Yeterlilik Kodu | TR0030027809 | |
Yeterlilik Adı | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | İstanbul Aydın Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Florya Yerleşkesi (Halit Aydın Yerleşkesi) Beşyol Mah.İnönü Cad.No: 38 Sefaköy–Küçükçekmece / İSTANBUL | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.aydin.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Psikoloji | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | İstanbul Aydın Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (PDR) Lisans Programı, disiplinlerarası bir yaklaşımla hazırlanmış kapsamlı bir eğitim sunmaktadır. Programın amacı, bireylerin akademik, kariyer, kişisel ve sosyal gelişimlerini destekleyebilecek, etik ilkelere bağlı, kültürel farklılıklara duyarlı ve alanındaki bilimsel gelişmeleri takip eden profesyonel psikolojik danışmanlar yetiştirmektir. | |
Öğrenme Ortamları | Öğrenim süreci örgün eğitim formatında yürütülmektedir. Ayrıca, uygulamalı eğitimler fakülte bünyesindeki dersliklerde, bireysel psikolojik danışma ve grupla psikolojik danışma odalarında veya saha stajları kapsamında gerçekleştirilmektedir. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) | Programı başarıyla tamamlayan öğrenciler aşağıdaki yetkinlikleri kazanırlar:
| |
Anahtar Yetkinlikler | 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Dijital yetkinlik 4. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 5. Vatandaşlık yetkinliği 6. Girişimcilik yetkinliği 7. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | İstanbul Aydın Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinde belirtilen koşullara uygun olarak yürütülür. (4) Dönem sonu sınavları; dekanlık/müdürlük tarafından belirlenen ve ilân edilen yer ve zamanlarda yapılır. Bir öğrenciye verilecek başarı notu, dönem başında belirlenen en az bir ara sınav, bir ödev ve bir kısa sınavdan veya proje ve benzeri çalışmalardan alınan notların ağırlıklı ortalamasının %60’ı ve dönem sonu final sınavının %40’ı alınarak hesaplanır. Ancak, uzaktan eğitim şeklinde verilen derslerin başarı notu; örgün veya kontrollü olarak yapılan ara sınavın %40’ı ve dönem sonu final sınavının %60’ı alınarak hesaplanır. Yıl içi yapılan aktivitelerin ve final sınavının başarı notuna etki oranları EÖBS’deki ders tanımlarında belirtilerek dönem başlamadan önce ilgili öğretim üyesince öğrencilere dönem başındaki ilk derslerinde açıklanır. Dönem sonu sınavlarından 100 puan üzerinden 30 puanın altında not alanlar dersten başarısız kabul edilir, dersten aldığı dönem içi notlar dikkate alınmaksızın FF notu verilir. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD) Akreditasyon Başlangıç ve Bitiş Tarihi: 24.04.2021-24.04.2026 | |
Giriş Şartı | Ortaöğretim kurumlarından veya Millî Eğitim Bakanlığı tarafından denkliği onaylanmış yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olan ve lisans programlarına kabul için gerekli koşulları (Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık programına ÖSYM tarafından yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) EA puan türüne göre) sağlayan öğrenciler kabul edilirler. Öğrencinin EA Puan türünde ilk 300.000 içinde olması gereklidir. Yurt içi, yurt dışı ve kurum içi ön lisans ve lisans düzeyindeki yükseköğretim programlarından üniversitenin lisans ve ön lisans bölümlerine yapılacak yatay geçişle öğrenci kabulü ve kayıtları, 24/4/2010 tarihli ve 27561 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik ile ilgili diğer mevzuat hükümlerine göre yürütülür. | |
