Yeterlilik Kodu

TR0030219618

Yeterlilik Adı
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Diploması
Sorumlu KurumHacettepe Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiHacettepe Üniversitesi Rektörlüğü Sıhhiye / ANKARA
Sorumlu Kurum URLhttps://www.hacettepe.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Psikoloji
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Rehberlik ve psikolojik danışmanlık programımızın amacı, rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanına temel teşkil eden kuramsal bilgilere sahip; alana özgü geniş yelpazedeki hizmetleri sunabilecek bilgi, beceri ve tutumlara sahip; insan iyi oluşuna duyarlı, insan yaşamını gelişimsel bir süreç olarak kavramsallaştırabilen; bireysel ve toplumsal farklılıklara saygı, merak ve anlayışı olan; mesleki gelişim ile bireysel gelişimin bütünleştirebilen; toplumun çeşitli kesimleriyle çalışabilecek esneklik ve anlayışa sahip; rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanının gelişimi yönünde sorumluluk alan; değişen toplumsal koşullara uyum sağlayabilen; insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere sahip psikolojik danışmanlar yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. 

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Sosyal bilimsel olguları ele almada ve değerlendirmede kompleks düşünme becerileri göstermesine temel sağlayacak derecede bilgi birikimine ve anlayışa sahiptir.
  • Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanına temel teşkil eden kuramsal, felsefi ve uygulama bilgilerine sahiptir.
  • Psikolojik danışma alanının çeşitli sektörlerdeki uygulamalarına ilişkin kapsamlı bir bilgi ve anlayışa sahiptir.
  • İnsanların gelişimsel özelliklerini ve bireysel farklılıklarını açıklar.
  • Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü ve gelişmeleri izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
  • Ulusal ve uluslararası düzeyde kültürel farklılık ve çeşitliliği tanır.
  • Oryantasyondan mesleki rehberliğe ve eğitsel rehberlikten temel psikolojik danışma becerilerine uzanan bir yelpazede alanın becerilerini hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular.
  • Alanında edinmiş olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, çalıştığı koşullardaki paydaşlara (örneğin, aileler, öğretmenler, vb.) ve topluma eğitim etkinlikleri (konsültasyon hizmetleri) sunar.
  • Mesleğinde karşılaşabileceği sorunları sistematik ve bilimsel problem çözme basamaklarını izleyerek çözer.
  • Hizmet verdiği kurum ve çevrenin yerel koşullarını, bilimsel ve profesyonel ilkelere uygun bir şekilde irdeleyebilir ve bu koşullara uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programları hazırlayıp- uygulayabilir.
  • Hizmet verdiği danışanlar veya öğrencilerin yanısıra bu kişiler ve hizmetlerle ilgili olan diğer paydaşlarla da en üst derecede ilişki ve işbirliği kuracak sosyal becerileri sergileyebilir.
  • İnsan yaşamını gelişimsel bir süreç olarak kavramsallaştırabilir ve bu süreçte karşılaşılan güçlükleri gelişimsel fırsatlar olarak ele alıp, danışanlarının gelişimsel olarak yol almalarına katkıda bulunur.
  • Değişen toplumsal koşullara uyum sağlayabilir ve demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri kişisel ve profesyonel yaşamında bütünleştirir.
  • Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanı dahilindeki birçok hizmete ilişkin araştırma projesi hazırlar, araştırmayı yürütür ve araştırma sonuçlarını rapor haline getirerek sunar.
  • Hem kendi yaşamına hem de danışanlarının yaşamına ilişkin olumlu bir yaşam boyu öğrenme tutumuna sahiptir.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Hacettepe Üniversitesi Lisans Yönetmeliğinde belirtilen koşullara uygun olarak yürütülür.

