Yeterlilik Kodu | TR0030044425 | |
Yeterlilik Adı | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Artvin Çoruh Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Artvin Çoruh Üniversitesi Rektörlük Onur, Çayağzı, 08000 Artvin Merkez/Artvin | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.artvin.edu.tr | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Psikoloji | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri, ilgili öğretim üyeleri tarafından hazırlanan ders tanımlarında belirtilmiştir. Ayrıca, her dönem, programda açılan her derste en az bir ara sınav ve bir dönem sonu sınavı uygulanmaktadır. Bununla birlikte her dönem bir alan dersinde juri-komite sınavı yapılmaktadır. Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak Artvin Çoruh Üniversitesi Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin ilgili maddeleri uygulanır. Konu ile ilgili detaylı bilgi için https://www.artvin.edu.tr/uploads/www.artvin.edu.tr/userfiles/files/mevzuatlar/yonetmelikler/onlisans_lisans_yonetmelik1.pdf adresine bakınız. Öğrencinin Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı programdaki tüm derslerini başarmış olması, asgari 240 ECTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme merkezinin düzenlediği üniversite giriş sınav sonuçlarına göre öğrenci kabul etmektedir. Yurt içi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversite tarafından onaylanmış ve bir anlaşma ile sınırları belirlenmiş öğrenci değişim programları kapsamında yurt dışından gelen öğrenciler bölümde İngilizce olarak verilen dersleri alabilirler. Öğrenci Türkçe dil bilgisi yeterliliğine sahipse programda belirtilen Türkçe derslere de kayıt yaptırabilir. | |
Başarma Şartları | Öğrencinin Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı programdaki tüm derslerini başarmış olması, asgari 240 ECTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir. İçeriği Yüksek Öğretim Kurulu tarafından belirlenen rehberlik ve psikolojik danışmanlık lisans programının müfredatında belirtilen dersleri başarıyla tamamlayan öğrenciler mezun olmaya hak kazanırlar. Programdan mezun olabilmek için öğrencilerin asgari 240 AKTSlik dersi başarıyla tamamlanmış olması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Programından mezun olan bireyler Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi eğitim kurumlarında; rehberlik ve araştırma merkezlerinde (RAM), okulöncesi, ilkokul, ortaokul, lise, özel eğitim mesleki eğitim merkezleri ve halk eğitim merkezlerinde psikolojik danışman (rehberlik öğretmeni) olarak istihdam edilmekle birlikte, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı özel eğitim kurumlarında; özel okullar, kreşler, özel eğitim kurumları, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde görev yapabilmektedirler. Ayrıca, üniversitelerin psikolojik danışma ve rehberlik merkezlerinde ve Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı bünyesinde Aile Sosyal Destek Programı (ASDEP) birimlerinde çalışabilmektedirler. Bununla birlikte, Adalet Bakanlığı bünyesinde cezaevi, çocuk ıslah evi, denetimli serbestlik dairesi, aile ve çocuk mahkemelerinde, Türk Silahlı Kuvvetlerinde ve işletmelerin insan kaynakları bölümlerinde çalışabilmektedirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030044425
- Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir.
- Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
- Sosyal hizmetler alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik eğitim yapar.
- Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar.
- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir.
- Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir.
- Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir.
- Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir.
- Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular.
- Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilir.
- Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilir.
- Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
- Sosyal hizmetler alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar.
- Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar.
- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
- Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
- Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
- İnsan ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir.
Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri, ilgili öğretim üyeleri tarafından hazırlanan ders tanımlarında belirtilmiştir.
Ayrıca, her dönem, programda açılan her derste en az bir ara sınav ve bir dönem sonu sınavı uygulanmaktadır.
Bununla birlikte her dönem bir alan dersinde juri-komite sınavı yapılmaktadır.
Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak Artvin Çoruh Üniversitesi Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin ilgili maddeleri uygulanır.
Konu ile ilgili detaylı bilgi için https://www.artvin.edu.tr/uploads/www.artvin.edu.tr/userfiles/files/mevzuatlar/yonetmelikler/onlisans_lisans_yonetmelik1.pdf adresine bakınız.
Öğrencinin Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı programdaki tüm derslerini başarmış olması, asgari 240 ECTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir.
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme merkezinin düzenlediği üniversite giriş sınav sonuçlarına göre öğrenci kabul etmektedir.
Yurt içi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir.
Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir.
Üniversite tarafından onaylanmış ve bir anlaşma ile sınırları belirlenmiş öğrenci değişim programları kapsamında yurt dışından gelen öğrenciler bölümde İngilizce olarak verilen dersleri alabilirler.
Öğrenci Türkçe dil bilgisi yeterliliğine sahipse programda belirtilen Türkçe derslere de kayıt yaptırabilir.
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Programından mezun olan bireyler Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi eğitim kurumlarında; rehberlik ve araştırma merkezlerinde (RAM), okulöncesi, ilkokul, ortaokul, lise, özel eğitim mesleki eğitim merkezleri ve halk eğitim merkezlerinde psikolojik danışman (rehberlik öğretmeni) olarak istihdam edilmekle birlikte, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı özel eğitim kurumlarında; özel okullar, kreşler, özel eğitim kurumları, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde görev yapabilmektedirler.
Ayrıca, üniversitelerin psikolojik danışma ve rehberlik merkezlerinde ve Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı bünyesinde Aile Sosyal Destek Programı (ASDEP) birimlerinde çalışabilmektedirler.
Bununla birlikte, Adalet Bakanlığı bünyesinde cezaevi, çocuk ıslah evi, denetimli serbestlik dairesi, aile ve çocuk mahkemelerinde, Türk Silahlı Kuvvetlerinde ve işletmelerin insan kaynakları bölümlerinde çalışabilmektedirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030044425 | |
Qualification Title | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Diploması | |
Awarding Body | Artvin Coruh University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | https://www.artvin.edu.tr | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Psychology | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Having the knowledge to evaluate the nature, source, limits, accuracy, reliability and validity of information. Having the advanced theoretical and practical knowledge supported by textbooks, application instruments and other resources including current information in the related field. Being able to interpret and evaluate data, identify problems, analyze and develop solutions based on research and evidence through utiziling the advanced knowledge and skills acquired in the related field. Conducting education towards individuals, families and society by using the advanced theoretical and practical knowledge acquired in the field of social services. Fulfilling the responsibility of producing scientific knowledge specific to the field / conducting research at descriptive level. Taking responsibility both individually and as a team member to solve unpredictable complex problems encountered in applications related to the field. Determining the learning objectives and demonstrating that he/she has learned to learn. Identifying the learning resources, accessing the resources effectively / quickly. Demonstrating that he/she adopts lifelong learning, being open to improvement and carrying on this behavior. Deciding and applying the ways of accessing information. Being able to inform the relevant people and institutions about the issues related to the field; transferring ideas and suggestions for solutions to problems in writing and verbally. sharing his / her ideas and solution suggestions for problems with experts and non-experts by supporting them with quantitative and qualitative data. Organizing projects and activities and implementing them in cooperation with other professional groups for the social environment with the awareness of social responsibility. Monitoring and evaluating the events / developments on the agenda of the society and the world in the field of social services. Communicating effectively verbally and in writing. Documenting his/her professional activities and practices in an effective and safe manner /keeping an accurate and effective record of them. Behaving in accordance with social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results related to the field. Behaving in accordance with the laws, regulations, legislation and professional ethics rules related to his/her duties, rights and responsibilities as an individual. Being a role model to his/her colleagues and an example to society with his/her professional identity. Being competent in understanding the relationship between human and social environment. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Assessment and evaluation methods for each course are defined in the course descriptions prepared by the related faculty members. In addition, each semester, at least one midterm and one final exam is applied in each course opened in the program. However, a jury-committee exam is held in one field course each semester. The relevant articles of Artvin Coruh University Associate Degree (Vocational Training), Undergraduate Education and Examination Regulations are applied for exams and course success grades. Further information can be found at https://www.artvin.edu.tr/uploads/www.artvin.edu.tr/userfiles/files/mevzuatlar/yonetmelikler/onlisans_lisans_yonetmelik1.pdf The students are required to be successful in all the courses in the Guidance and Psychological Counseling curriculum, provide a minimum of 240 ECTS credits and have a GPA of at least 2.00 out of 4.00. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | This program accepts students according to the university entrance exam results organized by the to the process established by the OSYM (Student Selection and Placement Centre) regulations. A student who has started to study in an equivalent program at home or abroad can apply for transfer. The acceptance of the students is examined and evaluated privately before the beginning of the semestern and the conditions of each student and the degree to which they apply are taken into consideration. Students coming from abroad within the scope of student exchange programs approved by the university and determined by an agreement, can take the courses given in English in the so-called department. Besides, if the students have Turkish language proficiency, tthey can also register for the Turkish courses specified in the program. | |
Conditions for Success | The students are required to be successful in all the courses in the Guidance and Psychological Counseling curriculum, provide a minimum of 240 ECTS credits and have a GPA of at least 2.00 out of 4.00. Students who successfully complete the courses taking place in the curriculum of the undergraduate program of Guidance and Psychological Counseling, whose content is determined by the Council of Higher Education, are entitled to graduate. In order to graduate from the program, students must successfully complete a minimum of 240 ECTS courses and have a minimum GPA of 2.00 out of 4.00. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Individuals who have graduated from Guidance and Psychological Counseling Undergraduate Program can work as psychological counselors (guidance teachers) in official education institutions affiliated to the Ministry of National Education; in guidance and research centers (RAM), preschool, primary school, secondary school, high school, special education vocational education centers and public education centers. Besides they can be employed as psychological counselors (guidance teachers) in private education institutions affiliated to the Ministry of National Education; private schools, kindergartens, special education institutions, special education and rehabilitation centers. In addition, they can work in the psychological counseling and guidance centers of universities and in the Family Social Support Program (ASDEP) units within the Ministry of Family, Labor and Social Services. Moreover, they can be employed in the Ministry of Justice, prison, juvenile correctional house, probation department, family and juvenile courts, Turkish Armed Forces and human resources departments of enterprises. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030044425
Having the knowledge to evaluate the nature, source, limits, accuracy, reliability and validity of information. Having the advanced theoretical and practical knowledge supported by textbooks, application instruments and other resources including current information in the related field. Being able to interpret and evaluate data, identify problems, analyze and develop solutions based on research and evidence through utiziling the advanced knowledge and skills acquired in the related field. Conducting education towards individuals, families and society by using the advanced theoretical and practical knowledge acquired in the field of social services. Fulfilling the responsibility of producing scientific knowledge specific to the field / conducting research at descriptive level. Taking responsibility both individually and as a team member to solve unpredictable complex problems encountered in applications related to the field. Determining the learning objectives and demonstrating that he/she has learned to learn. Identifying the learning resources, accessing the resources effectively / quickly. Demonstrating that he/she adopts lifelong learning, being open to improvement and carrying on this behavior. Deciding and applying the ways of accessing information. Being able to inform the relevant people and institutions about the issues related to the field; transferring ideas and suggestions for solutions to problems in writing and verbally. sharing his / her ideas and solution suggestions for problems with experts and non-experts by supporting them with quantitative and qualitative data. Organizing projects and activities and implementing them in cooperation with other professional groups for the social environment with the awareness of social responsibility. Monitoring and evaluating the events / developments on the agenda of the society and the world in the field of social services. Communicating effectively verbally and in writing. Documenting his/her professional activities and practices in an effective and safe manner /keeping an accurate and effective record of them. Behaving in accordance with social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results related to the field. Behaving in accordance with the laws, regulations, legislation and professional ethics rules related to his/her duties, rights and responsibilities as an individual. Being a role model to his/her colleagues and an example to society with his/her professional identity. Being competent in understanding the relationship between human and social environment.
Assessment and evaluation methods for each course are defined in the course descriptions prepared by the related faculty members. In addition, each semester, at least one midterm and one final exam is applied in each course opened in the program. However, a jury-committee exam is held in one field course each semester. The relevant articles of Artvin Coruh University Associate Degree (Vocational Training), Undergraduate Education and Examination Regulations are applied for exams and course success grades. Further information can be found at https://www.artvin.edu.tr/uploads/www.artvin.edu.tr/userfiles/files/mevzuatlar/yonetmelikler/onlisans_lisans_yonetmelik1.pdf The students are required to be successful in all the courses in the Guidance and Psychological Counseling curriculum, provide a minimum of 240 ECTS credits and have a GPA of at least 2.00 out of 4.00.
This program accepts students according to the university entrance exam results organized by the to the process established by the OSYM (Student Selection and Placement Centre) regulations. A student who has started to study in an equivalent program at home or abroad can apply for transfer. The acceptance of the students is examined and evaluated privately before the beginning of the semestern and the conditions of each student and the degree to which they apply are taken into consideration. Students coming from abroad within the scope of student exchange programs approved by the university and determined by an agreement, can take the courses given in English in the so-called department. Besides, if the students have Turkish language proficiency, tthey can also register for the Turkish courses specified in the program.
Individuals who have graduated from Guidance and Psychological Counseling Undergraduate Program can work as psychological counselors (guidance teachers) in official education institutions affiliated to the Ministry of National Education; in guidance and research centers (RAM), preschool, primary school, secondary school, high school, special education vocational education centers and public education centers. Besides they can be employed as psychological counselors (guidance teachers) in private education institutions affiliated to the Ministry of National Education; private schools, kindergartens, special education institutions, special education and rehabilitation centers. In addition, they can work in the psychological counseling and guidance centers of universities and in the Family Social Support Program (ASDEP) units within the Ministry of Family, Labor and Social Services. Moreover, they can be employed in the Ministry of Justice, prison, juvenile correctional house, probation department, family and juvenile courts, Turkish Armed Forces and human resources departments of enterprises.
Qualification is continuous