Yeterlilik Kodu

TR0030011266

Yeterlilik Adı
Sağlık Kurumları İşletmeciliği Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumBalıkesir Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi Balıkesir Üniversitesi Çağış Yerleşkesi (Bigadiç yolu üzeri 17. km) 10145, BALIKESİR
Sorumlu Kurum URLhttp://www.balikesir.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Topluluk sağlığı
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2
Program Profili (Amaç)

Sağlık Kurumları İşletmeciliği Programı istihdam politikalarına ve hizmet sektöründeki beklenen değişimlere katkıda bulunacaktır. Aynı zamanda gerekli teorik ve pratik eğitimi tamamlayacak olan mezunlarımız teknolojik anlamda ve bilimsel olarak kurumlarda meydana gelebilecek değişimlere de uyum sorunu yaşamayacaktır.

Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Sağlık Kurumları Yönetimi alanında temel bilgileri bilir ve bu bilgileri geçmişteki bilgileri ile harmanlayıp yeni bilgilere ulaşarak etik çerçevede uygulayabilme bilgisine sahiptir.
  • Sağlık Kurumları Yönetimi ile ilgili teorik ve uygulamaya ait bilgileri kullanır.
  • Sağlık kurumlarının yönetimi ile ilgili bilgilerini eleştirir, eksikliklerini fark eder ve bu eksiklikleri nasıl gidereceği konusunda araştırmaya yönelik teknik bilgileri kullanır.
  • Yönetim alanında gerekli beşeri, fiziksel, finansal verileri toplayarak bilgisayar ortamında istatistiksel analizlerini yapıp bunları yorumlayarak kaynaklar ve ihtiyaçlar ışığında planlamalar yapar.
  • Sağlık kurumları yönetimi alanında elde ettiği bilgilerle ve sorunların çözümünde bireysel faaliyetler gösterebileceği gibi takım halinde çalışma ve takımı yönlendirme becerisine sahiptir.
  • Uygulamalarda toplam kalite standartlarına uygun çalışmalar yapar.
  • Öğrenmenin sürekliliğinin önemini bilir ve bilgilerini farklı alanlarda da kullanır.
  • Sağlık kurumları ile ilgili gerekli bilgi ve verilerin toplanması analizi yorumlanması ve paylaşılması ile ilgili bilimsel ve toplumsal değerleri önemser, mevzuatları bilir.
  • Sağlık kurumlarında kullanılan yönetim, tıp, muhasebe, dokümanlama, istatistik, yazışma gibi alanlarda terminolojik, teorik ve uygulamaya yönelik temel bilgileri, sorunları ve çözüm önerilerini gerekli ortamlarda yazılı ve sözlü olarak paylaşır, uluslararası karşılaştırmalar yapar.
  • Sağlık kurumları ile ilgili gerekli yönetsel kuralları uygular.
  • Sağlık kurumları yönetimi ile ilgili uluslar arası gelişmeleri takip edebilmek için en az bir yabancı dil (İngilizce) kullanır.
  • Sağlık kurumlarının sosyal sorumluluğunun bilincindedir ve bu konu ile ilgili toplumsal sorumluluk projelerini yapar, mevcutlara katkı sağlar.
  • Mesleki, bireysel ve toplumsal temsil sorumluluklarının bilincindedir.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı-
Başarma ŞartlarıBir öğrencinin Sağlık Kurumları İşletmeciliği programından mezun olabilmesi için, Genel not ortalaması 4.00 üzerinden en az 2.00 olması, eğitim-öğretim programında yer alan tüm zorunlu dersleri başarması, programda öngörülen diğer tüm çalışmaları başarması, toplam 120 AKTS kredilik iş yükünü tamamlaması, ilgili Yönetim Kurulunca Mezuniyetine karar verilmiş olması gerekir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)-
Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)-
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030011266


Yeterlilik Adı
Sağlık Kurumları İşletmeciliği Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Balıkesir Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Balıkesir Üniversitesi Çağış Yerleşkesi (Bigadiç yolu üzeri 17. km) 10145, BALIKESİR

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2

Program Profili (Amaç)

Sağlık Kurumları İşletmeciliği Programı istihdam politikalarına ve hizmet sektöründeki beklenen değişimlere katkıda bulunacaktır. Aynı zamanda gerekli teorik ve pratik eğitimi tamamlayacak olan mezunlarımız teknolojik anlamda ve bilimsel olarak kurumlarda meydana gelebilecek değişimlere de uyum sorunu yaşamayacaktır.


Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Sağlık Kurumları Yönetimi alanında temel bilgileri bilir ve bu bilgileri geçmişteki bilgileri ile harmanlayıp yeni bilgilere ulaşarak etik çerçevede uygulayabilme bilgisine sahiptir.
  • Sağlık Kurumları Yönetimi ile ilgili teorik ve uygulamaya ait bilgileri kullanır.
  • Sağlık kurumlarının yönetimi ile ilgili bilgilerini eleştirir, eksikliklerini fark eder ve bu eksiklikleri nasıl gidereceği konusunda araştırmaya yönelik teknik bilgileri kullanır.
  • Yönetim alanında gerekli beşeri, fiziksel, finansal verileri toplayarak bilgisayar ortamında istatistiksel analizlerini yapıp bunları yorumlayarak kaynaklar ve ihtiyaçlar ışığında planlamalar yapar.
  • Sağlık kurumları yönetimi alanında elde ettiği bilgilerle ve sorunların çözümünde bireysel faaliyetler gösterebileceği gibi takım halinde çalışma ve takımı yönlendirme becerisine sahiptir.
  • Uygulamalarda toplam kalite standartlarına uygun çalışmalar yapar.
  • Öğrenmenin sürekliliğinin önemini bilir ve bilgilerini farklı alanlarda da kullanır.
  • Sağlık kurumları ile ilgili gerekli bilgi ve verilerin toplanması analizi yorumlanması ve paylaşılması ile ilgili bilimsel ve toplumsal değerleri önemser, mevzuatları bilir.
  • Sağlık kurumlarında kullanılan yönetim, tıp, muhasebe, dokümanlama, istatistik, yazışma gibi alanlarda terminolojik, teorik ve uygulamaya yönelik temel bilgileri, sorunları ve çözüm önerilerini gerekli ortamlarda yazılı ve sözlü olarak paylaşır, uluslararası karşılaştırmalar yapar.
  • Sağlık kurumları ile ilgili gerekli yönetsel kuralları uygular.
  • Sağlık kurumları yönetimi ile ilgili uluslar arası gelişmeleri takip edebilmek için en az bir yabancı dil (İngilizce) kullanır.
  • Sağlık kurumlarının sosyal sorumluluğunun bilincindedir ve bu konu ile ilgili toplumsal sorumluluk projelerini yapar, mevcutlara katkı sağlar.
  • Mesleki, bireysel ve toplumsal temsil sorumluluklarının bilincindedir.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı
-

Başarma Şartları
Bir öğrencinin Sağlık Kurumları İşletmeciliği programından mezun olabilmesi için, Genel not ortalaması 4.00 üzerinden en az 2.00 olması, eğitim-öğretim programında yer alan tüm zorunlu dersleri başarması, programda öngörülen diğer tüm çalışmaları başarması, toplam 120 AKTS kredilik iş yükünü tamamlaması, ilgili Yönetim Kurulunca Mezuniyetine karar verilmiş olması gerekir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
-

Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)
-

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030011266

Qualification Title
Sağlık Kurumları İşletmeciliği Associate
Awarding BodyBalıkesir University
Awarding Body ContactBalıkesir University Çağış Campus (17th km on Bigadiç road) 10145, BALIKESIR
Awarding Body Urlhttp://www.balikesir.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level5
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 5
Thematic AreasCommunity sanitation
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2
Program Profile-
Learning Environments-
Description

It has basic knowledge in the field of Health Institutions Management and has knowledge of applying this information in the ethical frame by combining with the information in the past and reaching new informationUses theoretical and practical knowledge of Health Institutions ManagementCriticizes information about the management of health institutions, recognizes their shortcomings and uses technical information to investigate how these deficiencies are going to goIt collects the necessary human, physical and financial data in the field of management and makes statistical analyzes in computer environment and interprets them and makes plans in the light of resources and needs.Management and provision of health institutions can be individual activities to solve problems, as well as having the ability to work in teams and to direct teamWorks in accordance with the total quality standards in the applicationsHe knows the importance of continuity of the student and can use his knowledge in different areasIt is important that the scientific and social values ??related to the interpretation and sharing of the necessary information and data collection about the health institutions are known and their legislation is known.In the fields of management, medicine, accounting, statistics, correspondence used in health institutions, basic terminology, theoretical and practical information, problems and solution suggestions are written and verbally shared in necessary environments and international comparisons are made.Applying the necessary administrative rules on health institutionsIt can use at least one foreign language (English) to follow international developments in the management of health institutionsIt is aware of social responsibility of health institutions and makes social responsibility projects related to this subject and contributes to existing ones.It is aware of the responsibilities of professional, individual and social representation.

Key Competencies-
Further Info

The measurement and evaluation methods applied for each course are defined in the Course Instruction Plan prepared by the relevant lecturer and included in the information package. Regarding the exams and course grades, H.Ü. Associate Degree, Undergraduate Education, Teaching and Examination Regulations are applied.Horizontal transfers can be made at the beginning of each semester, including the foreign language preparatory class, within the rules specified by the Council of Higher Education, for those with a score of YGS / LYS / DGS on the incoming day,Students may be admitted in such a way that the student quotas provided for in the OSYM Manual of the relevant year for each class including the preparatory class of each diploma program do not exceed the rate determined by the Council of Higher Education.Transfer to the second and third semesters of the undergraduate (2 year) diploma programs.horizontal transfer to the first semester and last semester of associate degree programs can not be made.Conversion tables determined by the Council of Higher Education are used in converting the achievement grades obtained by the system of 100 into the system of 4.According to the academic achievement, it is only possible to make a horizontal transfer between diploma programs at the same level (associate degree programs, associate degree programs, degree programs).Transfer can be made between associate or undergraduate programs (pre-license or pre-license) provided that the central placement score is met

Quality Assurance-
Access Requirements

High School Diploma and Central Entrance Exam Result

Conditions for SuccessHorizontal transfers can be made at the beginning of each semester, including the foreign language preparatory class, within the rules specified by the Council of Higher Education, for those with a score of YGS / LYS / DGS on the incoming day,Students may be admitted in such a way that the student quotas provided for in the OSYM Manual of the relevant year for each class including the preparatory class of each diploma program do not exceed the rate determined by the Council of Higher Education.Transfer to the second and third semesters of the undergraduate (2 year) diploma programs.horizontal transfer to the first semester and last semester of associate degree programs can not be made.Conversion tables determined by the Council of Higher Education are used in converting the achievement grades obtained by the system of 100 into the system of 4.According to the academic achievement, it is only possible to make a horizontal transfer between diploma programs at the same level (associate degree programs, associate degree programs, degree programs).Transfer can be made between associate or undergraduate programs (pre-license or pre-license) provided that the central placement score is metIn order for a student to graduate from the HEALTH EDUCATION PROGRAM program,Grade point average is at least 2.00 out of 4.00All compulsory courses in the curriculumAll other projected successes in the programCompletion of a total of 120 ECTS creditsGraduation must be decided by the relevant Board of Directors.
Progression Paths (Relationship Type)

The purpose of the Health Institutions Management Program, which is planned to be opened in the Management and Organization Department, is to bring qualified intermediate staff members who have knowledge of management and hospital management to the health sector. The rapidly growing health sector in our country; communication needs strong human resources with organizational and coordination skills, foreign language knowledge, health sector specific knowledge and skills, medical documentation and computer knowledge. As the privatization of health institutions or the increasing sense of management of state institutions with modern business sense, the need for manpower trained in this area will increase. Health Institutions Management Program prepares managerial candidates required by health institutions with theoretical and practical training applications.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030011266


Qualification Title
Sağlık Kurumları İşletmeciliği Associate

Awarding Body
Balıkesir University

Awarding Body Contact
Balıkesir University Çağış Campus (17th km on Bigadiç road) 10145, BALIKESIR

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification
-

EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

It has basic knowledge in the field of Health Institutions Management and has knowledge of applying this information in the ethical frame by combining with the information in the past and reaching new informationUses theoretical and practical knowledge of Health Institutions ManagementCriticizes information about the management of health institutions, recognizes their shortcomings and uses technical information to investigate how these deficiencies are going to goIt collects the necessary human, physical and financial data in the field of management and makes statistical analyzes in computer environment and interprets them and makes plans in the light of resources and needs.Management and provision of health institutions can be individual activities to solve problems, as well as having the ability to work in teams and to direct teamWorks in accordance with the total quality standards in the applicationsHe knows the importance of continuity of the student and can use his knowledge in different areasIt is important that the scientific and social values ??related to the interpretation and sharing of the necessary information and data collection about the health institutions are known and their legislation is known.In the fields of management, medicine, accounting, statistics, correspondence used in health institutions, basic terminology, theoretical and practical information, problems and solution suggestions are written and verbally shared in necessary environments and international comparisons are made.Applying the necessary administrative rules on health institutionsIt can use at least one foreign language (English) to follow international developments in the management of health institutionsIt is aware of social responsibility of health institutions and makes social responsibility projects related to this subject and contributes to existing ones.It is aware of the responsibilities of professional, individual and social representation.


Key Competencies
-

Further Info

The measurement and evaluation methods applied for each course are defined in the Course Instruction Plan prepared by the relevant lecturer and included in the information package. Regarding the exams and course grades, H.Ü. Associate Degree, Undergraduate Education, Teaching and Examination Regulations are applied.Horizontal transfers can be made at the beginning of each semester, including the foreign language preparatory class, within the rules specified by the Council of Higher Education, for those with a score of YGS / LYS / DGS on the incoming day,Students may be admitted in such a way that the student quotas provided for in the OSYM Manual of the relevant year for each class including the preparatory class of each diploma program do not exceed the rate determined by the Council of Higher Education.Transfer to the second and third semesters of the undergraduate (2 year) diploma programs.horizontal transfer to the first semester and last semester of associate degree programs can not be made.Conversion tables determined by the Council of Higher Education are used in converting the achievement grades obtained by the system of 100 into the system of 4.According to the academic achievement, it is only possible to make a horizontal transfer between diploma programs at the same level (associate degree programs, associate degree programs, degree programs).Transfer can be made between associate or undergraduate programs (pre-license or pre-license) provided that the central placement score is met


Quality Assurance
-

Access Requirements

High School Diploma and Central Entrance Exam Result


Conditions for Success
Horizontal transfers can be made at the beginning of each semester, including the foreign language preparatory class, within the rules specified by the Council of Higher Education, for those with a score of YGS / LYS / DGS on the incoming day,Students may be admitted in such a way that the student quotas provided for in the OSYM Manual of the relevant year for each class including the preparatory class of each diploma program do not exceed the rate determined by the Council of Higher Education.Transfer to the second and third semesters of the undergraduate (2 year) diploma programs.horizontal transfer to the first semester and last semester of associate degree programs can not be made.Conversion tables determined by the Council of Higher Education are used in converting the achievement grades obtained by the system of 100 into the system of 4.According to the academic achievement, it is only possible to make a horizontal transfer between diploma programs at the same level (associate degree programs, associate degree programs, degree programs).Transfer can be made between associate or undergraduate programs (pre-license or pre-license) provided that the central placement score is metIn order for a student to graduate from the HEALTH EDUCATION PROGRAM program,Grade point average is at least 2.00 out of 4.00All compulsory courses in the curriculumAll other projected successes in the programCompletion of a total of 120 ECTS creditsGraduation must be decided by the relevant Board of Directors.

Progression Paths (Relationship Type)

The purpose of the Health Institutions Management Program, which is planned to be opened in the Management and Organization Department, is to bring qualified intermediate staff members who have knowledge of management and hospital management to the health sector. The rapidly growing health sector in our country; communication needs strong human resources with organizational and coordination skills, foreign language knowledge, health sector specific knowledge and skills, medical documentation and computer knowledge. As the privatization of health institutions or the increasing sense of management of state institutions with modern business sense, the need for manpower trained in this area will increase. Health Institutions Management Program prepares managerial candidates required by health institutions with theoretical and practical training applications.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address