbul | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | https://iuc.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | Occupational | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Audio-visual techniques and media production | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISOC 08 0211 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 120 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 2 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile | Purpose of the Associate Degree Program in Radio and Television Programming:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | The education and training are conducted on a full-time, face-to-face basis. Practical training is carried out either in the laboratories and workshops within the institution or through internships and workplace-based learning in the media sector. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Description | · Gains the ability to select and use modern techniques and tools required in the media sector; demonstrates effective use of information technologies. · Possesses fundamental, practical, and theoretical knowledge related to Radio and Television Programming. · Identifies and solves problems related to the field of Radio and Television Programming. · Prepares radio and television programs; writes scripts and scenarios. · Acquires the ability to identify, define, formulate, and solve media-related problems; selects and applies appropriate analytical methods and modeling techniques for this purpose. · Processes photographs, audio, and video files; performs editing and post-production. · Uses information and communication technology tools along with other professional instruments and techniques. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies | Possesses pre-advanced level proficiency in the following key competences:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Further Info |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | Quality assurance of associate degree programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements | Students are placed in these programs by ÖSYM in line with their preferences according to the score type of the Higher Education Institutions Exam (YKS) - Basic Proficiency Test (TYT) conducted by ÖSYM. In addition, they can make horizontal transfers within the scope of the "Istanbul University-Cerrahpaşa Directive on Intra-Institutional and Inter-Institutional Horizontal Transfer Principles Between Associate and Undergraduate Programs". The principles regarding the acceptance of international students are determined within the scope of the "Istanbul University-Cerrahpaşa Directive on International Student Admission at Associate and Undergraduate Levels". | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | Students who have successfully completed all courses shown in the Education Information System (EBS) of Istanbul University-Cerrahpaşa Technical Sciences Vocational School, completed the required graduation credits (at least 120 ECTS), and increased their weighted general grade point average (CGPA) to at least 2.00 are awarded an associate degree in the Electronic Communication Technology Program. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | · Graduates can work as reporters, program producers, or in the film industry within public and private media organizations. · They may be employed as production assistants, studio (control room) assistants, or video editors in radio, television, and digital broadcasting platforms. · They can work as content creators or media officers in social media agencies, digital content production companies, and corporate communication departments. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis | 1. Law No. 2547 on Higher Education 1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address |
TR0030222007
ISOC 08 0211
ISOC 08 0211
Purpose of the Associate Degree Program in Radio and Television Programming:
- To equip students with the necessary qualifications to take responsibility in the media sector as individuals who have internalized the ethical principles of the profession and who can think critically and creatively.
- To train individuals who are competent in using technical equipment related to radio and television broadcasting and who possess fundamental knowledge and skills in shooting, editing, and voiceover processes.
- To cultivate graduates who are capable of working in interdisciplinary teams, are proficient in time management, and are well-suited for collaborative work in media production processes.
- To provide students with the ability to analyze the impacts of digital media environments and emerging communication technologies on the field of radio and television, and to adapt to such developments.
- To train individuals who are familiar with the dynamics of national and local media sectors and who are capable of producing content that meets sectoral demands and expectations.
- The program aims to educate individuals who are knowledgeable about the functions and forms of various mass communication environments and tools, particularly in the fields of radio and television; who can access accurate sources of information to solve problems encountered in the radio and television domain; and who are capable of fulfilling their responsibilities within teams that produce radio and television content.
The education and training are conducted on a full-time, face-to-face basis. Practical training is carried out either in the laboratories and workshops within the institution or through internships and workplace-based learning in the media sector.
· Gains the ability to select and use modern techniques and tools required in the media sector; demonstrates effective use of information technologies.
· Possesses fundamental, practical, and theoretical knowledge related to Radio and Television Programming.
· Identifies and solves problems related to the field of Radio and Television Programming.
· Prepares radio and television programs; writes scripts and scenarios.
· Acquires the ability to identify, define, formulate, and solve media-related problems; selects and applies appropriate analytical methods and modeling techniques for this purpose.
· Processes photographs, audio, and video files; performs editing and post-production.
· Uses information and communication technology tools along with other professional instruments and techniques.
Possesses pre-advanced level proficiency in the following key competences:
- Literacy competence
- Multilingual competence
- Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering
- Digital competence
- Personal, social, and learning to learn competence
- Citizenship competence
- Entrepreneurship competence
- Cultural awareness and expression competence
- Regarding exams and success grades, the relevant articles of the Istanbul University-Cerrahpaşa Associate and Undergraduate Education and Training Regulations are applied.
- Different methods such as homework, project, application, midterm and final exam are used in measurement and evaluation.
- Measurement and evaluation methods applied in courses are defined in the “Istanbul University-Cerrahpaşa Education Information System”. See: https://ebs.iuc.edu.tr/
Grade |
Letter Grade |
ECTS Grade |
Meaning |
Grade Ranges |
4,00 |
AA |
A |
Excellent |
88 - 100 |
3,50 |
BA |
B |
Very Good |
80 - 87 |
3,00 |
BB |
C |
Good |
73 - 79 |
2,50 |
CB |
D |
Average |
66 - 72 |
2,00 |
CC |
E |
Adequate |
60 - 65 |
1,50 |
DC |
- |
Conditional Pass |
55 - 59 |
1,00 |
DD |
- |
Conditional Pass |
50 - 54 |
0,00 |
FF |
FX |
Fail |
0 - 49 |
0,00 |
FD |
F |
Absent Fail |
0 |
- |
G |
- |
Pass |
|
- |
M |
- |
Exempt |
|
Quality assurance of associate degree programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
- Creation and Approval of Curricula:
- YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions.
- The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
- The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
- Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each associate degree programs is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
- Certification: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an associate degree diploma.
- Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
Students are placed in these programs by ÖSYM in line with their preferences according to the score type of the Higher Education Institutions Exam (YKS) - Basic Proficiency Test (TYT) conducted by ÖSYM. In addition, they can make horizontal transfers within the scope of the "Istanbul University-Cerrahpaşa Directive on Intra-Institutional and Inter-Institutional Horizontal Transfer Principles Between Associate and Undergraduate Programs". The principles regarding the acceptance of international students are determined within the scope of the "Istanbul University-Cerrahpaşa Directive on International Student Admission at Associate and Undergraduate Levels".
· Graduates can work as reporters, program producers, or in the film industry within public and private media organizations.
· They may be employed as production assistants, studio (control room) assistants, or video editors in radio, television, and digital broadcasting platforms.
· They can work as content creators or media officers in social media agencies, digital content production companies, and corporate communication departments.
1. Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
The qualification is valid at all times.