Yeterlilik Kodu

TR0030020069

Yeterlilik Adı
Sağlık Kurumları Yönetimi Doktora Diploması
Sorumlu KurumAnkara Hacı Bayram Veli Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiYücetepe Mahallesi 85.Cadde No:8 06570 Çankaya/ANKARA
Sorumlu Kurum URLhttp://ogris.ahbv.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 8
Sınıflandırma (Tematik Alan)Yönetim ve idare
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Yüksek lisans düzeyi yeterliklerine dayalı olarak ve disiplinler arası etkileşimden de faydalanarak sağlık yönetimi alanında yeni, farklı ve özgün fikirler oluşturarak bilgi düzeyini geliştirmek.
  • Disiplinler arası bilgileri çeşitli akademik çalışmalara aktarabilme becerisine sahip olmak.
  • Sağlık yönetimi alanına ilişkin bilgilerini ilgili veya diğer disiplinler ile birleştirerek veri toplayabilme, analiz edebilme ve yorumlayabilme becerisine sahip olmak.
  • Yapmış olduğu araştırmalar sonucu elde edilen bilgileri hem akademik hem de alandaki kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşabilme ve aktarabilme becerisine sahip olmak.
  • Sağlık yönetimi ve bu alanla ilişkili disiplinlere ilişkin uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirebilmek.
  • Sağlık yönetimi faaliyetlerinde ve akademik çalışmalarda ortaya çıkan karışıklık ve kriz ortamlarında karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik yaratıcı, yürütücü veya katılımcı olarak sorumluluk alabilmek.
  • Sağlık yönetimi alanına ilişkin stratejik kararlar alabilme ve bu kararları amaç ve hedefler doğrultusunda uygulayabilmek.
  • Sağlık yönetimi alanına ilişkin bilgilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve mesleğinde uygulama yetkinliğine sahip olabilmek.
  • Sağlık yönetimi ile ilgili güncel gelişmeleri takip edebilme, toplumsal dönüşümü görme, anlama, yorumlama ve yaratıcı fikirler üretme konusunda yetenek sahibi olmak.
  • Sağlık yönetimi alanına özgü terminolojiyi kullanabilme, en az bir yabancı dilde yetkin olma, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme, alanında edindiği bilgi ve düşünceleri ulusal ve uluslararası alanda paylaşabilmek.
  • Yönetsel karar vermede istatistiksel ve ekonomik analizler gibi kantitatif analizler yapabilme ve alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket edebilmek.
  • Sağlık yönetimi alanındaki mesleki faaliyet ve projelerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlama ve yönetmek.
  • Türkiye’de ve dünyadaki sağlık sistemlerinin temel bileşenlerini, sağlık planlamalarını ve politikalarını kavrama, sağlık sistemine yön veren aktörleri tanıma ve sağlık sektörünü ekonomik ve mali boyutlarıyla değerlendirme, farklı sağlık sistemlerini birbirleriyle kıyaslamak.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Notlar ve katsayılar aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: Notlar Katsayılar AA 4.00 BA 3.50 BB 3.00 CB 2.50 CC 2.00 DC 1.50 DD 1.00 FD 0.50 FF 0.00 B: Kredisiz dersler için başarılı, K: Kredisiz dersler için kalır, D: Devamsız, G: Girmedi, M: Muaf , S: Süren çalışma, E: Eksik (takip eden dönemin ders kayıt tarihine kadar düzeltilmeyen (E) notu (FF)’ye dönüştürülür). Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Ayrıca, bir yarıyıla/yıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler o yarıyıl/yıl (DC) notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar. Bu sonuç, (DC+) olarak ifade edilir.

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.

Başarma ŞartlarıÖğrencinin, 24 krediden az olmamak koşulu ile en az 8 ders ve uzmanlık alan dersi ile yeterlilik sınavını geçmiş ve tez çalışmasını başarmış olması, aldığı tüm derslerden en az 75 ya da bunun üzerinde not alması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 3,00 olması gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezun olan öğrencilerimiz üniversitemiz bünyesinde ya da farklı üniversitelerde akademisyen olarak görev alabilmektedir. Bununla beraber, Sağlık Bakanlığı ve bağlı kuruluşlarında, Sosyal Güvenlik Kurumunda ve diğer kamu hastaneleri ve kuruluşlarında uzman yardımcısı ve yönetici adayları olarak istihdam edilmektedir. Giderek artan özel hastane ve sağlık kuruluşu sayısı da bölüm mezunları için ayrı bir istihdam imkânı yaratmaktadır. Bölüm mezunları, özel hastanelerin ve özel sağlık kuruluşlarının çeşitli idari kademelerinde görev almaktadır. Mezunlar, bu kuruluşlar dışında ilaç firmalarında, tıbbi cihaz ve malzeme ticareti yapan işletmelerde ve özel sağlık sigorta kuruluşlarında da iş imkânına sahip olmaktadırlar.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030020069


Yeterlilik Adı
Sağlık Kurumları Yönetimi Doktora Diploması

Sorumlu Kurum
Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Yücetepe Mahallesi 85.Cadde No:8 06570 Çankaya/ANKARA

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
8

TYÇ Seviyesi
8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Yüksek lisans düzeyi yeterliklerine dayalı olarak ve disiplinler arası etkileşimden de faydalanarak sağlık yönetimi alanında yeni, farklı ve özgün fikirler oluşturarak bilgi düzeyini geliştirmek.
  • Disiplinler arası bilgileri çeşitli akademik çalışmalara aktarabilme becerisine sahip olmak.
  • Sağlık yönetimi alanına ilişkin bilgilerini ilgili veya diğer disiplinler ile birleştirerek veri toplayabilme, analiz edebilme ve yorumlayabilme becerisine sahip olmak.
  • Yapmış olduğu araştırmalar sonucu elde edilen bilgileri hem akademik hem de alandaki kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşabilme ve aktarabilme becerisine sahip olmak.
  • Sağlık yönetimi ve bu alanla ilişkili disiplinlere ilişkin uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirebilmek.
  • Sağlık yönetimi faaliyetlerinde ve akademik çalışmalarda ortaya çıkan karışıklık ve kriz ortamlarında karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik yaratıcı, yürütücü veya katılımcı olarak sorumluluk alabilmek.
  • Sağlık yönetimi alanına ilişkin stratejik kararlar alabilme ve bu kararları amaç ve hedefler doğrultusunda uygulayabilmek.
  • Sağlık yönetimi alanına ilişkin bilgilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve mesleğinde uygulama yetkinliğine sahip olabilmek.
  • Sağlık yönetimi ile ilgili güncel gelişmeleri takip edebilme, toplumsal dönüşümü görme, anlama, yorumlama ve yaratıcı fikirler üretme konusunda yetenek sahibi olmak.
  • Sağlık yönetimi alanına özgü terminolojiyi kullanabilme, en az bir yabancı dilde yetkin olma, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme, alanında edindiği bilgi ve düşünceleri ulusal ve uluslararası alanda paylaşabilmek.
  • Yönetsel karar vermede istatistiksel ve ekonomik analizler gibi kantitatif analizler yapabilme ve alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket edebilmek.
  • Sağlık yönetimi alanındaki mesleki faaliyet ve projelerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlama ve yönetmek.
  • Türkiye’de ve dünyadaki sağlık sistemlerinin temel bileşenlerini, sağlık planlamalarını ve politikalarını kavrama, sağlık sistemine yön veren aktörleri tanıma ve sağlık sektörünü ekonomik ve mali boyutlarıyla değerlendirme, farklı sağlık sistemlerini birbirleriyle kıyaslamak.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Notlar ve katsayılar aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: Notlar Katsayılar AA 4.00 BA 3.50 BB 3.00 CB 2.50 CC 2.00 DC 1.50 DD 1.00 FD 0.50 FF 0.00 B: Kredisiz dersler için başarılı, K: Kredisiz dersler için kalır, D: Devamsız, G: Girmedi, M: Muaf , S: Süren çalışma, E: Eksik (takip eden dönemin ders kayıt tarihine kadar düzeltilmeyen (E) notu (FF)’ye dönüştürülür). Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Ayrıca, bir yarıyıla/yıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler o yarıyıl/yıl (DC) notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar. Bu sonuç, (DC+) olarak ifade edilir.


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.


Başarma Şartları
Öğrencinin, 24 krediden az olmamak koşulu ile en az 8 ders ve uzmanlık alan dersi ile yeterlilik sınavını geçmiş ve tez çalışmasını başarmış olması, aldığı tüm derslerden en az 75 ya da bunun üzerinde not alması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 3,00 olması gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezun olan öğrencilerimiz üniversitemiz bünyesinde ya da farklı üniversitelerde akademisyen olarak görev alabilmektedir. Bununla beraber, Sağlık Bakanlığı ve bağlı kuruluşlarında, Sosyal Güvenlik Kurumunda ve diğer kamu hastaneleri ve kuruluşlarında uzman yardımcısı ve yönetici adayları olarak istihdam edilmektedir. Giderek artan özel hastane ve sağlık kuruluşu sayısı da bölüm mezunları için ayrı bir istihdam imkânı yaratmaktadır. Bölüm mezunları, özel hastanelerin ve özel sağlık kuruluşlarının çeşitli idari kademelerinde görev almaktadır. Mezunlar, bu kuruluşlar dışında ilaç firmalarında, tıbbi cihaz ve malzeme ticareti yapan işletmelerde ve özel sağlık sigorta kuruluşlarında da iş imkânına sahip olmaktadırlar.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030020069

Qualification Title
Health Facilities Management Doctorate Diploma
Awarding BodyAnkara Haci Bayram Veli University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://ogris.ahbv.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level8
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 8
Thematic AreasManagement and administration
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • Knowledge about healthcare management is developed in terms of new, different and original idea creation depending on master of science degree’s competence and also utilizing the interaction of interdisciplinary.
  • Skills on transferring interdisciplinary knowledge to various academic studies are acquired.
  • Skills on gathering data, analyzing and interpreting outcomes is acquired within the context of integration of healthcare management’s and related or other disciplines’ knowledge.
  • Communicating and sharing of his researches findings with both academic and the related field’s people and institutions capability is gained.
  • A research which needs specialization on healthcare management and related disciplines can be individually conducted.
  • Responsibility for solving problems creatively during crises and conflicts at which occur healthcare management and academic activities is taken as a coordinator or a participant.
  • Strategic decisions on healthcare management scope are made and these decisions are implemented according to goals and objectives.
  • Competency on assessment knowledge about healthcare management in a critical perspective and implementing that competency at work is gained.
  • Skills on chasing current developments related to healthcare management and skills on seeing, understanding, interpreting and creative idea generation in the terms of societal transformation is acquired.
  • Terminology of healthcare management field, proficiency of at least one foreign language, using effectively information and communication technologies, sharing specialization knowledge and thoughts in national and international fields are gained.
  • Quantitative studies such as statistical and economical analyses used for administrative decisions can be conducted, also acting ethical and obeying societal, cultural, scientific codes during the collection, interpretation, application and communication of data/ knowledge are gained.
  • Career development programs for staff who works on healthcare management activities and projects as an inferior position are planned and managed.
  • Skills on comprehension of fundamental components of health systems, health plans and politics in both Turkey and the world; recognition of leading actors in health system; assessment of health sector in the perspective of economical and financial dimensions; benchmarking different health systems are acquired.
Key Competencies-
Further Info

The evaluation is implemented based on the principles set forth in Gazi University Statute of Instruction and Examination. Grading principles for courses with special evaluation are announced by faculty member(s) to the students and the department in the beginning of the semester. 100 is the full point in the assessment of exams. The relative weights of midterm examinations and final examination are submitted to the Registrars Office. Based on grades and associated weights, final points are determined by the course instructor. As featured in the table below, considering the average and statistical distribution of the final points and general class performance, final grades are given. A grade of (E) is given to a student who provides supporting evidence through genuine and valid documentation of illness or other reason which has prevented her/him from completing the necessary course work. E grades are finalized as FF, unless revised until the beginning of the following semester. A student who holds either of the grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) is considered successful in that course. Grades below CC (i.e. DC, DD, FD and FF) are considered to be unsuccessful. The grades of B, K, and M are not included in the calculation of GPA. Attendance to the final examination is mandatory for successful completion of a course. The grade M is granted for courses that a transfer student has taken earlier and the courses equivalency with the programme is approved by the Faculty Executive Board upon the request of the department. Grade Point Averages: The students standing is calculated in the form of a GPA and CGPA (Cumulative Grade Point Average), and announced at the end of each semester by the Registrars Office. The total credit points for a course are obtained by multiplying the grade point of the final grade by the credit hours. In order to obtain the GPA for any given semester, the total credit points earned in that semester are divided by the total credit hours. The CGPA is calculated by taking into account all the courses taken by a student from the first semester to the last semester and those are recognized as valid by the department in which she/he is registered. The criterion for degree classification is: - Başarılı (Satisfactory) 3.00 - 4.00 .

Quality Assurance-
Access Requirements

General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.

Conditions for SuccessA student is required to successfully complete a minimum of 8 courses, and a Specialized Field Topic not less than 24 credits, pass his/her qualification exam and write and defend a Doctoral Thesis, have a minimum GPA of 3.00/4.00.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates who have successfully completed the doctoral program will have an opportunity of working as an academic. In addition, graduates of the program can be employed by Ministry of Health and its subsidiaries, Social Security Institution, public or private hospitals as experts, expert assistants, managers in various levels. Increasing numbers of hospitals and health institutions create increasing opportunities of employment. There are also job opportunities in firms of medicine, medical equipment and supplies as well as in private health insurance organizations.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030020069


Qualification Title
Health Facilities Management Doctorate Diploma

Awarding Body
Ankara Haci Bayram Veli University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
8

TQF Level
8
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • Knowledge about healthcare management is developed in terms of new, different and original idea creation depending on master of science degree’s competence and also utilizing the interaction of interdisciplinary.
  • Skills on transferring interdisciplinary knowledge to various academic studies are acquired.
  • Skills on gathering data, analyzing and interpreting outcomes is acquired within the context of integration of healthcare management’s and related or other disciplines’ knowledge.
  • Communicating and sharing of his researches findings with both academic and the related field’s people and institutions capability is gained.
  • A research which needs specialization on healthcare management and related disciplines can be individually conducted.
  • Responsibility for solving problems creatively during crises and conflicts at which occur healthcare management and academic activities is taken as a coordinator or a participant.
  • Strategic decisions on healthcare management scope are made and these decisions are implemented according to goals and objectives.
  • Competency on assessment knowledge about healthcare management in a critical perspective and implementing that competency at work is gained.
  • Skills on chasing current developments related to healthcare management and skills on seeing, understanding, interpreting and creative idea generation in the terms of societal transformation is acquired.
  • Terminology of healthcare management field, proficiency of at least one foreign language, using effectively information and communication technologies, sharing specialization knowledge and thoughts in national and international fields are gained.
  • Quantitative studies such as statistical and economical analyses used for administrative decisions can be conducted, also acting ethical and obeying societal, cultural, scientific codes during the collection, interpretation, application and communication of data/ knowledge are gained.
  • Career development programs for staff who works on healthcare management activities and projects as an inferior position are planned and managed.
  • Skills on comprehension of fundamental components of health systems, health plans and politics in both Turkey and the world; recognition of leading actors in health system; assessment of health sector in the perspective of economical and financial dimensions; benchmarking different health systems are acquired.

Key Competencies
-

Further Info

The evaluation is implemented based on the principles set forth in Gazi University Statute of Instruction and Examination. Grading principles for courses with special evaluation are announced by faculty member(s) to the students and the department in the beginning of the semester. 100 is the full point in the assessment of exams. The relative weights of midterm examinations and final examination are submitted to the Registrars Office. Based on grades and associated weights, final points are determined by the course instructor. As featured in the table below, considering the average and statistical distribution of the final points and general class performance, final grades are given. A grade of (E) is given to a student who provides supporting evidence through genuine and valid documentation of illness or other reason which has prevented her/him from completing the necessary course work. E grades are finalized as FF, unless revised until the beginning of the following semester. A student who holds either of the grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) is considered successful in that course. Grades below CC (i.e. DC, DD, FD and FF) are considered to be unsuccessful. The grades of B, K, and M are not included in the calculation of GPA. Attendance to the final examination is mandatory for successful completion of a course. The grade M is granted for courses that a transfer student has taken earlier and the courses equivalency with the programme is approved by the Faculty Executive Board upon the request of the department. Grade Point Averages: The students standing is calculated in the form of a GPA and CGPA (Cumulative Grade Point Average), and announced at the end of each semester by the Registrars Office. The total credit points for a course are obtained by multiplying the grade point of the final grade by the credit hours. In order to obtain the GPA for any given semester, the total credit points earned in that semester are divided by the total credit hours. The CGPA is calculated by taking into account all the courses taken by a student from the first semester to the last semester and those are recognized as valid by the department in which she/he is registered. The criterion for degree classification is: - Başarılı (Satisfactory) 3.00 - 4.00 .


Quality Assurance
-

Access Requirements

General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.


Conditions for Success
A student is required to successfully complete a minimum of 8 courses, and a Specialized Field Topic not less than 24 credits, pass his/her qualification exam and write and defend a Doctoral Thesis, have a minimum GPA of 3.00/4.00.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates who have successfully completed the doctoral program will have an opportunity of working as an academic. In addition, graduates of the program can be employed by Ministry of Health and its subsidiaries, Social Security Institution, public or private hospitals as experts, expert assistants, managers in various levels. Increasing numbers of hospitals and health institutions create increasing opportunities of employment. There are also job opportunities in firms of medicine, medical equipment and supplies as well as in private health insurance organizations.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address