Yeterlilik Kodu | TR0030011915 | |
Yeterlilik Adı | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | 2000 Evler, Zübeyde Hanım Cd., 50300 Merkez/Nevşehir Merkez/Nevşehir | |
Sorumlu Kurum URL | https://nevsehir.edu.tr | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Psikoloji | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO: 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümünün temel hedefi; verilen eğitimde geleceğin psikolojik danışmanlarının ve rehber öğretmenlerinin eksiksiz ve uluslar arası düzeyde yetiştirilmesi hedefini gözetmektedir. Program kapsamında verilen dersler kabaca, psikolojiye giriş, bireysel farklılıklar, psikolojide ekoller ve kuramlar, psikolojik danışma ilke ve teknikleri, okullarda rehberlik hizmetleri, bireyle psikolojik danışma ve psikoterapi, davranış bilimleri, öğrenme psikolojisi, gelişim psikolojisi gibi derslerdir ve bu dersler teorik ve uygulamalı olarak yürütülmektedir. Program dahilinde, kişiler arası iletişimde kişilere yardım etme, kişilerin ruhsal, duygusal sıkıntıları ile baş etmeleri, okul başarısızlığı, sınav kaygısı, girişkenlik yetersizliği, psikoterapi ilke ve teknikleri, kişilerle psikolojik danışma ve rehberlik süreçlerini yürütebilme becerisine sahip rehberlik ve psikolojik danışmanlık lisans mezunu olarak kanunların sağladığı tüm yetki ve sorumlulukları taşıyan mezunlar yetiştirmektedir. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü, iç ve dış etkinliklerini ve görevlerini, çizdiği vizyon çerçevesinde bağlı olduğu dekanlık ve üst kuruluş olarak rektörlük üzerinden yürütür. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü, öğrencilerini Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlığın kullandığı birçok alanda istihdam edecek şekilde yetiştirir. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü geleceğin psikolojik danışmanlarının ve rehber öğretmenlerinin eksiksiz ve uluslar arası düzeyde yetiştirilmesi hedefini gözetmektedir. Öğrencilere tam donanımlı bir mesleki eğitim verme ilkesini gözetmesinin yanı sıra öğrencilere geniş bir vizyon, farklı bakış açıları kazandırmayı, öğrencileri sosyal ve kültürel açıdan desteklemeyi de hedeflemektedir. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Türkiye Cumhuriyeti üniversitelerinde eğitim ve öğretim görmek isteyen lise mezunu öğrencilerin YGS (Yüksek Öğretime Geçiş Sınavı) ve LYS (Lisans Yerleştirme Sınavı) sınavlarından yeterli puanı almaları gerekmektedir. Öğrencilerin tercih işlemelerine göre yerleştirmeler ÖSYM (Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi) tarafından yapılmaktadır. Bu işlemlerden sonra Nevşehir Üniversitesi Eğitim Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programına kayıt hakkı kazanan öğrencilerin üniversite ana sayfasında ilan edilen evrakları temin ederek belirlenen tarihler arasında kayıtlarını yaptırmaları gerekmektedir. Yurt dışından öğrenci kabulünde, ÖSYM’nin belirlediği kriterler ve üniversitenin ayırdığı kontenjan dikkate alınmaktadır | |
Başarma Şartları | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanında lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 240 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmesi gerekir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlarımızın iş bulma imkânları genel olarak şöyle sıralanabilir: Üniversiteler, ruh sağlığı birimleri, klinikler, rehberlik ve araştırma merkezleri, psikolojik danışma merkezleri, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullar, özel sektörün insan kaynakları bölümleri, dershanelerdir. Bu program mezunları, KPSS' den gereken puanı almaları durumunda kamu kurumlarında memur olarak atanabilmektedirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Tam Zamanlı | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030011915
ISCO: 08
ISCO: 08
- Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklayabilir.
- Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin kapsamı, sınırlılıkları ve diğer disiplinler ile ilişkileri konusunda açıklama yapabilir.
- Alanı ile ilgili etik kuralları, yasal düzenlemeleri göz önünde bulundurarak çalışmanın insan hakları ve meslek etiği açısından önemini açıklayabilir.
- Türk Milli eğitim sistemini ve bu sistem içerisindeki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini tanır.
- Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır.
- Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunabilir.
- Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran oryantasyon programı hazırlar ve uygular.
- Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde kullanmak üzere ihtiyacına bağlı olarak bir ölçme aracı geliştirebilir.
