Yeterlilik Kodu

TR0030033334

Yeterlilik Adı
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiÜniversite, İstanbul Ünv. Cerrahpaşa Avcılar Kampüsü, 34320 Avcılar/İstanbul
Sorumlu Kurum URLhttps://iuc.edu.tr
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Psikoloji
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Eğitim ve öğretim çalışmalarına Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık ve Eğitim Psikolojisi çerçevesinde katkı sağlamak programın amacını oluşturmaktadır. 

 

Öğrenme Ortamları

Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanı ile ilgili bilimsel kuram, yaklaşım ve yöntemleri bilir.
  • Bireylerin gelişimsel özellikleri, sosyal ve psikolojik ihtiyaçları, uyum ve davranış problemleri, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
  • Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, eğitim, müşavirlik ve psikolojik destek programları oluşturma, materyal hazırlama bilgisine sahiptir.
  • Eğitim, sağlık, danışmanlık kurumlarında verilen psikolojik yardım ve rehberlik hizmetlerinin planlanması, işleyişi ve değerlendirmesi sürecinin bilgisine sahiptir.
  • Alanı ile ilgili bilimsel yaklaşım ve yöntemleri bilir.
  • Öğrencilerin gelişimsel özellikleri, davranış yönetimi, öğrenme biçimleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
  • Edindiği bilgiler doğrultusunda stratejiler geliştirme, eğitim programları oluşturma, materyal hazırlama bilgisine sahiptir.
  • Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır.
  • Alanıyla ilgili sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
  • Bireylerin gelişimsel, eğitimsel, sosyal ve mesleki ihtiyaçlarına, ilgi ve yönelimlerine yönelik eğitim, rehberlik ve psikolojik müdahale programları ve materyalleri geliştirir.
  • Öğrencilerin gelişimsel ve eğitimsel ihtiyaçlarına uygun öğretim yöntemi seçer, eğitim programı ve materyal geliştirir.
  • Öğrencilerinin kazanımlarını farklı ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanarak çok yönlü değerlendirir.
  • Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
  • Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
  • Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
  • Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
  • Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
  • Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlı olduğunu gösterir ve bu gelişmeleri izler.
  • Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
  • Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için psiko-pedagojik yardım, destek ve bilgiye ihtiyaç duyan birey ve topluluklara yönelik proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
  • Gelişimsel ve Önleyici rehberlik kapsamında tüm bireyler için güvenli kurumsal-eğitimsel ortamın oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal bağlantılar kurar.
  • Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlı olduğunu gösterir ve bu gelişmeleri izler.
  • Dış görünüm, tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
  • Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Dereceyi alabilmek / programı tamamlamak için akademik yıl sonunda yapılması gereken veya programın tamamlanmasını müteakip özel bir dönem sonu sınavı veya final sınav dönemi yoktur. Bununla birlikte, her yarıyıl sonunda dönemin hemen bitişini müteakip dönem sonu sınavları vardır.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD)

Başlangıç: 1.05.2023 / Bitiş: 01.05.2026

Giriş Şartı

ÖSYM tarafından yapılan Y-YGS/ Y-LYS TM-3 puan türü ile öğrenci kabul edilmektedir. Yabancı öğrenciler ise, Rektörlükçe belirlenmiş özel koşulları sağlayarak programa kabul edilirler.

Başarma Şartlarıİstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Ön Lisans ve Lisans  Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinde belirlenen mezuniyet koşulları geçerlidir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Programdan mezun olacak psikolojik danışmanlar, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda, rehberlik ve araştırma merkezlerinde, özel okullarda, danışmanlık merkezlerinde istihdam edilebilir.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030033334


Yeterlilik Adı
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Üniversite, İstanbul Ünv. Cerrahpaşa Avcılar Kampüsü, 34320 Avcılar/İstanbul

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Eğitim ve öğretim çalışmalarına Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık ve Eğitim Psikolojisi çerçevesinde katkı sağlamak programın amacını oluşturmaktadır. 

 