Başarma Şartları | Bir öğrencinin Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık programından mezun olabilmesi için: Genel not ortalaması 4,00 üzerinden en az 2,00 olması, Eğitim-öğretim programında yer alan tüm zorunlu dersleri başarması, Programda öngörülen diğer tüm çalışmaları başarması, Toplam 240 AKTS kredilik iş yükünü tamamlaması, İlgili yönetim kurulunca mezuniyetine karar verilmiş olması gerekir. Mezuniyet kararı verilen öğrencilere ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak diploma ile birlikte İngilizce düzenlenmiş bir diploma eki verilir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Okuldan mezun olan öğrencilerimiz başta T.C. Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi ve özel okullarda, Adalet Bakanlığı'nda, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı'nda, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu'nda, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı'nda, Polis Akademisi'nde, Türk Silahlı Kuvvetleri'nde, rehberlik ve araştırma merkezlerinde, üniversitelerin psikolojik danışma ve rehberlik merkezlerinde, kreş ve yuvalarda, yetiştirme yurtlarında, özel eğitim merkezlerinde ve işletmelerin insan kaynakları bölümlerinde psikolojik danışman ve/veya rehber öğretmen olarak görev alabilmektedirler. Ayrıca, yüksek lisans ve doktora programlarına devam ederek üniversitelerde akademisyen olarak görev yapabilirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030027809
ISCO 08
ISCO 08
İstanbul Aydın Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (PDR) Lisans Programı, disiplinlerarası bir yaklaşımla hazırlanmış kapsamlı bir eğitim sunmaktadır. Programın amacı, bireylerin akademik, kariyer, kişisel ve sosyal gelişimlerini destekleyebilecek, etik ilkelere bağlı, kültürel farklılıklara duyarlı ve alanındaki bilimsel gelişmeleri takip eden profesyonel psikolojik danışmanlar yetiştirmektir.
Öğrenim süreci örgün eğitim formatında yürütülmektedir. Ayrıca, uygulamalı eğitimler fakülte bünyesindeki dersliklerde, bireysel psikolojik danışma ve grupla psikolojik danışma odalarında veya saha stajları kapsamında gerçekleştirilmektedir.
Programı başarıyla tamamlayan öğrenciler aşağıdaki yetkinlikleri kazanırlar:
- Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili kavramları açıklar.
- Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü ve gelişmeleri izleme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
- Ulusal ve uluslararası düzeyde kültürel farklılıkları ve çeşitliliği tanır ve mesleki süreçlerinde bu farklılıklara duyarlı bir yaklaşım sergiler.
- Temel psikolojik danışma kuramlarını, tekniklerini ve ilkelerini bilir ve danışma sürecinde uygular.
- Oryantasyondan mesleki rehberliğe, eğitsel rehberlikten bireysel psikolojik danışmaya kadar geniş bir yelpazede alanın becerilerini danışanların ihtiyaçlarına uygun şekilde uygular.
- Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, aileler, öğretmenler ve diğer paydaşlara yönelik eğitim ve danışmanlık hizmetleri sunar.
- Psikolojik danışma süreçlerinde etik ilkelere ve profesyonel standartlara uygun hareket eder.
- Hizmet verdiği danışanların bireysel, eğitsel ve mesleki gelişimlerine katkıda bulunacak psikolojik danışma hizmetleri planlar ve uygular.
- Mesleğinde karşılaşabileceği sorunları sistematik ve bilimsel problem çözme basamaklarını izleyerek çözer.
- Rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetlerini bireyin gelişim dönemlerine ve bireysel farklılıklarına uygun olarak düzenler.
- Çeşitli psikolojik danışma kuramlarını bilir ve farklı danışan gruplarına uygun yaklaşımları seçerek uygular.
- Bireysel ve grupla psikolojik danışma süreçlerinde kullanılacak teknikleri planlar ve uygular.
- Psikolojik danışma hizmetlerinde kullanılan test ve test dışı teknikleri bilir ve bireyi tanımada bu tekniklerden faydalanır.
- Hizmet verdiği kurumun ve çevrenin yerel koşullarını değerlendirerek, bu koşullara uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programları hazırlar ve uygular.
- Eğitim kurumlarında rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetlerini planlama, uygulama ve değerlendirme becerisine sahiptir.
- Psikolojik danışma sürecinde insan ilişkileri, iletişim ve empati becerilerini etkin bir şekilde kullanır.
- Farklı psikolojik danışma ortamlarında (eğitim, sağlık, endüstri vb.) danışma teknik ve becerilerini uygular.
- İnsan yaşamını gelişimsel bir süreç olarak kavramsallaştırır ve gelişimsel güçlükleri bireyler için fırsata çevirebilecek danışmanlık yaklaşımlarını uygular.
- Toplumsal değişimlere ve mesleki gelişmelere uyum sağlayarak, bireysel ve profesyonel gelişimini sürdürür.
- Alanıyla ilgili bilimsel araştırmalar yapar, bu araştırmaları değerlendirir ve mesleki uygulamalarında kullanır.
- Psikolojik danışma sürecinde kriz durumlarına müdahale becerisine sahiptir ve kriz yönetimi ilkelerini uygular.
- Birey-toplum ilişkileri ve sosyal psikoloji kuramları hakkında bilgi sahibidir ve bu bilgileri bireylerin davranışlarını anlamada kullanır.
- Özel gereksinimli bireylere yönelik rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetlerini planlar ve uygular.
- Eğitim sistemini, müfredat programlarını ve okulların örgütsel yapılarını bilir ve rehberlik hizmetlerini bu çerçevede yürütür.
- Bilimsel düşünme becerilerini kullanarak mesleki etik ilkeler doğrultusunda bireylere ve topluma etkili psikolojik danışmanlık hizmetleri sunar.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Dijital yetkinlik
4. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
5. Vatandaşlık yetkinliği
6. Girişimcilik yetkinliği
7. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
İstanbul Aydın Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinde belirtilen koşullara uygun olarak yürütülür.
https://www.aydin.edu.tr/tr-tr/ogrenciler/yasa-yonetmelikler/Documents/lisans_yon_16052018.pdf
Sınav, Değerlendirme ve Not Sistemi
Sınav ve değerlendirme
MADDE 21 – (1) Fakülte ve yüksekokullarda verilen derslerde; ara sınavlar, kısa süreli sınavlar, ödev ve proje değerlendirme ve dönem sonu sınavları yapılır.
(2) Ara sınav yer ve tarihleri, bölüm ve program başkanlığının onayı alınarak sistemden ilân edilir. Ara sınav dönemindeki sınav yeri ve tarih değişiklikleri Dekanın/Müdürün onayı ile yapılır. Ara sınavlar dışındaki kısa süreli sınavlar, ödev ve proje değerlendirmeleri önceden tarih belirlenmeden ilgili öğretim elemanınca yapılabilir.
(3) Öğrencilerin, sınavlara önceden belirlenen tarihlerde ve yerlerde girmeleri, sınava girerken yanlarında kimlik belgesi ile istenecek diğer belgeleri bulundurmaları gerekir.
(4) Dönem sonu sınavları; dekanlık/müdürlük tarafından belirlenen ve ilân edilen yer ve zamanlarda yapılır. Bir öğrenciye verilecek başarı notu, dönem başında belirlenen en az bir ara sınav, bir ödev ve bir kısa sınavdan veya proje ve benzeri çalışmalardan alınan notların ağırlıklı ortalamasının %60’ı ve dönem sonu final sınavının %40’ı alınarak hesaplanır. Ancak, uzaktan eğitim şeklinde verilen derslerin başarı notu; örgün veya kontrollü olarak yapılan ara sınavın %40’ı ve dönem sonu final sınavının %60’ı alınarak hesaplanır. Yıl içi yapılan aktivitelerin ve final sınavının başarı notuna etki oranları EÖBS’deki ders tanımlarında belirtilerek dönem başlamadan önce ilgili öğretim üyesince öğrencilere dönem başındaki ilk derslerinde açıklanır. Dönem sonu sınavlarından 100 puan üzerinden 30 puanın altında not alanlar dersten başarısız kabul edilir, dersten aldığı dönem içi notlar dikkate alınmaksızın FF notu verilir.
(5) Yerinde uygulama için ara sınav ve final sınavı yapılmaz. Sadece bu uygulamaya ilişkin çalışmalar ile dosyalar incelenir ve bu inceleme sonucu (P) veya (F) notu verilir.
(6) Muafiyet sınavı yapılan derslerin başarı notu, 100 puan üzerinden değerlendirilir ve 22’nci maddede belirtilen tabloya göre harf notuna dönüştürülür. Belirlenen harf notu sisteme girilir ve ortalamaya dahil edilir.
(7) Ara sınav ve/veya dönem sonu sınavı gerektirmeyen dersler, ilgili bölüm ve program başkanlığınca belirlenerek ilgili kurulların ve Senatonun onayı alınır. Bu durumda, dönem sonu başarı notu, öğrencinin dönem içi çalışmaları da göz önünde bulundurularak ilgili öğretim elemanının da yer aldığı üç öğretim elemanından oluşan jüri tarafından değerlendirilerek harf notu verilir. Değerlendirme sonucu devamsızlık hariç, eksik ve/veya düzeltme gerektiren öğrencilere (I) notu verilebilir. Bu durumdaki öğrencilere 22’nci maddenin dokuzuncu fıkrasının (a) bendi hükümleri uygulanır. Bir ders ve o dersin uygulama ve/veya laboratuvarı ayrı ayrı değerlendirilebilir.
(8) Dönem sonu notlarının öğretim elemanları tarafından sınavın yapıldığı tarihi izleyen beş iş günü içinde sisteme girilmesi ve not listelerinin bağlı bulundukları bölüm/program başkanlıklarına ve dekanlıklara/müdürlüklere verilmesi gerekir. Dekan ya da müdürün her döneme ait bütün not listelerinin orijinal kopyalarını, dönem sonu sınavlarını izleyen on beş gün içerisinde Öğrenci İşleri Dairesi Başkanlığına göndermesi gerekir.
Notlar
MADDE 22 – (1) Öğrencilere aldıkları her ders için, öğretim elemanı tarafından dönem sonunda takdir edilen ham not, Senato tarafından belirlenecek esaslar çerçevesinde ve bağıl değerlendirme esas alınarak ikinci fıkradaki eşdeğer harf notuna dönüştürülür.
(2) AKTS ve harf notlarının katsayıları ve 100 puan üzerinden karşılıkları aşağıda gösterilmiştir:
Puan Katsayısı Harf Notu
90-100 4,0 AA
85-89 3,5 BA
80-84 3,0 BB
75-79 2,5 CB
70-74 2,0 CC
60-69 1,5 DC
50-59 1,0 DD
40-49 0,5 FD
39 ve altı 0,0 FF
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD)
Akreditasyon Başlangıç ve Bitiş Tarihi: 24.04.2021-24.04.2026
Ortaöğretim kurumlarından veya Millî Eğitim Bakanlığı tarafından denkliği onaylanmış yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olan ve lisans programlarına kabul için gerekli koşulları (Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık programına ÖSYM tarafından yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) EA puan türüne göre) sağlayan öğrenciler kabul edilirler. Öğrencinin EA Puan türünde ilk 300.000 içinde olması gereklidir.
Yurt içi, yurt dışı ve kurum içi ön lisans ve lisans düzeyindeki yükseköğretim programlarından üniversitenin lisans ve ön lisans bölümlerine yapılacak yatay geçişle öğrenci kabulü ve kayıtları, 24/4/2010 tarihli ve 27561 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik ile ilgili diğer mevzuat hükümlerine göre yürütülür.
Okuldan mezun olan öğrencilerimiz başta T.C. Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi ve özel okullarda, Adalet Bakanlığı'nda, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı'nda, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu'nda, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı'nda, Polis Akademisi'nde, Türk Silahlı Kuvvetleri'nde, rehberlik ve araştırma merkezlerinde, üniversitelerin psikolojik danışma ve rehberlik merkezlerinde, kreş ve yuvalarda, yetiştirme yurtlarında, özel eğitim merkezlerinde ve işletmelerin insan kaynakları bölümlerinde psikolojik danışman ve/veya rehber öğretmen olarak görev alabilmektedirler. Ayrıca, yüksek lisans ve doktora programlarına devam ederek üniversitelerde akademisyen olarak görev yapabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030027809 | |
Qualification Title | Guidance and Psychological Counseling Undergraduate Diploma | |
Awarding Body | Istanbul Aydın University | |
Awarding Body Contact | Florya Yerleşkesi (Halit Aydın Yerleşkesi) Beşyol Mah.Inönü Cad.No: 38 Sefaköy–Küçükçekmece / İSTANBUL | |
Awarding Body Url | https://www.aydin.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Psychology | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | Istanbul Aydın University Guidance and Psychological Counselling (PDR) Undergraduate Programme offers a comprehensive education prepared with an interdisciplinary approach. The aim of the programme is to train professional psychological counsellors who can support the academic, career, personal and social development of individuals, adhere to ethical principles, are sensitive to cultural differences and follow scientific developments in their field. | |
Learning Environments | The learning process is carried out in formal education format. In addition, practical trainings are carried out in the classrooms within the faculty, in individual counselling and group counselling rooms or within the scope of field internships. | |
Description |
| |
Key Competencies | 1. Literacy competence 2. Multilingual competence 3. Digital competence 4. Personal, social and learning to learn competence 5. Citizenship competence 6. Entrepreneurial competence 7. Cultural awareness and expression competence | |
Further Info | Assessment and Evaluation Methods are carried out in accordance with the conditions specified in Istanbul Aydın University Associate and Undergraduate Education and Training Regulations. https://www.aydin.edu.tr/tr-tr/ogrenciler/yasa-yonetmelikler/Documents/lisans_yon_16052018.pdf Examination, Evaluation and Grading System Examination and assessment ARTICLE 21 - (1) In the courses given in faculties and colleges; midterm exams, short-term exams, homework and project evaluation and final exams are held. (2) Midterm exam places and dates are announced on the system with the approval of the head of the department and programme. Changes in the exam place and date during the midterm exam period are made with the approval of the Dean / Director. Short-term exams, homework and project evaluations other than midterm exams can be made by the relevant instructor without setting a date in advance. (3) Students are required to take the exams on the pre-determined dates and places, and to have their identity documents and other documents to be requested with them while taking the exam. (4) Final exams are held at the places and times determined and announced by the dean's office/directorate. The success grade to be given to a student is calculated by taking 60% of the weighted average of the grades obtained from at least one midterm exam, one homework and one quiz or project and similar studies determined at the beginning of the semester and 40% of the final exam at the end of the semester. However, the success grade of the courses given as distance education is calculated by taking 40% of the formal or controlled midterm exam and 60% of the final exam at the end of the semester. The effect rates of the activities carried out during the year and the final exam on the success grade are specified in the course descriptions in EÖBS and explained to the students by the relevant faculty member in their first lessons at the beginning of the semester. Students who score less than 30 points out of 100 points in the final exams are considered unsuccessful in the course, and a grade of FF is given without taking into account the grades received in the course. (5) Midterm and final exams are not held for on-site practice. Only the studies and files related to this application are examined and a grade of (P) or (F) is given as a result of this examination. (6) The success grade of the courses for which exemption exams are held is evaluated out of 100 points and converted into letter grades according to the table specified in Article 22. The determined letter grade is entered into the system and included in the average. (7) Courses that do not require midterm and/or final exams are determined by the relevant department and programme chairmanship and approved by the relevant boards and the Senate. In this case, the final grade is evaluated by a jury consisting of three lecturers, including the relevant lecturer, taking into account the student's work during the semester, and a letter grade is given. As a result of the evaluation, except for absenteeism, (I) grade can be given to students who are incomplete and/or require correction. The provisions of subparagraph (a) of the ninth paragraph of Article 22 are applied to students in this situation. A course and its application and/or laboratory can be evaluated separately. (8) Final grades must be entered into the system by the instructors within