- İhtiyaçlar çerçevesinde kullanabileceği test ve test dışı teknikler, bunların uygulanması, değerlendirilmesi ve sonuçların yorumlanarak paylaşılması konusunda beceri sahibidir.
- Krize müdahale yolları ve önleyici rehberlik hizmetleri yürütebilir.
- Rehberlik programlarını uygular, gerektiğinde kurumun ihtiyaçlarına göre uyarlayabilir ve geliştirebilir.
- Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinde bireylerle yansız ve önyargısız bir iletişim kurabilir.
- Mesleki gelişimi için kendi yeterliliklerini değerlendirir, sınırlarının farkında olur ve bunları geliştirmeye yönelik planlamalar yapar, uygular.
- Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini hesap verilebilirlik ilkesi çerçevesinde yürütür ve gerekli kayıtları tutar, yıllık raporları hazırlar, psikolojik danışma süreciyle ilgili kayıtların gizliliğini sağlar.
- Özel gereksinimi olan bireylerin mevcut potansiyellerini fark etmeleri, bunları geliştirmelerine yönelik psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri sunar.
- Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin etkililiğini artırmak, gelişmeleri takip etmek amacıyla bilgi ve iletişim teknolojilerini (web sitesi, e posta, video konferans, telefon vb.) etkili kullanır.
- Rehberlik hizmetlerinin yürütülmesinde öğretmenlere müşavirlik hizmeti sunar.
- Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin etkililiğini artırmak amacıyla diğer çalışanlarla, velilerle ve kurumlarla işbirliği yapar.
- Mesleği ile ilgili güncel bilgileri, kaynakları, gelişmeleri, kongre, seminer vb. etkinlikleri takip eder.
- Psikolojik danışma ve rehberlik alanındaki bilimsel gelişmeleri izlemek için bir yabancı dili etkili kullanabilir.
- Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, istatistiksel analizler yaparak verileri yorumlar ve değerlendirir.
- Türk Devrimi’nin ortaya çıkmasına yol açan siyasal, ekonomik, toplumsal, düşünsel koşulları yorumlar, birlikte yaşadığı toplum ile bütünlük içinde Atatürk ilke ve devrimleri doğrultusunda ulusal amaç ve ülküler ile yurt sevgisi başta olmak üzere yüksek insani değerleri benimser.
- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek.
- Özel eğitimin temel kavramlarını kullanabilmek.
- Sosyal bilimlerin farklı alanları ile kendi alanı arasında ilişki kurabilmek.
- Çalışmalarını etik standartları çerçevesinde yürütebilmek.
- Alanının gerektirdiği ileri düzeyinde bir bilgisayar yazılımını kullanabilme ve bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek.
- Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları tanımlar.
- Bilimsel araştırma yöntemlerini uygular ve özgün makaleler yazar.
- Sanatsal ve sportif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir.
- Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
- Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümünün temel hedefi; verilen eğitimde geleceğin psikolojik danışmanlarının ve rehber öğretmenlerinin eksiksiz ve uluslar arası düzeyde yetiştirilmesi hedefini gözetmektedir. Program kapsamında verilen dersler kabaca, psikolojiye giriş, bireysel farklılıklar, psikolojide ekoller ve kuramlar, psikolojik danışma ilke ve teknikleri, okullarda rehberlik hizmetleri, bireyle psikolojik danışma ve psikoterapi, davranış bilimleri, öğrenme psikolojisi, gelişim psikolojisi gibi derslerdir ve bu dersler teorik ve uygulamalı olarak yürütülmektedir. Program dahilinde, kişiler arası iletişimde kişilere yardım etme, kişilerin ruhsal, duygusal sıkıntıları ile baş etmeleri, okul başarısızlığı, sınav kaygısı, girişkenlik yetersizliği, psikoterapi ilke ve teknikleri, kişilerle psikolojik danışma ve rehberlik süreçlerini yürütebilme becerisine sahip rehberlik ve psikolojik danışmanlık lisans mezunu olarak kanunların sağladığı tüm yetki ve sorumlulukları taşıyan mezunlar yetiştirmektedir. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü, iç ve dış etkinliklerini ve görevlerini, çizdiği vizyon çerçevesinde bağlı olduğu dekanlık ve üst kuruluş olarak rektörlük üzerinden yürütür. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü, öğrencilerini Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlığın kullandığı birçok alanda istihdam edecek şekilde yetiştirir. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü geleceğin psikolojik danışmanlarının ve rehber öğretmenlerinin eksiksiz ve uluslar arası düzeyde yetiştirilmesi hedefini gözetmektedir. Öğrencilere tam donanımlı bir mesleki eğitim verme ilkesini gözetmesinin yanı sıra öğrencilere geniş bir vizyon, farklı bakış açıları kazandırmayı, öğrencileri sosyal ve kültürel açıdan desteklemeyi de hedeflemektedir.
Türkiye Cumhuriyeti üniversitelerinde eğitim ve öğretim görmek isteyen lise mezunu öğrencilerin YGS (Yüksek Öğretime Geçiş Sınavı) ve LYS (Lisans Yerleştirme Sınavı) sınavlarından yeterli puanı almaları gerekmektedir. Öğrencilerin tercih işlemelerine göre yerleştirmeler ÖSYM (Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi) tarafından yapılmaktadır. Bu işlemlerden sonra Nevşehir Üniversitesi Eğitim Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programına kayıt hakkı kazanan öğrencilerin üniversite ana sayfasında ilan edilen evrakları temin ederek belirlenen tarihler arasında kayıtlarını yaptırmaları gerekmektedir. Yurt dışından öğrenci kabulünde, ÖSYM’nin belirlediği kriterler ve üniversitenin ayırdığı kontenjan dikkate alınmaktadır
Mezunlarımızın iş bulma imkânları genel olarak şöyle sıralanabilir: Üniversiteler, ruh sağlığı birimleri, klinikler, rehberlik ve araştırma merkezleri, psikolojik danışma merkezleri, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullar, özel sektörün insan kaynakları bölümleri, dershanelerdir. Bu program mezunları, KPSS' den gereken puanı almaları durumunda kamu kurumlarında memur olarak atanabilmektedirler.
Tam Zamanlı
Qualification Code | TR0030011915 | |
Qualification Title | Guidance and Psychological Counseling Bachelor's Degree Diploma | |
Awarding Body | Nevşehir Hacı Bektaş Veli University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | https://nevsehir.edu.tr | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Psychology | |
National Occupation Classification |
ISCO: 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | The goal of the Guidance and Psychological Counseling Programme is, through the education given, to develop successful psychological counselors and guidance, within the international basis. Within the programme, abruptly, the courses are, introduction to psychology, individual differences, techniques and principles of psychological counseling, learning psychology, guidance in schools, individual counseling and these courses are carried on theoretical and practical. Within the programme graduates are developed which are qualified to deal with problems such as problematic interpersonal relationships, emotional and psychological problems, hardships at schools. Those graduates have all the responsibilities and authorization in performing guidance and psychological counseling with people. Guidance and Psychological Counseling Department carries on in and outside activities and events via the deanship and rectorate. Apart from its goal to give the absolute education, the programme also aims to enhance the students’ different point of views, enlarge their vision and support them socially and cultural. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | In Turkey it is necessary that students to pass the YGS (Transition to Higher Education Examination) and LYS (Undergraduate Placement Examination). The only way to enter a program in University is through these tests’ scores. The students make choices in order of preference to be admitted to the programs they want to attend and send their preference form to ÖSYM (Student Selection and Placement Center). Then the students have to provide the necessary documents and register on the mentioned dates. For the foreign students, the criteria of ÖSYM and of the quota that the university determined are taken into consideration. | |
Conditions for Success | In order to have the license degree in Guidance and Psychological Counseling Programme, students have to succeed (in total 240 ECTS) in all the courses both compulsory and selective courses and from the grade point average they have to achieve at least 2.00 grade out of 4.00 grade. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Our graduates’ working areas are in general; Universities, units of mental health, clinics, guidance and research centres, psychological counseling centres, hospitals, schools of Ministry of Education, human sources departments of private sector and classrooms. The graduates of the programme are appointed to public institutions with the occasion of acceeding the adequate grade from the examination KPSS. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Full-Time | |
Url | Open Address |
TR0030011915
ISCO: 08
ISCO: 08
- Explains the knowledge about the theories, approaches and basic concepts of psychological counseling and guidance.
- Explains the knowledge about the services, restraints and the associations with the other disciplines of the psychological counseling and guidance.
- Explains the importance of working by taking into consideration of the ethic rules and legal arrangements in terms of human rights and vocational ethics.
- Acknowledges Turkish National Educational system and the services of psychological counseling and guidance within this current system.
- Be able to use all the knowledge and skills which are necessary for establishing, lasting and ending the professional psychological counseling relationship with the individuals.
- Be able to supply group or individual psychological counseling services, in the fields of vocational, individual and social, to the different age ranges and target audience, according to the needs.
- Arrange and apply orientation programs considering the needs of the individuals.
- Be able to develop a scale in order to apply in the field of psychological counseling and guidance according to the needs.
- Has the qualification of the tests and off-test techniques that are as part of the needs and the ability of usage, evaluation, interpretation and sharing these tests and off-test techniques.
- Be able to carry out crisis intervention and preventive counseling services.
- Be able to apply counseling programs, develop and customize them according to the needs of the institution.
- Be able to construct an objective communication without prejudice with the individual during the psychological counseling and guidance process.
- Evaluates his/her vocational qualifications, realizes the restraints, plans and applies how to develop him/herself for the vocational development.
- Conducts the psychological counseling and guidance services in the framework of trust, transparency and loyalty, keeps the required records, prepares the annual reports and secures the privacy of the records of the counseling processes.
- Enables the psychological counseling and guidance services to the individuals who have special needs to make them realize their existing potentials that need to be developed.
- Uses the communication and information technologies (web sites, e-mail, and conference video - telephones calls… etc) in order to follow the updates and to increase the effectiveness of the psychological counseling and guidance services.
- Provides the teachers consultancy for the conduction of the guidance services.
- Collaborates with the other colleagues, parents and the institutions in order to increase the effectiveness of the psychological counseling and guidance services.
- Follows the current information, sources, up-to-dates, conferences, seminars, workshops and activities.
- Be able to use a foreign language in order to follow the scientific improvements in the field of psychological counseling and guidance.
- Investigates the events and facts by following scientific methods, interprets and evaluates the data by making statistical analyses.
- Interprets social, economic, political and ideological conditions which have caused Turkish revolution in accordance with Ataturk’s principles and reforms, embrace the society they live in, and adopts human ideals including love of home country, and national goals and aspirations.
- Monitor the developments in the field and communicate with peers by using a foreign language at least at a level of European Language Portfolio B1 General Level.
- Use the basic concepts of special education.
- Make connections between psychological counseling and other social science branches.
- Carry out professional activities in the frame of ethical standards.
- Use information and communication technologies and advanced computer software necessary in the field.
- Define the aim, structure, and process of Turkish education system, the approaches of classroom management and the concepts related with education.
- Apply scientific methods and write novel articles.
- Develops his/her skills in art and sports.
- Use Turkish language appropriately and effectively and have skills to be able to communicate with pupils effectively.
- Ability to use most appropriate teaching strategies, methods and techniques considering students’ developmental characteristics, individual differences, characteristics and achievements of the subject area.
The goal of the Guidance and Psychological Counseling Programme is, through the education given, to develop successful psychological counselors and guidance, within the international basis. Within the programme, abruptly, the courses are, introduction to psychology, individual differences, techniques and principles of psychological counseling, learning psychology, guidance in schools, individual counseling and these courses are carried on theoretical and practical. Within the programme graduates are developed which are qualified to deal with problems such as problematic interpersonal relationships, emotional and psychological problems, hardships at schools. Those graduates have all the responsibilities and authorization in performing guidance and psychological counseling with people. Guidance and Psychological Counseling Department carries on in and outside activities and events via the deanship and rectorate. Apart from its goal to give the absolute education, the programme also aims to enhance the students’ different point of views, enlarge their vision and support them socially and cultural.
In Turkey it is necessary that students to pass the YGS (Transition to Higher Education Examination) and LYS (Undergraduate Placement Examination). The only way to enter a program in University is through these tests’ scores. The students make choices in order of preference to be admitted to the programs they want to attend and send their preference form to ÖSYM (Student Selection and Placement Center). Then the students have to provide the necessary documents and register on the mentioned dates. For the foreign students, the criteria of ÖSYM and of the quota that the university determined are taken into consideration.
Our graduates’ working areas are in general; Universities, units of mental health, clinics, guidance and research centres, psychological counseling centres, hospitals, schools of Ministry of Education, human sources departments of private sector and classrooms. The graduates of the programme are appointed to public institutions with the occasion of acceeding the adequate grade from the examination KPSS.
Full-Time