Yeterlilik Kodu

TR0030024550

Yeterlilik Adı
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Doktora Diploması
Sorumlu KurumAnkara Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAnkara Üniversitesi Rektörlüğü, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye
Sorumlu Kurum URLhttps://www.ankara.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 8
Sınıflandırma (Tematik Alan)Psikoloji
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanı ile ilgili temel kuramları ve kavramları analiz ederek, çeşitli disiplinler ve alt disiplinlerle ilişkilendirir.
  • PDR’nin alt uzmanlık alanlarındaki (okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, rehabilitasyon psikolojik danışmanlığı ve ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) kuramsal ve uygulamalı bilgileri, çok kültürlü bir anlayışla nasıl kullanacağını kavrar.
  • Bilimsel araştırma ilke ve tekniklerine uygun olarak, alanı ile ilgili güncel araştırmaları nasıl tasarlayacağını ve yürüteceğini kavrar.
  • Alanının etik ilkelerini temel alarak, danışanların psikolojik iyilik hallerini güçlendirecek temel müdahaleleri (bireysel-grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, konsültasyon vb.) planlar, uygular ve geliştirir.
  • Gelişimsel okul psikolojik danışmanlığının ilkelerini temel alarak, eğitim kurumunun yapısına uygun Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programı ile temel müdahale programlarını planlar, uygular ve geliştirir.
  • Evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı ilkelerini temel alarak, ailelerin gelişimsel ve ani krizlerle baş edebilmeleri, aile yapılarını destekleyici müdahaleleri planlar ve uygular.
  • Kariyer psikolojik danışmanlığı ilke ve tekniklerine uygun olarak, bireylerin yaşam kariyeri planlarını destekleyici müdahaleleri planlar ve uygular.
  • PDR alanında bilimsel araştırma yapmak için ileri istatistik ve araştırma yöntemlerini kullanır.
  • PDR mesleğinin etik ilke ve değerlerini temel alarak, toplumsal ihtiyaçlar doğrultusunda önleyici ve koruyucu ruh sağlığı elemanı olarak rol ve görevlerini yerine getirir.
  • Ülke ve Dünya gündeminde yaşanan sorunlara çözüm sunacak proje ve etkinlikler tasarlayarak katkı sağlayıcı bir anlayış benimser.
  • Ulusal ve uluslararası bilimsel platformlarda çalışmalara katılarak, PDR mesleğinin savunuculuğu rolünü yerine getirir.
  • Çok kültürlü bakış açısına sahip PDR meslek elemanı olarak, sosyal sorumluluklarını yerine getirmek için duyarlı bir anlayışa sahip olur.
  • PDR ilke ve tekniklerine uygun olarak sınıf rehberliği programı tasarlar ve uygular.
  • PDR ilke ve tekniklerine uygun olarak çalıştığı kurumdaki ilgili kişilere konsültasyon programı tasarlar ve uygular.
  • Kurumların (eğitim, sağlık, endüstri, adalet vb.) ihtiyacına göre, PDR alanı ile ilgili programlar tasarlar ve uygular.
  • Mesleki uygulamalarında etik ilkelere uygun karar verme becerilerini kullanır.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları iletişim kurabilir.
  • PDR’in temel değerlerini benimseyerek; danışanların kendilerini gerçekleştirmelerine karşı duyarlı bir anlayış benimser.
  • Profesyonel gelişimini destekleyecek yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir anlayış benimser.
  • Ülke ve dünya gündeminde yaşanan sorunlara, toplumsal sorumluluk bilinciyle alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak katkı sağlayıcı bir anlayış benimser.
  • Tutum ve davranışları ile PDR alanı elemanı sorumluluğunu üstlenerek topluma model olur.
  • PDR alanında sorunları çözmek üzere bireysel ve ekip üyesi olarak aktif sorumluluk alır.
  • Ulusal ve uluslararası bilimsel platformlarda çalışmalara katılarak, PDR alanın gelişimine katkı sağlayıcı bir anlayış benimser.
  • Ülkesinin Bilgi Toplumu olma sürecinde PDR alanında yapacağı çalışmalarla destek olacak bir anlayışı benimser.
  • Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanma.
  • Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanma.
  • Etik kurallara uyma.
  • İletişim becerilerini etkili kullanma.
  • Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanma.
  • Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanma.
  • Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir.
  • İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir.
  • Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar.
  • Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar.
  • Alanyazın araştırması yapar.
  • Alanındaki çalışmalarda yararlanılan ekipmanları kullanabilir.
  • Doktora yeterlik sınavı hazırlık çalışması süresince elde edilen kaynaklardan sonuçlar çıkarabilir.
  • Alanı ile ilgili edinilen bilgileri yazılı ve sözlü olarak yorumlayabilir.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanı ve ilgili alt uzmanlık alanlarında ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri sentezleme; çeşitli müdahale planları yapma ve uygulama; meslek etiği kurallarını benimseme ve bunlara uygun danışma uygulamaları yapma; bilimsel araştırma yöntemlerini bilme ve ileri düzey istatistik bilgisine sahip olma; toplumun ve dünyanın gelişimine katkı sağlama gibi  bilgi, beceri ve yetkinlik alanlarında çeşitli yeterliklerin kazandırılması.
  • Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler Doktora Derecesi kazanırlar.
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Doktora programlarına başvuruda bulunacak adayların aşağıdaki koşulları sağlamış olması gerekir:

a) Doktora programına başvurabilmek için adayların lisans veya tezli yüksek lisans diplomasına sahip olmaları gerekir. Yabancı ülkelerdeki lisans veya tezli yüksek lisans programını bitirmiş Türk uyruklu öğrencilerin Yükseköğretim Kurulundan denklik belgesi de almaları gerekir. Lisans derecesi ile başvuracak adayların lisans not ortalamalarının 4.00 katsayı üzerinden en az 3.00 veya 100 puan üzerinden eşdeğeri olması gerekir. Tezli yüksek lisans diplomasına sahip adayların yüksek lisans not ortalamasının 4.00 katsayı üzerinden en az 2.75 veya 100 puan üzerinden eşdeğeri olması gerekir.

b)Tezli yüksek lisans diplomasına sahip olan adayların, başvurdukları programın puan türünde ALES’ten en az 55 tam puan almış olmaları gerekir. Dört yıllık lisans diploması ile doktora programlarına başvuran adayların  başvurdukları programın puan türünde ALES’ten en az 80 tam puan almaları gerekir.

c)Doktora programına başvuran adayların YDS’den en az 55 veya Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen bir yabancı dil sınavından bu puana eşdeğer bir puan almaları gerekir. Yabancı uyruklu öğrencilerin, ana dilleri dışında İngilizce, Fransızca, Almanca dillerinden birinden YDS’den en az 55 puan veya Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen bir yabancı dil sınavından bu puana eşdeğer bir puan almaları gerekir. Anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile bu dillere ek olarak başka bir dil belgesi de istenebilir.

d)Doktora programına öğrenci kabulünde; ALES puanı, lisans ve/veya yüksek lisans not ortalaması ve mülakat sonucu değerlendirilir.

e)Güzel Sanatlar Fakültesi ile Devlet Konservatuarına öğrenci kabulünde, adı geçen fakülte ve konservatuar mezunlarından ALES puanı istenmez.

f) İlgili anabilim dalı/anasanat dalının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile doktora  programına kabul için özel koşullar istenebilir.

Başarma ŞartlarıDoktora programı, tezli yüksek lisans derecesi ile başvuranlar için 21 ulusal krediden ve 240 AKTS kredisinden az olmamak üzere en az yedi ders, seminer çalışması, diğer öğrenim etkinlikleri, yeterlik sınavı, alanıyla ilgili tek ya da çok isimli ulusal ya da uluslararası hakemli bir dergide yayımlanan bir makale, tez önerisi ve tez çalışmasından oluşur. 240 AKTS kredisinin 120 AKTS kredisi dersler ve seminerden, 120 AKTS kredisi de uzmanlık alan derslerinden oluşan tez çalışmasından oluşur. Dört yıllık lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için 42 ulusal krediden ve 300 AKTS kredisinden az olmamak üzere on dört ders, iki seminer çalışması, diğer öğrenim etkinlikleri, yeterlik sınavı, alanıyla ilgili tek ya da çok isimli ulusal ya da uluslararası hakemli bir dergide yayımlanan bir makale, tez önerisi ve tez çalışmasından oluşur. 300 AKTS kredisinin 180 AKTS kredisi dersler ve seminerden, 120 AKTS kredisi de uzmanlık alan derslerinden oluşan tez çalışmasından oluşur.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık doktora derecesi alanların büyük bir çoğunluğu devlet ve vakıf üniversitelerinde Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık programlarında öğretim üyesi olarak çalışmaktadır. Bunun dışında mezunlar, kamu ve özel sektöre ait, eğitim, sağlık, adalet, askeri, endüstri, sosyal hizmet gibi kurum/kuruluşlarda psikolojik danışman ya da farklı statülerde çalışabilmektedirler.

