Yeterlilik Kodu | TR0030031949 | |
Yeterlilik Adı | Sağlık Kurumları İşletmeciliği (Sosyal Bilimler MYO) Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Kayseri Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Mevlâna Mahallesi 15 Temmuz Yerleşkesi Küme evler No:5 38280 Talas / KAYSERİ | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.kayseri.edu.tr/ | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | 5 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Yönetim ve idare | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 1342.02 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Sağlık hizmetleri sektöründe son yıllarda yaşanan teknolojik gelişmeler, iletişim ve ulaşım imkanlarının artması, bilgiye ulaşım kolaylıkları gibi faktörler sağlık hizmetlerinden beklentileri de hızlı bir şekilde değiştirmiştir. Hem hastaların değişen beklentileri hem de sağlık kurumlarının çağdaş işletmecilik anlayışı ile yönetilmesi gerekliliği sağlık kurumlarında görev alacak olan insan kaynaklarının yüksek niteliklere sahip olmasını gerekli kılmaktadır. Öte yandan hem kamu hem de özel sektöre ait sağlık kurumlarının sayısının hızla artması, bu kurumlarda görev alacak olan insan kaynaklarının nicelik olarak da artırılmasını gerekli kılmaktadır. Bu doğrultuda sağlık kurumları işletmeciliği programı, sağlık sektöründe ihtiyaç duyulan nitelikli ara elemanlar yetiştirmektedir. Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu bünyesinde açılan Sağlık Kurumları İşletmeciliği Programı 2019-2020 Eğitim-Öğretim yılı itibariyle Yükseköğretim Kurumu tarafından belirlenen 40 öğrenci kontenjanı kapasitesi ile ilk öğrencilerini kabul ederek eğitime başlamıştır. Sağlık Kurumları İşletmeciliği Programı, mezunlarının sağlık sektöründeki hızlı değişime uyum sağlayabilen, yenilikçi ve girişimci bireyler olarak mesleki bilgi ve becerilerini etkin bir şekilde kullanmalarını ve sağlık kurumları işletmeciliği alanına katkı sağlayacak çalışma ve projelerde yer almalarını amaçlamaktadır. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün ve uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, sağlık kurumlarında iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler |
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Sınavlarda başarı değerlendirmesi 100 puan üzerinden yapılır. Bir dersin ara sınav ve yarıyıl sonu sınav sonuçları sayısal puan ile gösterilir. Öğrencinin girmediği sınavların puanı sıfırdır. Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarı notuna katkısı %40, dönem sonu sınavının katkısı ise %60’tır. Bir öğrencinin başarı notunun hesaplanabilmesi için yarıyıl sonu sınavından en az elli puan alması gerekir. Yarıyıl içi değerlendirmeler hesaplanırken her bir ara sınav, ödev ve benzeri etkinliklerden alınan puanın, dersler başlamadan önce belirlenen oranda alınan katkısı buçuklu sayılar tamsayıya yükseltilmeden belirlenir; bunların toplamı veya aritmetik ortalaması bulunur. Bu suretle bulunacak buçuklu sayı, tam sayıya yükseltilir. Bu şekilde dönem içi puanı hesaplanmış olur. Ham başarı puanı, dönem sonu sınav puanının %60’ına, yarıyıl içi değerlendirmelerin puan ortalamasının %40’ının eklenmesi ile hesaplanır. Bu oranların hesabında kesirler aynen korunur, ancak ham başarı puanının hesabında buçuklu sayılar tam sayıya tamamlanır. Bir dersten başarılı sayılabilmek için başarı notunun en az “CC” harf notu olması zorunludur. Öğrencinin bir dersteki başarı notu mutlak değerlendirme sistemi ile aşağıdaki şekilde harfli başarı notu ve başarı katsayısına dönüştürülür:
Başarı Notu Başarı Notu Katsayısı Başarı Derecesi AA 4,00 Mükemmel BA 3,50 Pekiyi BB 3,00 İyi CB 2,50 Orta CC 2,00 Yeterli DC 1,50 Kalır DD 1,00 Kalır FD 0,50 Kalır FF 0,00 Kalır
