Yeterlilik Kodu

TR0010000148

Yeterlilik Adı
Servis Görevlisi Seviye 2 MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi
Sorumlu KurumMesleki Yeterlilik Kurumu
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiBalgat Mahallesi, 1420. Sk. No:12, 06520 Çankaya/Ankara
Sorumlu Kurum URLhttp://www.myk.gov.tr/
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi2
2 Yeterlilik TYÇ’ye 29/03/2022 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 2
Sınıflandırma (Tematik Alan)Otel, restoranlar ve catering
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 5131

KategoriÖzel Amaçlı
Kredi Değeri-
Programın Normal Süresi -
Program Profili (Amaç)

Bu yeterliliğin amacı, yiyecek içecek sektöründeki servis hizmetinin gerektirdiği bilgi, beceri, yetkinlikleri tanımlama, ölçme-değerlendirme ve belgelendirme faaliyetlerini gerçekleştirmektir.

Öğrenme Ortamları

Bu yeterliliğe ait öğrenme kazanımları, örgün ve yaygın öğrenme ortamlarında edinilebildiği gibi işbaşında ve serbest öğrenme ortamlarında bağımsız olarak da edinilebilmektedir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Bu yeterliliğe sahip kişi;

  • İş süreçlerinde İSG ve çevre koruma risklerini ve önlemlerini açıklar.
  • Çalışma süreçlerindeki olası tehlike ve riskler ile İSG önlemlerini açıklar.
  • Acil durumlarda uygun davranış ve önlemleri ayırt eder.
  • Çalışma ortamında atıkların bertarafına yönelik yöntem ve prosedürleri açıklar.
  • Sağlık ve hijyeni sağlamaya yönelik kural ve prosedürleri açıklar.
  • Kişisel hijyen ve sağlığını korumaya yönelik önlem ve uygulamaları açıklar.
  • Çalışma ortamının hijyen ve sanitasyon kurallarını sağlamaya yönelik önlem ve uygulamaları açıklar.
  • Vardiyalar arası iş akışını açıklar.
  • Vardiyalar arası bilgi alma ve vermede kullanacağı sistem ve otomasyonları açıklar.
  • Sorumlu olduğu çalışma süreçlerinde organizasyon kurallarını, kayıt tutma kurallarını ve işletme standartlarını açıklar.
  • Servis ön ve arka alanlarının temizliğini yapar.
  • Yüzey özelliklerine göre uygun materyalleri seçerek servis ön ve arka alanlarının temizliğini yapar.
  • Uygun kimyasallar ile servis istasyonlarının temizliğini yapar.
  • Araç-gereç ve donanımların temizliğini yapar.
  • Araç-gereç ve donanımların temizliği için gerekli malzemenin teminini talep eder.
  • Araç-gereç ve donanımları özelliklerine göre uygun kimyasalları seçerek temizler.
  • Temizlik esnasında tespit edilen arızaları bildirir.
  • Servis malzemelerini servise hazırlar.
  • İlgili birim (amiri) tarafından belirlenen ve temin edilen malzemeleri temizler.
  • Serviste kullanılacak tüm malzemeleri servise hazır bir şekilde servis istasyonlarına yerleştirir.
  • Büfe hazırlığını yapar.
  • Büfenin oluşturulacağı alanı servise hazırlar.
  • Büfeleri servise hazır hale getirir.
  • Temiz kumaş malzemelerin hazırlığını yapar.
  • İlgili birimden aldığı temiz masa örtülerini ve peçeteleri servis alanına getirir.
  • Servis alanına getirdiği kumaş malzemeleri ilgili istasyonlara yerleştirir.
  • Ziyafetlerde masa ve sandalyelerin giydirilmesine yardım eder.
  • İlgili birim tarafından hazırlanan plan doğrultusunda masaları, sandalyeleri yardım alarak yerleştirir.
  • Kullanılacak masa, sandalye ve kumaş malzemeleri belirlenen plan doğrultusunda servise hazırlar.
  • Masa düzeninin hazırlanmasına yardım eder.
  • İşletmenin standartlarına göre servis tabağını ve konuk peçetesini masaya yerleştirir.
  • Yemek listesine ve işletme standartlarına göre çatal, bıçak, kaşık takımlarının ve kullanılan tüm malzemelerin masaya yerleştirilmesine yardım eder.
  • Servis istasyonlarını servise hazırlar.
  • Servis istasyonlarını işletme standartlarına göre servise hazırlar.
  • Serviste kullanılacak araç gereçleri ve malzemeleri servis istasyonlarına yerleştirir.
  • Su ve ekmek servisini yapar.
  • İşletme standartlarına göre su servisini yapar.
  • İşletme standartlarına göre ekmek servisini yapar.
  • Servis bittikten sonra konuğu rahatsız etmeden geri çekilir.
  • Siparişlerle ilgilenir.
  • İşletme standartlarına göre ilgili birimden aldığı sipariş fişini gerekli birimlere iletir.
  • İlgili birimin talimatı doğrultusunda masadan alınan diğer siparişlerin takibini yapar.
  • Servis bitiminde ilgili birimin talimatı doğrultusunda kasadan hesap pusulasını alarak ilgili birime getirir.
  • Siparişi alınan içecekleri servise hazırlar.
  • İçecek servisi için tepsiyi işletme standartlarına göre hazırlar.
  • Konuğun istediği ekstra malzemeler olması durumunda tepsiye ekler.
  • Servisin yapılması için ilgili birime içecek tepsisini iletir.
  • Kül tablalarını değiştirir.
  • Kül tablasını standarda uygun olarak değiştirir.
  • Servis bittikten sonra konuğu rahatsız etmeden geri çekilir.
  • Kirli servis malzemelerini bulaşıkhaneye taşır.
  • Kirli malzemeleri servis tepsisine veya servis arabasına yerleştirir.
  • Tepsiyi işletme standartlarına ve İSG kurallarına göre servis arka alanına taşır.
  • Servis sırasında oluşan kazalara müdahalede yardım eder.
  • Kaza çeşidine göre olaya işletme standartları doğrultusunda müdahale ederek ilgili birime bildirir.
  • Oluşan kazayı, kaza sonrasında onarım gerektiren durumları ve var ise zayi olan malzemeleri tespit ederek ilgili birime haber verir.
  • İş akışında oluşan aksaklıkları açıklar.
  • Şüpheli paket, eşya ve kişileri, olağanüstü durumları ve yaralanma veya ölüm durumlarını ilgili birime bildirir.
  • Konuğun istek ve şikâyetlerini ilgili birime bildirir.
  • Salonu bir sonraki gün/vardiyaya hazırlar.
  • Salondaki kirli malzemeleri toplayarak ilgili birime taşır.
  • Kirli kumaş malzemeleri toplayarak ilgili birime taşır.
  • Salonu bir sonraki servise hazırlar.
  • Salondan çıkarken ışıkları, prizleri kontrol ederek kapatılması gereken cihazları İSG kuralları doğrultusunda kapatır.
  • Kayıp, bulunmuş eşyalar ile konuklar tarafından verilen hediyeler için işletme standartlarını uygular.
  • Konuğun verdiği hediyeler için ilgili birime başvurarak eşya çıkış formunu düzenletir.
  • İşyerinden konuğun verdiği hediye ile ayrılırken kapı çıkışındaki görevlilere eşya çıkış formunu gösterir.
  • Bulunmuş eşyayı işletme standartlarına göre belirlenen prosedürlere uygun olarak ilgili birim amirine teslim eder.
  • Bulunmuş eşyaya yönelik olarak düzenlenen formu imzalar.
  • Servis depolarını düzenler.
  • Servis depolarını İSG kurallarına uygun olarak yerleştirir.
  • Kullanımda olan tüm araç-gereç, donanım ve malzemelerin sayımında ilgili birime yardım eder.
Anahtar Yetkinlikler

Bu yeterlilik, mesleki öğrenme kazanımlarının belgelendirilmesini amaçlamakta olup anahtar yetkinlik içermemektedir.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Bu yeterliliği elde etmek isteyen adaylar birimlerde tanımlanan teorik ve performansa dayalı sınavlara tabi tutulur.

Teorik sınav; A1, A2, A3, A7 birimlerinde gerçekleştirilecektir. Bu birimlerde adaylar 4 seçenekli çoktan seçmeli (T1) veya açık uçlu sözlü sınav (T2) teorik sınavlarından istedikleri teorik sınav yöntemini seçeceklerdir.

Performansa dayalı uygulama sınavında adaylar A2, A3, A4, A5 ve A6 birimlerinden gerçekleştirilen uygulama sınavlarını tek tek almalı ve yapılan değerlendirmede o birim için belirlenen ölçütü sağlayarak başarılı olmalıdırlar.

Aday, her iki sınavda da başarılı olması durumunda bu yeterlilikten başarılı kabul edilir.

Adayların seçmeli B1 biriminde başarılı sayılmaları için, A1 düzeyinde dinleme, okuma, karşılıklı konuşma, sözlü anlatım ve yazılı anlatım becerisine sahip olması gerekmektedir.

Teorik sınavda adaylara, zorunlu A1 birimi için en az yirmi (18) soruluk 4 seçenekli çoktan seçmeli (T1) sınavı veya en az 10 soruluk açık uçlu sözlü sınav (T2); zorunlu A2 ve A3 birimleri için en az beş (5) soruluk 4 seçenekli çoktan seçmeli (T1) sınavı veya en az 3 soruluk açık uçlu sözlü sınav (T2); zorunlu A7 birimi için en az dört (4) soruluk 4 seçenekli çoktan seçmeli (T1) sınavı veya en az 2 soruluk açık uçlu sözlü sınav (T2) uygulanır. T1 sınavı için soru başına ortalama 1,5-2 dakikalık bir süre öngörülmektedir. T2 sınavı için ise toplam 30 dakikalık bir süre öngörülmektedir. Çoktan seçmeli sorularla düzenlenmiş sınavda yanlış cevaplandırılan sorulardan herhangi bir puan indirimi yapılmaz.

Beceri ve yetkinliklerin tamamı performansa dayalı sınav ile ölçülür. Performansa dayalı sınav gerçek veya gerçeğine uygun olarak düzenlenmiş çalışma ortamında gerçekleştirilir. A1, A2, A3, A7 birimlerinde performansa dayalı sınav, belirlenen kapsamda, örnek olay senaryosuna göre gerçekleştirilecektir. Senaryonun süresi yaklaşık 10–20 dakikadır

Kalite Güvencesi

Kalite güvence süreçleri, Mesleki Yeterlilik Kurumu sorumluluğunda, ilgili mevzuat doğrultusunda yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşları aracılığıyla sağlanmaktadır.

Ulusal Yeterliliklerin Oluşturulması ve Onaylanması:

Sektörünü ve meslek alanını temsil gücüne sahip kurum ve kuruluşlar tarafından geliştirilen ulusal yeterlilikler, Sektör Komiteleri tarafından doğrulanır ve MYK Yönetim Kurulu tarafından onaylanır.

Ölçme-Değerlendirme:

TÜRKAK tarafından ISO/EN 17024 standardına göre akredite edilen ve Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından yetkilendirilen belgelendirme kuruluşlarınca MYK mevzuatına ve ulusal yeterliliklerde tanımlanan koşul ve yöntemlere uygun gerçekleştirilir. Tüm ölçme-değerlendirme işlemleri kamera kaydına alınır ve saklanır.

Belgelendirme:

Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları tarafından başarılı olduğuna karar verilen bireylere MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi düzenlenir.

Öz Değerlendirme:

Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları MYK tarafından belirlenen usul ve esaslara uygun olarak her yıl öz değerlendirme faaliyeti gerçekleştirir. Faaliyet sonuçları öz değerlendirme raporuyla MYK’ya sunulur.

Dış Değerlendirme:

Öz değerlendirme raporlarına dayalı olarak MYK Denetim Dairesi Başkanlığı tarafından yılda en az bir kez programlı veya programsız gözetim denetimleri gerçekleştirilir. Dış değerlendirme raporları Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları ve MYK Yönetim Kuruluna sunulur. Ayrıca ISO/EN 17024 kapsamında TÜRKAK tarafından en az iki yılda bir gözetim denetimleri gerçekleştirilir.

Düzenli Gözden Geçirme:

MYK Denetim Dairesi Başkanlığının dış değerlendirme faaliyetleri ve sonuçları MYK Yönetim Kurulunca düzenli olarak gözden geçirilir. Ayrıca TÜRKAK’ın dış değerlendirme faaliyet ve sonuçları ise Avrupa Akreditasyon Birliğinin düzenli gözden geçirmesine tabidir.

Bilgi Yönetim Sistemleri:

Yetkilendirme, ölçme-değerlendirme, öz değerlendirme ve dış değerlendirme süreçleri MYK Portal üzerinden gerçekleştirilir.

Geri Bildirim Mekanizmaları:

Yeterliliğe ilişkin tüm süreçlerde paydaş katılımı en üst düzeyde temin edilir ve görüş, öneri, itiraz ve şikâyetler mevzuata uygun olarak değerlendirilir.

