Yeterlilik Kodu | TR0030220909 | |
Yeterlilik Adı | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Tezli Yüksek Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Kırıkkale Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Kırıkkale Üniversitesi Rektörlüğü Ankara Yolu 7.Km 71450 Yahşihan/ KIRIKKALE | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.kku.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 7 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 7 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Psikoloji | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Yüksek Lisans Programının iki temel amacı vardır. Birincisi, adaylara araştırma metodolojisine ilişkin bilişsel yeterlik, duyuşsal özellik ve davranışsal beceriler kazandırmaktır. İkincisi ise Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki danışma kuramları, kişilik kuramları, bireysel-grupla danışma ilke ve teknikleri ile davranış bozuklukları konularında uzmanlık düzeyinde bilgi sahibi olma ve bu bilgileri kendine has bir yapıda içselleştirip uygun yerde ve zamanda kullanabilme becerisi kazandırmaktır. Ayrıca aday aynı alanda doktora eğitimi sürecinde odaklaşacağı konuya ilişkide hzırbulunuşluk düzeyi artırılır. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün şekilde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarlarda uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri üstü düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Bu konuda Kırıkkale Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğince belirlenen ölçütler esas alınacaktır. Bu konuda Kırıkkale Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğince belirlenen ölçütler esas alınacaktır. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir tezli yüksek lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Tezli yüksek lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; tezli yüksek lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |
Giriş Şartı | Başvuruda kabul edilen lisans programları: Rehberlik ve Psikolojik Danışma ve Psikoloji alanlarında en az 4 yıllık lisans diplomasına sahip olan adaylar başvurabilirler. Minimum lisans akademik ortalaması: 2.50 ALES Minimum Puanı: 55 ( x) EA ( ) SÖZ ( ) SAY | |
Başarma Şartları | Bu konuda Kırıkkale Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğince belirlenen ölçütler esas alınacaktır. Alınması gereken minimum ders sayısı: Dokuz ders + Seminer Kazanılması gereken yerel kredi ve AKTS: 27 kredi/60 AKTS Minimum akademik not ortalaması: 2.50 | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Program mezunlarının çoğu Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Rehberlik Araştırma Merkezleri ile ilk ve ortaöğretim kurumlarında “psikolojik danışman” olarak çalışmaktadır. Ayrıca üniversitelerde akademisyen olarak, üniversitelerin psikolojik danışma birimlerinde, özel psikolojik danışma merkezleri, Türk Silahlı Kuvvetleri ve emniyet kurumlarının psikolojik danışma birimleri, aile ve çocuk mahkemeleri, diğer sağlık ve endüstri kurum/kuruluşlarında da istihdam olanağı bulunmaktadır. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030220909
ISCO:08
ISCO:08
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Yüksek Lisans Programının iki temel amacı vardır. Birincisi, adaylara araştırma metodolojisine ilişkin bilişsel yeterlik, duyuşsal özellik ve davranışsal beceriler kazandırmaktır. İkincisi ise Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki danışma kuramları, kişilik kuramları, bireysel-grupla danışma ilke ve teknikleri ile davranış bozuklukları konularında uzmanlık düzeyinde bilgi sahibi olma ve bu bilgileri kendine has bir yapıda içselleştirip uygun yerde ve zamanda kullanabilme becerisi kazandırmaktır. Ayrıca aday aynı alanda doktora eğitimi sürecinde odaklaşacağı konuya ilişkide hzırbulunuşluk düzeyi artırılır.
Eğitim ve öğretim örgün şekilde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarlarda uygulamalı eğitimler yapılır.
- Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, güdülenme kuramları hakkında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bu bilgileri iş yaşamından okul yaşamına kadar pek çok alanda kullanma becerisi kazanır
- Çağdaş Psikolojik Danışma kuramlarını ayrıntılı olarak tanır ve karşılaştırarak analiz ederek, elde ettiği kuramsal bilgiyi alana yönelik uygulamalarda kullanabilir
- Öğrencilerin kişilik özelliklerini, yetenek, ilgi ve becerilerini ayrıntılı olarak saptar ve bunu öğrencinin kişisel, mesleki ve eğitsel gelişimini destekleyici şekilde kullanır
- Bireysel danışma uygulama becerilerini, danışanların gerek uyum ya da işlevselliklerini engelleyici sıkıntılarıyla başa çıkma becerileri kazanmalarına gerekse kendilerini geliştirebilmelerine yardımcı olmak amacıyla kullanır
- Farklı yaklaşımlara dayalı olarak farklı durumlara ilişkin bireysel psikolojik danışma oturumları tasarlar ve uygular
- Bir ya da birden fazla duruma ilişkin uzmanlık isteyen psikolojik testler ve nasıl uygulandıklarına ilişkin detaylı bilgi sahibi olur
- İş yaşamında ya da uygulamada, akademik yaşamından getirdiği bilgi, beceri ve yeterlilikleri kullanır
- Kişilerarası ilişkileri engelleyici unsurları, nedenlerini ve nasıl aşılabileceğini belirler ve iletişim becerilerini geliştirmeye yönelik kuramlarla uygulamaları karşılaştırmaları olarak değerlendirir
- Psikolojik bozukluklara ilişkin tanılama ve yardım süreci hakkına detaylı bilgi sahibi olarak bu bilgiyi vaka örnekleri üzerinde uygulama becerisi kazanır
- Yüksek lisans eğitiminin ve araştırmalarının gerektirdiği ölçülerde araştırma ve yayın yapma beceri kazanır
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri üstü düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Bu konuda Kırıkkale Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğince belirlenen ölçütler esas alınacaktır. Bu konuda Kırıkkale Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğince belirlenen ölçütler esas alınacaktır.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar, YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde tezli yüksek lisans programlarının kalite güvencesi şu şekilde sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir tezli yüksek lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Tezli yüksek lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; tezli yüksek lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Başvuruda kabul edilen lisans programları: Rehberlik ve Psikolojik Danışma ve Psikoloji alanlarında en az 4 yıllık lisans diplomasına sahip olan adaylar başvurabilirler. Minimum lisans akademik ortalaması: 2.50 ALES Minimum Puanı: 55 ( x) EA ( ) SÖZ ( ) SAY
Program mezunlarının çoğu Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Rehberlik Araştırma Merkezleri ile ilk ve ortaöğretim kurumlarında “psikolojik danışman” olarak çalışmaktadır. Ayrıca üniversitelerde akademisyen olarak, üniversitelerin psikolojik danışma birimlerinde, özel psikolojik danışma merkezleri, Türk Silahlı Kuvvetleri ve emniyet kurumlarının psikolojik danışma birimleri, aile ve çocuk mahkemeleri, diğer sağlık ve endüstri kurum/kuruluşlarında da istihdam olanağı bulunmaktadır.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030220909 | |
Qualification Title | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (YL/Tezli) Masters Degree | |
Awarding Body | Kirikkale University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.kku.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 7 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 7 | |
Thematic Areas | Psychology | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Based on undergraduate level qualifications, develops knowledge of motivation theories at the level of expertise and gains the ability to use this knowledge in many areas from work life to school life. Students will be able to know contemporary psychological counseling theories in detail and use them to analyze and compare the theoretical knowledge. To be able to determine the personality traits, skills, interests and skills of the students in detail and to support the personal, professional and educational development of the students. Individual counseling uses skills to help students develop skills to cope with the challenges of preventing or adapting their adaptation or functionality. Designs and implements individual counseling sessions on different situations based on different approaches. Have detailed knowledge about psychological tests that require expertise in one or more situations and how they are applied. Uses the knowledge, skills and competences of academic life in business or in practice. Identifies the factors that prevent interpersonal relationships, their causes and how they can be overcome, and evaluates theories and practices to improve their communication skills. Students will gain the ability to apply this information on case examples by knowing the right of diagnosis and assistance process related to psychological disorders. To gain the ability to research and publish as required by the graduate education and researches. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | The criteria determined by Kırıkkale University Graduate Education and Examination Regulation will be taken into consideration. The criteria determined by Kırıkkale University Graduate Education and Examination Regulation will be taken into consideration. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Undergraduate programs accepted in the application: Candidates who have a bachelors degree in Guidance and Psychological Counseling and Psychology for at least 4 years can apply. Minimum undergraduate academic average: 2.50 ALES Minimum Score: 55 (x) EA () SAY () SAY | |
Conditions for Success | The criteria determined by Kırıkkale University Graduate Education and Examination Regulation will be taken into consideration. Minimum number of courses: Nine courses + Seminar Local credits to be earned and ECTS: 27 credits / 60 ECTS Minimum academic average: 2.50 | |
Progression Paths (Relationship Type) | Most of the graduates of the program work as a psychological counselor in the Guidance Research Centers and the primary and secondary schools affiliated to the Ministry of National Education. In addition, as an academician in universities, there are employment opportunities in the psychological counseling units of universities, private counseling centers, psychological counseling units of Turkish Armed Forces and security institutions, family and child courts and other health and industrial institutions / organizations. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030220909
Based on undergraduate level qualifications, develops knowledge of motivation theories at the level of expertise and gains the ability to use this knowledge in many areas from work life to school life. Students will be able to know contemporary psychological counseling theories in detail and use them to analyze and compare the theoretical knowledge. To be able to determine the personality traits, skills, interests and skills of the students in detail and to support the personal, professional and educational development of the students. Individual counseling uses skills to help students develop skills to cope with the challenges of preventing or adapting their adaptation or functionality. Designs and implements individual counseling sessions on different situations based on different approaches. Have detailed knowledge about psychological tests that require expertise in one or more situations and how they are applied. Uses the knowledge, skills and competences of academic life in business or in practice. Identifies the factors that prevent interpersonal relationships, their causes and how they can be overcome, and evaluates theories and practices to improve their communication skills. Students will gain the ability to apply this information on case examples by knowing the right of diagnosis and assistance process related to psychological disorders. To gain the ability to research and publish as required by the graduate education and researches.
The criteria determined by Kırıkkale University Graduate Education and Examination Regulation will be taken into consideration. The criteria determined by Kırıkkale University Graduate Education and Examination Regulation will be taken into consideration.
Undergraduate programs accepted in the application: Candidates who have a bachelors degree in Guidance and Psychological Counseling and Psychology for at least 4 years can apply. Minimum undergraduate academic average: 2.50 ALES Minimum Score: 55 (x) EA () SAY () SAY
Most of the graduates of the program work as a psychological counselor in the Guidance Research Centers and the primary and secondary schools affiliated to the Ministry of National Education. In addition, as an academician in universities, there are employment opportunities in the psychological counseling units of universities, private counseling centers, psychological counseling units of Turkish Armed Forces and security institutions, family and child courts and other health and industrial institutions / organizations.
Qualification is continuous