five working days following the date of the exam and the grade lists must be submitted to the department/programme heads and deanships/directorates. The dean or director must send original copies of all grade lists for each semester to the Registrar's Office within fifteen days following the final exams. Grades ARTICLE 22 - (1) For each course taken by students, the raw grade assigned by the instructor at the end of the semester is converted into the equivalent letter grade in the second paragraph within the framework of the principles to be determined by the Senate and based on relative evaluation. (2) The coefficients of ECTS and letter grades and their equivalents over 100 points are shown below: Score Coefficient Letter Grade - 90-100 4.0 MM - 85-89 3.5 BA - 80-84 3,0 BB - 75-79 2,5 CB - 70-74 2,0 CC - 60-69 1.5 DC - 50-59 1.0 DD - 40-49 0.5 FD - 39 and below 0,0 FF | |
Quality Assurance | To monitor the quality of higher education programmes; - YÖK is responsible for the planning, organisation, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions. - ‘University Monitoring and Evaluation Reports’ of higher education institutions prepared every year within the framework of the criteria determined by CoHE are published. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. - Every year, YÖK publishes the ‘Foundation Higher Education Institutions Report’ containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programmes in higher education is ensured according to the ‘Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes’: 1. Creation and Approval of Curricula: 1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programmes in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programmes in higher education institutions and the learning outcomes to be gained by the students in each programme are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK. 1.3. The curricula of the National Core Education Programmes are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate programme is carried out according to the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programmes, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's degree. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the ‘Institutional Internal Evaluation Reports’ of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the ‘Institutional Feedback Report’ prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorised or recognised by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programmes is ensured. YÖKAK carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. Association for Evaluation and Accreditation of Teacher Education Programmes (EPDAD) Accreditation Start and End Date: 24.04.2021-24.04.2026 | |
Access Requirements | Students who have graduated from secondary education institutions or foreign secondary education institutions approved by the Ministry of National Education and who meet the requirements for admission to undergraduate programmes (according to the Higher Education Institutions Examination (YKS) EA score type conducted by ÖSYM for Guidance and Psychological Counselling programme) are accepted. The student must be in the first 300.000 in the EA score type. | |
Conditions for Success | In order for a student to graduate from the Guidance and Psychological Counselling programme: To have a GPA of at least 2.00 out of 4.00, to succeed in all compulsory courses in the education programme, to succeed in all other studies foreseen in the programme, to complete a total workload of 240 ECTS credits, and to be decided to graduate by the relevant board of directors. In accordance with the provisions of the relevant legislation, a diploma supplement issued in English together with the diploma is given to the students who are decided to graduate. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Students who graduate from the school can work as psychological counsellors and/or guidance teachers in public and private schools affiliated to the Ministry of National Education, the Ministry of Justice, the Ministry of Labour and Social Security, the Social Services and Child Protection Agency, the Ministry of Family and Social Policies, the Police Academy, the Turkish Armed Forces, guidance and research centres, psychological counselling and guidance centres of universities, nurseries and kindergartens, orphanages, special education centres and human resources departments of enterprises. In addition, they can work as academicians in universities by continuing their master's and doctoral programmes. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030027809
ISCO 08
ISCO 08
Istanbul Aydın University Guidance and Psychological Counselling (PDR) Undergraduate Programme offers a comprehensive education prepared with an interdisciplinary approach. The aim of the programme is to train professional psychological counsellors who can support the academic, career, personal and social development of individuals, adhere to ethical principles, are sensitive to cultural differences and follow scientific developments in their field.
The learning process is carried out in formal education format. In addition, practical trainings are carried out in the classrooms within the faculty, in individual counselling and group counselling rooms or within the scope of field internships.
- Students who successfully complete the programme gain the following competencies:
- Explains the concepts related to the field of guidance and psychological counselling.
- Has the ability to access scientific knowledge in the field of guidance and psychological counselling, to follow, evaluate and apply current literature and developments.
- Recognise cultural differences and diversity at national and international level and demonstrate a sensitive approach to these differences in their professional processes.
- Knows basic psychological counselling theories, techniques and principles and applies them in the counselling process.
- Applies the skills of the field in a wide range from orientation to vocational guidance, from educational guidance to individual counselling in accordance with the needs of the clients.
- Provides education and counselling services for families, teachers and other stakeholders by using the theoretical and practical knowledge acquired in the field.
- Acts in accordance with ethical principles and professional standards in psychological counselling processes.
- Plans and implements psychological counselling services that will contribute to the individual, educational and professional development of the clients they serve.
- Solves the problems he/she may encounter in his/her profession by following systematic and scientific problem solving steps.
- Organises guidance and psychological counselling services in accordance with the developmental periods and individual differences of the individual.
- Knows various psychological counselling theories and applies them by choosing appropriate approaches to different client groups.
- Plans and applies the techniques to be used in individual and group counselling processes.
- Knows the test and non-test techniques used in psychological counselling services and uses these techniques to get to know the individual.
- Evaluates the local conditions of the institution and the environment and prepares and implements guidance and psychological counselling programmes appropriate to these conditions.
- Has the ability to plan, implement and evaluate guidance and psychological counselling services in educational institutions.
- Uses human relations, communication and empathy skills effectively in the psychological counselling process.
- Applies counselling techniques and skills in different psychological counselling environments (education, health, industry, etc.).
- Conceptualises human life as a developmental process and applies counselling approaches that can turn developmental difficulties into opportunities for individuals.
- Maintains individual and professional development by adapting to social changes and professional developments.
- Conducts scientific research related to the field, evaluates these researches and uses them in professional practice.
- Has the ability to intervene in crisis situations in the psychological counselling process and applies the principles of crisis management.
- Has knowledge about individual-society relations and social psychology theories and uses this knowledge to understand the behaviours of individuals.
- Plans and implements guidance and psychological counselling services for individuals with special needs.
- Knows the education system, curriculum programmes and organisational structures of schools and carries out guidance services within this framework.
- Provides effective psychological counselling services to individuals and society in line with professional ethical principles by using scientific thinking skills.
1. Literacy competence
2. Multilingual competence
3. Digital competence
4. Personal, social and learning to learn competence
5. Citizenship competence
6. Entrepreneurial competence
7. Cultural awareness and expression competence
Assessment and Evaluation Methods are carried out in accordance with the conditions specified in Istanbul Aydın University Associate and Undergraduate Education and Training Regulations.
https://www.aydin.edu.tr/tr-tr/ogrenciler/yasa-yonetmelikler/Documents/lisans_yon_16052018.pdf Examination, Evaluation and Grading System
Examination and assessment
ARTICLE 21 - (1) In the courses given in faculties and colleges; midterm exams, short-term exams, homework and project evaluation and final exams are held.
(2) Midterm exam places and dates are announced on the system with the approval of the head of the department and programme. Changes in the exam place and date during the midterm exam period are made with the approval of the Dean / Director. Short-term exams, homework and project evaluations other than midterm exams can be made by the relevant instructor without setting a date in advance.
(3) Students are required to take the exams on the pre-determined dates and places, and to have their identity documents and other documents to be requested with them while taking the exam.
(4) Final exams are held at the places and times determined and announced by the dean's office/directorate. The success grade to be given to a student is calculated by taking 60% of the weighted average of the grades obtained from at least one midterm exam, one homework and one quiz or project and similar studies determined at the beginning of the semester and 40% of the final exam at the end of the semester. However, the success grade of the courses given as distance education is calculated by taking 40% of the formal or controlled midterm exam and 60% of the final exam at the end of the semester. The effect rates of the activities carried out during the year and the final exam on the success grade are specified in the course descriptions in EÖBS and explained to the students by the relevant faculty member in their first lessons at the beginning of the semester. Students who score less than 30 points out of 100 points in the final exams are considered unsuccessful in the course, and a grade of FF is given without taking into account the grades received in the course.
