Yeterlilik Kodu

TR0030030301

Yeterlilik Adı
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (İngilizce) Lisans Diploması
Sorumlu KurumYeditepe Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi İnönü Mah, Kayışdağı Cd. No:326A, 34755 Ataşehir/İstanbul
Sorumlu Kurum URLhttps://yeditepe.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Psikoloji
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08:2635

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Lisans programımn iki ana amacı bulunmaktadır:

  • Psikolojik danışman adaylarına genel bir psikolojik danışma ve rehberlik formasyonu kazandırmak ve
  • Başta eğitim kurumlan olmak üzere sağlık ve endüstri kurumlarının ihtiyaç duyduğu psikolojik danışmanları yetiştirmektir.
Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilebilir. PDR bölümüne ait bir adet grupla psikolojik danışma laboravuarı ve iki adet bireysel görüşme odaları aktif biçimde derslerde kullanılmaktadır. Ayrıca bilgisayar laboratuvarı, akıllı sınıf, seminerlerin yapıldığı konferans salonu, öğrenci çalışma odaları ve dekanlık ofisinin yanında bulunan bilgisayar odası öğrencilerin kullanımına açık öğrenme ortamları arasındadır. 

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • PDR’nin geçmişini, temel felsefesini ve ilkelerini bilmek ve uygulamak.
  • PDR alanında koordinasyon, konsültasyon/müşavirlik ve süpervizyonun anlam ve önemini kavramak ve uygulayabilmek.
  • Ulusal ve uluslararası PDR dernekleri tarafından kabul edilmiş etik kuralları bilmek ve uygulamak.
  • Gelişim, öğrenme ve kişilik gelişimiyle ilgili teorileri, bireyin yaşam boyu olumlu yönde gelişimi ve iyilik halini kolaylaştıracak şekilde öğrenmek ve uygulamak.
  • Normal ve anormal davranışları etkileyen çevresel faktörleri, psikopatolojiyi, özürlülük durumlarını ve gelişim sürecindeki krizleri anlamak.
  • Global ekonomide belirli gruplara uygulananları da içerecek şekilde, kariyer danışmanlığı, süreçleri, teknikleri ve kaynakları kariyer gelişimi ile karar verme modellerini öğrenmek ve uygulamak.
  • Psikolojik danışmanlık teorilerini öğrenerek uygulamada danışanlara uygun müdahale tekniklerini farketmek ve kullanmak.
  • Grup sürecini, grup üyelerinin rol ve davranışlarını, grup çalışmasının terapötik faktörlerini, gelişimsel aşama içeren grup dinamiklerinin ilke ve tekniklerini öğrenmek.
  • Çevresel değerlendirme, performans değerlendirme, bireysel ve grup test ve envanter yöntemleri, psikolojik testler ve davranış gözlemlerini içeren standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış testleri ve diğer değerlendirme tekniklerini temel kavramlarını kavrayabilmek ve uygulayabilmek.
  • Niteliksel ve niceliksel bilimsel araştırma yöntemlerini öğrenerek, PDR alanında araştırma yapmanın ve sonuçları yazılı olarak sunmanın önemini kavramak ve uygulamak.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim ve teknolojide yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.

  • Programda yer alan her ders için uygulanan sınav türleri ve ölçme ve değerlendirme biçimleri Ders Öğretim Planı’nda ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır.

Başarı notları ve katsayıları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir:

Başarı Notu        Katsayısı

AA          4.0

BA          3.5

BB           3.0

CB           2.5

CC           2.0

DC          1.5

DD          1.0

FA           0.0 Başarısız (Devamsızlık nedeniyle Yarıyıl sonunda sınava girmeye  hak kazanamayan)

FF           0.0 Başarısız (Yarıyıl sonu sınava girip başarılı olamayan)

Ayrıca, öğrencilerin durumlarına göre aşağıdaki kısaltmalar kullanılır:

a) I-Eksik (Incomplete): Geçerli mazeretleri nedeniyle ders için gerekli çalışmaları tamamlayamayan öğrencilere verilir. Bu öğrencilerin, I notunun gerektirdiği eksiklikleri en geç izleyen yarıyılın ders ekleme/bırakma tarihi sonuna kadar tamamlamaları gerekir; eksikliklerin tamamlanması üzerine öğrenci gerekli notu alır, bu tarihe kadar eksikliklerin tamamlanmaması halinde öğrencinin I notu kendiliğinden FF notuna dönüşür.

b) L-İzinli (Leave):  Bu Yönetmelik hükümleri uyarınca izinli olan öğrenciler için kullanılır.

c) NC-Kredisiz (Non-Credit): Kredisiz olarak alınan dersler için kullanılır.

ç) ND-Diplomaya Yönelik Olmayan (Non-Degree): Yeditepe Üniversitesinden diploma almaya yönelik olmayan ve kredili veya kredisiz olarak alınan dersler için kullanılır ve not ortalaması hesabına katılmaz.

d) P-Geçer (Pass): Not ortalamalarına katılmayan derslerden başarılı olan öğrencilere verilir.

e) R-Tekrar (Repeat): Dersin tekrarlandığını gösterir.

f) RR-Not Yükseltmek için Tekrar (Repeat Resigned): Not yükseltmek amacıyla tekrarlanan dersler için verilir.

g) (Değişik RG. 30.09.2018/305519 sy.)  T-Transfer (Transfer): Yükseköğretim kurumu içinden veya dışından bir programdan transfer edilen ya da yurt dışı değişim programlarından alınıp başarılı olunan ve ilgili yönetim kurulunca intibakı onaylanan dersler için verilir ve not ortalaması hesabına katılır.

ğ) W-Dersten Çekilme (Withdrawal): Ders ekleme/bırakma tarihinden sonra her yıl akademik takvimde belirlenen süre içinde, danışmanın onayıyla gerçekleşir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından ulusal bir kalite güvence kuruluşu olarak tanınan Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD), Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Programını 2020 yılında akredite etmiştir. 

Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD)

Başlangıç: 15.05.2020 / Bitiş: 15.05.2025

Giriş Şartı

Öğrenci kabulü, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından düzenlenen merkezi sınav sonuçlarına ve Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen esaslara göre yapılır.

Programa öğrenci kabulü "Yeditepe Üniversitesi Hakkında" bölümünde yer alan "Öğrenci Kabulü" başlığı altında ayrıntılı bir şekilde açıklanmıştır.

Başarma ŞartlarıProgramda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur. Dereceyi alabilmek / programı tamamlamak için akademik yıl sonunda yapılması gereken veya programın tamamlanmasını müteakip özel bir dönem sonu sınavı veya final sınav dönemi yoktur. Bununla birlikte, her yarıyıl sonunda genellikle dönemin hemen bitişini müteakip iki hafta süreli dönem sonu sınavları vardır. Ayrıca, mezuniyet için öğrencinin okullarda gözlem dersinin gereklerini yerine getirmesi ve 80 saat süren kurumsal stajını başarılı bir şekilde yapmış olması gerekmektedir. Stajlar ile elde edilecek deneyim ve gerekli iş yükü program içerisinde ilgili derslerin içerik, uygulama ve çalışma iş yükleri içerisinde dikkate alınmıştır. 
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla kendi alanlarında veya ilgili alanlarda lisansüstü programlarda öğrenim görebilirler.

Mezunlar ağırlıklı olarak Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda rehber öğretmen; özel danışmanlık merkezlerinde, kamu, sosyal ve sağlık kurumlarında psikolojik danışman, aile mahkemeleri, sosyal hizmetler gibi kurumlarda ise uzman olarak çalışabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030030301


Yeterlilik Adı
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (İngilizce) Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Yeditepe Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
İnönü Mah, Kayışdağı Cd. No:326A, 34755 Ataşehir/İstanbul

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08:2635


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08:2635


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Lisans programımn iki ana amacı bulunmaktadır:

  • Psikolojik danışman adaylarına genel bir psikolojik danışma ve rehberlik formasyonu kazandırmak ve
  • Başta eğitim kurumlan olmak üzere sağlık ve endüstri kurumlarının ihtiyaç duyduğu psikolojik danışmanları yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilebilir. PDR bölümüne ait bir adet grupla psikolojik danışma laboravuarı ve iki adet bireysel görüşme odaları aktif biçimde derslerde kullanılmaktadır. Ayrıca bilgisayar laboratuvarı, akıllı sınıf, seminerlerin yapıldığı konferans salonu, öğrenci çalışma odaları ve dekanlık ofisinin yanında bulunan bilgisayar odası öğrencilerin kullanımına açık öğrenme ortamları arasındadır. 


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • PDR’nin geçmişini, temel felsefesini ve ilkelerini bilmek ve uygulamak.
  • PDR alanında koordinasyon, konsültasyon/müşavirlik ve süpervizyonun anlam ve önemini kavramak ve uygulayabilmek.
  • Ulusal ve uluslararası PDR dernekleri tarafından kabul edilmiş etik kuralları bilmek ve uygulamak.
  • Gelişim, öğrenme ve kişilik gelişimiyle ilgili teorileri, bireyin yaşam boyu olumlu yönde gelişimi ve iyilik halini kolaylaştıracak şekilde öğrenmek ve uygulamak.
  • Normal ve anormal davranışları etkileyen çevresel faktörleri, psikopatolojiyi, özürlülük durumlarını ve gelişim sürecindeki krizleri anlamak.
  • Global ekonomide belirli gruplara uygulananları da içerecek şekilde, kariyer danışmanlığı, süreçleri, teknikleri ve kaynakları kariyer gelişimi ile karar verme modellerini öğrenmek ve uygulamak.
  • Psikolojik danışmanlık teorilerini öğrenerek uygulamada danışanlara uygun müdahale tekniklerini farketmek ve kullanmak.
  • Grup sürecini, grup üyelerinin rol ve davranışlarını, grup çalışmasının terapötik faktörlerini, gelişimsel aşama içeren grup dinamiklerinin ilke ve tekniklerini öğrenmek.
  • Çevresel değerlendirme, performans değerlendirme, bireysel ve grup test ve envanter yöntemleri, psikolojik testler ve davranış gözlemlerini içeren standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış testleri ve diğer değerlendirme tekniklerini temel kavramlarını kavrayabilmek ve uygulayabilmek.
  • Niteliksel ve niceliksel bilimsel araştırma yöntemlerini öğrenerek, PDR alanında araştırma yapmanın ve sonuçları yazılı olarak sunmanın önemini kavramak ve uygulamak.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim ve teknolojide yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.

  • Programda yer alan her ders için uygulanan sınav türleri ve ölçme ve değerlendirme biçimleri Ders Öğretim Planı’nda ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır.

Başarı notları ve katsayıları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir:

Başarı Notu        Katsayısı

AA          4.0

BA          3.5

BB           3.0

CB           2.5

CC           2.0

DC          1.5

DD          1.0

FA           0.0 Başarısız (Devamsızlık nedeniyle Yarıyıl sonunda sınava girmeye  hak kazanamayan)

FF           0.0 Başarısız (Yarıyıl sonu sınava girip başarılı olamayan)

Ayrıca, öğrencilerin durumlarına göre aşağıdaki kısaltmalar kullanılır:

a) I-Eksik (Incomplete): Geçerli mazeretleri nedeniyle ders için gerekli çalışmaları tamamlayamayan öğrencilere verilir. Bu öğrencilerin, I notunun gerektirdiği eksiklikleri en geç izleyen yarıyılın ders ekleme/bırakma tarihi sonuna kadar tamamlamaları gerekir; eksikliklerin tamamlanması üzerine öğrenci gerekli notu alır, bu tarihe kadar eksikliklerin tamamlanmaması halinde öğrencinin I notu kendiliğinden FF notuna dönüşür.

b) L-İzinli (Leave):  Bu Yönetmelik hükümleri uyarınca izinli olan öğrenciler için kullanılır.

c) NC-Kredisiz (Non-Credit): Kredisiz olarak alınan dersler için kullanılır.

ç) ND-Diplomaya Yönelik Olmayan (Non-Degree): Yeditepe Üniversitesinden diploma almaya yönelik olmayan ve kredili veya kredisiz olarak alınan dersler için kullanılır ve not ortalaması hesabına katılmaz.

d) P-Geçer (Pass): Not ortalamalarına katılmayan derslerden başarılı olan öğrencilere verilir.

e) R-Tekrar (Repeat): Dersin tekrarlandığını gösterir.

f) RR-Not Yükseltmek için Tekrar (Repeat Resigned): Not yükseltmek amacıyla tekrarlanan dersler için verilir.

g) (Değişik RG. 30.09.2018/305519 sy.)  T-Transfer (Transfer): Yükseköğretim kurumu içinden veya dışından bir programdan transfer edilen ya da yurt dışı değişim programlarından alınıp başarılı olunan ve ilgili yönetim kurulunca intibakı onaylanan dersler için verilir ve not ortalaması hesabına katılır.

ğ) W-Dersten Çekilme (Withdrawal): Ders ekleme/bırakma tarihinden sonra her yıl akademik takvimde belirlenen süre içinde, danışmanın onayıyla gerçekleşir.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından ulusal bir kalite güvence kuruluşu olarak tanınan Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD), Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Programını 2020 yılında akredite etmiştir. 

Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD)

Başlangıç: 15.05.2020 / Bitiş: 15.05.2025


Giriş Şartı

Öğrenci kabulü, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından düzenlenen merkezi sınav sonuçlarına ve Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen esaslara göre yapılır.

Programa öğrenci kabulü "Yeditepe Üniversitesi Hakkında" bölümünde yer alan "Öğrenci Kabulü" başlığı altında ayrıntılı bir şekilde açıklanmıştır.


Başarma Şartları
Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur. Dereceyi alabilmek / programı tamamlamak için akademik yıl sonunda yapılması gereken veya programın tamamlanmasını müteakip özel bir dönem sonu sınavı veya final sınav dönemi yoktur. Bununla birlikte, her yarıyıl sonunda genellikle dönemin hemen bitişini müteakip iki hafta süreli dönem sonu sınavları vardır. Ayrıca, mezuniyet için öğrencinin okullarda gözlem dersinin gereklerini yerine getirmesi ve 80 saat süren kurumsal stajını başarılı bir şekilde yapmış olması gerekmektedir. Stajlar ile elde edilecek deneyim ve gerekli iş yükü program içerisinde ilgili derslerin içerik, uygulama ve çalışma iş yükleri içerisinde dikkate alınmıştır. 

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla kendi alanlarında veya ilgili alanlarda lisansüstü programlarda öğrenim görebilirler.

Mezunlar ağırlıklı olarak Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda rehber öğretmen; özel danışmanlık merkezlerinde, kamu, sosyal ve sağlık kurumlarında psikolojik danışman, aile mahkemeleri, sosyal hizmetler gibi kurumlarda ise uzman olarak çalışabilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030030301

Qualification Title
Guidance and Psychological Counseling (English) Undergraduate Diploma
Awarding BodyYeditepe University
Awarding Body Contact İnönü Mah, Kayışdağı Cd. No:326A, 34755 Ataşehir/İstanbul
Awarding Body Urlhttps://yeditepe.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024
TQF Level 6
Thematic AreasPsychology
National Occupation Classification

2635.08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The undergraduate program has two main objectives:

To provide counselor candidates with a general counseling and guidance formation and

 To train counselors needed by educational, health and industrial institutions.

Learning Environments

Education and training can be carried out in the form of formal or distance education. One group counseling laboratory and two individual interview rooms belonging to the Department of Psychological Counseling are actively used in classes. In addition, the computer laboratory, smart classroom, conference room where seminars are held, student study rooms and the computer room next to the dean's office are among the learning environments open to the use of students.

Description
  • Having knowledge of past, basic though and principles of the PCG, and implementing PCG
  • Comprehending meaning and importance of the coordination, consultation/consulting and supervision in the PCG field, and implementing them
  • Having knowledge of ethical rules accepted by national and international PCG associations, and implementing them
  • Learning to accept everyone as they are / with all kind of features by the multicultural approach
  • Learning theories/information about cultural awareness, cultural social justice, solution of conflicts, and other cultural behaviors; for development and health of human soul, mind and body, and implementing them
  • Learning theories related to the development, learning and personality development so as to facilitate positive development and wellness of individual for his/her life time, and implementing them
  • Understanding the environmental factors affecting normal and abnormal behaviors, psychopathology, disability conditions and crisis during his/her development process,
  • Learning and implementing the career consulting, processes, techniques and sources, career development and decision-making model so as to include those applied to certain groups in the global economy
  • Learning psychological consulting theories, being aware and use of intervention techniques suitable for counselees in practice.
  • Learning group process, roles and behaviors of group members, group working, therapeutic factors, and principles and techniques of group dynamics containing developmental stages
Key Competencies

The undergraduate has the key competencies listed below in an advanced level:

  • Literacy competence
  • Multilanguage competence
  • Mathematical competence and competence in science and technology
  • Digital competence
  • Personal, social, and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurship competence
  • Competence in cultural awareness and expression
Further Info
  • Successfully completing all courses in the program (equivalent to a total of 240 ECTS) and having a grade point average of at least 2.00 out of 4.00 are the necessary qualification conditions for graduation.
  • The types of exams and assessment and evaluation methods applied for each course in the program are defined in detail in the "Course Teaching Plan".

Kinds of examination, measurement, and evaluation in each course in the program are accurately defined in the syllabi.  

Success grades and coefficients are shown in the following table:

Success Grades

Coefficient

AA

4.0

BA

3.5

BB

3.0

CB

2.5

CC

2.0

DC

1.5

DD

1.0

FA

0.0 Fail (Failure to attend final exam due to absenteeism)

FF

0.0 Fail (Failure to pass the final exam)

In addition, the following abbreviations are used depending on the situation of the students:

a)I-Incomplete: It is given to students who cannot complete the course work due to valid excuses. These students are required to complete the requirements of the I grade by the end of the following semester's add / drop date at the latest. Upon completion of the requirements, the student receives the required grade, and if the requirement is not fulfilled by that date, the student's I grade automatically becomes an FF grade.

b)L-Leave: Used for students who are allowed leave according to the provisions of this Regulation.

c) NC-Non-Credit: Used for non-credit courses.

ç) ND-Non-Degree: Used for non-credit courses that are not intended for graduation from Yeditepe University and are not included in the grade average score.

d) P-Pass: Given to students who succeed in courses not included in their GPA.

e) R-Repeat: Indicates that the course is repeated.

f) RR-Repeat Resigned: Used for the repeated courses to raise grades.

g) (Different Official Gazette dated 14.09.2015 / 29475 no.) T-Transfer: Used for the courses from a program inside or outside of the higher education institution and approved for adjustment by the relevant board of directors and added in the grade average calculation. Courses transferred from foreign exchange programs are not included in the grade point average.

ğ) W- Withdrawal: This takes place after the date of add / drop within the period determined by the academic calendar and approved by the advisor.

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs,

The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for the planning, organization, management, and supervision of education, training, and other activities carried out in higher education institutions.

"University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared annually within the criteria determined by YÖK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative, and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Design and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required to open undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions by the fundamental principles determined by YÖK on these issues.

1.3. Higher education institutions implement the curriculum of National Core Education Programs with the approval of the Council of Higher Education after being accepted by the relevant Deans Council.

2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out by the education, training, and examination regulations prepared by higher education institutions by the fundamental principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions, receive a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In continuous monitoring, higher education institutions submit the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Turkish Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the programs' qualifications is ensured. It conducts regular review activities regarding the qualifications determined by the YÖKAK legislation.

The Association for Evaluation and Accreditation of Teacher Education Program (EPDAD), recognized by YÖK as a national quality assurance institution, accredited the undergraduate program in Psychological Counseling and Guidance in 2020. 

Access Requirements

Student admission is made according to the results of the central exam organized by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM) and the principles determined by the Higher Education Council.

Student admission to the program is explained in detail under the heading "Student Admission" in the "About Yeditepe University" section.

Conditions for SuccessSuccessful completion of all the courses in the program (equivalent to 240 ECTS in total) and having a GPA of at least 2.00 out of 4.00 are the qualification requirements for graduation. There is no special end-of-semester exam or final exam period that must be held at the end of the academic year or following the completion of the program in order to obtain the degree / complete the program. However, there are end-of-semester exams at the end of each semester, usually two weeks immediately following the end of the semester. In addition, for graduation, the student must fulfill the requirements of the observation course in schools and successfully complete an 80-hour institutional internship. The experience to be gained through internships and the required workload are taken into account in the content, application and study workloads of the relevant courses in the program. 
Progression Paths (Relationship Type)

Candidates who have successfully completed their undergraduate education can study in postgraduate programs in their own or related fields, provided that they have a valid grade from the ALES exam and have sufficient English language knowledge.

Graduates are mainly counselors in schools affiliated with the Ministry of National Education. They can work as a psychological counselor in private counseling centers, public, social and health institutions, and as a specialist in institutions such as family courts and social services.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation

Validity Period (If Any)

The qualification is valid continuously.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030030301


Qualification Title
Guidance and Psychological Counseling (English) Undergraduate Diploma

Awarding Body
Yeditepe University

Awarding Body Contact
İnönü Mah, Kayışdağı Cd. No:326A, 34755 Ataşehir/İstanbul

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

2635.08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024

National Occupation Classification

2635.08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The undergraduate program has two main objectives:

To provide counselor candidates with a general counseling and guidance formation and

 To train counselors needed by educational, health and industrial institutions.


Learning Environments

Education and training can be carried out in the form of formal or distance education. One group counseling laboratory and two individual interview rooms belonging to the Department of Psychological Counseling are actively used in classes. In addition, the computer laboratory, smart classroom, conference room where seminars are held, student study rooms and the computer room next to the dean's office are among the learning environments open to the use of students.


Description
  • Having knowledge of past, basic though and principles of the PCG, and implementing PCG
  • Comprehending meaning and importance of the coordination, consultation/consulting and supervision in the PCG field, and implementing them
  • Having knowledge of ethical rules accepted by national and international PCG associations, and implementing them
  • Learning to accept everyone as they are / with all kind of features by the multicultural approach
  • Learning theories/information about cultural awareness, cultural social justice, solution of conflicts, and other cultural behaviors; for development and health of human soul, mind and body, and implementing them
  • Learning theories related to the development, learning and personality development so as to facilitate positive development and wellness of individual for his/her life time, and implementing them
  • Understanding the environmental factors affecting normal and abnormal behaviors, psychopathology, disability conditions and crisis during his/her development process,
  • Learning and implementing the career consulting, processes, techniques and sources, career development and decision-making model so as to include those applied to certain groups in the global economy
  • Learning psychological consulting theories, being aware and use of intervention techniques suitable for counselees in practice.
  • Learning group process, roles and behaviors of group members, group working, therapeutic factors, and principles and techniques of group dynamics containing developmental stages

Key Competencies

The undergraduate has the key competencies listed below in an advanced level:

  • Literacy competence
  • Multilanguage competence
  • Mathematical competence and competence in science and technology
  • Digital competence
  • Personal, social, and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurship competence
  • Competence in cultural awareness and expression

Further Info
  • Successfully completing all courses in the program (equivalent to a total of 240 ECTS) and having a grade point average of at least 2.00 out of 4.00 are the necessary qualification conditions for graduation.
  • The types of exams and assessment and evaluation methods applied for each course in the program are defined in detail in the "Course Teaching Plan".

Kinds of examination, measurement, and evaluation in each course in the program are accurately defined in the syllabi.  

Success grades and coefficients are shown in the following table:

Success Grades

Coefficient

AA

4.0

BA

3.5

BB

3.0

CB

2.5

CC

2.0

DC

1.5

DD

1.0

FA

0.0 Fail (Failure to attend final exam due to absenteeism)

FF

0.0 Fail (Failure to pass the final exam)

In addition, the following abbreviations are used depending on the situation of the students:

a)I-Incomplete: It is given to students who cannot complete the course work due to valid excuses. These students are required to complete the requirements of the I grade by the end of the following semester's add / drop date at the latest. Upon completion of the requirements, the student receives the required grade, and if the requirement is not fulfilled by that date, the student's I grade automatically becomes an FF grade.

b)L-Leave: Used for students who are allowed leave according to the provisions of this Regulation.

c) NC-Non-Credit: Used for non-credit courses.

ç) ND-Non-Degree: Used for non-credit courses that are not intended for graduation from Yeditepe University and are not included in the grade average score.

d) P-Pass: Given to students who succeed in courses not included in their GPA.

e) R-Repeat: Indicates that the course is repeated.

f) RR-Repeat Resigned: Used for the repeated courses to raise grades.

g) (Different Official Gazette dated 14.09.2015 / 29475 no.) T-Transfer: Used for the courses from a program inside or outside of the higher education institution and approved for adjustment by the relevant board of directors and added in the grade average calculation. Courses transferred from foreign exchange programs are not included in the grade point average.

ğ) W- Withdrawal: This takes place after the date of add / drop within the period determined by the academic calendar and approved by the advisor.


Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs,

The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for the planning, organization, management, and supervision of education, training, and other activities carried out in higher education institutions.

"University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared annually within the criteria determined by YÖK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative, and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Design and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required to open undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions by the fundamental principles determined by YÖK on these issues.

1.3. Higher education institutions implement the curriculum of National Core Education Programs with the approval of the Council of Higher Education after being accepted by the relevant Deans Council.

2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out by the education, training, and examination regulations prepared by higher education institutions by the fundamental principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions, receive a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In continuous monitoring, higher education institutions submit the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Turkish Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the programs' qualifications is ensured. It conducts regular review activities regarding the qualifications determined by the YÖKAK legislation.

The Association for Evaluation and Accreditation of Teacher Education Program (EPDAD), recognized by YÖK as a national quality assurance institution, accredited the undergraduate program in Psychological Counseling and Guidance in 2020. 


Access Requirements

Student admission is made according to the results of the central exam organized by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM) and the principles determined by the Higher Education Council.

Student admission to the program is explained in detail under the heading "Student Admission" in the "About Yeditepe University" section.


Conditions for Success
Successful completion of all the courses in the program (equivalent to 240 ECTS in total) and having a GPA of at least 2.00 out of 4.00 are the qualification requirements for graduation. There is no special end-of-semester exam or final exam period that must be held at the end of the academic year or following the completion of the program in order to obtain the degree / complete the program. However, there are end-of-semester exams at the end of each semester, usually two weeks immediately following the end of the semester. In addition, for graduation, the student must fulfill the requirements of the observation course in schools and successfully complete an 80-hour institutional internship. The experience to be gained through internships and the required workload are taken into account in the content, application and study workloads of the relevant courses in the program. 

Progression Paths (Relationship Type)

Candidates who have successfully completed their undergraduate education can study in postgraduate programs in their own or related fields, provided that they have a valid grade from the ALES exam and have sufficient English language knowledge.

Graduates are mainly counselors in schools affiliated with the Ministry of National Education. They can work as a psychological counselor in private counseling centers, public, social and health institutions, and as a specialist in institutions such as family courts and social services.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation


Validity Period (If Any)

The qualification is valid continuously.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode