Yeterlilik Kodu | TR0030045353 | |
Yeterlilik Adı | Sağlık Kurumları İşletmeciliği Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Uşak Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Ankara İzmir Yolu 8.Km Bir Eylül Kampüsü, Merkez / UŞAK | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.usak.edu.tr/ | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Yönetim ve idare | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Lise diplomasına sahip ve ÖSYM tarafından yerleştirilmiş olmak. | |
Başarma Şartları | Öğrencinin zorunlu ve seçmeli olmak üzere toplam 120 AKTS dersten başarılı olarak, 4,00 üzerinden 2,00 genel akademik başarı ortalamasını sağlaması gerekmektedir. Sağlık Kurumları İşletmeciliği Programından mezun olabilmek için öğrencinin zorunlu (90 AKTS) ve seçmeli (30 AKTS) dersleri (toplam 120 AKTS) başarılı bir şekilde tamamlaması ve genel akademik başarı ortalamasının 4,00 üzerinden 2,00 olması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlar; özel ve kamu hastaneleri, sigorta şirketleri, ilaç firmalarında temsilci ve medikaller gibi sağlık sektörünün farklı alanlarında çalışabilmektedir. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030045353
- Sağlık Kurumları Yönetimi alanında temel bilgileri bilir ve bu bilgileri geçmişteki bilgileri ile harmanlayıp yeni bilgilere ulaşarak etik çerçevede uygulayabilme bilgisine sahiptir.
- Sağlık Kurumları Yönetimi ile ilgili teorik ve uygulamaya ait bilgileri kullanır.
- Yönetim alanında gerekli beşeri, fiziksel, finansal verileri toplayarak bilgisayar ortamında istatistiksel analizlerini yapıp bunları yorumlayarak kaynaklar ve ihtiyaçlar ışığında planlamalar yapar.
- Sağlık kurumları yönetimi alanında elde ettiği bilgilerle ve sorunların çözümünde bireysel faaliyetler gösterebileceği gibi takım halinde çalışma ve takımı yönlendirme becerisine sahiptir.
- Sağlık kurumlarının yönetimi ile ilgili bilgilerini eleştirir, eksikliklerini fark eder ve bu eksiklikleri nasıl gidereceği konusunda araştırmaya yönelik teknik bilgileri kullanır.
- Öğrenmenin sürekliliğinin önemini bilir ve bilgilerini farklı alanlarda da kullanabilir.
- Sağlık kurumlarında kullanılan yönetim, tıp, muhasebe, dokümanlama, istatistik, yazışma gibi alanlarda terminolojik, teorik ve uygulamaya yönelik temel bilgileri, sorunları ve çözüm önerilerini gerekli ortamlarda yazılı ve sözlü olarak paylaşır, uluslar arası karşılaştırmalar yapar.
- Sağlık kurumları yönetimi ile ilgili uluslar arası gelişmeleri takip edebilmek için en az bir yabancı dili (İngilizce) kullanabilir.
- Uygulamalarda toplam kalite standartlarına uygun çalışmalar yapar.
- Sağlık kurumları ile ilgili gerekli yönetsel kuralları uygular.
- Sağlık kurumlarının sosyal sorumluluğunun bilincindedir ve bu konu ile ilgili toplumsal sorumluluk projelerini yapar, mevcutlara katkı sağlar.
- Sağlık kurumları ile ilgili gerekli bilgi ve verilerin toplanması analizi yorumlanması ve paylaşılması ile ilgili bilimsel ve toplumsal değerleri önemser, mevzuatları bilir.
- Mesleki, bireysel ve toplumsal temsil sorumluluklarının bilincindedir.
- Sağlık Kurumları Yönetimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçların duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak hareket eder.
- Başkaları için çalışmanın yanısıra kendini işini kurabilecek özelliklere, bilgi ve yetkinliklere sahip olacak şekilde geliştirerek; girişimcilik özelliklerini ortaya çıkarma ve bunları geliştirme konusunda gerekli donanımı kazanır.
- Değerlendirme Uşak Üniversitesi Öğretim ve Sınav Yönetmeliğine göre yapılmaktadır.
- Mevcut durumda değerlendirme bir vizeve bir finalden oluşan sınavlar ile yapılmakta olup, bağıl sistem geçerlidir.
- Öğrencinin zorunlu ve seçmeli olmak üzere toplam 120 AKTS dersten başarılı olarak, 4,00 üzerinden 2,00 genel akademik başarı ortalamasını sağlaması gerekmektedir.
Lise diplomasına sahip ve ÖSYM tarafından yerleştirilmiş olmak.
Mezunlar; özel ve kamu hastaneleri, sigorta şirketleri, ilaç firmalarında temsilci ve medikaller gibi sağlık sektörünün farklı alanlarında çalışabilmektedir.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030045353 | |
Qualification Title | Sağlık Kurumları İşletmeciliği Associate | |
Awarding Body | Usak University | |
Awarding Body Contact | Ankara İzmir Yolu 8.Km Bir Eylül Kampüsü, Merkez / UŞAK | |
Awarding Body Url | https://www.usak.edu.tr/ | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Management and administration | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Health Care Management in the field of basic information in the past knows this information and reaching out to new information by combining information on the ethical framework is to apply the knowledge. Health Care Management theory and practice related to the use of the information. Required in the field of management of human, physical, financial data in computer environment by collecting statistical analysis of whether to interpret them in the light of the needs and resources makes planning. In the field health institutions of management and in solving problems with the information obtained may show individual activities, such as working as a team and the team has the ability to redirect Information related to the management of health institutions criticizes lack of notice, and this will resolve the lack of research on how to use the technical information. Knows the importance of continuity of learning and information you can use in different areas. Health institutions are used in management, medicine, accounting, documantation, statistics, correspondence, in areas such as terminology, theoretical and practical basics, problems and suggested solutions required in environments orally and in writing, sharing international comparison. On the management of health institutions to follow international developments least one foreign language (English) can be used. Use total quality standards in practice Health institutions management technicians needed administrative rules related to health institutions do apply. He/she is aware of the health institutions social responsibility and social responsibility projects related to this subject, which makes it contributes to the present. He/she notice the health care institutions s necessary knowledge and interpretation of the data collection and analysis related to shared scientific and social values takes care legislation knows. He/she is aware of the his/her rofessional, personal and social responsibilities. He / she acts in accordance with Health Care Management area, the collection of data related to the interpretation , implementation and announcement of results in social , scientific, cultural and ethical values. He / she acquires features to set up self-employment and improving to have the knowledge and competence; also reveals the entrepreneurial characteristics and the necessary equipment in their development. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Assessment is made according to the Usak University Education and Examination Regulations. In The current status of the evaluation is done by one midterm and one final exam. In our University relative grading system is into practice. Students have to be successful on 120 ECTS courses (including compulsory and elective) and from a must be academic achievement of at least 2.00 out of 4.00. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Having a high school diploma and be placed by Student Selection And Placement Center(OSYM). | |
Conditions for Success | Students have to be successful on 120 ECTS courses (including compulsory and elective) and from a must be academic achievement of at least 2.00 out of 4.00. In order to have an associate degree upon completion of the Health Care Management program, the students at the program have to complete all of the subjects which are compulsory (90 ECTS) and vocationally elective (30 ECTS) (120 ECTS in total) and have a general weighted grade average of at least 2.00 out of 4.00. | |
Progression Paths (Relationship Type) | The graduates work as Management of Health Institutions Technician in different areas of health sector. Such as public and private health institutions, in insurance agent, as a rep in drug company, in organisation that sell medical supplies. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030045353
Health Care Management in the field of basic information in the past knows this information and reaching out to new information by combining information on the ethical framework is to apply the knowledge. Health Care Management theory and practice related to the use of the information. Required in the field of management of human, physical, financial data in computer environment by collecting statistical analysis of whether to interpret them in the light of the needs and resources makes planning. In the field health institutions of management and in solving problems with the information obtained may show individual activities, such as working as a team and the team has the ability to redirect Information related to the management of health institutions criticizes lack of notice, and this will resolve the lack of research on how to use the technical information. Knows the importance of continuity of learning and information you can use in different areas. Health institutions are used in management, medicine, accounting, documantation, statistics, correspondence, in areas such as terminology, theoretical and practical basics, problems and suggested solutions required in environments orally and in writing, sharing international comparison. On the management of health institutions to follow international developments least one foreign language (English) can be used. Use total quality standards in practice Health institutions management technicians needed administrative rules related to health institutions do apply. He/she is aware of the health institutions social responsibility and social responsibility projects related to this subject, which makes it contributes to the present. He/she notice the health care institutions s necessary knowledge and interpretation of the data collection and analysis related to shared scientific and social values takes care legislation knows. He/she is aware of the his/her rofessional, personal and social responsibilities. He / she acts in accordance with Health Care Management area, the collection of data related to the interpretation , implementation and announcement of results in social , scientific, cultural and ethical values. He / she acquires features to set up self-employment and improving to have the knowledge and competence; also reveals the entrepreneurial characteristics and the necessary equipment in their development.
Assessment is made according to the Usak University Education and Examination Regulations. In The current status of the evaluation is done by one midterm and one final exam. In our University relative grading system is into practice. Students have to be successful on 120 ECTS courses (including compulsory and elective) and from a must be academic achievement of at least 2.00 out of 4.00.
Having a high school diploma and be placed by Student Selection And Placement Center(OSYM).
The graduates work as Management of Health Institutions Technician in different areas of health sector. Such as public and private health institutions, in insurance agent, as a rep in drug company, in organisation that sell medical supplies.
Qualification is continuous