https://www.hacettepe.edu.tr/duyuru/yonetmelikler/HU_onlisans_lisans_170619.pdf

 (1) Bir dersteki başarı durumu ders başarı notu ile belirlenir. Ders başarı notu, öğrencinin yarıyıl içinde gösterdiği başarı (ara sınavlar, ödevler, uygulamalı çalışmalar ve benzeri) ve genel sınavın birlikte değerlendirilmesiyle elde edilir. Genel sınavın ders başarı notuna etkisi en az %40, en çok %60 olabilir. Yarıyıl içi başarının ve genel sınavın ders başarı notuna etkileri ve öğrencinin başarılı sayılması için genel sınavda alması gereken en az not ile dersin uygulama planı, dersin sorumlu öğretim elemanı tarafından yarıyıl başında öğrencilere duyurulur. Genel sınava girmeyen öğrenci o dersten başarısız sayılır. Sınavlardan alınan ham puanlar, 100 üzerinden puanlara dönüştürülerek 24 üncü maddedeki not sistemine uyarlanarak genel başarı notu verilir.

(2) Bütünleme sınav sonuçları öğrencinin yarıyıl içi başarısı ile birlikte değerlendirilir.

(3) Sınav notları yazılı olarak ilan edilir. Ders başarı notunun hesaplanmasına ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.

Notlar

MADDE 24 – Ders başarı notlarını ifade eden puanlar, notlar, katsayıları ve anlamları aşağıda belirtilmiştir:

a)

Puanlar                           Notlar                           Katsayılar

95-100                              A1                                 4,00

90-94                                A2                                 3,75

85-89                                A3                                 3,50

80-84                                B1                                  3,25

75-79                                B2                                  3,00

70-74                                B3                                  2,75

65-69                                C1                                  2,50

60-64                                C2                                  2,25

55-59                                C3                                  2,00

50-54                                 D                                  1,75

0-49                                  F3                                  0,00

                                          F2                                  0,00

                                          F1                                  0,00

                                          F6                                  0,00

b) Harf notu karşılıkları aşağıdaki şekildedir:

1) F1: Devamsızlık nedeniyle genel ve bütünleme sınavına girme hakkı yok, başarısız.

2) F2: Genel veya bütünleme sınavına girme hakkı olduğu halde girmedi, başarısız.

3) F3: Genel veya bütünleme sınavına girdi, başarısız.

4) F6: Hazırlık sınıfında yıl içinde (devam dışında) yeterlik sınavına girme koşullarını yerine getiremediği için yeterlik ve bütünleme sınav hakkı yoktur.

(2) Bir dersten A1, A2, A3, B1, B2, B3, C1, C2, C3 ve D notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır.

(3) Ders başarı notu F2 veya F3 olan öğrenciler bütünleme sınavlarına girebilirler.

(4) Konservatuvarın kredili sisteme geçen bölümlerinde, okutulan dersler için Senato tarafından bu maddede belirtilenden farklı geçme notu belirlenebilir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.

Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

 Akreditasyon Derneği : EPDAD

Akreditason Başlangıç/Bitiş Tarihi :

16.04.2022 / 01.05.2027

Giriş Şartı
  • Programa kabul edilebilmek için lise mezunu olmak gerekir.
  • Öğrenciler, üniversiteye giriş sınavından aldıkları TM-3 puanlarına göre ÖSYM tarafından merkezi olarak yerleştirilmektedirler.
Başarma ŞartlarıLisans derecesi almak için program yeterliliklerini karşılayan en az 240 AKTS'lik dersi başarı ile tamamlamış ve en az 4 üzerinden 2.00 akademik ortalamaya sahip olmak gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Program mezunlarının çoğu Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Rehberlik Araştırma Merkezleri ile ilk ve ortaöğretim kurumlarında psikolojik danışman olarak çalışmaktadır.
  • Ayrıca özel psikolojik danışma merkezleri, aile ve çocuk mahkemeleri, özel okullar, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri, silahlı kuvvetler, üniversite psikolojik danışma merkezleri, sağlık ve endüstri kurumlarında çalışmaktadırlar.
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030219618


Yeterlilik Adı
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Hacettepe Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Hacettepe Üniversitesi Rektörlüğü Sıhhiye / ANKARA

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Rehberlik ve psikolojik danışmanlık programımızın amacı, rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanına temel teşkil eden kuramsal bilgilere sahip; alana özgü geniş yelpazedeki hizmetleri sunabilecek bilgi, beceri ve tutumlara sahip; insan iyi oluşuna duyarlı, insan yaşamını gelişimsel bir süreç olarak kavramsallaştırabilen; bireysel ve toplumsal farklılıklara saygı, merak ve anlayışı olan; mesleki gelişim ile bireysel gelişimin bütünleştirebilen; toplumun çeşitli kesimleriyle çalışabilecek esneklik ve anlayışa sahip; rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanının gelişimi yönünde sorumluluk alan; değişen toplumsal koşullara uyum sağlayabilen; insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere sahip psikolojik danışmanlar yetiştirmektir.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. 


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Sosyal bilimsel olguları ele almada ve değerlendirmede kompleks düşünme becerileri göstermesine temel sağlayacak derecede bilgi birikimine ve anlayışa sahiptir.
  • Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanına temel teşkil eden kuramsal, felsefi ve uygulama bilgilerine sahiptir.
  • Psikolojik danışma alanının çeşitli sektörlerdeki uygulamalarına ilişkin kapsamlı bir bilgi ve anlayışa sahiptir.
  • İnsanların gelişimsel özelliklerini ve bireysel farklılıklarını açıklar.
  • Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü ve gelişmeleri izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
  • Ulusal ve uluslararası düzeyde kültürel farklılık ve çeşitliliği tanır.
  • Oryantasyondan mesleki rehberliğe ve eğitsel rehberlikten temel psikolojik danışma becerilerine uzanan bir yelpazede alanın becerilerini hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular.
  • Alanında edinmiş olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, çalıştığı koşullardaki paydaşlara (örneğin, aileler, öğretmenler, vb.) ve topluma eğitim etkinlikleri (konsültasyon hizmetleri) sunar.
  • Mesleğinde karşılaşabileceği sorunları sistematik ve bilimsel problem çözme basamaklarını izleyerek çözer.
  • Hizmet verdiği kurum ve çevrenin yerel koşullarını, bilimsel ve profesyonel ilkelere uygun bir şekilde irdeleyebilir ve bu koşullara uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programları hazırlayıp- uygulayabilir.
  • Hizmet verdiği danışanlar veya öğrencilerin yanısıra bu kişiler ve hizmetlerle ilgili olan diğer paydaşlarla da en üst derecede ilişki ve işbirliği kuracak sosyal becerileri sergileyebilir.
  • İnsan yaşamını gelişimsel bir süreç olarak kavramsallaştırabilir ve bu süreçte karşılaşılan güçlükleri gelişimsel fırsatlar olarak ele alıp, danışanlarının gelişimsel olarak yol almalarına katkıda bulunur.
  • Değişen toplumsal koşullara uyum sağlayabilir ve demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri kişisel ve profesyonel yaşamında bütünleştirir.
  • Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanı dahilindeki birçok hizmete ilişkin araştırma projesi hazırlar, araştırmayı yürütür ve araştırma sonuçlarını rapor haline getirerek sunar.
  • Hem kendi yaşamına hem de danışanlarının yaşamına ilişkin olumlu bir yaşam boyu öğrenme tutumuna sahiptir.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Hacettepe Üniversitesi Lisans Yönetmeliğinde belirtilen koşullara uygun olarak yürütülür.

https://www.hacettepe.edu.tr/duyuru/yonetmelikler/HU_onlisans_lisans_170619.pdf

 (1) Bir dersteki başarı durumu ders başarı notu ile belirlenir. Ders başarı notu, öğrencinin yarıyıl içinde gösterdiği başarı (ara sınavlar, ödevler, uygulamalı çalışmalar ve benzeri) ve genel sınavın birlikte değerlendirilmesiyle elde edilir. Genel sınavın ders başarı notuna etkisi en az %40, en çok %60 olabilir. Yarıyıl içi başarının ve genel sınavın ders başarı notuna etkileri ve öğrencinin başarılı sayılması için genel sınavda alması gereken en az not ile dersin uygulama planı, dersin sorumlu öğretim elemanı tarafından yarıyıl başında öğrencilere duyurulur. Genel sınava girmeyen öğrenci o dersten başarısız sayılır. Sınavlardan alınan ham puanlar, 100 üzerinden puanlara dönüştürülerek 24 üncü maddedeki not sistemine uyarlanarak genel başarı notu verilir.

(2) Bütünleme sınav sonuçları öğrencinin yarıyıl içi başarısı ile birlikte değerlendirilir.

(3) Sınav notları yazılı olarak ilan edilir. Ders başarı notunun hesaplanmasına ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.

Notlar

MADDE 24 – Ders başarı notlarını ifade eden puanlar, notlar, katsayıları ve anlamları aşağıda belirtilmiştir:

a)

Puanlar                           Notlar                           Katsayılar

95-100                              A1                                 4,00

90-94                                A2                                 3,75

85-89                                A3                                 3,50

80-84                                B1                                  3,25

75-79                                B2                                  3,00

70-74                                B3                                  2,75

65-69                                C1                                  2,50

60-64                                C2                                  2,25

55-59                                C3                                  2,00

50-54                                 D                                  1,75

0-49                                  F3                                  0,00

                                          F2                                  0,00

                                          F1                                  0,00

                                          F6                                  0,00

b) Harf notu karşılıkları aşağıdaki şekildedir:

1) F1: Devamsızlık nedeniyle genel ve bütünleme sınavına girme hakkı yok, başarısız.

2) F2: Genel veya bütünleme sınavına girme hakkı olduğu halde girmedi, başarısız.

3) F3: Genel veya bütünleme sınavına girdi, başarısız.

4) F6: Hazırlık sınıfında yıl içinde (devam dışında) yeterlik sınavına girme koşullarını yerine getiremediği için yeterlik ve bütünleme sınav hakkı yoktur.

(2) Bir dersten A1, A2, A3, B1, B2, B3, C1, C2, C3 ve D notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır.

(3) Ders başarı notu F2 veya F3 olan öğrenciler bütünleme sınavlarına girebilirler.

(4) Konservatuvarın kredili sisteme geçen bölümlerinde, okutulan dersler için Senato tarafından bu maddede belirtilenden farklı geçme notu belirlenebilir.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.

Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

 Akreditasyon Derneği : EPDAD

Akreditason Başlangıç/Bitiş Tarihi :

16.04.2022 / 01.05.2027


Giriş Şartı
  • Programa kabul edilebilmek için lise mezunu olmak gerekir.
  • Öğrenciler, üniversiteye giriş sınavından aldıkları TM-3 puanlarına göre ÖSYM tarafından merkezi olarak yerleştirilmektedirler.

Başarma Şartları
Lisans derecesi almak için program yeterliliklerini karşılayan en az 240 AKTS'lik dersi başarı ile tamamlamış ve en az 4 üzerinden 2.00 akademik ortalamaya sahip olmak gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Program mezunlarının çoğu Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Rehberlik Araştırma Merkezleri ile ilk ve ortaöğretim kurumlarında psikolojik danışman olarak çalışmaktadır.
  • Ayrıca özel psikolojik danışma merkezleri, aile ve çocuk mahkemeleri, özel okullar, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri, silahlı kuvvetler, üniversite psikolojik danışma merkezleri, sağlık ve endüstri kurumlarında çalışmaktadırlar.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030219618