Giriş Şartı

Giriş şartı bulunmamaktadır.

Başarma ŞartlarıAdayların mesleki yeterlilik belgesini alabilmeleri için zorunlu A1, A2, A3 ve A7 birimlerinde tanımlanan teorik ve performans, yine zorunlu A4, A5 ve A6 birimlerinde tanımlı performans sınavlarından başarılı olmaları şartı vardır. Adayın teorik sınavda başarılı sayılması için, zorunlu A1, A2, A3 ve A7 birimleri için, birimlerde tanımlanan ve seçecekleri tüm sınavlarda (4 seçenekli çoktan seçmeli T1 veya açık uçlu sözlü sınav T2) soruların en az % 70’ine doğru cevap vermesi gerekmektedir. Adayın, performans sınavlarında (A2, A3, A4, A5 ve A6) başarılı sayılması için kritik adımların tamamından başarılı performans göstermek koşuluyla sınavın genelinden asgari %70 başarı göstermesi gerekir. Seçmeli B1 biriminde ölçme ve değerlendirme, yabancı dil yeterliliğindeki 5 öğrenme çıktısının seviyesine göre belirlenmiş ayrı ayrı yöntemler ile gerçekleştirilecektir. Alternatif olarak B1 yeterlilik birimi, ilgili yabancı dilde MYK tarafından yetkilendirilen veya belgeleri tanınan başka bir kuruluştan son iki yıl içinde alınmış belge ile de ispatlanabilir. Dinleme, okuma, karşılıklı konuşma, sözlü anlatım ve yazılı anlatım becerilerine ilişkin düzeyler; 17 Ekim 2000 tarihinde, dil yeterliliklerinin belirlenmesi için kullanılması kararlaştırılan Avrupa Dil Portfolyosunda yer alan dil yeterliliği ölçütlerindeki (A1-C2) arasındaki düzeylerdir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu yeterliliğe sahip kişiler, aynı alanda sunulan ileri seviyelerdeki veya farklı alandaki mesleki yeterlilik belgelerine yönelik ölçme-değerlendirme süreçlerine başvurma imkânına sahip oldukları gibi servis görevlisi alanında istihdama da katılabilir.

Yasal Dayanağı

Mesleki Yeterlilik Kurumu Kanunu

Ulusal Meslek Standartlarının ve Ulusal Yeterliliklerin Hazırlanması Hakkında Yönetmelik

Mesleki Yeterlilik Kurumu Sınav, Ölçme, Değerlendirme ve Belgelendirme Yönetmeliği

Mesleki Yeterlilik Kurumu Belgelendirme Kuruluşlarına Yönelik Denetim Usul ve Esasları

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterliliğin düzenlendiği tarihten itibaren 5 yıldır.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0010000148


Yeterlilik Adı
Servis Görevlisi Seviye 2 MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi

Sorumlu Kurum
Mesleki Yeterlilik Kurumu

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Balgat Mahallesi, 1420. Sk. No:12, 06520 Çankaya/Ankara

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 5131


AYÇ Seviyesi
2

TYÇ Seviyesi
2
Yeterlilik TYÇ’ye 29/03/2022 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 5131


Kategori
Özel Amaçlı

Kredi Değeri
-

Programın Normal Süresi
-

Program Profili (Amaç)

Bu yeterliliğin amacı, yiyecek içecek sektöründeki servis hizmetinin gerektirdiği bilgi, beceri, yetkinlikleri tanımlama, ölçme-değerlendirme ve belgelendirme faaliyetlerini gerçekleştirmektir.


Öğrenme Ortamları

Bu yeterliliğe ait öğrenme kazanımları, örgün ve yaygın öğrenme ortamlarında edinilebildiği gibi işbaşında ve serbest öğrenme ortamlarında bağımsız olarak da edinilebilmektedir.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Bu yeterliliğe sahip kişi;

  • İş süreçlerinde İSG ve çevre koruma risklerini ve önlemlerini açıklar.
  • Çalışma süreçlerindeki olası tehlike ve riskler ile İSG önlemlerini açıklar.
  • Acil durumlarda uygun davranış ve önlemleri ayırt eder.
  • Çalışma ortamında atıkların bertarafına yönelik yöntem ve prosedürleri açıklar.
  • Sağlık ve hijyeni sağlamaya yönelik kural ve prosedürleri açıklar.
  • Kişisel hijyen ve sağlığını korumaya yönelik önlem ve uygulamaları açıklar.
  • Çalışma ortamının hijyen ve sanitasyon kurallarını sağlamaya yönelik önlem ve uygulamaları açıklar.
  • Vardiyalar arası iş akışını açıklar.
  • Vardiyalar arası bilgi alma ve vermede kullanacağı sistem ve otomasyonları açıklar.
  • Sorumlu olduğu çalışma süreçlerinde organizasyon kurallarını, kayıt tutma kurallarını ve işletme standartlarını açıklar.
  • Servis ön ve arka alanlarının temizliğini yapar.
  • Yüzey özelliklerine göre uygun materyalleri seçerek servis ön ve arka alanlarının temizliğini yapar.
  • Uygun kimyasallar ile servis istasyonlarının temizliğini yapar.
  • Araç-gereç ve donanımların temizliğini yapar.
  • Araç-gereç ve donanımların temizliği için gerekli malzemenin teminini talep eder.
  • Araç-gereç ve donanımları özelliklerine göre uygun kimyasalları seçerek temizler.
  • Temizlik esnasında tespit edilen arızaları bildirir.
  • Servis malzemelerini servise hazırlar.
  • İlgili birim (amiri) tarafından belirlenen ve temin edilen malzemeleri temizler.
  • Serviste kullanılacak tüm malzemeleri servise hazır bir şekilde servis istasyonlarına yerleştirir.
  • Büfe hazırlığını yapar.
  • Büfenin oluşturulacağı alanı servise hazırlar.
  • Büfeleri servise hazır hale getirir.
  • Temiz kumaş malzemelerin hazırlığını yapar.
  • İlgili birimden aldığı temiz masa örtülerini ve peçeteleri servis alanına getirir.
  • Servis alanına getirdiği kumaş malzemeleri ilgili istasyonlara yerleştirir.
  • Ziyafetlerde masa ve sandalyelerin giydirilmesine yardım eder.
  • İlgili birim tarafından hazırlanan plan doğrultusunda masaları, sandalyeleri yardım alarak yerleştirir.
  • Kullanılacak masa, sandalye ve kumaş malzemeleri belirlenen plan doğrultusunda servise hazırlar.
  • Masa düzeninin hazırlanmasına yardım eder.
  • İşletmenin standartlarına göre servis tabağını ve konuk peçetesini masaya yerleştirir.
  • Yemek listesine ve işletme standartlarına göre çatal, bıçak, kaşık takımlarının ve kullanılan tüm malzemelerin masaya yerleştirilmesine yardım eder.
  • Servis istasyonlarını servise hazırlar.
  • Servis istasyonlarını işletme standartlarına göre servise hazırlar.
  • Serviste kullanılacak araç gereçleri ve malzemeleri servis istasyonlarına yerleştirir.
  • Su ve ekmek servisini yapar.
  • İşletme standartlarına göre su servisini yapar.
  • İşletme standartlarına göre ekmek servisini yapar.
  • Servis bittikten sonra konuğu rahatsız etmeden geri çekilir.
  • Siparişlerle ilgilenir.
  • İşletme standartlarına göre ilgili birimden aldığı sipariş fişini gerekli birimlere iletir.
  • İlgili birimin talimatı doğrultusunda masadan alınan diğer siparişlerin takibini yapar.
  • Servis bitiminde ilgili birimin talimatı doğrultusunda kasadan hesap pusulasını alarak ilgili birime getirir.
  • Siparişi alınan içecekleri servise hazırlar.
  • İçecek servisi için tepsiyi işletme standartlarına göre hazırlar.
  • Konuğun istediği ekstra malzemeler olması durumunda tepsiye ekler.
  • Servisin yapılması için ilgili birime içecek tepsisini iletir.
  • Kül tablalarını değiştirir.
  • Kül tablasını standarda uygun olarak değiştirir.
  • Servis bittikten sonra konuğu rahatsız etmeden geri çekilir.
  • Kirli servis malzemelerini bulaşıkhaneye taşır.
  • Kirli malzemeleri servis tepsisine veya servis arabasına yerleştirir.
  • Tepsiyi işletme standartlarına ve İSG kurallarına göre servis arka alanına taşır.
  • Servis sırasında oluşan kazalara müdahalede yardım eder.
  • Kaza çeşidine göre olaya işletme standartları doğrultusunda müdahale ederek ilgili birime bildirir.
  • Oluşan kazayı, kaza sonrasında onarım gerektiren durumları ve var ise zayi olan malzemeleri tespit ederek ilgili birime haber verir.
  • İş akışında oluşan aksaklıkları açıklar.
  • Şüpheli paket, eşya ve kişileri, olağanüstü durumları ve yaralanma veya ölüm durumlarını ilgili birime bildirir.
  • Konuğun istek ve şikâyetlerini ilgili birime bildirir.
  • Salonu bir sonraki gün/vardiyaya hazırlar.
  • Salondaki kirli malzemeleri toplayarak ilgili birime taşır.
  • Kirli kumaş malzemeleri toplayarak ilgili birime taşır.
  • Salonu bir sonraki servise hazırlar.
  • Salondan çıkarken ışıkları, prizleri kontrol ederek kapatılması gereken cihazları İSG kuralları doğrultusunda kapatır.
  • Kayıp, bulunmuş eşyalar ile konuklar tarafından verilen hediyeler için işletme standartlarını uygular.
  • Konuğun verdiği hediyeler için ilgili birime başvurarak eşya çıkış formunu düzenletir.
  • İşyerinden konuğun verdiği hediye ile ayrılırken kapı çıkışındaki görevlilere eşya çıkış formunu gösterir.
  • Bulunmuş eşyayı işletme standartlarına göre belirlenen prosedürlere uygun olarak ilgili birim amirine teslim eder.
  • Bulunmuş eşyaya yönelik olarak düzenlenen formu imzalar.
  • Servis depolarını düzenler.
  • Servis depolarını İSG kurallarına uygun olarak yerleştirir.
  • Kullanımda olan tüm araç-gereç, donanım ve malzemelerin sayımında ilgili birime yardım eder.

Anahtar Yetkinlikler

Bu yeterlilik, mesleki öğrenme kazanımlarının belgelendirilmesini amaçlamakta olup anahtar yetkinlik içermemektedir.


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Bu yeterliliği elde etmek isteyen adaylar birimlerde tanımlanan teorik ve performansa dayalı sınavlara tabi tutulur.

Teorik sınav; A1, A2, A3, A7 birimlerinde gerçekleştirilecektir. Bu birimlerde adaylar 4 seçenekli çoktan seçmeli (T1) veya açık uçlu sözlü sınav (T2) teorik sınavlarından istedikleri teorik sınav yöntemini seçeceklerdir.

Performansa dayalı uygulama sınavında adaylar A2, A3, A4, A5 ve A6 birimlerinden gerçekleştirilen uygulama sınavlarını tek tek almalı ve yapılan değerlendirmede o birim için belirlenen ölçütü sağlayarak başarılı olmalıdırlar.

Aday, her iki sınavda da başarılı olması durumunda bu yeterlilikten başarılı kabul edilir.

Adayların seçmeli B1 biriminde başarılı sayılmaları için, A1 düzeyinde dinleme, okuma, karşılıklı konuşma, sözlü anlatım ve yazılı anlatım becerisine sahip olması gerekmektedir.

Teorik sınavda adaylara, zorunlu A1 birimi için en az yirmi (18) soruluk 4 seçenekli çoktan seçmeli (T1) sınavı veya en az 10 soruluk açık uçlu sözlü sınav (T2); zorunlu A2 ve A3 birimleri için en az beş (5) soruluk 4 seçenekli çoktan seçmeli (T1) sınavı veya en az 3 soruluk açık uçlu sözlü sınav (T2); zorunlu A7 birimi için en az dört (4) soruluk 4 seçenekli çoktan seçmeli (T1) sınavı veya en az 2 soruluk açık uçlu sözlü sınav (T2) uygulanır. T1 sınavı için soru başına ortalama 1,5-2 dakikalık bir süre öngörülmektedir. T2 sınavı için ise toplam 30 dakikalık bir süre öngörülmektedir. Çoktan seçmeli sorularla düzenlenmiş sınavda yanlış cevaplandırılan sorulardan herhangi bir puan indirimi yapılmaz.

Beceri ve yetkinliklerin tamamı performansa dayalı sınav ile ölçülür. Performansa dayalı sınav gerçek veya gerçeğine uygun olarak düzenlenmiş çalışma ortamında gerçekleştirilir. A1, A2, A3, A7 birimlerinde performansa dayalı sınav, belirlenen kapsamda, örnek olay senaryosuna göre gerçekleştirilecektir. Senaryonun süresi yaklaşık 10–20 dakikadır


Kalite Güvencesi

Kalite güvence süreçleri, Mesleki Yeterlilik Kurumu sorumluluğunda, ilgili mevzuat doğrultusunda yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşları aracılığıyla sağlanmaktadır.

Ulusal Yeterliliklerin Oluşturulması ve Onaylanması:

Sektörünü ve meslek alanını temsil gücüne sahip kurum ve kuruluşlar tarafından geliştirilen ulusal yeterlilikler, Sektör Komiteleri tarafından doğrulanır ve MYK Yönetim Kurulu tarafından onaylanır.

Ölçme-Değerlendirme:

TÜRKAK tarafından ISO/EN 17024 standardına göre akredite edilen ve Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından yetkilendirilen belgelendirme kuruluşlarınca MYK mevzuatına ve ulusal yeterliliklerde tanımlanan koşul ve yöntemlere uygun gerçekleştirilir. Tüm ölçme-değerlendirme işlemleri kamera kaydına alınır ve saklanır.

Belgelendirme:

Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları tarafından başarılı olduğuna karar verilen bireylere MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi düzenlenir.

Öz Değerlendirme:

Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları MYK tarafından belirlenen usul ve esaslara uygun olarak her yıl öz değerlendirme faaliyeti gerçekleştirir. Faaliyet sonuçları öz değerlendirme raporuyla MYK’ya sunulur.

Dış Değerlendirme:

Öz değerlendirme raporlarına dayalı olarak MYK Denetim Dairesi Başkanlığı tarafından yılda en az bir kez programlı veya programsız gözetim denetimleri gerçekleştirilir. Dış değerlendirme raporları Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları ve MYK Yönetim Kuruluna sunulur. Ayrıca ISO/EN 17024 kapsamında TÜRKAK tarafından en az iki yılda bir gözetim denetimleri gerçekleştirilir.

Düzenli Gözden Geçirme:

MYK Denetim Dairesi Başkanlığının dış değerlendirme faaliyetleri ve sonuçları MYK Yönetim Kurulunca düzenli olarak gözden geçirilir. Ayrıca TÜRKAK’ın dış değerlendirme faaliyet ve sonuçları ise Avrupa Akreditasyon Birliğinin düzenli gözden geçirmesine tabidir.

Bilgi Yönetim Sistemleri:

Yetkilendirme, ölçme-değerlendirme, öz değerlendirme ve dış değerlendirme süreçleri MYK Portal üzerinden gerçekleştirilir.

Geri Bildirim Mekanizmaları:

Yeterliliğe ilişkin tüm süreçlerde paydaş katılımı en üst düzeyde temin edilir ve görüş, öneri, itiraz ve şikâyetler mevzuata uygun olarak değerlendirilir.


Giriş Şartı

Giriş şartı bulunmamaktadır.


Başarma Şartları
Adayların mesleki yeterlilik belgesini alabilmeleri için zorunlu A1, A2, A3 ve A7 birimlerinde tanımlanan teorik ve performans, yine zorunlu A4, A5 ve A6 birimlerinde tanımlı performans sınavlarından başarılı olmaları şartı vardır. Adayın teorik sınavda başarılı sayılması için, zorunlu A1, A2, A3 ve A7 birimleri için, birimlerde tanımlanan ve seçecekleri tüm sınavlarda (4 seçenekli çoktan seçmeli T1 veya açık uçlu sözlü sınav T2) soruların en az % 70’ine doğru cevap vermesi gerekmektedir. Adayın, performans sınavlarında (A2, A3, A4, A5 ve A6) başarılı sayılması için kritik adımların tamamından başarılı performans göstermek koşuluyla sınavın genelinden asgari %70 başarı göstermesi gerekir. Seçmeli B1 biriminde ölçme ve değerlendirme, yabancı dil yeterliliğindeki 5 öğrenme çıktısının seviyesine göre belirlenmiş ayrı ayrı yöntemler ile gerçekleştirilecektir. Alternatif olarak B1 yeterlilik birimi, ilgili yabancı dilde MYK tarafından yetkilendirilen veya belgeleri tanınan başka bir kuruluştan son iki yıl içinde alınmış belge ile de ispatlanabilir. Dinleme, okuma, karşılıklı konuşma, sözlü anlatım ve yazılı anlatım becerilerine ilişkin düzeyler; 17 Ekim 2000 tarihinde, dil yeterliliklerinin belirlenmesi için kullanılması kararlaştırılan Avrupa Dil Portfolyosunda yer alan dil yeterliliği ölçütlerindeki (A1-C2) arasındaki düzeylerdir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu yeterliliğe sahip kişiler, aynı alanda sunulan ileri seviyelerdeki veya farklı alandaki mesleki yeterlilik belgelerine yönelik ölçme-değerlendirme süreçlerine başvurma imkânına sahip oldukları gibi servis görevlisi alanında istihdama da katılabilir.


Yasal Dayanağı

Mesleki Yeterlilik Kurumu Kanunu

Ulusal Meslek Standartlarının ve Ulusal Yeterliliklerin Hazırlanması Hakkında Yönetmelik

Mesleki Yeterlilik Kurumu Sınav, Ölçme, Değerlendirme ve Belgelendirme Yönetmeliği

Mesleki Yeterlilik Kurumu Belgelendirme Kuruluşlarına Yönelik Denetim Usul ve Esasları


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterliliğin düzenlendiği tarihten itibaren 5 yıldır.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0010000148

Qualification Title
Busser Level 2 VQA Vocational Qualification Certificate
Awarding BodyVocational Qualifications Authority
Awarding Body ContactBalgat 1420. Street No:12 06520 Çankaya/Ankara
Awarding Body Urlhttps://www.myk.gov.tr/index.php/en
OrientationOccupational
EQF Level2
2 The Qualification has been included in TQF on 29/03/2022
TQF Level 2
Thematic AreasHotel, restaurants and catering
National Occupation Classification

ISCO 08: 5131

CategorySpecific Purpose
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile

The purpose of this qualification is to define, measure-evaluate and document the knowledge, skills and competencies required by the service in the food and beverage sector.

Learning Environments

The learning outcomes of this qualification can be acquired in formal and non-formal learning environments, as well as independently in on-the-job and free learning environments.

Description

The person with this qualification;

  • Explains OHS and environmental protection risks and measures in business processes.
  • Explains possible hazards and risks in working processes and OHS measures.
  • Distinguish appropriate behavior and measures in emergency situations.
  • Explains the methods and procedures for the disposal of waste in the working environment.
  • Explains the rules and procedures to ensure health and hygiene.
  • Explains the measures and practices to protect personal hygiene and health.
  • Explains the precautions and practices to ensure the hygiene and sanitation rules of the working environment.
  • Explains the work flow between shifts.
  • Explains the systems and automations that will be used in receiving and giving information between shifts.
  • Explains the organizational rules, record keeping rules and business standards in the working processes for which he is responsible.
  • The service cleans the front and rear areas.
  • It cleans the front and rear areas of the service by choosing the appropriate materials according to the surface properties.
  • It cleans the service stations with appropriate chemicals.
  • It cleans tools and equipment.
  • Requests the supply of necessary materials for the cleaning of tools and equipment.
  • It cleans tools and equipment by selecting the appropriate chemicals according to their properties.
  • Reports faults detected during cleaning.
  • Prepares service materials for service.
  • It cleans the materials determined and supplied by the relevant unit (supervisor).
  • It places all the materials to be used in the service at the service stations ready for service.
  • She prepares the buffet.
  • Prepares the area where the buffet will be created for service.
  • Makes buffets ready for service.
  • Makes the preparation of clean fabric materials.
  • Brings the clean tablecloths and napkins received from the relevant unit to the service area.
  • It places the fabric materials brought to the service area at the relevant stations.
  • Helps to dress tables and chairs at banquets.
  • In line with the plan prepared by the relevant unit, he places the tables and chairs with help.
  • Prepares the table, chair and fabric materials to be used in line with the determined plan.
  • It helps to prepare the table layout.
  • According to the standards of the business, he places the serving plate and the guest napkin on the table.
  • It helps to place forks, knives, spoon sets and all the materials used on the table according to the menu and business standards.
  • Prepares service stations for service.
  • Prepares service stations according to operating standards.
  • Places the tools and materials to be used in the service at the service stations.
  • It serves water and bread.
  • Provides water service according to business standards.
  • It serves bread according to business standards.
  • After the service is over, it is withdrawn without disturbing the guest.
  • It takes care of orders.
  • According to the operating standards, it forwards the order slip received from the relevant unit to the necessary units.
  • Follows up other orders received from the table in line with the instructions of the relevant unit.
  • At the end of the service, in accordance with the instructions of the relevant unit, he takes the account slip from the safe and brings it to the relevant unit.
  • Prepares the ordered drinks for service.
  • Prepares the tray for beverage service according to business standards.
  • If the guest has any extra ingredients they want, they add it to the tray.
  • It transmits the beverage tray to the relevant unit for service.
  • Changes ashtrays.
  • It replaces the ashtray in accordance with the standard.
  • After the service is over, it is withdrawn without disturbing the guest.
  • It carries the dirty service materials to the dishwasher.
  • Places dirty items on serving tray or serving trolley.
  • It carries the tray to the service back area according to the operating standards and OHS rules.
  • It helps to intervene in the accidents that occur during the service.
  • According to the type of accident, it intervenes in line with the operating standards and notifies the relevant unit.
  • It detects the accident, the situations that require repair after the accident, and the materials that are lost, if any, and notifies the relevant unit.
  • Explain the disruptions that occur in the workflow.
  • Reports suspicious packages, goods and persons, extraordinary situations and injury or death to the relevant unit.
  • Notifies the guest's requests and complaints to the relevant unit.
  • Prepares the hall for the next day/shift.
  • It collects the dirty materials in the hall and carries them to the relevant unit.
  • Collects dirty fabric materials and carries them to the relevant unit.
  • Prepares the hall for the next service.
  • When leaving the hall, it controls the lights and sockets and turns off the devices that need to be turned off in accordance with the OHS rules.
  • Applies business standards for lost, found items and gifts given by guests.
  • For the gifts given by the guest, he applies to the relevant unit and arranges the goods release form.
  • When leaving the workplace with the gift given by the guest, he shows the goods exit form to the officers at the exit of the door.
  • Delivers the found goods to the relevant unit supervisor in accordance with the procedures determined according to the operating standards.
  • Signs the form for the found item.
  • Organizes service repositories.
  • It places the service warehouses in accordance with the OHS rules.
  • It assists the relevant unit in counting all the tools, equipment and materials in use.
Key Competencies

This qualification aims to document professional learning outcomes and does not contain key competences.

Further Info

Orientation: Vocational

Category: Special Purposes

andidates who want to achieve this qualification are subjected to theoretical and performance-based exams defined in the units.

theoretical exam; It will be held in units A1, A2, A3, A7. In these units, candidates will choose the theoretical exam method they want from the 4-option multiple choice (T1) or open-ended oral exam (T2) theoretical exams.

In the performance-based practice exam, candidates must take the practice exams from the A2, A3, A4, A5 and A6 units one by one and be successful by meeting the criteria determined for that unit in the evaluation.

If the candidate is successful in both exams, he/she is considered successful in this qualification.

In order for the candidates to be considered successful in the elective B1 unit, they must have listening, reading, mutual speaking, oral expression and written expression skills at A1 level.

In the theoretical exam, candidates can take a 4-choice multiple choice (T1) exam with at least twenty (18) questions for the compulsory A1 unit or an open-ended oral exam (T2) with at least 10 questions; for compulsory A2 and A3 units, a 4-option multiple choice (T1) exam with at least five (5) questions or an open-ended oral exam (T2) with at least 3 questions; For the compulsory A7 unit, a 4-choice multiple choice (T1) exam with at least four (4) questions or an open-ended oral exam (T2) with at least 2 questions are applied. An average of 1.5-2 minutes per question is foreseen for the T1 exam. A total of 30 minutes is foreseen for the T2 exam. In the exam organized with multiple choice questions, no points are deducted from the questions answered incorrectly.

All skills and competencies are measured by a performance-based exam. The performance-based exam is carried out in a real or realistic working environment. In units A1, A2, A3, A7, the performance-based exam will be held within the determined scope, according to the case scenario. The duration of the script is about 10-20 minutes

Quality Assurance

Quality assurance processes are provided through certification bodies authorized in line with the relevant legislation, under the responsibility of the Vocational Qualifications Authority.

Establishment and Approval of National Qualifications:

National qualifications developed by institutions and organizations that have the power to represent their sector and profession are verified by the Sector Committees and approved by the VQA Board of Directors.

Assesment and evaluation:

It is carried out by certification bodies accredited by TÜRKAK according to ISO/EN 17024 standard and authorized by the Vocational Qualifications Authority, in accordance with VQA legislation and conditions and methods defined in national qualifications. All measurement-evaluation processes are recorded and stored on camera.

Certification:

VQA Vocational Qualification Certificate is issued to individuals who are determined to be successful by the Authorized Certification Bodies.

Self assessment:

Authorized Certification Bodies carry out self-assessment activities every year in accordance with the procedures and principles determined by VQA. Activity results are submitted to VQA with a self-evaluation report.

External Evaluation:

Based on self-evaluation reports, scheduled or unscheduled surveillance audits are carried out at least once a year by the VQA Audit Department. External evaluation reports are submitted to Authorized Certification Bodies and VQA Board of Directors. In addition, surveillance audits are carried out by TÜRKAK at least every two years within the scope of ISO/EN 17024.

Regular Review:

The external evaluation activities and results of VQA Audit Department are regularly reviewed by VQA Executive Board. In addition, TÜRKAK's external evaluation activities and results are subject to regular review by the European Accreditation Union.

Information Management Systems:

Authorization, measurement-evaluation, self-evaluation and external evaluation processes are carried out through VQA Portal.

Feedback Mechanisms:

In all processes related to qualification, stakeholder participation is ensured at the highest level and opinions, suggestions, objections and complaints are evaluated in accordance with the legislation.

Access Requirements

Entry condition is not required.

Conditions for SuccessObtained through measurement-evaluation based on National Qualification.​ Candidates must pass the theoretical and performance exams defined in the compulsory A1, A2, A3 and A7 units, and the performance exams defined in the compulsory A4, A5 and A6 units in order to receive the professional qualification certificate. In order for the candidate to be considered successful in the theoretical exam, he/she must answer correctly at least 70% of the questions (4-choice multiple choice T1 or open-ended oral exam T2) in all exams defined in the units and which they will choose for the compulsory A1, A2, A3 and A7 units. In order to be considered successful in the performance exams (A2, A3, A4, A5 and A6), the candidate must show at least 70% success in the overall exam, provided that he successfully performs all of the critical steps. In the elective B1 unit, measurement and evaluation will be carried out with separate methods determined according to the level of the 5 learning outcomes in foreign language proficiency. Alternatively, the B1 proficiency unit can be proven with a document obtained in the last two years from another institution authorized by VQA in the relevant foreign language or whose certificates are recognized. Levels of listening, reading, mutual speaking, oral expression and written expression skills; These are the levels between the language proficiency criteria (A1-C2) in the European Language Portfolio, which was decided to be used for determining language proficiency on 17 October 2000.
Progression Paths (Relationship Type)

Persons with this qualification have the opportunity to apply for the measurement-evaluation processes for the professional qualification certificates at advanced levels or in different fields offered in the same field, and they can also participate in employment in the field of service personnel.

Legal Basis

Vocational Qualifications Authority Law

Regulation on Preparation of National Occupational Standards and National Qualifications

Vocational Qualifications Authority Examination, Measurement, Evaluation and Certification Regulation

Audit Procedures and Principles for Vocational Qualifications Authority Certification Bodies

Validity Period (If Any)

Qualification certificate is valid for 5 years from the date of issue.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0010000148


Qualification Title
Busser Level 2 VQA Vocational Qualification Certificate

Awarding Body
Vocational Qualifications Authority

Awarding Body Contact
Balgat 1420. Street No:12 06520 Çankaya/Ankara


Orientation
Occupational

National Occupation Classification

ISCO 08: 5131


EQF Level
2

TQF Level
2
The Qualification has been included in TQF on 29/03/2022

National Occupation Classification

ISCO 08: 5131


Category
Specific Purpose

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile

The purpose of this qualification is to define, measure-evaluate and document the knowledge, skills and competencies required by the service in the food and beverage sector.


Learning Environments

The learning outcomes of this qualification can be acquired in formal and non-formal learning environments, as well as independently in on-the-job and free learning environments.


Description

The person with this qualification;

  • Explains OHS and environmental protection risks and measures in business processes.
  • Explains possible hazards and risks in working processes and OHS measures.
  • Distinguish appropriate behavior and measures in emergency situations.
  • Explains the methods and procedures for the disposal of waste in the working environment.
  • Explains the rules and procedures to ensure health and hygiene.
  • Explains the measures and practices to protect personal hygiene and health.
  • Explains the precautions and practices to ensure the hygiene and sanitation rules of the working environment.
  • Explains the work flow between shifts.
  • Explains the systems and automations that will be used in receiving and giving information between shifts.
  • Explains the organizational rules, record keeping rules and business standards in the working processes for which he is responsible.
  • The service cleans the front and rear areas.
  • It cleans the front and rear areas of the service by choosing the appropriate materials according to the surface properties.
  • It cleans the service stations with appropriate chemicals.
  • It cleans tools and equipment.
  • Requests the supply of necessary materials for the cleaning of tools and equipment.
  • It cleans tools and equipment by selecting the appropriate chemicals according to their properties.
  • Reports faults detected during cleaning.
  • Prepares service materials for service.
  • It cleans the materials determined and supplied by the relevant unit (supervisor).
  • It places all the materials to be used in the service at the service stations ready for service.
  • She prepares the buffet.
  • Prepares the area where the buffet will be created for service.
  • Makes buffets ready for service.
  • Makes the preparation of clean fabric materials.
  • Brings the clean tablecloths and napkins received from the relevant unit to the service area.
  • It places the fabric materials brought to the service area at the relevant stations.
  • Helps to dress tables and chairs at banquets.
  • In line with the plan prepared by the relevant unit, he places the tables and chairs with help.
  • Prepares the table, chair and fabric materials to be used in line with the determined plan.
  • It helps to prepare the table layout.
  • According to the standards of the business, he places the serving plate and the guest napkin on the table.
  • It helps to place forks, knives, spoon sets and all the materials used on the table according to the menu and business standards.
  • Prepares service stations for service.
  • Prepares service stations according to operating standards.
  • Places the tools and materials to be used in the service at the service stations.
  • It serves water and bread.
  • Provides water service according to business standards.
  • It serves bread according to business standards.
  • After the service is over, it is withdrawn without disturbing the guest.
  • It takes care of orders.
  • According to the operating standards, it forwards the order slip received from the relevant unit to the necessary units.
  • Follows up other orders received from the table in line with the instructions of the relevant unit.
  • At the end of the service, in accordance with the instructions of the relevant unit, he takes the account slip from the safe and brings it to the relevant unit.
  • Prepares the ordered drinks for service.
  • Prepares the tray for beverage service according to business standards.
  • If the guest has any extra ingredients they want, they add it to the tray.
  • It transmits the beverage tray to the relevant unit for service.
  • Changes ashtrays.
  • It replaces the ashtray in accordance with the standard.
  • After the service is over, it is withdrawn without disturbing the guest.
  • It carries the dirty service materials to the dishwasher.
  • Places dirty items on serving tray or serving trolley.
  • It carries the tray to the service back area according to the operating standards and OHS rules.
  • It helps to intervene in the accidents that occur during the service.
  • According to the type of accident, it intervenes in line with the operating standards and notifies the relevant unit.
  • It detects the accident, the situations that require repair after the accident, and the materials that are lost, if any, and notifies the relevant unit.
  • Explain the disruptions that occur in the workflow.
  • Reports suspicious packages, goods and persons, extraordinary situations and injury or death to the relevant unit.
  • Notifies the guest's requests and complaints to the relevant unit.
  • Prepares the hall for the next day/shift.
  • It collects the dirty materials in the hall and carries them to the relevant unit.
  • Collects dirty fabric materials and carries them to the relevant unit.
  • Prepares the hall for the next service.
  • When leaving the hall, it controls the lights and sockets and turns off the devices that need to be turned off in accordance with the OHS rules.
  • Applies business standards for lost, found items and gifts given by guests.
  • For the gifts given by the guest, he applies to the relevant unit and arranges the goods release form.
  • When leaving the workplace with the gift given by the guest, he shows the goods exit form to the officers at the exit of the door.
  • Delivers the found goods to the relevant unit supervisor in accordance with the procedures determined according to the operating standards.
  • Signs the form for the found item.
  • Organizes service repositories.
  • It places the service warehouses in accordance with the OHS rules.
  • It assists the relevant unit in counting all the tools, equipment and materials in use.

Key Competencies

This qualification aims to document professional learning outcomes and does not contain key competences.


Further Info

Orientation: Vocational

Category: Special Purposes

andidates who want to achieve this qualification are subjected to theoretical and performance-based exams defined in the units.

theoretical exam; It will be held in units A1, A2, A3, A7. In these units, candidates will choose the theoretical exam method they want from the 4-option multiple choice (T1) or open-ended oral exam (T2) theoretical exams.

In the performance-based practice exam, candidates must take the practice exams from the A2, A3, A4, A5 and A6 units one by one and be successful by meeting the criteria determined for that unit in the evaluation.

If the candidate is successful in both exams, he/she is considered successful in this qualification.

In order for the candidates to be considered successful in the elective B1 unit, they must have listening, reading, mutual speaking, oral expression and written expression skills at A1 level.

In the theoretical exam, candidates can take a 4-choice multiple choice (T1) exam with at least twenty (18) questions for the compulsory A1 unit or an open-ended oral exam (T2) with at least 10 questions; for compulsory A2 and A3 units, a 4-option multiple choice (T1) exam with at least five (5) questions or an open-ended oral exam (T2) with at least 3 questions; For the compulsory A7 unit, a 4-choice multiple choice (T1) exam with at least four (4) questions or an open-ended oral exam (T2) with at least 2 questions are applied. An average of 1.5-2 minutes per question is foreseen for the T1 exam. A total of 30 minutes is foreseen for the T2 exam. In the exam organized with multiple choice questions, no points are deducted from the questions answered incorrectly.

All skills and competencies are measured by a performance-based exam. The performance-based exam is carried out in a real or realistic working environment. In units A1, A2, A3, A7, the performance-based exam will be held within the determined scope, according to the case scenario. The duration of the script is about 10-20 minutes


Quality Assurance

Quality assurance processes are provided through certification bodies authorized in line with the relevant legislation, under the responsibility of the Vocational Qualifications Authority.

Establishment and Approval of National Qualifications:

National qualifications developed by institutions and organizations that have the power to represent their sector and profession are verified by the Sector Committees and approved by the VQA Board of Directors.

Assesment and evaluation:

It is carried out by certification bodies accredited by TÜRKAK according to ISO/EN 17024 standard and authorized by the Vocational Qualifications Authority, in accordance with VQA legislation and conditions and methods defined in national qualifications. All measurement-evaluation processes are recorded and stored on camera.

Certification:

VQA Vocational Qualification Certificate is issued to individuals who are determined to be successful by the Authorized Certification Bodies.

Self assessment:

Authorized Certification Bodies carry out self-assessment activities every year in accordance with the procedures and principles determined by VQA. Activity results are submitted to VQA with a self-evaluation report.

External Evaluation:

Based on self-evaluation reports, scheduled or unscheduled surveillance audits are carried out at least once a year by the VQA Audit Department. External evaluation reports are submitted to Authorized Certification Bodies and VQA Board of Directors. In addition, surveillance audits are carried out by TÜRKAK at least every two years within the scope of ISO/EN 17024.

Regular Review:

The external evaluation activities and results of VQA Audit Department are regularly reviewed by VQA Executive Board. In addition, TÜRKAK's external evaluation activities and results are subject to regular review by the European Accreditation Union.

Information Management Systems:

Authorization, measurement-evaluation, self-evaluation and external evaluation processes are carried out through VQA Portal.

Feedback Mechanisms:

In all processes related to qualification, stakeholder participation is ensured at the highest level and opinions, suggestions, objections and complaints are evaluated in accordance with the legislation.


Access Requirements

Entry condition is not required.


Conditions for Success
Obtained through measurement-evaluation based on National Qualification.​ Candidates must pass the theoretical and performance exams defined in the compulsory A1, A2, A3 and A7 units, and the performance exams defined in the compulsory A4, A5 and A6 units in order to receive the professional qualification certificate. In order for the candidate to be considered successful in the theoretical exam, he/she must answer correctly at least 70% of the questions (4-choice multiple choice T1 or open-ended oral exam T2) in all exams defined in the units and which they will choose for the compulsory A1, A2, A3 and A7 units. In order to be considered successful in the performance exams (A2, A3, A4, A5 and A6), the candidate must show at least 70% success in the overall exam, provided that he successfully performs all of the critical steps. In the elective B1 unit, measurement and evaluation will be carried out with separate methods determined according to the level of the 5 learning outcomes in foreign language proficiency. Alternatively, the B1 proficiency unit can be proven with a document obtained in the last two years from another institution authorized by VQA in the relevant foreign language or whose certificates are recognized. Levels of listening, reading, mutual speaking, oral expression and written expression skills; These are the levels between the language proficiency criteria (A1-C2) in the European Language Portfolio, which was decided to be used for determining language proficiency on 17 October 2000.

Progression Paths (Relationship Type)

Persons with this qualification have the opportunity to apply for the measurement-evaluation processes for the professional qualification certificates at advanced levels or in different fields offered in the same field, and they can also participate in employment in the field of service personnel.


Legal Basis

Vocational Qualifications Authority Law

Regulation on Preparation of National Occupational Standards and National Qualifications

Vocational Qualifications Authority Examination, Measurement, Evaluation and Certification Regulation

Audit Procedures and Principles for Vocational Qualifications Authority Certification Bodies


Validity Period (If Any)

Qualification certificate is valid for 5 years from the date of issue.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode