Yeterlilik Kodu | TR0030033800 | |
Yeterlilik Adı | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Doktora Diploması | |
Sorumlu Kurum | İstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Üniversite, İstanbul Ünv. Cerrahpaşa Avcılar Kampüsü, 34320 Avcılar/İstanbul | |
Sorumlu Kurum URL | https://iuc.edu.tr | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 8 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 8 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Psikoloji | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Amaç:Eğitim ve öğretim çalışmalarına Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık ve Eğitim Psikolojisi çerçevesinde katkı sağlamak programın amacını oluşturmaktadır. | |
Öğrenme Ortamları | Öğrenme örgün öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere en ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa senatosu tarafından belirlenir. Doktora derecesine sahip olmak için Doktora Yeterlilik Sınavında başarılı olunması ve tez çalışmasının İ.Ü.C Lisansüstü Eğitim Enstitünün belirlediği tez jürisi tarafından başarılı kabul edilmesi gerekir. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. Her ders için ölçme ve değerlendirme kriterleri “Ders İzlenceleri”nde ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | İstanbul Üniveristesi Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Yönetmeliği mezuniyet Koşulları geçerlidir.Almış olduğu dersleri başarıyla tamamlamak ve tez savunmasının başarılmış olması gereklidir | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Programdan mezun olacak bilim insanları, üniversitelerde, Milli Eğitim Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatında, rehberlik ve araştırma merkezlerinde, özel okullarda, danışmanlık merkezlerinde istihdam edilebilir. | |
Yasal Dayanağı |
| |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030033800
ISCO 08
ISCO 08
Amaç:Eğitim ve öğretim çalışmalarına Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık ve Eğitim Psikolojisi çerçevesinde katkı sağlamak programın amacını oluşturmaktadır.
Öğrenme örgün öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır
- PDR’nin farklı çalışma alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek,
- PDR’nin diğer disiplinlerle arasındaki etkileşimi kavratmak, artırmak.
- Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek
- Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki kuramsal ve uygulamaya dayalı bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilmek;
- Danışma sürecinde ve rehberlik etkinliklerinde uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek.
- Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek
- PDR Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilmek,
- PDR alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek,
- PDR ile ilgili özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilmek.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere en ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa senatosu tarafından belirlenir.
Doktora derecesine sahip olmak için Doktora Yeterlilik Sınavında başarılı olunması ve tez çalışmasının İ.Ü.C Lisansüstü Eğitim Enstitünün belirlediği tez jürisi tarafından başarılı kabul edilmesi gerekir.
Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. Her ders için ölçme ve değerlendirme kriterleri “Ders İzlenceleri”nde ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
- Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık veya Psikoloji alanlarında Yüksek lisans mezunu olmak
- Ales sınavına girmiş ve yeterli puan almış olmak
- ÜDS/KPDS veya YÖK tarafından eşdeğerkiği kabul edilmişYabancı Dil sınavlarından birine girmiş ve yeterli puanı almış olmak
- Anabilim Dalı tarafından yapılan mülakata girmek
- Minimum kabul puanları ve ağırlıkları İstanbul Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ve Senatonun belirlediği koşullar çerçevesinde saptanmaktadır.
Programdan mezun olacak bilim insanları, üniversitelerde, Milli Eğitim Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatında, rehberlik ve araştırma merkezlerinde, özel okullarda, danışmanlık merkezlerinde istihdam edilebilir.
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
-
- Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
-
- Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030033800 | |
Qualification Title | Guidance and Psychological Counseling Doctoral Diploma | |
Awarding Body | Istanbul University - Cerrahpaşa | |
Awarding Body Contact | Istanbul University-Cerrahpaşa Avcılar Campus, Bağlariçi Street. No:7, 34320 Avcılar/İstanbul | |
Awarding Body Url | https://iuc.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 8 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 8 | |
Thematic Areas | Psychology | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | Aim: The principles of lifelong learning, which conducts original practices and research at international standards in different application areas of guidance and psychological counseling such as school, family, mental health, career counseling, leads the sharing and dissemination of practices and research in the field, respects ethical principles, individual and cultural differences. To train qualified scientists who follow current social developments and are sensitive to social problems, who can use their expertise in the solution of social problems with a critical and creative synthesis, in innovative research and applications. | |
Learning Environments | Learning takes place in the form of formal education. In addition; applied trainings are carried out as internships or workplace training in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, health institutions and workplaces. | |
Description |
| |
Key Competencies | Has the key competencies listed below at the most advanced level.
