Yeterlilik Kodu | TR0030011100 | |
Yeterlilik Adı | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Biruni Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Merkezefendi Mahallesi G/75 Sk. No: 1-13 Zeytinburnu/İstanbul | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.biruni.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 14/10/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Psikoloji | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık programının amacı alanın kuramsal bilgilerine sahip; alana özgü geniş yelpazedeki hizmetleri sunabilecek bilgi, beceri ve tutumlara sahip; insan iyi oluşuna duyarlı, insan yaşamını gelişimsel bir süreç olarak kavramsallaştırabilen; bireysel ve toplumsal farklılıklara saygı, merak ve anlayışı olan; mesleki gelişim ile bireysel gelişimi bütünleştirebilen; toplumun çeşitli kesimleriyle çalışabilecek esnekliğe sahip meslek elemanları yetiştirmektir. | |
Öğrenme Ortamları | Öğrenme örgün, yüze yüze ya da uzaktan dersler şeklinde devam etmektedir. Uygulamalı olan derslerin gerçekleştirilmesinde ise hem fakülte bünyesinde bölüme özel olan psikolojik danışma odaları hem de okul içerisinde yer alan laboratuvar ve öğrenme alanlarından yararlanılmaktadır. Tüm bunlara ek olarak öğrencilerin stajları doğrultusunda öğretmenlik uygulaması ve okul deneyimi için okullarda bulunması ve istekleri doğrultusunda kurumsal firmalarda staj yapmaları imkanları da bulunmaktadır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Bu bölümde öğrenim gören öğrencilerin sorumlu oldukları derslerden başarı durumları Biruni Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğine göre değerlendirilmektedir.
* Tek ders sınavında alınan not ders başarı notu yerine geçer. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD) Başlangıç: 24.04.2021 / Bitiş: 24.04.2026 | |
Giriş Şartı | Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. | |
Başarma Şartları | Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, FF notunun olmaması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 AKTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Programdan mezun olan öğrenciler; Milli Eğitim Bakanlığına bağlı devlet okulları, Rehberlik Araştırma Merkezleri ile özel okullarda psikolojik danışman olarak çalışabilmektedir. Ayrıca mezunlarımız; psikolojik danışman olarak rehabilitasyon merkezlerinde, Adalet Bakanlığı ile Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı gibi ilgili bakanlıklarda, psikolojik yardım hizmeti sunan resmi veya özel psikolojik danışmanlık merkezlerinde, üniversite psikolojik danışma merkezlerinde, aile ve evlilik danışmanlığı hizmeti veren merkez veya birimlerde, kariyer danışmanlığı hizmeti veren merkez veya birimlerde ve üniversitelerin ilgili bölümlerinde lisansüstü eğitimine devam ederek akademik personel olarak çalışabilmektedirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode |
TR0030011100
ISCO:08
ISCO:08
Rehberlik ve psikolojik danışmanlık programının amacı alanın kuramsal bilgilerine sahip; alana özgü geniş yelpazedeki hizmetleri sunabilecek bilgi, beceri ve tutumlara sahip; insan iyi oluşuna duyarlı, insan yaşamını gelişimsel bir süreç olarak kavramsallaştırabilen; bireysel ve toplumsal farklılıklara saygı, merak ve anlayışı olan; mesleki gelişim ile bireysel gelişimi bütünleştirebilen; toplumun çeşitli kesimleriyle çalışabilecek esnekliğe sahip meslek elemanları yetiştirmektir.
Öğrenme örgün, yüze yüze ya da uzaktan dersler şeklinde devam etmektedir. Uygulamalı olan derslerin gerçekleştirilmesinde ise hem fakülte bünyesinde bölüme özel olan psikolojik danışma odaları hem de okul içerisinde yer alan laboratuvar ve öğrenme alanlarından yararlanılmaktadır. Tüm bunlara ek olarak öğrencilerin stajları doğrultusunda öğretmenlik uygulaması ve okul deneyimi için okullarda bulunması ve istekleri doğrultusunda kurumsal firmalarda staj yapmaları imkanları da bulunmaktadır.
- Psikolojik danışma ve rehberlik alanının kavramlarını bilir ve kullanır.
- Grupla psikolojik danışma bilgi ve becerilerine sahip olur.
- Bireysel psikolojik danışma bilgi ve becerilerine sahip olur.
- İnsan gelişimi ve gelişim aşamalarını bilir, gelişim aşamalarına göre insan davranışını açıklar.
- Araştırma ve istatistiksel yöntemleri bilir ve kullanır.
- Genel kültüre sahiptir.
- Ruh sağlığını tanımlar ve psikopatolojiyi ayırt eder.
- Mesleki rehberlik ve danışma kuramlarını tanımlar ve uygular.
- Bireyi tanımada uygulanacak teknik ve yöntemleri bilir ve uygular.
- Meslek etiğine sahiptir.
- Çeşitli rehberlik etkinliklerini düzenler ve uygular.
- Psikolojik danışma kuramlarını bilir ve insana farklı bakış açılarından bakabilir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Bu bölümde öğrenim gören öğrencilerin sorumlu oldukları derslerden başarı durumları Biruni Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğine göre değerlendirilmektedir.
İlgili yönetmeliğin Resmi Gazetede yayımlanma süreci başlatılmıştır.
Yönetmeliğe göre önemli noktalar aşağıda verilmiştir.
- Ağırlıklı Genel Not ortalaması 1.99 ve altında kalan öğrencilerin DC ve DD ile geçtiği dersleri öncelikle almaları koşulu kaldırılmıştır. FF harf notu ile başarısız olan öğrenciler ders seçme döneminde ilk önce bu dersleri almak zorundadır.
- FD (devamsız) harf notu ile başarısız olan öğrenciler ders seçme döneminde ilk önce bu dersleri almak ve derse devam etmek zorundadır.
- Ders tekrarı durumunda olan bir öğrencinin ders yükü, tekrar ettiği derslerine öncelikle kayıtlanmak koşuluyla, bir yarıyılda en fazla 45 AKTS ‘dir
- AGNO’su 3,00 ve üzeri olan ve aldığı tüm derslerden başarılı olan bir öğrencinin 30 AKTS olan normal ders yükü, danışmanın onayı ile iki ders daha artırılabilir. Bunun dışında üstten ders alması söz konusu değildir.
- Yatay geçiş yapan bir öğrenci (kurum içi / kurum dışı) bir dönemde en fazla 45 AKTS alabilir.
- Yatay geçiş yapan bir öğrencinin geldiği üniversitesindeki dersleri arasında DC ve DD dersleri var ise muaf edilmiyordu, değişen yönetmelik gereğinde artık muaf edilebilir .Çift anadal/yandal yapan bir öğrenci anadal ve çift anadal/yandal programlarında toplam 45 AKTS alabilir.
- Sağlık sorunu nedeni ile devamsızlık yapılması durumunda beş gün ve üstü olan raporlar fakülte/yüksekokul yönetim kurulunca uygun görülmesi halinde devamsızlıktan düşülür. Öğrencinin raporlu gün sayısı toplam ders saatinin yarısını aşması durumunda devamsızlıktan kalmış sayılır.
- Mezuniyet için tüm dersler başarılmış ve AGNO’nun 2.00 ve üstü olması gerekir.
- Not yükseltme sınavına (yarıyıl/yılsonu sınavında başarılı olunduğu hâlde, not yükseltme amacıyla yapılan sınavdır) yalnız DD ve DC harf notu olan öğrenciler girebilir. Bu sınavdan alınan en son not geçerlidir. Bu sınava girebilmek için öğrencinin akademik takvimde ilan edilen sürede başvuru yapması gerekir.
- Tek ders sınavı (mezuniyet aşamasında olan, bütünleme sınavları sonucunda başarısızlıktan kaldığı tek bir ders için yapılan sınavdır).
* Tek ders sınavında alınan not ders başarı notu yerine geçer.
* Tek ders sınavında başarısız olan öğrencilere takip eden yarıyılın bütünleme sınavlarının sonrasındaki bir ay içinde tekrar tek ders sınav hakkı verilir. Bir öğrenci bir dönemde sadece bir defa tek ders sınavına girebilir.
* Daha önce alınmamış bir ders veya devamsızlıktan kalınan bir ders için tek ders sınav hakkı yoktur.
* Yarıyıl/yılsonu sınavı uygulanmayan laboratuvar, uygulama, klinik uygulama, atölye, proje ve bitirme projeleri gibi dersler için tek ders sınavı yapılmaz.
* Tek ders sınavı ile mezuniyet için gerekli notu sağlayamayacak öğrenciler izleyen yarıyıl/yılda birden fazla derse kayıt yaptırırlar.
* Tek ders sınav hakkı tanınan öğrencinin sınava girememesi durumunda, mazereti kabul edilmez.
Not Katkı Sayısı Puan
AA 4,00 90-100
BA 3,50 85-89
BB 3,00 75-84
CB 2,50 70-74
CC 2,00 60-69
DC 1,50 55-59
DD 1,00 50-54
FF 0,00 0-49
FD 0,00
FG 0,00
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD)
Başlangıç: 24.04.2021 / Bitiş: 24.04.2026
Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.
Programdan mezun olan öğrenciler; Milli Eğitim Bakanlığına bağlı devlet okulları, Rehberlik Araştırma Merkezleri ile özel okullarda psikolojik danışman olarak çalışabilmektedir. Ayrıca mezunlarımız; psikolojik danışman olarak rehabilitasyon merkezlerinde, Adalet Bakanlığı ile Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı gibi ilgili bakanlıklarda, psikolojik yardım hizmeti sunan resmi veya özel psikolojik danışmanlık merkezlerinde, üniversite psikolojik danışma merkezlerinde, aile ve evlilik danışmanlığı hizmeti veren merkez veya birimlerde, kariyer danışmanlığı hizmeti veren merkez veya birimlerde ve üniversitelerin ilgili bölümlerinde lisansüstü eğitimine devam ederek akademik personel olarak çalışabilmektedirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030011100 | |
Qualification Title | Psychological Counseling and Guidance Undergraduate Diploma | |
Awarding Body | Biruni University | |
Awarding Body Contact | Merkezefendi Mahallesi, G75. Sokak No: 1-13, Zeytinburnu, İstanbul | |
Awarding Body Url | https://biruni.edu.tr | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 14/10/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Psychology | |
National Occupation Classification |
ISCO:08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | The aim of the guidance and psychological counselling programme is to train professionals who have the theoretical knowledge of the field; who have the knowledge, skills and attitudes to provide a wide range of services specific to the field; who are sensitive to human well-being, who can conceptualise human life as a developmental process; who have respect, curiosity and understanding of individual and social differences; who can integrate professional development and individual development; who have the flexibility to work with various segments of society. | |
Learning Environments | Learning continues in the form of formal, face-to-face or distance courses. In carrying out applied courses, both the department-specific psychological counseling rooms within the faculty and the laboratories and learning areas within the school are used. In addition to all these, students also have the opportunity to attend schools for teaching practice and school experience in line with their internships, and to do internships in corporate companies according to their wishes. | |
Description |
| |
Key Competencies | The holder has the key qualifications below at maximum capacity.
| |
Further Info | The success of the students studying in this department is evaluated according to Biruni University Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations. The process of publishing the relevant regulation in the Official Gazette has been started. Important points according to the regulation are given below. The condition that students with a weighted GPA of 1.99 and below must first take the courses they passed with DC and DD has been abolished. Students who fail with a letter grade of FF must first take these courses during the course selection period. Students who fail with a letter grade of FD (absent) must first take these courses and attend the course during the course selection period. The course load of a student who repeats a course is maximum 45 ECTS in one semester, provided that the repeated courses are registered first. The normal course load, which is 30 ECTS, of a student who has an AGNO of 3.00 and above and is successful in all courses taken, can be increased by two more courses with the approval of the advisor. Apart from this, it is not possible to take courses from above. A transfer student (internal / external) can take a maximum of 45 ECTS in one semester. If there are DC and DD courses among the courses of a transfer student's university of origin, they were not exempted, now they can be exempted according to the changed regulation. A student who is a double major / minor can take a total of 45 ECTS in major and double major / minor programmes. In case of absenteeism due to health problems, reports of five days or more are deducted from absenteeism if deemed appropriate by the faculty / school board of directors. If the number of reported days exceeds half of the total course hours, the student is considered absent. For graduation, all courses must be passed and the GPA must be 2.00 and above. Only students with a letter grade of DD and DC can take the grade-raising exam (this is an exam for grade raising, even if they are successful in the semester / year-end exam). The last grade obtained from this exam is valid. In order to take this exam, the student must apply within the period announced in the academic calendar. Single course exam (it is an exam for a single course that is in the graduation stage and failed as a result of the make-up exams). * The grade taken in the single course exam replaces the course success grade. * Students who fail the single course exam are given the right to take the single course exam again within one month after the make-up exams of the following semester. A student can only take a single course exam once in a semester. * There is no single course exam right for a course that has not been taken before or a course that has been absent. * There is no single course exam for courses such as laboratory, practice, clinical practice, workshop, project and graduation projects that do not have a semester / year-end exam. * Students who cannot achieve the grade required for graduation with a single course exam register for more than one course in the following semester / year. * In the event that the student who is entitled to a single course exam cannot take the exam, his/her excuse is not accepted. Grade Contribution Number of Points AA 4.00 90-100 BA 3.50 85-89 BB 3,00 75-84 CB 2,50 70-74 CC 2,00 60-69 DC 1.50 55-59 DD 1.00 50-54 FF 0,00 0-49 FD 0,00 FG 0,00 | |
Quality Assurance | To monitor the quality of higher education programmes;
1. Creation and Approval of Curricula: 1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programmes in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programmes in higher education institutions and the learning outcomes to be gained by the students in each programme are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK. 1.3. The curricula of the National Core Education Programmes are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate programme is carried out according to the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programmes, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's degree. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the ‘Institutional Internal Evaluation Reports’ of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the ‘Institutional Feedback Report’ prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation bodies authorised or recognised by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programmes is ensured. YÖKAK carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. Association for Evaluation and Accreditation of Teacher Education Programmes (EPDAD) Start: 24.04.2021 / End: 24.04.2026 | |
Access Requirements | General admission requirements for Turkish and foreign students are valid for starting the programme. | |
Conditions for Success | Graduation Requirements Successful completion of all the courses in the programme (equivalent to 240 ECTS in total) and having a GPA of at least 2.00 out of 4.00 are the qualification requirements for graduation. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Students who graduate from the programme can work as psychological counsellors in public schools, Guidance Research Centres and private schools affiliated to the Ministry of National Education. In addition, our graduates can work as psychological counsellors in rehabilitation centres, relevant ministries such as the Ministry of Justice and the Ministry of Family, Labour and Social Services, public or private psychological counselling centres providing psychological assistance services, university psychological counselling centres, centres or units providing family and marriage counselling services, centres or units providing career counselling services and academic staff by continuing postgraduate education in the relevant departments of universities. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transfer between Associate and Undergraduate Degree Programmes, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programmes to Undergraduate Education Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1.Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address | |
QrCode |
TR0030011100
ISCO:08
ISCO:08
The aim of the guidance and psychological counselling programme is to train professionals who have the theoretical knowledge of the field; who have the knowledge, skills and attitudes to provide a wide range of services specific to the field; who are sensitive to human well-being, who can conceptualise human life as a developmental process; who have respect, curiosity and understanding of individual and social differences; who can integrate professional development and individual development; who have the flexibility to work with various segments of society.
Learning continues in the form of formal, face-to-face or distance courses. In carrying out applied courses, both the department-specific psychological counseling rooms within the faculty and the laboratories and learning areas within the school are used. In addition to all these, students also have the opportunity to attend schools for teaching practice and school experience in line with their internships, and to do internships in corporate companies according to their wishes.
- To be knowledged about concepts of counseling and to use them efficiently.
- To be knowledgeablr with group counseling skills.
- To be knowledgeable with counseling skillsto be knowledged with psychological development.
- To be knowledgeable with Research and Statistical methods 6 to have general culture information.to have general culture information.to understand mental health and diagnose psychopathology.
- To be knowledgeable with vocational guidance and counseling theories and their applications.
- To be knowledgeable with techniques and methods for understanding and identifying individuals.
- To have ethical consideration to counseling issues.
- To be an expert about organizing and applying guidance activities.knowing counseling theories and having new perspectives while understanding human being.
- To gain basic scientific research methods and application skills.
The holder has the key qualifications below at maximum capacity.
- Literacy qualification
- Multiple language qualification
- Qualification in mathematics, science, technology and engineering Digital qualification
- Personal, social and learning competence
- Citizenship qualification
- Entrepreneurship qualification
- Cultural awareness and expression qualification
The success of the students studying in this department is evaluated according to Biruni University Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations.
The process of publishing the relevant regulation in the Official Gazette has been started.
Important points according to the regulation are given below.
The condition that students with a weighted GPA of 1.99 and below must first take the courses they passed with DC and DD has been abolished. Students who fail with a letter grade of FF must first take these courses during the course selection period.
Students who fail with a letter grade of FD (absent) must first take these courses and attend the course during the course selection period.
The course load of a student who repeats a course is maximum 45 ECTS in one semester, provided that the repeated courses are registered first.
The normal course load, which is 30 ECTS, of a student who has an AGNO of 3.00 and above and is successful in all courses taken, can be increased by two more courses with the approval of the advisor. Apart from this, it is not possible to take courses from above.
A transfer student (internal / external) can take a maximum of 45 ECTS in one semester.
If there are DC and DD courses among the courses of a transfer student's university of origin, they were not exempted, now they can be exempted according to the changed regulation. A student who is a double major / minor can take a total of 45 ECTS in major and double major / minor programmes.
In case of absenteeism due to health problems, reports of five days or more are deducted from absenteeism if deemed appropriate by the faculty / school board of directors. If the number of reported days exceeds half of the total course hours, the student is considered absent.
For graduation, all courses must be passed and the GPA must be 2.00 and above.
Only students with a letter grade of DD and DC can take the grade-raising exam (this is an exam for grade raising, even if they are successful in the semester / year-end exam). The last grade obtained from this exam is valid. In order to take this exam, the student must apply within the period announced in the academic calendar.
Single course exam (it is an exam for a single course that is in the graduation stage and failed as a result of the make-up exams).
* The grade taken in the single course exam replaces the course success grade.
* Students who fail the single course exam are given the right to take the single course exam again within one month after the make-up exams of the following semester. A student can only take a single course exam once in a semester.
* There is no single course exam right for a course that has not been taken before or a course that has been absent.
* There is no single course exam for courses such as laboratory, practice, clinical practice, workshop, project and graduation projects that do not have a semester / year-end exam.
* Students who cannot achieve the grade required for graduation with a single course exam register for more than one course in the following semester / year.
* In the event that the student who is entitled to a single course exam cannot take the exam, his/her excuse is not accepted.
Grade Contribution Number of Points
AA 4.00 90-100
BA 3.50 85-89
BB 3,00 75-84
CB 2,50 70-74
CC 2,00 60-69
DC 1.50 55-59
DD 1.00 50-54
FF 0,00 0-49
FD 0,00
FG 0,00
To monitor the quality of higher education programmes;
- YÖK is responsible for the planning, organisation, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.
- ‘University Monitoring and Evaluation Reports’ of higher education institutions prepared every year within the framework of the criteria determined by CoHE are published. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- Every year, YÖK publishes the ‘Foundation Higher Education Institutions Report’ containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programmes in higher education is ensured according to the ‘Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes’:
1. Creation and Approval of Curricula:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programmes in higher education institutions.
1.2. The curriculum of undergraduate programmes in higher education institutions and the learning outcomes to be gained by the students in each programme are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.
1.3. The curricula of the National Core Education Programmes are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate programme is carried out according to the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programmes, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's degree.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the ‘Institutional Internal Evaluation Reports’ of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the ‘Institutional Feedback Report’ prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation bodies authorised or recognised by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programmes is ensured. YÖKAK carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
Association for Evaluation and Accreditation of Teacher Education Programmes (EPDAD)
Start: 24.04.2021 / End: 24.04.2026
General admission requirements for Turkish and foreign students are valid for starting the programme.
Students who graduate from the programme can work as psychological counsellors in public schools, Guidance Research Centres and private schools affiliated to the Ministry of National Education. In addition, our graduates can work as psychological counsellors in rehabilitation centres, relevant ministries such as the Ministry of Justice and the Ministry of Family, Labour and Social Services, public or private psychological counselling centres providing psychological assistance services, university psychological counselling centres, centres or units providing family and marriage counselling services, centres or units providing career counselling services and academic staff by continuing postgraduate education in the relevant departments of universities.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transfer between Associate and Undergraduate Degree Programmes, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programmes to Undergraduate Education
Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1.Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
The qualification is valid at all times.