Yeterlilik Kodu

TR0030220748

Yeterlilik Adı
Sağlık Yönetimi Lisans Diploması
Sorumlu KurumKırıkkale Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiKırıkkale Üniversitesi Rektörlüğü Ankara Yolu 7.Km 71450 Yahşihan/ KIRIKKALE
Sorumlu Kurum URLhttp://www.kku.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Yönetim ve idare
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Sağlık sisteminin amaçlarının gerçekleştirilmesine yönelik olarak planlama, örgütleme, yürütme, koordinasyon ve denetim fonksiyonlarına ilişkin kavram, ilke, kuram, model ve tekniklerin sistematik ve bilinçli bir şekilde uygulanması bilgi ve becerisine sahip, uluslararası nitelikte sağlık yöneticilerini yetiştirmek ve sağlık kurumları yönetimi alanında yürütülecek araştırmalarla, bilimsel bilgi birikimine katkıda bulunmaktadır.
 

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Sağlık yönetimi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olur ve uygular
  • Sağlık sisteminin işleyişini kavrama, değerlendirme ve yönlendirebilecek yeterlilikte, ekonomi, işletme, muhasebe, hukuk, maliye, finans ve yönetim bilimi ile ilgili kuramsal bilgilere sahip olur
  • Sağlık sisteminin tüm bölümleri ve bu bölümlerde çalışanlar ile çalışanların görev yetki ve sorumlulukları konusunda bilgi sahibi olur
  • Ulusal ve uluslararası sağlık politikaları, sağlık sistemlerinin yapısı ve özellikleri hakkında bilgi sahibi olur
  • Sağlık ve gelişmişlik düzeyi ilişkisi, toplumun sağlık statüsü, sağlığın belirleyicileri, sağlığın korunması ve geliştirilmesi ile ilgili yeterli bilgilere sahip olur
  • Sağlık yönetiminde bilgi sistemlerini tasarlama, kullanma ve yönetme bilgi ve becerisine sahip olur ve etkili olarak kullanır
  • Sağlık kurumlarında finansal yönetim, maliyet muhasebesi bilgisine sahip olur ve uygular
  • Yönetsel karar vermede istatistiksel, kantitatif ve ekonomik analizler yapabilme bilgi ve becerisine sahip olur ve uygular
  • Sağlık kurumları yönetimi sürecinde ortaya çıkan sorunlarda eleştirel ve yenilikçi düşünme, karar verme ve problem çözmede bilimsel yöntem ve teknikleri kullanabilir
  • Dünya çapında sağlık sistemlerinde yaşanan değişimleri takip etme, değişim stratejilerini belirleme ve Türkiye sağlık sistemine uyarlama becerisine sahip olur
  • Yazılı ve sözlü iletişimde, doğru ve kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık kurumlarında kullanılan terminolojiyi kullanabilir
  • Liderlik özelliklerine sahip, diğer sağlık profesyonelleriyle iletişim kurabilme ve ekip çalışmasına yatkın olur
  • Sağlık alanı ile ilgili hukuki düzenlemelere, toplumsal, bilimsel, mesleki etik ilkelerine uygun davranır
  • Kendini ifade etme ve kurumunu temsil etme konusunda Türkçeyi ve gerektiği yerde yabancı dil bilgisini doğru, kurallara uygun biçimde yazılı ve sözlü iletişimde kullanabilme beceri ve yeterliliğine sahip olur
  • Yönetim bilimi alanında güncel uygulamaları takip etmeye, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli geliştirmeye, değişime, yeniliğe ve girişimciliğe açık olur
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Sınavlar 2 aşamalı olarak vize ve final şeklinde güz ve bahar dönemlerinde yazılı veya uygulamalı olarak yapılır. Ölçme ve değerlendirme kriteri olarak vize notunun %40ı ve final notunun %60ı değerlendirilir. Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 AKTS kredisini sağlaması gerekmektedir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

Lise diplomasına sahip olmak ve Ölçme Seçme Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan ilgili sınav türünden başarılı olmak. Yatay ve dikey geçiş için gerekli koşulları sağlamak.

Başarma ŞartlarıÖğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 AKTS kredisini sağlaması gerekmektedir. Ortalaması 4.00 üzerinden 2.00 den daha az olmayan ve programdaki tüm dersleri (240 AKTS) başarmış ve varsa zorunlu stajını tamamlamış olan öğrenciler mezuniyet için gerekli koşulları sağlamış olur.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Lisans derecesi ile mezun olan öğrenciler kamu ve özel sağlık kurumlarının idari birimlerinde görev almaktadır. Ayrıca akademik alanda çalışma alternatifleri de bulunmaktadır.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030220748


Yeterlilik Adı
Sağlık Yönetimi Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Kırıkkale Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Kırıkkale Üniversitesi Rektörlüğü Ankara Yolu 7.Km 71450 Yahşihan/ KIRIKKALE

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Sağlık sisteminin amaçlarının gerçekleştirilmesine yönelik olarak planlama, örgütleme, yürütme, koordinasyon ve denetim fonksiyonlarına ilişkin kavram, ilke, kuram, model ve tekniklerin sistematik ve bilinçli bir şekilde uygulanması bilgi ve becerisine sahip, uluslararası nitelikte sağlık yöneticilerini yetiştirmek ve sağlık kurumları yönetimi alanında yürütülecek araştırmalarla, bilimsel bilgi birikimine katkıda bulunmaktadır.
 


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Sağlık yönetimi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olur ve uygular
  • Sağlık sisteminin işleyişini kavrama, değerlendirme ve yönlendirebilecek yeterlilikte, ekonomi, işletme, muhasebe, hukuk, maliye, finans ve yönetim bilimi ile ilgili kuramsal bilgilere sahip olur
  • Sağlık sisteminin tüm bölümleri ve bu bölümlerde çalışanlar ile çalışanların görev yetki ve sorumlulukları konusunda bilgi sahibi olur
  • Ulusal ve uluslararası sağlık politikaları, sağlık sistemlerinin yapısı ve özellikleri hakkında bilgi sahibi olur
  • Sağlık ve gelişmişlik düzeyi ilişkisi, toplumun sağlık statüsü, sağlığın belirleyicileri, sağlığın korunması ve geliştirilmesi ile ilgili yeterli bilgilere sahip olur
  • Sağlık yönetiminde bilgi sistemlerini tasarlama, kullanma ve yönetme bilgi ve becerisine sahip olur ve etkili olarak kullanır
  • Sağlık kurumlarında finansal yönetim, maliyet muhasebesi bilgisine sahip olur ve uygular
  • Yönetsel karar vermede istatistiksel, kantitatif ve ekonomik analizler yapabilme bilgi ve becerisine sahip olur ve uygular
  • Sağlık kurumları yönetimi sürecinde ortaya çıkan sorunlarda eleştirel ve yenilikçi düşünme, karar verme ve problem çözmede bilimsel yöntem ve teknikleri kullanabilir
  • Dünya çapında sağlık sistemlerinde yaşanan değişimleri takip etme, değişim stratejilerini belirleme ve Türkiye sağlık sistemine uyarlama becerisine sahip olur
  • Yazılı ve sözlü iletişimde, doğru ve kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık kurumlarında kullanılan terminolojiyi kullanabilir
  • Liderlik özelliklerine sahip, diğer sağlık profesyonelleriyle iletişim kurabilme ve ekip çalışmasına yatkın olur
  • Sağlık alanı ile ilgili hukuki düzenlemelere, toplumsal, bilimsel, mesleki etik ilkelerine uygun davranır
  • Kendini ifade etme ve kurumunu temsil etme konusunda Türkçeyi ve gerektiği yerde yabancı dil bilgisini doğru, kurallara uygun biçimde yazılı ve sözlü iletişimde kullanabilme beceri ve yeterliliğine sahip olur
  • Yönetim bilimi alanında güncel uygulamaları takip etmeye, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli geliştirmeye, değişime, yeniliğe ve girişimciliğe açık olur

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Sınavlar 2 aşamalı olarak vize ve final şeklinde güz ve bahar dönemlerinde yazılı veya uygulamalı olarak yapılır. Ölçme ve değerlendirme kriteri olarak vize notunun %40ı ve final notunun %60ı değerlendirilir. Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 AKTS kredisini sağlaması gerekmektedir.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı

Lise diplomasına sahip olmak ve Ölçme Seçme Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan ilgili sınav türünden başarılı olmak. Yatay ve dikey geçiş için gerekli koşulları sağlamak.


Başarma Şartları
Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 AKTS kredisini sağlaması gerekmektedir. Ortalaması 4.00 üzerinden 2.00 den daha az olmayan ve programdaki tüm dersleri (240 AKTS) başarmış ve varsa zorunlu stajını tamamlamış olan öğrenciler mezuniyet için gerekli koşulları sağlamış olur.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Lisans derecesi ile mezun olan öğrenciler kamu ve özel sağlık kurumlarının idari birimlerinde görev almaktadır. Ayrıca akademik alanda çalışma alternatifleri de bulunmaktadır.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030220748

Qualification Title
Sağlık Yönetimi License
Awarding BodyKirikkale University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.kku.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasManagement and administration
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The educational objectives of the program are:
(1) to possess the knowledge and skills to systematically and consciously apply concepts, principles, theories, models, and techniques related to planning, organizing, executing, coordinating, and controlling functions aimed at achieving the goals of the health system,

(2) to contribute to the scientific knowledge base through research conducted in the field of health institution management, to keep up with current health technologies,

(3) to be proficient in professional ethical principles and rules,

(4) to collaborate with stakeholders in the field,

(5) to have knowledge in leadership and entrepreneurship,

(6) to be able to follow health system changes and develop rational solution proposals

The educational objectives of the program are:

(1) to possess the knowledge and skills to systematically and consciously apply concepts, principles, theories, models, and techniques related to planning, organizing, executing, coordinating, and controlling functions aimed at achieving the goals of the health system,

(2) to contribute to the scientific knowledge base through research conducted in the field of health institution management, to keep up with current health technologies,

(3) to be proficient in professional ethical principles and rules,

(4) to collaborate with stakeholders in the field,

(5) to have knowledge in leadership and entrepreneurship,

(6) to be able to follow health system changes and develop rational solution proposals.

Learning Environments

Education and training are conducted in the form of formal education. Additionally, internships or practical training are conducted in institutions and workplaces within the health sector.

Description

Have and apply theoretical and practical knowledge about the field of health management. Have theoretical knowledge about economics, business administration, accounting, law, finance, finance and management science, capable of comprehending, evaluating and directing the functioning of the health system. Gain knowledge of all departments of the health system and the duties, authorities and responsibilities of employees and employees in these departments. Have information about national and international health policies, structure and characteristics of health systems. Have sufficient information about the relationship between health and development level, health status of the society, determinants of health, protection and promotion of health. Have the knowledge and skills to design, use and manage information systems in health management and use them effectively. Gain and apply knowledge of financial management and cost accounting in health institutions. Have and apply the knowledge and skills to make statistical, quantitative and economic analyzes in managerial decision making. Can use scientific methods and techniques in critical and innovative thinking, decision making and problem solving in the problems arising in the management of health institutions. Have the ability to follow the changes in the health systems around the world, to determine the change strategies and to adapt them to the Turkish health system. Can use grammar and terminology used in health institutions in written and oral communication, accurately and in accordance with the rules. Have leadership qualities, is able to communicate with other health professionals and is prone to teamwork. Acts in accordance with legal regulations related to the field of health, social, scientific and professional ethical principles. Have the skills and proficiency to use Turkish and foreign language knowledge when necessary, in written and oral communication in accordance with the rules, in order to express herself/himself and represent her/his institution. Be open to following current practices in the field of management science, to constantly improve their professional knowledge and skills, to change, innovation and entrepreneurship.

Key Competencies

- Literacy competence
- Digital competence
- Clinical and operational competence
- Ethical and legal competence
- Research and development competence
- Intercultural competence
- Entrepreneurial competence
- Leadership competence

Further Info

Examinations are done in two stages, in the form of midterm and final exams, in written or applied form in the fall and spring semesters. 40% of the midterm grade and 60% of the final grade are evaluated as assessment and evaluation criteria. The student must have passed all the courses in the program. In this program, the student must provide a minimum of 240 ECTS credits.

Quality Assurance

To ensure the quality of higher education programs;

• CoHE is responsible for the planning, organization, management, and supervision of education, teaching, and other activities carried out in higher education institutions.

• Within the framework of the criteria determined by CoHE, "University Monitoring and Evaluation Reports" for higher education institutions are published annually. In the reports prepared based on these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, CoHE shares them with the public.

• A Higher Education Evaluation and Quality Assurance Status Report is prepared by the Higher Education Quality Board and shared with the public.

• The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided in accordance with the "Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs."

1. Creation and Approval of Educational Programs:

1.1. CoHE determines the minimum standards and criteria required for the establishment of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of the higher education institutions in accordance with the fundamental principles set by CoHE on these matters.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of CoHE after being accepted by the relevant Deans' Council.

2. Measurement-Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student are conducted in accordance with the basic principles determined by CoHE on these matters, as per the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree upon successfully completing the course credits and other obligations determined by the higher education institutions.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: Higher education institutions, within the framework of continuous monitoring, enter the "Institutional Self-Evaluation Reports" for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (THEQC) at the beginning of each year. THEQC shares the "Institutional Feedback Report" it prepares regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. Additionally, the accreditation decisions given by accreditation bodies authorized or recognized by THEQC also demonstrate that the programs' qualifications are ensured through quality assurance. It conducts regular review activities regarding the qualifications determined by THEQC regulations.

 

Our department has been accredited by the Association for the Evaluation and Accreditation of Health Sciences Education Programs (SABAK) for a period of 2 years and is evaluated at specified intervals.

However, our department;

-  Contributes to our university's quality education and teaching activities.

- By ensuring the development of relationships with our university's stakeholders, it measures the satisfaction levels of internal and external stakeholders regarding our university's services and activities, identifies any complaints, and takes the necessary measures for corrections.

- Establishes suggestion systems to raise the level of education and collects and evaluates stakeholders' suggestions.

- Contributes to the development of our university's institutional culture.

- Contributes to our university being a scientific, entrepreneurial, and innovative university.

- By contributing academically to our university's interdisciplinary studies, it helps our university attain the qualities that third-generation universities should possess.

- Contributes academically to our university's inclusion among the Research Universities of the Higher Education Institution.

Access Requirements

To have a high school diploma and to be successful in the relevant exam conducted by the Assessment, Selection and Placement Center (ÖSYM). For undergraduate and vertical transfer to provide the necessary conditions.

Conditions for SuccessThe student must have passed all the courses in the program. In this program, the student must provide a minimum of 240 ECTS credits. Students whose average is not less than 2.00 out of 4.00, who have passed all the courses in the program (240 ECTS) and who have completed their compulsory internship, if any, meet the necessary conditions for graduation.
Progression Paths (Relationship Type)

Students who graduate with bachelors degree are assigned in administrative units of public and private health institutions. There are also alternatives in academic field.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030220748


Qualification Title
Sağlık Yönetimi License

Awarding Body
Kirikkale University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification
-

EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The educational objectives of the program are:
(1) to possess the knowledge and skills to systematically and consciously apply concepts, principles, theories, models, and techniques related to planning, organizing, executing, coordinating, and controlling functions aimed at achieving the goals of the health system,

(2) to contribute to the scientific knowledge base through research conducted in the field of health institution management, to keep up with current health technologies,

(3) to be proficient in professional ethical principles and rules,

(4) to collaborate with stakeholders in the field,

(5) to have knowledge in leadership and entrepreneurship,

(6) to be able to follow health system changes and develop rational solution proposals

The educational objectives of the program are:

(1) to possess the knowledge and skills to systematically and consciously apply concepts, principles, theories, models, and techniques related to planning, organizing, executing, coordinating, and controlling functions aimed at achieving the goals of the health system,

(2) to contribute to the scientific knowledge base through research conducted in the field of health institution management, to keep up with current health technologies,

(3) to be proficient in professional ethical principles and rules,

(4) to collaborate with stakeholders in the field,

(5) to have knowledge in leadership and entrepreneurship,

(6) to be able to follow health system changes and develop rational solution proposals.


Learning Environments

Education and training are conducted in the form of formal education. Additionally, internships or practical training are conducted in institutions and workplaces within the health sector.


Description

Have and apply theoretical and practical knowledge about the field of health management. Have theoretical knowledge about economics, business administration, accounting, law, finance, finance and management science, capable of comprehending, evaluating and directing the functioning of the health system. Gain knowledge of all departments of the health system and the duties, authorities and responsibilities of employees and employees in these departments. Have information about national and international health policies, structure and characteristics of health systems. Have sufficient information about the relationship between health and development level, health status of the society, determinants of health, protection and promotion of health. Have the knowledge and skills to design, use and manage information systems in health management and use them effectively. Gain and apply knowledge of financial management and cost accounting in health institutions. Have and apply the knowledge and skills to make statistical, quantitative and economic analyzes in managerial decision making. Can use scientific methods and techniques in critical and innovative thinking, decision making and problem solving in the problems arising in the management of health institutions. Have the ability to follow the changes in the health systems around the world, to determine the change strategies and to adapt them to the Turkish health system. Can use grammar and terminology used in health institutions in written and oral communication, accurately and in accordance with the rules. Have leadership qualities, is able to communicate with other health professionals and is prone to teamwork. Acts in accordance with legal regulations related to the field of health, social, scientific and professional ethical principles. Have the skills and proficiency to use Turkish and foreign language knowledge when necessary, in written and oral communication in accordance with the rules, in order to express herself/himself and represent her/his institution. Be open to following current practices in the field of management science, to constantly improve their professional knowledge and skills, to change, innovation and entrepreneurship.


Key Competencies

- Literacy competence
- Digital competence
- Clinical and operational competence
- Ethical and legal competence
- Research and development competence
- Intercultural competence
- Entrepreneurial competence
- Leadership competence


Further Info

Examinations are done in two stages, in the form of midterm and final exams, in written or applied form in the fall and spring semesters. 40% of the midterm grade and 60% of the final grade are evaluated as assessment and evaluation criteria. The student must have passed all the courses in the program. In this program, the student must provide a minimum of 240 ECTS credits.


Quality Assurance

To ensure the quality of higher education programs;

• CoHE is responsible for the planning, organization, management, and supervision of education, teaching, and other activities carried out in higher education institutions.

• Within the framework of the criteria determined by CoHE, "University Monitoring and Evaluation Reports" for higher education institutions are published annually. In the reports prepared based on these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, CoHE shares them with the public.

• A Higher Education Evaluation and Quality Assurance Status Report is prepared by the Higher Education Quality Board and shared with the public.

• The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided in accordance with the "Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs."

1. Creation and Approval of Educational Programs:

1.1. CoHE determines the minimum standards and criteria required for the establishment of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of the higher education institutions in accordance with the fundamental principles set by CoHE on these matters.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of CoHE after being accepted by the relevant Deans' Council.

2. Measurement-Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student are conducted in accordance with the basic principles determined by CoHE on these matters, as per the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree upon successfully completing the course credits and other obligations determined by the higher education institutions.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: Higher education institutions, within the framework of continuous monitoring, enter the "Institutional Self-Evaluation Reports" for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (THEQC) at the beginning of each year. THEQC shares the "Institutional Feedback Report" it prepares regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. Additionally, the accreditation decisions given by accreditation bodies authorized or recognized by THEQC also demonstrate that the programs' qualifications are ensured through quality assurance. It conducts regular review activities regarding the qualifications determined by THEQC regulations.

 

Our department has been accredited by the Association for the Evaluation and Accreditation of Health Sciences Education Programs (SABAK) for a period of 2 years and is evaluated at specified intervals.

However, our department;

-  Contributes to our university's quality education and teaching activities.

- By ensuring the development of relationships with our university's stakeholders, it measures the satisfaction levels of internal and external stakeholders regarding our university's services and activities, identifies any complaints, and takes the necessary measures for corrections.

- Establishes suggestion systems to raise the level of education and collects and evaluates stakeholders' suggestions.

- Contributes to the development of our university's institutional culture.

- Contributes to our university being a scientific, entrepreneurial, and innovative university.

- By contributing academically to our university's interdisciplinary studies, it helps our university attain the qualities that third-generation universities should possess.

- Contributes academically to our university's inclusion among the Research Universities of the Higher Education Institution.


Access Requirements

To have a high school diploma and to be successful in the relevant exam conducted by the Assessment, Selection and Placement Center (ÖSYM). For undergraduate and vertical transfer to provide the necessary conditions.


Conditions for Success
The student must have passed all the courses in the program. In this program, the student must provide a minimum of 240 ECTS credits. Students whose average is not less than 2.00 out of 4.00, who have passed all the courses in the program (240 ECTS) and who have completed their compulsory internship, if any, meet the necessary conditions for graduation.

Progression Paths (Relationship Type)

Students who graduate with bachelors degree are assigned in administrative units of public and private health institutions. There are also alternatives in academic field.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address