| |
Further Info | Measurement and evaluation methods, types of exams and their contribution to the course grade are determined by the Istanbul University Cerrahpaşa senate in accordance with the basic principles determined by the Higher Education Council. In order to have a doctorate degree, it is required to be successful in the Doctoral Qualifying Examination and the thesis work must be accepted as successful by the thesis jury determined by I.Ü.C Institute of Graduate Studies. Different methods such as homework, project, practice, midterm and final exams are used in assessment and evaluation. The assessment and evaluation criteria for each course are defined in detail in the "Course Syllabus". | |
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs; - YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. - "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. - "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the | |
Access Requirements |
| |
Conditions for Success | Istanbul University Cerrahpaşa Institute of Graduate Studies Graduation Requirements Regulations apply. It is necessary to successfully complete the courses taken and the thesis defense must be successful. | |
Progression Paths (Relationship Type) | The graduates of the program are mostly T.C. Public and private schools affiliated to the Ministry of National Education, Ministry of Justice, Ministry of Labor and Social Security, Social Services and Child Protection Agency, Ministry of Family and Social Policies, Police Academy, Turkish Armed Forces. They can work as psychological counselors and/or guidance teachers in counseling and guidance centers of universities, kindergartens and kindergartens, orphanages, special education centers and human resources departments of enterprises. | |
Legal Basis |
Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address |
TR0030033800
ISCO 08
ISCO 08
Aim: The principles of lifelong learning, which conducts original practices and research at international standards in different application areas of guidance and psychological counseling such as school, family, mental health, career counseling, leads the sharing and dissemination of practices and research in the field, respects ethical principles, individual and cultural differences. To train qualified scientists who follow current social developments and are sensitive to social problems, who can use their expertise in the solution of social problems with a critical and creative synthesis, in innovative research and applications.
Learning takes place in the form of formal education. In addition; applied trainings are carried out as internships or workplace training in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, health institutions and workplaces.
- Discussing the scientific theories, approaches, and methods related to Psychological Counseling.
- Developing and deepening their knowledge to an expert level in differ
- Having the knowledge to develop field-specific strategies and create p based on the theoretical and practical knowledge acquired in the field Counseling.
- Having knowledge of the planning, operation, and evaluation process counseling services provided in educational, health, and counseling in
- Understanding and increasing the interaction between CPC and other
- Being able to use the theoretical and applied knowledge acquired in th and Guidance at an expert level.
- Integrating theoretical and applied knowledge in the field of Psycholo information from different disciplines to create new knowledge.
- Analyzing problems that require expertise in the counseling process a scientific research methods.
- Developing new strategic approaches and generating solutions respon situations encountered in field applications.
- Systematically conveying current developments in CPC and their own the field in a written, oral, and visual manner.
- Teaching and monitoring societal, scientific, and ethical values in the interpretation, and dissemination related to CPC.
- Applying the knowledge they have internalized about CPC and proble studies.
- To share thoughts and solution proposals on problems with experts or with qualitative and quantitative data
Has the key competencies listed below at the most advanced level.
- Literacy competence
- Multilingual competence
- Digital competence
- Personal, social and learning to learn competence
- Citizenship competence
- Entrepreneurship competence
- Cultural awareness and expressive competence
Measurement and evaluation methods, types of exams and their contribution to the course grade are determined by the Istanbul University Cerrahpaşa senate in accordance with the basic principles determined by the Higher Education Council.
In order to have a doctorate degree, it is required to be successful in the Doctoral Qualifying Examination and the thesis work must be accepted as successful by the thesis jury determined by I.Ü.C Institute of Graduate
Studies.
Different methods such as homework, project, practice, midterm and final exams are used in assessment and evaluation. The assessment and evaluation criteria for each course are defined in detail in the "Course Syllabus".
To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the
- To be a graduate of Guidance and Psychological Counseling or Psychology masters programs.
- To have taken the ALES exam and received sufficient points
- To have taken one of the foreign language exams whose equivalence has been accepted by YÖK and to have received sufficient points
- To take the interview conducted by the Department
- Minimum admission scores and weights are determined within the framework of Istanbul University-Cerrahpaşa Postgraduate Education Regulations and the conditions determined by the Senate. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=21510&Mevzuat Tur=7&MevzuatTertip=5
The graduates of the program are mostly T.C. Public and private schools affiliated to the Ministry of National Education, Ministry of Justice, Ministry of Labor and Social Security, Social Services and Child Protection Agency, Ministry of Family and Social Policies, Police Academy, Turkish Armed Forces. They can work as psychological counselors and/or guidance teachers in counseling and guidance centers of universities, kindergartens and kindergartens, orphanages, special education centers and human resources departments of enterprises.
- Higher Education Law No. 2547
- Regulation on Graduate Education and Training
- Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1.Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher
Education Quality Board
The qualification is valid at all times.