Yeterlilik Kodu | TR0030003085 | |
Yeterlilik Adı | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Kestel Mahallesi Konya Çimento Caddesi No:80 Alanya Antalya/TÜRKİYE | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.alanya.edu.tr/ | |
Yönelim | - | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Psikoloji | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | - | |
Kredi Değeri | - | |
Programın Normal Süresi | - | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Bu programda; ara sınav, ödev, alıştırma, proje, uygulama ve dönem sonu sınavı gibi farklı değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemleri arasında klasik sınav, çoktan seçmeli sınav, ev ödevi, performans değerlendirme ve ürün değerlendirme yer alabilir. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Lise mezunu olmak | |
Başarma Şartları | Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, FF, DZ ya da YZ notunun olmaması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 ECTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Programı mezunları resmî ve özel okullarda, rehberlik ve araştırma merkezlerinde, üniversite psikolojik danışma merkezlerinde, askeri birliklerde ve hastanelerde çalışabilir. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030003085
- Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili temel kavram ve literatür bilgisi kazanır, bu bilgileri ve bilişim teknolojilerini meslek yaşamında kullanır.
- Psikolojik danışma kuramlarının temel felsefesini, temel kavramlarını, insan motivasyonunu, psikolojik danışma sürecini, ilke ve tekniklerini bilir, bireysel psikolojik danışma yapabilme becerisi kazanır, uygun danışma oturumunu planlar ve uygular.
- Psikolojik danışma ve rehberlik mesleğinin etik ilke ve standartlarını bilir, kişisel ve meslek yaşamında uygular.
- Yetiştirilen meslek elemanları ülkenin toplumsal özelliklerini bilir, milli kültür ve değerlerini dikkate alır.
- Yaşam boyu gelişim ile ilgili yeterli alt yapıya sahip olur (Yaşam boyu gelişim anlayışı, gelişim kuramları, dönemler, bireysel farklılıkların gelişimdeki önemi vb.) ve yaşam boyu öğrenme anlayışına ve tutumuna sahip olarak PDR alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler.
- Kişisel-sosyal, eğitsel ve mesleki rehberlik ile ilgili teorik bilgileri kavrar, okul psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde uygular.
- Türkçe'yi doğru ve etkin kullanma bilgi ve becerisine sahip olur ve Türk milletinin tarihsel sürecinde Atatürk ilke ve inkılaplarının önemini kavrar.
- Farklı psikolojik danışma ortamları (eğitim, sağlık, endüstri vb.) ve farklı özelliklere sahip danışanlar üzerinde psikolojik danışma teknik ve becerilerini uygular (danışma vakası yönetimi, danışma vakası süreci ve sonuçlarını raporlaştırma).
- Grupla psikolojik danışmayla ilgili kuram, süreç, ilke ve teknikler hakkında bilgi edinir, grupla psikolojik danışma yapabilme becerisi kazanır, uygun danışma oturumunu planlar ve uygular.
- Meslek rehberliği ve danışmanlığı ile ilgili temel kavramları, ilke ve teknikleri, ölçme araçlarını, kuramları bilir ve bunları farklı mesleki danışma ortamları, okullarda alan ve meslek seçimine ilişkin yardım süreçlerine ve farklı özelliklere sahip danışanlara uygular.
- İnsan ilişkileri ve iletişim konusunda yeterli bilgi ve beceri kazanarak bunları mesleki ve günlük yaşamlarında kullanır ve bunların bireyin gelişimine, eğitimi ve değişik ortamlardaki kişiler arasındaki ilişkilere yansımalarını kavrar.
- Psikolojik danışma alanında kullanılan test ve test dışı teknikleri bilir, bu teknikleri bireyi tanımada kullanır.
- Bireyi tanımada uygun psikolojik ölçme araçlarını seçme, geliştirme, uygulama ve değerlendirme becerisi kazanır.
- Sosyal bilimler alanıyla ilgili araştırma ilke ve tekniklerini bilir, bunları alanıyla ilgili araştırma sürecinde uygular ve raporlaştırır.
- Birey-toplum ilişkileri ve sosyal psikoloji kuramları hakkında bilgi sahibi olur ve bu bilgiler ışığında birey-toplum arasındaki etkileşimleri analiz eder.
- Yaşam dönemlerinde karşılaşılan uyum problemleri ve davranış bozuklukları hakkında bilgi sahibi olur ve danışan sorunlarını kavramsallaştırmada bu bilgileri kullanır.
- Kriz ve krize müdahale kuram, ilke ve tekniklerini bilir, mesleki ve kişisel yaşamında uygular.
- Aile ve evlilik danışma kuramlarını bilir, uygun müdahale yöntemlerini seçer ve uygular.
- Okul psikolojik danışma ve rehberlik programı planlama, hazırlama/geliştirme, uygulama ve değerlendirme becerisi kazanır.
- Özel gereksinimli bireylere yönelik psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini planlar ve uygular.
Bu programda; ara sınav, ödev, alıştırma, proje, uygulama ve dönem sonu sınavı gibi farklı değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemleri arasında klasik sınav, çoktan seçmeli sınav, ev ödevi, performans değerlendirme ve ürün değerlendirme yer alabilir.
Lise mezunu olmak
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Programı mezunları resmî ve özel okullarda, rehberlik ve araştırma merkezlerinde, üniversite psikolojik danışma merkezlerinde, askeri birliklerde ve hastanelerde çalışabilir.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030003085 | |
Qualification Title | Guidance and Psychological Counseling Undergraduate Diploma | |
Awarding Body | Alanya Alaaddin Keykubat University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | https://www.alanya.edu.tr/ | |
Orientation | - | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Psychology | |
National Occupation Classification | - | |
Category | - | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | The person with this qualification;
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | A variety of assessment methods such as mid-term(s), assignment(s), exercise(s), project(s), practice(s), and a final exam are implemented in the programme. Assessment methods may include classical test(s), multiple-choice test(s), homework(s), performance evaluation(s), and product evaluation(s). In order to graduate from the programme, cumulative GPA must be minimum 2.00. A student is required to successfully complete the designated program of courses meet a minimum of 240 ECTS credit requirement and have a minimum GPA of 2.00/4.00 and no FF, DZ or YZ grades. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | To be graduated from high school | |
Conditions for Success | A student is required to successfully complete the designated program of courses meet a minimum of 240 ECTS credit requirement and have a minimum GPA of 2.00/4.00 and no FF, DZ or YZ grades. A student is required to successfully complete the designated program of courses meet a minimum of 240 ECTS credit requirement and have a minimum GPA of 2.00/4.00 and no FF, DZ or YZ grades. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the Programme in Guidance and Counseling can work at private and public schools, counseling and guidance services of the ministry of education, counseling and guidance centres of universities, hospitals and counseling centres of military institutions. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous. | |
Url | Open Address |
TR0030003085
The person with this qualification;
- Students gain basic concepts and literature knowledge about psychological counseling and guidance field and use these information and information technologies in their professional life.
- Gain the basic philosophy of psychological counseling theories, basic concepts, human motivation, psychological counseling process, principles and techniques, individual psychological counseling skills, appropriate counseling session plans and practices.
- She knows the ethical principles and standards of the counseling and guidance profession, and applies it in personal and professional life.
- Professionally trained professionals know the social characteristics of the country and take national culture and values into account.
- It has an adequate infrastructure for lifelong development (Lifelong development, developmental theories, periods, individual differences in development, etc.) and follows current developments in PDR field with lifelong learning understanding and attitude.
- Theoretical knowledge about personal-social, educational and vocational guidance is applied in school psychological counseling and guidance services.
- Have the knowledge and skill to use Turkish correctly and effectively and understand the importance of Atatürks principles and revolutions in the historical process of the Turkish nation.
- Advise psychological counseling techniques and skills on different psychological counseling environments (education, health, industry etc.) and clients with different characteristics (counseling case management, counseling case process and reporting).
- Gain information about theory, process, principles and techniques related to psychological counseling with the group, gain the ability to make psychological counseling with the group, plan appropriate counseling session and apply.
- It teaches the basic concepts, principles and techniques related to vocational guidance and counseling, measurement tools, theories, and applies them to the clients who have different professional counseling environments, schools and other processes that have different characteristics.
- Gain sufficient knowledge and skills in human relationships and communication, use them in their professional and everyday lives, and reflect on the individuals development, education and relationships among people in different settings.
- Know the test and non-test techniques used in the field of psychological counseling, use these techniques in the definition of the individual.
- To acquire the skill of choosing, developing, applying and evaluating appropriate psychological measuring instruments in individual definition.
- Know the research principles and techniques related to the field of social sciences and apply them in the related research process.
- It has information about individual-society relations and theories of social psychology and analyzes the interactions between individuals and society in the light of this information.
- They have knowledge of adaptation problems and behavior disorders in their lifetime and use this information to conceptualize client problems.
- Crisis and crime intervention knows theories, principles and techniques, practicing in professional and personal life.
- Know family and marriage counseling theories, choose appropriate intervention methods and apply.
- School psychological counseling and guidance program acquires planning, preparation / development, implementation and evaluation skills.
- It plans and implements psychological counseling and guidance services for special needs individuals.
A variety of assessment methods such as mid-term(s), assignment(s), exercise(s), project(s), practice(s), and a final exam are implemented in the programme. Assessment methods may include classical test(s), multiple-choice test(s), homework(s), performance evaluation(s), and product evaluation(s). In order to graduate from the programme, cumulative GPA must be minimum 2.00. A student is required to successfully complete the designated program of courses meet a minimum of 240 ECTS credit requirement and have a minimum GPA of 2.00/4.00 and no FF, DZ or YZ grades.
To be graduated from high school
Graduates of the Programme in Guidance and Counseling can work at private and public schools, counseling and guidance services of the ministry of education, counseling and guidance centres of universities, hospitals and counseling centres of military institutions.
Qualification is continuous.