Yeterlilik Kodu | TR0030012671 | |
Yeterlilik Adı | Şehir ve Bölge Planlama Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Yozgat Bozok Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Yozgat Bozok Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum URL | http://bozok.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Mimarlık ve şehir planlama | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Şehir ve Bölge Planlama stüdyo dersleri ara jüri ve eskiz sınavı ortalamaları vize ve öğrencinin finalde teslim ettiği projenin final notu olarak verilir. Derslerde ve projelerde vize notunun %40'ı ve final notunun %60'ı yıl sonu notu olarak değerlendirilir. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Bölüm merkezi yapılan Üniversite sınavı sonuçlarına göre MF (Matematik Fen) puanı ile öğrenci kabül eder. | |
Başarma Şartları | Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Bölümden mezun olanlar ağırlıklı olarak Kamu kurum ve Kuruluşları, Belediyeler, Üniversiteler ile serbest planlama bürolarında çalışabilme imkanına sahiptirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Belge sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030012671
- Şehir ve Bölge Planlama Alanında, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
- Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. Şehir ve Bölge Planlama Alanında insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
- Şehir ve Bölge Planlama Alanında ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. Şehir ve Bölge Planlama ile ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
- Şehir ve Bölge Planlama ile ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. Şehir ve Bölge Planlama Alanının tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
- Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama ve kavram geliştirme becerisine sahiptir. Şehir ve Bölge Planlama Alanı ile ilgili kuramsal / kavramsal bilgiyi, bilişsel ve kılgısal becerileri, araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır ve alternatif mimari tasarım, planlama kurguları ve çözümleri geliştirebilme becerisine sahiptir.
- Disiplinler arası etkileşimli mimari tasarım / planlama / tasarım konusunda beceri sahibi olur.
- Sahip olduğu bilgi, kavrayış ve becerileri bağlama ilişkin verilerin yorumunda, sorunların tanımında, ustalık ve inovasyon sergileyen almaşık mimari tasarım / planlama / tasarım kararlarının / projelerin / çözümlerin geliştirilmesinde kullanır.
- Şehir ve Bölge Planlama Alanıyla ilgili bireysel çalışmaları bağımsız olarak yürütür ve çok disiplinli, disiplinler arası ve disiplinler üstü çalışmalarda bireysel ve ortak sorumluluk alır.
- Bunun için gerekli özgüvene ve yetkinliğe sahiptir. Bir mimari tasarım / planlama / tasarım projesinde ortak çalışmaları planlar, sorumluluk alır ve yürütür.
- Şehir ve Bölge Planlama Alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik (eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirerek öğrenir.
- Bunun yanı sıra geleceğe yönelik olur, kişisel ve mesleki gelişimi için gerekli motivasyona ve öğrenme becerilerine sahip olur, öğrenme gereksinimlerini belirler, bunun için planlar yapar ve bunları uygular.
- Ayrıca yaşam boyu öğrenme bilinciyle hareket eder. Şehir ve Bölge Planlama alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır, bilgiyi nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
- Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için projeler, işbirlikleri ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
- Meslek alanında, mesleki uygulamada ve mesleki araştırmalarda, etik ve davranış kurallarına ilişkin kavrayış, davranma alışkanlığı ve toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder.
- Mimari tasarım / planlama / tasarım süreçlerinde olası toplumsal, çevresel ve etik sonuçlarını dikkate alarak karar verebilmek için gerekli temeli oluşturacak verileri toplar, değerlendirir ve yorumlar.
- Şehir ve Bölge Planlama Alanındaki mevcut bilgiyi eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla değerlendirebilme, sahip olduğu bilgi, kavrayış ve becerileri disiplininin gerektirdiği profesyonel bir yaklaşımla etik ilkelerin ışığında, mesleki davranış kuralları, ölçütler ve standartlar ile yasal çerçevelere uygun olarak, olası toplumsal, çevresel ve etik sonuçlarını dikkate alarak kullanır.
- İnsan değerinin bilgisiyle, insan haklarına ve bu temelde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, adalet bilinciyle karar verir ve hareket eder.
- Şehir ve Bölge Planlama mesleğinin, insan hakları ve toplum açısından yararının ve toplumsal hizmet ürettiğinin bilincinde olarak sosyal adalet, kalite kültürü, doğal ve kültürel değerlerin korunması, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, profesyonel hizmet vermeye özgü yasal çerçeveler ile etik ilkeler konusunda gerekli duyarlılığı göstererek adil davranış konularında kişisel duyarlılığa sahiptir.
- Yaşadığı tarihsel dönemde, yerel, bölgesel, ulusal ve küresel genel ve mesleki sorunlar hakkında bilgi ve bilinç sahibidir.
Şehir ve Bölge Planlama stüdyo dersleri ara jüri ve eskiz sınavı ortalamaları vize ve öğrencinin finalde teslim ettiği projenin final notu olarak verilir. Derslerde ve projelerde vize notunun %40'ı ve final notunun %60'ı yıl sonu notu olarak değerlendirilir.
Bölüm merkezi yapılan Üniversite sınavı sonuçlarına göre MF (Matematik Fen) puanı ile öğrenci kabül eder.
Bölümden mezun olanlar ağırlıklı olarak Kamu kurum ve Kuruluşları, Belediyeler, Üniversiteler ile serbest planlama bürolarında çalışabilme imkanına sahiptirler.
Belge sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030012671 | |
Qualification Title | ||
Awarding Body | Yozgat Bozok University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://bozok.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Architecture and town planning | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info |
| |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | The Department adopts students with Mathematic's and Science lessons points according to Centralized University exam results | |
Conditions for Success | Students must obtain a grade point average of at least 2.00 out of 4.00 and successfully pass all courses on the programme (equivalent to a total of 240 ECTS). | |
Progression Paths (Relationship Type) | City and Regional Planner graduated from department has employed in public establisment and enterprices, especially Municipalities, Universities within private offices. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | The document is valid continuously. | |
Url | Open Address |
TR0030012671
- Field of City and Regional Planning, architectural design / planning / design activities and to research local, regional, national and global context, the discursive, theoretical, factual information covering the multi-dimensional information with the sensibility of professional services, gaining a wide variety of environments, gaining a wide variety of environments has necessary knowledge and understanding to reflect for the academic sharing environment.
- In this context, the required intellectual, discursive, scientific, technological, aesthetic, artistic, historical and cultural infrastructure has the knowledge and understanding in area.
- In the Field of City and Regional Planning human and community-oriented, environment (natural and built), sensitive architectural design / planning / design methods have the knowledge and understanding.
- In the Field of City and Regional Planning has the knowledge and understanding about economic, environmental and social sustainability principles and standards on issues related to disasters with a multi-dimensional features.
- City and Regional Planning have knowledge about with the principles, laws, regulations and standards.
- City and Regional Planning has the knowledge and understanding of the institutional and ethical values.
- Field of City and Regional Planning has a knowledge and understanding about historical, geographical, social and cultural context rather than in / of the importance of features.
- Architectural design / planning / design activities and discourse for research, theory and concept development, and has the ability to provide practical integrity.
- City and Regional Planning Area with the theoretical / conceptual knowledge, cognitive and practical skills, research methods and techniques of alternative uses, and architectural design, planning, fiction, and has the ability to develop solutions.
- Interdisciplinary interactive architectural design / planning / will be skilled in the design.
- With its knowledge, understanding and skills in the interpretation of the data related to binding, definition of problems, craftsmanship and innovation exhibits alternating architectural design / planning / design decisions / projects / uses in the development of solutions. In the field of City and Regional Planning individual studies perform regardless and executed by the multi-disciplinary, multi-disciplinary and interdisciplinary studies are individual and collective responsibility.
- It is necessary for the self-confidence and competence.
- An architectural design / planning / design project, a joint work plan, take responsibility and shall be enforced.
- In the field of City and Regional Planning knowledge and skills of critical and dialectical (critical, to produce a thesis and synthesis) learns to evaluate an approach. In addition, the future becomes, motivation and learning skills necessary for personal and professional development will have, determine learning needs, makes plans for it and apply them. In addition, the awareness of life-long learning moves.
- In the field of City and Regional Planning issues and institutions shall inform the person concerned, his thoughts and proposals for solutions to problems in written, oral and visual transfers, both quantitative and qualitative data supporting the expert knowledge and people who do not share.
- Awareness of social responsibility for their social environment projects, collaborations and organizes events and applies them. In the field of occupational, professional practice and professional research, ethics and understanding of the code of conduct, to act responsibly, habits and social acts.
- Architectural design / planning / design processes, the possible social, environmental and ethical decision making, taking into account the results will form the basis for the data collects, evaluates and comments.
- In the field of City and Regional Planning and a dialectical approach to evaluate critically the existing knowledge, its knowledge, understanding and skills required by the discipline of a professional approach in the light of ethical principles, professional codes of conduct, criteria and standards in accordance with the legal frameworks, the possible social, environmental and ethical consequences into account based uses.
- Knowledge of human values, respect for human rights and social and cultural rights on this basis, the protection of the natural environment and cultural heritage by showing the necessary sensitivity, awareness of justice, decides and acts.
- Profession of City and Regional Planning, human rights and community and social service produces benefits in terms of being aware of social justice, quality, culture, natural and cultural values, conservation, environmental protection, occupational health and safety, professional and ethical principles to serve the specific legal frameworks by showing the necessary sensitivity has a personal sensitivity in fair behavior.
- Residence historical period, the local, regional, national and global general and vocational knowledge and awareness about the problems the owner.
- Mid term exam consists of mid-term jury and sketch exam averages in project studios and.
- The final grade is given to acknowledged project by the student in final exam.
- The mid term exam is evaluated by %40 of total grade and.
- The final grade is evaluated by %60 of total grade.
The Department adopts students with Mathematic's and Science lessons points according to Centralized University exam results
City and Regional Planner graduated from department has employed in public establisment and enterprices, especially Municipalities, Universities within private offices.
The document is valid continuously.