(5) Midterm and final exams are not held for on-site practice. Only the studies and files related to this application are examined and a grade of (P) or (F) is given as a result of this examination.
(6) The success grade of the courses for which exemption exams are held is evaluated out of 100 points and converted into letter grades according to the table specified in Article 22. The determined letter grade is entered into the system and included in the average.
(7) Courses that do not require midterm and/or final exams are determined by the relevant department and programme chairmanship and approved by the relevant boards and the Senate. In this case, the final grade is evaluated by a jury consisting of three lecturers, including the relevant lecturer, taking into account the student's work during the semester, and a letter grade is given. As a result of the evaluation, except for absenteeism, (I) grade can be given to students who are incomplete and/or require correction. The provisions of subparagraph (a) of the ninth paragraph of Article 22 are applied to students in this situation. A course and its application and/or laboratory can be evaluated separately.
(8) Final grades must be entered into the system by the instructors within five working days following the date of the exam and the grade lists must be submitted to the department/programme heads and deanships/directorates. The dean or director must send original copies of all grade lists for each semester to the Registrar's Office within fifteen days following the final exams.
Grades
ARTICLE 22 - (1) For each course taken by students, the raw grade assigned by the instructor at the end of the semester is converted into the equivalent letter grade in the second paragraph within the framework of the principles to be determined by the Senate and based on relative evaluation.
(2) The coefficients of ECTS and letter grades and their equivalents over 100 points are shown below:
Score Coefficient Letter Grade
- 90-100 4.0 MM
- 85-89 3.5 BA
- 80-84 3,0 BB
- 75-79 2,5 CB
- 70-74 2,0 CC
- 60-69 1.5 DC
- 50-59 1.0 DD
- 40-49 0.5 FD
- 39 and below 0,0 FF
To monitor the quality of higher education programmes;
- YÖK is responsible for the planning, organisation, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.
- ‘University Monitoring and Evaluation Reports’ of higher education institutions prepared every year within the framework of the criteria determined by CoHE are published. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- Every year, YÖK publishes the ‘Foundation Higher Education Institutions Report’ containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programmes in higher education is ensured according to the ‘Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes’:
1. Creation and Approval of Curricula:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programmes in higher education institutions.
1.2. The curriculum of undergraduate programmes in higher education institutions and the learning outcomes to be gained by the students in each programme are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.
1.3. The curricula of the National Core Education Programmes are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate programme is carried out according to the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programmes, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's degree.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the ‘Institutional Internal Evaluation Reports’ of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the ‘Institutional Feedback Report’ prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorised or recognised by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programmes is ensured. YÖKAK carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
Association for Evaluation and Accreditation of Teacher Education Programmes (EPDAD)
Accreditation Start and End Date: 24.04.2021-24.04.2026
Students who have graduated from secondary education institutions or foreign secondary education institutions approved by the Ministry of National Education and who meet the requirements for admission to undergraduate programmes (according to the Higher Education Institutions Examination (YKS) EA score type conducted by ÖSYM for Guidance and Psychological Counselling programme) are accepted. The student must be in the first 300.000 in the EA score type.
The admission and registration of students to the undergraduate and associate degree departments of the university from domestic, foreign and in-house associate degree and undergraduate higher education programmes are carried out in accordance with the Regulation on the Principles of Transferring Between Associate Degree and Undergraduate Programmes, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions published in the Official Gazette dated 24/4/2010 and numbered 27561 and other relevant legislation provisions.
Students who graduate from the school can work as psychological counsellors and/or guidance teachers in public and private schools affiliated to the Ministry of National Education, the Ministry of Justice, the Ministry of Labour and Social Security, the Social Services and Child Protection Agency, the Ministry of Family and Social Policies, the Police Academy, the Turkish Armed Forces, guidance and research centres, psychological counselling and guidance centres of universities, nurseries and kindergartens, orphanages, special education centres and human resources departments of enterprises. In addition, they can work as academicians in universities by continuing their master's and doctoral programmes.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
The qualification is valid at all times