Başarı notu olarak kullanılan harf notları dışında Üniversitede kullanılan diğer özel harf notları şunlardır: ST notu, Üniversiteye başka yükseköğretim kurumlarından yatay veya dikey geçiş yolu ile gelen ya da ÖSYM tarafından yapılan sınav ile Üniversiteye yeniden kayıt olan öğrencilere daha önce almış oldukları ve denkliği ilgili yönetim kurulunca tanınan dersler için verilir. ST notu, not ortalamasına katılmaz. Yaz okulunda diğer üniversitelerden alınan ve başarılı olunan derslere de ST notu verilir ve not ortalamasına katılmaz. Yaz okullarında diğer üniversitelerden ders alıp başarısız olunan derslerin öğrenci otomasyonu sistemine FF notu olarak işlenir. GT notu, not ortalamasına katılmayan derslerden başarı gösteren öğrencilere verilir. UT notu, not ortalamasına katılmayan derslerden başarı gösteremeyen öğrencilere verilir. ET notu, Senato tarafından belirlenen derslerden ilgili birimlerce uygulanan muafiyet sınavı sonunda kredisiz olarak muaf tutulan öğrencilere verilir. ET notu, not ortalamasına katılmaz. NT notu, derse devam şartını veya ders uygulamasına ilişkin şartları yerine getirmediği için başarısız olan öğrencilere verilir. NT notu, not ortalaması hesabında FF notu işlemi görür. BT notu, kredisiz derslerden ve stajlardan başarılı öğrencilere verilir. BT notu, not ortalamasına katılmaz. KT notu, kredisiz derslerden ve stajlardan başarısız öğrencilere verilir. KT notu, not ortalamasına katılmaz. Notların 100’lük sisteme dönüşümleri YÖK not dönüşüm tablosuna göre belirlenir. Öğrencilerin daha önceki öğrenimlerinde aldıkları derslerden ilgili birim tarafından muafiyet hakkı verilen derslerin notları not dökümünde gösterilir ve genel ağırlıklı not ortalamasında dikkate alınır. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; Kayseri Üniversitesi’nde uygulanmakta olan “Performansa Dayalı Süreç Yönetim Modeli” kapsamında üst, ana ve alt süreçler; girdileri, çıktıları, kaynakları, ilişkileri ve sorumluları belirli olacak şekilde tanımlanmıştır. Eğitim ve Öğretimin Yönetimi üst süreci altında eğitim-öğretim faaliyetlerinin planlanması, uygulanması ve izlenmesinin yanı sıra eğitim kadrosunun yönetimine yönelik de ana ve detaylı alt süreçler bulunmaktadır. Paydaşların karar süreçlerine katılımı ve mezunlarla ilişkiler, paydaş ilişkileri ve mezun ilişkilerinin yönetilmesine yönelik üst ve detay süreçler aracılığıyla yürütülmektedir. Birimimiz yıllar itibariyle performans göstergeleri ve faaliyetleri, bu süreçleri destekleyecek şekilde planlanmakta, uygulanmakta ve kanıta dayalı olarak izlenmektedir. Bütün bu faaliyetleri desteklemek üzere Bütünleşik Kalite Yönetim Sistemi (BKYS) kullanılmaktadır. İyileştirici faaliyetler ise BKYS’ye entegre İyileştirme Modülü üzerinden yürütülmekte ve birimimiz, eğitim-öğretim, ar-ge ve toplumsal katkı faaliyetlerinde PUKÖ çevrimlerini bu sayede kapatmaktadır. Ayrıca, iç ve dış paydaşların geri bildirimlerinin karar süreçlerine katılımını sağlamak üzere “Memnuniyet Yönetim Sistemi” Üniversitemiz bünyesindeki yazılım aracılığıyla sistematik bir biçimde uygulanmaktadır. Sonuç olarak; çerçeve yönetmelikler, Kayseri Üniversitesi ve Sosyal Bilimler MYO Yönetmelik ve Yönergeleri ile tanımlı süreçler ve destekleyici yazılımlar üzerinden faaliyetlerin sistematik mekanizmalar aracılığıyla sürdürülebilirliği sağlanmaktadır. | |
Giriş Şartı | Sağlık Kurumları İşletmeciliği programına Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından gerçekleştirilen sınav ile öğrenci alınır. Aday öğrencilerin Yükseköğretim Geçiş Sınavına girmeleri ve yeterli puan almaları ile kesin kayıt hakkı kazanan öğrenciler kayıtlarını yaptırabilirler. | |
Başarma Şartları | 120 AKTS/ECTS, 4.00 üzerinden “2.00” ağırlıklı not ortalamasına sahip ve tüm derslerini başarı ile geçen öğrenciler mezuniyet hakkı kazanırlar. Mezunlara Sağlık Kurumları İşletmeciliği Programı ön lisans diploması verilir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Sağlık Kurumları İşletmeciliği programı mezunları çeşitli sağlık kurum ve kuruluşlarında görev alabilmekle birlikte hastaneler başta olmak üzere rehabilitasyon merkezleri, sigorta şirketleri, ilaç, tıbbi malzeme ve cihaz üreten veya ithal eden şirketlerde ve sağlık turizmi şirketlerinin ilgili birimlerinde istihdam edilebilmektedir. Ayrıca bu programdan mezun olan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ile İşletme ve Sağlık Yönetimi lisans programlarına geçiş yapabilmektedir. | |
Yasal Dayanağı |
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030031949
ISCO 08 1342.02
ISCO 08 1342.02
Sağlık hizmetleri sektöründe son yıllarda yaşanan teknolojik gelişmeler, iletişim ve ulaşım imkanlarının artması, bilgiye ulaşım kolaylıkları gibi faktörler sağlık hizmetlerinden beklentileri de hızlı bir şekilde değiştirmiştir. Hem hastaların değişen beklentileri hem de sağlık kurumlarının çağdaş işletmecilik anlayışı ile yönetilmesi gerekliliği sağlık kurumlarında görev alacak olan insan kaynaklarının yüksek niteliklere sahip olmasını gerekli kılmaktadır. Öte yandan hem kamu hem de özel sektöre ait sağlık kurumlarının sayısının hızla artması, bu kurumlarda görev alacak olan insan kaynaklarının nicelik olarak da artırılmasını gerekli kılmaktadır. Bu doğrultuda sağlık kurumları işletmeciliği programı, sağlık sektöründe ihtiyaç duyulan nitelikli ara elemanlar yetiştirmektedir. Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu bünyesinde açılan Sağlık Kurumları İşletmeciliği Programı 2019-2020 Eğitim-Öğretim yılı itibariyle Yükseköğretim Kurumu tarafından belirlenen 40 öğrenci kontenjanı kapasitesi ile ilk öğrencilerini kabul ederek eğitime başlamıştır. Sağlık Kurumları İşletmeciliği Programı, mezunlarının sağlık sektöründeki hızlı değişime uyum sağlayabilen, yenilikçi ve girişimci bireyler olarak mesleki bilgi ve becerilerini etkin bir şekilde kullanmalarını ve sağlık kurumları işletmeciliği alanına katkı sağlayacak çalışma ve projelerde yer almalarını amaçlamaktadır.
Eğitim ve öğretim örgün ve uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, sağlık kurumlarında iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
- Alanında iş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
- Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
- Mesleği ile ilgili enformasyon sistemlerini tanır, bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
- Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
- Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile Türkçe’yi iyi kullanarak anlaşılır biçimde ifade eder ve etkin biçimde sunar.
- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
- Değişime açık bir şekilde iş fırsatlarını değerlendirebilmede kariyer yönetme ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. Bu değerlerin önemini bilir ve mesleği için vazgeçilmez bir değer unsuru olarak benimser.
- Alanında güncel bilgileri takip edebilecek bir yabancı dili kullanarak meslektaşları ile iletişim kurar.
- Sağlık kurumları mevzuatını, terminolojisini ve dokümantasyon sürecini açıklar, toplumun genelini ilgilendiren hastalıklar ve halk sağlığı bilgisine sahiptir.
- Sağlık kurumları yönetim ve organizasyonu ile ilgili halkla ilişkiler, insan kaynakları, muhasebe, finansman, pazarlama, davranış bilimleri kavramlarını açıklar ve uygular.
- Sağlık hizmetleri ve sağlık sistemlerinde idari, mali, hukuki, teknik ve tıbbi işleyişi açıklar ve uygular.
- Sağlık kurumları yönetimiyle ilgili mevzuat, terminoloji, halk sağlığı ve organizasyon bilgisine hakimiyeti olmalı.
- İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçlerini bilme ve uygulama becerisine sahip olmalı.
- Mesleki yenilikleri takip etme ve uygulama becerisine sahip olmalı.
- Enformasyon sistemlerini ve bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisine sahip olmalı.
- Sağlık kurumları yönetiminde dijital araçlarla verimlilik ve inovasyon yaratma yetkinliğine sahip olmalı.
- Mesleki problemleri bağımsız ve eleştirel bir yaklaşımla analiz etme ve çözüm önerileri geliştirme yeteneğine sahip olmalı.
- Karmaşık sorunlara ekip içinde çözüm geliştirme ve sorumluluk alma becerisine sahip olmalı.
- Türkçe’yi etkili kullanarak yazılı ve sözlü iletişimde açıklık ve anlaşılırlık sağlama becerisine sahip olmalı.
- Alanında bir yabancı dili kullanarak meslektaşlarla iletişim kurma yetkinliğine sahip olmalı.
- Toplum sağlığı, bilimsel ve etik değerlere sahip olma ve bu değerleri mesleğin ayrılmaz bir parçası olarak benimseme becerisine sahip olmalı.
- Veri toplama, analiz etme ve sonuçların etik çerçevede sunulmasında yetkinliğe sahip olmalı.
- Sağlık kurumlarında halkla ilişkiler, insan kaynakları, muhasebe, finansman, pazarlama ve davranış bilimlerini yönetme ve uygulama becerisine sahip olmalı.
- İdari, mali, hukuki, teknik ve tıbbi süreçlerde bilgi ve uygulama becerisine sahip olmalı.
- Değişime açık bir şekilde iş fırsatlarını değerlendirme ve kariyerini etkili bir şekilde yönetme bilincine sahip olmalı.
Sınavlarda başarı değerlendirmesi 100 puan üzerinden yapılır. Bir dersin ara sınav ve yarıyıl sonu sınav sonuçları sayısal puan ile gösterilir. Öğrencinin girmediği sınavların puanı sıfırdır. Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarı notuna katkısı %40, dönem sonu sınavının katkısı ise %60’tır. Bir öğrencinin başarı notunun hesaplanabilmesi için yarıyıl sonu sınavından en az elli puan alması gerekir.
Yarıyıl içi değerlendirmeler hesaplanırken her bir ara sınav, ödev ve benzeri etkinliklerden alınan puanın, dersler başlamadan önce belirlenen oranda alınan katkısı buçuklu sayılar tamsayıya yükseltilmeden belirlenir; bunların toplamı veya aritmetik ortalaması bulunur. Bu suretle bulunacak buçuklu sayı, tam sayıya yükseltilir. Bu şekilde dönem içi puanı hesaplanmış olur.
Ham başarı puanı, dönem sonu sınav puanının %60’ına, yarıyıl içi değerlendirmelerin puan ortalamasının %40’ının eklenmesi ile hesaplanır. Bu oranların hesabında kesirler aynen korunur, ancak ham başarı puanının hesabında buçuklu sayılar tam sayıya tamamlanır. Bir dersten başarılı sayılabilmek için başarı notunun en az “CC” harf notu olması zorunludur.
Öğrencinin bir dersteki başarı notu mutlak değerlendirme sistemi ile aşağıdaki şekilde harfli başarı notu ve başarı katsayısına dönüştürülür:
Başarı Notu Başarı Notu Katsayısı Başarı Derecesi
AA 4,00 Mükemmel
BA 3,50 Pekiyi
BB 3,00 İyi
CB 2,50 Orta
CC 2,00 Yeterli
DC 1,50 Kalır
DD 1,00 Kalır
FD 0,50 Kalır
FF 0,00 Kalır
Başarı notu olarak kullanılan harf notları dışında Üniversitede kullanılan diğer özel harf notları şunlardır:
ST notu, Üniversiteye başka yükseköğretim kurumlarından yatay veya dikey geçiş yolu ile gelen ya da ÖSYM tarafından yapılan sınav ile Üniversiteye yeniden kayıt olan öğrencilere daha önce almış oldukları ve denkliği ilgili yönetim kurulunca tanınan dersler için verilir. ST notu, not ortalamasına katılmaz. Yaz okulunda diğer üniversitelerden alınan ve başarılı olunan derslere de ST notu verilir ve not ortalamasına katılmaz. Yaz okullarında diğer üniversitelerden ders alıp başarısız olunan derslerin öğrenci otomasyonu sistemine FF notu olarak işlenir.
GT notu, not ortalamasına katılmayan derslerden başarı gösteren öğrencilere verilir.
UT notu, not ortalamasına katılmayan derslerden başarı gösteremeyen öğrencilere verilir.
ET notu, Senato tarafından belirlenen derslerden ilgili birimlerce uygulanan muafiyet sınavı sonunda kredisiz olarak muaf tutulan öğrencilere verilir. ET notu, not ortalamasına katılmaz.
NT notu, derse devam şartını veya ders uygulamasına ilişkin şartları yerine getirmediği için başarısız olan öğrencilere verilir. NT notu, not ortalaması hesabında FF notu işlemi görür.
BT notu, kredisiz derslerden ve stajlardan başarılı öğrencilere verilir. BT notu, not ortalamasına katılmaz.
KT notu, kredisiz derslerden ve stajlardan başarısız öğrencilere verilir. KT notu, not ortalamasına katılmaz.
Notların 100’lük sisteme dönüşümleri YÖK not dönüşüm tablosuna göre belirlenir. Öğrencilerin daha önceki öğrenimlerinde aldıkları derslerden ilgili birim tarafından muafiyet hakkı verilen derslerin notları not dökümünde gösterilir ve genel ağırlıklı not ortalamasında dikkate alınır.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Kayseri Üniversitesi’nde uygulanmakta olan “Performansa Dayalı Süreç Yönetim Modeli” kapsamında üst, ana ve alt süreçler; girdileri, çıktıları, kaynakları, ilişkileri ve sorumluları belirli olacak şekilde tanımlanmıştır. Eğitim ve Öğretimin Yönetimi üst süreci altında eğitim-öğretim faaliyetlerinin planlanması, uygulanması ve izlenmesinin yanı sıra eğitim kadrosunun yönetimine yönelik de ana ve detaylı alt süreçler bulunmaktadır. Paydaşların karar süreçlerine katılımı ve mezunlarla ilişkiler, paydaş ilişkileri ve mezun ilişkilerinin yönetilmesine yönelik üst ve detay süreçler aracılığıyla yürütülmektedir. Birimimiz yıllar itibariyle performans göstergeleri ve faaliyetleri, bu süreçleri destekleyecek şekilde planlanmakta, uygulanmakta ve kanıta dayalı olarak izlenmektedir. Bütün bu faaliyetleri desteklemek üzere Bütünleşik Kalite Yönetim Sistemi (BKYS) kullanılmaktadır. İyileştirici faaliyetler ise BKYS’ye entegre İyileştirme Modülü üzerinden yürütülmekte ve birimimiz, eğitim-öğretim, ar-ge ve toplumsal katkı faaliyetlerinde PUKÖ çevrimlerini bu sayede kapatmaktadır. Ayrıca, iç ve dış paydaşların geri bildirimlerinin karar süreçlerine katılımını sağlamak üzere “Memnuniyet Yönetim Sistemi” Üniversitemiz bünyesindeki yazılım aracılığıyla sistematik bir biçimde uygulanmaktadır. Sonuç olarak; çerçeve yönetmelikler, Kayseri Üniversitesi ve Sosyal Bilimler MYO Yönetmelik ve Yönergeleri ile tanımlı süreçler ve destekleyici yazılımlar üzerinden faaliyetlerin sistematik mekanizmalar aracılığıyla sürdürülebilirliği sağlanmaktadır.
Sağlık Kurumları İşletmeciliği programına Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından gerçekleştirilen sınav ile öğrenci alınır. Aday öğrencilerin Yükseköğretim Geçiş Sınavına girmeleri ve yeterli puan almaları ile kesin kayıt hakkı kazanan öğrenciler kayıtlarını yaptırabilirler.
Sağlık Kurumları İşletmeciliği programı mezunları çeşitli sağlık kurum ve kuruluşlarında görev alabilmekle birlikte hastaneler başta olmak üzere rehabilitasyon merkezleri, sigorta şirketleri, ilaç, tıbbi malzeme ve cihaz üreten veya ithal eden şirketlerde ve sağlık turizmi şirketlerinin ilgili birimlerinde istihdam edilebilmektedir. Ayrıca bu programdan mezun olan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ile İşletme ve Sağlık Yönetimi lisans programlarına geçiş yapabilmektedir.
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
- Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
- Meslek Yüksekokulları ve Açık Öğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030031949 | |
Qualification Title | Associate Degree Diploma in Healthcare Management | |
Awarding Body | Kayseri University | |
Awarding Body Contact | Kayseri University Rectorate, Mevlana Neighborhood 15 Temmuz Campus Kümeevler No:5 38280 Talas / KAYSERI | |
Awarding Body Url | https://www.kayseri.edu.tr/ | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | 5 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025 |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Management and administration | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 1342.02 | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 Yıl | |
Program Profile | The technological advancements in the healthcare sector in recent years, along with the increased communication and transportation opportunities and ease of access to information, have rapidly changed expectations from healthcare services. Both the changing expectations of patients and the necessity of managing healthcare institutions with a contemporary business approach require the human resources employed in these institutions to possess high qualifications. Moreover, the rapid increase in the number of healthcare institutions, both in the public and private sectors, necessitates an increase in the quantity of human resources working in these institutions. In this context, the Healthcare Management program aims to train qualified intermediate staff needed in the healthcare sector. The Healthcare Management Program, established under Kayseri University Social Sciences Vocational School, began accepting its first students in the 2019-2020 academic year with a capacity of 40 students determined by the Council of Higher Education. The Healthcare Management Program aims to equip its graduates with the ability to adapt to the rapid changes in the healthcare sector, become innovative and entrepreneurial individuals, effectively utilize their professional knowledge and skills, and contribute to the field of healthcare management by participating in relevant projects and studies. | |
Learning Environments | Education and training are conducted in both formal and distance learning formats. Additionally, practical training is provided as workplace education in healthcare institutions. | |
Description |
| |
Key Competencies |
| |
Further Info | Success evaluation in exams is made out of 100 points. The midterm and final exam results of a course are shown with numerical points. The score of the exams that the student does not take is zero. The contribution of mid-term evaluations to the success grade is 40% and the contribution of the final exam is 60%. In order to calculate a student's success grade, he/she must get at least fifty points from the final exam. While calculating the semester evaluations, the contribution of the points obtained from each midterm exam, homework and similar activities at the rate determined before the start of the courses is determined without increasing the half numbers to integer; their sum or arithmetic average is found. The fractional number to be found in this way is raised to a whole number. In this way, the semester score is calculated. The raw achievement score is calculated by adding 60% of the final exam score to 40% of the average score of the semester evaluations. Fractions are preserved in the calculation of these ratios, but in the calculation of the raw success score, half numbers are completed to whole numbers. In order to be considered successful in a course, the success grade must be at least “CC” letter grade. The student's success grade in a course is converted into a letter grade and success coefficient with the absolute evaluation system as follows: Success Grade Success Grade Coefficient Success Degree AA 4.00 Excellent BA 3,50 Very good BB 3.00 Good CB 2,50 Medium CC 2,00 Adequate DC 1.50 Remains DD 1.00 Fails FD 0.50 Remain FF 0,00 Fails Apart from the letter grades used as achievement grades, other special letter grades used at the University are as follows: ST grade is given to students who come to the University through horizontal or vertical transfer from other higher education institutions or who re-register to the University with the exam conducted by ÖSYM for the courses they have taken before and whose equivalence is recognized by the relevant board of directors. ST grade is not included in the grade point average. ST grade is also given to the courses taken from other universities in the summer school and is not included in the grade point average. Courses taken from other universities in summer schools and failed are recorded as FF grade in the student automation system. GT grade is given to students who are successful in courses that are not included in the grade point average. UT grade is given to students who fail the courses that are not included in the grade point average. ET grade is given to students who are exempted from the courses determined by the Senate without credit at the end of the exemption exam administered by the relevant units. ET grade is not included in the grade point average. NT grade is given to students who fail because they do not fulfill the course attendance requirement or the requirements for the course application. NT grade is treated as FF grade in grade point average calculation. BT grade is given to students who are successful in non-credit courses and internships. BT grade is not included in the grade point average. KT grade is given to students who fail non-credit courses and internships. KT grade is not included in the grade point average. The conversion of grades to the 100 system is determined according to the YÖK grade conversion table. The grades of the courses granted exemption by the relevant unit from the courses taken by the students in their previous education are shown in the transcript and taken into account in the general weighted grade point average. | |
Quality Assurance | To ensure the quality of higher education programs: The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, training, and other activities conducted in higher education institutions. Each year, YÖK also publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report,” which contains academic, administrative, and financial data on foundation universities. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are also shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured in accordance with the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
At Kayseri University, under the “Performance-Based Process Management Model,” main, sub-main, and detailed processes are defined with clear inputs, outputs, resources, relationships, and responsibilities. Under the upper-level process of Education and Training Management, sub-processes focus on planning, implementing, and monitoring educational activities as well as managing academic staff. Stakeholder decision-making participation and alumni relations are managed through detailed processes for stakeholder and graduate relations. Over the years, our unit’s performance indicators and activities have been planned, implemented, and monitored on an evidence-based basis to support these processes. The Integrated Quality Management System (BKYS) is used to support all these activities. Corrective actions are carried out through the Improvement Module integrated into BKYS, enabling our unit to complete the PDCA (Plan-Do-Check-Act) cycle in education, research and development, and societal contribution activities. Additionally, to ensure the participation of internal and external stakeholders in decision-making processes, the “Satisfaction Management System” is systematically implemented through software developed within the university. In conclusion, the sustainability of activities is ensured through systematic mechanisms supported by framework regulations, the Kayseri University and Vocational School of Social Sciences Regulations and Guidelines, and supporting software tools. | |
Access Requirements | Students are admitted to the Healthcare Management Program through an exam conducted by the Assessment, Selection, and Placement Center (ÖSYM). Prospective students gain the right to final registration and can enroll in the program by taking the Higher Education Entrance Exam and achieving a sufficient score. | |
Conditions for Success | Students who successfully complete all courses, achieve 120 ECTS credits, and maintain a cumulative grade point average of at least "2.00" out of "4.00" are eligible to graduate. Graduates are awarded an associate degree diploma in the Healthcare Management Program. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the Healthcare Management Program can work in various healthcare institutions and organizations, including hospitals, rehabilitation centers, insurance companies, pharmaceutical companies, medical equipment and device manufacturers or importers, and relevant departments of health tourism companies. Additionally, graduates of this program can transfer to bachelor's degree programs in Business Administration and Healthcare Management through vertical transfer. | |
Legal Basis |
| |
Validity Period (If Any) | The qualification is permanently valid. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030031949
ISCO 08 1342.02
ISCO 08 1342.02
The technological advancements in the healthcare sector in recent years, along with the increased communication and transportation opportunities and ease of access to information, have rapidly changed expectations from healthcare services. Both the changing expectations of patients and the necessity of managing healthcare institutions with a contemporary business approach require the human resources employed in these institutions to possess high qualifications. Moreover, the rapid increase in the number of healthcare institutions, both in the public and private sectors, necessitates an increase in the quantity of human resources working in these institutions. In this context, the Healthcare Management program aims to train qualified intermediate staff needed in the healthcare sector. The Healthcare Management Program, established under Kayseri University Social Sciences Vocational School, began accepting its first students in the 2019-2020 academic year with a capacity of 40 students determined by the Council of Higher Education. The Healthcare Management Program aims to equip its graduates with the ability to adapt to the rapid changes in the healthcare sector, become innovative and entrepreneurial individuals, effectively utilize their professional knowledge and skills, and contribute to the field of healthcare management by participating in relevant projects and studies.
Education and training are conducted in both formal and distance learning formats. Additionally, practical training is provided as workplace education in healthcare institutions.
- He/she has basic, current and applied information about his/her profession.
- Gains knowledge about occupational health and safety, environmental awareness and quality processes in his field.
- He follows current developments and practices in his profession and uses them effectively.
- Recognizes information systems related to his/her profession and uses information technologies (software, programs, animation, etc.) effectively.
- Has the ability to independently evaluate professional problems and issues with an analytical and critical approach and propose solutions.
- He expresses his thoughts on subjects related to his field clearly and effectively through written and oral communication, using Turkish well.
- Takes responsibility as a team member to solve unforeseen complex problems encountered in applications related to his field.
- He/she has awareness about career management and lifelong learning, being able to evaluate job opportunities in a way that is open to change.
- He has social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting data related to his field, applying it and announcing the results. He knows the importance of these
- values and adopts them as an indispensable value element for his profession.
- Communicates with colleagues using a foreign language to keep up to date with current information in the field.
- He explains the legislation, terminology and documentation process of health institutions, and has knowledge of diseases and public health that concern the general society.
- Explains and applies concepts related to management and organization of health institutions (public relations, human resources, accounting, finance, marketing, behavior).
- Explains and applies administrative, financial, legal, technical and medical functioning in health services and health system
- Must have a command of legislation, terminology, public health, and organizational knowledge related to healthcare management.
- Should possess the ability to understand and implement occupational health and safety, environmental awareness, and quality processes.
- Must be capable of following and applying professional innovations.
- Should have the ability to effectively use information systems and information technologies.
- Should be competent in creating efficiency and innovation in healthcare management using digital tools.
- Must possess the ability to independently and critically analyze professional problems and develop solutions.
- Should have the skills to develop solutions for complex problems within a team and take responsibility.
- Must have the ability to use Turkish effectively to ensure clarity and comprehensibility in written and verbal communication.
- Should be competent in using a foreign language in their field to communicate with colleagues.
- Must uphold public health, scientific, and ethical values and adopt these as an integral part of the profession.
- Should be proficient in collecting data, analyzing it, and presenting results within an ethical framework.
- Must have the skills to manage and apply public relations, human resources, accounting, finance, marketing, and behavioral sciences in healthcare institutions.
- Should possess knowledge and practical skills in administrative, financial, legal, technical, and medical processes.
- Must have the awareness to evaluate job opportunities with openness to change and effectively manage their career.
Success evaluation in exams is made out of 100 points. The midterm and final exam results of a course are shown with numerical points. The score of the exams that the student does not take is zero. The contribution of mid-term evaluations to the success grade is 40% and the contribution of the final exam is 60%. In order to calculate a student's success grade, he/she must get at least fifty points from the final exam.
While calculating the semester evaluations, the contribution of the points obtained from each midterm exam, homework and similar activities at the rate determined before the start of the courses is determined without increasing the half numbers to integer; their sum or arithmetic average is found. The fractional number to be found in this way is raised to a whole number. In this way, the semester score is calculated.
The raw achievement score is calculated by adding 60% of the final exam score to 40% of the average score of the semester evaluations. Fractions are preserved in the calculation of these ratios, but in the calculation of the raw success score, half numbers are completed to whole numbers. In order to be considered successful in a course, the success grade must be at least “CC” letter grade.
The student's success grade in a course is converted into a letter grade and success coefficient with the absolute evaluation system as follows:
Success Grade Success Grade Coefficient Success Degree
AA 4.00 Excellent
BA 3,50 Very good
BB 3.00 Good
CB 2,50 Medium
CC 2,00 Adequate
DC 1.50 Remains
DD 1.00 Fails
FD 0.50 Remain
FF 0,00 Fails
Apart from the letter grades used as achievement grades, other special letter grades used at the University are as follows:
ST grade is given to students who come to the University through horizontal or vertical transfer from other higher education institutions or who re-register to the University with the exam conducted by ÖSYM for the courses they have taken before and whose equivalence is recognized by the relevant board of directors. ST grade is not included in the grade point average. ST grade is also given to the courses taken from other universities in the summer school and is not included in the grade point average. Courses taken from other universities in summer schools and failed are recorded as FF grade in the student automation system.
GT grade is given to students who are successful in courses that are not included in the grade point average.
UT grade is given to students who fail the courses that are not included in the grade point average.
ET grade is given to students who are exempted from the courses determined by the Senate without credit at the end of the exemption exam administered by the relevant units. ET grade is not included in the grade point average.
NT grade is given to students who fail because they do not fulfill the course attendance requirement or the requirements for the course application. NT grade is treated as FF grade in grade point average calculation.
BT grade is given to students who are successful in non-credit courses and internships. BT grade is not included in the grade point average.
KT grade is given to students who fail non-credit courses and internships. KT grade is not included in the grade point average.
The conversion of grades to the 100 system is determined according to the YÖK grade conversion table. The grades of the courses granted exemption by the relevant unit from the courses taken by the students in their previous education are shown in the transcript and taken into account in the general weighted grade point average.
To ensure the quality of higher education programs:
The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, training, and other activities conducted in higher education institutions.
“University Monitoring and Evaluation Reports” prepared annually for higher education institutions in accordance with the criteria set by YÖK are published. Reports that include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions based on these monitoring reports are shared with the public by YÖK.
Each year, YÖK also publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report,” which contains academic, administrative, and financial data on foundation universities. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are also shared with the public by YÖK.
The quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured in accordance with the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
- Creation and Approval of Academic Programs
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the establishment of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of undergraduate programs and the learning outcomes intended for students in each program are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles set by YÖK.
1.3. The curricula of National Core Education Programs are implemented by higher education institutions after being approved by YÖK, following their acceptance by the relevant Deans’ Council. - Assessment and Evaluation
The methods of assessing and evaluating the learning outcomes intended for students in each undergraduate program are conducted in accordance with the education, training, and examination regulations prepared by higher education institutions and aligned with the basic principles set by YÖK. - Certification
Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor’s degree upon successfully completing the course credits and other requirements determined by their respective higher education institutions. - Self-Evaluation and External Evaluation
Within the context of continuous monitoring, higher education institutions annually submit their “Institutional Self-Evaluation Reports” for the previous year to the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK). YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report,” prepared for the external evaluation of higher education institutions, with the public. Additionally, accreditation decisions made by accreditation organizations authorized or recognized by YÖKAK demonstrate the quality assurance of the programs’ qualifications. Regular review activities related to the qualifications determined by YÖKAK regulations are also conducted.
At Kayseri University, under the “Performance-Based Process Management Model,” main, sub-main, and detailed processes are defined with clear inputs, outputs, resources, relationships, and responsibilities. Under the upper-level process of Education and Training Management, sub-processes focus on planning, implementing, and monitoring educational activities as well as managing academic staff. Stakeholder decision-making participation and alumni relations are managed through detailed processes for stakeholder and graduate relations.
Over the years, our unit’s performance indicators and activities have been planned, implemented, and monitored on an evidence-based basis to support these processes. The Integrated Quality Management System (BKYS) is used to support all these activities. Corrective actions are carried out through the Improvement Module integrated into BKYS, enabling our unit to complete the PDCA (Plan-Do-Check-Act) cycle in education, research and development, and societal contribution activities.
Additionally, to ensure the participation of internal and external stakeholders in decision-making processes, the “Satisfaction Management System” is systematically implemented through software developed within the university.
In conclusion, the sustainability of activities is ensured through systematic mechanisms supported by framework regulations, the Kayseri University and Vocational School of Social Sciences Regulations and Guidelines, and supporting software tools.
Students are admitted to the Healthcare Management Program through an exam conducted by the Assessment, Selection, and Placement Center (ÖSYM). Prospective students gain the right to final registration and can enroll in the program by taking the Higher Education Entrance Exam and achieving a sufficient score.
Graduates of the Healthcare Management Program can work in various healthcare institutions and organizations, including hospitals, rehabilitation centers, insurance companies, pharmaceutical companies, medical equipment and device manufacturers or importers, and relevant departments of health tourism companies. Additionally, graduates of this program can transfer to bachelor's degree programs in Business Administration and Healthcare Management through vertical transfer.
- Law No. 2547 on Higher Education
- Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Bachelor's Degree Programs, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
- Regulation on the Continuation of Bachelor's Degree Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
- Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Council
The qualification is permanently valid.