 

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030024550


Yeterlilik Adı
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Doktora Diploması

Sorumlu Kurum
Ankara Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Ankara Üniversitesi Rektörlüğü, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
8

TYÇ Seviyesi
8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanı ile ilgili temel kuramları ve kavramları analiz ederek, çeşitli disiplinler ve alt disiplinlerle ilişkilendirir.
  • PDR’nin alt uzmanlık alanlarındaki (okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, rehabilitasyon psikolojik danışmanlığı ve ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) kuramsal ve uygulamalı bilgileri, çok kültürlü bir anlayışla nasıl kullanacağını kavrar.
  • Bilimsel araştırma ilke ve tekniklerine uygun olarak, alanı ile ilgili güncel araştırmaları nasıl tasarlayacağını ve yürüteceğini kavrar.
  • Alanının etik ilkelerini temel alarak, danışanların psikolojik iyilik hallerini güçlendirecek temel müdahaleleri (bireysel-grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, konsültasyon vb.) planlar, uygular ve geliştirir.
  • Gelişimsel okul psikolojik danışmanlığının ilkelerini temel alarak, eğitim kurumunun yapısına uygun Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programı ile temel müdahale programlarını planlar, uygular ve geliştirir.
  • Evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı ilkelerini temel alarak, ailelerin gelişimsel ve ani krizlerle baş edebilmeleri, aile yapılarını destekleyici müdahaleleri planlar ve uygular.
  • Kariyer psikolojik danışmanlığı ilke ve tekniklerine uygun olarak, bireylerin yaşam kariyeri planlarını destekleyici müdahaleleri planlar ve uygular.
  • PDR alanında bilimsel araştırma yapmak için ileri istatistik ve araştırma yöntemlerini kullanır.
  • PDR mesleğinin etik ilke ve değerlerini temel alarak, toplumsal ihtiyaçlar doğrultusunda önleyici ve koruyucu ruh sağlığı elemanı olarak rol ve görevlerini yerine getirir.
  • Ülke ve Dünya gündeminde yaşanan sorunlara çözüm sunacak proje ve etkinlikler tasarlayarak katkı sağlayıcı bir anlayış benimser.
  • Ulusal ve uluslararası bilimsel platformlarda çalışmalara katılarak, PDR mesleğinin savunuculuğu rolünü yerine getirir.
  • Çok kültürlü bakış açısına sahip PDR meslek elemanı olarak, sosyal sorumluluklarını yerine getirmek için duyarlı bir anlayışa sahip olur.
  • PDR ilke ve tekniklerine uygun olarak sınıf rehberliği programı tasarlar ve uygular.
  • PDR ilke ve tekniklerine uygun olarak çalıştığı kurumdaki ilgili kişilere konsültasyon programı tasarlar ve uygular.
  • Kurumların (eğitim, sağlık, endüstri, adalet vb.) ihtiyacına göre, PDR alanı ile ilgili programlar tasarlar ve uygular.
  • Mesleki uygulamalarında etik ilkelere uygun karar verme becerilerini kullanır.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları iletişim kurabilir.
  • PDR’in temel değerlerini benimseyerek; danışanların kendilerini gerçekleştirmelerine karşı duyarlı bir anlayış benimser.
  • Profesyonel gelişimini destekleyecek yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir anlayış benimser.
  • Ülke ve dünya gündeminde yaşanan sorunlara, toplumsal sorumluluk bilinciyle alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak katkı sağlayıcı bir anlayış benimser.
  • Tutum ve davranışları ile PDR alanı elemanı sorumluluğunu üstlenerek topluma model olur.
  • PDR alanında sorunları çözmek üzere bireysel ve ekip üyesi olarak aktif sorumluluk alır.
  • Ulusal ve uluslararası bilimsel platformlarda çalışmalara katılarak, PDR alanın gelişimine katkı sağlayıcı bir anlayış benimser.
  • Ülkesinin Bilgi Toplumu olma sürecinde PDR alanında yapacağı çalışmalarla destek olacak bir anlayışı benimser.
  • Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanma.
  • Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanma.
  • Etik kurallara uyma.
  • İletişim becerilerini etkili kullanma.
  • Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanma.
  • Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanma.
  • Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir.
  • İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir.
  • Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar.
  • Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar.
  • Alanyazın araştırması yapar.
  • Alanındaki çalışmalarda yararlanılan ekipmanları kullanabilir.
  • Doktora yeterlik sınavı hazırlık çalışması süresince elde edilen kaynaklardan sonuçlar çıkarabilir.
  • Alanı ile ilgili edinilen bilgileri yazılı ve sözlü olarak yorumlayabilir.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanı ve ilgili alt uzmanlık alanlarında ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri sentezleme; çeşitli müdahale planları yapma ve uygulama; meslek etiği kurallarını benimseme ve bunlara uygun danışma uygulamaları yapma; bilimsel araştırma yöntemlerini bilme ve ileri düzey istatistik bilgisine sahip olma; toplumun ve dünyanın gelişimine katkı sağlama gibi  bilgi, beceri ve yetkinlik alanlarında çeşitli yeterliklerin kazandırılması.
  • Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler Doktora Derecesi kazanırlar.

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Doktora programlarına başvuruda bulunacak adayların aşağıdaki koşulları sağlamış olması gerekir:

a) Doktora programına başvurabilmek için adayların lisans veya tezli yüksek lisans diplomasına sahip olmaları gerekir. Yabancı ülkelerdeki lisans veya tezli yüksek lisans programını bitirmiş Türk uyruklu öğrencilerin Yükseköğretim Kurulundan denklik belgesi de almaları gerekir. Lisans derecesi ile başvuracak adayların lisans not ortalamalarının 4.00 katsayı üzerinden en az 3.00 veya 100 puan üzerinden eşdeğeri olması gerekir. Tezli yüksek lisans diplomasına sahip adayların yüksek lisans not ortalamasının 4.00 katsayı üzerinden en az 2.75 veya 100 puan üzerinden eşdeğeri olması gerekir.

b)Tezli yüksek lisans diplomasına sahip olan adayların, başvurdukları programın puan türünde ALES’ten en az 55 tam puan almış olmaları gerekir. Dört yıllık lisans diploması ile doktora programlarına başvuran adayların  başvurdukları programın puan türünde ALES’ten en az 80 tam puan almaları gerekir.

c)Doktora programına başvuran adayların YDS’den en az 55 veya Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen bir yabancı dil sınavından bu puana eşdeğer bir puan almaları gerekir. Yabancı uyruklu öğrencilerin, ana dilleri dışında İngilizce, Fransızca, Almanca dillerinden birinden YDS’den en az 55 puan veya Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen bir yabancı dil sınavından bu puana eşdeğer bir puan almaları gerekir. Anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile bu dillere ek olarak başka bir dil belgesi de istenebilir.

d)Doktora programına öğrenci kabulünde; ALES puanı, lisans ve/veya yüksek lisans not ortalaması ve mülakat sonucu değerlendirilir.

e)Güzel Sanatlar Fakültesi ile Devlet Konservatuarına öğrenci kabulünde, adı geçen fakülte ve konservatuar mezunlarından ALES puanı istenmez.

f) İlgili anabilim dalı/anasanat dalının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile doktora  programına kabul için özel koşullar istenebilir.


Başarma Şartları
Doktora programı, tezli yüksek lisans derecesi ile başvuranlar için 21 ulusal krediden ve 240 AKTS kredisinden az olmamak üzere en az yedi ders, seminer çalışması, diğer öğrenim etkinlikleri, yeterlik sınavı, alanıyla ilgili tek ya da çok isimli ulusal ya da uluslararası hakemli bir dergide yayımlanan bir makale, tez önerisi ve tez çalışmasından oluşur. 240 AKTS kredisinin 120 AKTS kredisi dersler ve seminerden, 120 AKTS kredisi de uzmanlık alan derslerinden oluşan tez çalışmasından oluşur. Dört yıllık lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için 42 ulusal krediden ve 300 AKTS kredisinden az olmamak üzere on dört ders, iki seminer çalışması, diğer öğrenim etkinlikleri, yeterlik sınavı, alanıyla ilgili tek ya da çok isimli ulusal ya da uluslararası hakemli bir dergide yayımlanan bir makale, tez önerisi ve tez çalışmasından oluşur. 300 AKTS kredisinin 180 AKTS kredisi dersler ve seminerden, 120 AKTS kredisi de uzmanlık alan derslerinden oluşan tez çalışmasından oluşur.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık doktora derecesi alanların büyük bir çoğunluğu devlet ve vakıf üniversitelerinde Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık programlarında öğretim üyesi olarak çalışmaktadır. Bunun dışında mezunlar, kamu ve özel sektöre ait, eğitim, sağlık, adalet, askeri, endüstri, sosyal hizmet gibi kurum/kuruluşlarda psikolojik danışman ya da farklı statülerde çalışabilmektedirler.

 


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030024550

Qualification Title
Awarding BodyAnkara University
Awarding Body ContactAnkara University Rectorate, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye
Awarding Body Urlhttps://www.ankara.edu.tr/en
OrientationAcademic
EQF Level8
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 8
Thematic AreasPsychology
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4
Program Profile-
Learning Environments-
Description-
Key Competencies-
Further Info-
Quality Assurance-
Access Requirements-
Conditions for Success-
Progression Paths (Relationship Type)-
Legal Basis-
Validity Period (If Any)-
Url Open Address
Qualification Code

TR0030024550


Qualification Title

Awarding Body
Ankara University

Awarding Body Contact
Ankara University Rectorate, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
8

TQF Level
8
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
-

Key Competencies
-

Further Info
-

Quality Assurance
-

Access Requirements
-

Conditions for Success
-

Progression Paths (Relationship Type)
-

Legal Basis
-

Validity Period (If Any)
-

Url
Open Address