Yeterlilik Kodu | TR0030045666 | |
Yeterlilik Adı | Sağlık Yönetimi Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Karacaoğlan Yerleşkesi, 80000 Osmaniye | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.osmaniye.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Yönetim ve idare | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Program yetkinlik temelli müfredat yoluyla ve deneyimli bir öğretim kadrosuyla yürütülecek olup, teorik ve uygulamalı olarak öğretilecek bilgiler ışığında, öğrencilerin sağlık sorunlarını yorumlama, kanıt temelli uygulamaları kullanma, yaratıcılık ve yenilikçiliği destekleyen analitik düşünme ile takım çalışması ve işbirliği yapabilme gibi becerileri kazanmalarını ve böylelikle iş yaşamına daha kolay adapte olmalarını sağlayacaktır. Programdan mezun olabilmek için 8 yarıyıllık programda, dönem bazında belirtilen teorik ve uygulamalı dersleri (zorunlu ve seçmeli) başarmış olmak gerekir. Programdan mezun olabilmek için 240 AKTS toplamı ders almak gereklidir. Bu derslerin %25’i seçmeli derslerden oluşmaktadır. Programdan mezuniyet için Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği’nin ilgili hükümleri uygulanır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030045666
- Sağlık, yönetim, iktisat, işletme, pazarlama, muhasebe-finans ve sağlık kurumları ve sistemi üretim fonksiyonları hakkında bilgi sahibi olur, bilgilerini stratejik, taktik ve operasyonel boyutlarda kullanır ve bu bilgileri örgütsel düzeyde analiz edip ve tasarlar.
- Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlayıp, analiz eder, mesleki ve etik değerleri gözeterek araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite, çevresel ve kültürel değerleri koruma, iş sağlığı ve güvenliğine önem verme konusunda gerekli bilinci kazanır.
- Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir.
- Sağlık alanında yürürlükteki alanıyla ilgili (sağlık, sağlık hukuku, idare) yönetmelik, kanun ve mevzuatlara hakim olur.
- Finansal işlemlerin doğru bir şekilde kaydedilmesi, bütçenin hazırlanması, sapma analizlerini, finansal fırsatları ve riskleri doğru bir şekilde değerlendirebilir.
- Organizasyonun hedefleri doğrultusunda önerilerde bulunabilir.
- Ulusal ve uluslararası sağlık sistemlerinin çalışma usullerini, terminolojisini, organizasyonel unsurlarını ve yapılarını açıklar ve karşılaştırır. Çeşitli dinleyici gruplarının ihtiyaçlarını karşılamak için sözlü ve yazılı iletişim becerilerini etkili bir şekilde kullanabilir.
- Örgütsel liderlik ve davranış yönetiminde, karar verme sürecini desteklemek ve farklı alternatifler üretmek için temel niteliksel ve niceliksel kavram ve araçları uygular.
- Sosyolojinin, ekonominin, hukuğun, psikolojinin, politikanın ve sağlık sistemlerinin birbirleriyle karşılıklı ilişkisine açıklık getirebilir.
- Sağlık sistemleri ve ilgili bilgi teknolojisini yönetmede stratejik, taktiksel ve operasyonel konulara yenilikçi çözümler geliştirebilir.
- Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlayıp, analiz eder ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
- Bir dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yerli ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir.
- Programın amaçlarının ne ölçüde başarıldığının en somut göstergesi, öğrencilerin derslerdeki başarıları ile ölçülebilmektedir. Gerek teorik gerekse uygulamalı eğitimler görecek olan öğrencilerimizin ders başarı durumları; vize ve finaller, stajlar, ödevler ve projeler ile değerlendirilecektir.
- Program yetkinlik temelli müfredat yoluyla ve deneyimli bir öğretim kadrosuyla yürütülecek olup, teorik ve uygulamalı olarak öğretilecek bilgiler ışığında, öğrencilerin sağlık sorunlarını yorumlama, kanıt temelli uygulamaları kullanma, yaratıcılık ve yenilikçiliği destekleyen analitik düşünme ile takım çalışması ve işbirliği yapabilme gibi becerileri kazanmalarını ve böylelikle iş yaşamına daha kolay adapte olmalarını sağlayacaktır.
- Program kontenjanı 40 kişidir.
- 2019-2020 Eğitim Öğretim yılında, eğitim ve öğretime başlanması planlanmaktadır.
- Öğretim dili Türkçedir.
- Hazırlık sınıfı bulunmamaktadır.
- Kabuller Yüksek Öğretim Kurulu tarafından yapılan sınav ile gerçekleştirilir.
- Sağlık yönetimi mezunlarının sağlık sektöründe çok sayıda pozisyonda çalışma imkânı vardır.
- Bölümden mezun olanların Sağlık Bakanlığı bünyesinde uzman ve uzman yardımcısı olarak, kamu, üniversite ve özel hastanelerde alt, orta ve üst düzey kademelerde yönetici olarak, her türlü sağlık kuruluşları bünyesindeki idari birimlerde çalışan olarak görev yapabilirler.
- Ayrıca, sigortacılık, ilaç ve tıbbi cihaz üretimi gibi sağlık sektörüyle ilgili şirketlerde yöneticilik yapabilirler.
- Bunun yanısıra ülkemizde sağlık sorunlarıyla ilgili çalışma yapan gönüllü kuruluşlar ile üniversitelerin ilgili fakülte ve yüksekokulların da iş bulma imkânları bulunmaktadır.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030045666 | |
Qualification Title | Sağlık Yönetimi License | |
Awarding Body | Osmaniye Korkut Ata University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.osmaniye.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Management and administration | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Have knowledge about health, management, economics, businness administration, marketing, accounting-finance and production functions of health institutions and systems, use their knowledge in strategic, tactical and operational dimensions and analyze and design this information at organizational level. Interprets and evaluates scientifically proven data by using advanced knowledge and skills acquired in the field of health, identifies and analyzes problems, develops solutions based on research and evidence by considering professional and ethical values. Gain the necessary awareness about the universality of social rights, social justice, quality, protection of environmental and cultural values, and giving importance to occupational health and safety. With the awareness of social responsibility can organize projects and activities for the environment. He / she will be able to control regulations, laws and regulations in the field of health (health, health law, administration). Accurate recording of financial transactions, budget preparation, deviance analysis, financial opportunities and risks can be accurately evaluated. Make recommendations in line with the objectives of the organization. Explains and compares the working procedures, terminology, organizational elements and structures of national and international health systems. To be able to use oral and written communication skills effectively to meet the needs of various audience groups. Applies basic qualitative and quantitative concepts and tools to support decision-making in organizational leadership and behavior management and to produce different alternatives. Be able to clarify the interrelation of sociology, economy, law, psychology, politics and health systems. Develop innovative solutions to strategic, tactical and operational issues in managing health systems and related information technology. Interprets and evaluates scientifically proven data, identifies and analyzes problems and develops solutions based on evidence using advanced knowledge and skills acquired in the field of health. Using a language to monitor the information in the field and can communicate with domestic and foreign colleagues. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | The most concrete indicator of the extent to which the objectives of the program are achieved can be measured by the success of the students in the courses. The course success of our students who will receive both theoretical and practical training; visas and finals, internships, assignments and projects. The program will be conducted through a competency-based curriculum and an experienced faculty, and in the light of theoretical and practical knowledge, students will gain skills such as interpreting health problems, using evidence-based practices, analytical thinking that support creativity and innovation, and teamwork and collaboration will make it easier to adapt. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Program quota is 40 people. In the 2019-2020 academic year, it is planned to start education and training. The language of instruction is Turkish. There is no preparatory class. Acceptances are made by the examination held by the Council of Higher Education. | |
Conditions for Success | The program will be conducted through a competency-based curriculum and an experienced faculty, and in the light of theoretical and practical knowledge, students will gain skills such as interpreting health problems, using evidence-based practices, analytical thinking that support creativity and innovation, and teamwork and collaboration will make it easier to adapt. In order to graduate from the program, the theoretical and practical courses (compulsory and elective) specified on a semester basis must be accomplished in the 8-semester program. In order to graduate from the program, it is necessary to take 240 ECTS courses. 25% of these courses are elective courses. For graduation from the program, the relevant provisions of the Associate and Undergraduate Education Regulations of Osmaniye Korkut Ata University are applied. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Health management graduates have the opportunity to work in many positions in the health sector. Graduates of the department can work experts, assistants and specialists, as managers in lower, middle and upper levels in public hospitals in the Ministry of Healt hor university and private hospitals. Theuy can also work administrative units within all health institutions. In addition, they can work as a manager in health-related companies such as insurance, pharmaceutical and medical device production. Moreover, there are opportunities to find employment in the related faculties and colleges of the universities and voluntary organizations working on health problems in our country. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030045666
Have knowledge about health, management, economics, businness administration, marketing, accounting-finance and production functions of health institutions and systems, use their knowledge in strategic, tactical and operational dimensions and analyze and design this information at organizational level. Interprets and evaluates scientifically proven data by using advanced knowledge and skills acquired in the field of health, identifies and analyzes problems, develops solutions based on research and evidence by considering professional and ethical values. Gain the necessary awareness about the universality of social rights, social justice, quality, protection of environmental and cultural values, and giving importance to occupational health and safety. With the awareness of social responsibility can organize projects and activities for the environment. He / she will be able to control regulations, laws and regulations in the field of health (health, health law, administration). Accurate recording of financial transactions, budget preparation, deviance analysis, financial opportunities and risks can be accurately evaluated. Make recommendations in line with the objectives of the organization. Explains and compares the working procedures, terminology, organizational elements and structures of national and international health systems. To be able to use oral and written communication skills effectively to meet the needs of various audience groups. Applies basic qualitative and quantitative concepts and tools to support decision-making in organizational leadership and behavior management and to produce different alternatives. Be able to clarify the interrelation of sociology, economy, law, psychology, politics and health systems. Develop innovative solutions to strategic, tactical and operational issues in managing health systems and related information technology. Interprets and evaluates scientifically proven data, identifies and analyzes problems and develops solutions based on evidence using advanced knowledge and skills acquired in the field of health. Using a language to monitor the information in the field and can communicate with domestic and foreign colleagues.
The most concrete indicator of the extent to which the objectives of the program are achieved can be measured by the success of the students in the courses. The course success of our students who will receive both theoretical and practical training; visas and finals, internships, assignments and projects. The program will be conducted through a competency-based curriculum and an experienced faculty, and in the light of theoretical and practical knowledge, students will gain skills such as interpreting health problems, using evidence-based practices, analytical thinking that support creativity and innovation, and teamwork and collaboration will make it easier to adapt.
Program quota is 40 people. In the 2019-2020 academic year, it is planned to start education and training. The language of instruction is Turkish. There is no preparatory class. Acceptances are made by the examination held by the Council of Higher Education.
Health management graduates have the opportunity to work in many positions in the health sector. Graduates of the department can work experts, assistants and specialists, as managers in lower, middle and upper levels in public hospitals in the Ministry of Healt hor university and private hospitals. Theuy can also work administrative units within all health institutions. In addition, they can work as a manager in health-related companies such as insurance, pharmaceutical and medical device production. Moreover, there are opportunities to find employment in the related faculties and colleges of the universities and voluntary organizations working on health problems in our country.
Qualification is continuous