Qualification Title
Guidance and Psychological Counseling Undergraduate Diploma
Awarding BodyHacettepe University
Awarding Body ContactHacettepe University Faculty of Medicine Adnan Saygun Cad. Sıhhiye 06230 Altındağ\Ankara
Awarding Body Urlhttps://www.hacettepe.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024
TQF Level 6
Thematic AreasPsychology
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The purpose of the undergraduate program in Psychological Counseling and Guidance is to train psychological counselors who are equipped with basic theoretical knowledge of the field; knowledge, skills and attitudes that enable them to provide various services of the counseling profession; are sensitive to well-being of others; able to conceptualize human life as a developmental process; have curiosity, regard and understanding toward human diversity (individual and group differences); integrate professional and personal development; acquire cultural versatility to work with individuals from diverse backgrounds; take active roles in the growth and improvement of the counseling profession; who are team players and active citizens of the information society; have sufficient understanding of scientific research methods and high regard for science; and counselors who are able to effectively adjust to changing societal circumstances and are committed to democracy, human rights and high ethical standards.

Learning Environments

Education and training are carried out in the form of formal, open or distance education.

Description
  • Has sufficient breadth and depth of knowledge that enables him/her perform complex levels of thinking/reasoning in handling social scientific phenomena.
  • Holds sufficient degree of theoretical, philosophical and practical knowledge that constitutes the foundation of the field of psychological counseling and guidance.
  • Equipped with a rich variety of knowledge and understanding that enables him/her to work in various settings (sectors).
  • Demonstrates understanding/sensitivity to developmental characteristics and individual differences of others.
  • Able to access, evaluate, and use up to date information in the field of psychological counseling and guidance.
  • Demonstrates understanding/sensitivity to human diversity both at national and international levels.
  • Able to adapt his/her rich spectrum of skills for a variety of services (ranging from orientation services to career or educational guidance services) to the specific needs of clients and circumstances.
  • Uses his/her field knowledge and skills in creating partnerships (through collaboration, training and/or consultation) with other individuals, professionals or institutions.
  • Utilizes systematic/scientific problem solving steps in handling professional issues.
  • Able to prepare and implement psychological counseling and guidance programs based on effectively viewing/evaluating local circumstances of his/her services in accordance with scientific and ethical principles.
  • Acquires social skills that enable his/her to effectively collaborate not only with students and clients he/she provides direct services to but also with other stake-holders.
  • Conceptualizes human life as a developmental process, thus views human difficulties as challenges and chances for self-improvement and growth.
  • Demonstrates ability to effectively adjust to changing societal circumstances and is committed to democracy, human rights and high ethical standards in his/her both personal and professional pursuits.
  • Demonstrates the ability to prepare, conduct and write reports on research projects for various services provided in the field of psychological counseling and guidance.
  • Shows positive regard and attitudes toward life-long learning for self and others (clients).
Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

• Reading and writing competence
• Multilingual competence
• Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
• Digital competence
• Personal, social and learning to learn competence
• Citizenship competence
• Entrepreneurial competence
• Cultural awareness and expression competence

Further Info

The examination, assessment, and evaluation are carried out in according to the regulations which are specified in Hacettepe University Undergraduate Regulations/Guide. https://www.hacettepe.edu.tr/duyuru/yonetmelikler/HU_onlisans_lisans_170619.pdf

Quality Assurance

o oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Accreditation Organization Name; EPDAD 

ACCREDITATION START AND END DATE;

16.01.2022- 01.05.2027

Access Requirements
  • Persons need to be at least high school graduates.
  • Students are admitted to the program according to their TM-3 scores through national examination held by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM).
Conditions for SuccessTo receive a bachelor's degree, it is necessary to successfully complete at least 240 ECTS courses that meet the program qualifications and have an academic average of at least 2.00 out of 4.
Progression Paths (Relationship Type)
  • The biggest proportion of graduates of the program are employed at institutions (schools and Guidance and Research Centers) of the Ministry of National Education (MEB).
  • They also work at private counseling centers, courts of family and children, private schools, special education and rehabilitation centers, Turkish Armed Forces, counseling centers at universities and other institutions that even include forensics.
Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030219618


Qualification Title
Guidance and Psychological Counseling Undergraduate Diploma

Awarding Body
Hacettepe University

Awarding Body Contact
Hacettepe University Faculty of Medicine Adnan Saygun Cad. Sıhhiye 06230 Altındağ\Ankara

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The purpose of the undergraduate program in Psychological Counseling and Guidance is to train psychological counselors who are equipped with basic theoretical knowledge of the field; knowledge, skills and attitudes that enable them to provide various services of the counseling profession; are sensitive to well-being of others; able to conceptualize human life as a developmental process; have curiosity, regard and understanding toward human diversity (individual and group differences); integrate professional and personal development; acquire cultural versatility to work with individuals from diverse backgrounds; take active roles in the growth and improvement of the counseling profession; who are team players and active citizens of the information society; have sufficient understanding of scientific research methods and high regard for science; and counselors who are able to effectively adjust to changing societal circumstances and are committed to democracy, human rights and high ethical standards.


Learning Environments

Education and training are carried out in the form of formal, open or distance education.


Description
  • Has sufficient breadth and depth of knowledge that enables him/her perform complex levels of thinking/reasoning in handling social scientific phenomena.
  • Holds sufficient degree of theoretical, philosophical and practical knowledge that constitutes the foundation of the field of psychological counseling and guidance.
  • Equipped with a rich variety of knowledge and understanding that enables him/her to work in various settings (sectors).
  • Demonstrates understanding/sensitivity to developmental characteristics and individual differences of others.
  • Able to access, evaluate, and use up to date information in the field of psychological counseling and guidance.
  • Demonstrates understanding/sensitivity to human diversity both at national and international levels.
  • Able to adapt his/her rich spectrum of skills for a variety of services (ranging from orientation services to career or educational guidance services) to the specific needs of clients and circumstances.
  • Uses his/her field knowledge and skills in creating partnerships (through collaboration, training and/or consultation) with other individuals, professionals or institutions.
  • Utilizes systematic/scientific problem solving steps in handling professional issues.
  • Able to prepare and implement psychological counseling and guidance programs based on effectively viewing/evaluating local circumstances of his/her services in accordance with scientific and ethical principles.
  • Acquires social skills that enable his/her to effectively collaborate not only with students and clients he/she provides direct services to but also with other stake-holders.
  • Conceptualizes human life as a developmental process, thus views human difficulties as challenges and chances for self-improvement and growth.
  • Demonstrates ability to effectively adjust to changing societal circumstances and is committed to democracy, human rights and high ethical standards in his/her both personal and professional pursuits.
  • Demonstrates the ability to prepare, conduct and write reports on research projects for various services provided in the field of psychological counseling and guidance.
  • Shows positive regard and attitudes toward life-long learning for self and others (clients).

Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

• Reading and writing competence
• Multilingual competence
• Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
• Digital competence
• Personal, social and learning to learn competence
• Citizenship competence
• Entrepreneurial competence
• Cultural awareness and expression competence


Further Info

The examination, assessment, and evaluation are carried out in according to the regulations which are specified in Hacettepe University Undergraduate Regulations/Guide. https://www.hacettepe.edu.tr/duyuru/yonetmelikler/HU_onlisans_lisans_170619.pdf


Quality Assurance

o oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Accreditation Organization Name; EPDAD 

ACCREDITATION START AND END DATE;

16.01.2022- 01.05.2027


Access Requirements
  • Persons need to be at least high school graduates.
  • Students are admitted to the program according to their TM-3 scores through national examination held by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM).

Conditions for Success
To receive a bachelor's degree, it is necessary to successfully complete at least 240 ECTS courses that meet the program qualifications and have an academic average of at least 2.00 out of 4.

Progression Paths (Relationship Type)
  • The biggest proportion of graduates of the program are employed at institutions (schools and Guidance and Research Centers) of the Ministry of National Education (MEB).
  • They also work at private counseling centers, courts of family and children, private schools, special education and rehabilitation centers, Turkish Armed Forces, counseling centers at universities and other institutions that even include forensics.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode