Yeterlilik Kodu | TR0030217306 | |
Yeterlilik Adı | Şehir Ve Bölge Planlama Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Gazi Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.gazi.edu.tr | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Mimarlık ve şehir planlama | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Ölçme ve Değerlendirme
Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:
| |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. | |
Başarma Şartları | Öğrencinin, alması gereken dersleri başarı ile tamamlamış ve böylece 4,00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı genel not ortalamasını sağlamış olması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 AKTS kredisini sağlaması gerekmektedir. Bölüm programımızda 4 yıl boyunca alınması gerekli 67 ders (240 kredi) bulunmaktadır. 53?ü zorunlu (199 kredi), 14`ü ise seçmeli (41 kredi) derstir. Zorunlu derslerden 8`i (18 kredi) Yüksek Öğretim Kurumunun üniversite eğitim programında yer verilmesini zorunlu tuttuğu derslerdir. Program kapsamında öğrencilerin yaz dönemlerinde tamamlamaları gereken Staj I ve Staj II dersleride bulunmaktadır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Şehir ve Bölge Planlama Bölümü mezunları; kamu kurum ve kuruluşları olarak Bakanlıklar, Belediyeler, Kalkınma Ajansları, Türkiye İstatistik Kurumu, vb.; özel sektör kuruluşları olarak planlama, mimarlık, müteahhitlik büroları, gayrimenkul değerlendirme büroları gibi özel girişimler, taşınmaz mal yatırımları ile ilgilenen girişimler ve danışmanlık bürolarında; ayrıca ulusal ve uluslararası sivil toplum kuruluşlarında çalışabilmektedir. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030217306
- Şehir ve bölge planlama alanında ekonomik, toplumsal ve çevresel sürdürebilirlik ilkeleri ile tarihsel, coğrafi, sosyal ve kültürel konularda çok boyutlu bilgiyi ifade edebilme becerisine sahiptir.
- Şehir ve bölge planlama alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda düşünsel ve kuramsal bilgiye sahiptir.
- Şehir ve bölge planlama alanıyla ilgili ilkeler, etik değerler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiyi ilişkilendirebilme yetisine sahiptir.
- Planlama konusunda olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme, analiz edebilme ve değerlendirme için gereken niceliksel ve niteliksel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanabilme ve bunları yazılı, sözlü ve görsel olarak yorumlayabilme becerilerine sahiptir.
- Mesleğinin, insan hakları ve toplum açısından yararının ve toplumsal hizmet ürettiğinin bilincinde olarak kamu yararı, sosyal adalet ve yaşam kalitesi konularında yasal çerçeveler ile etik ilkeler konusunda gerekli duyarlılığa sahiptir.
- Şehir ve bölge planlama alanındaki çalışmaları bağımsız ve ekip halinde yürütme, müzakere etme ve gereğinde X uzlaştırıcı ve yönlendirici olmak için gerekli özgüvene ve yetkinliğe sahiptir.
- Alanındaki uluslararası gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşları ile etkili iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dile sahiptir.
- Alanındaki bilişim (bilgi, coğrafi bilgi ve iletişim) teknolojilerindeki gelişmeleri takip edebilme ve bunları planlama ve tasarımın değişik aşamalarında etkileşimli olarak kullanabilme kapasitesine sahiptir.
- Alanındaki sorun ve olanaklara yönelik esnek çözümler üretebilme, alternatif sunabilme ve bu alternatifleri değerlendirme konusunda gerekli bilimsel ve teknik donanıma sahiptir.
- Planlama konusunu makro-mikro ölçeklerde ve planlama-tasarım bütünlüğü içinde düşünebilme becerisine sahiptir.
- Somut ve soyut problemlere yaratıcı çözümler geliştirebilmek için gerekli yaratıcı düşünme becerisi ile bu becerileri görsel olarak ifade edebilecek teknik donanım ve bilgiye sahiptir.
- Kırsal ve kentsel alan planlamasında sürdürülebilir enerji ve ekolojik olgular konusunda düşünsel ve kuramsal olarak ilişkilendirebilme yetkinliğine sahiptir.
- Ekonomik, sosyal, çevresel ve politik değişimlerin farkında olup bunların etkilerini irdeleyebilme ve mekanı görsel, yönetsel ve mali boyutlarıyla tanımlayabilme kapasitesine sahiptir.
- Yaşanabilir ve sürdürülebilir mekanlar yaratmak için sosyal, ekonomik ve kültürel ihtiyaçları göz önüne alan; doğayı, kültürel ve tarihi mirası gelecek nesiller için korumaya yönelik plan ve politikaları tasarlayabilme ve gerçekleştirebilme yetkinliğine sahiptir.
- Kentlerin planlanmasında doğal, ekonomik ve sosyal riskleri birlikte değerlendirip, önlem alarak, dirençli kentler yaratma konusunda gerekli donanıma sahiptir.
- Mekânsal planlamada katılımcı yöntemleri kullanarak karar alma, politika geliştirme ve yönetme süreçlerine hakimdir.
Ölçme ve Değerlendirme
- Öğrencilere kayıtlı oldukları yarıyıl/yıl sonunda her ders için bir başarı harf notu verilir.
- Bu başarı harf notu, dersi veren öğretim elemanı tarafından takdir olunur.
- Başarı harf notunun takdirinde öğrencinin ara sınav, yarıyıl/yıl sonu sınavı, yarıyıl içi çalışmalarındaki başarısı ile ders ve uygulamalara devamı göz önünde bulundurulur. Bu harf notunun hesaplanması ilgili akademik birim kurulunun önerisi, akademik birimin ilgili kurulunun kararı ve Senatonun onayıyla belirlenir.
- Öğrencinin başarı notu 100 tam puan üzerinden belirlenir. Bu puana, ham başarı puanı denir.
- Ham başarı puanı 25,00`ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız olur. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak Üniversite Eğitim Komisyonunun kararı ve Senato onayı ile hazırlanan yöntemlerden biri kullanılmak suretiyle, aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.
Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:
- Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF
- D: Devamsız, G: Girmedi, E: Eksik, (Yarıyıl/yıl sonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) VZ: Dersten çekilme.
- Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) ve (DD) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış kabul edilir. Ancak mezun olabilmek için öğrencinin AGNO`sunun en az 2,00 olması gerekir. Öğrencinin, alması gereken dersleri başarı ile tamamlamış ve böylece 4,00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı genel not ortalamasını sağlamış olması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 AKTS kredisini sağlaması gerekmektedir.
Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.
Şehir ve Bölge Planlama Bölümü mezunları; kamu kurum ve kuruluşları olarak Bakanlıklar, Belediyeler, Kalkınma Ajansları, Türkiye İstatistik Kurumu, vb.; özel sektör kuruluşları olarak planlama, mimarlık, müteahhitlik büroları, gayrimenkul değerlendirme büroları gibi özel girişimler, taşınmaz mal yatırımları ile ilgilenen girişimler ve danışmanlık bürolarında; ayrıca ulusal ve uluslararası sivil toplum kuruluşlarında çalışabilmektedir.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030217306 | |
Qualification Title | ŞEHİR VE BÖLGE PLANLAMA Undergraduate | |
Awarding Body | Gazi University | |
Awarding Body Contact | Gazi University | |
Awarding Body Url | http://www.gazi.edu.tr | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Architecture and town planning | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | S/he has the ability to express the multidimensional knowledge on historical, geographical, social and cultural issues as well as the principles of economic, social and environmental sustainability in the field of city and regional planning. S/he has the intellectual and theoretical knowledge about human and community oriented, natural and built environment sensitive planning / design / research methods in the field of city and regional planning. S/he has the ability to interrelate the knowledge on principles, ethical values, laws, regulations and standards in the field of city and regional planning. S/he has the ability to define, analyze and evaluate the facts, potentials, problems and the necessary researches about planning, use the quantitative and qualitative research methods and techniques required for evaluation, and interpret them in written, oral and visual forms. S/he has the necessary precision on legal frameworks and ethical principles on public interest, social justice and quality of life, being aware of the benefits of the profession for human rights and society and producing social services. S/he has the necessary self-confidence and competence to conduct, negotiate, reconcile, and direct the work in the field of city and regional planning independently as well as in teams. S/he has the foreign language skills to follow the international developments in the field and communicate effectively with foreign colleagues. S/he has the capacity to follow developments in the information technologies (information, geographic information and communication) in the field and use them interactively at different stages of planning and design. S/he has the necessary scientific and technical skills to produce flexible solutions for the problems and opportunities in the field, to offer alternatives and to evaluate these alternatives. S/he has the ability to think about planning in macro-micro scales as well as regarding planning and design integrity. S/he has creative thinking skills necessary to develop creative solutions to concrete and abstract problems, and has the technical skills and knowledge to express these visually. S/he has the competence to relate intellectually and theoretically the sustainable energy and ecological phenomena in both rural and urban planning. S/he is aware of economic, social, environmental and political transformations and has the capacity to examine the effects of these changes and able to define space with its visual, administrative and financial dimensions. S/he has the ability to design and implement plans and policies to protect nature, cultural and historical heritage for future generations, and to create livable and sustainable spaces while considering the social, economic and cultural needs. S/he has the necessary skills to create resistant cities by taking into account natural, economic and social risks together and taking precautions through urban planning. S/he has the comprehensive knowledge on the processes of decision-making, policy development and management through participatory methods in spatial planning. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Measurement and Evaluation (1) For each course taken, students are given a letter success grade at the end of the semester/year. (2) This grade is given by the instructor of the course. (3) While evaluating the letter grade, a student?s success at classes, mid-terms/final examinations and attendance to classes are considered. The calculation of the letter grade is determined by the approval of the related academic unit and the Senate. (4) The success grade of a student is calculated over 100 points. This grade is called raw success point. (5) A student whose raw success point is under 25.00 is directly given an FF grade and the student fails the course. The success grade of a student whose raw success point is 25.00 and above is evaluated by using the methods determined by the board decisions of the Educational Commission of the University and the Senate; with the letter grades of which coefficients and explanations are mentioned below. After this evaluation, it is also possible that the raw success points 25.00 and above may become FF letter grades. (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Did not Attend the Course 2) G: Did not Attend the Exam 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) 4) VZ: Withdrawn (7) A student whose letter success grade is (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) or (DD) is considered as succeeded the course. However, the CumGPA (Cumulative Grade Point Average) of the student must be at least 2,00 for graduation. Students are required to complete the courses successfully. The grade point average should be at least 2.00 our of 4.00. The total number of credits is minimum 240 ECTS. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme. | |
Conditions for Success | Students are required to complete the courses successfully. The grade point average should be at least 2.00 our of 4.00. The total number of credits is minimum 240 ECTS. There are 67 courses (240 credits) to be completed in 4 years in our department program. 53 of them are compulsory (199 credits), 14 of them are elective (41 credits). 8 (18 credits) of the compulsory courses are the ones defined obligatory by the Higher Education Institution to be included in the university education program. In addition to these, there are Internship I and InternshipII courses which students must complete during the summer terms. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of City and Regional Planning Department canwork at public institutions such as Ministries, Municipalities, Development Agencies, Turkish Statistical Institute; privateenterprises such as planning, architecture, contracting offices, real estateevaluation offices, enterprises dealing with real estate investments andconsultancy offices as in private sector and also in national and international non-governmental organizations. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030217306
S/he has the ability to express the multidimensional knowledge on historical, geographical, social and cultural issues as well as the principles of economic, social and environmental sustainability in the field of city and regional planning. S/he has the intellectual and theoretical knowledge about human and community oriented, natural and built environment sensitive planning / design / research methods in the field of city and regional planning. S/he has the ability to interrelate the knowledge on principles, ethical values, laws, regulations and standards in the field of city and regional planning. S/he has the ability to define, analyze and evaluate the facts, potentials, problems and the necessary researches about planning, use the quantitative and qualitative research methods and techniques required for evaluation, and interpret them in written, oral and visual forms. S/he has the necessary precision on legal frameworks and ethical principles on public interest, social justice and quality of life, being aware of the benefits of the profession for human rights and society and producing social services. S/he has the necessary self-confidence and competence to conduct, negotiate, reconcile, and direct the work in the field of city and regional planning independently as well as in teams. S/he has the foreign language skills to follow the international developments in the field and communicate effectively with foreign colleagues. S/he has the capacity to follow developments in the information technologies (information, geographic information and communication) in the field and use them interactively at different stages of planning and design. S/he has the necessary scientific and technical skills to produce flexible solutions for the problems and opportunities in the field, to offer alternatives and to evaluate these alternatives. S/he has the ability to think about planning in macro-micro scales as well as regarding planning and design integrity. S/he has creative thinking skills necessary to develop creative solutions to concrete and abstract problems, and has the technical skills and knowledge to express these visually. S/he has the competence to relate intellectually and theoretically the sustainable energy and ecological phenomena in both rural and urban planning. S/he is aware of economic, social, environmental and political transformations and has the capacity to examine the effects of these changes and able to define space with its visual, administrative and financial dimensions. S/he has the ability to design and implement plans and policies to protect nature, cultural and historical heritage for future generations, and to create livable and sustainable spaces while considering the social, economic and cultural needs. S/he has the necessary skills to create resistant cities by taking into account natural, economic and social risks together and taking precautions through urban planning. S/he has the comprehensive knowledge on the processes of decision-making, policy development and management through participatory methods in spatial planning.
Measurement and Evaluation (1) For each course taken, students are given a letter success grade at the end of the semester/year. (2) This grade is given by the instructor of the course. (3) While evaluating the letter grade, a student?s success at classes, mid-terms/final examinations and attendance to classes are considered. The calculation of the letter grade is determined by the approval of the related academic unit and the Senate. (4) The success grade of a student is calculated over 100 points. This grade is called raw success point. (5) A student whose raw success point is under 25.00 is directly given an FF grade and the student fails the course. The success grade of a student whose raw success point is 25.00 and above is evaluated by using the methods determined by the board decisions of the Educational Commission of the University and the Senate; with the letter grades of which coefficients and explanations are mentioned below. After this evaluation, it is also possible that the raw success points 25.00 and above may become FF letter grades. (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Did not Attend the Course 2) G: Did not Attend the Exam 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) 4) VZ: Withdrawn (7) A student whose letter success grade is (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) or (DD) is considered as succeeded the course. However, the CumGPA (Cumulative Grade Point Average) of the student must be at least 2,00 for graduation. Students are required to complete the courses successfully. The grade point average should be at least 2.00 our of 4.00. The total number of credits is minimum 240 ECTS.
General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.
Graduates of City and Regional Planning Department canwork at public institutions such as Ministries, Municipalities, Development Agencies, Turkish Statistical Institute; privateenterprises such as planning, architecture, contracting offices, real estateevaluation offices, enterprises dealing with real estate investments andconsultancy offices as in private sector and also in national and international non-governmental organizations.
Qualification is continuous