Yeterlilik Kodu | TR0030023070 | |||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Reklamcılık Lisans Diploması | |||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | İstanbul Bilgi Üniversitesi | |||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Eski Silahtarağa Elektrik Santralı Kazım Karabekir Cad. No: 2/13 34060 Eyüpsultan İstanbul | |||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | https://www.bilgi.edu.tr/tr/ | |||||||||||||||||||||||||
Yönelim | - | |||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. | ||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 6 | |||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Pazarlama ve reklamcılık | |||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |||||||||||||||||||||||||
Kategori | - | |||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | - | |||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | - | |||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) | - | |||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | - | |||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler | - | |||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | - | |||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı |
| |||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Öğrencinin 240 AKTS kredisini tamamlamış olması ve Ağırlıklı Genel Not Ortalaması (CGPA)’nın -hiçbir dersten kalmamak koşuluyla- 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şartı aranmaktadır. | |||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı | - | |||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) |
| |||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030023070
-
Anahtar Öğrenme Çıktıları;
- Programdan mezun olanlar;
- Pazarlama, geleneksel ve dijital pazarlama iletişimi ve reklamcılık alanlarına temel oluşturan kuram, kavram, yöntem, araç ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla tartışır ve yorumlar.
- Reklamcılık alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak durum analizi yapabilir, sorunları tespit edebilmek ve yenilikçi çözüm önerileri geliştirir.
- Reklamcılık alanında içerik üretme, yayma ve sürdürme için gerekli verileri bilimsel yöntemlerle toplar, irdeler ve kullanabilir.
- Yapılan çalışmalarda öngörülmemiş sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilir ve yetki verildiğinde sorumluluğundaki kişilere liderlik edebilir.
- Reklamcılık alanını destekleyen diğer disiplinlere ilişkin temel bilgileri edinir ve bu disiplinlerle kuramsal bağlar kurarak yeni çalışma alanları geliştirir.
- Reklamcılık alanındaki güncel gelişmeleri yakından takip edebilir, alanın temel dinamiklerindeki süreklilikleri ve değişiklikleri tespit edebilir.
- Yaratıcılık becerilerini geliştirir ve bu becerileri sahadaki iletişim sorunlarına yönelik çözüm önerileri ve yeni fikirler üretme sürecinde kullanır.
-
Tamamlayıcı Öğrenme Çıktıları;
- Programdan mezun olanlar;
- Bölgesel, ulusal ve küresel konular/sorunlar hakkında bilgi sahibi olur, bunlarla ilgili kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve bunları kamuya anlatabilme becerisi edinir.
- Reklamcılığın çeşitli alanlarında edinilen bilgi, beceri ve yetkinlikleri hayat boyu bireysel ve toplumsal sorumluluklar ve etik değerler doğrultusunda kullanır ve geliştirir.
- Geleneksel ve dijital pazarlama iletişimi ve reklamcılığın farklı alanlarında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında etik değerler doğrultusunda hareket eder.
- Bir yabancı dili kullanarak reklamcılık alanıyla ilgili bilgileri, teknikleri, yöntemleri, araştırmaları takip edebilmek ve uluslararası meslektaşları ile iletişim kurabilir.
- Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
BAŞARI NOTU | KATSAYI |
A | 4,00 |
A- | 3,70 |
B+ | 3,30 |
B | 3,00 |
B- | 2,70 |
C+ | 2,30 |
C | 2,00 |
C- | 1,70 |
D+ | 1,30 |
D | 1,00 |
F | 0,00 |
- (1) Lise diploması (2) Ulusal Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavları yoluyla yerleştirilmiş olmak (3) İstanbul Bilgi Üniversitesi İngilizce Dil Sınavı (BİLET) veya TOEFL ya da benzeri uluslararası seviyede tanınmış olan bir dil sınavından geçerli not almış olmak (4) Meslek Yüksekokullarının aynı ya da benzeri bölümlerinden mezun olmuş olan ön lisans öğrencileri için, Dikey Geçiş sınavı yoluyla yerleştirilmiş olmak (5) Yabancı öğrenciler için, üniversiteye doğrudan başvurmuş ve yerleştirilmiş olmak; üniversitenin internet sitesinde belirtilmiş olan kamuya açık ulusal ve kurumsal yönetmelikler çerçevesinde Üniversite tarafından değerlendirilmiş olmak
- Mezunlarımız reklam ajanslarında müşteri temsilcisi, reklam yazarı, sanat yönetmeni, kreatif direktör, stratejik planlamacı pozisyonları ile işletmelerin marka yönetimi ve pazarlama departmanlarının yanı sıra medya planlama ve dijital pazarlama ajanslarında, pazar araştırma ve prodüksiyon firmalarında çeşitli pozisyonlarda çalışma imkanı bulabilmektedir.
- Yeterlilik süresiz olarak geçerlidir.
Qualification Code | TR0030023070 | |||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | ||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Istanbul Bilgi University | |||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | https://www.bilgi.edu.tr/en/university/about/ | |||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | https://www.bilgi.edu.tr/en/ | |||||||||||||||||||||||||
Orientation | - | |||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. | ||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 6 | |||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Marketing and advertising | |||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification | - | |||||||||||||||||||||||||
Category | - | |||||||||||||||||||||||||
Credit Value | - | |||||||||||||||||||||||||
Program Duration | - | |||||||||||||||||||||||||
Program Profile | - | |||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | - | |||||||||||||||||||||||||
Description | Key Learning Outcomes;Graduates of the programs will be able to;
Supplementary Learning Outcomes;Graduates of the programs will be able to;
| |||||||||||||||||||||||||
Key Competencies | - | |||||||||||||||||||||||||
Further Info |
| |||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | - | |||||||||||||||||||||||||
Access Requirements | (1) High School Diploma (2) Placement through a nation-wide Student Selection and Placement Examinations (3) Certificate of Istanbul Bilgi University English Language Exam (BILET) or acceptable score of TOEFL or similar internationally recognised exams (4) For graduates of short-cycle degree programmes from the same or related fields of studies of vocational schools (MYOs), placement through a nation-wide Vertical Transfer Examination (Dikey Geçiş Sınavı) (5) For foreign students, placement by direct applications of candidates to the university and assessment by the university within the frameworks of the publicly available national and institutional regulations published on the university’s web site | |||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | A student is required to complete 240 ECTS credits and achieve a minimum CGPA of 2.00/4.00 with no failing grades. | |||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | Occupational opportunities cover all types positions in advertising agencies including account executive, copywriter, art director, creative director, strategic planner positions; in companies’ brand management and marketing deparment as well as various positions in media planning, digital marketing agencies and marketing research and production firms. | |||||||||||||||||||||||||
Legal Basis | - | |||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | Qualification is valid indefinitely. | |||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address |
TR0030023070
Key Learning Outcomes;
Graduates of the programs will be able to;
- Critically discuss and interpret theories, concepts, methods, tools and ideas in the fields of marketing, conventional and digital marketing communications, and advertising.
- Make use of the theoretical and practical knowledge in the advertising field to make situation analysis, identify problematic issues, and provide innovative solutions.
- Hold scientific principles during the collection, interpretation, publication and implementation of data for content production, dissemination and maintenance.
- Take responsibility individually or as a team in generating solutions to unexpected problems that arise during implementation process and lead people when given the necessary authority.
- Hold basic knowledge of other disciplines that support the advertising field and establish theoretical linkages with these fields to create new areas of research.
- Follow the latest developments in the advertising field closely; to be able to determine regularities and changes in the fundamental dynamics of the field.
- Use creative abilities in order to offer solutions and generate ideas on problems of communication in the fields of advertising.
Supplementary Learning Outcomes;
Graduates of the programs will be able to;
- Acquire knowledge of national, regional and global issues to be able to generate methods of solutions depending on related evidence and the ability to report those to the public.
- Use and enhance knowledge, abilities and competence obtained in fields of advertising under the light of individual and societal responsibilities and ethical values.
- Stick to ethical values during data collection, interpretation, result sharing and application processes in the fields of traditional and digital marketing communications and advertising.
- Follow international developments, techniques, methods, and research in the advertising field and communicate with international colleagues in a foreign language.
- Use computer software required by the discipline and possess literacy of information and communication technologies.
LETTER GRADE | POINTS |
A | 4.00 |
A- | 3.70 |
B+ | 3.30 |
B | 3.00 |
B- | 2.70 |
C+ | 2.30 |
C | 2.00 |
C- | 1.70 |
D+ | 1.30 |
D | 1.00 |
F | 0.00 |
(1) High School Diploma (2) Placement through a nation-wide Student Selection and Placement Examinations (3) Certificate of Istanbul Bilgi University English Language Exam (BILET) or acceptable score of TOEFL or similar internationally recognised exams (4) For graduates of short-cycle degree programmes from the same or related fields of studies of vocational schools (MYOs), placement through a nation-wide Vertical Transfer Examination (Dikey Geçiş Sınavı) (5) For foreign students, placement by direct applications of candidates to the university and assessment by the university within the frameworks of the publicly available national and institutional regulations published on the university’s web site
Occupational opportunities cover all types positions in advertising agencies including account executive, copywriter, art director, creative director, strategic planner positions; in companies’ brand management and marketing deparment as well as various positions in media planning, digital marketing agencies and marketing research and production firms.
Qualification is valid indefinitely.