Yeterlilik Kodu

TR0030012761

Yeterlilik Adı
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Diploması
Sorumlu KurumYozgat Bozok Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiYozgat Bozok Üniversitesi
Sorumlu Kurum URLhttp://bozok.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Psikoloji
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Psikolojik danışma ve rehberlik alanına ilişkin temel kavramları doğru kullanabilme.
  • Bireyin yaşam dönemlerine özgü gelişim özelliklerini, öğrenme süreçlerini ve grup içindeki davranış örüntülerini kavrayabilme.
  • Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin bir anlayışa sahip olabilme.
  • Toplumların ve bireylerin kültürel ve sosyo-ekonomik özelliklerinin tanıyabilme.
  • Eğitim sistemini, eğitim programını ve okulun örgütsel yapısını kavrayabilme.
  • Psikolojik danışma kuramlarına ve sistemler perspektifine ilişkin bir anlayışa sahip olabilme.
  • Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde konsültasyonun ve süpervizyonun önemini kavrayabilme.
  • Grup dinamiğine ve sürecine ve ilişkin bir anlayışa sahip olabilme.
  • Bireyle ve grupla çalışırken psikolojik danışma beceri, müdahale ve stratejilerini uygulayabilme.
  • Kariyer gelişimi kuramları, karar verme modelleri ve işgücü piyasası koşulları temelinde bireylere, kariyer gelişimleri sürecinde kendilerini tanımalarını, anlamalarını ve uygun kararlar vermelerini kolaylaştıracak hizmetleri sunabilme.
  • Bireysel farklılıklar temelinde bireyin gözlenebilir ve ölçülebilir özelliklerini kavrayabilme.
  • Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini etkili biçimde sunmak amacıyla, bireyi tanıma tekniklerini uygulayabilme.
  • Psikolojik danışma ve rehberlik müdahale programlarını geliştirebilme.
  • Özel gereksinimleri olan bireylerin özelliklerini tanıyabilme. Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin etkililiğini değerlendirebilme.
  • Bilime ve bilimsel bilgiye, araştırma yöntemlerine ve istatistiksel çözümleme tekniklerine ilişkin bir anlayışa sahip olabilme.
  • Psikolojik danışma ve rehberlik alanındaki alanyazını ve uygulamaları izleyebilme.
  • Psikolojik danışmanlık mesleğinin tarihine, felsefesine ve güncel durumuna ilişkin bir anlayışa sahip olabilme.
  • Psikolojik danışma ve rehberliğin uzmanlık alanlarını tanıyabilme.
  • Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin niteliğini artırmak ve bilimsel gelişmeleri izlemek için bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili biçimde kullanabilme.
  • Psikolojik danışma ve rehberlik alanındaki bilimsel gelişmeleri izlemek için bir yabancı dili kullanabilme.
  • Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini etik ilke, kural ve yasalara uygun sunabilme.
  • Mesleki bir kimlik olarak psikolojik danışmanlığı benimseyiş.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Bölümümüz Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Ana Bilim Dalı Lisans Programı, her yıl ÖSYM tarafından yapılan LYS (Lisans Yerleştirme Sınavı) sınavı ile öğrenci almaktadır. TM-3 puan türünde öğrenci alan bölümümüz 2016 yılından itibaren eğitim-öğretim faaliyetlerine devam etmektedir.)

Başarma ŞartlarıProgramda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Program mezunları çoğunlukla ilk öğretim, orta öğretim ve yüksek öğretim kurumlarında, diğer sağlık ve endüstri kurum/kuruluşlarında psikolojik danışman olarak çalışabilirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Belge sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030012761


Yeterlilik Adı
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Yozgat Bozok Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Yozgat Bozok Üniversitesi

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Psikolojik danışma ve rehberlik alanına ilişkin temel kavramları doğru kullanabilme.
  • Bireyin yaşam dönemlerine özgü gelişim özelliklerini, öğrenme süreçlerini ve grup içindeki davranış örüntülerini kavrayabilme.
  • Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin bir anlayışa sahip olabilme.
  • Toplumların ve bireylerin kültürel ve sosyo-ekonomik özelliklerinin tanıyabilme.
  • Eğitim sistemini, eğitim programını ve okulun örgütsel yapısını kavrayabilme.
  • Psikolojik danışma kuramlarına ve sistemler perspektifine ilişkin bir anlayışa sahip olabilme.
  • Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde konsültasyonun ve süpervizyonun önemini kavrayabilme.
  • Grup dinamiğine ve sürecine ve ilişkin bir anlayışa sahip olabilme.
  • Bireyle ve grupla çalışırken psikolojik danışma beceri, müdahale ve stratejilerini uygulayabilme.
  • Kariyer gelişimi kuramları, karar verme modelleri ve işgücü piyasası koşulları temelinde bireylere, kariyer gelişimleri sürecinde kendilerini tanımalarını, anlamalarını ve uygun kararlar vermelerini kolaylaştıracak hizmetleri sunabilme.
  • Bireysel farklılıklar temelinde bireyin gözlenebilir ve ölçülebilir özelliklerini kavrayabilme.
  • Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini etkili biçimde sunmak amacıyla, bireyi tanıma tekniklerini uygulayabilme.
  • Psikolojik danışma ve rehberlik müdahale programlarını geliştirebilme.
  • Özel gereksinimleri olan bireylerin özelliklerini tanıyabilme. Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin etkililiğini değerlendirebilme.
  • Bilime ve bilimsel bilgiye, araştırma yöntemlerine ve istatistiksel çözümleme tekniklerine ilişkin bir anlayışa sahip olabilme.
  • Psikolojik danışma ve rehberlik alanındaki alanyazını ve uygulamaları izleyebilme.
  • Psikolojik danışmanlık mesleğinin tarihine, felsefesine ve güncel durumuna ilişkin bir anlayışa sahip olabilme.
  • Psikolojik danışma ve rehberliğin uzmanlık alanlarını tanıyabilme.
  • Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin niteliğini artırmak ve bilimsel gelişmeleri izlemek için bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili biçimde kullanabilme.
  • Psikolojik danışma ve rehberlik alanındaki bilimsel gelişmeleri izlemek için bir yabancı dili kullanabilme.
  • Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini etik ilke, kural ve yasalara uygun sunabilme.
  • Mesleki bir kimlik olarak psikolojik danışmanlığı benimseyiş.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Bölümümüz Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Ana Bilim Dalı Lisans Programı, her yıl ÖSYM tarafından yapılan LYS (Lisans Yerleştirme Sınavı) sınavı ile öğrenci almaktadır. TM-3 puan türünde öğrenci alan bölümümüz 2016 yılından itibaren eğitim-öğretim faaliyetlerine devam etmektedir.)


Başarma Şartları
Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Program mezunları çoğunlukla ilk öğretim, orta öğretim ve yüksek öğretim kurumlarında, diğer sağlık ve endüstri kurum/kuruluşlarında psikolojik danışman olarak çalışabilirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Belge sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030012761

Qualification Title
Awarding BodyYozgat Bozok University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://bozok.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasPsychology
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • Students will be able to use main concepts of guidance and psychological counseling field correctly.
  • Students will be able to comprehend developmental characteristics, learning processes and behavioral patterns in groups related to specific life cycles.
  • Students will be able to understand normal and abnormal behavior and dynamics of behaviors of indivuals.
  • Students will be able to recognize cultural and socio-economic characteristics of indivduals and socities.
  • Students will be able to comprehend educational sysytem,educational program and the organizational structure of school.
  • Students will be able to understand counseling theories and perspective of systems.
  • Students will be able to comprehend the importance of consultation and supervision in guidance and psychological counseling services.
  • Students will be able to understand dynamics and process of group.
  • Students will be able to implement counseling skills, interventions and strategies while working with individuals and groups.
  • Students will be able to provide services to individuals which facilitate self-knowledge, self-understanding and making appropriate decisions in career development process on the basis of career development theories, decision making models, and labor market conditions.
  • Students will be able to comprehend observable and measurable characteristics of indivdual on the basis of individual differences.
  • Students will be able to apply to individual assessment techniques in order to provide counseling and guidance services effectively.
  • Students will be able to develop psychological counseling and guidance intervention programs.
  • Students will be able to recognize characteristics of individuals with special needs.
  • Students will be able to assess the effectiveness of psychological counseling and guidance services.
  • Students will be able to understand science and scientific knowledge, research techniques and statistical analysis techniques.
  • Students will be able to follow literature and implementation in guidance and psychological counseling field.
  • Students will be able to understand history, philosophy and current situation of counseling profession.
  • Students will be able to recognize province of guidance and psychological counseling.
  • Students will be able to use data and communication technologies effectively in order to increase the qualification of guidance and psychological counseling services and follow scientific development.
  • Students will be able to use a foreign language in order to follow scientific development in guidance and psychological counseling field.
  • Students will be able to present guidance and psychological counseling services in accordance with ethical principles, rules and law.
  • Students will be able to to adopt counseling as a profession identity.
Key Competencies-
Further Info

Measurement and assessment requirements for every course are described elaborately in course syllabus.

Quality Assurance-
Access Requirements

Our department, receive students with the university placement examination which is conducted by OSYM. Our department had a quota of 500 students who were accepted with YGS-3 point type, in 2016education year, have been continuing education activities.

Conditions for SuccessStudents must obtain a grade point average of at least 2.00 out of 4.00 and successfully pass all courses on the programme (equivalent to a total of 240 ECTS).
Progression Paths (Relationship Type)

Undergraduates can generally work in elemantary schools, high schools and universites and other health and industry facilities as counselor.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030012761


Qualification Title

Awarding Body
Yozgat Bozok University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • Students will be able to use main concepts of guidance and psychological counseling field correctly.
  • Students will be able to comprehend developmental characteristics, learning processes and behavioral patterns in groups related to specific life cycles.
  • Students will be able to understand normal and abnormal behavior and dynamics of behaviors of indivuals.
  • Students will be able to recognize cultural and socio-economic characteristics of indivduals and socities.
  • Students will be able to comprehend educational sysytem,educational program and the organizational structure of school.
  • Students will be able to understand counseling theories and perspective of systems.
  • Students will be able to comprehend the importance of consultation and supervision in guidance and psychological counseling services.
  • Students will be able to understand dynamics and process of group.
  • Students will be able to implement counseling skills, interventions and strategies while working with individuals and groups.
  • Students will be able to provide services to individuals which facilitate self-knowledge, self-understanding and making appropriate decisions in career development process on the basis of career development theories, decision making models, and labor market conditions.
  • Students will be able to comprehend observable and measurable characteristics of indivdual on the basis of individual differences.
  • Students will be able to apply to individual assessment techniques in order to provide counseling and guidance services effectively.
  • Students will be able to develop psychological counseling and guidance intervention programs.
  • Students will be able to recognize characteristics of individuals with special needs.
  • Students will be able to assess the effectiveness of psychological counseling and guidance services.
  • Students will be able to understand science and scientific knowledge, research techniques and statistical analysis techniques.
  • Students will be able to follow literature and implementation in guidance and psychological counseling field.
  • Students will be able to understand history, philosophy and current situation of counseling profession.
  • Students will be able to recognize province of guidance and psychological counseling.
  • Students will be able to use data and communication technologies effectively in order to increase the qualification of guidance and psychological counseling services and follow scientific development.
  • Students will be able to use a foreign language in order to follow scientific development in guidance and psychological counseling field.
  • Students will be able to present guidance and psychological counseling services in accordance with ethical principles, rules and law.
  • Students will be able to to adopt counseling as a profession identity.

Key Competencies
-

Further Info

Measurement and assessment requirements for every course are described elaborately in course syllabus.


Quality Assurance
-

Access Requirements

Our department, receive students with the university placement examination which is conducted by OSYM. Our department had a quota of 500 students who were accepted with YGS-3 point type, in 2016education year, have been continuing education activities.


Conditions for Success
Students must obtain a grade point average of at least 2.00 out of 4.00 and successfully pass all courses on the programme (equivalent to a total of 240 ECTS).

Progression Paths (Relationship Type)

Undergraduates can generally work in elemantary schools, high schools and universites and other health and industry facilities as counselor.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.


Url
Open Address