Öğrenme Ortamları

Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanı ile ilgili bilimsel kuram, yaklaşım ve yöntemleri bilir.
  • Bireylerin gelişimsel özellikleri, sosyal ve psikolojik ihtiyaçları, uyum ve davranış problemleri, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
  • Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, eğitim, müşavirlik ve psikolojik destek programları oluşturma, materyal hazırlama bilgisine sahiptir.
  • Eğitim, sağlık, danışmanlık kurumlarında verilen psikolojik yardım ve rehberlik hizmetlerinin planlanması, işleyişi ve değerlendirmesi sürecinin bilgisine sahiptir.
  • Alanı ile ilgili bilimsel yaklaşım ve yöntemleri bilir.
  • Öğrencilerin gelişimsel özellikleri, davranış yönetimi, öğrenme biçimleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
  • Edindiği bilgiler doğrultusunda stratejiler geliştirme, eğitim programları oluşturma, materyal hazırlama bilgisine sahiptir.
  • Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır.
  • Alanıyla ilgili sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
  • Bireylerin gelişimsel, eğitimsel, sosyal ve mesleki ihtiyaçlarına, ilgi ve yönelimlerine yönelik eğitim, rehberlik ve psikolojik müdahale programları ve materyalleri geliştirir.
  • Öğrencilerin gelişimsel ve eğitimsel ihtiyaçlarına uygun öğretim yöntemi seçer, eğitim programı ve materyal geliştirir.
  • Öğrencilerinin kazanımlarını farklı ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanarak çok yönlü değerlendirir.
  • Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
  • Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
  • Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
  • Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
  • Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
  • Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlı olduğunu gösterir ve bu gelişmeleri izler.
  • Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
  • Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için psiko-pedagojik yardım, destek ve bilgiye ihtiyaç duyan birey ve topluluklara yönelik proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
  • Gelişimsel ve Önleyici rehberlik kapsamında tüm bireyler için güvenli kurumsal-eğitimsel ortamın oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal bağlantılar kurar.
  • Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlı olduğunu gösterir ve bu gelişmeleri izler.
  • Dış görünüm, tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
  • Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Dereceyi alabilmek / programı tamamlamak için akademik yıl sonunda yapılması gereken veya programın tamamlanmasını müteakip özel bir dönem sonu sınavı veya final sınav dönemi yoktur. Bununla birlikte, her yarıyıl sonunda dönemin hemen bitişini müteakip dönem sonu sınavları vardır.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD)

Başlangıç: 1.05.2023 / Bitiş: 01.05.2026


Giriş Şartı

ÖSYM tarafından yapılan Y-YGS/ Y-LYS TM-3 puan türü ile öğrenci kabul edilmektedir. Yabancı öğrenciler ise, Rektörlükçe belirlenmiş özel koşulları sağlayarak programa kabul edilirler.


Başarma Şartları
İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Ön Lisans ve Lisans  Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinde belirlenen mezuniyet koşulları geçerlidir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Programdan mezun olacak psikolojik danışmanlar, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda, rehberlik ve araştırma merkezlerinde, özel okullarda, danışmanlık merkezlerinde istihdam edilebilir.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030033334

Qualification Title
Guidance and Psychological Counseling Undergraduate Program
Awarding BodyIstanbul University - Cerrahpaşa
Awarding Body ContactIstanbul University-Cerrahpaşa Avcılar Campus, Bağlariçi Street. No:7, 34320 Avcılar/İstanbul
Awarding Body Urlhttps://iuc.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024
TQF Level 6
Thematic AreasPsychology
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

Objective: The aim of the program is to contribute to education and training studies within the framework of Guidance and Psychological Counseling and Educational Psychology.

Learning Environments

Learning takes place in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is carried out in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or workplace training in industry, health institutions and workplaces

Description
  • Knows scientific theories, approaches and methods related to the field of Guidance and Psychological Counseling.
  • Has knowledge of individuals' developmental characteristics, social and psychological needs, adaptation and behavior problems, learning characteristics and difficulties.
  • In line with the theoretical and practical knowledge acquired in the field of Guidance and Psychological Counseling, has the knowledge of creating education, counseling and psychological support programs and preparing materials.
  • Has knowledge of the process of planning, functioning and evaluation of psychological help and guidance services provided in education, health and counseling institutions.
  • Knows scientific approaches and methods related to the field.
  • Has the knowledge of students' developmental characteristics, behavior management, learning styles and difficulties.
  • Has the knowledge of developing strategies, creating educational programs, preparing materials in line with the knowledge acquired.
  • Uses advanced information sources related to the field.
  • Identifies and analyzes problems related to the field, develops solutions based on evidence and research.
  • Develops education, guidance and psychological intervention programs and materials for individuals' developmental, educational, social and vocational needs, interests and orientations.
  • Selects teaching methods, develops educational programs and materials appropriate to the developmental and educational needs of students.
  • Evaluates the achievements of students in a multidimensional way by using different measurement and evaluation methods.
  • Uses ways of accessing information effectively.
  • Takes responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in practice.
  • Evaluates the acquired knowledge and skills with a critical approach.
  • Identifies learning needs and directs his/her learning.
  • Develops a positive attitude towards lifelong learning.
  • Uses ways of accessing information effectively.
  • Demonstrates that he/she is sensitive to the events/developments on the agenda of the society and the world and follows these developments.
  • Shares his/her thoughts and suggestions for solutions to problems with experts and non-experts by supporting them with quantitative and qualitative data.
  • Plans and implements projects and activities for individuals and communities in need of psycho-pedagogical help, support and information for the social environment in which he/she lives with a sense of social responsibility.
  • Establishes personal and institutional connections in order to create and maintain a safe institutional-educational environment for all individuals within the scope of developmental and preventive guidance.
  • Demonstrates sensitivity to the events/developments on the agenda of the society and the world and monitors these developments.
  • Sets an example to the society with his/her appearance, attitude, demeanor and behavior.
  • Acts in accordance with democracy, human rights, social, scientific and professional ethical value
Key Competencies

Advanced level of the key competencies listed below.

  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurship competence
  • Cultural awareness and expression competence
Further Info

There is no special end-of-term exam or final exam period that must be taken at the end of the academic year in order to receive the degree / complete the program or following the completion of the program. However, at the end of each semester, there are end-of-term exams immediately following the end of the semester.

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education, training and other activities in higher education institutions.

• "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

• The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Deans Council.

2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.

Access Requirements

Students are accepted with Y-YGS / Y-LYS TM-3 score type given by ÖSYM. Foreign students are accepted to the program by meeting the special conditions determined by the Rectorate.

Conditions for SuccessGraduation requirements specified in the Istanbul University Associate Degree-License Regulations apply.
Progression Paths (Relationship Type)

Psychological counselors who will graduate from the program can be employed in schools affiliated to the Ministry of National Education, guidance and research centers, private schools, counseling centers.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030033334


Qualification Title
Guidance and Psychological Counseling Undergraduate Program

Awarding Body
Istanbul University - Cerrahpaşa

Awarding Body Contact
Istanbul University-Cerrahpaşa Avcılar Campus, Bağlariçi Street. No:7, 34320 Avcılar/İstanbul

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

Objective: The aim of the program is to contribute to education and training studies within the framework of Guidance and Psychological Counseling and Educational Psychology.


Learning Environments

Learning takes place in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is carried out in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or workplace training in industry, health institutions and workplaces


Description
  • Knows scientific theories, approaches and methods related to the field of Guidance and Psychological Counseling.
  • Has knowledge of individuals' developmental characteristics, social and psychological needs, adaptation and behavior problems, learning characteristics and difficulties.
  • In line with the theoretical and practical knowledge acquired in the field of Guidance and Psychological Counseling, has the knowledge of creating education, counseling and psychological support programs and preparing materials.
  • Has knowledge of the process of planning, functioning and evaluation of psychological help and guidance services provided in education, health and counseling institutions.
  • Knows scientific approaches and methods related to the field.
  • Has the knowledge of students' developmental characteristics, behavior management, learning styles and difficulties.
  • Has the knowledge of developing strategies, creating educational programs, preparing materials in line with the knowledge acquired.
  • Uses advanced information sources related to the field.
  • Identifies and analyzes problems related to the field, develops solutions based on evidence and research.
  • Develops education, guidance and psychological intervention programs and materials for individuals' developmental, educational, social and vocational needs, interests and orientations.
  • Selects teaching methods, develops educational programs and materials appropriate to the developmental and educational needs of students.
  • Evaluates the achievements of students in a multidimensional way by using different measurement and evaluation methods.
  • Uses ways of accessing information effectively.
  • Takes responsibility individually and as a team member to solve complex and unpredictable problems encountered in practice.
  • Evaluates the acquired knowledge and skills with a critical approach.
  • Identifies learning needs and directs his/her learning.
  • Develops a positive attitude towards lifelong learning.
  • Uses ways of accessing information effectively.
  • Demonstrates that he/she is sensitive to the events/developments on the agenda of the society and the world and follows these developments.
  • Shares his/her thoughts and suggestions for solutions to problems with experts and non-experts by supporting them with quantitative and qualitative data.
  • Plans and implements projects and activities for individuals and communities in need of psycho-pedagogical help, support and information for the social environment in which he/she lives with a sense of social responsibility.
  • Establishes personal and institutional connections in order to create and maintain a safe institutional-educational environment for all individuals within the scope of developmental and preventive guidance.
  • Demonstrates sensitivity to the events/developments on the agenda of the society and the world and monitors these developments.
  • Sets an example to the society with his/her appearance, attitude, demeanor and behavior.
  • Acts in accordance with democracy, human rights, social, scientific and professional ethical value

Key Competencies

Advanced level of the key competencies listed below.

  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurship competence
  • Cultural awareness and expression competence

Further Info

There is no special end-of-term exam or final exam period that must be taken at the end of the academic year in order to receive the degree / complete the program or following the completion of the program. However, at the end of each semester, there are end-of-term exams immediately following the end of the semester.


Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education, training and other activities in higher education institutions.

• "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

• The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Deans Council.

2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.


Access Requirements

Students are accepted with Y-YGS / Y-LYS TM-3 score type given by ÖSYM. Foreign students are accepted to the program by meeting the special conditions determined by the Rectorate.


Conditions for Success
Graduation requirements specified in the Istanbul University Associate Degree-License Regulations apply.

Progression Paths (Relationship Type)

Psychological counselors who will graduate from the program can be employed in schools affiliated to the Ministry of National Education, guidance and research centers, private schools, counseling centers.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode