Yeterlilik Kodu | TR0030022152 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Resim-İş Öğretmenliği Lisans Diploması | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | Bursa Uludağ Üniversitesi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Görükle Kampusu 16059 Nilüfer/BURSA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | https://www.uludag.edu.tr | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yönelim | Genel | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 Kodu: 2320.68 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 240 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) | Resim-İş Eğitimi Ana Bilim Dalı Lisans Programının genel amacı; görsel sanatlar alanıyla ilgili temel kuram ve uygulama bilgisine sahip ve sanatın temel prensiplerini çeşitli sanat disiplinlerinde uygulayabilecek yetkinlikte, temel pedagojik bilgi ve becerilerin yanı sıra çağdaş öğretim yöntem ve yaklaşımlarını benimseyen, güncel öğretim programlarıyla uyumlu öğretim süreçlerini planlayarak uygulayabilen, kültürel açıdan donanımlı, sanatsal duyarlılığa ve estetik bakışa sahip olan ve bu niteliklerini çevresine yansıtabilen sanat eğitimcileri yetiştirmektir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | Resim, Heykel, Seramik, Grafik, Tekstil, Fotoğraf ve Özgün baskı atölyeleri, üç adet derslik, bir adet drama atölyesi ve bir adet sergi salonundan oluşan öğrenme ortamları bulunmaktadır. Ayrıca eğitim-öğretim sürecinde okul dışı öğrenme ortamlarından yararlanılmaktadır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir;
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Bursa Uludağ Üniversitesi sunmuş olduğu hizmetleri iç kalite güvence mekanizmalarını da yapılandırmış şekilde YÖKAK kriterlerine uygun çalışmalar ile devam ettirmektedir. 2022 yılı içinde Kurumsal Akreditasyon Programına katılmış, sonrasında YÖKAK tarafından Aralık 2022'de yapılan saha değerlendirmesi ile "2 yıllık Koşullu Akreditasyon Belgesi" almıştır. Tam Akreditasyon hedefimize ulaşmak için 2022 KAP raporunda belirtilen iyileştirme alanlarına odaklanarak "BUÜ İyileştirme Planı" Kalite Komisyonu tarafından hazırlanmıştır. Bu planda öncelikli olarak RUBRİK değerlendirmesinde 3 puan alınan alanlar ele alınmış, 4 puan olan alanların da geliştirilmesine yönelik faaliyetler düşünülmüştür. Haziran 2023’te gerçekleşen Rektör değişimi ile organizasyonel değişimler yaşansa da, Kalite çalışmalarında yaratılan kültür ve sahiplenme ile çalışmalar hız kesmeden devam ettirilmiştir. Önceki dönemde olduğu gibi Bursa Uludağ Üniversitesi Üst Yönetiminin liderlik ve desteği ile gerçekleştirilecek çalışmalar ile 2025 ara değerlendirmede hedefimiz "5 yıllık Tam Akreditasyon Belgesini üniversitemize kazandırmaktır. Bu süreçte yapılan planlar, gerçekleşen faaliyetler, kurumun kalite güvence sisteminin yaygınlaşmasına katkı sağlamıştır. Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD) 1.05.2024/1.05.2027 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı | Resim-İş Öğretmenliği Programına öğrenci alımında, ÖSYM tarafından yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı ile üniversitemiz tarafından yapılan özel yetenek sınavı olmak üzere iki yöntem kullanılır. Özel yetenek sınavıyla öğrenci alan öğretmenlik programlarına başvurularda, okul puanının da dahil edildiği, Yerleştirme Temel Yeterlilik Testi (Y-TYT) puanında en düşük 800.000 inci başarı sırasına sahip olmaları gerekmektedir. Özel yetenek sınavı ile öğrenci alımında, alanın gerektirdiği sanatsal beceriyi ölçmek amacıyla karakalem desen çalışması veya gözleme dayalı karakalem desen çalışmasını içeren uygulamalı sınav yapılmaktadır. Özel yetenek sınavında 50 puanın altında alan adaylar başarısız sayılırlar. Programa giriş puanının hesaplamasında, Ortaöğretim Başarı Puanı, okul puanının dahil edildiği Yerleştirme Temel Yeterlilik Testi Puanı ve Özel Yetenek Sınav Puanı hesaplanır ve sıralamaya göre asil ve yedek liste belirlenir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | BUÜ Ön Lisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinde belirtilen; programda yer alan meslek bilgisi, genel kültür ve alan eğitimi zorunlu ve seçmeli derslerinin (toplam 240 AKTS karşılığı) tümünü başarı ile tamamlamış olması, genel ağırlıklı not ortalamasının ise 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gereklidir. Program yeterliliklerini yerine getirip başarı ile mezun olan adaylar Görsel Sanatlar Öğretmenliği alanında lisans diplomasına sahip olurlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
QrCode | ![]() |
TR0030022152
ISCO 08
Kodu: 2320.68
ISCO 08
Kodu: 2320.68
Resim-İş Eğitimi Ana Bilim Dalı Lisans Programının genel amacı; görsel sanatlar alanıyla ilgili temel kuram ve uygulama bilgisine sahip ve sanatın temel prensiplerini çeşitli sanat disiplinlerinde uygulayabilecek yetkinlikte, temel pedagojik bilgi ve becerilerin yanı sıra çağdaş öğretim yöntem ve yaklaşımlarını benimseyen, güncel öğretim programlarıyla uyumlu öğretim süreçlerini planlayarak uygulayabilen, kültürel açıdan donanımlı, sanatsal duyarlılığa ve estetik bakışa sahip olan ve bu niteliklerini çevresine yansıtabilen sanat eğitimcileri yetiştirmektir.
Resim, Heykel, Seramik, Grafik, Tekstil, Fotoğraf ve Özgün baskı atölyeleri, üç adet derslik, bir adet drama atölyesi ve bir adet sergi salonundan oluşan öğrenme ortamları bulunmaktadır. Ayrıca eğitim-öğretim sürecinde okul dışı öğrenme ortamlarından yararlanılmaktadır.
- Sanatsal bilgi ve becerilerini derinleştirerek görsel sanatların belirli bir dalında yetkinleşir.
- Donanımlı bir görsel sanatlar öğretmeni olabilmek amacıyla, yetkinleştiği sanat dalının yanı sıra farklı görsel sanat dallarında da temel düzeyde bilgi ve beceri sahibi olur.
- Sanatın doğrudan ya da dolaylı yollarla bağlantılı olduğu çeşitli disiplinlerle ilişkilerini kavrar.
- Başlangıcından günümüze, sanatın yerel ve evrensel bağlamdaki tarihsel gelişimine ilişkin bilgi edinir.
- Alanın temel uygulama bilgilerini, eğitimini aldığı sanatsal beceriler doğrultusunda yetkin bir biçimde kullanır.
- Bilimsel araştırma ilke ve yöntemlerini, mesleki yaşantısında karşılaştığı sorunlara çözüm üretmede kullanır.
- Görsel sanatlar eğitimine ve öğrencinin ihtiyaçlarına yönelik güncel öğretim teknolojilerini ve materyallerini yetkin bir şekilde kullanmak ve yeni öğretim materyalleri geliştirir.
- Türk kültürünün milli ve manevi değerlerini taşıyan sanat ve zanaat ürünlerinin estetik ve tarihsel değerlerine ilişkin bilgi edinir.
- Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
- Sanatsal öğrenme ve öğretme süreçleri kapsamında ilgili kurum, kuruluş ve kişiler ile iletişim kurarak iş birliği yapar.
- Atatürk ilke ve inkılapları konusunda bilgi sahibi olmak; etkili biçimde sözlü ve yazılı iletişim kurmak; en az bir yabancı dilin temel düzeyde bilgi ve becerisine sahip olmak ve bilişim teknolojilerini kullanır.
- Eğitim-öğretim etkinlikleri planlama-düzenleme, ölçme-değerlendirme ve görsel sanatlar öğretim yöntem ve teknikleri konusunda donanım kazanır.
- Türk Milli Eğitim sistemi kapsamında, öğretmenlik mesleğinin genel tutum ve değerlerini bilmek ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleri ile tanır.
- Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğrenme yaklaşımlarını öğrenir.
- Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler yoluyla belirli bir dersi, sınıf içi ve sınıf dışı uygulamalarla planlamak, öğrenme-öğretme sürecini yönetmek, izler ve değerlendirir.
- Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir;
- Görsel sanatlar alanıyla ilgili temel kuram ve uygulama bilgisine sahip bireyler yetiştirmek
- Görsel sanatlar alanında üretimlerde bulunan, yaşamında sanatı bir ifade aracı olarak kullanan, yerel ve evrensel düzeyde sanat kültürünün gelişmesine ve yaygınlaşmasına katkıda bulunan, analitik ve eleştirel düşünebilen bireyler yetiştirmek
- Sanatın temel prensiplerini çeşitli sanat disiplinlerinde uygulayabilecek yetkinlikte bireyler yetiştirmek
- Kültürel açıdan donanımlı, yaşamdaki güncel değişimleri takip eden, araştıran, sorgulayan, sanatsal duyarlılığa, estetik bakışa ve eleştirel düşünceye sahip olan ve bu niteliklerini çevresine yansıtabilen çağdaş sanat eğitimcileri yetiştirmek
- Temel pedagojik bilgi ve becerilerin yanı sıra çağdaş öğretim yöntem ve yaklaşımlarını benimseyen eğitimciler yetiştirmek
- Anabilim dalında kullanılan değerlendirme türlerinde; geleneksel ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarının yanı sıra görsel sanatlar alanına özgü, otantik ve yapılandırmacı yaklaşıma uygun alternatif değerlendirme yaklaşımları benimsenmektedir.
- Alan eğitimi, meslek bilgisi ve genel kültür ders grupları içinde yer alan kuramsal derslerde, açık uçlu ya da çoktan seçmeli ölçme araçları ile birlikte; süreç içinde, ödev, proje, sunum gibi değerlendirme yöntemleri kullanılmaktadır.
- Atölye derslerinde, öğrencilerin bilgi ve becerileri sanatsal ürünleri yoluyla değerlendirilmektedir. Öğrenci ürünlerinin değerlendirilmesinde proje, performans görevleri, portfolyo, dereceleme ölçekleri, öz, akran ve grup değerlendirme, çoktan seçmeli, açık uçlu ve ödev gibi çeşitli ölçme araç ve yöntemleri kullanılmaktadır.
- Bir dersin ara sınavının ham başarı notuna etkisi %40, yarıyıl/yıl sonu veya bütünleme sınavının etkisi % 60’tır. Bursa Uludağ Üniversitesi Önlisans ve Lisans Öğretim Yönetmeliğine göre sınavlar ve değerlendirme süreci yürütülür.
- Harf notlarının puan karşılıkları ve katsayıları aşağıdaki tabloda verilmiştir:
-
Sayısal Sınav Notu
Harf Notu
Ağırlıklı Katsayı
Başarı Derecesi
90-100
AA
4.00
Mükemmel
85-89
BA
3.50
Pekiyi
80-84
BB
3.00
İyi
75-79
CB
2.50
Orta
70-74
CC
2.00
Geçer
60-69
DC
1.5
Koşullu Geçer
50-59
DD
1.0
Koşullu Geçer
40-49
FD
0.5
Başarısız
39 ve altı
FF
0.0
Başarısız
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
- Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
- Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
- Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
- Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
- Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Bursa Uludağ Üniversitesi sunmuş olduğu hizmetleri iç kalite güvence mekanizmalarını da yapılandırmış şekilde YÖKAK kriterlerine uygun çalışmalar ile devam ettirmektedir. 2022 yılı içinde Kurumsal Akreditasyon Programına katılmış, sonrasında YÖKAK tarafından Aralık 2022'de yapılan saha değerlendirmesi ile "2 yıllık Koşullu Akreditasyon Belgesi" almıştır. Tam Akreditasyon hedefimize ulaşmak için 2022 KAP raporunda belirtilen iyileştirme alanlarına odaklanarak "BUÜ İyileştirme Planı" Kalite Komisyonu tarafından hazırlanmıştır. Bu planda öncelikli olarak RUBRİK değerlendirmesinde 3 puan alınan alanlar ele alınmış, 4 puan olan alanların da geliştirilmesine yönelik faaliyetler düşünülmüştür. Haziran 2023’te gerçekleşen Rektör değişimi ile organizasyonel değişimler yaşansa da, Kalite çalışmalarında yaratılan kültür ve sahiplenme ile çalışmalar hız kesmeden devam ettirilmiştir. Önceki dönemde olduğu gibi Bursa Uludağ Üniversitesi Üst Yönetiminin liderlik ve desteği ile gerçekleştirilecek çalışmalar ile 2025 ara değerlendirmede hedefimiz "5 yıllık Tam Akreditasyon Belgesini üniversitemize kazandırmaktır. Bu süreçte yapılan planlar, gerçekleşen faaliyetler, kurumun kalite güvence sisteminin yaygınlaşmasına katkı sağlamıştır.
Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD)
1.05.2024/1.05.2027
Resim-İş Öğretmenliği Programına öğrenci alımında, ÖSYM tarafından yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı ile üniversitemiz tarafından yapılan özel yetenek sınavı olmak üzere iki yöntem kullanılır. Özel yetenek sınavıyla öğrenci alan öğretmenlik programlarına başvurularda, okul puanının da dahil edildiği, Yerleştirme Temel Yeterlilik Testi (Y-TYT) puanında en düşük 800.000 inci başarı sırasına sahip olmaları gerekmektedir.
Özel yetenek sınavı ile öğrenci alımında, alanın gerektirdiği sanatsal beceriyi ölçmek amacıyla karakalem desen çalışması veya gözleme dayalı karakalem desen çalışmasını içeren uygulamalı sınav yapılmaktadır. Özel yetenek sınavında 50 puanın altında alan adaylar başarısız sayılırlar. Programa giriş puanının hesaplamasında, Ortaöğretim Başarı Puanı, okul puanının dahil edildiği Yerleştirme Temel Yeterlilik Testi Puanı ve Özel Yetenek Sınav Puanı hesaplanır ve sıralamaya göre asil ve yedek liste belirlenir.
- Lisans öğrencileri, çift anadal programıyla, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilir.
- Anabilim dalımızdan mezun olan öğrencilerimiz KPSS sınavından başarılı olduktan ve atandıktan sonra Görsel Sanatlar öğretmeni olarak çalışabilmektedir.
- Yüksek lisans, doktora veya sanatta yeterlik programları ile akademik gelişimlerini sağlayabilir ve üniversitelerde akademisyen olarak çalışabilmektedir.
- Mezun öğrencilerimiz aldıkları atölye eğitimlerinde yetkinleşerek özel sektörde çalışma imkânı bulabilmekte ve bunun yanında, güncel sanat ortamında profesyonel sanatçı olarak sanatını icra edebilmektedirler. Ayrıca tekstil firmalarında, reklam ajanslarında ya da farklı sektörlerde tasarımcı olarak çalışabilir veya özel kurslarda, özel atölyelerde ve belediyelerde kendi alanlarında eğitmen olarak profesyonel meslek yaşantılarına devam edebilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030022152 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | Bachelor's Degree in Art Education | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Bursa Uludağ University | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | Görükle Campus 16059 Nilüfer/BURSA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | https://www.uludag.edu.tr | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | General | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCO 08 Code: 2320.68 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 240 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile | The general purpose of the Art Education Department Undergraduate Program is to train art educators who have basic theoretical and practical knowledge in the field of visual arts, who are competent to apply the basic principles of art in various art disciplines, who adopt contemporary teaching methods and approaches as well as basic pedagogical knowledge and skills, who can plan and implement teaching processes compatible with current teaching programs, who are culturally equipped, who have artistic sensitivity and an aesthetic perspective, and who can reflect these qualities to their environment. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | There are Painting, Sculpture, Ceramics, Graphics, Textile, Photography, and Original Printing workshops, three classrooms, one drama workshop, and one exhibition hall. In addition, out-of-school learning environments are used during the education-training process. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Description |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies | Has advanced level of the key competencies listed below
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Further Info |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs; - YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions. - “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions are published every year within the framework of the criteria determined by YÖK. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”: 1. Creation and Approval of Curricula: 1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. The curricula of the National Core Curricula are approved by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. Bursa Uludağ University continues to provide services in accordance with the YÖKAK criteria by structuring internal quality assurance mechanisms. It participated in the Institutional Accreditation Program in 2022, and then received the "2-year Conditional Accreditation Certificate" with the field evaluation conducted by YÖKAK in December 2022. In order to achieve our full accreditation goal, the "BUÜ Improvement Plan" was prepared by the Quality Commission by focusing on the improvement areas specified in the 2022 KAP report. In this plan, the areas that received 3 points in the RUBRİK evaluation were addressed as a priority, and activities were considered to develop the areas that received 4 points. Although organizational changes occurred with the change of Rector in June 2023, the studies continued without slowing down with the culture and ownership created in quality studies. As in the previous period, our goal in the 2025 interim evaluation is to bring the "5-year Full Accreditation Certificate" to our university with the studies to be carried out with the leadership and support of Bursa Uludağ University Senior Management. The plans made and activities carried out during this process contributed to the expansion of the institution's quality assurance system. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements | In the admission of students to the Art and Crafts Teaching Program, two methods are used: the Higher Education Institutions Exam conducted by ÖSYM and the special talent exam conducted by our university. In applications to teaching programs that accept students with special talent exams, students must have a minimum of 800,000th success rank in the Placement Basic Proficiency Test (Y-TYT) score, which also includes the school score. In the admission of students with special talent exams, a practical exam is conducted that includes charcoal drawing work or charcoal drawing work based on observation in order to measure the artistic skills required by the field. Candidates who receive less than 50 points in the special talent exam are considered unsuccessful. In the calculation of the program entrance score, the High School Success Score, the Placement Basic Proficiency Test Score, which includes the school score, and the Special Talent Exam Score are calculated and the main and reserve lists are determined according to the ranking. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | It is mandatory to successfully complete all the compulsory and elective courses (equivalent to a total of 240 ECTS) in the program, including communication information, general culture and field education, and to have a grade of at least 2.00 out of 4.00 for those not weighted in general, as specified in the BUÜ Associate and Undergraduate Education and Training Regulation. Candidates who successfully graduate after fulfilling the program qualifications will receive a bachelor's degree in Visual Arts Teaching. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
QrCode | ![]() |
TR0030022152
ISCO 08 Code: 2320.68
ISCO 08 Code: 2320.68
The general purpose of the Art Education Department Undergraduate Program is to train art educators who have basic theoretical and practical knowledge in the field of visual arts, who are competent to apply the basic principles of art in various art disciplines, who adopt contemporary teaching methods and approaches as well as basic pedagogical knowledge and skills, who can plan and implement teaching processes compatible with current teaching programs, who are culturally equipped, who have artistic sensitivity and an aesthetic perspective, and who can reflect these qualities to their environment.
There are Painting, Sculpture, Ceramics, Graphics, Textile, Photography, and Original Printing workshops, three classrooms, one drama workshop, and one exhibition hall. In addition, out-of-school learning environments are used during the education-training process.
- Deepens artistic knowledge and skills to achieve proficiency in a specific field of visual arts.
- Acquires basic knowledge and skills in various visual art fields in addition to a specialized area to become a well-equipped visual arts teacher.
- Comprehends the connections between art and various disciplines, either directly or indirectly.
- Gains knowledge about the historical development of art from its beginnings to the present day in both local and universal contexts.
- Applies foundational practical knowledge of the field competently based on artistic skills acquired through education.
- Utilizes scientific research principles and methods to solve professional challenges encountered.
- Employs current teaching technologies and materials effectively to meet the needs of visual arts education and students.
- Understands the aesthetic and historical values of art and craft products that reflect the national and spiritual values of Turkish culture.
- Plans and implements professional projects and activities for the social environment with a sense of social responsibility.
- Establishes communication and collaborates with relevant institutions, organizations, and individuals within artistic learning and teaching processes.
- Possesses knowledge of Atatürk’s principles and reforms; communicates effectively both verbally and in writing; and demonstrates foundational skills in at least one foreign language while utilizing information technology.
- Develops expertise in planning and organizing educational activities, assessment and evaluation, and visual arts teaching methods and techniques.
- Recognizes the general attitudes and values of the teaching profession within the Turkish National Education system and gains comprehensive knowledge of educational sciences.
- Learns about different learning approaches in accordance with students' developmental characteristics.
- Plans specific lessons through knowledge and skills acquired in the program, integrating both in-class and extracurricular applications; manages, monitors, and evaluates the learning-teaching process.
- Understands the teacher’s roles in guidance and methods for getting to know students.
Has advanced level of the key competencies listed below
- To raise individuals who have basic theoretical and practical knowledge in the field of visual arts
- To raise individuals who produce in the field of visual arts, use art as a means of expression in their lives, contribute to the development and dissemination of art culture at local and universal levels, and are able to think analytically and critically
- To raise individuals who are competent to apply the basic principles of art in various art disciplines
- To raise contemporary art educators who are culturally equipped, follow, research, question current changes in life, have artistic sensitivity, aesthetic perspective and critical thinking, and can reflect these qualities to their environment
- To raise educators who adopt contemporary teaching methods and approaches as well as basic pedagogical knowledge and skills
- In the types of evaluation used in the department; in addition to traditional calculations and evaluation solutions, alternative evaluation approaches suitable for original and analytical methods specific to the field of visual arts are adopted.
- In theoretical courses such as field education, professional knowledge and general culture courses, open parts or existing elective tools, in the process, given, project, presentation, etc. evaluation methods are used.
- In workshop courses, information and content are evaluated through products. In the evaluation of student data, various tools and methods such as projects, performance rates, portfolios, grading scales, self, peer and group evaluation, partial elective, open models, homework and concept maps are used.
- The effect of a midterm exam on the raw success grade in a branch is 40%, and the effect of a semester/year-end or make-up exam is 60%. Exams and evaluation processes are carried out in accordance with Bursa Uludag University Regulation on Associate and Undergraduate Education
- Each student must register for the courses at the beginning of the semester and at least 70% of the theoretical courses in order to take the final exam, must have attended at least 80% of the applied courses.
- Students must take at least 1 midterm and final exam for each course are subjected.
- In general, the success grade is based on the midterm exam (homework, laboratory exam, including measurement tools such as quizzes etc.) contribute 40%, The contribution of the final exam is 60%.
- All exams are evaluated out of 100 points.
- Evaluation is done as absolute or relative evaluation.
- The point equivalents and coefficients of the letter grades are given in the table below:
-
Numerical Exam Grade
Letter Grade
Weighted Coefficient
Degree of Achievement
90-100
AA
4.00
Excellent
85-89
BA
3.50
Very good
80-84
BB
3.00
Good
75-79
CB
2.50
Medium
70-74
CC
2.00
Pass
60-69
DC
1.5
Conditional pass
50-59
DD
1.0
Conditional pass
40-49
FD
0.5
Failed
39 ve altı
FF
0.0
Failed
To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.
- “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions are published every year within the framework of the criteria determined by YÖK. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
1. Creation and Approval of Curricula:
1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. The curricula of the National Core Curricula are approved by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma.
Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
Bursa Uludağ University continues to provide services in accordance with the YÖKAK criteria by structuring internal quality assurance mechanisms. It participated in the Institutional Accreditation Program in 2022, and then received the "2-year Conditional Accreditation Certificate" with the field evaluation conducted by YÖKAK in December 2022. In order to achieve our full accreditation goal, the "BUÜ Improvement Plan" was prepared by the Quality Commission by focusing on the improvement areas specified in the 2022 KAP report. In this plan, the areas that received 3 points in the RUBRİK evaluation were addressed as a priority, and activities were considered to develop the areas that received 4 points. Although organizational changes occurred with the change of Rector in June 2023, the studies continued without slowing down with the culture and ownership created in quality studies. As in the previous period, our goal in the 2025 interim evaluation is to bring the "5-year Full Accreditation Certificate" to our university with the studies to be carried out with the leadership and support of Bursa Uludağ University Senior Management. The plans made and activities carried out during this process contributed to the expansion of the institution's quality assurance system.
In the admission of students to the Art and Crafts Teaching Program, two methods are used: the Higher Education Institutions Exam conducted by ÖSYM and the special talent exam conducted by our university. In applications to teaching programs that accept students with special talent exams, students must have a minimum of 800,000th success rank in the Placement Basic Proficiency Test (Y-TYT) score, which also includes the school score. In the admission of students with special talent exams, a practical exam is conducted that includes charcoal drawing work or charcoal drawing work based on observation in order to measure the artistic skills required by the field. Candidates who receive less than 50 points in the special talent exam are considered unsuccessful. In the calculation of the program entrance score, the High School Success Score, the Placement Basic Proficiency Test Score, which includes the school score, and the Special Talent Exam Score are calculated and the main and reserve lists are determined according to the ranking.
- Undergraduate students can take courses from two diploma programs simultaneously with the double major program and receive two separate undergraduate diplomas if they are successful.
- Our students who graduate from our department can work as Visual Arts teachers after passing the KPSS exam and being appointed.
- They can provide their academic development with master's, doctorate or art proficiency programs and work as academicians at universities.
- Our graduate students can find the opportunity to work in the private sector by becoming competent in the workshop training they receive and in addition, they can perform their art as professional artists in the contemporary art environment. They can also work as designers in textile companies, advertising agencies or different sectors or continue their professional careers as instructors in their own fields in private courses, private workshops and municipalities.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
Qualification is continuous.
