Yeterlilik Kodu

TR0030030354

Yeterlilik Adı
Rus Dili ve Edebiyatı Lisans Diploması
Sorumlu KurumYeditepe Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi İnönü Mah, Kayışdağı Cd. No:326A, 34755 Ataşehir/İstanbul
Sorumlu Kurum URLhttps://yeditepe.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Edebiyat ve dilbilim
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Rus dili ve Edebiyatı Programının amacı; bir yıllık Rusça Hazırlık ve dört yıl lisans programı eğitimi sonucunda, Rus dili ve Edebiyatı alanında gerekli bilgilere sahip, erek ve kaynak diller arasında iletişim ve çeviri yapma becerisine sahip, araştırma yöntemleri ile ilgili bilgilere ve onları kullanma becerilerine sahip, çalışma alanları ile ilgili en geniş bilgi ve altyapıya sahip araştırmacı ve sorgulayıcı bireyler yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları

Öğrenme ortamında bireye sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak şekilde ileri düzeyde kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgiye sahip olma imkanları sunulmaktadır. Öğrenenlere

a) Programlara erişme,

b) Sınavlara erişme,

c) Muafiyetlere erişme,

ç) Birimlerin belgelendirilmesine erişme,

d) Kredilerin biriktirilmesi ve transfer imkanlarına erişme,

e) Yeterliliklerin tanınması

gibi olanaklar sunulmaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Rus Dili ve Edebiyatı Bölümü mezunun aşağıdaki kazanımlara sahip olması beklenmektedir:

  1. Öğrenen, akademik alanda çalışma yapmak için gerekli olan kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olarak kullanabilme becerilerini geliştirir.
  2. Öğrenen, Rus dili, edebiyatı ve kültürüyle ilgili bilgileri kültürel, sosyal, etik, estetik, politik vb konulara uygulama becerisini geliştirir.
  3. Öğrenen, disiplinlerarası okuma yapma ve çözümleme becerisini geliştirir.
  4. Öğrenen, literatür tarama, çözümleme ve yorumlama becerisini geliştirir.
  5. Öğrenen, yazılı ve sözlü olarak etkin iletişim kurma, takım çalışması yapabilme ve özgün fikirler üretebilme becerilerini geliştirir.
  6. Öğrenen, mesleki etik ve sosyal sorumluluk bilincini geliştirir.
  7. Öğrenen, edebiyat kuramlarının temel konu ve kavramlarının, yaşam stratejilerini geliştirilmesinde kullanılma becerisini geliştirir.
  8. Öğrenen, edebiyat akımlarının evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlama becerisini geliştirir.
  9. Öğrenen, yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisini geliştirir.
  10. Öğrenen, çağdaş edebiyat konuları ve çağın kültürel sorunları hakkında bilgi sahibi olma becerisini geliştirir.
  11. Öğrenen, edebiyat ve estetik alanlarında araştırma yapabilmek için gerekli olan kaynakları ve modern araçları kullanma becerisini geliştirir.
Anahtar Yetkinlikler
  1. Okuma yazma yetkinliği
  2. Çoklu dil yetkinliği
  3. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  4. Vatandaşlık yetkinliği
  5. Girişimcilik yetkinliği
  6. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Programda yer alan her ders için uygulanan sınav türleri ve ölçme ve değerlendirme biçimleri "Ders Öğretim Planı"nda ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır. Başarı notları ve katsayıları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir:

BAŞARI NOTU KATSAYISI
AA 4.0
BA 3.5
BB 3.0
CB 2.5
CC 2.0
DC 1.5
DD 1.0
FA 0.0 Başarısız (Devamsızlık nedeniyle Yarıyıl sonunda sınava girmeye hak kazanamayan)
FF 0.0 Başarısız (Yarıyıl sonu sınava girip başarılı olamayan)

Ayrıca, öğrencilerin durumlarına göre aşağıdaki kısaltmalar kullanılır:

a) I-Eksik (Incomplete): Geçerli mazeretleri nedeniyle ders için gerekli çalışmaları tamamlayamayan öğrencilere verilir. Bu öğrencilerin, I notunun gerektirdiği eksiklikleri en geç izleyen yarıyılın ders ekleme/bırakma tarihi sonuna kadar tamamlamaları gerekir; eksikliklerin tamamlanması üzerine öğrenci gerekli notu alır, bu tarihe kadar eksikliklerin tamamlanmaması halinde öğrencinin I notu kendiliğinden FF notuna dönüşür.

b) L-İzinli (Leave): Bu Yönetmelik hükümleri uyarınca izinli olan öğrenciler için kullanılır.

c) NC-Kredisiz (Non-Credit): Kredisiz olarak alınan dersler için kullanılır.

ç) ND-Diplomaya Yönelik Olmayan (Non-Degree): Yeditepe Üniversitesinden diploma almaya yönelik olmayan ve kredili veya kredisiz olarak alınan dersler için kullanılır ve not ortalaması hesabına katılmaz.

d) P-Geçer (Pass): Not ortalamalarına katılmayan derslerden başarılı olan öğrencilere verilir.

e) R-Tekrar (Repeat): Dersin tekrarlandığını gösterir.

f) RR-Not Yükseltmek için Tekrar (Repeat Resigned): Not yükseltmek amacıyla tekrarlanan dersler için verilir.

g) (Değişik RG. 30.09.2018/305519 sy.) T-Transfer (Transfer): Yükseköğretim kurumu içinden veya dışından bir programdan transfer edilen ya da yurt dışı değişim programlarından alınıp başarılı olunan ve ilgili yönetim kurulunca intibakı onaylanan dersler için verilir ve not ortalaması hesabına katılır.

ğ) W-Dersten Çekilme (Withdrawal): Ders ekleme/bırakma tarihinden sonra her yıl akademik takvimde belirlenen süre içinde, danışmanın onayıyla gerçekleşir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

5. Bilgi yönetim sistemleri ve geribildirim mekanizmaları: Programın öğretim amaçları saptanırken paydaşları olarak belirlediği, öğrencilerinin, öğretim üyelerinin, bölüm danışma kurulunda yer alan mezunlarının, kamu ve özel sektörden işveren kurum temsilcilerinin görüşlerine başvurulmuştur. İç ve dış paydaşlardan gelen geri bildirimler programın yenilenmesi için dikkate alınmıştır.

Buna göre program öğretim amaçları, iç paydaşlardan elde edilen bilgiler ile güncellenmektedir. Özellikle Bölüm Akademik Kurulundaki görüşmeler, öğrencilerden dönem sonu alınan ders değerlendirme anketleri ve yeni mezunlarımızdan alınan memnuniyet anketleri ile ilgili güncelleme yapılmaktadır. Ayrıca ilgili güncellemede dış paydaşlar olarak mezunlarımızdan bazılarının çalıştığı kurumlardan alınan bilgi formları ve ulusal ve uluslararası diğer akademik kurumlardaki yetkin kişilerle yapılan görüşmeler de dikkate alınmaktadır.

Giriş Şartı

Öğrenci kabulü, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından düzenlenen merkezi sınav sonuçlarına ve Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen esaslara göre yapılır.

Programa öğrenci kabulü “Yeditepe Üniversitesi Hakkında” bölümünde yer alan “Öğrenci Kabulü” başlığı altında ayrıntılı bir şekilde açıklanmıştır.

Başarma ŞartlarıProgramda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Rus Dili ve Edebiyatı Bölümü mezunları filolog unvanı aldıktan sonra oldukça geniş bir alanda iş bulabilmekte ve kariyerlerini ilgi duydukları alana göre inşa edebilmektedir. Bu alanlardan biri akademidir. Lisans programının ardından belirlenen şartları yerine getiren mezunlar yüksek lisans ve doktora programlarına kayıt yaptırarak akademisyen olmakta ve Rus Dili ve Edebiyatı ile ilgili akademik çalışmalarda bulunabilmektedir. Bununla birlikte hem kamu kurumlarında hem de özel sektörde de iş olanakları bulunmaktadır. Dış ticaret firmaları, hukuk büroları, turizm sektörü, inşaat sektörü, gaz sektörü, Dışişleri Bakanlığı ve Turizm ve Kültür Bakanlığı başta olmak üzere devlet kurumları ve elçilikler, taşımacılık, gümrük, basın-yayın kurumları ve çeviri ve tercümanlık bürolarında çalışma imkanı bulabilmektedir. Bu farklı alanlarda akademisyenlik, çevirmenlik, mütercim tercümanlık, öğretmenlik gibi unvanlarla kariyer yapma fırsatı bulabilmektedir. Hem devlet kurumlarında hem de özel dershane ve kurslarda öğretmen olarak çalışmak isteyen mezunların ise lisans programları sırasında pedagojik formasyon alması gerekmektedir. Lisans eğitimi sırasında yapılacak çift ana dal ve yan dal programları da kariyer gelişimine destek olmaktadır.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030030354


Yeterlilik Adı
Rus Dili ve Edebiyatı Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Yeditepe Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
İnönü Mah, Kayışdağı Cd. No:326A, 34755 Ataşehir/İstanbul

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Rus dili ve Edebiyatı Programının amacı; bir yıllık Rusça Hazırlık ve dört yıl lisans programı eğitimi sonucunda, Rus dili ve Edebiyatı alanında gerekli bilgilere sahip, erek ve kaynak diller arasında iletişim ve çeviri yapma becerisine sahip, araştırma yöntemleri ile ilgili bilgilere ve onları kullanma becerilerine sahip, çalışma alanları ile ilgili en geniş bilgi ve altyapıya sahip araştırmacı ve sorgulayıcı bireyler yetiştirmektir.


Öğrenme Ortamları

Öğrenme ortamında bireye sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak şekilde ileri düzeyde kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgiye sahip olma imkanları sunulmaktadır. Öğrenenlere

a) Programlara erişme,

b) Sınavlara erişme,

c) Muafiyetlere erişme,

ç) Birimlerin belgelendirilmesine erişme,

d) Kredilerin biriktirilmesi ve transfer imkanlarına erişme,

e) Yeterliliklerin tanınması

gibi olanaklar sunulmaktadır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Rus Dili ve Edebiyatı Bölümü mezunun aşağıdaki kazanımlara sahip olması beklenmektedir:

  1. Öğrenen, akademik alanda çalışma yapmak için gerekli olan kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olarak kullanabilme becerilerini geliştirir.
  2. Öğrenen, Rus dili, edebiyatı ve kültürüyle ilgili bilgileri kültürel, sosyal, etik, estetik, politik vb konulara uygulama becerisini geliştirir.
  3. Öğrenen, disiplinlerarası okuma yapma ve çözümleme becerisini geliştirir.
  4. Öğrenen, literatür tarama, çözümleme ve yorumlama becerisini geliştirir.
  5. Öğrenen, yazılı ve sözlü olarak etkin iletişim kurma, takım çalışması yapabilme ve özgün fikirler üretebilme becerilerini geliştirir.
  6. Öğrenen, mesleki etik ve sosyal sorumluluk bilincini geliştirir.
  7. Öğrenen, edebiyat kuramlarının temel konu ve kavramlarının, yaşam stratejilerini geliştirilmesinde kullanılma becerisini geliştirir.
  8. Öğrenen, edebiyat akımlarının evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlama becerisini geliştirir.
  9. Öğrenen, yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisini geliştirir.
  10. Öğrenen, çağdaş edebiyat konuları ve çağın kültürel sorunları hakkında bilgi sahibi olma becerisini geliştirir.
  11. Öğrenen, edebiyat ve estetik alanlarında araştırma yapabilmek için gerekli olan kaynakları ve modern araçları kullanma becerisini geliştirir.

Anahtar Yetkinlikler
  1. Okuma yazma yetkinliği
  2. Çoklu dil yetkinliği
  3. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  4. Vatandaşlık yetkinliği
  5. Girişimcilik yetkinliği
  6. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Programda yer alan her ders için uygulanan sınav türleri ve ölçme ve değerlendirme biçimleri "Ders Öğretim Planı"nda ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır. Başarı notları ve katsayıları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir:

BAŞARI NOTU KATSAYISI
AA 4.0
BA 3.5
BB 3.0
CB 2.5
CC 2.0
DC 1.5
DD 1.0
FA 0.0 Başarısız (Devamsızlık nedeniyle Yarıyıl sonunda sınava girmeye hak kazanamayan)
FF 0.0 Başarısız (Yarıyıl sonu sınava girip başarılı olamayan)

Ayrıca, öğrencilerin durumlarına göre aşağıdaki kısaltmalar kullanılır:

a) I-Eksik (Incomplete): Geçerli mazeretleri nedeniyle ders için gerekli çalışmaları tamamlayamayan öğrencilere verilir. Bu öğrencilerin, I notunun gerektirdiği eksiklikleri en geç izleyen yarıyılın ders ekleme/bırakma tarihi sonuna kadar tamamlamaları gerekir; eksikliklerin tamamlanması üzerine öğrenci gerekli notu alır, bu tarihe kadar eksikliklerin tamamlanmaması halinde öğrencinin I notu kendiliğinden FF notuna dönüşür.

b) L-İzinli (Leave): Bu Yönetmelik hükümleri uyarınca izinli olan öğrenciler için kullanılır.

c) NC-Kredisiz (Non-Credit): Kredisiz olarak alınan dersler için kullanılır.

ç) ND-Diplomaya Yönelik Olmayan (Non-Degree): Yeditepe Üniversitesinden diploma almaya yönelik olmayan ve kredili veya kredisiz olarak alınan dersler için kullanılır ve not ortalaması hesabına katılmaz.

d) P-Geçer (Pass): Not ortalamalarına katılmayan derslerden başarılı olan öğrencilere verilir.

e) R-Tekrar (Repeat): Dersin tekrarlandığını gösterir.

f) RR-Not Yükseltmek için Tekrar (Repeat Resigned): Not yükseltmek amacıyla tekrarlanan dersler için verilir.

g) (Değişik RG. 30.09.2018/305519 sy.) T-Transfer (Transfer): Yükseköğretim kurumu içinden veya dışından bir programdan transfer edilen ya da yurt dışı değişim programlarından alınıp başarılı olunan ve ilgili yönetim kurulunca intibakı onaylanan dersler için verilir ve not ortalaması hesabına katılır.

ğ) W-Dersten Çekilme (Withdrawal): Ders ekleme/bırakma tarihinden sonra her yıl akademik takvimde belirlenen süre içinde, danışmanın onayıyla gerçekleşir.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

5. Bilgi yönetim sistemleri ve geribildirim mekanizmaları: Programın öğretim amaçları saptanırken paydaşları olarak belirlediği, öğrencilerinin, öğretim üyelerinin, bölüm danışma kurulunda yer alan mezunlarının, kamu ve özel sektörden işveren kurum temsilcilerinin görüşlerine başvurulmuştur. İç ve dış paydaşlardan gelen geri bildirimler programın yenilenmesi için dikkate alınmıştır.

Buna göre program öğretim amaçları, iç paydaşlardan elde edilen bilgiler ile güncellenmektedir. Özellikle Bölüm Akademik Kurulundaki görüşmeler, öğrencilerden dönem sonu alınan ders değerlendirme anketleri ve yeni mezunlarımızdan alınan memnuniyet anketleri ile ilgili güncelleme yapılmaktadır. Ayrıca ilgili güncellemede dış paydaşlar olarak mezunlarımızdan bazılarının çalıştığı kurumlardan alınan bilgi formları ve ulusal ve uluslararası diğer akademik kurumlardaki yetkin kişilerle yapılan görüşmeler de dikkate alınmaktadır.


Giriş Şartı

Öğrenci kabulü, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından düzenlenen merkezi sınav sonuçlarına ve Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen esaslara göre yapılır.

Programa öğrenci kabulü “Yeditepe Üniversitesi Hakkında” bölümünde yer alan “Öğrenci Kabulü” başlığı altında ayrıntılı bir şekilde açıklanmıştır.


Başarma Şartları
Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Rus Dili ve Edebiyatı Bölümü mezunları filolog unvanı aldıktan sonra oldukça geniş bir alanda iş bulabilmekte ve kariyerlerini ilgi duydukları alana göre inşa edebilmektedir. Bu alanlardan biri akademidir. Lisans programının ardından belirlenen şartları yerine getiren mezunlar yüksek lisans ve doktora programlarına kayıt yaptırarak akademisyen olmakta ve Rus Dili ve Edebiyatı ile ilgili akademik çalışmalarda bulunabilmektedir. Bununla birlikte hem kamu kurumlarında hem de özel sektörde de iş olanakları bulunmaktadır. Dış ticaret firmaları, hukuk büroları, turizm sektörü, inşaat sektörü, gaz sektörü, Dışişleri Bakanlığı ve Turizm ve Kültür Bakanlığı başta olmak üzere devlet kurumları ve elçilikler, taşımacılık, gümrük, basın-yayın kurumları ve çeviri ve tercümanlık bürolarında çalışma imkanı bulabilmektedir. Bu farklı alanlarda akademisyenlik, çevirmenlik, mütercim tercümanlık, öğretmenlik gibi unvanlarla kariyer yapma fırsatı bulabilmektedir. Hem devlet kurumlarında hem de özel dershane ve kurslarda öğretmen olarak çalışmak isteyen mezunların ise lisans programları sırasında pedagojik formasyon alması gerekmektedir. Lisans eğitimi sırasında yapılacak çift ana dal ve yan dal programları da kariyer gelişimine destek olmaktadır.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030030354

Qualification Title
Bachelor's Program in Russian Language and Literature
Awarding BodyYeditepe University
Awarding Body Contact İnönü Mah, Kayışdağı Cd. No:326A, 34755 Ataşehir/İstanbul
Awarding Body Urlhttps://yeditepe.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasLiterature and linguistics
National Occupation Classification

ISCO:08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The purpose of the Russian Language and Literature Program is to train individuals who, upon completing a one-year Russian language preparation and a four-year undergraduate program, possess the necessary knowledge in the field of Russian language and literature. They are expected to have the ability to communicate and translate between target and source languages, possess knowledge of research methods, and demonstrate skills in using them. The program aims to cultivate individuals who are well-informed and equipped with the broadest knowledge and infrastructure related to their fields, making them researchers and inquisitive individuals.

Learning Environments

The learning environment provides opportunities for individuals to have advanced theoretical, methodological, and factual knowledge that encompasses an inquisitive perspective. Learners are provided with opportunities to: Access programs, Access exams, Access exemptions, Access unit certifications, Accumulate credits and access transfer possibilities, Access recognition of competencies.

Description

The graduate of the Russian Language and Literature Department is expected to have the following competencies:

  • The learner develops the skills to apply theoretical and applied knowledge necessary for academic work in the field.
  • The learner enhances the ability to apply knowledge about the Russian language, literature, and culture to cultural, social, ethical, aesthetic, political, and other related issues.
  • The learner improves interdisciplinary reading and analysis skills.
  • The learner develops skills in literature review, analysis, and interpretation.
  • The learner enhances skills in effective written and oral communication, teamwork, and generating original ideas.
  • The learner develops awareness of professional ethics and social responsibility.
  • The learner develops the ability to use the fundamental concepts of literary theories in the development of life strategies.
  • The learner develops the ability to understand the universal and societal impacts of literary movements.
  • The learner develops awareness of the necessity of lifelong learning and the ability to achieve it.
  • The learner develops the ability to be knowledgeable about contemporary literary issues and cultural problems of the era.
  • The learner develops the ability to use sources and modern tools necessary for research in literature and aesthetic fields.
Key Competencies
  • Literacy Competence
  • Multilingual Competence
  • Personal, Social, and Learning-to-Learn Competence
  • Citizenship Competence
  • Entrepreneurship Competence
  • Cultural Awareness and Expression Competence
Further Info

Kinds of examination, measurement, and evaluation in each course in the program are accurately defined in the syllabi. Success grades and coefficients are shown in the following table:

SUCCESS GRADES COEFFICIENT
AA 4.0
BA 3.5
BB 3.0
CB 2.5
CC 2.0
DC 1.5
DD 1.0
FA 0.0 Fail (Failure to attend final exam due to absenteeism)
FF 0.0 Fail (Failure to pass the final exam)

In addition, the following abbreviations are used depending on the situation of the students:

a)I-Incomplete: It is given to students who cannot complete the course work due to valid excuses. These students are required to complete the requirements of the I grade by the end of the following semester's add / drop date at the latest. Upon completion of the requirements, the student receives the required grade, and if the requirement is not fulfilled by that date, the student's I grade automatically becomes an FF grade.

b)L-Leave: Used for students who are allowed leave according to the provisions of this Regulation.

c) NC-Non-Credit: Used for non-credit courses.

ç) ND-Non-Degree: Used for non-credit courses that are not intended for graduation from Yeditepe University and are not included in the grade average score.

d) P-Pass: Given to students who succeed in courses not included in their GPA.

e) R-Repeat: Indicates that the course is repeated.

f) RR-Repeat Resigned: Used for the repeated courses to raise grades.

g) (Different Official Gazette dated 14.09.2015 / 29475 no.) T-Transfer: Used for the courses from a program inside or outside of the higher education institution and approved for adjustment by the relevant board of directors and added in the grade average calculation. Courses transferred from foreign exchange programs are not included in the grade point average.

ğ) W- Withdrawal: This takes place after the date of add / drop within the period determined by the academic calendar and approved by the advisor.

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs,

  • The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for the planning, organization, management, and supervision of education, training, and other activities carried out in higher education institutions. "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared annually within the criteria determined by YÖK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
  • Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative, and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
  • Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Design and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required to open undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions by the fundamental principles determined by YÖK on these issues.

1.3. Higher education institutions implement the curriculum of National Core Education Programs with the approval of the Council of Higher Education after being accepted by the relevant Deans Council.

2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out by the education, training, and examination regulations prepared by higher education institutions by the fundamental principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions, receive a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In continuous monitoring, higher education institutions submit the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Turkish Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the programs' qualifications is ensured. It conducts regular review activities regarding the qualifications determined by the YÖKAK legislation.

5. Knowledge management systems and feedback mechanisms: In the process of identifying the teaching purposes of the program, the partners including the undergraduates, instructors, the graduates in advisory board of the department, the employer’s representatives of public and private institutions were considered. Feedback from internal and external partners were taken into account in order to revise the program. 

Therefore, the teaching purposes of the program are updated based on the knowledge obtained from both internal and external partners. Specifically, the interviews in academic board of the department, the course evaluation questionnaires acquired from the undergraduates, and satisfaction surveys obtained from new graduates are utilized in the revision of the program. Besides, the knowledge forms of the institutions where some of our graduates have been working, and the interviews made with competent individuals in both national and international academic institutions are also considered in that revision.

Access Requirements

Student admission is made according to the results of the central exam organized by the Measuring, Selection, and Placement Center (ÖSYM) and the principles determined by the Council of Higher Education. Student admission to the program is explained in detail under the heading "Student Admission" in the "About Yeditepe University" section.

Conditions for SuccessSuccessfully completing all courses available in the program (equivalent to a total of 240 ECTS) and having a weighted GPA of at least 2.00 out of 4.00 are the qualification requirements for graduation.
Progression Paths (Relationship Type)

After receiving the title of philologist, graduates of the Russian Language and Literature Department can find a job in a wide range of fields and can build their careers according to their field of interest. One of these fields is academia. Graduates who fulfill the conditions determined after the undergraduate program become academician by enrolling in master's and doctoral programs and can conduct academic studies on Russian Language and Literature. Although, there are job opportunities in both public institutions and the private sector, foreign trade firms, law offices, the tourism industry, the construction industry, the gas industry, government institutions and embassies, transportation, customs, media institutions, and translation and interpreting offices, especially the Ministry of Foreign Affairs and the Ministry of Tourism and Culture. In these different fields, they can find the opportunity to pursue a career with titles such as academician, translator, translator and interpreter, and teacher. Graduates who want to work as teachers in both public institutions and private courses and courses are required to take pedagogical formation during their undergraduate programs. Double major and minor programs during undergraduate education also support career development.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030030354


Qualification Title
Bachelor's Program in Russian Language and Literature

Awarding Body
Yeditepe University

Awarding Body Contact
İnönü Mah, Kayışdağı Cd. No:326A, 34755 Ataşehir/İstanbul

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO:08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO:08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The purpose of the Russian Language and Literature Program is to train individuals who, upon completing a one-year Russian language preparation and a four-year undergraduate program, possess the necessary knowledge in the field of Russian language and literature. They are expected to have the ability to communicate and translate between target and source languages, possess knowledge of research methods, and demonstrate skills in using them. The program aims to cultivate individuals who are well-informed and equipped with the broadest knowledge and infrastructure related to their fields, making them researchers and inquisitive individuals.


Learning Environments

The learning environment provides opportunities for individuals to have advanced theoretical, methodological, and factual knowledge that encompasses an inquisitive perspective. Learners are provided with opportunities to: Access programs, Access exams, Access exemptions, Access unit certifications, Accumulate credits and access transfer possibilities, Access recognition of competencies.


Description

The graduate of the Russian Language and Literature Department is expected to have the following competencies:

  • The learner develops the skills to apply theoretical and applied knowledge necessary for academic work in the field.
  • The learner enhances the ability to apply knowledge about the Russian language, literature, and culture to cultural, social, ethical, aesthetic, political, and other related issues.
  • The learner improves interdisciplinary reading and analysis skills.
  • The learner develops skills in literature review, analysis, and interpretation.
  • The learner enhances skills in effective written and oral communication, teamwork, and generating original ideas.
  • The learner develops awareness of professional ethics and social responsibility.
  • The learner develops the ability to use the fundamental concepts of literary theories in the development of life strategies.
  • The learner develops the ability to understand the universal and societal impacts of literary movements.
  • The learner develops awareness of the necessity of lifelong learning and the ability to achieve it.
  • The learner develops the ability to be knowledgeable about contemporary literary issues and cultural problems of the era.
  • The learner develops the ability to use sources and modern tools necessary for research in literature and aesthetic fields.

Key Competencies
  • Literacy Competence
  • Multilingual Competence
  • Personal, Social, and Learning-to-Learn Competence
  • Citizenship Competence
  • Entrepreneurship Competence
  • Cultural Awareness and Expression Competence

Further Info

Kinds of examination, measurement, and evaluation in each course in the program are accurately defined in the syllabi. Success grades and coefficients are shown in the following table:

SUCCESS GRADES COEFFICIENT
AA 4.0
BA 3.5
BB 3.0
CB 2.5
CC 2.0
DC 1.5
DD 1.0
FA 0.0 Fail (Failure to attend final exam due to absenteeism)
FF 0.0 Fail (Failure to pass the final exam)

In addition, the following abbreviations are used depending on the situation of the students:

a)I-Incomplete: It is given to students who cannot complete the course work due to valid excuses. These students are required to complete the requirements of the I grade by the end of the following semester's add / drop date at the latest. Upon completion of the requirements, the student receives the required grade, and if the requirement is not fulfilled by that date, the student's I grade automatically becomes an FF grade.

b)L-Leave: Used for students who are allowed leave according to the provisions of this Regulation.

c) NC-Non-Credit: Used for non-credit courses.

ç) ND-Non-Degree: Used for non-credit courses that are not intended for graduation from Yeditepe University and are not included in the grade average score.

d) P-Pass: Given to students who succeed in courses not included in their GPA.

e) R-Repeat: Indicates that the course is repeated.

f) RR-Repeat Resigned: Used for the repeated courses to raise grades.

g) (Different Official Gazette dated 14.09.2015 / 29475 no.) T-Transfer: Used for the courses from a program inside or outside of the higher education institution and approved for adjustment by the relevant board of directors and added in the grade average calculation. Courses transferred from foreign exchange programs are not included in the grade point average.

ğ) W- Withdrawal: This takes place after the date of add / drop within the period determined by the academic calendar and approved by the advisor.


Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs,

  • The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for the planning, organization, management, and supervision of education, training, and other activities carried out in higher education institutions. "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared annually within the criteria determined by YÖK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
  • Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative, and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
  • Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Design and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required to open undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions by the fundamental principles determined by YÖK on these issues.

1.3. Higher education institutions implement the curriculum of National Core Education Programs with the approval of the Council of Higher Education after being accepted by the relevant Deans Council.

2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out by the education, training, and examination regulations prepared by higher education institutions by the fundamental principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions, receive a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In continuous monitoring, higher education institutions submit the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Turkish Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the programs' qualifications is ensured. It conducts regular review activities regarding the qualifications determined by the YÖKAK legislation.

5. Knowledge management systems and feedback mechanisms: In the process of identifying the teaching purposes of the program, the partners including the undergraduates, instructors, the graduates in advisory board of the department, the employer’s representatives of public and private institutions were considered. Feedback from internal and external partners were taken into account in order to revise the program. 

Therefore, the teaching purposes of the program are updated based on the knowledge obtained from both internal and external partners. Specifically, the interviews in academic board of the department, the course evaluation questionnaires acquired from the undergraduates, and satisfaction surveys obtained from new graduates are utilized in the revision of the program. Besides, the knowledge forms of the institutions where some of our graduates have been working, and the interviews made with competent individuals in both national and international academic institutions are also considered in that revision.


Access Requirements

Student admission is made according to the results of the central exam organized by the Measuring, Selection, and Placement Center (ÖSYM) and the principles determined by the Council of Higher Education. Student admission to the program is explained in detail under the heading "Student Admission" in the "About Yeditepe University" section.


Conditions for Success
Successfully completing all courses available in the program (equivalent to a total of 240 ECTS) and having a weighted GPA of at least 2.00 out of 4.00 are the qualification requirements for graduation.

Progression Paths (Relationship Type)

After receiving the title of philologist, graduates of the Russian Language and Literature Department can find a job in a wide range of fields and can build their careers according to their field of interest. One of these fields is academia. Graduates who fulfill the conditions determined after the undergraduate program become academician by enrolling in master's and doctoral programs and can conduct academic studies on Russian Language and Literature. Although, there are job opportunities in both public institutions and the private sector, foreign trade firms, law offices, the tourism industry, the construction industry, the gas industry, government institutions and embassies, transportation, customs, media institutions, and translation and interpreting offices, especially the Ministry of Foreign Affairs and the Ministry of Tourism and Culture. In these different fields, they can find the opportunity to pursue a career with titles such as academician, translator, translator and interpreter, and teacher. Graduates who want to work as teachers in both public institutions and private courses and courses are required to take pedagogical formation during their undergraduate programs. Double major and minor programs during undergraduate education also support career development.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address